Eikö nyt vieläkään vuonna 2025 ole kehitetty viemäriputkea, joka kestäisi vaikka 200-300 vuotta?
Viemäreissä menee paineeton vesi ja kovin myrkky taitaa olla jokin astiapesukoneen likavesi.
Kuussa käytiin yli 50 vuotta sitten, mutta kestävää viemäriputkea ei osata tehdä. Eikö nyt jostain rosterista tai jostain saisi kehiteltyä kestävää viemäriputkea?
Tällainen putki tekisi varmasti kauppansa. Harva kaipaa putkiremppoja.
Pitkäikäinen viemäriputki.
17
335
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä muoviputki kestää 100v heittämällä
- Anonyymi
Muistan hyvin, kun eräässä LVI-liikkeessä oli mittava muoviputkivarasto. Myöhemmin tämä firma teki konkurssin, muoviputket eivät pelastaneet sitä.
- Anonyymi
Laitoin sadeveden johdatukseen vienäriputketm kyllä kestää vaikka pihalla myllättäisiin. Ei mene ruttuu
- Anonyymi
Jos tehtäisiin samanlaisia paksuja valurautaviemäriputkia kuin ennen vanhaan, mutta haponkestävästä teräksestä, niin luulisi niiden kestävän.
- Anonyymi
On kehitetty jo aikoja sitten haponkestävästä teräksestä muhvilliset viemäriputket ja käyttövesiputket liittimineen, jotka kestää yli 1000 vuotta. Ainut isompi ongelma (putkifirmoille), sen jälkeen ei tule enää putkiremontteja taloihin.
https://www.k-rauta.fi/tuote/muhviputki-blucher-haponkestava-teras-160x3000-s/5705499400847
Isommat HST viemäriputket kalliimpia kuin muoviset, käyttövesiputkikoossa ei juuri kuparia kalliimpaa. Mitään muuta kuin haponkestävää ei taloihin kannattaisi laittaa, mutta ihmiset ei osaa vaatia laatua ja halua maksaa paria tuhatta euroa asuntoa kohden, millä välttyisi tulevilta putkiremonteilta ja asunnon arvo olisi huikeasti suurempi.- Anonyymi
Suomalaiset ovat pääosin helvetin tyhmää ja kapeakatseista sakkia, putkiremontit näyttelevät suurta osaa asumisen kustannuksista ja yritysten toimitilojen kuluista. Ne joiden taloudessa ei ole suurta liikkumavaraa, kaatuvat näihin kuluihin.
Myin omat sijoitusasuntoni pois, kun kyllästyin putkiremontteihin ja siihen, kun tuotot hupenee niiden maksamiseen yhtiövastikkeissa, erääseenkin taloyhtiöön laitettiin kupariputket uusiksi 25 vuoden välein. On käsittämätöntä, yhä laitetaan kerrostaloihin valurautaa ja kuparia, vaikka tiedetään, ettei ne kauaa kestä. - Anonyymi
Käyttääkö noita haponkestäviä viemäreitä taloyhtiöt?
Luulisi, että olisi asuntoa myydessäkin melkoinen myyntivaltti, kun olisi talossa kunnon viemärit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttääkö noita haponkestäviä viemäreitä taloyhtiöt?
Luulisi, että olisi asuntoa myydessäkin melkoinen myyntivaltti, kun olisi talossa kunnon viemärit.Ei käytetä, en ole ainakaan nähnyt, tai kuullut sellaisesta. Ei käytetä myöskään käyttövesiputkissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei käytetä, en ole ainakaan nähnyt, tai kuullut sellaisesta. Ei käytetä myöskään käyttövesiputkissa.
Käyttövesiputket on pex muovia. Tarpeen tullen helppo vaihtaa ihan itse koska se on suojaputken sisällä.
- Anonyymi
Tseffeli valmistaa edellä mainitsemiani putkia.
- Anonyymi
Siniraitaista mustaa putkea saa, kun tilaa vaan. Kyse on avuttomuudesta ja saituudesta.
- Anonyymi
Prosessiteollisuudessa käytetään käsittääkseni monesti haponkestävää putkea. Vaikka putkissa menee monenlaisia kemikaalia, paineella ja erilaisissa lämpötiloissa, niin kummasti näyttää kestävän.
Jos teollisuudessa kestää, niin luulisi kestävän kotikäytössäkin.- Anonyymi
Mutta hinta...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta hinta...
Jos putkiremppa maksaa vaikka tonnin neliöltä, niin kalliiksi sekin tulee.
Plus tietenkin remontista aiheutuva inhimillinen kärsimys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta hinta...
Hinta ei kerrostalossa ole asuntoa kohti materiaalin takia merkittävästi korkeampi, HST putken asennus jopa nopeampaa, kuin kupari ja muoviputken kanssa. HST löytyy myös puristusliitoksilla olevat putkenosat, mutta ei perinteiset LVI yritykset niitä ole halukkaita käyttämään, niitä ei kiinnosta paskaakaan, jos putket on lyhytikäisiä, se tietää vaan jatkossa töitä.
- Anonyymi
Astianpesukoneen sisus on käsittääkseni ruostumatontaterästä. Samoin pyykinpesukoneen rumpu. Molemmat altistuvat koko koneen eliniän pesuaineelle, mutta en ole ruostetta nähnyt. Tiskipöytä on ruostumatontaterästä ja vaikka jotkin lattikaivojenkannet ja ruosteettomina pysyy.
Sitten kun laitetaan viemäriputkia, joidenka vaihto on ihan eri luokan operaatio kuin minkään edellä mainitun kohteen, niin silloin käytetään materiaalia, joka kestää ehkä korkeintaan 50 vuotta.
Aika hullunkurista.
- Anonyymi
Titaanista ja sisäoinnoitettu. Kestää ja maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622