KIIKKUSTUOLI

Huomenta aloitetaan uusi viikko ja uusi ketju, tuo edellinen meni jo aika sekavaksi, kun ei saanut selvää kuka kellekin vastasi.
Minäkin kuulemma sekoilin, ei voine olla totta, olenhan niin fiksu ja filmaattinen ??????
Leikkiä lasken , tiedän sotkevani pahemman kerran, nuo pääskysten lähdötkin sotkin monta kertaa, nyt luulen sen sanonnan päähän pinttyneen, kun oikein etsin nimipäivien mukaan.
Lauri 10 elokuuta ja Perttu 24 elokuuta.
Ruoka taisi loppua ennen aikojaan pääskysiltä, itikoitahan sanotaan olevan vähän.

Tuo viestin osuminen kohdalleen, eli sinne mihin on tarkoitettu menee joskus pipariksi, ainakin minulla hyppää tahtomattani väärään kohtaan, sitä entistä hyvää useasti kaipaan, eli oksapuuta.
Mdk.Mdk kyselit neuvoja ja saitkin, mutta ei vahinkoa satu vaikka viesti ei aina kohdalleen satu.
Joskus joku viesti jää huomiotta, kun jonnekin kauemmas vastataan, ei arvaa koko ketjua tarkastaa.

Tuo nappiasia olikin monelle tuttua ja Mira kertoili myös vetoketjujen mukaan talteen laittamisesta, niin meilläkin tehtiin.
Leikkeissä mukavia, kuten demeter kertoi lapsena tehneen ja minä jopa kivat helmet pienistä napeista väsäsin
Ompelu hommia en ole innostunut koskaan tekemää, kaikkea muuta olen yritellyt, joku ano kirjoitti käsien estävän neulomisen, se meinaa vaiva minullakin, sitkeästi yritän, hieroskelen ja lepään välillä.

Annan periksi minua moittineille ja sanon runon mukaisesti " minä kaiken tein minä konna ja varas, mutta toiste en tee vaikka menisi pää"
Demeter ymmärrät, en pysty enkeleitä matkimaan tässäkään asiassa.
Aloittaja kuitenkin aika monessa viestissä on se riidan kylväjä, vaikka kuinka toisin väittäisin, olkoon niin.

Silti uskallan toivoa sopuisia viestejä, ihmiset toistanne ymmärtäkää ja hyvän päivän toivotuksiin tällä kertaa ja tervetuloa viestittämään.

269

2361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen yrittänyt vastata tähän(kin) ketjuun, mutta viestit lentävät taivaan tuuliin.
      Täällä on anonyymi, jolla on valtuudet poistaa viestejä mielensä mukaan. Ainahan
      niistä voi keksiä jotakin sopimattomaksi luokiteltavaa. Mutta nyt on lopullinen viestini mennyt määränpäähän! - Kiitos, kun sain olla mukana!

/MdK

• Tulihan tämäkin viestisi perille?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tulihan tämäkin viestisi perille?

Tuli kyllä, kun menin ylläpidon kautta, mutta jos se näin vaivalloista on, niin ei kannata aikaansa tuhlata, vanhan ihmisen.

/MdK

• Anonyymi

Kukaan palstalle kirjoittava ei voi viestejä poistaa. Sekä Anot (joista useilla on myös rekattu nimimerkki) ja rekatulla nimimerkillään kirjoittavat voivat tehdä ilmoituksen ylläpidolle sääntöjen vastaisesta viestistä, tai pyytää omaa viestiään poistettavaksi. Ylläpito sitten poistaa ko. viestin, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Robotti- Hopotti poistaa joskus viestejä aivan sattumanvaraisesti.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan palstalle kirjoittava ei voi viestejä poistaa. Sekä Anot (joista useilla on myös rekattu nimimerkki) ja rekatulla nimimerkillään kirjoittavat voivat tehdä ilmoituksen ylläpidolle sääntöjen vastaisesta viestistä, tai pyytää omaa viestiään poistettavaksi. Ylläpito sitten poistaa ko. viestin, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Robotti- Hopotti poistaa joskus viestejä aivan sattumanvaraisesti.

kylmätotuus

OK. Tänään oli jäänyt luu vetävän käteen. -

/MdK

• Anonyymi kirjoitti:

Tuli kyllä, kun menin ylläpidon kautta, mutta jos se näin vaivalloista on, niin ei kannata aikaansa tuhlata, vanhan ihmisen.

/MdK

mdk.mdk?
        Yrititkö tai kirjoititko tuolla rekatulla vai oletko sama henkilö?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

mdk.mdk?
        Yrititkö tai kirjoititko tuolla rekatulla vai oletko sama henkilö?

Oletan, että nimimerkit /MdK ja mdk.mdk, ovat eri henkilöitä.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Oletan, että nimimerkit /MdK ja mdk.mdk, ovat eri henkilöitä.

kylmätotuus

Huomenta, onpa löytynyt seikkailuun lähtenyt kiikkustuoli paikkansa, eipä ole aiemmin ketjut karkuun lähteneet, loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Jospa jaksaisit yrittää vielä mdk.mdk, kiva olisi mukana olosi, niin pirteä olet, hauskasti kirjoitat, muistoissa kaikki aiemmat yhdessä kirjoittelut.
        Ylläpidolle minäkin etsintä pyynnön lähetin ja se kai tuotti tuloksen ja kiikkustuoli löysi paikansa palstalla..

Minä viime yönä taas tapani mukaan unissa elin, oli joulun aika ja myyjäisiä järjestettiin, minun kontolle jäi askartelu myynnin anti.
        Niinpä uusia ideoita etsin ja tuli mieleen männynkarahka, mistä näppärästi sai joulukortti telineen.
        Siihen ripustelin jouluvalot ja postin tuomia, ystäviltä tulleita kortteja, siitäpä tulikin myynti menestys.
        Herättyäni ajattelin, että tuota ideaa voisikin tulevaisuudessa käyttää.
        Aiemmin olen oksan valoilla parvekkeelle laittanut , voisi tuo karahkakin olla kiva korttiteline valoineen.
        Ihmettelyni ei lopu, kun hyppään joskus niin eläviin uniin, että voisi siltä seisomalta todeksi muuttaa.

Olen käynyt läpi sääntöjä ja en huomannut millään tapaa ohjeista poikkeavani, joten jatkan tyylilläni.
        Vastailen nimimerkeille aivan kuin tähänkin asti, jos viesti sitä vaatii, , mielestäni se ei mitenkään huono asia ole, tulee tarkoitus paremmin esille ja arvailut jää sikseen.
        En ymmärrä mitään kateuden aihetta tämän asian tuottavan, sillä aiheet ne keskustelua synnyttää, kysymykset ja vastaukset, ei salaperäisyys, mitä on saanut viestien takaa etsiä.
        Väärinkäsitykset on heti selviteltävä, jos joku asia sitä vaatii, en kyllä jaksa ymmärtää sitäkään, mistä kinaa voisi tuntemattomien kanssa tulla..
        Toisilla yhteys paremmin toimii, ymmärrys yltää kertojan toivomalla tavalla , silloin voi arjenkin asioista saada jotain kivaa aikaan.
        Olemme persoonia kukin laillaan, kaikilla ei riitä ymmärrystä toisen taitavuuteen eri tasoilla ja siitä sitten pahanmielen tuotteena tulee ikäviäkin asioita esiin.
        Hyväksymistä ja taas hyväksymistä, kaikkien kukkien on annettava laillaan loistaa.
        Sitäkään ei voi välttää, etteikö joistakin tule tutumpia toisilleen, onko se jotenkin pois ketjun voimasta, ei mielestäni, jokainen oman paikkansa löytää.
        Mikä tärkeintä, me yksinäiset saamme ajatuksille töitä, kun saamme kiinni toisten mietteistä ja asioista.
        Ei mitään vaativaa ketjumme vaadi, jotkut tykkää kulttuurimenoista, toiset käsitöistä, joku ruuanlaitosta, joku näistä yhdistää.
        Voihan olla, että kipinä uusiinkin asioihin näin saa kimmoketta, jatketaan hyvillä mielin.

Jospa nyt taas tuli toivomuksia, mutta ei vaatimuksia, ollaan omia itsenämme, ja kertoillaan omat juttumme toisillemme.
        Rupean katselemaan, josko jotain järkevämpää keksisin, vaikka tärkeä on tämäkin yhteyden otto, tulkaa terveisenne laittamaan ja ideoita antamaan.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta, onpa löytynyt seikkailuun lähtenyt kiikkustuoli paikkansa, eipä ole aiemmin ketjut karkuun lähteneet, loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Jospa jaksaisit yrittää vielä mdk.mdk, kiva olisi mukana olosi, niin pirteä olet, hauskasti kirjoitat, muistoissa kaikki aiemmat yhdessä kirjoittelut.
        Ylläpidolle minäkin etsintä pyynnön lähetin ja se kai tuotti tuloksen ja kiikkustuoli löysi paikansa palstalla..

Minä viime yönä taas tapani mukaan unissa elin, oli joulun aika ja myyjäisiä järjestettiin, minun kontolle jäi askartelu myynnin anti.
        Niinpä uusia ideoita etsin ja tuli mieleen männynkarahka, mistä näppärästi sai joulukortti telineen.
        Siihen ripustelin jouluvalot ja postin tuomia, ystäviltä tulleita kortteja, siitäpä tulikin myynti menestys.
        Herättyäni ajattelin, että tuota ideaa voisikin tulevaisuudessa käyttää.
        Aiemmin olen oksan valoilla parvekkeelle laittanut , voisi tuo karahkakin olla kiva korttiteline valoineen.
        Ihmettelyni ei lopu, kun hyppään joskus niin eläviin uniin, että voisi siltä seisomalta todeksi muuttaa.

Olen käynyt läpi sääntöjä ja en huomannut millään tapaa ohjeista poikkeavani, joten jatkan tyylilläni.
        Vastailen nimimerkeille aivan kuin tähänkin asti, jos viesti sitä vaatii, , mielestäni se ei mitenkään huono asia ole, tulee tarkoitus paremmin esille ja arvailut jää sikseen.
        En ymmärrä mitään kateuden aihetta tämän asian tuottavan, sillä aiheet ne keskustelua synnyttää, kysymykset ja vastaukset, ei salaperäisyys, mitä on saanut viestien takaa etsiä.
        Väärinkäsitykset on heti selviteltävä, jos joku asia sitä vaatii, en kyllä jaksa ymmärtää sitäkään, mistä kinaa voisi tuntemattomien kanssa tulla..
        Toisilla yhteys paremmin toimii, ymmärrys yltää kertojan toivomalla tavalla , silloin voi arjenkin asioista saada jotain kivaa aikaan.
        Olemme persoonia kukin laillaan, kaikilla ei riitä ymmärrystä toisen taitavuuteen eri tasoilla ja siitä sitten pahanmielen tuotteena tulee ikäviäkin asioita esiin.
        Hyväksymistä ja taas hyväksymistä, kaikkien kukkien on annettava laillaan loistaa.
        Sitäkään ei voi välttää, etteikö joistakin tule tutumpia toisilleen, onko se jotenkin pois ketjun voimasta, ei mielestäni, jokainen oman paikkansa löytää.
        Mikä tärkeintä, me yksinäiset saamme ajatuksille töitä, kun saamme kiinni toisten mietteistä ja asioista.
        Ei mitään vaativaa ketjumme vaadi, jotkut tykkää kulttuurimenoista, toiset käsitöistä, joku ruuanlaitosta, joku näistä yhdistää.
        Voihan olla, että kipinä uusiinkin asioihin näin saa kimmoketta, jatketaan hyvillä mielin.

Jospa nyt taas tuli toivomuksia, mutta ei vaatimuksia, ollaan omia itsenämme, ja kertoillaan omat juttumme toisillemme.
        Rupean katselemaan, josko jotain järkevämpää keksisin, vaikka tärkeä on tämäkin yhteyden otto, tulkaa terveisenne laittamaan ja ideoita antamaan.

Odotin, että kirjoittaisit jotain noista nimimerkeistä, koska kommentoit kirjoitustani.
        Et niistä maininnut sanallakaan, joten taisit laittaa kirjoituksesi väärään paikkaan.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Odotin, että kirjoittaisit jotain noista nimimerkeistä, koska kommentoit kirjoitustani.
        Et niistä maininnut sanallakaan, joten taisit laittaa kirjoituksesi väärään paikkaan.

kylmätotuus

Anteeksi, kommentoin useinkin alimaista, jos ei mitään henkilökohtaista ole sanottavana.

Mitähän ei ketään ole tapani häirinnyt, yleensä luen ja vastailen tarvittaissa kaikille samassa viestissä, tätäkään tapaa en ole ymmärtänyt vääräksi.
        Koetan varoa tulevina viesteinä, että en sinun viestiisi vastaa.

• Tervehdys puolipilviseltä etelärannikolta, miellyttävän vilpoisaa on mehumaijan pariin siirtyä ulkokeittiösopukkaan , jossa keitän sähkölevyllä. Parinkympin lämpötiloja ja aurinkoa sääkartta näyttää jatkossa. Vain yhden maijallisen keitän mustaherukkamehua, punaisista keitin vadelmien kera samanverran ja pakastin. Ei oikein marjamehuja meidän porukat arvosta, muuta kuin joulun aikaan glögin pohjana tai pahimpaan flunssa-aikaan . Pakastemarjat menee kyllä kuin kuumille kiville, samoin mehuasemalla puristettu menatuoremehu toistaiseksi tekee kauppansa. Kanttarelleja ei ole vielä silmiini osunut, mutta mökkimaisemista niiden kätköt tiedän, kuten mustikka- ja puolukka-apajatkin.

En ole erityisemmin kiinnittänyt huomiota tähän paljon puituun kiittelyyn ja nikkien mainintaan, en tuntenut itseäni se suhteen sen enempää syrjityksi kuin lellityksikään. Väliin on pidempiä kirjoitustaukoja, en niin tarkkaan tule seuranneeksi tilanteita. Siitä varmaan vallitsee yksimielisyys, että kaikilla pitäisi olla kirjoitusrauha, sekä saada se itselle että antaa se toisille. Jokaisen tulee saada olla oma itsensä , vaikka ei niin kaikkien kanssa omana persoonanaan synkkaisikaan. Tässö ketjussa kuitenkin pääasiassa kerrotaan omasta elämästä, arkipäivän tapahtumista, miten se niin joitakin muita voi niin ärsyttää, vaikka eri tyylillä itse asiat tekisikin. Jonkun kanssa löytyy enemmän yhtymäkohtia, eikö se ole luonnollista niistä silloin keskustella. Tarkoitukset ja tulkinnat törmäävät, niinkuin nokikkain keskusteluissakin, mutta täällä ei näe ilmeitä, huumorikin on vaikeammin tulkittavissa. Kasvokkain voi myös heti täydentää ja tarkentaa asiaa, täällä jälkikäteen selitys ei aina onnistu.

Antoisaa tiistaipäivää!

• Anonyymi

Meillä taloyhtiömme pihalla kasvaa joitain pieniä marjapensaita. Ei niitä kuulu kenenkään kerätä omiin mehutarpeisiinsa vaan ovat koko talonväelle, ohikulkiessaan laittaa niistä joitain marjoja suoraan suuhunsa.

• Anonyymi

Voisi pikkasen käyttää riviväliä. On niin tiheään kirjoitettu, että on vaikea lukea.

• Anonyymi

Minä luovuin mehujen keittämisestä 10 vuotta sitten.
        Sen jälkeen olen pakastanut marjat, joita kuluukin vuodessa melkoinen määrä, kun joka päivä syön kotimaisia marjoja.

Asun pienkerrostalossa, jossa on 8 huoneisoa.
        Pihassa on useita puna-, musta- ja valkoherukkapensaita, joista riittää marjoja kaikille asukkaille poimittavaksi. Lisäksi on muutama karviaispensas.
        En ole eläissäni nähnyt punaherukkapensaissa niin paljon marjoja kuin tänä kesänä.

Eräällä tuttavaperheellä on viherherukoita ja sieltä saan niitä poimia haluamani määrän. Maksua marjoista eivät suostu ottamaan.
        Mustikoita, mansikoita, puolukoita ja vadelmia myös pakastan. Tänä vuonna kuivuus tuhosi "metsävadelma" sadon, mutta löysin tutun viljelijän , joka myy puutarhavadelmia 14€/1,5kg.Tilasin häneltä muutaman kilon. Normaalihinta täällä on 18€/kg.

