pahan päivän varalle? Kun sote on jo nyt rahavaikeuksissa, on melko varmaa että tulevina vuosina ikääntyneet joutuvat yhä enemmän maksamaan itse hoidostaan. Nuorempi ikä on myös oikeudenmukainen peruste kalliiden hoitojen antamiselle, varsinkin jos niillä aadaan työkykyiseksi. Onko sinulla ns. pahan päivän varaa säästössä, esimerkiksi rahastoissa tai sijoitusasunnoissa? Pankeissa saa hyviä neuvoja tähän ja lakimiesapuakin. Kannattaa tehdä ajoissa edunvalvonta selväksi ja tietysti testamentti. En mainitse enkä mainosta pankkiani, mutta varmasti kaikki pankit palevelee näin.
Seniori, säästäthän
22
282
Vastaukset
- Anonyymi
Olen koko työssäoloaikani ymmärtänyt että ihminen tarvitsee pahanpäivän varaa ja jättänyt säästöön silloin kun normaalielämän puitteissa rahaa on palkasta yli jäänyt.
En tarvitse pankkia sitä kertomaan. Osaan myös sijoittaa.
Siihen uskon että vielä mennään siihen että ennenkuin annetaan kalliimpia lisäpalveluita, tarkistetaan onko vanhuksella vara maksaa se itse. Nyt jo tiedän yhden, jolla on tilillä rahaa ja jolta kiellettiin, vaikka on tosi huonot jalat ja sydän, Kaupunkikortin saaminen. Mutta jos on säästötön, sen kortin saa vähemmälläkin vaivalla. (En tiedä lasketaanko sen kortin saamiseen myös omaisuus vai vain pankissa olevat rahat.)- Anonyymi
Tietääkseni omassa käytössä olevaa asuntoa ei tarvitse myydä, mutta kakkosasunnosta en tiedä. Tuntuu kyllä väärältä että jos saa asumistukea ja silti omistaa esim mökin.
Minäkin aikanaan panin palkadts osan rahastoihin joissa on pieni riski ja kohtuulliset tuotot ja eläkkeestäkin niihin riittää, kun on ollut velaton asunto jo vuosikymmenet.
- Anonyymi
Onneksi en elä enää pitkään. Ei kestä katsella nykyhallituksen
raakaa touhua, se siirtää kaikki mahdolliset yhteiset verorahat
rikkaalle eliitille, mikä ei ole tarkoitus.
On olemassa muukin kansanosa, mutta he jäävät näppejään
nuolemaan maksamistaan verorahoista. Niillä kustannetaan
hyvinvointia vain eliitille. Mikä hätä niillä on ? Rahanahneus !- Anonyymi
Vai niin? Minä saan varattomana kyllä asumistukea ja toimeentulotukea, mutta rikas naapuri ei saa.
- Anonyymi
Niin tukia pitäisi tulla entistä enemmän? Kyllä ketkä varallisuutta ovat saaneet kerättyä ovat aivan itse siihen pystyneet. Hallitusten tehtävä on siinä hyvin pieni. Kommentoijat taitaa pääosa myös kuulua niihin tukien saajiin.
- Anonyymi
Yks wanha työkaveri Samppa Pohjanmaalta, puhutteli kerran meittiä pojankoltiaisia.
- Laita aina edes kolikot taskustasi säästölippaaseen, tulet tarvittemaan niitä monta kertaa elämässäsi.
Olin ihan ihmeissäni kun muutaman kuukauden päästä kun tililläni pysyi 513 mk. Elettiin vielä markka-aikaa.
Töitä oli niin paljon siihen aikaan kuin vain jaksoi painaa. Jouduin lähtemään kuitenkin eläkkeelle. Nyt monet sairaudet typistävät jo elämääni. - Anonyymi
No, ei mulla juuri säästöjä ole, mutta on kaikenlaista muuta, että pärjään.
- Anonyymi
Kun merellä on hätä, maalla on ohjeiden antajia.
Kuinka on aloittaja asiansa hoitanut?
Monilla ei ole koskaan ollut varaa säästää, elämä on vain ollut niin epäoikeudenmukaista, moninaisista syistä, että tulotaso on ollut heikko ja lähtö kohdat jo lapsuudesta asti köyhyyden rajamailla.
