Kuuma kesäpäivä ,
päivän lämpä 29 astetta,
voi olla jo 30 ,
en uskalla mennä ulos ollenkaan,
rakastan suomen viileitä epävakita kesiä,
helteet ei sovi persoonalleni,
aikoinaan nuorena eteläeuroopassa sain lämpöhalvauksen,
meinain kuolla,
lääkäri pelasti tilanteen.
HELTEET TULI , KUINKA JAKSTTE ?
64
299
Vastaukset
- Anonyymi
Honosti vanha jaksaa helteitä,
uutisten mukaan helteet on lyhytaikainen ilmiö
keskiviikon jälkeen viilenee,
toivottavasti,
siihen asti koitetaan pysyä hengissä. - Anonyymi
olihan se etelässä kuumaa
40 astetta varjossa ,
ei ihme jos pohjolasta tulleet turistit oliki vaikeuksissa,
kuumuudesta aiheutuva sairaskohtaus oli melkonn,
en päässy sängystä ylös ollenkaan
mahassa oli valtava kuristus,
lihakset kuristi mahassa tai palleassa,
kai se oli jokinlainen syd. kohtaus,
olin nuori silloin
puolisoni kutsu lääkätin hotellihuoneeseen ,
antoi jotain lääkettä ja neuvoja kuinka selviämme helteestä hengissä ,
kyllä suomen epäväkaat viileät kesät on parasta ihmiselle mitä tiedän. - Anonyymi
O,in tunnin pihalla auringossa, sitten vilvoittelin pienellä metsäpolulla.
- Anonyymi
Sinulla ihana päivä .
- Anonyymi
Kaupassa tänään kävin. Pari kassillista ostin ruokaa, taas pärjää muutaman päivän, kun pakkasesta saa täydennystä.
Mutta kylläpäs oli tukahduttavaa helle, sellaista kosteaa. Olin ihan hiestä märkä kun tulin kotiin.
Sääkartan mukaan lämpötila on täällä yölläkin yli 20 astetta ja varmaan kosteaa se lämpö.- Anonyymi
Jos yöllä on liian kuumaa, on tosi paha nukkua,
toivottavasti ei tule kuumaa yötä, - Anonyymi
Oikein kuuma jos tulee moneksi päiväksi,
silloinhan ihmiset menee kauppoihin asioilleen, kaupoissahan on viileetä
niis viilentävät laiteet tekee kappareissuista ihan mieleisen
ihmiset voi vilvotella kaupoissa,
eikös ne viinke sänä joissaki kaupuossa saaneet nukkuaki yön yli,
periiköhän kapat maksun jos kaupassa yöpyy, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
periiköhän kapat maksun jos kaupassa yöpyy,Miksette hanki pientä tuuletinta? Mulla pörisee koko yön kohti sänkyä. Hinta vain n. alle 40€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksette hanki pientä tuuletinta? Mulla pörisee koko yön kohti sänkyä. Hinta vain n. alle 40€.
Siitä tulee pää ja niskat kipeäksi. Ei ne kestä minkäänlaista vetoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siitä tulee pää ja niskat kipeäksi. Ei ne kestä minkäänlaista vetoa.
Miten niin vetoa tuuletin vaan pyörittää samaa ilmaa ympäri huoneessa ei se ole mitäön vetoa .
Itse kohdistan oman tuulettimen kattoa johti ja siten ilma kiertää kivasti ja tasaisesti koko huoneessa. Anonyymi kirjoitti:
periiköhän kapat maksun jos kaupassa yöpyy,Joo, muistan, että täälläkin joskus pitkänä hellekautena jotkut kaupat tarjosivat yösijaa helteestä pahimmin kärsiville.
Ei ne kai siitä hintaa ottaneet kunhan oli omat makuualustat ja tyynyt mukana.
Kai sitä pystyy nukkumaan vaikka kaupan lattialla toisten tuntemattomien ihmisten kuorsatessa ja piereksiessä vieressä, jos on tarpeeksi monta yötä valvonut helteen kourissa.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksette hanki pientä tuuletinta? Mulla pörisee koko yön kohti sänkyä. Hinta vain n. alle 40€.
On minulla semmon tuuletin
en ole muistanu ottaa sitä tuolta kaapin yläosasta tänne huoneeseen,
jos en pärjää ja henki alkaa loppua niin sitten otan sen tuohon nokanalle ,
en oikein ole pitäny siitä , - AnonyymiUUSI
Tellukka kirjoitti:
Joo, muistan, että täälläkin joskus pitkänä hellekautena jotkut kaupat tarjosivat yösijaa helteestä pahimmin kärsiville.
