Kaunista ja lämmintä sunnuntaipäivää.
Kahden viikon loma teki hyvää eläkeläiselle ja niinpä taas uutta ketjua aloittamaan.
Vaihdan nimen kiikkustuolin, tiedämme kaikki miten kiikkuminen sopii vauvasta vaariin/mummiin.
Tämä keinu ei ole vauhtihirmu, on sellainen levyllä seisova ja jalaksilla on urat, keinumista voisi kutsua vaikka nykkäilyksi.
Vauhti ei siis päätä huimaa, mutta liikettä kuitenkin syntyy ja sanotaan, että liike on tärkeä.
Jospa uusi nimi toisi muutakin kivaa keskustelun pohjaksi, tavanomaisesta, erikoisuuksiin.
Siili25 on kertoillut nojatuolin suojissa kivaa kerrontaa Helsingistä, tämän kaltaista soisi kuuluvan viesteissä muualtakin.
Samat asiat kuten nojatuolissakin on tervetulleita keskustelun virittelyyn, jos lämpö ei sitä vähääkin intoa ole sammuttanut..
Eliaanan ja liekkon kissa kuulumiset mieltä ilahduttaisi ja ehkä hurskainen ja demekin yhtyvät ketjun kulkuun, kuten kaikki toisetkin.
Jokaisen viesti lämmittää, helteen lisänä, niinhän ylläpitokin toivottelee.
Maailmalla tapahtuu, ei aina niin mieltä ilahduttavaa, mutta asioita joille emme mitään voi.
Kärsimystä ja kuolemaa, ei maailma miksikään muutu sama jatkuu.
Meillä kuitenkin kohtuu hyvin asiat ja kohta satokausi alkaa valmistua, metsään nyt kuka kykenee ja tässä helteessä jaksaa.
Päivä kerrallaan tässä yritän minäkin ja nyt toivoisin piristäviä ja ilolla sävytettyjä viestejä teiltä kaikilta kirjoittamaan innostuneilta.
KIIKKUSTUOLI
39
383
Vastaukset
Tervetuloa takaisin Hilla, loma vietetty ja uusia juttuja koettu.
Olen tehnyt päiväohjelmia muutaman tunnin touhuilua ja loput lepoa.
Vieraita tulossa ja vieraskoreena jo mökki, jonka siivosin eilen. Tänään tein kaupunkiasunnon pihatöitä vaan turhan hikistä oli.
Tarjoilujakin olen miettinyt ja alustavasti ehkä turvaudun valmiisiin tuotteisiin vaan kun haluttais tehdä itsekin jotain. Ehkäpä teen savulohikääretortun.
Jospa porukka löytäisi ilman mainitsematta nimiä ketjuusi.- Anonyymi
Savulohikääretorttu...? Nam! 🫠 😋
Tattoo itsekin!
Millaiseen taikinaan sen teet? Ruistaikinaan? Anonyymi kirjoitti:
Savulohikääretorttu...? Nam! 🫠 😋
Tattoo itsekin!
Millaiseen taikinaan sen teet? Ruistaikinaan?Itse teen leipäsiivusta. Reseptejä löytyy monin eri tavoin toteutettun. On muuten hyvää.
- Anonyymi
Heipä hei. Aurinkoinen tervehdys täältä Stadin rannikolta. ☀️
Minullakin on kiikkustuoli, ilman jalaksia, eli ihan maton päällä keinahtelee. Katselen siltä tv:tä. Netflixiltä olen seurannut Downton Abbeytä, alusta asti. En silloin aikoinaan katsonut, kun tuli muist. Ylen kanavalta. Mielenkiintoinen. Vähän liikaakin, etenkin traagisia käänteitä omaava sarja. Koko ajan tapahtuu. Tervetuloa uusin voimin virkistyneenä keinumaan.
Minäkin tahtoisin kiikkustuolin mutta niin kauan kun minulla on tuo pieni virkeä aktiivinen kääpiösnautseri- karvakaveri kotona en uskalla laittaa. Pian ois leikin tiimellyksessä tassu jalaksen alla. 9- vuotiaassa on vielä virtaa.Eilen kissa yllätti. Menin katsomaan kun mökin kettiöstä kuului naukumista.
Kissa ilmoittaa aina saaliistaan kovalla äänellä, nyt on perheellekin syömistä.
Jopa olikin yllätys, iso rotta, ainakin yli puoli kg painava. Sitä esitteli ylpeänä.
Minä tietysti kehuin kovasti. Nostin muovipussin avulla ulos. Katsoin vähän ajan päästä pensasaidan vierelle, rotan kimpussa oli ainakin kymmenen varista, mistähän puskaradiosta on tieto kulkenut.
Katsoin rottaa tarkemmin, näytti olevan poikasia maha täynnä, kissa teki palveluksen tuholaistorjujana.- Anonyymi
Elävää elämää...
Itse olen enemmän koiraihmisiä.
Kun koirani nappasi myyrän, se pureskeli sen heti niin, että pitkä häntä vain pyöri suupielestä toiseen. Nielaisi pari kertaa. Sitten katsoi minua hyvin syyllisen näköisenä...
Iltaa ! Olipa mukava yllätys tämä kiikkustuoli ja Hil-lan paluu. Lomaa on tainnut moni muukin pitää vai minäkö vain ?
Kyllä tämä kesäaika pakkaa olla arjessa vähän "levotonta", milloin , minkäkinlaista virtystä meneillään.
Iloisin tapahtuma minulla oli nyt kuitenkin matka lapsuudenkotiin pojan ja pikkumiehen kanssa.
Molemmat ihastuivat paikkaan ja katsoivat, että mieluummin "mökkinä" vanha hirstalo 265 km päässä kuin lähempänä oleva, isältä peritty minikokoinen, moderni valmistalo.
Sähköautolla matkaten ajo on halpaa ja mukavaa, tie on maisemallisesti kaunis - mikä on matkatessa.
Rantaelämää on vietetty siellä ja täällä. Onneksi pääsin paniikkioireestani veden kanssa: uiminen onnistui sekä järvessä että meressä.
Sitähän nyt voi harrastaa, hellesää jatkuu...Sisälläkin pärjää hyvin - ilmalämpöpumppu on verraton viilentäjä.
Oudon voimattomaksi hellesää kuitenkin tekee, huomiseksi suunniteltu marjareissu
poikien äitipuolen kanssa on pakko jättää väliin - päivä kerrallaan kai täytyy taas elämää eteenpäin suunnitella...
Mukava kuitenkin, että Kiikkustuoli on voimassa ja tuttuja ja vähemmän tuttuja kirjoittajia tapaa täällä.
Tästä on hyvä jatkaa,
demeter1- Anonyymi
Ihanhan se on kutsukirja tämä aloitus.
Kutsuvieraille.
Kuokkavieraat II luokkaa.- Anonyymi
Kuokkavieras kuitenkin ensimmäisenä rynni tännekkin.
Korjaan heti tuon edellä olevan viestin,, nimeltä kutsuin heidät joilla nimi on, ehkä luettelo jäi vailinaiseksi, mutta anojen nimiä en tiedä, heitä kutsuin kaikkia kelle kiikkustuoli kelpaa.
Usko ihan hyvällä, että kutsuvieraita ei ole, mutta joskus on kiva kohdentaa viesti jollekin, joka on tuttu entuudesta.
Tutustutaan, laittakaa puumerkki perään.Hilla kirjoitti että jokainen viesti lämmittää.
Ei millään pahalla, mutta anonyymia on vaikea puhutella nimimerkillä.
Joensuussa on ollut ukkosta, veli soitti kun asuu siellä, meidän kylän ohitti, ihan hyvä, mökillä pelottaa ukkonen, kerran tuli pistorasiasta sisään ja kerran särki telkkarin.
Kävin kylilläkin, pesin kaksi koneellista pyykkiä, vähän imuroin siellä vaikka en ole ollut yhtään yötä siellä Toukokuun jälkeen. Kyllä pölyä kertyy vaikka ei asuisikaan.
Tullessa kävin haudoilla kastelemassa.
Huomenna mennäänkin reissuun, asuntoautossa kissakin saattaa paremmin viihtyä.
Alkaakohan vanhuus painaa, väsyn helpommin ja jalat kipeytyy jos vähänkään enemmän liikkuu.
Pitää vain yrittää pärjätä näillä voimilla mitä on jäljellä. Olen ollut kohtalaisen hyväkuntoinen aika iäkkääksi joten vähän vaatii sopeutumista. Kuuluukohan vanhuuteen automaattisesti kivut? Minulla niitä riittää, on kyllä ollut jo kauan, niihinkin tottuu.
Jo lapsena jalkojana särki, sanoivat kasvukivuiksi, jalat on aina olleet heikoin kohtani. Olen tympääntynyt niihin välillä, tuuminut että eihän niiden tarvitse kestää kuin minun elinaiakani, onko tuo paljon vaadittu.- Anonyymi
Hil-la kirjoitti:
Korjaan heti tuon edellä olevan viestin,, nimeltä kutsuin heidät joilla nimi on, ehkä luettelo jäi vailinaiseksi, mutta anojen nimiä en tiedä, heitä kutsuin kaikkia kelle kiikkustuoli kelpaa.
Usko ihan hyvällä, että kutsuvieraita ei ole, mutta joskus on kiva kohdentaa viesti jollekin, joka on tuttu entuudesta.
Tutustutaan, laittakaa puumerkki perään.Hurskaiselan pihamaastoon on saapunut jo iltahämärän alku. Kun heräsin toisen kerran wc-tarpeelle, oli varhain tänä aamuna oli vielä varsin myterää.
Onneksi uni tulee aina uudelleen. Päivä oli lämmin ja aurinkoinen. Kesää parhaillaan.
Paljon tulee hanavettä kitattua päivän mittaan. Onhan se suositeltavaakin tuon ohuen virtsatieongelman takia.
Oivallista heinäkuuta jatkossakin! Anonyymi kirjoitti:
Kuokkavieras kuitenkin ensimmäisenä rynni tännekkin.
Anteeksi, erehdyin ekana kommentoimaan tosin huomasin sinut kutsuvieraiden joukossa, joten poistun. Me ei sovita samaan ketjuun.
- Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
Anteeksi, erehdyin ekana kommentoimaan tosin huomasin sinut kutsuvieraiden joukossa, joten poistun. Me ei sovita samaan ketjuun.
Hei, älä välitä tuollaisesta ja poistu minnekään! Älä vain vastaa hänelle. Ole välittämättä. Muutoin hän häätää sinut joka ketjusta.
Eivät "kaikki" täällä ole sinua vastaan. 🌞 Miksi haluat pilata ilkeällä kommentillasi Hillan hyväätarkoittavan ja monelle odotetunkn ketjun? Liity porukkaan ihan ystävällisessä hengessä jospa vaikka saat itselleskin iloa päiviin.
- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Miksi haluat pilata ilkeällä kommentillasi Hillan hyväätarkoittavan ja monelle odotetunkn ketjun? Liity porukkaan ihan ystävällisessä hengessä jospa vaikka saat itselleskin iloa päiviin.
Tuossa on kyse jonkinlaisesta kateudesta, mitä lie kadehtii? Toisen varallisuutta tai sitten henkisyyttä (kirjailijoita?).
Jokainen voi, mieluiten ystävällisessä hengessä, täällä kirjoittaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on kyse jonkinlaisesta kateudesta, mitä lie kadehtii? Toisen varallisuutta tai sitten henkisyyttä (kirjailijoita?).
Jokainen voi, mieluiten ystävällisessä hengessä, täällä kirjoittaa.Onko joku täällä kertonut pankkitilinsä saldon toisten kadehdittavaksi?
Miten henkisyys liittyy siihen, että nikki sisältää kirjailijan, vaikkaoikeasti ei sitä ole?
Tsidat nyt taas provosoida riitaa. Anonyymi kirjoitti:
Hei, älä välitä tuollaisesta ja poistu minnekään! Älä vain vastaa hänelle. Ole välittämättä. Muutoin hän häätää sinut joka ketjusta.
Eivät "kaikki" täällä ole sinua vastaan. 🌞Maanantaiaamun huomenet, helle jatkuu.
Kovaa kyytiä mennään sinne pimeään suuntaan, yöt jo hämärtyy, ihmettelen päättäjien viisautta kotokaupungissa, kun katuvalot päällä on jo nyt, voisi säästää sähköä sitä tulevaa syksyä ja talvea varten.
Kai asialle joku selitys kuuluu, mutta en vain ole huomannut hämmästelyä muilta, minä ehkä joka asiassa tahdon mietteineni kiirehtiä asioiden hoitoon.
Sama pätee mielipiteisiini joka paikassa, myös tuo nimien esiin tuleminen on selvyyden vuoksi ihan suotavaa, väärinkäsitykset vähenevät, kun on kohde selkeästi esillä.
Kälyni ja kummityttöni oli eilen luonani, kaalikeiton syömistä kokeilimme ja jopa se maistuikin pitkästä aikaa ja mustikka piirakka vaniljakastikkeen kera jälkiruokana.
Aikaa meni kolme tuntia ja asioita olisi ollut toisen kellomäärän verran, mutta kälyni jo väsyi.
Hänen kuulonsa heikentynyt paljon ja ei kaiken aikaa keskustelua kuullut, ymmärtää väsymyksen syyn.
Ajatukset siirtyivät hänen vointinsa ihmettelyyn, miten voikaan kohtalo olla niin kova, että sekä kuulo, että näkö ja puhumattakaan muistista voi yhdelle henkilölle kaikki vaivat tulla.
Tyytyväinen kuitenkin eloonsa on, ei valita ja kertoo, että hyvä hänen on olla.
Liekko kerroit kissasi urotyöstä, minä en varmaan olisi voinut edes koskea moiseen, rotat ja käärmeet suurimpia inhokkeja, kumpiakaan hyvin harvoin olen kohdannutkaan, onneksi.
Kyllä kissat olisi hyviä pyydystäjiä vapaana liikkuessaan, tosin varjopuoliakin löytyy, mutta niinhän on kaikessa elämässä, hyvä ja paha ovat hyvin läheisiä, siinä sitten se kultainen keskitie olisi löydettävä.
Eihän tuo niin pitkäksi muodostuisi mökkimatkalle, kun kohteena vielä historian havinaa sisältävä hirsitalo, en ihmettele jos poikasi poikinen ihastui demeter.
Pojan tytär osti myös vanhan hirsitalon (remontoidun) oma ranta ja yhteys merimaisemiin, tytär kertoi miten hän nauttii, kun portaat narisevat yläkertaan mentäessä.
Iso piha lasten leikkiä ja työtä vanhemmille riittää sen hoitamisessa, mutta into on kova ja jaksamistakin on, ikä vata35, joten jos kaikki hyvin menee pitkä voi taival edessä olla.
Tyttären poikakin taitaa muuttaa kotisuomeen, Leppävirralta kävivät taloa katsomassa, Ehkä maailman riemuja tarpeeksi nähnyt, työnsä puolesta Kiinassakin puoli vuotta asusti.
