Kirjeet mökin vintitä

47

530

4Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö kannattaisi vähän avata mitä linkissä lukee ja laittaa jo oma mielipide mitä herättää. Ei tuo ole keskustelua. Näitä on jatkuvasti.

• Ehkä aloittaja ei omalla mielipiteellään halunnut alkuun ohjailla toisten kirjoittajien ajatusvirtaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ehkä aloittaja ei omalla mielipiteellään halunnut alkuun ohjailla toisten kirjoittajien ajatusvirtaa.

Oliko tuo vitsi?
        Ei tuolla aloittajalla mitään omia mielipiteitä ole koskaan ennenkään ollut.

• Anonyymi kirjoitti:

Oliko tuo vitsi?

Onko sinulla kaikki hyvin?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ehkä aloittaja ei omalla mielipiteellään halunnut alkuun ohjailla toisten kirjoittajien ajatusvirtaa.

Ootko huomannut että täällä joku ohjautuisi toisen mielipiteen mukaan, en minä. Kyllä jokaisella on on aika vahvat omat.
        Ei ehkä olisi pitänyt arvostella, mutta kun on kuin Iltalehti. Räväkkä otsikko "...sanoo suorat sanat... ja sitten tekstissä sanoma on se että "eipä minulla ole tähän mitään sanottavaa". Tai jotain muuta täysin mitätöntä.
        Sanon nyt miten haluaisin noiden linkkien olevan, noudatatte tai ette. Kirjoittaa parilla lauseella sisällön. Sanoo siitä mielipiteensä asiasta ja linkki on vain sitä varten, jos joku haluaa lukea koko jutun tai haluaa varmistaa jutun alkuperän.
        Vai että rakkauskirjeitä. Monella on piirongin laatikossa. Minulla on rakastuneen kirjoittamia runoja.
        Mutta ei aloitusta kuitenkaan kannata poistaa, Monet tykkää, minäkin jos olisin heti tiennyt mistä on kyse. En availe linkkejä. Junttiutensa kullakin, jopa minulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Ootko huomannut että täällä joku ohjautuisi toisen mielipiteen mukaan, en minä. Kyllä jokaisella on on aika vahvat omat.
        Ei ehkä olisi pitänyt arvostella, mutta kun on kuin Iltalehti. Räväkkä otsikko "...sanoo suorat sanat... ja sitten tekstissä sanoma on se että "eipä minulla ole tähän mitään sanottavaa". Tai jotain muuta täysin mitätöntä.
        Sanon nyt miten haluaisin noiden linkkien olevan, noudatatte tai ette. Kirjoittaa parilla lauseella sisällön. Sanoo siitä mielipiteensä asiasta ja linkki on vain sitä varten, jos joku haluaa lukea koko jutun tai haluaa varmistaa jutun alkuperän.
        Vai että rakkauskirjeitä. Monella on piirongin laatikossa. Minulla on rakastuneen kirjoittamia runoja.
        Mutta ei aloitusta kuitenkaan kannata poistaa, Monet tykkää, minäkin jos olisin heti tiennyt mistä on kyse. En availe linkkejä. Junttiutensa kullakin, jopa minulla.

Olen huomannut ja olen monen muunkin aloituksessa nähnyt maininnan jotta ei sano vielä omia ajatuksiaan kun haluaa nähdä muiden jotta ei heti alkuun ohjaa keskustelua tietylle suunnalle. Minusta loogista ja avartavaakin. Me ihmiset olemme niin erilaisia ja painotamme eri asioita.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Olen huomannut ja olen monen muunkin aloituksessa nähnyt maininnan jotta ei sano vielä omia ajatuksiaan kun haluaa nähdä muiden jotta ei heti alkuun ohjaa keskustelua tietylle suunnalle. Minusta loogista ja avartavaakin. Me ihmiset olemme niin erilaisia ja painotamme eri asioita.

Yhden ainoa kerran olen lukenut tuon mutta syy oli se että aloittajan piti itsekin pohtia ennenkin pystyi sanomaan mielipiteensä. Ei se että vaikuttaisi toisten mielipiteisiin.
        Tietenkin tämä on naurettavaa saivartelua ainakin minulta, mutta kun nyt väittelemään ruvettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhden ainoa kerran olen lukenut tuon mutta syy oli se että aloittajan piti itsekin pohtia ennenkin pystyi sanomaan mielipiteensä. Ei se että vaikuttaisi toisten mielipiteisiin.
        Tietenkin tämä on naurettavaa saivartelua ainakin minulta, mutta kun nyt väittelemään ruvettiin.

Voihan esittää kysymyksen vaikka ei olisi itse vielä edes ehtinyt muodostaa mielipidettä. Ja en tarkoittanut että mielipiteisiin vaikuttaisi vaan sitä mitä osallistujat ajattelevat aiheesta. Eikö aloituksen kysymys ollut että mitä ajatuksia herättää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko tuo vitsi?

Sulla on selvästi joku ongelma, hänellä ei.

• Ennen Vanhaan kirjoitettiin vielä kirjeitä. Oli kiva saada postista kirje jonka päällä oli oma nimi.
      Minulla oli teineistä alkaen kirjeenvaihtokavereita. Nykyisin käsin kirjoitettujen kirjeiden tilalla on sähköposti.

Nuo linkin kirjeet olivat rakkauskirjeitä. Hempeitäkin. Mitähän kirjeiden kirjoittajat tuumaisivat kun tietäisivät että ne näin julkisuuteen tulevat? Sukulaisille varmasti merkitsevät paljon.

• Anonyymi

Lopetin artikkelin lukemisen heti, kun siinä mainittiin kirjeiden kirjoittajien sukunimi.
        Minusta on vastenmielistä, että sukunimi paljastettiin. Tuskinpa kirjoittajat olisivat antaneet lupaa kirjeiden julkaisemiseen ja heidän henkilöllisyytensä paljastamiseen.
        Kirjeet olisi pitänyt julkaista niin, että kirjoittajien henkilöllisyys pysyy salassa.

Eikö kirjesalaisuudella ole mitään merkitystä tällaisessa tapauksessa?

Artikkelin tarkoitus lienee hyvä, mutta sen tekotapa on hyvin kyseenalainen.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Lopetin artikkelin lukemisen heti, kun siinä mainittiin kirjeiden kirjoittajien sukunimi.
        Minusta on vastenmielistä, että sukunimi paljastettiin. Tuskinpa kirjoittajat olisivat antaneet lupaa kirjeiden julkaisemiseen ja heidän henkilöllisyytensä paljastamiseen.
        Kirjeet olisi pitänyt julkaista niin, että kirjoittajien henkilöllisyys pysyy salassa.

Eikö kirjesalaisuudella ole mitään merkitystä tällaisessa tapauksessa?

Artikkelin tarkoitus lienee hyvä, mutta sen tekotapa on hyvin kyseenalainen.

kylmätotuus

Samaa tuossa mietin. Olisivatko kirjeiden kirjoittaneet halunneet kirjeitäänjulkisiksi. Huolimatta siitä että ovat jo edesmenneitä.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Samaa tuossa mietin. Olisivatko kirjeiden kirjoittaneet halunneet kirjeitäänjulkisiksi. Huolimatta siitä että ovat jo edesmenneitä.

Jos / kun ne ovat jääneet säilymään, niiin kyllä ne ovat tarkoitetut historiaksi jälkeen jääville. Sitä en tiedä / osaa sanoa, onko julkisuus hyvä vai huono. Ehkä sitä väliltä. Joku ruudun tuijottaja voi hokata, että jestas, joskus käsin kirjoitettua noin paljon.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos / kun ne ovat jääneet säilymään, niiin kyllä ne ovat tarkoitetut historiaksi jälkeen jääville. Sitä en tiedä / osaa sanoa, onko julkisuus hyvä vai huono. Ehkä sitä väliltä. Joku ruudun tuijottaja voi hokata, että jestas, joskus käsin kirjoitettua noin paljon.

Ymmärrän jo sukulaisille jää mutta ehkä arveluttavaa jakaa somen ja median syövereihin.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ymmärrän jo sukulaisille jää mutta ehkä arveluttavaa jakaa somen ja median syövereihin.

Olettaisin, että jakamiseen ja levittelyyn on omaisten lupa. Ilman lupaa ja hyväksyntää sitä ei ehkä voisi tehdä ollenkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Olettaisin, että jakamiseen ja levittelyyn on omaisten lupa. Ilman lupaa ja hyväksyntää sitä ei ehkä voisi tehdä ollenkaan.

Juu juu mutta olisivatko kirjeiden kirjoittajat halunneet niitä someen ja mediaan levitettäväksi?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Juu juu mutta olisivatko kirjeiden kirjoittajat halunneet niitä someen ja mediaan levitettäväksi?

Täytyykö heidän halujaan ja tahtojaan vielä miettiä? Oikeesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Täytyykö heidän halujaan ja tahtojaan vielä miettiä? Oikeesti.

Kyllä minun mielestäni tarvitsee. Ihan aikuisten oikeesti.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kyllä minun mielestäni tarvitsee. Ihan aikuisten oikeesti.

Itse ajattelen niiin, että kun ao. kirjeitten lähettäjät eivät ole itse kirjeitä tuhonneet ja hävittäneet, niiin he ovat jättäneet ne jälkipolvien löydettäväksi, luettavaksi ja ihmeteltäväksi.

Niistähän huokuu historia, sekä yksittäisten ihmisten että yhteiskunnan ja siksi kertomus tahdotaan julki tuoda.

• Anonyymi kirjoitti:

Itse ajattelen niiin, että kun ao. kirjeitten lähettäjät eivät ole itse kirjeitä tuhonneet ja hävittäneet, niiin he ovat jättäneet ne jälkipolvien löydettäväksi, luettavaksi ja ihmeteltäväksi.

Niistähän huokuu historia, sekä yksittäisten ihmisten että yhteiskunnan ja siksi kertomus tahdotaan julki tuoda.

Ehkä jättäessään eivät oivaltaneet että nykypäivänä on helpompaa levittää kirjeet kaiken kansan nähtäväksi kuin heillä silloin kun kirjeitä kirjoittivat ja postin kautta lähettivät.

Mutta makuasia tämäkin. Itse en tykkäisi että intiimejä kirjeitäni maanlaajuisesti laitettaisiin luettavaksi. Tosin minulta ei sellaisia kirjeitä tai edes sähköposteja löydykään.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ehkä jättäessään eivät oivaltaneet että nykypäivänä on helpompaa levittää kirjeet kaiken kansan nähtäväksi kuin heillä silloin kun kirjeitä kirjoittivat ja postin kautta lähettivät.

Mutta makuasia tämäkin. Itse en tykkäisi että intiimejä kirjeitäni maanlaajuisesti laitettaisiin luettavaksi. Tosin minulta ei sellaisia kirjeitä tai edes sähköposteja löydykään.

Maku- ja mielipideaihe kyllä, mutku eihän heitä enää intiimiydet(kään) hetkauta. Sanon silti, vaikka uskon henkien heiluvan tuolla ulkopuolla. Heh.

• Anonyymi kirjoitti:

Maku- ja mielipideaihe kyllä, mutku eihän heitä enää intiimiydet(kään) hetkauta. Sanon silti, vaikka uskon henkien heiluvan tuolla ulkopuolla. Heh.

Juu mut edesmenneitäkin täytyy kunnioittaa.

• Siili25 kirjoitti:

Juu mut edesmenneitäkin täytyy kunnioittaa.

Kysyikö kukaan esim. Eino Leinolta, että saako hänen kirjoittamiaan intiimejä rakkauskirjeitään julkaista sadan vuoden päästä kaikkien luettaviksi?

• Tellukka kirjoitti:

Kysyikö kukaan esim. Eino Leinolta, että saako hänen kirjoittamiaan intiimejä rakkauskirjeitään julkaista sadan vuoden päästä kaikkien luettaviksi?

Eino Leino kirjoitti ihmisille ja ihmisten luettavaksi. Ehkä ei pannut niin pahakseen kirjeidensä julkaisuja kuin tavisihmisten olettaisi panevan.

• Siili25 kirjoitti:

Eino Leino kirjoitti ihmisille ja ihmisten luettavaksi. Ehkä ei pannut niin pahakseen kirjeidensä julkaisuja kuin tavisihmisten olettaisi panevan.

Kyllä ne ovat hänen aivan yksityisiä intiimejä rakkauskirjeitään, vastaavia tuon aloituksen linkin kirjeisiin, eikä tarkoitettu kaikkien luettaviksi.

Hänen muu tuotantonsa asia erikseen, joita hän ei kirjoittanut vain läheisilleen ja rakastetuilleen, vaan julkaistaviksi.

• Tellukka kirjoitti:

Kyllä ne ovat hänen aivan yksityisiä intiimejä rakkauskirjeitään, vastaavia tuon aloituksen linkin kirjeisiin, eikä tarkoitettu kaikkien luettaviksi.

Hänen muu tuotantonsa asia erikseen, joita hän ei kirjoittanut vain läheisilleen ja rakastetuilleen, vaan julkaistaviksi.

Noh. Leino on tottunut kirjoittamaan ihmisille julkisesti. Voisi olettaa ettei panisi pahakseen myös kirjeidensä julkaisuja. Mene ja tiedä.

• Siili25 kirjoitti:

Noh. Leino on tottunut kirjoittamaan ihmisille julkisesti. Voisi olettaa ettei panisi pahakseen myös kirjeidensä julkaisuja. Mene ja tiedä.

Ei tietenkään kuolleet pane pahakseen enää mitään.
        Mistä sitten oletat, että tuo Orpana panisi pahakseen hänen kirjeittensä julkaisun kuolemansa jälkeen?
        Mutta vieläkin, niin nuo Leinon kirjeet ovat yhtä yksityisiä ja henkilökohtaisia kirjeitä kuin nuokin Orpanan kirjeet, eivätkä hänen kirjoittaessaan julkaistaviksi tarkoitettuja.

• Tellukka kirjoitti:

Ei tietenkään kuolleet pane pahakseen enää mitään.
        Mistä sitten oletat, että tuo Orpana panisi pahakseen hänen kirjeittensä julkaisun kuolemansa jälkeen?
        Mutta vieläkin, niin nuo Leinon kirjeet ovat yhtä yksityisiä ja henkilökohtaisia kirjeitä kuin nuokin Orpanan kirjeet, eivätkä hänen kirjoittaessaan julkaistaviksi tarkoitettuja.

Mistäkö oletan?
        Ehkä siitä kun eikö Eino Leino itsekin kirjoittanut avoimesti rakkauksistaan ja toi niitä julkisuuteen ja nämä tavisihmiset ei.

Mutta turha meidän on tästä tämän enempää vääntää. Ollaan mitä mieltä olemme ja asia on ainakin minun osaltani loppuun käsitelty.

Lisään vielä että mielestäni edesmenneillä on mielestäni yksityisyydensuoja myös kuoleman jälkeen jos voidaan olettaa että eivät nimenomaan halunneet julkisuuteen tuotostensa kanssa.

• Anonyymi

On näemmä ainakin aloittajassa herättänyt halun tehdä turhanpäiväinen aloitus...

• Sinun kommenttisi tässä ketjussa ovat turhanpäiväisiä.

• Otan moitteet vastaan.

• Anonyymi

Muttako et suostu korjaamaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Muttako et suostu korjaamaan?

Siis mitä korjaamaan, linkki kertoo kahden nuoren kirjeen vaihdosta sodan jälkeisessä ajassa. Yle toi hienosti aiheen esille ainakin omasta mielestäni.

Jos aloitus häiritsee voin poistaa aloituksen.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Siis mitä korjaamaan, linkki kertoo kahden nuoren kirjeen vaihdosta sodan jälkeisessä ajassa. Yle toi hienosti aiheen esille ainakin omasta mielestäni.

Sinulla on siis oikeus poistaa kirjoituksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on siis oikeus poistaa kirjoituksia?

Oman aloituksen voi poistaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Oman aloituksen voi poistaa.

Voi poistattaa samoin kuin kenen muunkin aloituksen, mutta ei täällä itse pysty poistamaan.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Voi poistattaa samoin kuin kenen muunkin aloituksen, mutta ei täällä itse pysty poistamaan.

Olen poistattanut oman aloitukseni, muitten aloituksiin en kajoa.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Minua ei aloituksesi häiritse ollenkaan.
        Kommentissani en arvostellut aloitusta, vaan artikkelin kirjoittajan toimintaa.

kylmätotuus

• Anonyymi

No,,on kuitenkin linjastansa poikkeava aloitus,,tuossa ei mollata persuja eikä kehuta Sannaa...

