Mitä kirjoja luit

kesälukemisina?
Luetko vielä kirjoja vai kuunteletko äänikirjoja?
Lataatko e-kirjoja tabletille tai koneeseen?

Aloitankin itse:
Norjalaisen Kim Leinen Punainen mies, musta mies, grönlantilaisten kristinuskoon käännyttämisestä, tanskalaisten Grönlantiin asettumisesta, kolonialismista ja 1700-luvun alkupuolen elämästä karussa, kylmässä maassa. Osa Leinen Grönlanti-trilogiaa, ensimmäinen olisi Ikuisuusvuonon profeetat, mitä en ole löytänyt suomenkielisenä e-kirjana, joten joudun lukemaan sen ruotsiksi.

Aloitin ruotsalaisen dekkaristin Maria Langin Aavejunaa; keskeytin sen. Ei tempaissut.

Nyt ole lukemassa historiallista kirjaa Turun linnan kolme Katariinaa (C.J Gardberg). Katariina Hannuntytär, Katariina Jagellonica ja Kaarina Maununtytär. Kiinnostava ja yksityiskohtainen kertomus näiden kolmen naisen elämästä ja vaihtelevista kohtaloista ja miten ne liittyvät Turun linnan historiaan.

11

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

"Lataatko e-kirjoja tabletille tai koneeseen?"

?????? Pyykkikoneeseenko?

• UUSI

:)
        Pöytäkoneeseen tai läppäriin. Eikö se selvinnyt asiayhteydestä?

• Anonyymi
      UUSI

En lue romaaneja, vain dokumentteja, elämäkertoja yms. Ystäväni ja tuttuni eivät lue juuri mitään muuta kuin sanoma-, tai aikakauslehtiä, vain uskova toverini kirjaakin jaksaa.

• UUSI

"Kun luen kirjaa, luenko kirjaa vai esitänkö lukevani kirjaa?"

Aiheeseen liittyyvää HS:n kolumnissa (maksumuurin takana)
      https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011410781.html

Lukeminen seksikkyyttä mainostetaan stringseillä ja poseeraamisella nuoremmalle sukupolvelle. Joku ei kehtaa mennä metroon kirja kainalossaan, vaan piilottaa sen kauppakassiin. Ettei tule leimatuksi.

Aika huvittavaa juttua .
      Pitäisiköhän meidän eläkeläisten lukuharrastusta ja lukupiirejä mainostaa kyynärsauvoilla, rollaattoreilla, kuulolaitteilla ja pullonpohjalaseilla?

• UUSI

Korjaankin heti itse: taitaa olla kaikkien luettavissa

• Anonyymi
        UUSI

Itseasiassa tuo leimaaminen ei ole ollenkaan huvittavaa, se voi olla julmaa ja säälimätöntä, varsinkin nuorten keskuudessa. Me aikuiset kestämme paremmin ehkä, vaikka esim. rasismi-leiman yms. saa kyllä kovin äkkiä, jos sanankin sanoo 'väärin', tai jos ymmärtää Israelia, on kansanmurhaaja yms.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itseasiassa tuo leimaaminen ei ole ollenkaan huvittavaa, se voi olla julmaa ja säälimätöntä, varsinkin nuorten keskuudessa. Me aikuiset kestämme paremmin ehkä, vaikka esim. rasismi-leiman yms. saa kyllä kovin äkkiä, jos sanankin sanoo 'väärin', tai jos ymmärtää Israelia, on kansanmurhaaja yms.

muistan kun muutama vuosi sitten kirjoitin kolmesta katariinasta
        et edes tiennyt että niitä on kolme

eli kuten itse kuvasit tietosi Suomesta ovat tähän asti olleet puutteelliset

Tämä johtuu osittain suomalaisten vähättelevästä historian tuntemuksesta
        parhaillaan tulee filmi Isoviha eli tällaisella epäselvällä nimellä peitellään venäläisten tekemää kansanmurhaa Suomessa

• UUSI

Hyvä kolumni. Uutta minulle, että lukeminen onkin nyt häpeällinen harrastus !..))

Aika nopeasti muutos on tapahtunut. Mielestäni vielä kymmenkunta vuotta sitten lukemista ja lukeneisuutta arvostettiin.

Tuohon kolumniin liittyen tuli mieleen norjalaiskirjailija Nina Lykken kirja: "Emme ole täällä pitämässä hauskaa" Mustan huumorin ja satiirin keinoin kirja kuvaa hyvin kuvaa tätäkin aikaa, myös kirjailjoita ja kirjallisuuden harrastajia. Kirjaa voidaan esitellä, ottaa rekvisiitaksi, lukea ei tarvitse..))

Itse kyllä luen kirjoja entiseen tapaan. Kiikkustuolissa kerroinkin jo Johathan Haidtin kirjasta "Ahdistunut sukupolvi". Koin sen ensin aika raskaana lukea, mutta kun pääsin sisälle olen siitä oikein otettu ja sitä mieltä, että se sopisi kaikkien lukemiseksi - niin osuvasti ja tieteellisiin tutkimuksiin perustuen se kuvaa älypuhelinten ja somen vaikutuksia ihmismieleen ja sitä kautta koko yhteiskuntaan.
        "Ne aiheuttavat lapsissa ja murrosikäisissä univajetta, henkilökohtaisten kontaktien vähenemistä ja heikkenemistä. addiktioita, itsensä vertailua muihin, eristyneisyyttä, perfektionismia ja paljon muuta". Taitavat vaikutukset olla nähtävissä myös aikuisten, jopa vanhusten elämässä..))
        Vaikka faktieto on aika ahdistavaa, kirja sisältää myös yleistajuistia - tuttujakin - ohjeita kierteen katkaisemiseksi: hiljentyminen, luonto, ihmisyhteys ja kohtaamiset "livenä"....

Lapsuudenkodista otin mukaani neljä kirjaa: Dietrich Bonhoeffer: Kirjeitä vankilasta,
        Paul Tournier: Kaikkihan me vanhenemme ja sinun kirjojesi innoittamana: Carlos Castaneda: Matka Ixtlaniin ja Cabriel Garcia Marquez: Kuulutetun kuoleman kronikka...
        Komea lista, jaksanko lukea - löytyykö aikaa ? Jää nähtäväksi.

Nuo mainitut kirjat ovat vanhoja, julkaistu - 60, -70 ja -80-luvulla.
        Niin kaukaa täytyy vanhan hengenravintonsa hakea.

• UUSI

Kesäisin en yleensä luen paljon, kun on niin paljon muuta puuhaa, mutta kyllä yöpöytä olisi vajaa ilman ainakin yhtä teosta. En aina hamua uutuuskirjoja, vaan oman kirjahyllyn aarteet kelpaavat uusiolukemiseen. Luin ruotsalaisen Marianne Fredrikssonin kirjan Anna, Hanna ja Johanna, vahvojen Taalainmaan naisten sukupolvien ketjusta. Henkilökuvat ovat värikylläisiä ja voimallisia, kerronta intensiivistä ja vangitsevaa, tarina klassinen.

Palaan aina uudelleen myös Hilpi Sauren ja Kiisi Huhtalan toimittamaan teokseen nimeltä Sinisen junan ikkunasta, matkakuvia Euroopasta. Kustantaja SKS takaa laadun!Teos koostuu suomalaisten kirjailijoiden (mm. Juhani Aho, Eino Leino, Olavi Paavolainen, Mika Waltari) kirjeistä, korteista , päiväkirjamerkinnöistä ja lehtijutuista, kun nämä natkustivat etsimään inspiraatiota, kulttuurielämyksiä ja luonnonkauneutta menneen ajan Eurooppaan. He tutustuivat uusiin kulttuurivirtauksiin, suurkaupunkien kiihkeän paheelliseen elämään, terveyskylpylöihin, mutta myös arkiset huolet kuten rahapula ja rakkaussurut ovat mukana. Tuohon kirjaan on hauska verrata omia matkakokemuksia Eurooppaa koluten.

Olen jo kirjapiirissä tutustunut Afrikan nykykirjallisuuden tähteen nimeltä Adichie. Luin silloin kirjan Purppuranpunainen hibiscus ja nyt kesällä Puolikas keltaista aurinkoa. Se ajoittuu 60-luvulle Biafran sodan aikaan. Yliopistopiirien ja tavallisen kansan väliset ristiriidat ja epäsäätyiset rakkausuhteet kulkevat juonena, vanhojen tapojen ja uskomusten törmäystä uuteen aikaan. Myös naisasia on vahvasti mukana. Hän vieraili viime keväänä Suomessa, lainaan Eeva-lehden hastattelusta :

"CHIMAMANDA NGOZI ADICHIE on 45-vuotiaana ilmiö. Kun megatähti Beyoncé lainasi hänen feminismipuhettaan kappaleeseensa Flawless, nigerialaiskirjailija hämmentyi mutta ymmärsi nopeasti tilanteen huomioarvon.
      Pian laulaja Rihanna nähtiin Diorin t-paidassa, jossa luki Chimamandan sanoin: ”Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä”.
      Paitsi kansainvälinen feminismi-ikoni, Chimamanda Ngozi Adichie on eturivin kirjailija. Hänen teoksiaan on käännetty noin kolmellekymmenelle kielelle, myös suomeksi. Yhdysvalloissa häntä on verrattu suosiossa Michelle Obamaan. "

Olen tilannut kirjastosta hänen uusimman teoksensa Unelmia.

• Anonyymi
        UUSI

Tasavallan presidentin puoliso Susanne Innes-Stubb sanoi eräässä haastattelussa mm. "kannatan vahvasti yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, mutta en pidä itseäni feministinä."
        Feminismihän on samaa kuin sovinismi; toisen sukupuolen syrjimistä, kukaan järkevä ei sellaista voi kannattaa.

• Anonyymi
      UUSI

En ole jaksanut lukea mitään kirjoja.

Tilasin nettidivarista kirjan, jota ei toimitettu.
      Kun otin divariin yhteyttä, viestiini ei vastattu.

No, onhan mulla muita kirjoja, seinät täys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3255
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      118
      1302
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1235
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1011
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1008
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      183
      972
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      947
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      911
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      890
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      77
      827
    Aihe