Ei ne kai siitä hintaa ottaneet kunhan oli omat makuualustat ja tyynyt mukana.
Kai sitä pystyy nukkumaan vaikka kaupan lattialla toisten tuntemattomien ihmisten kuorsatessa ja piereksiessä vieressä, jos on tarpeeksi monta yötä valvonut helteen kourissa.Minusta se mahdollisuus on hyvä keksintö,
menisin minäki makuupussini kanssa sinne nukkumaan jos en kotona enään pärjäisi,
vanha sanonta :
" hätä keinot keksii "
- Anonyymi
Pakotin itseni "pukeutumaan" = hame ja hihaton paita, ja menemään ulos. Ihan hyvä että menin. Näitä hellepäiviä ei ole monia, joten ne on oikein käytettävä.
- Anonyymi
Voi sentään, hyvä sinä
nyt olen kateelline, mä en taaskaa sanu itteä puettua ulos,
vaikka tyttäreni soitti aamulla ja komenteli,
komenteli pistämään valkosia vaateita koska on kuuma ja helle,
en vaan jaksu pukeutua ollenkaan ulkoiluun sopivasti,
jospa huomenna,
höh,
mun aikeeni aina näyttää siirtyvän huomiseen,
voi voi jokohan jämähdän ikuisiksi ajoiksi koitini vangiksi,
ei kiva tulevaisuus.
- Anonyymi
Kyllä minä tästä nautin, vaikka tiedän että joillakin menee överiksi niin ettei nauti, voi pikemminkin pelätä. Hellepäivänä tykkään olla pikku pikku vaatteissa kotona, saapi ihokin kerran ilmaa, joskin jaloissa tänäänkin tukisukat oltava. Onhan se niin kauheeta pukemista meillä suurimman osan aikaa, että tämä on nyt vaihtelua. Myös hellepäivinä aina saan inspiraation semmoisiin askareisiin, joita harvoin teen tai teen kerran vuodessa. Kesän lämpö ja valo auttaa. Se on semmoista siivoskelua ja järjestämistä, ei kovin fyysistä, ettei tuu liian hiki. On autiota, hiljaista, yksinäistä; kerrostalossani ei kuulu kulkevan porraskäytävässä ja hissillä kukaan. Mihin ihmiset heinäkuussa pakenevat, se nuorempi polvi? No joo arvaanhan minä, millaista on aktiivisen elämänvaiheen kuvioissa. Jaksamista jokaiselle ja muistetaan hellepäivän terveysohjeet.
- Anonyymi
jooo minullekki jälkeläiset hokee,
muista juoda ja suolaaki pitää saada ettei tule paha olo,
liiallisesta juomisesta todellaki tulee paha olo,
tasapainottelu on tärkeetä juomisen suhteen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jooo minullekki jälkeläiset hokee,
muista juoda ja suolaaki pitää saada ettei tule paha olo,
liiallisesta juomisesta todellaki tulee paha olo,
tasapainottelu on tärkeetä juomisen suhteen,Juodakaan ei saa likkaa Voi saada vesimyfkytyksen . Joka vuosi tulee akuutti vastaanotolle näistä jotka ovat liikaa juoneet vettä , kaikilla ei lopu hyvin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juodakaan ei saa likkaa Voi saada vesimyfkytyksen . Joka vuosi tulee akuutti vastaanotolle näistä jotka ovat liikaa juoneet vettä , kaikilla ei lopu hyvin
Se on kyllä ihan hlvt:nmoinen vale. Iäkkäät eivät no. juo riittävästi ja siitä syystä joutuvat päivystyksiin ja vastaanotoille. Tarkista tietosi. Ja juo tarpeeksi. Vettä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juodakaan ei saa likkaa Voi saada vesimyfkytyksen . Joka vuosi tulee akuutti vastaanotolle näistä jotka ovat liikaa juoneet vettä , kaikilla ei lopu hyvin
Onneksi olen ollu tietoinen siitä vaarasta,
on omakohtaista kokemustaki jos liikaa juo pelkkää vattä, siitä tulee oikeesti paha olo,
noi jälkeläisetki selittää suolan tärkeydestä ,
ja
vichy vesi johon on pikkusen suolaa pantu sekin on hyvä juoma helteellä,
myös jokus kun laittaa tipan ruoka-etikkaa vichy veteen seki on hyvä
mutta kohtuus kaikessa
liiallinen on kaisessa pahasata.
- Anonyymi
Ei täyty silmäkuopat hiestä yöllä selällään nukkuessa,eli ei ole vielä kuuma.
- Anonyymi
Cooleri päällä ei hiosta,hyvä keksintö.
- Anonyymi
MIKÄ SE ON ? Cooleri !
tyhmä kysyy ku ei tiedä .
- Anonyymi
Meillä on tilava talo ja sisällä nyt ihanan vilpoisaa. Ei ole mitään vilvoittavia koneita , paitsi normaali wallox ilmanvaihtokone joka hyrrää kesät talvet.
Kävimme juuri ulkona suuren koivun varjossa kahvilla ja järvi vieressämme sopivast vilvoittaa. +26 ˚ on paikkakuntamme lämpölila. - Anonyymi
Meren rannalla on aina sopivan vilposaa. On kaihtimet parvekeladien edessä auringon paahteessa ja parvekkeen edessä myös isoja lehtipuita. Kiva kun on lämmintä!
- Anonyymi
Todella kuuma on Pian on ilta ja sitten hieman viileämpää,
Päästin kylmää vettä tiski altaaseen kamkummasti viileni keittiö ja koko tiskipöytä oli kylmä. Eräs vanha sukulainen teki aina niin.- Anonyymi
ai jaaa eipä tuota ennen ole kuullukkaa,
- Anonyymi
Huh huh nyt pukkaa hikeä sisälläki,
koneellaki näkyy helle varotus,
kuuma varotus ,
monikohan selviää hengissä näistä helteistä ,
vanhuksilla ainaki lujille ottaa,- Anonyymi
Itselläni on myös muutamia sekä pieniä että isoja viuhkoja.
Sieltä, täältä ostettuja. Varsin käytännöllisiä.
Esim. jotkut eksoottiset kaupat myyvät.
- Anonyymi
Kiitos kysymästä. Ihan hyvin voin. Olen ennakoinut ja tehnyt kaikki mahdolliset toimenpiteet.
Kävin aamupäivällä uimassa. Silloin oli taivas pilvipeitteinen vaikka lämmintä olikin. Äsken kävin vielä rannalla, liottelin vaan jalkoj . Nyt paahtaa aurinko olkkarin ikkunaan. Olen peittänyt sen pimennysverhoilla. Odottelen, kun viilenee ja sitten läpiveto. Yöllä on ennusteen mukaan vain +20. Lokit pysykööt hiljaa.
Jos helteet jatkuu, niin tukalaksi olo muuttuu vaikka minkä tekisin.- AnonyymiUUSI
Siellä ihana , voit mennä uimaan milloin haluaa,
jokaisen ihmisen unelma
keskikaupungin kivierämaassa on vain oma suihku,
nykyisin on uimahallitki kesällä kiinni,
noihin luonnon vesiin en uskalla mennä,
niissä tahtoo olla aina jotain moittensijaa,
vaikka paljon nälee lapsi perheitä rannoilla,
toivottavasti helteet menee nopeesti ohi, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siellä ihana , voit mennä uimaan milloin haluaa,
jokaisen ihmisen unelma
keskikaupungin kivierämaassa on vain oma suihku,
nykyisin on uimahallitki kesällä kiinni,
noihin luonnon vesiin en uskalla mennä,
niissä tahtoo olla aina jotain moittensijaa,
vaikka paljon nälee lapsi perheitä rannoilla,
toivottavasti helteet menee nopeesti ohi,Ei oikein syvemmälle voi mennä uimaan . Pelkään, että kramppi tulee ja käsivoimat on heikot.
Ja kyllä se ilkeältä tuntuu jos joku kasvi kiertyy ja sotkeutuu sitten sìihen. Minä uin rannansuuntaisesti. Sillä syvyydellä, että yltää jalat pohjaan. Hiekkapohja on, mutta pidän uimatossut jalassa. Ei voi tietää mitä on kulkeutunut virran mukana.
Uimahallit meilläkin on kiinni.
+20 -22 on meikäläisen mukavuusraja.
Toivotaan ettei pitkään helteet jatku.
Jaksamista sinne kivierämaan keskustaan. Hyvät puolet niissäkin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei oikein syvemmälle voi mennä uimaan . Pelkään, että kramppi tulee ja käsivoimat on heikot.
Ja kyllä se ilkeältä tuntuu jos joku kasvi kiertyy ja sotkeutuu sitten sìihen. Minä uin rannansuuntaisesti. Sillä syvyydellä, että yltää jalat pohjaan. Hiekkapohja on, mutta pidän uimatossut jalassa. Ei voi tietää mitä on kulkeutunut virran mukana.
Uimahallit meilläkin on kiinni.
