Helsingin Sanomat kertoo 21.7.25 että akatemiatutkija Pärnänen ei matkustaisi itse mm. Kreikkaan, koska siletä saa vastustuskykyisiä bakteereita : "Matkakohteista voi tarttua vastustuskykyisiä bakteereja. Erityisen paljon niitä on esimerkiksi Intiassa, ja Euroopassa Kreikassa ja Italiassa.
”Hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikkialta mistä voi saada turistiripulin, on myös mahdollista saada vastustuskykyinen bakteeri. Itse välttäisin riskimaihin matkustamista”, Pärnänen sanoo.
Mitä haittaa omasta resistenssikuormasta sitten voi olla?
Suurempi kuorma ennusti riskiä sairastua jopa sepsikseen eli verenmyrkytykseen.
”Vakava sepsis ei välttämättä ole ulkopuolelta tulevan bakteerin aiheuttama, vaan bakteeri voi olla peräisin ihmisen omasta mikrobistosta”, Pärnänen sanoo.
Jos omasta bakteerikannasta löytyy antibiooteille vastustuskykyisiä pöpöjä, ei sepsistä välttämättä saada taltutettua lääkkeillä. Seurauksena voi olla kuolema.
Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ovat myös globaali terveysuhka.
Akatemiatutkija EI enää matkustaisi Italiaan bakteerivaaran vuoksi
Anonyymi-ap
1
184
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261710
- 1051195
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1381071- 49979
- 128877
Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni51870Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v240838Helsingin Mäntymäki muuttui Kultajuhlan jälkeen kaatopaikaksi.
Mitä se kertoo jääkiokosta ja lätkäfaneista? Saikkua huomenna huusi fani yöllä?70745Pridekulkue kiellettävä?
Näin täällä suoraan vaaditaan. Perusteina mitä mielikuvituksellisimmat tarinat. No, miksi ihmeessä kukaan ei ole samalla178719Mä oon tyytyväinen, että ei ole enää tunteita.
Samalla tajusin, että sun kohdalla tykkäsin enemmän niistä tunteista kuin sinusta persoonana. Halusin väkisin nähdä sinu55709