Minua avustetaan digi-asioinnissa, koska olen "digi-uuno" eivätkä uudet asiat enää tallennu päähäni

Anonyymi-ap

Avustajan käyttäminen saa asian näyttämään siltä, että olen "diginero"
ja siispä minut pakotetaan Suomi.fi viestintätapaan, vaikka se tulee
olemaan minulle vaikeaa eikä avustajani suinkaan aina ole vapaa tulemaan
auttamaan. Näppärähän Suomi.fi olisi jos osaisi varmuudella tehdä
kaiken oikein, mutta minua ahdistaa jo etukäteen, ettei vaihtoehtoa ole
tai pitää todistaa, ettei kykene asioimaan Suomi.fi:ssä.
Siis iäkäs digi-avuton on todistamisvelvollinen !
Eikö pelkkä ilmoitus voisi riittää ?
Virallisia kirjeitäkään ei enää saa paperisena.
Olenkohan digiuunona ollenkaan edes ymmärtänyt asiaa miten homma
tulee pelaamaan ?

Suomi.fi-viesteistä tulee ensisijainen viestitapa eli lähes pakko.

12.5.2025 alkaen henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa, kun hän on tunnistautumassa johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun.

Käyttöönotto on vuoden 2025 loppuun asti vielä vapaaehtoista. Tavoitteena kuitenkin on, että mahdollisimman moni siirtyisi vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.

Vuoden 2026 alusta, sikäli kun lakimuutos tulee ehdotetussa muodossa voimaan, ei Suomi.fi-viestien käyttö olisi enää sen käyttöön kykeneville vapaaehtoista.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kun ensi vuoden alusta eteenpäin tunnistautuu mihin tahansa hallinnon palveluun sähköisesti, tulee samalla osoittaneensa kykenevänsä asioimaan sähköisesti. Eli sen jälkeen kaikki viranomaisposti – myös poliisin – tulee Suomi.fi-viesteihin eikä kirjeitse kotiin, täsmentää ylitarkastaja Petri Pipatti Poliisihallituksesta.

Niille, jotka eivät yksittäisestä sähköisestä tunnistautumisesta huolimatta pysty käyttämään Suomi.fi-viestejä tarjotaan mahdollisuus palata perinteiseen kirjepostiin, mutta se ei enää pysy mahdollisuutena suurimalle osalle väestöä.

Muutoksen läpiviennistä vastaa Digi- ja väestötietovirasto yhdessä Valtionvarainministeriön kanssa.

11

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Kun ensi vuoden alusta eteenpäin tunnistautuu mihin tahansa hallinnon palveluun sähköisesti, tulee samalla osoittaneensa kykenevänsä asioimaan sähköisesti. Eli sen jälkeen kaikki viranomaisposti – myös poliisin – tulee Suomi.fi-viesteihin eikä kirjeitse kotiin."

Toivottavasti mitään viranomaispostia ei tule. Mitä kaikkea postia
      se mahtaa tarkoittaa ? Onko terveyskeskus viranomainen ?
      Onko sairaalan tukimuslähetettä koskevat asiat viranomaispostia ?

• Anonyymi

En lähe tommoseen natsimaa.

• Anonyymi

"Maailma muuttuu, eskoseni..."

• Anonyymi

Niin se muuttuu eikä kerkiä enää mukaan.

• Anonyymi

Voi hitto en paremmin sano,Ei tehdä vanhuksen elämästä
      helppoa.Just kun on hikisesti oppinut laskut maksamaan
      ja jotenkin löytää etsimänsä ja kirjaimet.No siihen sitten
      tarvitaan niitä pankin lähettämiä avainlukujakin tietysti.

• Anonyymi

Joo. Sama ongelma täällä. Et ole yksi ongelman kanssa.

• Anonyymi

Tarkoittaako tämäsitä ettäjos Posti menee syksyllä pörssiin, ette aio kaan merkitä sitä ja alkaa Posti-pekoiksi omistajiksi?

• Anonyymi

Se suomi.fi tuli jo n kymmenisen vuotta sitten , jotta sen voi ottaa käyttöön. Siinä minä tahkosin ja soitin sinne, että selittivät sen toiminnan.
      Siel oli alkuun aika vähän instansseja , joit saattoi ottaa käyttöön ( virkailija nauroi ,että olen aikaani edellä).
      Ei siinä muut ,kuin klikkaat sieltä kaikki tutulta tuntuvat , kuten verohallinto, terveysasiat,, ym ym. En nyt muista millä nimellä ne kaikki on. Mutta sitten ne mitkä on klikannut, lähettävät aina nettiin kirjeet ja mun sähöpostiin tulee tieto suomi.fi : n lähettämänä, mikä on instanssi on. lähettäny kirjeen.
      Olen myös valtuuttanut siellä mieheni ja tyttäreni hoitamaan ja lukemaan kaiken mua koskevan ,jos itse en vois. Samoin mieheni on tehnyt. Ne sivut on aika sekavat ,täytyy myöntää. Mut sit helppoa ,kun on tehnyt tuon alkutyön..

• Anonyymi

Jos yhteen paikkaan nyt sitten olet oppinut kirjautumaan katsotaan, että pystyt hoitamaan muutkin asiasi netissä ja sinut pakotetaan Suomi.fi postin käyttöön.

Minulla on vanha tietokonekin välillä juntturassa, en pääse mihinkään.
      Vika on tietysti minussa, kun en osaa paljon mitään ja jos teen virheen
      en osaa sitä korjata.

• Anonyymi

Miksi kaikki tapahtuu nykyään nuorempien ja taitavampien ehdoilla
      ilman, että heikommata taidot omaavillekin jätetään joku vaihtoehto ?
      Se, että oppinut kirjautumaan esim, nettipankkiin ei vielä kerro taidoista mitään.

• Anonyymi

MIksei esimerkiksi pankki voi pitää rinnakkaisia järjestelmiä kirjautumiseen
      ja pankkitunnuksella tunnistautumiseen ? MIksi vanha ei jäädä uuden rinnalle ?

On muuten täysin höhlää ja yllättävää, ettei eri paikkoihin tunnistautumiseen
      ole keksitty muuta systeemiä kuin pankkitunnukset.
      Sehän juuri altistaa huijauksille.
      Jos olisi joku muu tapa/oma koodi ei olisi sitä vaaraa, että jos menee jollekin
      huijaussivustolle huijari pääsee nettipankkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      195
      2222
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      39
      1537
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1194
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      952
    5. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      267
      947
    6. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      886
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      872
    8. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      246
      788
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      755
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      753
    Aihe