Kodin putsauspäivä

Anonyymi-ap

Ajattelin putsata mikron ja keittiön uunin pinttyneestä karstasta.
Netistä löytyy runsaasti ohjeita soodan, sitruunan ja suovan sekä astianpesuaineen avulla onnistuvasta hommasta. Mikään ei vaan toimi. Sekä uunin ja mikron etulasi sekä uunin takaseinä on edelleen täynnä pinttynyttä rasvaa ja mitä lie. Haitanneeko tuo mittään vai antaako olla vaan.
Onko jollain parempia ohjeita?

13

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei minulla ole hyviä ohjeita.
      Mikro minulla on puhdas, mutta sähköuunissa on toivomisen varaa, mökillä ja kylillä.
      Ajattelin että ostan uuden sähköhellan tulevaisuudessa jos en viitsi olla perusteellinen uuninpuhdistuksessa.
      Onko muilla 80+ ihmisillä tullut vastaan sellainen tilanne että ei vain jaksa, jos jaksaisikin niin ei viitsi.

• Anonyymi

Uusien ostaminen on minullakin käynyt mielessä koska molemmat alkaa olla jo aika vanhoja. Onko siinäkään järkeä jos kuitenkin toimivat niinkuin pitääkin.
        Aloittaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Uusien ostaminen on minullakin käynyt mielessä koska molemmat alkaa olla jo aika vanhoja. Onko siinäkään järkeä jos kuitenkin toimivat niinkuin pitääkin.
        Aloittaja.

Tärkeintä että toimivat :)

• Anonyymi
        liekko kirjoitti:

Tärkeintä että toimivat :)

Vanhan hellan viereen kannattaa ostaa vain 1 levyn Induktio levy. Sillä pärjää jo pitkälle ja on kätevä ja monipuolinen. Lisäksi nopea. Voi vaikka silla aloittaa ja jatkaa hellalla jos kahta kattilaa tarvis yhtä aikaa.

• Anonyymi

Itse laitan vettä ja mäntysuopaa kuumaa kestävään kulhoon ja uuni päälle ja ne suopa höyry sitten irroittaa sitä likaa uunin seinämistä kun se vesi kiehuu siellä. Sen jälkeen kun uuni on kylmennyt on helppo vaan pyyhkiä se märällä rätillä puhtaaksi .
        En tiedä miten se vaikuttaa jos lika on pinttynyttä likaa , itse teen sen aina heti kun näen että uuniin on tullut likaa.

• Anonyymi

Siivoan lähes heti kun huomaan jonkun likaisen yksittäisen paikan. Miesvainaa oli yksin eka suhteestaan jääneenä mennyt Marttakurssille. Siellä oli opetettu että se minkä teet 2 minuutissa, tee heti. Aloin noudattaa.
      Niitä on Mikron ja uunin pyyhkinen heti siltä kohdalta missä likaa näkyy, yleensä se ensimmäinen on vain pari roisketta.
      Kylppärin peilin pyyhintä heti kun siihen roiskahtaa hammastahnapisara.
      Lieden pyyhkinen. Kun jauhopusseista on tullut muruja kuiva-ainehyllylle tai ne minulla laatikossa.
      Lattialle on tippunut jotain. Seinässä on tahra kun on liiskannut kärpäsen tai on roiskahtanut keittiössä jotain. Lusikkalaatikossa on roskia. Roskapussi-astiat on rähmässä.
      Voi olla lisääkin pieniä, mutta muut sitten vievät pidemmän ajan ja vaativat kunnon rupeamisen kuten esim. ikkunanpesu.

• Anonyymi

Anna olla.

Itellä mikro kyllä siisti. Siinä jokin keraamistyyppinen pinnoite, roiskeet lähtee rätillä. Putsaan kyllä aina jos roiskuu. Se käytössä monet kerrat päivässä.

Uuni toivoton tapaus. Uudesta asti käytetty ahkerasti ja laiskana ihmisenä sitä ei juuri ole putsattu. Noh, muutaman kymmenen vuoden roiskeet ja rasvat palaneet kiinni. Ei sitä enää saa puhtaaksi dynamiitilläkään.

Olen miettinyt uuden uunin ostamista, nykyisessä polttimokin palanut. Ajatellut pyroliisiliettä. Se jotenkin niinkuin polttaa liat karrelle ja ne helppo pyyhkäistä pois.

Siis ongelma kai. Mikro ei kuumene sisältä, se helppo putsata käytön jälkeen. Uuni kuuma, pitäis putsata myöhemmin. Ikinä ei tule sitte uunia oikeestaan siivottua. Mun mielestä siivous liika iso ja mahoton duuni nyt enää. Pilattu, mikä pilattu.

Ei mulla ole muuta niksiä siivottoman uunin putsaukseen.

=DW=

• Kiitos DW rehellistä kommentistasi. Minuakin helpotti. Ei uudemn sähköhellan osto niin iso asia ole :)

• Anonyymi

Pyrolyysiliesi onkin näköjään hieno idea josta en ole kuullutkaan. Minulla tosin ei ole liedellä paljon muuta käyttöä kuin paistaa pakastepizza lauantaisin ja ehkä kerran puolessa vuodessa pannari. Joten luulen että nykyinen Whirlpool saa riittää minulle pinttymineen lopuksi elämääni, ellei ihmeitä satu.
        Ja ainahan voi käyttää ruoan kotiinkuljetuspalveluita jos omat kokkailu- ja toimintakyvyt osoittautuvat riittämättömiksi.
        Lopulta myös palvelutalo on hyvä vaihtoehto kokemukseni mukaan. Edesmennyt vaimoni vietti viimeiset vuotensa sellaisessa ja kävin itsekin siellä
        usein syömässä hänen seurassaan. Ruoka oli ihan asiallista.

• Uunin etulasia ei ainakaan kannata putsata, jos ruokia tekee.
      Tulee uudelleen likaiseksi.

• Anonyymi

Eikös tuo ole vähän sama kuin että miksi syödä ollenkaan tänään kun huomenna on kuitenkin taas nälkä?

• Anonyymi

Pyrolyysiuuni. Mikään muu ei kelpaa.

• Anonyymi
      UUSI

En edes muista milloin olen hellan levyjä käyttänyt, uunia silloin tällöin, kun leivon, tai kuivatan leivänkannikoita korpuiksi.
      Hella näyttää asennetun tuohon paikkaan 1997 samalla kun keittiön kaapistot ja kaikki muutkin kaapistot asunnossani.
      Hella on kunnossa, siinä on jopa kaksi lämmitettävää uunia.
      Erillisillä mittareilla ja katkaisimilla tietysti. kaksi pientä, yksi normaali, ja yksi huippuiso levy. En vain tarvii, kahvinkeitin on joskus suurimmalla levyllä, liesituulettimen alla.

Jo vanha mummonikin sanoi, paska ei lähde kuin pesemällä.
      Oli kyllä ihan oikeassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      45
      3174
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2678
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1477
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82