Minua avustetaan digi-asioinnissa, koska olen "digi-uuno" eivätkä uudet asiat enää tallennu päähäni

Anonyymi-ap

Avustajan käyttäminen saa asian näyttämään siltä, että olen "diginero"
ja siispä minut pakotetaan Suomi.fi viestintätapaan, vaikka se tulee
olemaan minulle vaikeaa eikä avustajani suinkaan aina ole vapaa tulemaan
auttamaan. Näppärähän Suomi.fi olisi jos osaisi varmuudella tehdä
kaiken oikein, mutta minua ahdistaa jo etukäteen, ettei vaihtoehtoa ole
tai pitää todistaa, ettei kykene asioimaan Suomi.fi:ssä.
Siis iäkäs digi-avuton on todistamisvelvollinen !
Eikö pelkkä ilmoitus voisi riittää ?
Virallisia kirjeitäkään ei enää saa paperisena.
Olenkohan digiuunona ollenkaan edes ymmärtänyt asiaa miten homma
tulee pelaamaan ?

Suomi.fi-viesteistä tulee ensisijainen viestitapa eli lähes pakko.

12.5.2025 alkaen henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa, kun hän on tunnistautumassa johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun.

Käyttöönotto on vuoden 2025 loppuun asti vielä vapaaehtoista. Tavoitteena kuitenkin on, että mahdollisimman moni siirtyisi vastaanottamaan viranomaispostin sähköisesti.

Vuoden 2026 alusta, sikäli kun lakimuutos tulee ehdotetussa muodossa voimaan, ei Suomi.fi-viestien käyttö olisi enää sen käyttöön kykeneville vapaaehtoista.

– Tämä tarkoittaa sitä, että kun ensi vuoden alusta eteenpäin tunnistautuu mihin tahansa hallinnon palveluun sähköisesti, tulee samalla osoittaneensa kykenevänsä asioimaan sähköisesti. Eli sen jälkeen kaikki viranomaisposti – myös poliisin – tulee Suomi.fi-viesteihin eikä kirjeitse kotiin, täsmentää ylitarkastaja Petri Pipatti Poliisihallituksesta.

Niille, jotka eivät yksittäisestä sähköisestä tunnistautumisesta huolimatta pysty käyttämään Suomi.fi-viestejä tarjotaan mahdollisuus palata perinteiseen kirjepostiin, mutta se ei enää pysy mahdollisuutena suurimalle osalle väestöä.

Muutoksen läpiviennistä vastaa Digi- ja väestötietovirasto yhdessä Valtionvarainministeriön kanssa.

10

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Kun ensi vuoden alusta eteenpäin tunnistautuu mihin tahansa hallinnon palveluun sähköisesti, tulee samalla osoittaneensa kykenevänsä asioimaan sähköisesti. Eli sen jälkeen kaikki viranomaisposti – myös poliisin – tulee Suomi.fi-viesteihin eikä kirjeitse kotiin."

Toivottavasti mitään viranomaispostia ei tule. Mitä kaikkea postia
      se mahtaa tarkoittaa ? Onko terveyskeskus viranomainen ?
      Onko sairaalan tukimuslähetettä koskevat asiat viranomaispostia ?

• Anonyymi

En lähe tommoseen natsimaa.

• Anonyymi

"Maailma muuttuu, eskoseni..."

• Anonyymi

Niin se muuttuu eikä kerkiä enää mukaan.

• Anonyymi

Voi hitto en paremmin sano,Ei tehdä vanhuksen elämästä
      helppoa.Just kun on hikisesti oppinut laskut maksamaan
      ja jotenkin löytää etsimänsä ja kirjaimet.No siihen sitten
      tarvitaan niitä pankin lähettämiä avainlukujakin tietysti.

• Anonyymi

Joo. Sama ongelma täällä. Et ole yksi ongelman kanssa.

• Anonyymi

Tarkoittaako tämäsitä ettäjos Posti menee syksyllä pörssiin, ette aio kaan merkitä sitä ja alkaa Posti-pekoiksi omistajiksi?

• Anonyymi

Se suomi.fi tuli jo n kymmenisen vuotta sitten , jotta sen voi ottaa käyttöön. Siinä minä tahkosin ja soitin sinne, että selittivät sen toiminnan.
      Siel oli alkuun aika vähän instansseja , joit saattoi ottaa käyttöön ( virkailija nauroi ,että olen aikaani edellä).
      Ei siinä muut ,kuin klikkaat sieltä kaikki tutulta tuntuvat , kuten verohallinto, terveysasiat,, ym ym. En nyt muista millä nimellä ne kaikki on. Mutta sitten ne mitkä on klikannut, lähettävät aina nettiin kirjeet ja mun sähöpostiin tulee tieto suomi.fi : n lähettämänä, mikä on instanssi on. lähettäny kirjeen.
      Olen myös valtuuttanut siellä mieheni ja tyttäreni hoitamaan ja lukemaan kaiken mua koskevan ,jos itse en vois. Samoin mieheni on tehnyt. Ne sivut on aika sekavat ,täytyy myöntää. Mut sit helppoa ,kun on tehnyt tuon alkutyön..

• Anonyymi
      UUSI

Jos yhteen paikkaan nyt sitten olet oppinut kirjautumaan katsotaan, että pystyt hoitamaan muutkin asiasi netissä ja sinut pakotetaan Suomi.fi postin käyttöön.

Minulla on vanha tietokonekin välillä juntturassa, en pääse mihinkään.
      Vika on tietysti minussa, kun en osaa paljon mitään ja jos teen virheen
      en osaa sitä korjata.

• Anonyymi
      UUSI

Miksi kaikki tapahtuu nykyään nuorempien ja taitavampien ehdoilla
      ilman, että heikommata taidot omaavillekin jätetään joku vaihtoehto ?
      Se, että oppinut kirjautumaan esim, nettipankkiin ei vielä kerro taidoista mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      55
      5978
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1806
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1692
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1650
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1457
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1450
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe