Kodin putsauspäivä

Anonyymi-ap

Ajattelin putsata mikron ja keittiön uunin pinttyneestä karstasta.
Netistä löytyy runsaasti ohjeita soodan, sitruunan ja suovan sekä astianpesuaineen avulla onnistuvasta hommasta. Mikään ei vaan toimi. Sekä uunin ja mikron etulasi sekä uunin takaseinä on edelleen täynnä pinttynyttä rasvaa ja mitä lie. Haitanneeko tuo mittään vai antaako olla vaan.
Onko jollain parempia ohjeita?

19

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei minulla ole hyviä ohjeita.
      Mikro minulla on puhdas, mutta sähköuunissa on toivomisen varaa, mökillä ja kylillä.
      Ajattelin että ostan uuden sähköhellan tulevaisuudessa jos en viitsi olla perusteellinen uuninpuhdistuksessa.
      Onko muilla 80+ ihmisillä tullut vastaan sellainen tilanne että ei vain jaksa, jos jaksaisikin niin ei viitsi.

• Anonyymi

Uusien ostaminen on minullakin käynyt mielessä koska molemmat alkaa olla jo aika vanhoja. Onko siinäkään järkeä jos kuitenkin toimivat niinkuin pitääkin.
        Aloittaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Uusien ostaminen on minullakin käynyt mielessä koska molemmat alkaa olla jo aika vanhoja. Onko siinäkään järkeä jos kuitenkin toimivat niinkuin pitääkin.
        Aloittaja.

Tärkeintä että toimivat :)

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Tärkeintä että toimivat :)

Vanhan hellan viereen kannattaa ostaa vain 1 levyn Induktio levy. Sillä pärjää jo pitkälle ja on kätevä ja monipuolinen. Lisäksi nopea. Voi vaikka silla aloittaa ja jatkaa hellalla jos kahta kattilaa tarvis yhtä aikaa.

• Anonyymi

Itse laitan vettä ja mäntysuopaa kuumaa kestävään kulhoon ja uuni päälle ja ne suopa höyry sitten irroittaa sitä likaa uunin seinämistä kun se vesi kiehuu siellä. Sen jälkeen kun uuni on kylmennyt on helppo vaan pyyhkiä se märällä rätillä puhtaaksi .
        En tiedä miten se vaikuttaa jos lika on pinttynyttä likaa , itse teen sen aina heti kun näen että uuniin on tullut likaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhan hellan viereen kannattaa ostaa vain 1 levyn Induktio levy. Sillä pärjää jo pitkälle ja on kätevä ja monipuolinen. Lisäksi nopea. Voi vaikka silla aloittaa ja jatkaa hellalla jos kahta kattilaa tarvis yhtä aikaa.

Luulin että vain induktio koko liesiä olemassa. En tiedä, Krs talossa ei taida olla hyvä lisä. Käytän vain yhtä iso levyä ja joskus keitän pienemmällä pakaste mustikka soppaa tai peruna vihannes keittoa. Paistinpannu, kerääminen on minun tärkein astia ja tapa. Minulla ei,ole mikroja. Annoin pois viime kesänä ym tavaran kanssa, En syö eineksiä. Ruoka lämpenee äänillä. Pakaste sulaa pian. Elintarvike..Kypsennys mikrossa ei hyvä. Ravinto arvot katoaa ja se sädettä.
        5g mobiili Wi-fi säteilee liikaa jo kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulin että vain induktio koko liesiä olemassa. En tiedä, Krs talossa ei taida olla hyvä lisä. Käytän vain yhtä iso levyä ja joskus keitän pienemmällä pakaste mustikka soppaa tai peruna vihannes keittoa. Paistinpannu, kerääminen on minun tärkein astia ja tapa. Minulla ei,ole mikroja. Annoin pois viime kesänä ym tavaran kanssa, En syö eineksiä. Ruoka lämpenee äänillä. Pakaste sulaa pian. Elintarvike..Kypsennys mikrossa ei hyvä. Ravinto arvot katoaa ja se sädettä.
        5g mobiili Wi-fi säteilee liikaa jo kotona.

Näppäimistö sekoili taas. Ei aina jaksa, ja silti tekee virheitä.
        Ruoka lämpenee pannulla. keraaminen pinta.

• Anonyymi

Siivoan lähes heti kun huomaan jonkun likaisen yksittäisen paikan. Miesvainaa oli yksin eka suhteestaan jääneenä mennyt Marttakurssille. Siellä oli opetettu että se minkä teet 2 minuutissa, tee heti. Aloin noudattaa.
      Niitä on Mikron ja uunin pyyhkinen heti siltä kohdalta missä likaa näkyy, yleensä se ensimmäinen on vain pari roisketta.
      Kylppärin peilin pyyhintä heti kun siihen roiskahtaa hammastahnapisara.
      Lieden pyyhkinen. Kun jauhopusseista on tullut muruja kuiva-ainehyllylle tai ne minulla laatikossa.
      Lattialle on tippunut jotain. Seinässä on tahra kun on liiskannut kärpäsen tai on roiskahtanut keittiössä jotain. Lusikkalaatikossa on roskia. Roskapussi-astiat on rähmässä.
      Voi olla lisääkin pieniä, mutta muut sitten vievät pidemmän ajan ja vaativat kunnon rupeamisen kuten esim. ikkunanpesu.