• En ole kiinnostunut puolue politiikasta, hallituksen työskentelyyn pettynyt.

Sanna Marin lähihistorian suosituin pääministeri kelpaa mainita jos aihetta.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

En ole kiinnostunut puolue politiikasta, hallituksen työskentelyyn pettynyt.

Sanna Marin lähihistorian suosituin pääministeri kelpaa mainita jos aihetta.

Hallitukset ovat tuoneet maahan muuttajia jotka eivät opi kirjoittamaan suomenkieltä ja rakkauskirjeiden tarvitsemaa kaunoa, uimaopetuskin heille samaa tasoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Hallitukset ovat tuoneet maahan muuttajia jotka eivät opi kirjoittamaan suomenkieltä ja rakkauskirjeiden tarvitsemaa kaunoa, uimaopetuskin heille samaa tasoa.

Ei hallitukset tuo maahanmuuttajia maahamme, otamme vastaan vähän turvaa hakevia, yritykset hakevat työvoimaa ulkomailta, hallitukset säätää ehtoja minkä puitteissa hyväksymme tulijat.

Ahkera sivistynyt maahanmuuttaja taitaa enemmän viestitellä mobiili laitteilla kuin kirjoittaa kirjeitä kansainvälisillä kielillä.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Ei hallitukset tuo maahanmuuttajia maahamme, otamme vastaan vähän turvaa hakevia, yritykset hakevat työvoimaa ulkomailta, hallitukset säätää ehtoja minkä puitteissa hyväksymme tulijat.

Ahkera sivistynyt maahanmuuttaja taitaa enemmän viestitellä mobiili laitteilla kuin kirjoittaa kirjeitä kansainvälisillä kielillä.

Valehtelet. Työministeri Satonen itse kävi hakemassa orjatyövoimaa itämailta.

• Mitä Veikon ja Eevan rakkaus kirjeen vaihto herättää, mitä itse kukin mieltää.
      Veikko ja Eeva sopii vanhempiemme ikäluokkaan, sodan jälkeinen aika oli puutteellista, Veikon ja Eevan välinen suhde sopisi tähänkin päivään, meidän nuoruuteen. Armeijan aikaan kirjoitin tulevalle vaimolleni kolmensadan kilometrin päähän, kulkuyhteydet oli mutkikkaat hyvä jos kerran kuussa tavattiin.
      Vaimo säilytti kirjeet, kerran kuului naurun kikatus kotomme eräästä huoneesta, tytär ja serkku tyttö jo lukutaitoisia olivat löytäneet nuo kirjeet, naurulla ei ollut mitään rajoja.

• Anonyymi

Itselläni on puuhans hävittää kaikki vanha kirjeenvaihtoni.

• Anonyymi

Männä kesänä siivosin vanhoja laatikostoja, joissa oli kymmeniä kirjeitä ja kortteja vanhoilta heiloilta sekä ulkolaisilta kirjeenvaihtokavereilta.
      Muutamia luin mielenkiinnosta, pari kiihkeintä jätin , loput laitoin sekajätepussiin poltettaviksi.

• Rakennus jossa synnyin iso pitkä hirsitalo, pitkä avonainen vintti, yläpohjassa eristeiden seassa valtava määrä 1900-luvun alkupuolen sanomalehtiä, joihin oli mahdollisuus tutustua.
      Aloittaessani 70-luvun taitteessa retkeilyä tosissaan erityisesti Puumalan etelän puoleisilla vesillä, siellä eräs saari tuli tukikohdaksi. Saaressa kiertelin keräämässä sieniä, löysin ränsistyneen autiotalon no sitä piti tutkia, kaikenlaista jäämistöä, yhdessä paperista ilmeni nimi Leo Montonen.
      Meni varmaan 50-vuotta kun luin jutun Leo Montosesta monestakin lähteestä, tuli heti mieleen autiotalo.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kansalle-tuikituntematon-valokuvaaja-leo-montonen-saa-miltei-vuosisadan-jalkeen-vihdoin-tunnustusta-tama-on-kansallisaarre-katso-koskettavat-kuvat/7235762

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2485
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1634
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      141
      1286
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      293
      1086
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      314
      1036
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1012
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      975
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      926
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      814
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      783
    Aihe