Todistaja valehteli käräjäoikeudessa eli perätön lausuma - miten hoidetaan?

Anonyymi-ap

Päälleajajan kaveri valehteli tapahtumista ja syyttäjä (joku kokematon aloittelija) piti sen takia päälleajon uhrin lausuntoa ja jopa hänen esittämiä todisteita väärinä.

Miten pitäisi toimia sen valehtelijan ja perättömän lausuman kanssa?

Voinko rikoksen uhri kertoa siitä valehtelijasta asinajaotoimistoihin ja katsoa, että vastaisiko joku ja kertoisi, miten hän hoitaisi asian? Ja sitten antaa asian sille toimistolle?

Tapaus on kyllä niin selvä, että tuomion pitäisi olla selvä ja silloin kai se valehtelija maksaisi kaikki kulut (vaikka ottaisin kalliinkin asianajajan). Minulla on myös oikeusturvavakuutus.

Jos ei ole mitään keinoa, niin pitäisikö kertoa siitä valehtelijasta netissä? En usko, että se olisi mikään kunnianloukkaustapaus, jos kerrotaan totuus.

10

485

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se hoidetaan näin. Tuomiosta voi valittaa hovioikeuteen. Aikaa on kuukausi, mutta viikon sisällä on ilmoitettava tyytymättömyyttä. Sen jälkeen, kun poliisi on siirtänyt asian syyttäjälle sitä oikeudessa ajaa syyttäjä. Jos syyttäjä ei ´valehteluun´ reagoi muuta keinoa ei ole, kuin valitus hoviin. Ellet sitä tee, niin tuomioon on tyydyttävä.

• Anonyymi

Ja huomioitava seikka... JOS esität syytöksen, että todistaja valehdellut niin Sinun pitää myös pystyä esittämään näyttöä syytöksesi tueksi

• Anonyymi

Virkanilkki valehteli hallinto-oikeudessa ja hävisi jutun. Miten virkanilkki hoidellaan?

• Anonyymi

Minä olen laittanut nettiin todisteet ja kirjoittanut siitä silloin alaikäisestä valehtelijasta. Kirjoitin myös hänen vanhemmistaan, koska eivät neuvoneet ja vaatineet puhumaan totta. Se kertoi kyllä tarkkaan tapahtumista, mutta se oli kaverin puolesta keksitty kaveria suosiva tarina. Mutta sitten se ei muistanut keskustelusta ja syyllisen tapahtumapaikalla vahingossa tekemästä tunnustuksesta mitään, vaikka oli vieressä.

Netti ei unohda ja aikanaan valehtelija kärsii työpaikkaa hakiessaan, jos ja kun rekrytoija googlaa. Valehtelijan vanhemmatkin saavat osansa, kun heillä on firma, jonka tietenkin mainitsen. Ihmiset googlaavat firman nimeä.

Minä en valehtele.

• Anonyymi

Varaudu kuitenkin siihen, että voit joutua käräjille joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tehdystä yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varaudu kuitenkin siihen, että voit joutua käräjille joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tehdystä yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä.

Jos asiat ovat nähtävissä oikeuden (tai poliisi tai mikä se lienee) pöytäkirjoista, niin miten se on yksityiselämää loukkaavaa tietoa?

Nimimerkki utelias (en tiedä oikeasti)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos asiat ovat nähtävissä oikeuden (tai poliisi tai mikä se lienee) pöytäkirjoista, niin miten se on yksityiselämää loukkaavaa tietoa?

Nimimerkki utelias (en tiedä oikeasti)

Jos asianomistaja tekee poliisille rikosilmoituksen, niin se selviää poliisin esitutkinnassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos asianomistaja tekee poliisille rikosilmoituksen, niin se selviää poliisin esitutkinnassa.

Ei muuten selviä aina.
        Riippuu ihan poliisista ja hänen älykkyystasostaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei muuten selviä aina.
        Riippuu ihan poliisista ja hänen älykkyystasostaan.

Tulkinnan varaisissa jutuissa poliisi ei tee päätöstä, vaan siirtää asian syyttäjän päätettäväksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      52
      1043
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      20
      955
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      504
      821
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      48
      776
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      45
      702
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      37
      649
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      616
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      180
      589
    9. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      59
      558
    10. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      550
    Aihe