Turbon vihellys?

Ykä 59

Kuuloni on toki huonontunut, mutta ovatko muutkin huomanneet, että harvassa nykydieselissä turbo viheltää entiseen malliin. Välijäähdytys vaimentaa roottorin ujellusta ulos, mutta vanhat Volvot vislasivat aika miehekkäästi, Sisuista puhumattakaan….olisiko nämä ”desibelipellet” nyt asialla?

19

4908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scaniassa

turbon vihellys on muuttunut,käy kuulon päälle!!

• tiisselimies

varsinkin jos vielä ajaa semmoisella pakoputki viritteisellä 480 rassilla...

• sim

Kuuletkos heinäsirkkojen siritystä?

• kunnon

mekkalaa,mutta sellainen korkealla oleva vihellys
        se vie kuulon herkästi,vaikka auto olis kuinka
        hiljainen,,kysykää terveys alan asiantuntijoilta.

• Ykä 59

En kuule, joka johtuu iästä ja työperäisestä kuulovauriosta. Suurin osa metalli, puu, korjaamo ja konepajamiehistä kärsii yli 5-kymppisinä eriasteisista kuulovaurioista.
        Myös ikä heikentää kuulon herkkyyttä alueella, 3..5kHz vaikka olisi työskennellyt ikänsä "huopatossutehtaassa".
        Nyky-turbot visertävät aika korkealta siksipä niitä ei näin vanhempi mies kuule.

• Nimetön

Joo, kyllä se näin on. Näissä nykykoneissa kun maksimi vääntö on karvan yli tuhannessa kierroksessa, hieman koneesta riippuen, niin koneen ääni on ennemmin sellaista puhinaa niin kuin sitä kuristettaisiin hengiltä(niinkuin itseasiassa tehdään, kiitos euro-normien). Turbon vihellys hukkuu tuohon puhinaan. Toinen juttu on nämä turbocompound-koneet. Niissä se toisioturbo pitää melko korkeaa vihellystä. esim. 500fh.

• volvo

F89 kehiin,ois oikea "piipari"

• vanha scania

meinaan 140 sellainen. eip tarvii yrittää kuullostella pyöriikö se turbo siellä. Sen kyllä kuulee sitten kun turbo lähtee "mukaan".

• Vanha Koira

Kyllä se 401-Leyland Diesel Power Plus Series Ahdettuna kanssa pitää aikas kivan äänen maakuormalla ylämäessä puolen baarin ahtopaineella! Kyllä naapurin ämmällä paskat housuun pärähtää!

• Turboasiantuntija

Se johtuu puhtaasti siitä että nykyään turbot ovat kehittyneet kuten ovat voiteluaineetkin. Jos turbo alkaa "vinkua" siinä on silloin väljyyttä mistä ääni lähtee, alappa siloin tarkkaille sitä ettei tule ylätyksiä sillä kunossa oleva turbo ei "vinku".Se kun ei ole mikään puhallinorkesterin osa!

• 60-luvulla Vanajaa.
        Turboasiantuntija kirjoitti:

Se johtuu puhtaasti siitä että nykyään turbot ovat kehittyneet kuten ovat voiteluaineetkin. Jos turbo alkaa "vinkua" siinä on silloin väljyyttä mistä ääni lähtee, alappa siloin tarkkaille sitä ettei tule ylätyksiä sillä kunossa oleva turbo ei "vinku".Se kun ei ole mikään puhallinorkesterin osa!

Et ole tainnut nähdä elämää 70 luvun alussa.Silloin FB-89 volvot ja scania-140 superit vihelsivät uutena jo.Oli isot holsetin turbot eikä tuollaisia hiustenkuivaimia kuin nykyään. Vanaja 690 turbo vihelsi vähemmän mutta pidempään vaihtaessa.

• Turboasentaja

Hoidettu turbo ei "kolise"
      Se johtuu puhtaasti siitä että nykyään turbot ovat kutistuneet kuten ovat voiteluaine purkitkin. Jos turbo alkaa "vonkumaan" siinä on silloin kissa mistä ääni lähtee, alappa siloin tarkkaille sitä ettei tule hyllytyksiä sillä kunossa oleva turbo ei "ääntele" Se kun ei ole mikään torvensoitto-orkesterin osa

• Roskakuski 86

Kyllä mun scania ujeltaa, kuin raju myrskytuuli! Ei ne desipelipellet oo ainakaan mun scaniaan koskenu.

• Turbo.
      • iilapakoputkessa

Ha! Tossa reuhussa ei turbo juurikaan pyöri enää..... remontti edessä kuukauden sisällä. Haukahtelee omiaan kun ei jaksa pyöriä....... BBW

• scaaaaaaaaaniaaaaaa

volvossa ikinä mikään turpo ole etes viheltänyt korkeintaa aasilla joka sitä sompaa päässä viheltää tai sitten mersu mies viheltää punkan puolella seuraavaa varvia varten u-u-u-u-u

• Kakarat nukkumaan

Eikö teillä ole ole siellä päiväkodissa mukavia tätejä?

• WILLE 14v

• Trapant..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe