Navetan purkaminen

Anonyymi-ap

Mietin tässä tyhjäksi jääneen ja huonokuntoisen navetan purkamista, mutta haluaisin jättää perustukset tässä vaiheessa purkamatta. Onkohan se nykysäädöksin mahdollista?

Naapuri sanoi, että betonitkin pitää viedä kierrätettäväksi jos hakee purkulupaa, mutta miten on?

18

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voi jättää perustukset.Siihenhän voi tehdä vaikka pihasaunan ja terassin,eikä tartte lupia.

• Anonyymi

Rakennuksen purkaminen tarvitsee purkuluvan ja siinä edellytetään kaiken purkamista ja kierrättämistä.

30 m2 piharakennuksen saa luvatta rakentaa, mutta tuskin navetta niin pieni on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakennuksen purkaminen tarvitsee purkuluvan ja siinä edellytetään kaiken purkamista ja kierrättämistä.

30 m2 piharakennuksen saa luvatta rakentaa, mutta tuskin navetta niin pieni on.

Lampaat uskoo kaikenlaisia satuja

• Anonyymi

Soita paikkakuntasi rakennusvalvontaan.
      Jos ei muuten onnistu niin kerro että teet parkkipaikan ja perustukset ovat aitoja tai aitojen perustukset.
      Varsinkin jos kyse on kivinavetasata niin kiviseinistä saa komeat aidat parkkialueeseen.

• Anonyymi

Meillä purettiin tänä kesänä laho pihasauna ja kaikki oli purettava. Siinä ei puheet auttaneet. Betoni piti viedä kierrätyskeskukseen. Ei saanut käyttää Edes täytemaana. Kallista on elämä nykyään Suomessa!

• Anonyymi

Betoni muuttuu jätteeksi kun sille ei ole luontevaa käyttötarkoitusta.
        Täyttömaana betoni on sallittua kun se murskataan sepeliksi ja kaikki teräkset on erotettu.
        Rakennuksen perustuksia voi uudelleenkäyttää esim. uuden rakennuksen perustuksina, olen nähnyt useammankin vanhan navetan perustuksille rakennetun talon.
        Jos et pysty perustella miksi perustukset jätetään paikalleen niin silloin ne on purettava ja betoni käsiteltävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Betoni muuttuu jätteeksi kun sille ei ole luontevaa käyttötarkoitusta.
        Täyttömaana betoni on sallittua kun se murskataan sepeliksi ja kaikki teräkset on erotettu.
        Rakennuksen perustuksia voi uudelleenkäyttää esim. uuden rakennuksen perustuksina, olen nähnyt useammankin vanhan navetan perustuksille rakennetun talon.
        Jos et pysty perustella miksi perustukset jätetään paikalleen niin silloin ne on purettava ja betoni käsiteltävä.

Mihinkä säädökseen perustuu väite siitä, että betoni on jätettä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihinkä säädökseen perustuu väite siitä, että betoni on jätettä?

Kai se jätelaissa mainitaan kun monet lähteet viittaavat jätelakiin kun kirjoitetaan betonin murskaamisesta.
        Nykyään kaikki minkä irroitat rakennuksesta on jätettä jos et löydä sille uusiokäyttöä.
        Esim. oma remonttini, suunnittelijan ohjeistuksessa luki että vanha seinä puretaan, no en purkanut kun se olisi tuottanut paljon jätettä, tuulensuoja, lankun ja lauan pätkiä yms.
        Siirsin koko seinän uuteen paikkaan ja koolasin lisäeristettä varten jolloin minimoin jätteen määrän.

Vielä kerran, rakennusmateriaali ei ole jätettä jos se kierrätetään uusiokäyttöön, mutta jos se aiotaan haudata maahan niin se on jätettä.
        Betoni on jätettä niin kauan kuin se murskataan (oliko se nyt max. 100mm) murskeeksi.
        Itse olen muutanut tuoreen ylijäämäbetonin murskeeksi siten että osotan muutamia tunteja että sitoutuminen käynnistyy ja sen jälkeen liikuttelen läjää jolloin osittain kovettunut betoni murenee.
        Seuraavana päivänä liikuttelen sitä lisää jolloin se murenee lopullisesti.
        Jos jätän sen ylijäämäbetonin möhkäleeksi niin se on jätettä ja se on toimitettava käsittelyyn.
        Tietenkin jos teen siitä ylijäämäbetonista vaikka pihalaattoja niin potenttialinen jäte muuttuukin tuotteeksi.
        Mulla on n. 10m vanhaa sokkelia jotka sahaan laatoiksi ja käytän rannan kivetyksen anturoina (uusiokäyttö).
        Maahan jätetty betoni, levy, lauta yms. rakennusmateriaali on jätelain mukaan jätettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai se jätelaissa mainitaan kun monet lähteet viittaavat jätelakiin kun kirjoitetaan betonin murskaamisesta.
        Nykyään kaikki minkä irroitat rakennuksesta on jätettä jos et löydä sille uusiokäyttöä.
        Esim. oma remonttini, suunnittelijan ohjeistuksessa luki että vanha seinä puretaan, no en purkanut kun se olisi tuottanut paljon jätettä, tuulensuoja, lankun ja lauan pätkiä yms.
        Siirsin koko seinän uuteen paikkaan ja koolasin lisäeristettä varten jolloin minimoin jätteen määrän.