Sanonta oma maa mustikka pitänee paikkansa., nyt taitaa tosin mustikallekin tuho tulla, näin olen lukenut.
Taisi tuo sanonta kuulua oma maa mansikka, muu maa mustikka, jos meni väärin korjatkaa;)
Tuo on aiheellinen varominen Siili25, ne pienet eläimet meinaa jalkojenkin alle jäädä, puhun kokemuksesta minullakin oli pieni ihana koira joskus, Tiibetin spanieli, ikävä mieleen tulee sitäkin muistellen.
Joka aamu herätessäni on seinällä minua tervehtimässä, kun melko näköisen sain aikaiseksi maalaten.
Nyt on selvitettävä ne puuhat mitä pakolla on tehtävä ja sitten pyörivä härveli ilmaa viilentämään ja ehkä päivä hyvin sujuu.
Tuo palstalla olo on jokaisen oma päätös, ketään ei houkutella, ei myöskään kielletä, sopua kuitenkin toivon.
Hurskainen, näillä vaivoin mennään ja jaksetaan miten jaksetaan, elämässä kuitenkin vielä kiinni.
Ihan jokaiselle nautittavaa päivää, unohtakaa metsään menot, jos vähänkin helle kiusaa tekee.- AnonyymiUUSI
Eikä "kaikki" ole sinua varten
Hil-la kirjoitti:
Maanantaiaamun huomenet, helle jatkuu.
Kovaa kyytiä mennään sinne pimeään suuntaan, yöt jo hämärtyy, ihmettelen päättäjien viisautta kotokaupungissa, kun katuvalot päällä on jo nyt, voisi säästää sähköä sitä tulevaa syksyä ja talvea varten.
Kai asialle joku selitys kuuluu, mutta en vain ole huomannut hämmästelyä muilta, minä ehkä joka asiassa tahdon mietteineni kiirehtiä asioiden hoitoon.
Sama pätee mielipiteisiini joka paikassa, myös tuo nimien esiin tuleminen on selvyyden vuoksi ihan suotavaa, väärinkäsitykset vähenevät, kun on kohde selkeästi esillä.
Kälyni ja kummityttöni oli eilen luonani, kaalikeiton syömistä kokeilimme ja jopa se maistuikin pitkästä aikaa ja mustikka piirakka vaniljakastikkeen kera jälkiruokana.
Aikaa meni kolme tuntia ja asioita olisi ollut toisen kellomäärän verran, mutta kälyni jo väsyi.
Hänen kuulonsa heikentynyt paljon ja ei kaiken aikaa keskustelua kuullut, ymmärtää väsymyksen syyn.
Ajatukset siirtyivät hänen vointinsa ihmettelyyn, miten voikaan kohtalo olla niin kova, että sekä kuulo, että näkö ja puhumattakaan muistista voi yhdelle henkilölle kaikki vaivat tulla.
Tyytyväinen kuitenkin eloonsa on, ei valita ja kertoo, että hyvä hänen on olla.
Liekko kerroit kissasi urotyöstä, minä en varmaan olisi voinut edes koskea moiseen, rotat ja käärmeet suurimpia inhokkeja, kumpiakaan hyvin harvoin olen kohdannutkaan, onneksi.
Kyllä kissat olisi hyviä pyydystäjiä vapaana liikkuessaan, tosin varjopuoliakin löytyy, mutta niinhän on kaikessa elämässä, hyvä ja paha ovat hyvin läheisiä, siinä sitten se kultainen keskitie olisi löydettävä.
Eihän tuo niin pitkäksi muodostuisi mökkimatkalle, kun kohteena vielä historian havinaa sisältävä hirsitalo, en ihmettele jos poikasi poikinen ihastui demeter.
Pojan tytär osti myös vanhan hirsitalon (remontoidun) oma ranta ja yhteys merimaisemiin, tytär kertoi miten hän nauttii, kun portaat narisevat yläkertaan mentäessä.
Iso piha lasten leikkiä ja työtä vanhemmille riittää sen hoitamisessa, mutta into on kova ja jaksamistakin on, ikä vata35, joten jos kaikki hyvin menee pitkä voi taival edessä olla.
Tyttären poikakin taitaa muuttaa kotisuomeen, Leppävirralta kävivät taloa katsomassa, Ehkä maailman riemuja tarpeeksi nähnyt, työnsä puolesta Kiinassakin puoli vuotta asusti.
Sanonta oma maa mustikka pitänee paikkansa., nyt taitaa tosin mustikallekin tuho tulla, näin olen lukenut.
Taisi tuo sanonta kuulua oma maa mansikka, muu maa mustikka, jos meni väärin korjatkaa;)
Tuo on aiheellinen varominen Siili25, ne pienet eläimet meinaa jalkojenkin alle jäädä, puhun kokemuksesta minullakin oli pieni ihana koira joskus, Tiibetin spanieli, ikävä mieleen tulee sitäkin muistellen.
Joka aamu herätessäni on seinällä minua tervehtimässä, kun melko näköisen sain aikaiseksi maalaten.
Nyt on selvitettävä ne puuhat mitä pakolla on tehtävä ja sitten pyörivä härveli ilmaa viilentämään ja ehkä päivä hyvin sujuu.