On vaatinut monilta salomökistä lähteneiltä suuria ponnisteluja saada oma asunto, mökki, tai talo, hyvällä tuurilla ihan komea kartanokin
Säästäminen on vaikeaa, jos kauppalasku oli aina tilipäivää odottamassa, ja joskus velkaa vain lyhennettiin.
Niin oli appivanhempieni kohdalla, vielä silloinkin, kun he olivat joi eläkeiässä.
Sota pilasi elämän monen perheen osalta, lapset ovat selviytyneet, mutta vanhemmilla oli oma köyhyytensä, ei koskaan omaa kotia, aina muiden nurkissa, kuten anoppini sanoi.
Säästöön, sängyn alle laatikoon, sitten tulipalo vei nekin rahat., sitäkin tässä on nähty.
Itselläni ei pulaa, selviän ja jää jälkeläisillekin jaettavaa, mutta en mene tuolle tuhlaavalle naapurilleni sanomaan, että säästä, älä juo eläkettäsi.
Mikä oikeus minulla on opettaa muita, ei mitään, siis en sano mitään, kyllä hän tietää mitä tekee, ja yhteiskunta auttaa! - Anonyymi
Ihan tuosta tuhlaamisesta. Olin kaksi ja puoli päivää tapahtumassa jossa kaikki ruoka piti ostaa kojuista tai ravintolasta. Söin kaksi ateriaa, ostin pari kahvia ja yhden jätskin. Mukana ollut ystävä otti ensin nämä samat mutta sitten vähän väliä oluen ravintolahinnoilla. Tai paukun tai punaviinin. Vaikka kuinka monta päivän mittaan, eikä ollut yhtään ainakaan näkyvästi kännissä. Tuntuukohan se itsellä elimistössä. Toki jokainen tekee kuten tykkää mutta ei taitaisi minun rahani moiseen elämään riittää. En tiedä mitä olut ravintolassa maksaa mutta kun se kerrotaan vaikka 15llä tai enemmällä niin kyllä uppoo rahaa. Ei ole yhtään ihme että raha ei kaikilla riitä.
- Anonyymi
Ravintoloissa on tosi huono hinta/ laatusuhde. Ulkomailla käyn kansan paikoissa, niissä on isot annokset ja edulliset hinnat.
- Anonyymi
Eiköhän tässä iässä ole hieman myöhäistä ryhtyä säästämään!
Olemme vaimoni kanssa, ensin sinkkuina, sitten aviossa eläneet todellisia niukkuuden vuosia.
Silloin opimme elämään todellisten tarpeidemme mukaan eikä sittemmin löytynyt taloutemme johtanut mihinkään kulutusvimmaan. Jotain vaan jäi kuluttamatta ilman säästämisen tunnetta.
Säätelytalouden aikaan aloitin pienimuotoisen sijoitusharrastuksen.
Sittemmin laajenivat mahdollisuudet ja tuottoakin tuli mutta myös takaiskuja joista suurin tapahtui 2001 / 2002 vaihteessa ja realisoitui 2002 puolella yli 100000€:n laskuna.
Olimme kiertelemässä Kiinan sisämaata ja nettiyhteydet olivat onnettomat joten pörssitapahtumien seuranta jäi. Täydensi tuhoa myymällä voitolla olleen latinamerikan ja sijoittamalla kolmeen kotimaiseen jotka vieläkin jatkoivat laskua.
Nyt on Neste varsinainen murheen ryyni.
Tappiot realisoituvat vasta myydessä. Siis jätänpä myymättä.
1971 alkanut matkustelumme on ollut suurin yksittäinen "tarpeeton" kuluryhmämme.- Anonyymi
Jäähän siitä henkistä pääomaa.
- Anonyymi
Jotain pitää yrittää laittaa säästöön, on hyvä omistaa rahaakin jonkin verran, ihan siksi, että yhtäkkiä sitä saattaa, jostain syystä, tarvita. Muutoin on hyvä kuolla tyhjätaskuna, kaikki rahansa itselle oikein käytettyinä.
- Anonyymi
Miksi pitäisi kuolla tyhjätaskuna? Helppohan tuo olisi järjestää.
Minusta on ollut mukavaa kun koko eläkeläisyyden ajan joka alkoi ollessamme 57v / 52, talodellista pelivaraa toteuttaa kohtuullisia mielitekojamme.
Mielitekoihin ei ole kuulunut materiaalilla viestiä mitään kanssaihmisillemme.
Materiaali ja elämisen puitteet ovat olleet sellaiset kuin olemme todella tarvinneet.
Yhtenä esimerkkinä monelle tärkeä statussymbooli auto.
Ruotsissa 60-luvulla olisi mieleni tehnyt pari vuotta ajettua Amazonia mutta olisi pitänyt tehdä velkaa joten ostin halvan kuplan.
Kun sitten parikymmentä vuotta myöhemmin olisin voinut, velkaa tekemättä, ostaa tehdasuuden Volvon tai vaikkapa Porshen, niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoiselle.
Käytännössä olen ostanut tehdasuusia, keskiluokkaisia eurooppalaisia. Pitänyt kutakin 9 - 17 vuotta ja myynyt pihasta yksityselle. Koskaan ei ole ollut muuta kuin opinto- ja asuntovelkaa. Tuttavillemme auto on käsittämättömän tärkeä vaikka kyse ei olekaan mitään ihmevärkeistä. Käyttötarve ei ole kyseessä mutta se imago! Näyttäminen!
Rahareikämme, matkustelu ja yksityinen terveydenhuolto eivät ole näkyviä näyttelyasioita.
Matkustelu on antanut sisältöä elämäämme ja yksityinen terveydenhuoltovaivattomuutta ja turvallisuuden tunnetta.
Julkisesta on muinaisilta vuosilta riittävästi kokemuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi kuolla tyhjätaskuna? Helppohan tuo olisi järjestää.
Minusta on ollut mukavaa kun koko eläkeläisyyden ajan joka alkoi ollessamme 57v / 52, talodellista pelivaraa toteuttaa kohtuullisia mielitekojamme.
Mielitekoihin ei ole kuulunut materiaalilla viestiä mitään kanssaihmisillemme.
Materiaali ja elämisen puitteet ovat olleet sellaiset kuin olemme todella tarvinneet.
Yhtenä esimerkkinä monelle tärkeä statussymbooli auto.
Ruotsissa 60-luvulla olisi mieleni tehnyt pari vuotta ajettua Amazonia mutta olisi pitänyt tehdä velkaa joten ostin halvan kuplan.
Kun sitten parikymmentä vuotta myöhemmin olisin voinut, velkaa tekemättä, ostaa tehdasuuden Volvon tai vaikkapa Porshen, niin se ei enää tuntunutkaan sen arvoiselle.
Käytännössä olen ostanut tehdasuusia, keskiluokkaisia eurooppalaisia. Pitänyt kutakin 9 - 17 vuotta ja myynyt pihasta yksityselle. Koskaan ei ole ollut muuta kuin opinto- ja asuntovelkaa. Tuttavillemme auto on käsittämättömän tärkeä vaikka kyse ei olekaan mitään ihmevärkeistä. Käyttötarve ei ole kyseessä mutta se imago! Näyttäminen!
Rahareikämme, matkustelu ja yksityinen terveydenhuolto eivät ole näkyviä näyttelyasioita.
Matkustelu on antanut sisältöä elämäämme ja yksityinen terveydenhuoltovaivattomuutta ja turvallisuuden tunnetta.
Julkisesta on muinaisilta vuosilta riittävästi kokemuksia.Olet kertonut nuo asiat moneen kertaan.
Sinulla menee hyvin, kuten monella muullakin ikätoverilla.
Tavallinen elämä riittää 80-vuotiaalle. Eläke riittää elämiseen.
Säästöjä tuli työelämän aikana, eläkeläisenä en enää säästä.
Ihan tavallinen kymmenen vuotta vanha auto on, en vaihda sitä kun se vielä kulkee luotettavasti.
Tavallinen kerrostalokolmio on ja kesämökki. Olen matkustellut niin paljon että ei kiinnosta enää tippaakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kertonut nuo asiat moneen kertaan.
Ihan tavallinen kymmenen vuotta vanha auto on, en vaihda sitä kun se vielä kulkee luotettavasti.
Tavallinen kerrostalokolmio on ja kesämökki. Olen matkustellut niin paljon että ei kiinnosta enää tippaakaan.Taas moneen kertaan. Jatkaisimme matkustelua koska aina on pollukalla jotain uutta ja melkoisesti sellaistakin jonka haluaisi kokea uudelleen. Viimeeksi mainitut ovat vähentyneet koska ulkkariystävämme ovat kuolleet ja seuraava sukupolvi on yhteydessä harvakseltaan.
Yksin en viitsi reissata eikä vaimoni terveys ole kolmeen vuoteen sallinut edes lähteä kaveriksi Espanjan asunnollemme. Oikea puoli halvaantunut ja puhekyky poissa. Kokeilin yksin mutta pari viikkoakin oli jo liikaa.
Pahin stressitekijä on asunnon muutto.
Vaimoni vuoksi muutimme kolmiosta palvelutalon kaksioon. Avuttomat säilytystilat. Älytön lattianeliöiden käyttö. Keittokomero on anuksesta. Ahdas ja pimeä. Ainoa valaisin on tiskipöydän päällä oleva pieni loisteputki. Viikon perästä tulevat romu-ukot hoitamaan entisen kämpän lopputyhjennyksen ja tähänkin on ajautunut liikaa kamaa joista on päästävä eroon.
Ateriapalvelusta tulee ateria kolmena päivänä viikossa. Lähinnä vaimolleni jota tippaiitat avustavat. Sairaalasängystä pyörätuoliin ja takaisin on ammattilaisten varsinainen taidonnäyte. Kerran käyty pyörätuolilla parvekkeella. Kyllä on kuntoilu huipussaan.
Yritän välttää monetta kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kertonut nuo asiat moneen kertaan.
Tavallinen kerrostalokolmio on ja kesämökki. Olen matkustellut niin paljon että ei kiinnosta enää tippaakaan.Monen kerran tunnustamisen häpeä.
Ennen terveydellistä rajoitetta emme enää harrastaneet omatoista singahtelua vaan saadaksemme leppoisaa vaihtelua kotioloihin käytimme lämpimien merien täysihoitoristeilyjä jatkoviikkoineen lähtökaupungin tuntumassa.
Lyhyempinä irtiottoina esimerkiksi joulut milloin missäkin. Viimeeksi Roomassa.
Lastemme lähdettyä omilleen emme ole viettäneet kotijoulua ja vierailut lasten luokse olemme ajoittaneet muilla perusteilla.
- Anonyymi
Paha päivä huojuttaa sitten.
Jälkikasvu on hyvin toimeentulevaa.
Kunhan on sen verran että on varaa maksaa yllättävät menot.
En mieti kovin paljon asiaa muuten, aikaa on parhaimmillaankin yli 80-vuotiaalla rajallisesti.- Anonyymi
"Pankeissa saa hyviä neuvoja tähän ja lakimiesapuakin."
Muuten ok aloitus, mutta ylläoleva on täysin väärä
Mainitse lakimies joka osaa sijoittaa
Pankkivirkailija on pienipalkkaisessa
työssä josta HETI näkee ettei osaa vaurastua
Älä koskaan kysy reseptiä laihalta kokilta tai sijoitusohjetta köyhältä sijoitusneuvojalta
Älä kuuntele autopuheita, auto on taattu vaurastumisen este- Anonyymi
Pankeilla on sijoitusneuvojia. Olen Nordean Premium asiakas ja saan konsultoida lakimiestäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankeilla on sijoitusneuvojia. Olen Nordean Premium asiakas ja saan konsultoida lakimiestäkin.
Hyvä. Siitä premium-asiakkuudesta ei vallankauheaa hyötyä ole mutta ok
Esim. korkosijoituksissa joustotilin jne tilalla - jos odottaa osakepudotusta eikä uskalla panostaa nyt - voi harkita tilalla lyhytkorkorahastoa
Nordean osaketta pidän itse hyvänä pitkäaikaissijoituksena - toiset veikkaa Ålandsbankenia - jos N dippaa voisin harkita lisäostoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403017- 702527
- 1742344
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?332038- 181436
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221373Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411366- 131259
- 101254
- 221231