Olen huomannut, etteivät nuoret aikuiset, ainakaan tässä talossa, kerää enää marjoja, vaikka niitä ilmaiseksi saisivatkin. Harmi.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä taloyhtiömme pihalla kasvaa joitain pieniä marjapensaita. Ei niitä kuulu kenenkään kerätä omiin mehutarpeisiinsa vaan ovat koko talonväelle, ohikulkiessaan laittaa niistä joitain marjoja suoraan suuhunsa.

Huomenta, kaunis päivä taas tulossa, ei kuitenkaan enää helteessä tarvitse hikoilla, yöllä on jo melko viileää.
        Ramoonalla oman pihan tuotteet voi pakastaa ja lisää metsästä haalia mökkireissuillaan.
        Minä tykkään mehua veden jatkoksi laittaa ja ajattelen , että se sokeri määrä kuitenkin eri, mitä kaupan tarjouksista, limpparia en muista ostaneeni kuin syntymäpäivikseni, heille joille ei kuohuviini maistanut.
        Onhan mehun keitossa oma hommansa, tytär kävi juuri hakemassa mehumaijan, kun omansa on mökillä, osti mehumansikoita laatikollisen ja ne kotona keittää.
        Nauratti kun niin tarkkaan mittoja kyseli, minä kun vähän sellainen , että summamutikassa kaikkea lisään.
        Viinimarjat on vielä torilla, kummi-tyttöni vähän lupaili, että vanhan paikan marjat keräillään, mitä sieltä tulee, lisää sitten torilta.
        Elokuun viimeisenä lauantai on täällä maalaismarkkinat ja silloin ison kassin kanssa torille menen.
        Kukkakaaliakin pakastan, on niin mukava talvella syödä kaikkea kotimaista pakkasesta, yhdelle ihmiselle ei niin paljoa tarvitse lajiaan laittaa, mutta vähän kuitenkin.
        Kukkakaalitkin tuoreen veroisia samoin porkkana viipaleet ja muu mahdollinen pakkasessa onnistuva.
        Saahan kaupasta kaikkea talven aikaan, mutta ulkomailla kasvatettuja suurilta osin.
        Minulla on aikaa touhuta ja tykkään varustautua talvea varten, samaa mallia tytärkin pyrkii tekemään, tosin ehkä ei ihan kaikkea kelpuuta malliksi.
        Sehän se mukava onkin, kun itse saa elämänsä polun jossain määrin suunnitella, terveyttä jos riittää, voi onnesta kiittää.

Monissa vanhojen talojen paikoille on jäänyt vanhat pensaat ja omenapuutkin, siitä sitten voi napsia suuhunsa, ehkä säilöönkin, pieni hoito auttaa kunnon kestämisessä.

Onko todella kaikki säikähtäneet tuota riitaisaa ilmapiiriä, myönnän, että kyllästyminen väliin tulee minullekin, mutta katson oikeuteni kirjoitella olevan, kuten kaikilla toisillakin., kaipaan sananvaihtoa sopuisesti niin kirjoittavien kanssa.
        Jospa rauha pysyisi ja entistä meininkiä jatkaisimme.

Näin ajattelen, ei arvostellen vaan ymmärtäen erilaisten ihmisten elämää ja siitä omia arvoja rikastamalla mieli hyväksi tulee.
        Tulkaa mukaan, heippa.

• Hil-la kirjoitti:

Huomenta, kaunis päivä taas tulossa, ei kuitenkaan enää helteessä tarvitse hikoilla, yöllä on jo melko viileää.
        Ramoonalla oman pihan tuotteet voi pakastaa ja lisää metsästä haalia mökkireissuillaan.
        Minä tykkään mehua veden jatkoksi laittaa ja ajattelen , että se sokeri määrä kuitenkin eri, mitä kaupan tarjouksista, limpparia en muista ostaneeni kuin syntymäpäivikseni, heille joille ei kuohuviini maistanut.
        Onhan mehun keitossa oma hommansa, tytär kävi juuri hakemassa mehumaijan, kun omansa on mökillä, osti mehumansikoita laatikollisen ja ne kotona keittää.
        Nauratti kun niin tarkkaan mittoja kyseli, minä kun vähän sellainen , että summamutikassa kaikkea lisään.
        Viinimarjat on vielä torilla, kummi-tyttöni vähän lupaili, että vanhan paikan marjat keräillään, mitä sieltä tulee, lisää sitten torilta.
        Elokuun viimeisenä lauantai on täällä maalaismarkkinat ja silloin ison kassin kanssa torille menen.
        Kukkakaaliakin pakastan, on niin mukava talvella syödä kaikkea kotimaista pakkasesta, yhdelle ihmiselle ei niin paljoa tarvitse lajiaan laittaa, mutta vähän kuitenkin.
        Kukkakaalitkin tuoreen veroisia samoin porkkana viipaleet ja muu mahdollinen pakkasessa onnistuva.
        Saahan kaupasta kaikkea talven aikaan, mutta ulkomailla kasvatettuja suurilta osin.
        Minulla on aikaa touhuta ja tykkään varustautua talvea varten, samaa mallia tytärkin pyrkii tekemään, tosin ehkä ei ihan kaikkea kelpuuta malliksi.
        Sehän se mukava onkin, kun itse saa elämänsä polun jossain määrin suunnitella, terveyttä jos riittää, voi onnesta kiittää.

Monissa vanhojen talojen paikoille on jäänyt vanhat pensaat ja omenapuutkin, siitä sitten voi napsia suuhunsa, ehkä säilöönkin, pieni hoito auttaa kunnon kestämisessä.

Onko todella kaikki säikähtäneet tuota riitaisaa ilmapiiriä, myönnän, että kyllästyminen väliin tulee minullekin, mutta katson oikeuteni kirjoitella olevan, kuten kaikilla toisillakin., kaipaan sananvaihtoa sopuisesti niin kirjoittavien kanssa.
        Jospa rauha pysyisi ja entistä meininkiä jatkaisimme.

Näin ajattelen, ei arvostellen vaan ymmärtäen erilaisten ihmisten elämää ja siitä omia arvoja rikastamalla mieli hyväksi tulee.
        Tulkaa mukaan, heippa.

Kotimaiset kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat ovat tuoreina kesän herkkuja.

• Ei tänne mitääntungosta ole ollut tänä aamuna, Hil-la.
      Minäkin taiodan pysyttäytyä etupäässä omissa aloituksissani. Ainakin vähän aikaa. Mustikkamuffinsit uunissa,
      heippa.

• Anonyymi

Ilmeisesti osaat paremmin torjua häiriköt ketjuistasi kuin hilla. Toivottavasti saat oikein runsaan ja asuallisen osallistumisen niihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti osaat paremmin torjua häiriköt ketjuistasi kuin hilla. Toivottavasti saat oikein runsaan ja asuallisen osallistumisen niihin.

Sepä jää nähtäväksi muissa ketjuissa miten häiriköt häädetään. Toivottavasti Hillan ketjuun aiemmin osallistuneet pitkin kirjoituksiin palaavat hetken happea ottamisen jälkeen. Mahtuuhan tänne ketjuja. Kukin pysykööt lestissään.

• Anonyymi kirjoitti:

parikymmentä asiallista vastausta onihanhyvä, koska riitelyt ja sanaharkka kuormittavat ketjuja turhaan. Minä toivon että myös Hil-lan ja kaikkien muidenkin ketjut saisivat paljon rakentavaa, eheyttävää ja yhteisöllistä kommentointia. Täällä on tilaa kaikille ja toivoisin vain että muutkin, rekatut ja anot tekisivät lisää mahdollisimman monia kiinnostavia asiaketjuja.

• Paloma.se01 kirjoitti:

parikymmentä asiallista vastausta onihanhyvä, koska riitelyt ja sanaharkka kuormittavat ketjuja turhaan. Minä toivon että myös Hil-lan ja kaikkien muidenkin ketjut saisivat paljon rakentavaa, eheyttävää ja yhteisöllistä kommentointia. Täällä on tilaa kaikille ja toivoisin vain että muutkin, rekatut ja anot tekisivät lisää mahdollisimman monia kiinnostavia asiaketjuja.