20 -22 on meikäläisen mukavuusraja.
Toivotaan ettei pitkään helteet jatku.
Jaksamista sinne kivierämaan keskustaan. Hyvät puolet niissäkin.Jutustasi tuli mieleen muinainen nuoruus maalla ,
olin aktiivi uimari , meillä oli ihana virtaava joki vieressä
siellä pulikoitiin ja uitiin koko lapsuus ,
myöhemmin nuorena olin jo työharjittelussa,
kävin ruokatunnillaki uimassa siinä joessa,
silloin joessa oli vesi puhdasta kirkasta,
nykyisin kuulemma senki joen vesi on saatunut
ei ole enäään puhdasta,
en ole kymmeniin vuosiin enään käyny kotiseudullani
joten en tideä voisko siinä edes enään uida,
harmi kun kaikki vedet saatuu,
Täällä kivierämassa olen viettäny tämänki päivä,
pyykkiä pessy, ja pikku puuhastelua tehny siellä sun täällä asunnon nurkissa, höh, pölykoiria sieltä täältä hieman pyyhkässy,
näyttää ihan siistiltä vaikka vain nurkista olen pyyhkiny,
en jaksa enään suuremmin siivota,
kutsun joskus siivousfirman paremmin siivoomaan,
tänäänonoll tosi kuuma,
minulla on ikkunat kiinni ja sälekaihtimet kiinni
sisällä pärjään ihan hyvin, yöllä jos ilma viilenee panen parvekkeen oven auki jotta ilma tuulettuu,
jaksamista
eiköhän me tästäki kesästä selvitä vielä hengissä, olettaisin,
Olen ollut varjossa virkkaamassa. Mökki on puiden katveessa joten ei ole kovin kuuma.
Autolla on mukava ajella ilmastointi päällä.- AnonyymiUUSI
Jos oikein kuuma tulee ja alkaa olla paha olo, minäki lähden autolla ajeleen,
tytär on siitä muistuttanukki,
onneksi on auto ja mahdollista lähteä jos ei jaksa edes kotona olla kuumuuden takia.
- AnonyymiUUSI
Minkälainen lämpötila mahtaa tulla yöksi,
pikkusen huolestuttaa,
pistän ikkunat auki koko yöksi,
toivonmukaan se viilentää huoneistoa huomikseksi päivää. - AnonyymiUUSI
Mä pistin pakastimeen " kylmä pussin " otan se yöllä viereeni jos on liian kuuma ja yö menee keppurimiseksi,
- AnonyymiUUSI
Minulla on tornituuletin sängyn jalkopäässä, tarpeeksi etäällä kuitenkin mutta niin että pieni tuulen vire siitä tulee ja sopivasti viilentää. Tällä tavoin olen nukkunut hyvin helteelläkin. Lisäksi tuuletusikkuna ja parvekkeen ovi yöllä auki. Aamupäivällä, kun ulkoilma lämpenee, ikkunat ja ovet kiinni ja säleverhot eteen
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on tornituuletin sängyn jalkopäässä, tarpeeksi etäällä kuitenkin mutta niin että pieni tuulen vire siitä tulee ja sopivasti viilentää. Tällä tavoin olen nukkunut hyvin helteelläkin. Lisäksi tuuletusikkuna ja parvekkeen ovi yöllä auki. Aamupäivällä, kun ulkoilma lämpenee, ikkunat ja ovet kiinni ja säleverhot eteen
Juuu, minullaki oli koko yön ikkua auki, aamulla vasta pistin parvekeen oven auki joksiki aikaa,
en uskalla nukkuissa pitää ovea auki sieltä voi kömpiä luvanton vieras jos nukkuu ja ovi auki,
kerran oli lehdessä kun nainen oli imuroinu ja ikkuna oli auki sieltä oli tullu mies ikkunasta sisään en muista tappoiko se naisen vai oliko pelkkä ryöstö, mutta sen jälkeen ole alkanu pelätä varsinki ovien auki pitämistä,
nykyisn pitää kaupungeissa olla varovainen noissaki asioissa, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuu, minullaki oli koko yön ikkua auki, aamulla vasta pistin parvekeen oven auki joksiki aikaa,
en uskalla nukkuissa pitää ovea auki sieltä voi kömpiä luvanton vieras jos nukkuu ja ovi auki,
kerran oli lehdessä kun nainen oli imuroinu ja ikkuna oli auki sieltä oli tullu mies ikkunasta sisään en muista tappoiko se naisen vai oliko pelkkä ryöstö, mutta sen jälkeen ole alkanu pelätä varsinki ovien auki pitämistä,
nykyisn pitää kaupungeissa olla varovainen noissaki asioissa,tuohon muinaiseen uutiseen lisäys, nainen asui ylemissä kerroksissa kerrostaloa rosvo oli kiivenny paloportaita myöten parvekkeelle ja ikkunasta kömpiny sisään,
aivan inhottava uutinen olis, sen jälkeen olen aina varonu ikkunoita ja ovien aukioloja, - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
nykyisn pitää kaupungeissa olla varovainen noissaki asioissa,Varkaat voi kerrostalon paloportaita myöten kiivetä asuntoihin sisälle ylimpiinkin kerroksiin. Minä asun 4. kerroksessa eikä tällä seinällä ole paloportaita.
Joten täytyy olla "Hämähäkkimies" jos tänne mielii ikkunasta tulla, tuskin tavallinen Pulliainen sileää seinää myöten edes pystyisi kiipeämään.
Mutta omakotitalossa, rivarissa tai maatasolla olevassa kerrostaloasunnossa kyllä pelottaisi eihän niiden tartte kuin rikkoa ikkuna ja rynnivät sisään kun asunto on maan tasolla. Hui kauhistus sentään! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Varkaat voi kerrostalon paloportaita myöten kiivetä asuntoihin sisälle ylimpiinkin kerroksiin. Minä asun 4. kerroksessa eikä tällä seinällä ole paloportaita.
Joten täytyy olla "Hämähäkkimies" jos tänne mielii ikkunasta tulla, tuskin tavallinen Pulliainen sileää seinää myöten edes pystyisi kiipeämään.
Mutta omakotitalossa, rivarissa tai maatasolla olevassa kerrostaloasunnossa kyllä pelottaisi eihän niiden tartte kuin rikkoa ikkuna ja rynnivät sisään kun asunto on maan tasolla. Hui kauhistus sentään!Joo harmi kun suomestaki on tullu turvaton maa
muistat kai ennen
sodan jälkeen
ovia ei sen kummemmin lukittu pantiin vain luuta oven eteen ja se oli merkkinä ohi kulkijalle ettei talossa nyt ole ketään kotona, me suomi olimme todella rehellinen kansakunta toisiamme kohtaan vielä silloin
kaikki on muuttun,
miksihän
mistä tuli pahuus ja epärehellisyys suomeenki ????
venäjältäkö vai mistä ??? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Varkaat voi kerrostalon paloportaita myöten kiivetä asuntoihin sisälle ylimpiinkin kerroksiin. Minä asun 4. kerroksessa eikä tällä seinällä ole paloportaita.
Mutta omakotitalossa, rivarissa tai maatasolla olevassa kerrostaloasunnossa kyllä pelottaisi eihän niiden tartte kuin rikkoa ikkuna ja rynnivät sisään kun asunto on maan tasolla. Hui kauhistus sentään!Varkaat on hyvin ovelia. Tarkkailevat omakotitaloja kesäisin,monko asukasta, onko lapsia tai koiria. Helteellä asukkaiden ollessa takapihalla, monelta unohtuu pääovi lukitsematta, varkaat tulevat sisään ja keräävät ryöstösaaliin. Kerran jokunen vuosi sitten luin tämmöistä, Liettuasta siihen aikaan tuli uskomattoman ovelia murtovarkaita.
- AnonyymiUUSI
Heräsin, eikä uni tule...
Kuumensin pienen tilkan kahvia, jos se antaisi unen.
Mitään kummempia uutisiakaan ei ole, mikä itseasiassahan on hyvä.
Olen viimeaikoina keksinyt Iltalehden ilmaiset pelit. Melko helppoja, mutta on mukava kokea onnistuvansa. Pelaan medioiden ilmaisia pelejä. Eräs suosikkini on Mahjong.- AnonyymiUUSI
Olisin eilen voinut lähteä uimaan, mutten jaksanut. Katsotaan, jaksanko lähipäivinä. Hankaluus on siinä, että hiekkarannalle makuulle meno on vaikeaa, eli lähes mahdotonta ja myös siitä ylösnouseminen, kun on nää rautapolvet (metalli-polvinivelet).
Olen viimeaikoina kävellyt ilman kyynärsauvoja, selkää suorana pitäen, ja jalat ovat kyllä väsyneet, kun lihakset on heikot, mutta olen pakottanut itseni näillä hoippumaan. Pitkiä matkoja en ole uskaltanut kävellä ilman sauvoja. Olen vähän niinkuin oman pihapiirimme vanki. Jos ilma hiukan viilenee, pitää pakottautua pidemmälle kävelylenkille, vaikka sauvoja varalta käsissä kantaen.
Kun katson itseäni rapun ovien peileistä, olen aikamoinen töpöttäjä, mutta minkäs teen.
Mutta onneksi taloyhtiömme ympäristökin on melkoisen luonnonkaunis ja linnut sirkuttavat. Pitäisi muistaa ottaa niille leipää mukaan. Jos rannalle asti pääsisin, voisin sorsille, variksille ja joutsenillekin viedä leipää. 🦆 🦢 🌷
Yritän nyt pakolla kuntouttaa näitä jalkojani. Nilkan turvotus on jo hiukan laskenut, otin siitä pois pari nilkkaketjua, ajattelin, että jos nekin ovat kiristäneet. Kun olen vähän tanakkaa mallia ja alkanut rappujen peileissä muistuttaa esimummojani, niin olen yrittänyt hiukan "kaunistautua"... En minä miestä halua, mutta saahan sitä omaksi ilokseen yrittää olla kaunis, niillä keinoin kuin se onnistuisi ja olisi mahdollista. - AnonyymiUUSI
Peukut pelien keksimiselle !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olisin eilen voinut lähteä uimaan, mutten jaksanut. Katsotaan, jaksanko lähipäivinä. Hankaluus on siinä, että hiekkarannalle makuulle meno on vaikeaa, eli lähes mahdotonta ja myös siitä ylösnouseminen, kun on nää rautapolvet (metalli-polvinivelet).
Olen viimeaikoina kävellyt ilman kyynärsauvoja, selkää suorana pitäen, ja jalat ovat kyllä väsyneet, kun lihakset on heikot, mutta olen pakottanut itseni näillä hoippumaan. Pitkiä matkoja en ole uskaltanut kävellä ilman sauvoja. Olen vähän niinkuin oman pihapiirimme vanki. Jos ilma hiukan viilenee, pitää pakottautua pidemmälle kävelylenkille, vaikka sauvoja varalta käsissä kantaen.
Kun katson itseäni rapun ovien peileistä, olen aikamoinen töpöttäjä, mutta minkäs teen.
Mutta onneksi taloyhtiömme ympäristökin on melkoisen luonnonkaunis ja linnut sirkuttavat. Pitäisi muistaa ottaa niille leipää mukaan. Jos rannalle asti pääsisin, voisin sorsille, variksille ja joutsenillekin viedä leipää. 🦆 🦢 🌷
Yritän nyt pakolla kuntouttaa näitä jalkojani. Nilkan turvotus on jo hiukan laskenut, otin siitä pois pari nilkkaketjua, ajattelin, että jos nekin ovat kiristäneet. Kun olen vähän tanakkaa mallia ja alkanut rappujen peileissä muistuttaa esimummojani, niin olen yrittänyt hiukan "kaunistautua"... En minä miestä halua, mutta saahan sitä omaksi ilokseen yrittää olla kaunis, niillä keinoin kuin se onnistuisi ja olisi mahdollista.Nilkkaketjut on seksikkäitä!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yritän nyt pakolla kuntouttaa näitä jalkojani. Nilkan turvotus on jo hiukan laskenut, otin siitä pois pari nilkkaketjua, ajattelin, että jos nekin ovat kiristäneet. Kun olen vähän tanakkaa mallia ja alkanut rappujen peileissä muistuttaa esimummojani, niin olen yrittänyt hiukan "kaunistautua"... En minä miestä halua, mutta saahan sitä omaksi ilokseen yrittää olla kaunis, niillä keinoin kuin se onnistuisi ja olisi mahdollista.Rannalla löhöily olisi ihan hyvä
mutt
sama ilmiö on tullu minullekki,
en tahdo päästä makuulle
vielä pahempi juttu on koittaa kömpiä ylös makuulta,
saisi joku sivullinen tulla avuksi nostamaan,
eihän ne tule, vieraita kun ovat,
nykyisin olen tullu myös araksi mennä rannalle ihmissjoukkoon köllöttelemään ,
vanhuus alkaa jo olla haittana, - AnonyymiUUSI
mielenkiintoista, kiitos tiedosta,
mistä ne pelit löytyy,
minäki tykkään pelata ilmais pelejä, lähinnä tuota kapulapeliä,
mutta kiinostaisi muutki en vain ole löytäny. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
mielenkiintoista, kiitos tiedosta,
mistä ne pelit löytyy,
minäki tykkään pelata ilmais pelejä, lähinnä tuota kapulapeliä,
mutta kiinostaisi muutki en vain ole löytäny.IS:
https://alypaa.com/
https://pelikone.fi/
https://pelikone.fi/pelit/aivopahkinat/Heritage-Mahjong-Classic/18718
Mahjongin idea on klikata päällekkäisiä, aina kahta samaa kuviota, esillä olevaa laattaa. Ylinnä liikkuu 15 minuutin sekunttikello / tiimalasi.
Näiden pelien kohdalla, kesken pelin, tulee myös harmittavia mainoksia. Jos oik. alakulmassa lukee "Skip ad" tai oik. yläkulmassa näkyy ruksi, sitä klikkaamalla mainos päättyy, tai joskus se (samat, iänikuiset kissanruuat tai nuorison leikit) on vaan katsottava, vaikka harmittaisi ja sitten peli jatkuu. Tarkoitus peleissä on myös ratkaista ne ajallisesti mahd. nopeasti, lopussa näkyy saatu pistemäärä.
IL:
https://www.iltalehti.fi/pelit
Tuo peli "Sanamestari" vaatiikin älyä. Ei mitään vihjettä. Keksi ensin viisikirjaiminen sana ja "Tarkista". Keltainen väri: kirjain esiintyy sanassa, mutta on eri paikassa. Vihreä: kirjain on oikeassa kohdassa. 5 kertaa voi arvata.
Myös "Sanatutka" vaatii tarkkaavaisuutta. Löydetty sana värjätään hiirellä siniseksi. Myös alla on sanavihjeet. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
IS:
https://alypaa.com/
https://pelikone.fi/
https://pelikone.fi/pelit/aivopahkinat/Heritage-Mahjong-Classic/18718
Mahjongin idea on klikata päällekkäisiä, aina kahta samaa kuviota, esillä olevaa laattaa. Ylinnä liikkuu 15 minuutin sekunttikello / tiimalasi.
Näiden pelien kohdalla, kesken pelin, tulee myös harmittavia mainoksia. Jos oik. alakulmassa lukee "Skip ad" tai oik. yläkulmassa näkyy ruksi, sitä klikkaamalla mainos päättyy, tai joskus se (samat, iänikuiset kissanruuat tai nuorison leikit) on vaan katsottava, vaikka harmittaisi ja sitten peli jatkuu. Tarkoitus peleissä on myös ratkaista ne ajallisesti mahd. nopeasti, lopussa näkyy saatu pistemäärä.
IL:
https://www.iltalehti.fi/pelit
Tuo peli "Sanamestari" vaatiikin älyä. Ei mitään vihjettä. Keksi ensin viisikirjaiminen sana ja "Tarkista". Keltainen väri: kirjain esiintyy sanassa, mutta on eri paikassa. Vihreä: kirjain on oikeassa kohdassa. 5 kertaa voi arvata.
Myös "Sanatutka" vaatii tarkkaavaisuutta. Löydetty sana värjätään hiirellä siniseksi. Myös alla on sanavihjeet.IS:ssa (esim. Me Naiset-sivulla) on myös arvausleikkejä.
- AnonyymiUUSI
Rankkasade suorastaan ryöpsähti neljän aikoihin yöllä. Sain kyllä nukahdettua sen jälkeen uudelleen. Ilma oli raikas ja viileä, kaikki ikkunat auki.
- AnonyymiUUSI
Sataispa täälläki, helpottais suuresti oloa,
täällä aurinko paahtaa kiusallaan kärventää maisemaa,
vanhukset haukkoo henkeään,
kärsii kaikein eniten. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sataispa täälläki, helpottais suuresti oloa,
täällä aurinko paahtaa kiusallaan kärventää maisemaa,
vanhukset haukkoo henkeään,
kärsii kaikein eniten.Hgissä 26° ☀️, luoteesta päin näyttäisi nousevan sumua. Istun pihalla. Kohta lähden sisälle, keittämään uusia perunoita.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hgissä 26° ☀️, luoteesta päin näyttäisi nousevan sumua. Istun pihalla. Kohta lähden sisälle, keittämään uusia perunoita.
meillä täällä pohjolan raukoilla rajoilla 28 astetta, huh,
kävin parvekkeella, pistin pienen pyykin kuivumaan, huh, oli tosi kuuma vaikka parveke on varjon puolella,
sisälle kun astuin oli ihan viileän tuntuista,
onneksi pistin parvekkeen oven heti kiinni kun menin laittamaan pyykkiä kuivumaan. kuumuus ei niin voimakkasti pääsy syöksymään sisälle,
- AnonyymiUUSI
Jos tulee huono olo, voi kastella käsipyyhkeen viileällä vedellä, mennä makuulleen ja laittaa sen pään päälle.