• Anonyymi

Anna olla.

Itellä mikro kyllä siisti. Siinä jokin keraamistyyppinen pinnoite, roiskeet lähtee rätillä. Putsaan kyllä aina jos roiskuu. Se käytössä monet kerrat päivässä.

Uuni toivoton tapaus. Uudesta asti käytetty ahkerasti ja laiskana ihmisenä sitä ei juuri ole putsattu. Noh, muutaman kymmenen vuoden roiskeet ja rasvat palaneet kiinni. Ei sitä enää saa puhtaaksi dynamiitilläkään.

Olen miettinyt uuden uunin ostamista, nykyisessä polttimokin palanut. Ajatellut pyroliisiliettä. Se jotenkin niinkuin polttaa liat karrelle ja ne helppo pyyhkäistä pois.

Siis ongelma kai. Mikro ei kuumene sisältä, se helppo putsata käytön jälkeen. Uuni kuuma, pitäis putsata myöhemmin. Ikinä ei tule sitte uunia oikeestaan siivottua. Mun mielestä siivous liika iso ja mahoton duuni nyt enää. Pilattu, mikä pilattu.

Ei mulla ole muuta niksiä siivottoman uunin putsaukseen.

=DW=

• Kiitos DW rehellistä kommentistasi. Minuakin helpotti. Ei uudemn sähköhellan osto niin iso asia ole :)

• Anonyymi

Pyrolyysiliesi onkin näköjään hieno idea josta en ole kuullutkaan. Minulla tosin ei ole liedellä paljon muuta käyttöä kuin paistaa pakastepizza lauantaisin ja ehkä kerran puolessa vuodessa pannari. Joten luulen että nykyinen Whirlpool saa riittää minulle pinttymineen lopuksi elämääni, ellei ihmeitä satu.
        Ja ainahan voi käyttää ruoan kotiinkuljetuspalveluita jos omat kokkailu- ja toimintakyvyt osoittautuvat riittämättömiksi.
        Lopulta myös palvelutalo on hyvä vaihtoehto kokemukseni mukaan. Edesmennyt vaimoni vietti viimeiset vuotensa sellaisessa ja kävin itsekin siellä
        usein syömässä hänen seurassaan. Ruoka oli ihan asiallista.

• Anonyymi

Tuo pyrolyysiominaisuudella oleva uuni oli hyvä. Me laitettiin semmonen ok-taloon missä asuttiin ennen nykyiseen muuttoa. Harmi kun sitä uunia ei saanu mukaan.

• Meillä oli pyrolyysiominaisuudella oleva uuni edellisessä asunnossa. Harmi että ei voinu ottaa mukaan.
        Uunin pesu ei ole niitä kaikkein mukavampia hommia.

• Uunin etulasia ei ainakaan kannata putsata, jos ruokia tekee.
      Tulee uudelleen likaiseksi.

• Anonyymi

Eikös tuo ole vähän sama kuin että miksi syödä ollenkaan tänään kun huomenna on kuitenkin taas nälkä?

• Anonyymi

Pyrolyysiuuni. Mikään muu ei kelpaa.

• Anonyymi

En edes muista milloin olen hellan levyjä käyttänyt, uunia silloin tällöin, kun leivon, tai kuivatan leivänkannikoita korpuiksi.
      Hella näyttää asennetun tuohon paikkaan 1997 samalla kun keittiön kaapistot ja kaikki muutkin kaapistot asunnossani.
      Hella on kunnossa, siinä on jopa kaksi lämmitettävää uunia.
      Erillisillä mittareilla ja katkaisimilla tietysti. kaksi pientä, yksi normaali, ja yksi huippuiso levy. En vain tarvii, kahvinkeitin on joskus suurimmalla levyllä, liesituulettimen alla.

Jo vanha mummonikin sanoi, paska ei lähde kuin pesemällä.
      Oli kyllä ihan oikeassa.

• Anonyymi

LIKA LÄHTEE PESEMÄLLÄ USEIN.
      Vanhuuden hajutkin. IHO HILSE ALKAA HAISTA PIAN. Siitä se haju.
      VAATTEET JA PESUT usein auttaa.

• Anonyymi

Nykyisen mikroni parinkymmenen käyttövuoden aikana en ole onnistunut tuottamaan roiskeita mikron sisäpinnoille. Käyttämäni suojakupu on tietenkin täytynyt pestä lukuisia kertoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe