Tervehtiminen

ex-as.palvelija

Työskennellessäni asiakaspalvelutehtävissä, yritin olla kohtelias ja ystävällinen, ja toivottaa asiakkaalle hyvää huomenta tai hyvää päivää. Minua raivostutti välillä suunnattomasti kun useimmat asiakkaat eivät vastanneet tervehdykseeni millään tavalla! Olisi tehnyt mieli välillä ihan huutaa: "MINÄ SANOIN TEILLE HYVÄÄ HUOMENTA!! ETTEKÖ TE KUULLUT?!" ja ehkäpä vielä että "TERVEHDYKSEEN ON YLEENSÄ TAPANA VASTATA!"

12

2635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porkkana

      ...kotikasvatus.

      Kyllä ihmisten pitäisi osata tervehtiä toisiaan.

    • Tervehtijä

      Monet ystävänikään eivät tervehdi, eivätkä monet vähemmän tututkaan. Todella ärsyttävää kun tulee esimerkiksi ystävän veli kadulla vastaan ja ei tervehdi takaisin. Suomessa nyt siis huonoa ainakin ruoka- ja tervehtimiskulttuuri.

      • vikaa

        ruokakulttuurissa on? Meillä on hyvä ruoka.. mitä mömmöjä lie "haukkujat" saaneet?


    • ärtynyt

      Se vasta tylsää on kun duunipaikalla on sellaisia ihmisiä, jotka vain käytävällä kävelevät ohi eivätkä viitsi moi sanoa. Kyse ei ole siitä että he osoittaisivat mieltään, he vain "ovat ajatuksissaan", ainakin omien sanojensa mukaan, kun asiasta on joskus tullut puhetta. On se vähän outoa, että niin ajatuksissaan voi olla että kapealla käytävällä vastaan tullessa ei voi tervehtiä. Tervehtimiseksi riittää hyvin myös tietty katse, pään nyökkäys tai joku. Mutta kun ei.

    • DukeMaster

      Kuten se lukee heidän tittelissäänkin, he ovat vain palvelijoita ja minua alempana niin elämässä, yhteiskunnassa kuin ravintoketjussakin, eikä arvolleni sovi turha tuttavallisuus rahvaan kanssa.

    • Nainen23v.

      itsekin olen ollut asiakaspalvelutehtävissä ravintola-alalla ja muuallakin ja olen törmännyt samaan ilmiöön. Todella ärsyttävää.

      Mutta samoin myös joissakin ruokakaupoissa (toisin päin). Siis kassalla myyjä ei aina tervehdi (onneksi nykyään harvoin). Rahastuksen makua siinä.

    • mitta

      Tuttua melkein 20 vuoden ajalta. Jos jankutin päiväätä tai huomenta, saattoi lopulta tulla vastaukseksi ärtynyt 'joo'. Työskentelin kioskilla ja niin sanotuissa paremmissa paikoissa. Sama meno molemmissa.

      Sille ylempiluokkaiselle (muka) tiedoksi, että tervehtimisellä ei ole tarkoitus osoittaa kunnioitusta palvelijaa kohtaan, vaikka ihmisten toisiaan kohtaan osoittama kunnioitus kivaa olisikin, vaan ottaa/antaa lisää aikaa ja sopeutumista nykyisin niin tavalliseen liukuhihnapalveluun. Ei ole kivaa asiakkaalle eikä palvelijalle, jos mykkänä osoitetaan kahvikuppia ja tarjoilija tokaisee kaks euroo.

      • kaffeli

        Itse en tunne olevani 'palvelijan' ammatissa, olemalla kahvila-yrittäjänä, ja täysin toisen ammatin kolutuksen omaavana.
        Jos joku meillä koettaa ns. 'lyödä lakoon' olemalla ylimielinen, niin varmasti saa se asiakas muistutuksen käytöksestään jossakin muodossa.
        Sama kun työhöni kuuluu wc-tilojen siivous, niin sinnekin koettaa moni tunkea samaan aikaan itsensä sisään...eli 'siivojaa' ei ole olemassakaan. Mutta meilläpä on, ja odottaa saa niin kauan kun vessat tulevat valmiiksi!!

        Se on minun kahvilani, ja sinne tuleva on tarvitseva minun palveluitani joten käytös on oltava asianmukainen.
        Näin oppii keski-euroopassa asuessaan...ja näin toimitaan varsinais-suomessa:))

        Minullakin on asiakkaita, jotka eivät tervehdi ja ihmettelenkin kuinka jonku kantti kestää olla vastaamatta takaisin.Mutta jokainen taapalaa tyylillään, ja jos ei vastaa niin en minäkään juttua sen jälkeen jatka. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan!


      • Juntien kanssa vältän muute...
        kaffeli kirjoitti:

        Itse en tunne olevani 'palvelijan' ammatissa, olemalla kahvila-yrittäjänä, ja täysin toisen ammatin kolutuksen omaavana.
        Jos joku meillä koettaa ns. 'lyödä lakoon' olemalla ylimielinen, niin varmasti saa se asiakas muistutuksen käytöksestään jossakin muodossa.
        Sama kun työhöni kuuluu wc-tilojen siivous, niin sinnekin koettaa moni tunkea samaan aikaan itsensä sisään...eli 'siivojaa' ei ole olemassakaan. Mutta meilläpä on, ja odottaa saa niin kauan kun vessat tulevat valmiiksi!!

        Se on minun kahvilani, ja sinne tuleva on tarvitseva minun palveluitani joten käytös on oltava asianmukainen.
        Näin oppii keski-euroopassa asuessaan...ja näin toimitaan varsinais-suomessa:))

        Minullakin on asiakkaita, jotka eivät tervehdi ja ihmettelenkin kuinka jonku kantti kestää olla vastaamatta takaisin.Mutta jokainen taapalaa tyylillään, ja jos ei vastaa niin en minäkään juttua sen jälkeen jatka. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan!

        Tämä on vapaa maa, jos joku minua tervehtii niin en tervehdi takaisin. En myöskään tervehdi itse ketään ellen halua jutella muutakin. Pelkkä tervehdys on sivistymätön tapa.


      • tervehtiä
        Juntien kanssa vältän muute... kirjoitti:

        Tämä on vapaa maa, jos joku minua tervehtii niin en tervehdi takaisin. En myöskään tervehdi itse ketään ellen halua jutella muutakin. Pelkkä tervehdys on sivistymätön tapa.

        itse tykkään tervehtiä asiakkaita kassalla, mutta kuinka voit sanoa noin koska yleensä jos joku on palvelu ammatissa hänen tarvitsee tervehtiä asiakasta työnantajansa käskystä vaikka sieltä tulisi sinun kaltainen SIVISTYNYT henkilö sisään muista että me emme voi valita ketä tervehdimme!!!


    • Anonyymi00011

      Näihän se on opetettu.
      Pitää muistaa huumelinjasto, ym rikoslinjasto joka joskus on parempi mennä sanomatta mitään.

      asiaan Terve jota lestadiolaisuus käyttää, ja puhuvat julkisesti uutta parisuhde miestä ei tule,

    • Anonyymi00012

      Minä aina pieraisen kassalla, mutta äänekkäästi, ystävällisesti ja iloisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      979
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      727
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      691
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      100
      637
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      42
      539
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      488
    Aihe