Hiuksetkin voi kastella, mutta pyyhe on siitä kiva, että sillä voi viilentää koko kehoa, mistä vaan tarvitsee.
Jos on herkkä kolotuksille, niin ikkunat kiinni siksi aikaa, kun on märkä.- AnonyymiUUSI
Suur-kiitos vinkistä,
en olekkaa koskaan keksiny käyttää kosteaa pyyhettä
livittämään kuumuuden aiheuttamaa pahaaoloa,
kiitos, - AnonyymiUUSI
On myös niitä apteekista saatavia viilennys-geelipusseja. Niitä ei jostain syystä saa laittaa suoraan ihoa vasten, vaan pyyheliinan sisässä.
Sairaalassa (kun olin polvileikkauksen jatkohoidossa), niitä tuotiin kipeälle kohdalle ja sanottiin, että pidettävä pienen pyyhkeen sisässä. Kait jäinen pussi on liian kylmä suoraan ihoa vasten.
- AnonyymiUUSI
Pitäiskö näin vanhan ihmisenki helteelläki käydä lenkillä ,
onko pakko
en ole viikkoon uskaltanu mennä minnekkää,
riittääkö pieni puuhastelu kotona hyötyliikunnaksi,
muistan aikoinaan kun naapurin vaimo hoki kaikkea hyötyliikunnaksi, senki kun kävi pistämässä puita lisää uuniin
kun leipoi,
siitä huolimatta hänki kuolla kupsahti paljon mua nuorempana, nyyyh,- AnonyymiUUSI
joooo , jotkut ne saa elää vanhaksi
melkein sata vuotiaaksi asti helteistä huolimatta,
miksikökähän ? - AnonyymiUUSI
Ei tarvii lenkkeillä. Ellei ole esim. turvallista, viileää metsäpolkua lähellä, jossa hiljaa kuljeksia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvii lenkkeillä. Ellei ole esim. turvallista, viileää metsäpolkua lähellä, jossa hiljaa kuljeksia.
Siitä vaan on huono omatunto kun ennen oli reipas teki kymmen kilometrin lenkkekä kerran viikossa tai kaksi kertaa,
nyt ei pääse ovesta ulos,
liikkuminen hankalaa vaivaloista, ym.
kuinka tämän vanhuuden loppuvaiheen oikein kestäääkään sitä ihmettelen yksinäisyydessäni,
ennen kun oli aina puhekavereita yllin kyllin, nyt ne kaikki on kadonneet manan maille,
kyselenki nykyisin luojalta, miksi jätti minut yksin maailmaan,
niin no onhan mulla luoja aina seurassani kaikesta huolimatta etten ihan yksin kuitenkaan lopulta ole, mutta saisi olla joku FYYFINENKI kaveri joknka kanssa voisi oikeesti äänneenki jutella ja suunitella menoja yhdessä,
ei auta marinat
pakko vaan on elälää tämä vaihe elämästä loppuun,
mutta kirjotellaan,
kuinka selvittiin näistä hengenpäälle käyvistä
" tappavista helteistä "
- AnonyymiUUSI
Tein oikein tukevan aterian uusista perunoista, makkaranpaloista, sieniä, silliä... Sitten suihkuun ja nyt loikoan sängyllä tuulettimen edessä. Hiukan ähky, muttei kovin paha olo.
Kyllä 1,5 tuntia ulkona tuossa helteessä (nousi 27°:ään), ja hetken aikaa puiden alla varjossa, oli ihan riittävää ulkoilua tälle päivälle. Huomenna taas, jos elän. Eikä tänne mitään sumua tullut, kulki ehkä Vantaan yli.- AnonyymiUUSI
Melkein sanlainen ateria tuli minullekki,
perunoita uusia sipuleita ja makkaran paloja
mansikoita jälkiruuaksi,
nykyisin ei oikin ole ruokahalua,
mutta jotain pitää syödä vaikka ei suuremmin haluiskaa.
nykyisin pidän puuroista jostain syystä ne maistuu parhaiten,
vaikka aikoinaan lapsuudessa sai puuroista ihan tarpeekseen , heh,
aina aamiaisen kouluun lähtiissä,
sitten tuli kymmeniksi vuosiksi paussi,
puurot ei kevannu enään syötäväksi,
-- nyt varmaan olen tullu uudelleen lapseksi / ainaki vanhaksi,
kun taas puuro kelpaa ja maistuu esm. mustikkasopan kanssa,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1032199
- 641358
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2301159Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971125- 101076
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671025IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56949Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91942Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175908Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸43888