Vielä kerran, rakennusmateriaali ei ole jätettä jos se kierrätetään uusiokäyttöön, mutta jos se aiotaan haudata maahan niin se on jätettä.
        Betoni on jätettä niin kauan kuin se murskataan (oliko se nyt max. 100mm) murskeeksi.
        Itse olen muutanut tuoreen ylijäämäbetonin murskeeksi siten että osotan muutamia tunteja että sitoutuminen käynnistyy ja sen jälkeen liikuttelen läjää jolloin osittain kovettunut betoni murenee.
        Seuraavana päivänä liikuttelen sitä lisää jolloin se murenee lopullisesti.
        Jos jätän sen ylijäämäbetonin möhkäleeksi niin se on jätettä ja se on toimitettava käsittelyyn.
        Tietenkin jos teen siitä ylijäämäbetonista vaikka pihalaattoja niin potenttialinen jäte muuttuukin tuotteeksi.
        Mulla on n. 10m vanhaa sokkelia jotka sahaan laatoiksi ja käytän rannan kivetyksen anturoina (uusiokäyttö).
        Maahan jätetty betoni, levy, lauta yms. rakennusmateriaali on jätelain mukaan jätettä.

Rakenna navetan sokkelille tuulivoimala. Sitten kun se hajoaa, niin sokkeli on saanut yleisen hyväksynnän ja se saa jäädä niille sijoilleen ikuisesti.

Tiedostavan paremmiston mukaan tuulivoimaloiden käyttämättä jäävät perustukset eivät ole jätettä, eikä niitä tarvitse purkaa voimalakäytön jälkeen, vaikka kaikki muut käyttämättä jääneet betoniperustukset ovat jätettä.

• Anonyymi

Tarvitseeko jo osittain sortuneeseen navettaan purkulupaa.? Sanoo että sortu loputkin. Ei kun siivoomaan "purku"jätteet.

• Anonyymi

Tarvitsee, koska yhteiskunta haluaa valvoa, että purkujäte käsitellään ohjeiden mukaan.

• Anonyymi

Purkuluvassa on myös yksi ominaisuus jota moni ei tajua.
        Siinä poistetaan rakennus rekisteristä ja mikä tärkeintä verotuksesta.
        Tietenkin jos haluaa maksaa kiinteistöverossa sitä luvatta purettua kohdetta edelleen niin mikä ettei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Purkuluvassa on myös yksi ominaisuus jota moni ei tajua.
        Siinä poistetaan rakennus rekisteristä ja mikä tärkeintä verotuksesta.
        Tietenkin jos haluaa maksaa kiinteistöverossa sitä luvatta purettua kohdetta edelleen niin mikä ettei.

Purkukuntoset navetat on poistettu verotuksessa ajat sitten,niin ei niistä verojakaan maksella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Purkukuntoset navetat on poistettu verotuksessa ajat sitten,niin ei niistä verojakaan maksella.

Purkuluvasta puhuin yleisellä tasolla.
        Kun joku rakennus on merkitty yhteikunnan kirjoihin ja kansiin niin sen saa poistettua sieltä vain virallisella purkuluvalla.
        Veljeltäni paloi 50 luvulla rakennettu asumaton talo.
        Palon jälkeen talo oli iso romukasa mutta kellari suurin piirtein ehyt, tosin sammutusveden tuhoama.
        Tuon palonjätteen raivaamiseen tarvittiin purkulupa vaikka talo oli käytännössä jo purettu.
        Pelkkä palo ei poistanut rakennusta virallisista arkistoista ja mikä tärkeintä verottajan arkistosta.
        Purkuluvalla poistui verovelvollisuus taloon.

• Anonyymi

Sanoisin että se on peruskorjauksessa

• Anonyymi

Mutta tosiaan se betoni siinä maassa on ympäristörikos ja vaarallista rakennusjätettä kunnes se käy murska-asemalla muuttumassa laadukkaaksi täytemaaksi.

• Anonyymi

Entä jos ensin rakentaa navetan katolle / rakennuksen läpi kulkevaan tolppaan tuulivoimalan. Saako tuulivoimalan betoniperustus jäädä paikalleen, vaikka itse voimala puretaan navetan mukana pois?

• Anonyymi

Ihan samoin käy yhdyskuntien jätelietteelle. Pyttyyn paskoessa se on vesistöjä rehevöittävää jätettä, mutta kun siitä on erotettu vesi ja pikkusen kompostoitu, niin se on muuttunut ravinteikkaaksi mullaksi, jota voi surutta levittää teiden varsille ja käyttää viherrakentamisessa.

Jos teiden varsilta fosfori kulkeutuu vesistöihin, niin ainahan voi syyttää maataloutta ja jatkaa ympäristönsä pilaamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5197
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2189
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1927
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe