Suomi sai valtavasti humanitaarista apua sota-aikana ja sen jälkeen

Anonyymi-ap

Kenkiä, vaatteita, lääkkeitä jne. Apua tuli jopa Etelä-Afrikasta asti.
Avustavia maita ja järjestöjä oli useita. Ylivoimaisesti merkittävin avustajamaa oli Yhdysvallat, mutta apua lähettivät myös mm. Britannia, Sveitsi, Tanska ja Ruotsi ja jopa Etelä-Afrikka ja Argentiina.
Miksi jotkut suomalaiset eivät halua auttaa hädässä olevia ?
Onko heiltä unohtunut, että suomalaisetkin ovat saaneet apua ?

https://www.unicef.fi/tyomme/ajankohtaista/uutiset-ja-nakokulmat/2017/kenkia-vaatteita-laakkeita-ruokaanain-suomalaisia-autettiin-sotien-jalkeen/

15

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Orpon hallitus leikkaa humanitaarista apuakin ja omilta suomalaisilta
      heikossa asemassa olevilta vanhuksilta ja vammaisilta !
      Missä loppuu leikkauslista?

• Anonyymi

Myös lastensuojelusta hallitus leikkaa. Sekin on hyytävä päätös.
      Lastensuojelulla on ennestäänkin liian vähän resursseja.
      Eikö aikuisten tehtävä ole olla lasten puolella ? Eivät lapset pysty itseään puolustamaan.

• Anonyymi

Ihmisvihaajahallitukselta on turha odottaa inhimillisyyttä.
      Raha on sen jumala ja muitten kyykyttäminen.,

• Anonyymi

Perskokkareet eivät auta ketään.

• Anonyymi

Noo - tota- Purra kyl auttaa rikkaita rikastumaan lisää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noo - tota- Purra kyl auttaa rikkaita rikastumaan lisää.

Purra "auttaa" auliisti eliittiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Purra "auttaa" auliisti eliittiä.

Purra koittaa olla "nolo porvari"

• Anonyymi

Nykysuomalainen persu ei ole kiitollinen Suomen saamasta avusta.
      Kun itse saa apua yleensä ymmärtää sitä antaakin.

• Anonyymi

Pahansuopa persu ei tajua olla mistään kiitollinen.

• Anonyymi

Turha suurennella asiaa! Talvisodan aikanen apu rajoittui Ruotsin ja Tansakan vähäisiin materiaalitoimituksiin pokkeuksena ruotsalainen sotilasporukka joka vapauttu pataljoonan verran suomalaisia uhanalaisempiin rintamakohtiin. Ruotsalaisilla, omilla koneillaan lentävillä piloteilla oli paikallista merkitystä.

Jatkosodan jälkeinen, rajallinen apu kohdistui köyhimpiin, monilapsisiin perheisiin.
      7 lapsinen sukulaisperhe oli yksi saaja. Ukko oli perusduunari ja vaimo tietenkin kotona pentulauman kanssa. Lihapitimiksi pitivät kaneja.
      Heidän avustuksensa käsitti muutamia jalkineita ja talvivaatteita lapsille.
      Ruokapuolen huippua edusti 2kg - 3kg purkeissa oleva laardi. Valkoinen sianihra. Kelpasi kyllä voin korvikkeeksi koska voita ei ollut varaa ostaa mustasta pörssistä.
      Meidän taloustilanteemme oli sama paitsi, että meitä oli vain kaksi tenevaa. Emme saaneet mitään.
      Kansakoulun parilla alaluokalla oli jonkin tason jakelua mutta saajat olivat harvassa.

On harhaan johtavaa liioitella ( valehdella ) saamastamme avusta!
      Moraalinen merkitys oli suurempi kuin aineellinen.

• Anonyymi

Aloittajan käyttämä termi "valtava apu" on kyllä kyseenlainen sillä valtioiden johdon päätösten taholta apu Suomelle oli vähäistä, Saksa oli valitettavasti se suurin auttaja omista itsekkäistä syistään. Esim. Ruotsi ei missään vaiheessa päättänyt organisoida joukkojaan Suomea laajemmin auttamaan. Lapin ilmasota oli siinä toki poikkeus ja siitä yhä Ruotsin päättäjille kiitos.
      Suomen saama apu oli em. tapausta lukuun ottamatta lähinnä vapaaehtoisapua ja siitä tiedämme että innokkaimpia esim. Italiasta ym. saapuneita auttajia kehotettiin aika pian palaamaan mamman luokse kasvamaan...
      Rahallinen apu oli merkittävämpää ja sillä hankittiin mm. ensiaputarpeita, muutama ambulanssikin jne.

• Anonyymi

Saksalla oli omat intressinsä pitää Suomi sodassa mukana ja toimitti Suomeen mm. Serbialaista ruista. Saksa itsekään ei rypenyt elintarvikkeissa mutta rosvottu ruis kelpasi välitettäväksi.

• Anonyymi

venäläiset rakensivat Karjalaan ja Petsamoon kuoppia ja pskansivat niihin
      Suomen tukemiseksi

• Anonyymi

Olet erityisen sivistynyt kommentoija...

• Anonyymi

Kunnolla huono palvelija omaa rahanerottelunlahjojakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59