Tuo palstalla olo on jokaisen oma päätös, ketään ei houkutella, ei myöskään kielletä, sopua kuitenkin toivon.
Hurskainen, näillä vaivoin mennään ja jaksetaan miten jaksetaan, elämässä kuitenkin vielä kiinni.
Ihan jokaiselle nautittavaa päivää, unohtakaa metsään menot, jos vähänkin helle kiusaa tekee.Aamupäivää ! Kyllä se niin taitaa olla, että Nojatuoli/kiikkustuoli kuuluu minun aamuuni, ilman sitä kaikki on vähän levällään..))
Nuorempana vastustin rutiineja: kaikki piti tapahtua kulloisenkin fiiiiksen pohjalta ja kaaoshan siitä lopulta seuraa. Perhe-elämä tietysti vaati omat rutiininsa, mutta niillekään en osannut antaa arvoa.
Vasta näin vanhana alan ymmärtää toiston ja rutiinien merkitystä: "varjele tapaa niin tapa varjelee sinua" - jotenkin noin Ramoonan siteeraus meni ja siinähän on vinha perä.
Kunpa vain jaksaisin pysyä kaidalla tiellä tässäkin asiassa.
Hil-la kertoi vierailijoistaan. Minäkin olen paljon kelannut tapaamiani lapsuudenystäviä kotipaikalla käydessä. Kaksi pitkäaikaisystävääni siellä ovat toistensa vastakohtia:
modernisti: ekstrovertti ja introvertti - ulos- ja sisäänpäin suuntautunut.
Tämä seurallinen, 86 v, kärsii ajoittain yksinäisyydestä, kun ikätovereita ei juuri enää ole ja ainoa lapsi elää yrittäjänä ja suuren perheen ottoisänä ruuhkavuosia. Ja kun äitinsä on vielä muistisairaudesta huolimatta riittävän toimintakykyinen, ei se äidin vointi ole aina ensimmäisenä mielessä. Se tavallinen tarina monella meidän ikäisellä ?
Ystäväni odottaa polvileikkausta ja toivoo tietysti, että saa liikkumiseensa apua - nyt on pitkälti apuvälineiden varassa. Siitä huolimatta hän hoitaa itse kotityöt, myös kauniin asuntonsa siivouksen.
Samassa rivitaloyhtiössä on asunto, jota vuokrataan lyhytaikaisesti, melkein hän ehti varata yösijan sieltä meille kun tietää meidän vesiongelmat lapsuudenkodissa..))
Asunnot paikkakunnalla ovat halpoja, kuten kaikissa muuttotappiokunnissa. 39000 euroa pieni kaksio kerrostalossa, hyvin hoidettu ja -varustettu omakotitalo 110000 ! Sillä hinnalla ei saa edes yksiötä pääkaupunkiseudulla. Pahalta tuntuu omistajien osa jos ovat myymässä asuntoaan, kuten monen ikääntyneen täytyy tehdä.
Toinen ystäväni on aina ollut poikkeuksellisen rohkea ja itsenäinen, äitinsä ainoana lapsena.
Meni nuorena naimisiin, jäi pari vuotta sitten leskeksi ja viihtyy hyvin omissa oloissaan. Olkapäävaiva estää uimasta, leikattu polvi antaa mahdollisuuden pieniin kävelylenkkeihin.
Hän on hyvin taiteellinen: valokuvataiteilijaksi tituleerattu, näyttelyjäkin pitänyt ja lisäksi hyvä, palkittu kirjoittaja. Kummastakaan lahjastaan hän ei numeroa tee, päivätyönsä teki laitoshuoltajana, minkä seurauksena kai olkapääkin kului.
Olen todella iloinen ja kiitollinen hänenkin ystävyydestään. Hän on lisäksi autollinen !
Asuu taajaman ulkopuolella minkä vuoksi auto on välttämätön hänelle. Aina on tarjoamassa kuljetusapua minullekin - pienistä virkistysretkistä puhumattakaan.
Elän toivossa, että syksyn tullen pääsen vähän pitemmäksi aikaa kotimaisemiini. Hyvin voimaannuttavaa oli olo siellä - epämukavuuksista huolimatta..))
Sanoinkin pojalle, että kun lapsuudenkotiin pääsen, muutun lapseksi jälleen: ei huolta mistään, hetkessä eläminen sujuu, en muista ikääni, vaivoista puhumattakaan..))
Hiljaisuus hoitaa myös. Kaupunkilaistuneet sisarukseni vierastivat sitä: piti laittaa herätyskello raksuttamaan, että olisi jotakin ääntä seurana..))
Helteelle ei vieläkään loppua näy. Aamulenkkini tein juoksumatolla. Samalla tein pienen lihaskunto-ohjelmani ja hyvältä tuntuu. Että näinkin vanhana voi vielä itse saada kohennusta omaan oloonsa!
Pitkä vuodatus tuli taas. Paussin paikka ? Mietin tuota pikku naljailua, mitä taas piti ottaa "asialistalle". Onkohan sekin jonkinlainen addikti - riippuvuus ? Luultavasti se antaa esittäjälle pienen nosteen - kuten kuulemma pieni drinkkikin - mutta muuttuu pitkän päälle sisimpää kalvavaksi myrkyksi. Eikö ihminen voi siitä kieltäytyä ? Oman itsensäkin vuoksi, muista puhumattakaan ?
Voimia ja jaksamista kaikille, periksi ei anneta. Sille naljailutaipumuksellekaan ?..))
demeter1- AnonyymiUUSI
demeter1 kirjoitti:
Aamupäivää ! Kyllä se niin taitaa olla, että Nojatuoli/kiikkustuoli kuuluu minun aamuuni, ilman sitä kaikki on vähän levällään..))
Nuorempana vastustin rutiineja: kaikki piti tapahtua kulloisenkin fiiiiksen pohjalta ja kaaoshan siitä lopulta seuraa. Perhe-elämä tietysti vaati omat rutiininsa, mutta niillekään en osannut antaa arvoa.
Vasta näin vanhana alan ymmärtää toiston ja rutiinien merkitystä: "varjele tapaa niin tapa varjelee sinua" - jotenkin noin Ramoonan siteeraus meni ja siinähän on vinha perä.
Kunpa vain jaksaisin pysyä kaidalla tiellä tässäkin asiassa.
Hil-la kertoi vierailijoistaan. Minäkin olen paljon kelannut tapaamiani lapsuudenystäviä kotipaikalla käydessä. Kaksi pitkäaikaisystävääni siellä ovat toistensa vastakohtia:
modernisti: ekstrovertti ja introvertti - ulos- ja sisäänpäin suuntautunut.
Tämä seurallinen, 86 v, kärsii ajoittain yksinäisyydestä, kun ikätovereita ei juuri enää ole ja ainoa lapsi elää yrittäjänä ja suuren perheen ottoisänä ruuhkavuosia. Ja kun äitinsä on vielä muistisairaudesta huolimatta riittävän toimintakykyinen, ei se äidin vointi ole aina ensimmäisenä mielessä. Se tavallinen tarina monella meidän ikäisellä ?
Ystäväni odottaa polvileikkausta ja toivoo tietysti, että saa liikkumiseensa apua - nyt on pitkälti apuvälineiden varassa. Siitä huolimatta hän hoitaa itse kotityöt, myös kauniin asuntonsa siivouksen.
Samassa rivitaloyhtiössä on asunto, jota vuokrataan lyhytaikaisesti, melkein hän ehti varata yösijan sieltä meille kun tietää meidän vesiongelmat lapsuudenkodissa..))
Asunnot paikkakunnalla ovat halpoja, kuten kaikissa muuttotappiokunnissa. 39000 euroa pieni kaksio kerrostalossa, hyvin hoidettu ja -varustettu omakotitalo 110000 ! Sillä hinnalla ei saa edes yksiötä pääkaupunkiseudulla. Pahalta tuntuu omistajien osa jos ovat myymässä asuntoaan, kuten monen ikääntyneen täytyy tehdä.
Toinen ystäväni on aina ollut poikkeuksellisen rohkea ja itsenäinen, äitinsä ainoana lapsena.
Meni nuorena naimisiin, jäi pari vuotta sitten leskeksi ja viihtyy hyvin omissa oloissaan. Olkapäävaiva estää uimasta, leikattu polvi antaa mahdollisuuden pieniin kävelylenkkeihin.
Hän on hyvin taiteellinen: valokuvataiteilijaksi tituleerattu, näyttelyjäkin pitänyt ja lisäksi hyvä, palkittu kirjoittaja. Kummastakaan lahjastaan hän ei numeroa tee, päivätyönsä teki laitoshuoltajana, minkä seurauksena kai olkapääkin kului.
Olen todella iloinen ja kiitollinen hänenkin ystävyydestään. Hän on lisäksi autollinen !
Asuu taajaman ulkopuolella minkä vuoksi auto on välttämätön hänelle. Aina on tarjoamassa kuljetusapua minullekin - pienistä virkistysretkistä puhumattakaan.
Elän toivossa, että syksyn tullen pääsen vähän pitemmäksi aikaa kotimaisemiini. Hyvin voimaannuttavaa oli olo siellä - epämukavuuksista huolimatta..))
Sanoinkin pojalle, että kun lapsuudenkotiin pääsen, muutun lapseksi jälleen: ei huolta mistään, hetkessä eläminen sujuu, en muista ikääni, vaivoista puhumattakaan..))
Hiljaisuus hoitaa myös. Kaupunkilaistuneet sisarukseni vierastivat sitä: piti laittaa herätyskello raksuttamaan, että olisi jotakin ääntä seurana..))
Helteelle ei vieläkään loppua näy. Aamulenkkini tein juoksumatolla. Samalla tein pienen lihaskunto-ohjelmani ja hyvältä tuntuu. Että näinkin vanhana voi vielä itse saada kohennusta omaan oloonsa!
Pitkä vuodatus tuli taas. Paussin paikka ? Mietin tuota pikku naljailua, mitä taas piti ottaa "asialistalle". Onkohan sekin jonkinlainen addikti - riippuvuus ? Luultavasti se antaa esittäjälle pienen nosteen - kuten kuulemma pieni drinkkikin - mutta muuttuu pitkän päälle sisimpää kalvavaksi myrkyksi. Eikö ihminen voi siitä kieltäytyä ? Oman itsensäkin vuoksi, muista puhumattakaan ?
Voimia ja jaksamista kaikille, periksi ei anneta. Sille naljailutaipumuksellekaan ?..))
demeter1Juu, ei anneta periksi taipumukselle (naljailu?), kun aloittajalla on taipumus mainita toivottujen kirjoittajien joukkoon muutama nimimerkki ja sitten kyllä kaikki toisetkin.
Ei sillä mimimerkkien mainitsemisella mitään merkitystä ole - on vai ymmärrettävä ja harmiton taipumus, johon on syytä tottua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ei anneta periksi taipumukselle (naljailu?), kun aloittajalla on taipumus mainita toivottujen kirjoittajien joukkoon muutama nimimerkki ja sitten kyllä kaikki toisetkin.
Ei sillä mimimerkkien mainitsemisella mitään merkitystä ole - on vai ymmärrettävä ja harmiton taipumus, johon on syytä tottua.Demehän jatkaa samaa linjaa, vastaukset aina hillan perään, muita ei noteeraa.
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ei anneta periksi taipumukselle (naljailu?), kun aloittajalla on taipumus mainita toivottujen kirjoittajien joukkoon muutama nimimerkki ja sitten kyllä kaikki toisetkin.
Ei sillä mimimerkkien mainitsemisella mitään merkitystä ole - on vai ymmärrettävä ja harmiton taipumus, johon on syytä tottua.Eikö nyt riitä tuo Hil-lan - ja myös minun - toteamus siitä, että tutuille on helpointa ja luontevinta vastata, kun luottaa heihin, heidän hyväntahtoisuuteensa ja ymmärrykseensä?
Niinhän sitä tekee muuallakin. Ja luvalla - tai luvatta - sanoen, pidän hiukan outona talontapaa, jossa toisten kirjoittajien huomioon ottamista pidetään lähes rangaistavana tekona ja sen perusteella langetetaan sanktioita - sijoitetaan tiettyyn leiriin, jossa pysyt erityistarkkailun kohteena.
En sitten jankkaamaan tuosta asiasta. Kuten tiedetään, se ei johda mihinkään ja parempaakin tekemistä meillä kaikilla on. Vai eikö ole ?- AnonyymiUUSI
demeter1 kirjoitti:
Eikö nyt riitä tuo Hil-lan - ja myös minun - toteamus siitä, että tutuille on helpointa ja luontevinta vastata, kun luottaa heihin, heidän hyväntahtoisuuteensa ja ymmärrykseensä?
Niinhän sitä tekee muuallakin. Ja luvalla - tai luvatta - sanoen, pidän hiukan outona talontapaa, jossa toisten kirjoittajien huomioon ottamista pidetään lähes rangaistavana tekona ja sen perusteella langetetaan sanktioita - sijoitetaan tiettyyn leiriin, jossa pysyt erityistarkkailun kohteena.
En sitten jankkaamaan tuosta asiasta. Kuten tiedetään, se ei johda mihinkään ja parempaakin tekemistä meillä kaikilla on. Vai eikö ole ?Eikös tuo korppiskin ole hillan tuttu? Hän ystävällisesti toivotti hillan tervetulleeksi ja muutenkin on kantava voima hillan ketjuissa ja muissakin ketjuissa. Ehkä se vastaaminen on sitten joillekin tutuille helpompaa kuin toisille.
Anonyymi kirjoitti:
Demehän jatkaa samaa linjaa, vastaukset aina hillan perään, muita ei noteeraa.
Voi hyvänen aika sentäs. Eikö kuitenkin tärkeintä ole kirjoitusten muu sisältö vaikka tutummiksi tulleita erikseen moikkaisikin. Aika turhanpäiväistä kytätä kuka kenellekin vastaa ja nikin mainitsee.
- AnonyymiUUSI
Tervemenoa !
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuo korppiskin ole hillan tuttu? Hän ystävällisesti toivotti hillan tervetulleeksi ja muutenkin on kantava voima hillan ketjuissa ja muissakin ketjuissa. Ehkä se vastaaminen on sitten joillekin tutuille helpompaa kuin toisille.
Sekö sinua nyt riepoo, että Korppiksen lisäksi erityisesti Deme huomioi Hillan. Jos maltat lukea niin siilikin toivotti tervetulleeksi Hillan.
Korppis kielsi ettei nimiä mainita. Oletko siis Korppis puskassa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sekö sinua nyt riepoo, että Korppiksen lisäksi erityisesti Deme huomioi Hillan. Jos maltat lukea niin siilikin toivotti tervetulleeksi Hillan.
Korppis kielsi ettei nimiä mainita. Oletko siis Korppis puskassa?Pitääkö joka tauon jälkeen hilla toivottaa tervetulleeksi että säilyy hillan suosiossa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö joka tauon jälkeen hilla toivottaa tervetulleeksi että säilyy hillan suosiossa?
Älä sitä minulta kysy.
Oletko kateellinen Hillalle niistä hänen saamistaan tervetulotoivotuksista?
Vai oletko kateellinen ettei Hilla sinua maininnut? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä sitä minulta kysy.
Oletko kateellinen Hillalle niistä hänen saamistaan tervetulotoivotuksista?
Vai oletko kateellinen ettei Hilla sinua maininnut?Mainitsiko hilla sinut ano 16.42 ? Oletko kateellinen jos ei maininnut ?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mainitsiko hilla sinut ano 16.42 ? Oletko kateellinen jos ei maininnut ?
Et vastannut kysymyksiini.
Olet siis Korppis 🤣
Enpä vastaa minäkään sinulle. Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö joka tauon jälkeen hilla toivottaa tervetulleeksi että säilyy hillan suosiossa?
Eikö ole jokaisen oma asia kenet toivottaa tervetulleeksi. Kuten livessäkin. Eikö livessäkin toiset ole tutumpia kuin toiset? Ei kai siinä tilanteessakaan aleta nakkelemaan ja kiukuttelemaan et kuka tervehti ketäkin. Mukavat osallistujat huomataan helpommin.
Loma virkistää , poikkeus arkipäivän rutiineista, ei siihen aina matkustusta muihin maisemiin tarvita. Somelomakin tekee hyvää, kun jotain poistuu tai on tauolla , uutta tulee tilalle. Toisaalta lomaelämyksiä on kiva jakaa , itselleni luontevin on WhatsApp, kun saa halutuille sidosryhmille kerralla laittaa kuvaterveiset. Mutta eihän se korvaa kunnon pitkää jutustelua puhelimessa, saati tapaamista.
Nämä helleviikot olemme olleet Pirkanmaan mökillä, uiminen ja loikoilu pääasiallisina toimina. Pitihän savusaunan taiastakin päästä nauttimaan , lämmityskin on jo rituaali sinänsä, savun tuoksu , silkinpehmeät löylyt , vasta/vihta ja lämmön säilyminen vielä yöuintia varten. Kiukaan vesisäilöstä saa lämmintä tiskivettä seuraavana päivänäkin. Metsään ei helle houkutellut edes kävelylle, mustikoita hiukan poimittiin ihan tontin laidalta pienessä tuulenvireessä viilin päälle ja lettujen höysteeksi. Laiturille rakenneltiin aurinkopurjeista ilmava varjoisa "huvimaja", jossa saattoi laineiden liplatuksen kuuntelun ohessa lukea ja täyttää ristikoitakin. Vesilintujen äänet seurana, vesiliikennettä vain vähän, nekin suvun mökkiläisten tuttuja porukoita.
Tulomatkalla poikettiin kuvanveistäjä Emil Vikströmin ateljeessa sekä Kari Suomalaisen paviljongissa Visavuoressa Valkeakoskella. Karin pilapiirrosten lisäksi siellä oli nyt vaihtuvana näyttelynä Hannu Palosuon maalaussarja "Siellä on aina kesä", muistoja suvun kesäpaikasta.
Nyt on täällä kotona ruohonleikkuu menossa , onneksi ei kovin pitkäksi kasvanut helteessä. Ihan hellerajaa ei täällä etelärannikolla kai ylitetä, mutta kyllä jo iltapäivällä pitää pieni kahviristeily venellä merelle tehdä. Sinilevää ei vielä näy, pitää testata uimaveden lämpö.
Kuulumisiin!- AnonyymiUUSI
Hil-la toivotti alussa tosi hyvin nikit nimeltä.
He ovat yli 80 vuotiaita ja kuuluvat tänne palstalle.
Hyvä Hil-la - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hil-la toivotti alussa tosi hyvin nikit nimeltä.
He ovat yli 80 vuotiaita ja kuuluvat tänne palstalle.
Hyvä Hil-laSiili vanhenee ihan silmissä, jos hän nyt on jo yli 80v :)))
Anonyymi kirjoitti:
Siili vanhenee ihan silmissä, jos hän nyt on jo yli 80v :)))
Vanha sielu ❤️😄.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siili vanhenee ihan silmissä, jos hän nyt on jo yli 80v :)))
Joillakin on kyky kehittyä vuosien myötä.
Asiallisuus, kohteliasuus ja elämäntyyli, niissä on laatua hänenkin kohdallaan.
Ikähän täällä on sivuseikka, kun henkkaria ei kysytä missään ketjussa.
Saat nauraa ideallesi! Anonyymi kirjoitti:
Joillakin on kyky kehittyä vuosien myötä.
Asiallisuus, kohteliasuus ja elämäntyyli, niissä on laatua hänenkin kohdallaan.
Ikähän täällä on sivuseikka, kun henkkaria ei kysytä missään ketjussa.
Saat nauraa ideallesi!Voi kiitokset täältä aamun viileältä parvekkeelta aamukahveilta . Toit minulle hyvää mieltä päivän alkuun❤️.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403037- 722605
- 1742344
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362085- 181456
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231383Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411376- 101264
- 131259
- 221231