Jos tavoittaa jonkun hitaamman veneen väylällä ja halua ohittaa ja tilaa on molemmin puolin niin kummalta puolen ohitetaan?
Kummalta puolen ohi
75
519
Vastaukset
- Anonyymi
Sukellusveneellä alapuolelta.
- Anonyymi
Kohtasin sukellusveneen pinta kulussa ja sillä oli kaksi saatto alusta, jotka pitivät muun liikenteen poissa turva-alueelta.
- Anonyymi
Jos tilaa on eikä muu liikenne aiheuta mitään esteitä, niin siltä puolelta, joka sopii sillä hetkellä itselle parhaiten. Siihen ei ole mitään sääntöä.
- Anonyymi
Kohteliaampaa on ohittaa (varsinkin purjevene) tuulen alapuolelta.
- Anonyymi
Tuulen alapuolelta, yläpuolelta, vaiko ehkä tuulen sivuilta? Tiedän, vakiintuneita sanontoja, mutta outoja. Miksi ei voi sanoa vaan siltä puolelta kuin tuulee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuulen alapuolelta, yläpuolelta, vaiko ehkä tuulen sivuilta? Tiedän, vakiintuneita sanontoja, mutta outoja. Miksi ei voi sanoa vaan siltä puolelta kuin tuulee?
Oletko pahalla tuulella? Suomen kieli vilisee "outoja" sanontoja. Tuulen alapuoli on se puoli jolta ei tuule. Jos itse liikkuu purjein tai muuten isolla paatilla, ei vie ohitettavalta tuulta, tai jos oma Volvo Penta käryää, ei käryt päädy ohitettavan nokkaan, kun ohittaa tuulen alapuolelta, ja moottorin metakkakaan ei niin kantaudu ohitettavan korviin.
- Anonyymi
Miksi?
Moottoriveneen aalto on silloin matalan partaan puolella. Onko tarkoituksena huuhtoa lokinpaskat pois?
Purjeveneen kanssa asian voisi ymmärtää niin, että hitaampi vene omistaa tuulen ja nopeampi varastaa sen. Toisaalta, jos onkin toisin päin koska ainakin nopeampi osaa käyttää tuulen hyväkseen ja hitaampi vain kuluttaa siitä turhaan.
Jos nopeampi purjevene menee ohi tuulen puolelta, ohitus kestää vähemmän aikaa ja haitta tuulen menetyksestä on kokonaisuutena pienempi. Jos nopeusero on pieni, niin nopeampi vene ei ehkä pääse ikinä ohi ja seuraavassa kapeikossa on riski, kun veneet ovat lähellä toisiaan eikä tuuli riitä molemmille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi?
Moottoriveneen aalto on silloin matalan partaan puolella. Onko tarkoituksena huuhtoa lokinpaskat pois?
Purjeveneen kanssa asian voisi ymmärtää niin, että hitaampi vene omistaa tuulen ja nopeampi varastaa sen. Toisaalta, jos onkin toisin päin koska ainakin nopeampi osaa käyttää tuulen hyväkseen ja hitaampi vain kuluttaa siitä turhaan.
Jos nopeampi purjevene menee ohi tuulen puolelta, ohitus kestää vähemmän aikaa ja haitta tuulen menetyksestä on kokonaisuutena pienempi. Jos nopeusero on pieni, niin nopeampi vene ei ehkä pääse ikinä ohi ja seuraavassa kapeikossa on riski, kun veneet ovat lähellä toisiaan eikä tuuli riitä molemmille.No siksi, on jo mainittu. Aalto on veden pystysuoraa liikettä jonka kallellaan oleva purjevene ottaa yhtä nätisti kummaltakin puolelta. Jos meinaat murtuvalla aallollasi lokinpaskat huuhtoa, niin ohitat aivan liian läheltä, ohitit sitten kummalta puolelta tahansa. Ohi suojan puolelta niin tuulen menetystä ei ole ohitettavalle ollenkaan ja se ohittaja osaa ennakoida ja hyödyntää heikommankin tuulen, onhan se nopeampi. Huomaavainen ei häiritse ohitettavaa, jonka ainoa velvollisuus ohituksessa on suunnan ja nopeuden ylläpitäminen, joka ei välttämättä onnistu, jos viet siltä tuulen. Kilpailussa voi olla röyhkeämpi ja viedä toiselta tuulen, mutta suojan puolelta lähietäisyydeltä ohittaminen on taidonnäyte jolla voi psyykata kilpakumppania. Ei ole mitään asiaa lähteä riskillä ohittamaan ennen kapeikkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siksi, on jo mainittu. Aalto on veden pystysuoraa liikettä jonka kallellaan oleva purjevene ottaa yhtä nätisti kummaltakin puolelta. Jos meinaat murtuvalla aallollasi lokinpaskat huuhtoa, niin ohitat aivan liian läheltä, ohitit sitten kummalta puolelta tahansa. Ohi suojan puolelta niin tuulen menetystä ei ole ohitettavalle ollenkaan ja se ohittaja osaa ennakoida ja hyödyntää heikommankin tuulen, onhan se nopeampi. Huomaavainen ei häiritse ohitettavaa, jonka ainoa velvollisuus ohituksessa on suunnan ja nopeuden ylläpitäminen, joka ei välttämättä onnistu, jos viet siltä tuulen. Kilpailussa voi olla röyhkeämpi ja viedä toiselta tuulen, mutta suojan puolelta lähietäisyydeltä ohittaminen on taidonnäyte jolla voi psyykata kilpakumppania. Ei ole mitään asiaa lähteä riskillä ohittamaan ennen kapeikkoa.
Minusta on outoa ajatella, että tuuli kuuluisi jollekulle. Jos se kuuluu, niin on vaikea perustella, miksi sen omistus riippuisi nopeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siksi, on jo mainittu. Aalto on veden pystysuoraa liikettä jonka kallellaan oleva purjevene ottaa yhtä nätisti kummaltakin puolelta. Jos meinaat murtuvalla aallollasi lokinpaskat huuhtoa, niin ohitat aivan liian läheltä, ohitit sitten kummalta puolelta tahansa. Ohi suojan puolelta niin tuulen menetystä ei ole ohitettavalle ollenkaan ja se ohittaja osaa ennakoida ja hyödyntää heikommankin tuulen, onhan se nopeampi. Huomaavainen ei häiritse ohitettavaa, jonka ainoa velvollisuus ohituksessa on suunnan ja nopeuden ylläpitäminen, joka ei välttämättä onnistu, jos viet siltä tuulen. Kilpailussa voi olla röyhkeämpi ja viedä toiselta tuulen, mutta suojan puolelta lähietäisyydeltä ohittaminen on taidonnäyte jolla voi psyykata kilpakumppania. Ei ole mitään asiaa lähteä riskillä ohittamaan ennen kapeikkoa.
Sivuutit kokonaan sellaisen tilanteen, jossa nopeusero on niin pieni, ettei ohitusta tapahdu tai se tapahtuu hyvin hitaasti, jos ohittaja menee tuulen alapuolelta.
Sellaisessa tilanteessa on kaiken järjen mukaan johdonmukaista nopeuttaa ohitusta, niin tuulen puuttumisesta on kokonaisuuteen nähden vähiten haittaa kaikille.
Ymmärtäisin, jos tarkoituksena olisi hankaloittaa ohituksia perustuen johonkin uskomukseen tai koodiin. Ohittaminen on kuitenkin ilmeisesti sallittua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No siksi, on jo mainittu. Aalto on veden pystysuoraa liikettä jonka kallellaan oleva purjevene ottaa yhtä nätisti kummaltakin puolelta. Jos meinaat murtuvalla aallollasi lokinpaskat huuhtoa, niin ohitat aivan liian läheltä, ohitit sitten kummalta puolelta tahansa. Ohi suojan puolelta niin tuulen menetystä ei ole ohitettavalle ollenkaan ja se ohittaja osaa ennakoida ja hyödyntää heikommankin tuulen, onhan se nopeampi. Huomaavainen ei häiritse ohitettavaa, jonka ainoa velvollisuus ohituksessa on suunnan ja nopeuden ylläpitäminen, joka ei välttämättä onnistu, jos viet siltä tuulen. Kilpailussa voi olla röyhkeämpi ja viedä toiselta tuulen, mutta suojan puolelta lähietäisyydeltä ohittaminen on taidonnäyte jolla voi psyykata kilpakumppania. Ei ole mitään asiaa lähteä riskillä ohittamaan ennen kapeikkoa.
Joskun purjeveneen kylki on niin matalalla, ettei tarvita isoa aaltoa paskojen huuhtomiseen. Silloin kaiketi purjeveneen kippari voi oikaista venettä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta on outoa ajatella, että tuuli kuuluisi jollekulle. Jos se kuuluu, niin on vaikea perustella, miksi sen omistus riippuisi nopeudesta.
Ei se "kuulu", mutta ohitettavaa ei saa turhaan häiritä, eli ei viedä siltä tuulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivuutit kokonaan sellaisen tilanteen, jossa nopeusero on niin pieni, ettei ohitusta tapahdu tai se tapahtuu hyvin hitaasti, jos ohittaja menee tuulen alapuolelta.
