Perunan varret läkähtyy helteessä, missä vika, on kasteltukin, ei auta

Anonyymi-ap

Jännä juttu, ennen pelkäsin vain kaatosateita mutta nyt helle tekee melkein samaa.
Kasteltu on ja suurin osa punnertaa illalla pystyyn mutta osa jää pötkölleen. Eivät jaksa kukkia mutta muutamia mukuloita oli eri lajia ( viol.värinen kukka) ja nämä näyttäisivät voivan erittäin hyvin (kahta lajiketta pellossa siis). Mutta tuo valtalajike ei näyttäisi kestävän päivän lämpötilaa. Onko näkemystä, mikä vaivaa. En ole käyttänyt apulantaa, kalkkia vähän heittelin peltoon syksyllä .

3

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole kasteltu riittävästi. Tällaisella kelillä hyvässä kasvussa olevan perunan vedenkulutus on valtava. Maalaji vaikuttaa tietysti myös.

Lajikkeissa on eroja. Osa lajikkeista ei kuki lainkaan, osa vain toisinaan, jotkut melkein aina. Osalla on iso vahva juuristo, joka saa hyvin vettä, osalla heikompi. Osalla on vahva varsi, joka kuivana aikana kuivuu pystyyn, osalla on pehmeä varsi joka niiaa maan tasalle kasvukauden lopulla olosuhteista riippumatta.

• Anonyymi

Siihen tuo viittaa, veden puutteeseen. Perunaa ei yleisesti kylläkään kastella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siihen tuo viittaa, veden puutteeseen. Perunaa ei yleisesti kylläkään kastella.

Vanhan kansan sanonta on, että 'peruna ei tarvitse vettä muutoin kuin kattilassa'. Eli keskimääräisinä kesinä pärjää ihan hyvin ilman kastelua, mutta poikkeukselliset kesät, kuten tämä voi olla poikkeus sääntöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      356
      2402
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      40
      2155
    3. Voi minkä rikoksen teki

Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      75
      1633
    4. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      123
      1625
    5. Mitä olen tehnyt

Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      91
      1496
    6. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1436
    7. Charlie Kirk murha

Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      237
      1353
    8. Mitä haluaisit

Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      79
      1245
    9. Tuon sinulle jännitystä

Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      118
      1225
    10. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      243
      1225
    Aihe