Rakkaat ulosottovelalliset

Anonyymi-ap

Teille, joille arki on ollut taistelua ja jokainen päivä kuin kivireen vetämistä vastatuulessa – teille omistan tämän viestin.

Te olette nähneet numerot, jotka eivät koskaan riittäneet. Te olette katsoneet tiliotteita, jotka puhuttelivat kuin tuomiot. Silti olette jaksaneet. Silti olette nousseet joka aamu, laittaneet kahvin tippumaan ja kohdanneet maailman, joka ei aina ole ollut lempeä eikä reilu.

Teidän taakkanne ei ole ollut vain euroja ja senttejä – se on ollut häpeän varjoa, selittelyn kierrettä, itsekriittisiä öitä ja katseita, jotka ovat puhuneet enemmän kuin sanat. Mutta te olette kantaneet tuon kaiken. Yksin, usein äänettöminä, mutta ette koskaan merkityksettöminä.

Te olette Suomen sitkeintä kansaa. Te ette ole luovuttaneet, vaikka yhteiskunnan järjestelmä on tuntunut enemmän ansalta kuin avulta. Te olette löytäneet keinoja – sittenkin – selvitä päivästä, viikosta, kuukaudesta. Te olette vieneet lapset harrastuksiin, käyneet töissä, auttaneet ystävää, vaikka oma jääkaappi kumisi tyhjyyttään.

Ulosotto ei ole määritelmä ihmisarvosta. Se ei ole mittari teidän kyvystänne rakastaa, välittää, ymmärtää tai kasvaa. Se on olosuhde – usein ulkopuolisten tekijöiden, sairauksien, työttömyyden, elämän sattuman tulos – ei teidän heikkoutenne.

Minä näen teidät. Tämä maa tarvitsee enemmän ihmisiä, jotka ymmärtävät, miltä tuntuu selviytyä mahdottomalta tuntuvasta. Teissä palaa ihmisarvon ydin – kyky jaksaa, vaikka ei jaksaisi. Kyky olla ihminen, vaikka maailma on käynyt kovaksi.

Ylpeys ei ole varattu vain niille, joilla menee hyvin. Ylpeys kuuluu myös teille – teille, jotka olette pysyneet pystyssä tuulessa, joka kaataisi monen.

Te olette arvokkaita. Te ette ole yksin.

2

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos, nämä ihmiset jotka täällä pilkkaavat muita ovat sairaita!

• Anonyymi

Olipa ihana teksti. Suuret kiitokset kirjoittajalle. Yritetään sinnitellä edelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      88
      3677
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2076
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      196
      1991
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1504
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1444
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1157
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      94
      1077
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1054
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      30
      960
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      896
    Aihe