Moi olen 12v tyttö ja mietin tässä vain että kuinka todennäköistä on että minulla tulisi unihalvaus ja miten sitä voi välttää. Eli elän ihan normaalia elämää ja nyt on kesä joten unirytmi ei ole hirveän hyvä mutta suunnilleen normaali. Ei ole mitään erikoista: syön hyvin ja urheilen päivittäin. Mutta onko todennäköistä että minulla tulee ja kauanko se usein kestää. Ja voiko sitä yrittää jotenkin välttää?
Unihalvaus
7
154
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ne kauaa kestä, mutta tuntuu tietenkin pidemmältä. Ei kai niitä voi millään välttää. Mulla alkoi 10 vuotiaana ja loppu siinä täysikäisyyden aikaan. Pari kertaa kuukaudessa niitä tuli. Eipä niille mitään todennäköisyyttä voi laskee.
- Anonyymi
Itse unihalvaus voi olla pelottava, mutta kun jälkikäteen tajuaa että kyse on unihalvauksesta niin sen kanssa oppii elämään.
Epäilen että tosi moni saa lyhyitä muutaman sekunnin halvauksia, mutta eivät edes noteeraa niitä. - Anonyymi
Unihalvauksen hoitoon ei ole varsinaista lääketieteellistä hoitoa eikä yksittäisiä kohtauksia tarvitsekaan hoitaa. Toistuvia kohtauksia voi itsehoidolla yrittää estää välttämällä laukaisevia tekijöitä kuten huolehtimalla riittävästä unesta ja säännöllisestä unirytmistä ja liiallista stressiä. Mikäli unihalvaukset esiintyvät ahdistuneisuushäiriön, masennushäiriön, traumaperäisen stressihäiriön tai narkolepsian yhteydessä, näiden hoidosta tulisi ensisijaisesti huolehtia. Koska unihalvaukset ovat huomattavasti tavallisempia selällään nukkuessa, asentomuutoksilla, kuten kyljellään nukkumisella, voitaneen vaikuttaa unihalvausten esiintymiseen.
Kohtauksen aikana kohtauksen loppumista voivat nopeuttaa keskittyminen kehon osan liikuttamiseen, esimerkiksi yritys puristaa käsi nyrkkiin tai heiluttaa varpaita, tai toisen henkilön kosketus. - Anonyymi
Vielä lisäkysymys: onko se oikea juttu että unihalvauksen todennäköisyys kasvaa jos sitä miettii tai siitä puhuu? Kun siis jossain joku sanoi siitä jotain että jos unihalvauksesta puhuu niin silloin se ainakin tapahtuu
- Anonyymi
Kyllä. Stressi ja ahdistus altistavat unihalvaukselle. Onko elämässäsi mitään muuta kuin tämä unihalvauksen miettiminen? Harrastukset? ystävät? Mielekäs tekeminen? Vai mietitkö kaiket päivät nyt vain unihalvausta josta sulle on tullut pakkomielle?
- Anonyymi
Pfft, en usko että se siitään merkittävästi muuttuu. Se on hyvin yksilöllistä, että miten se tulee, tai että miten pelottavana sen ihminen kokee.
- Anonyymi
Pöpilään seurantaan..
Nukut siellä yöt. Päiväksi kotiin.
Jo 18 vuotiaana eläkkeelle.
Näin se menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614128KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1012588Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452152- 241823
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?271753- 281546
- 161325
- 1121181
- 311168
- 511108