Iltapäivälehdessä varoiteltiin , että ukonilmalla ei saa kosketella vesihanoja, niistä voi saada salaman iskiessä tällin. Mutta onko vesiputket nykyään metallia vai käytetäänkö jotain komposiittimateriaaleja? Ja vaikka putket eivät olisi metallisia, niin voiko vesi johtaa niin hyvin sähköä, että on sähköiskun vaara?
Vesijohdot metallia vai muovia?
6
148
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä näin jännä juttu kyselyikäisiä vaivaa seuraavaksi ??
- Anonyymi
On tämä kommentoija mainio. Ihmettelee kun rakentamiseen liittyvällä foorumilla ihmiset kyselee rakentamiseen liittyviä asioita. Mitä tänne sitten pitäisi kirjoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tämä kommentoija mainio. Ihmettelee kun rakentamiseen liittyvällä foorumilla ihmiset kyselee rakentamiseen liittyviä asioita. Mitä tänne sitten pitäisi kirjoittaa?
Kukaan ei kuitenkaan ilmeisesti tiedä, kun asiallisia vastauksia ei näy.
- Anonyymi
"Ei patterin tai vesijohdon sisällä oleva vesi aiheuta sitä, että vesipatteria tai vesijohtoa ja esim. rikkinäistä sähkölaitetta koskemalla voi saada sähköiskun. Sen aiheuttaa se, että vesipatteri ja vesijohdot ovat maadoitettu, eli ne ovat maapotentiaalissa. Metallinen sähköpatterikin on maadoitettu, joten sitä ja vaihetta koskemalla saa aivan tavalla suoran sähköiskun vaiheen ja maan väliltä."
Kyllä tämä on ollut tiedossa jo yli kymmenen vuotta sitten jopa täällä Suomi 24:llä !!
Mistä aiheesta saamme seuraavan jännän aloituksen ?- Anonyymi
Pitäisi olla maadoitettu. Ei vaan aina ole näin....
ja sitten saattaakin syntyä tilanne, jossa siitä vesihanasta saakin tällin, kun joku vikaantunut laite/johdin pukkaa putkistot/tiskipäydän jännitteellisiksi.
Eikä patterienkaan aina edes pidä olla maadoitetuja. Siis jos kyseessä 0-luokan tila, missä ei ole maadoitettuja pistorasioita. Sehän on vaarallista, jos moiseen tilaan lisäillään maadoitettuja pintoja.
Vesikiertoisten lämmityspatterien nyt vähän on vaikeaa olla esittämättä maadoitettua pintaa, mutta lainsäätäjä on päättänyt, että näiden tapauksessa maali riittää eristeeksi. Ja siitä ei tarvi piitata, ettei venttiileissä ole maalipintaa. Hys hys vaan. Poikkeus tehtiin, ettei asuintaloissa tarvi kaikkiin huoneisiin laittaa maadoitettua pistorasiaa. Toimistoissa tarvi, mutta toimistoissa onkin aikuisia. Lapsista ei niin väliä.
Ukonilmalla jännite voi puskea tupaan mitä tahansa johtavaa reittiä pitkin - siis kaapeloinnit, vesijohdot ym. Joskus homman hoitanut jopa puun juuret talon alla. Oli siis tapaus, missä salama löi puuhun ja juuria pitkin sitten jysäytti rakennukseen (muistaakseni pieni siirtolapuutarhamökki) paskoen lattian hajalle. - AnonyymiUUSI
Kysyin, ONKO vesijohtoputket metallia? Muoviputkia on käytetty jo -80 luvulta lähtien.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622