Helsingin Sanomat kertoo 21.7.25 että akatemiatutkija Pärnänen ei matkustaisin itse mm. Kreikkaan, koska siletä saa vastustuskykyisiä bakteereita : "Matkakohteista voi tarttua vastustuskykyisiä bakteereja. Erityisen paljon niitä on esimerkiksi Intiassa, ja Euroopassa Kreikassa ja Italiassa.
”Hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikkialta mistä voi saada turistiripulin, on myös mahdollista saada vastustuskykyinen bakteeri. Itse välttäisin riskimaihin matkustamista”, Pärnänen sanoo.
Mitä haittaa omasta resistenssikuormasta sitten voi olla?
Suurempi kuorma ennusti riskiä sairastua jopa sepsikseen eli verenmyrkytykseen.
”Vakava sepsis ei välttämättä ole ulkopuolelta tulevan bakteerin aiheuttama, vaan bakteeri voi olla peräisin ihmisen omasta mikrobistosta”, Pärnänen sanoo.
Jos omasta bakteerikannasta löytyy antibiooteille vastustuskykyisiä pöpöjä, ei sepsistä välttämättä saada taltutettua lääkkeillä. Seurauksena voi olla kuolema.
Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat myös globaali terveysuhka.
Akatemiatutkija EI matkustaisi enää Kreikkaan bakteerivaaarn vuoksi
Anonyymi-ap
1
176
Luetuimmat keskustelut
- 771208
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K151016En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o61970- 65871
- 60760
- 59754
- 62671
- 69652
SuMetKu konkursissa
Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.24650Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺49637Suutuin lähinnä itselleni
Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.39618- 133616
- 50569
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk35539- 33520
- 19517
- 29515
- 72486
- 40467
Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m105454