Sellaisessa tilanteessa on kaiken järjen mukaan johdonmukaista nopeuttaa ohitusta, niin tuulen puuttumisesta on kokonaisuuteen nähden vähiten haittaa kaikille.
Ymmärtäisin, jos tarkoituksena olisi hankaloittaa ohituksia perustuen johonkin uskomukseen tai koodiin. Ohittaminen on kuitenkin ilmeisesti sallittua?Ei sellaista tilannetta käytännössä päse syntymään jos osaa hommansa. Tuulen puolelta ohittaminen siten, että vie ohitettavalta tuulen, on vähän kuin maantiellä kolmion takaa eteen änkeäminen siten, että päätietä ajava joutuu hidastamaan yhteentörmäämisen välttämiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskun purjeveneen kylki on niin matalalla, ettei tarvita isoa aaltoa paskojen huuhtomiseen. Silloin kaiketi purjeveneen kippari voi oikaista venettä?
Niin matalalle veneelle on kannen ajoittainen kastuminen normaalia oli ohittajia tai ei, ja vene leikkaa nätisti aallon läpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sellaista tilannetta käytännössä päse syntymään jos osaa hommansa. Tuulen puolelta ohittaminen siten, että vie ohitettavalta tuulen, on vähän kuin maantiellä kolmion takaa eteen änkeäminen siten, että päätietä ajava joutuu hidastamaan yhteentörmäämisen välttämiseksi.
En ymmärrä vieläkään tuota logiikkaa.
Eihän kummallakaan ole yhtään sen suurempaa oikeutta tuuleen kuin toisella.
Oko kyse säälistä hitaampaa kohtaan vai kunnioituksesta isompaa venettä kohtaan?
Tulee mieleen, että purjeveneiden pitäisi mennä kaikkien jonossa, ettei hitaimmalle tule paha mieli 😂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuulen alapuolelta, yläpuolelta, vaiko ehkä tuulen sivuilta? Tiedän, vakiintuneita sanontoja, mutta outoja. Miksi ei voi sanoa vaan siltä puolelta kuin tuulee?
Kummalta puolelta vai vähemmän kummalta puolelta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään tuota logiikkaa.
Eihän kummallakaan ole yhtään sen suurempaa oikeutta tuuleen kuin toisella.
Oko kyse säälistä hitaampaa kohtaan vai kunnioituksesta isompaa venettä kohtaan?
Tulee mieleen, että purjeveneiden pitäisi mennä kaikkien jonossa, ettei hitaimmalle tule paha mieli 😂Juurikin niin, sinulla ei ole tuuleen sen suurempaa oikeutta, eli et saa omia sitä itsellesi, eli toimillasi viedä sitä ohitettavalta vaikeuttaen tämän kulkua vain jotta pääsisit itse nopeammin etenemään. Nopeampana pääset kyllä ohi suojankin puolelta tai kaartamalla kauempaa. Kyse on huomaavaisuudesta ja kohteliaisuudesta, mutta sitähän ei itsekäs pelkkää omaa etua ajava voi koskaan ymmärtää.
- Anonyymi
Miksi tuulen alapuolelta? Purjevenehän sortaa koko ajan tuulen alapuolelle päin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin niin, sinulla ei ole tuuleen sen suurempaa oikeutta, eli et saa omia sitä itsellesi, eli toimillasi viedä sitä ohitettavalta vaikeuttaen tämän kulkua vain jotta pääsisit itse nopeammin etenemään. Nopeampana pääset kyllä ohi suojankin puolelta tai kaartamalla kauempaa. Kyse on huomaavaisuudesta ja kohteliaisuudesta, mutta sitähän ei itsekäs pelkkää omaa etua ajava voi koskaan ymmärtää.
Tuo vaikuttaa jonkinlaiselta asenteelta tai uskonnolta.
Jos ei ole suurempaa oikeutta kummallakaan, niin silloinhan silloin sitä ei voi omia kumpikaan.
Huomaavaisuus taas pätee kumpaankin suuntaan. On huomaavaista, että nopeampi saa tuulta siinä missä hitaampikin. Oletan, että hitaammankin pitää olla huomaavainen, jos se on kerran jonkinlainen hyve.
Omasta edusta puhuttaessa, sinun mielestäisi hitaampi saa ajaa omaa etuaan, mutta mnopeampi ei. Se ei ole yhtään vähemmän itsekästä eikä kohteliasta .
Jos on kaksi venettä, jossa on yhtä suuri miehistö, niin tuulen käyttämisen kannalta on järkevää, että ohitus tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Silloin ihmistä kohden yhteenlaskettu aika "varastetusta tuulesta" kärsimisestä on kaikkein pienin.
Eli ainoa, minkä voi järjellä perustella, on se, että nopeampi menee ketterästi tuulen puolelta ohi.
On vaikea uskoa, että on niin pikkusieluista ihmistä, että pistää muiden syyksi sen, että on hankkinut hitaan veneen tai ettei osaa purjehtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vaikuttaa jonkinlaiselta asenteelta tai uskonnolta.
Jos ei ole suurempaa oikeutta kummallakaan, niin silloinhan silloin sitä ei voi omia kumpikaan.
Huomaavaisuus taas pätee kumpaankin suuntaan. On huomaavaista, että nopeampi saa tuulta siinä missä hitaampikin. Oletan, että hitaammankin pitää olla huomaavainen, jos se on kerran jonkinlainen hyve.
Omasta edusta puhuttaessa, sinun mielestäisi hitaampi saa ajaa omaa etuaan, mutta mnopeampi ei. Se ei ole yhtään vähemmän itsekästä eikä kohteliasta .
Jos on kaksi venettä, jossa on yhtä suuri miehistö, niin tuulen käyttämisen kannalta on järkevää, että ohitus tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Silloin ihmistä kohden yhteenlaskettu aika "varastetusta tuulesta" kärsimisestä on kaikkein pienin.
Eli ainoa, minkä voi järjellä perustella, on se, että nopeampi menee ketterästi tuulen puolelta ohi.
On vaikea uskoa, että on niin pikkusieluista ihmistä, että pistää muiden syyksi sen, että on hankkinut hitaan veneen tai ettei osaa purjehtia.Jos alkaa tuntumaan siltä, että muut varastaa oman tuulen, niin on aika lopettaa harrastus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vaikuttaa jonkinlaiselta asenteelta tai uskonnolta.
Jos ei ole suurempaa oikeutta kummallakaan, niin silloinhan silloin sitä ei voi omia kumpikaan.
Huomaavaisuus taas pätee kumpaankin suuntaan. On huomaavaista, että nopeampi saa tuulta siinä missä hitaampikin. Oletan, että hitaammankin pitää olla huomaavainen, jos se on kerran jonkinlainen hyve.
Omasta edusta puhuttaessa, sinun mielestäisi hitaampi saa ajaa omaa etuaan, mutta mnopeampi ei. Se ei ole yhtään vähemmän itsekästä eikä kohteliasta .
Jos on kaksi venettä, jossa on yhtä suuri miehistö, niin tuulen käyttämisen kannalta on järkevää, että ohitus tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Silloin ihmistä kohden yhteenlaskettu aika "varastetusta tuulesta" kärsimisestä on kaikkein pienin.
Eli ainoa, minkä voi järjellä perustella, on se, että nopeampi menee ketterästi tuulen puolelta ohi.
On vaikea uskoa, että on niin pikkusieluista ihmistä, että pistää muiden syyksi sen, että on hankkinut hitaan veneen tai ettei osaa purjehtia.Huomaavaisuus on asenne siinä missä itsekkyyskin. Lue meriteiden säännöt ajatuksella, niin ehkä opit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vaikuttaa jonkinlaiselta asenteelta tai uskonnolta.
Jos ei ole suurempaa oikeutta kummallakaan, niin silloinhan silloin sitä ei voi omia kumpikaan.
Huomaavaisuus taas pätee kumpaankin suuntaan. On huomaavaista, että nopeampi saa tuulta siinä missä hitaampikin. Oletan, että hitaammankin pitää olla huomaavainen, jos se on kerran jonkinlainen hyve.
Omasta edusta puhuttaessa, sinun mielestäisi hitaampi saa ajaa omaa etuaan, mutta mnopeampi ei. Se ei ole yhtään vähemmän itsekästä eikä kohteliasta .
Jos on kaksi venettä, jossa on yhtä suuri miehistö, niin tuulen käyttämisen kannalta on järkevää, että ohitus tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Silloin ihmistä kohden yhteenlaskettu aika "varastetusta tuulesta" kärsimisestä on kaikkein pienin.
Eli ainoa, minkä voi järjellä perustella, on se, että nopeampi menee ketterästi tuulen puolelta ohi.
On vaikea uskoa, että on niin pikkusieluista ihmistä, että pistää muiden syyksi sen, että on hankkinut hitaan veneen tai ettei osaa purjehtia.Ohitustilanteessa hitaampi ei mitenkään voi tuottamuksellisesti tai edes tahallaan viedä tuulta nopeammalta, mutta nopeampi voi viedä tuulen hitaammalta, tai olla viemättä. Fiksumpi jättää viemättä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohitustilanteessa hitaampi ei mitenkään voi tuottamuksellisesti tai edes tahallaan viedä tuulta nopeammalta, mutta nopeampi voi viedä tuulen hitaammalta, tai olla viemättä. Fiksumpi jättää viemättä.
Lähdet ajatuksesta, että joku omistaa tuulen ja vetoat lakiin.
Et taida ymmärtää kuinka päätöntä tuo on - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähdet ajatuksesta, että joku omistaa tuulen ja vetoat lakiin.
Et taida ymmärtää kuinka päätöntä tuo onEt ymmärrä lukemaasi, se on päätöntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tuulen alapuolelta? Purjevenehän sortaa koko ajan tuulen alapuolelle päin.
Se purjevene sortaa vielä enemmän jos menet tuulen puolelle sotkemaan jollain isolla paatilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohitustilanteessa hitaampi ei mitenkään voi tuottamuksellisesti tai edes tahallaan viedä tuulta nopeammalta, mutta nopeampi voi viedä tuulen hitaammalta, tai olla viemättä. Fiksumpi jättää viemättä.
Tottakai voi, ja niin purjehduskilpailuissa usein tehdäänkin, esim nostamalla ylemmäs tuuleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai voi, ja niin purjehduskilpailuissa usein tehdäänkin, esim nostamalla ylemmäs tuuleen.
Ei voi, nopeampi ohittaa tuulen alapuolelta. Ohitettava on ohituksen aikana velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa vaikka kilpailussa sikailtaisiin sääntöjen vastaisesti. Ellei kilparata ole suljettu muulta liikenteeltä pätee kilpailussa samat säännöt kuin muutenkin. Suljetulla radalla voi ajaa vaikka romurallia. Sitä paitsi, jos nostat ylemmäs tuuleen, et vie tuulen alapuolelta ohittavalta tuulta, päivastoin, ja jos ohittaja ohittaa tuulen yläpuolelta, et vie siltä tuulta nostamalla ylemmäs tuuleen, vaan estät ohituksen kuin maantiellä ohituskaistalle eteen nutaamaan siirtyvä idiootti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi, nopeampi ohittaa tuulen alapuolelta. Ohitettava on ohituksen aikana velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa vaikka kilpailussa sikailtaisiin sääntöjen vastaisesti. Ellei kilparata ole suljettu muulta liikenteeltä pätee kilpailussa samat säännöt kuin muutenkin. Suljetulla radalla voi ajaa vaikka romurallia. Sitä paitsi, jos nostat ylemmäs tuuleen, et vie tuulen alapuolelta ohittavalta tuulta, päivastoin, ja jos ohittaja ohittaa tuulen yläpuolelta, et vie siltä tuulta nostamalla ylemmäs tuuleen, vaan estät ohituksen kuin maantiellä ohituskaistalle eteen nutaamaan siirtyvä idiootti.
Et selvästikään ymmärrä purjeveneiden toimintaa kilpailuissa etkä niiden ulkopuolella.
Etkä myöskään niiden vaikutusta ilmavirtauksen, tuuleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et selvästikään ymmärrä purjeveneiden toimintaa kilpailuissa etkä niiden ulkopuolella.
Etkä myöskään niiden vaikutusta ilmavirtauksen, tuuleen.Väittämäsi todistaa, että itse et ymmärrä asiasta mitään. Yli 30 vuotta purjehtineena ymmärrän purjeveneiden ja ilmavirtausten yhteispelistä yhtä jos toistakin, ja säännöt osaan tarkalleen.
- Anonyymi
Näyttää olevan merimiestaidot hukassa vähän kaikilla.
- Anonyymi
Niin näyttää olevan, sinulla.
- Anonyymi
Taidot?
Eihän kysymyksessä ole taidoista kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin näyttää olevan, sinulla.
No yks vittupää pitää olla aina täällä.
- Anonyymi
Niin kuin autollakin.
- Anonyymi
Ilmeisesti kyseessä ei ole väylä koska tilaa piisaa.
Silloin kaksi venettä tuskin osuvat toisiinsa, vaikka kumpikin noudattaisivat itselleen edullisinta reittiä. Silloin ei tarvitse ajatella kummalta puolelta ohittaa koska molemmat vain toetuttavat omaa suunnitelmaansa ikään kuin toista ei olisi olemassa.
Jos tulee yhteentörmäyksen vaara, niin sitä varten onkin olemassa säännöt.- Anonyymi
Monella väylällä tilaa piisaa. Väistöt pitää aina tehdä hyvissä ajoin ja selkeästi, eli ei ajeta ikään kuin toista ei olisi kunnes yhteentörmäämisen vaara on ilmeinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella väylällä tilaa piisaa. Väistöt pitää aina tehdä hyvissä ajoin ja selkeästi, eli ei ajeta ikään kuin toista ei olisi kunnes yhteentörmäämisen vaara on ilmeinen.
Säännöissä lukee juuri noin.
Sait pisteen
- Anonyymi
Make boat great again. Gaaas.
- Anonyymi
Veneilijöt on homoja!
- Anonyymi
Joo, ne on hömöjä 🤣
- Anonyymi
Ajoin pienellä järvellä kohti siltaa ja sillan alla väylä on niin kapea ettei siihen mahdu kahta venettä vierekkäin. Nopeusrajoitusmerkkejä ei ole.
Itselläni pieni nelimetrinrn vene ja 5hp prutku. Ajelin alle puolen kaasun.
Sulan alta mentäessä on väylässä vielä mutka. Olin mutkassa sisäkaarteen puolella ja juuri kun valmistauduin ottamaan väylän keskikohdan niin vastaan tupsahti tulla iso vene täyttä höökiä.
Törmäys oli lähellä ja ainostaan minä ehdin väistää.
On kyllä tonttuja vesiliikenteessä- Anonyymi
Mulla kävi ihan sama paitsi että niitä olsi kaksi venetä ja mä olin sankari kanssa kun väistin.
Kotona juhlittiin minua sankarina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla kävi ihan sama paitsi että niitä olsi kaksi venetä ja mä olin sankari kanssa kun väistin.
Kotona juhlittiin minua sankarina.Minä en ollut sankari vaan tyytyväinen että ehdin väistää.
- Anonyymi
Ihminen, jonka itsetunto on kehittymätön tai tyystin olematon, haluaa erityiskohtelua ja ihan vilpittömästi myös uskoo ansaitsevansa sen.
Terve ihminen ei piittaa siitä, kummalta puolelta toinen vene menee ohi. Sitä ei koeta loukkauksena eikä terve ihminen missään nimessä usko, että häneltä varastetaan silloin jotain oli se sitten tuuli tai auringonpaiste.
On yhdentekevää naamioiko narsisti oman tahtonsa keksimikseen hyviksi tavoiksi tai vetoaako olemattomiin ja keksittyihin lakeihin tai sääntöihin. Kyse on hänen henkisesistä ongelmistaan eikä ohittamista voi koskaan tehdä niin, etteikö narsistille tulisi siitä paha mieli.- Anonyymi
Nyt projisoit täysin omia ongelmiasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt projisoit täysin omia ongelmiasi.
Vastaat väärälle kirjoittajalle.
Minua ei haittaa, vaikka joku ajaisi pillurallia veneeni ympärillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaat väärälle kirjoittajalle.
Minua ei haittaa, vaikka joku ajaisi pillurallia veneeni ympärillä.Täysin oikealle kirjoittajalle vastasin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin oikealle kirjoittajalle vastasin.
Ahaa, se en sitten ollut minä
- Anonyymi
Parempi katsoa laeista, säännöistä ja määräyksistä kuin kysyä täältä.
- Anonyymi
Pelkkä katsominen ei riitä. Pitää osata lukea, tulkita ja ymmärtää kokonaisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä katsominen ei riitä. Pitää osata lukea, tulkita ja ymmärtää kokonaisuuksia.
Unohdit sanoa että mitä se hyödyttää jos on sokea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdit sanoa että mitä se hyödyttää jos on sokea.
Sokeakin voi lukea, tulkita ja ymmärtää kokonaisuuksia. Veneen kipparoiminen on sokealle haastavampaa (vaikkakin vesillä tuntuu liikkuvan paljon vähintäänkin puolisokeita), mutta sokea voi neuvoa tarkkanäköisempää mutta tyhmempää kipparia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sokeakin voi lukea, tulkita ja ymmärtää kokonaisuuksia. Veneen kipparoiminen on sokealle haastavampaa (vaikkakin vesillä tuntuu liikkuvan paljon vähintäänkin puolisokeita), mutta sokea voi neuvoa tarkkanäköisempää mutta tyhmempää kipparia
On sokeita selvännäkijöitä...
- Anonyymi
Minä ohitan aina toiselta puolelta.
- Anonyymi
Mne sinä sieltä puolelta, minä mene aina vastakkaiselta.
- Anonyymi
Minä vaan yhdeltä puolelta ohi huristelen.
- Anonyymi
Pitääkö hitaamman moottoriveneen väistää ohittavaa purtta?
Ohitus sektori ei ole suoraa perästä, vaan hieman sivusta, mutta sääntöjen mukaan ohittava, ei risteävä.- Anonyymi
Kuvaamasi tilanne on (reittijakoalueen ulkopuolella) ainoa, jossa purjehtija väistää moottorivenettä. Ohittaja on aina väistämisvelvollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvaamasi tilanne on (reittijakoalueen ulkopuolella) ainoa, jossa purjehtija väistää moottorivenettä. Ohittaja on aina väistämisvelvollinen.
Ei ole ainoa.
Purjehtija kun väistää myös tieliikenteessä kun säännöt sitä edellyttävät, myös trailerilla olevaa moottorivenettä, eritoten jos se traikku on pysäköity lailliseen paikkaan. - Anonyymi
Jos olet kuuden solmun vastavirrassa joella moottoriveneellä, ja kuljet veden suhteen viiden solmun nopeudella, tulkitsetko väistämissääntöjen kannalta eteneväsi vastavirran suuntaan miinus solmun vauhdilla, vaiko myötävirtaan yhden solmun vauhdilla takaperin. Tulkinta johtaa väistämissääntöjen kannalta täysin eri tulkintaan siitä kumpi väistää, ja kumpi pitää suuntansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet kuuden solmun vastavirrassa joella moottoriveneellä, ja kuljet veden suhteen viiden solmun nopeudella, tulkitsetko väistämissääntöjen kannalta eteneväsi vastavirran suuntaan miinus solmun vauhdilla, vaiko myötävirtaan yhden solmun vauhdilla takaperin. Tulkinta johtaa väistämissääntöjen kannalta täysin eri tulkintaan siitä kumpi väistää, ja kumpi pitää suuntansa.
Väistämissäännöt eivät määrittele edetäänkö keula vai perä edellä, eikä nopeus ole koskaan negatiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väistämissäännöt eivät määrittele edetäänkö keula vai perä edellä, eikä nopeus ole koskaan negatiivinen.
Komppaan tuota tulkintaa. Tosin virran mukana menevä ja sitä vastaan pyridtelevä on käytännössä ohjailukyvyltään vähintään rajoittunut.
Se ei nimittäin voi pysähtyä maan suhteen eikä myöskään väistää sivulle.
Tuo voi tapahtua myös merivirrassa, jolloin ei ole nopeutta maan suhteen vaan kaikki liikkuvat veden mukana.
Veikkaan, että kun kaikki liikkuvat merivirrassa, tarkastellaan vain alusten liikettä toisiinsa nähden ja jätetään merivirta huomiotta.
Kun ollaan joessa, niin on pakko ottaa huomioon liike maan suhteen koska se mainitaan säännöissä.
Silloin takaperin virran mukana kulkeva kulkee myötävirtaan ja sitä pitää väistää. En usko, että kenellekään muutenkaan tulisi mieleen kokeilla onneaan haastamalla asiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvaamasi tilanne on (reittijakoalueen ulkopuolella) ainoa, jossa purjehtija väistää moottorivenettä. Ohittaja on aina väistämisvelvollinen.
Joitakin vuosia sitten Lauttasaaren lähellä oli 49-luokan vene, joka meni huomattavasti moottoriveneitä nopeammin erityisesti siksi, että moottoriveneet noudattivat nopeusrajoituksia.
Olisi ollut jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikeaa väistää sitä herhiläistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väistämissäännöt eivät määrittele edetäänkö keula vai perä edellä, eikä nopeus ole koskaan negatiivinen.
Väistämissännöissä yöllä pimeässä asiaa tulkitaan kulkuvalojen perusteella, jolloin perä ei muutu keulaksi, ja nopeus on negatiivinen juridiikan, eikä fysiikan, näkökulmasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komppaan tuota tulkintaa. Tosin virran mukana menevä ja sitä vastaan pyridtelevä on käytännössä ohjailukyvyltään vähintään rajoittunut.
Se ei nimittäin voi pysähtyä maan suhteen eikä myöskään väistää sivulle.
Tuo voi tapahtua myös merivirrassa, jolloin ei ole nopeutta maan suhteen vaan kaikki liikkuvat veden mukana.
Veikkaan, että kun kaikki liikkuvat merivirrassa, tarkastellaan vain alusten liikettä toisiinsa nähden ja jätetään merivirta huomiotta.
Kun ollaan joessa, niin on pakko ottaa huomioon liike maan suhteen koska se mainitaan säännöissä.
Silloin takaperin virran mukana kulkeva kulkee myötävirtaan ja sitä pitää väistää. En usko, että kenellekään muutenkaan tulisi mieleen kokeilla onneaan haastamalla asiaa.Mitä tulkintaa komppaat, kun tulkinta nimenomaan puuttui!
Siis tulkinta siitä tarkastellaanko asiaa veden suhteen vaiko pohjan suhteen.
Sääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus riippuu kyseisestä tulkinnasta, ja ilman tulkintaa ei väistämisvelvollisuus ole sääntöjen mukaan määritelty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tulkintaa komppaat, kun tulkinta nimenomaan puuttui!
Siis tulkinta siitä tarkastellaanko asiaa veden suhteen vaiko pohjan suhteen.
Sääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus riippuu kyseisestä tulkinnasta, ja ilman tulkintaa ei väistämisvelvollisuus ole sääntöjen mukaan määritelty.Sitä, että nopeus ei ole koskaan negatiivinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä, että nopeus ei ole koskaan negatiivinen.
Sääntöjen ja käytännön vastainen tulkinta pimeässä, jolloin et näe toisen veneen kulkusuuntaa pohjan etkä veden suhteen, mutta näet keulan suunnan ainakin suunnilleen kulkuvalojen perusteella. Tulkintasi kulkusuunnasta on silloin pelkkää oletusta, ja nopeuskomponentti olettamaasi suuntaan voi olla negatiivinen, ja siihen on syytä varautua.
- Anonyymi
Pursimulkut ovat hieman umpiluisia mieleltään ja haastavat riitaa merellä, yrittämällä ajaa hitaan moottoriveneen päälle, todella usein.
Ei teillä sellaista oikeutta ole, vaan jokaisen pitää tehdä voitavansa, yhteen törmäyksen välttämiseksi.
Saatteko jotain kiksejä tuosta jahdista?- Anonyymi
Saattaa pitää paikkansa, mutta pursimulkut on todella harvinaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa pitää paikkansa, mutta pursimulkut on todella harvinaisia.
Niinpä, heitä esiintyy lähinnä merellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa pitää paikkansa, mutta pursimulkut on todella harvinaisia.
Enpä sanoisi hihaveto 40% mulkkuja ja 60% asiallisia ja moottoriveneilijöillä päinvastoin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä sanoisi hihaveto 40% mulkkuja ja 60% asiallisia ja moottoriveneilijöillä päinvastoin
Mitä enemmän näet mulkkuja ympärilläsi, sitä suurempi perseenläpi olet itse.
- Anonyymi
Jos alus kulkee virran mukana perä edellä, niin:
- virtaa vastaan kulkeville aluksille se on ohitettava alus ja noudatetaan niitä sääntöjä
- virran mukana nopeammin kulkeville aluksille kyseessä on kohtaamistilanne, jossa molemmilla aluksilla on omat velvollisuutensa
Vesiliikennelain mukaan moottorilla käyvien alusten tapauksessa virtapaikassa on vastavirtaan kulkevalla velvollisuus antaa myötävirtaan kulkevan menneä ensin. Edellytyksenä on, että paikka edellyttää sitä virtauksen ja ahtauden suhteen.
Perä edellä virran mukana kulkeva alus kulkee myötävirtaan. Silloin sen pitää antaa mennä ensin eikä säännöissä ole ongelmaa. Jos paikka olisi niin leveä, että alukset voisivat olla siinä samaan aikaan, ei väistämissäntö ole voimassa.
Tulkinnavaraista on tietenkin milloin virta on millekin veneelle voimakas, ohjailukykyä haittaava ja paikka ahdas. Mutta se onkin eri juttu,.- Anonyymi
Tuo on yksi mahdollinen tulkinta, ja looginen sellainen. Mutta koska säännöissä ei kerrota kulkusuuntien olevan määriteltynä pohjan suhteen, se ei ole ainoa mahdollinen tulkinta.
Säännöissä ei kielletä tarkastelemasta asiaa veden suhteen, ja se on aivan yhtä looginen tulkinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on yksi mahdollinen tulkinta, ja looginen sellainen. Mutta koska säännöissä ei kerrota kulkusuuntien olevan määriteltynä pohjan suhteen, se ei ole ainoa mahdollinen tulkinta.
Säännöissä ei kielletä tarkastelemasta asiaa veden suhteen, ja se on aivan yhtä looginen tulkinta.Lähden ajatuksesta, että meriteiden säännöt, joita noudateaan myös sisävesillä, perustuvat nopeuteen veden suhteen.
Poikkeuksen muodostavat vesiliikennesäännöt, joissa nimen omaan puhutaan nopeudesta maan suhteen eli vuolaasta virrasta kapeassa rännissä - näin kansanomaisesti kuvaten.
Sekin on vain yhdessä pykälässä.
Meriteiden säännöissä ei ole mitään mainintaa virrasta vaan alusten keskinäisistä paikoista, asennoista, suunnista ja nopeuksista. Eli saavuttava alus saavuttaa toista täysin riippumatta siitä, mistä syystä niin tapahtuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282527- 1142116
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?971803- 1221799
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91547Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161381128Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891031Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu201002Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987