Oletpa sinä optimistinen kuten Hillakin. Vakionimimerkillä, galleriassa omalla naamalla kirjoittajat kuten minä on häädetty pois. Onhan täällä kivoja kavereita, he kirjoittavat kanssani nimimerkeillään.

Tiedän, että osa vakinimimerkeillä kirjoittavat osaavat anoilla. Minulla ei ole mitään peiteltävää, kirjoitan omana itsenäni ja annan myös kritiikkiä kun näen sen aiheelliseksi nimimerkilläni en anona.

• korpikirjailija kirjoitti:

Oletpa sinä optimistinen kuten Hillakin. Vakionimimerkillä, galleriassa omalla naamalla kirjoittajat kuten minä on häädetty pois. Onhan täällä kivoja kavereita, he kirjoittavat kanssani nimimerkeillään.

Tiedän, että osa vakinimimerkeillä kirjoittavat osaavat anoilla. Minulla ei ole mitään peiteltävää, kirjoitan omana itsenäni ja annan myös kritiikkiä kun näen sen aiheelliseksi nimimerkilläni en anona.

Sama täällä.
        Meni syteen tai saveen, olen mukana vain omalla naamalla ja omalla rekisteröidyllä nimimerkilläni.
        "Elämäni on avoin kirja".
        Ihan oikeestikin :))

• Anonyymi

Kuinkas muorien tuoli kiikkuu?
      Onko vauhti päällä?

• Anonyymi

Elisa ei ole toiminut Hrlsingissä, ainakaan minulla, koko päivänä. Ilmeisesti muuallakin Suomessa ongelmia.

Käsittämätöntä.

• Anonyymi

Ilm. telkkarin Elisa Viihde.

• Anonyymi

No johan nyt. Kummallista, ei kai taas ole kaapeleita katkottu?

• Anonyymi

Minulla toimii asun Hesassa

• Anonyymi

Voihan tramppi sentään!

• Anonyymi

Voi tramppi soikoon!

• Anonyymi

No voi hyvänenaika. Kaikki mikä itsestä tuntuu mukavalta ,eikä vaurioita muita on ihanaa. Ei siinä voi olla mitään hävettävää ,vaikka herään joskus yhdentoista aikaa. Ei sekään kuulu kenellekään ,jos sanon ei, kun ei joku asia minua huvita. Olen ollu jo iät ajat onnellinen oman tien kulkija. Valtavan hyvin viihdyn kirjojeni parissa ja välillä pyrähdän kuntoilemaan yksin tai miehen kanssa.

Olen todella kiitollinen tästä olotilasta, huomenna kenellä vaan kaikki voi olla toisin.
      Nyt olemme toistaiseksi vapaita kuin taivaan linnut. Kiitos Taivaan Isä.

• Kuulostaa siltä kuin olisit vastannut minulle, Ano 15.46. Onnittelen luonteenlaadustasi ja elämäntavastasi muutenkin.

Eiköhän me kaikki siihen "hyvään elämään" pyritä, luonne ja suojavarustukset ovat vain meillä erilaiset - näin uskon. "Eikä hirvi voi opettaa kyyhkyselle nopeutta"...

• "minä kaiken tein minä konna ja varas, mutta toiste en tee vaikka menisi pää"
      Sait Hilla minut nauramaan oikein kunnolla.
      Minunkaan kädet eivät tahdo kestää virkkaamista, mutta sisukkaasti vain yritän lepuuttaen välillä.
      Kirjoitin tänne pitkän litanian mutta jotenkin söhläsin sen pois.

• Anonyymi

Oletko aivan täysipäinen?

• Anonyymi kirjoitti:

Hehh...
        Sinäpä sen sanoit.
        Näin vanhana saa olla vähän hullu.
        Miksi asia sinua kiinnostaa, pitäisikö laittaa liitteenä lääkäriltä todistus että en ole vaaraksi muille kirjoittajille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko oma pääsi täysi? Lakkaa ryyppäämästä.

• Anonyymi kirjoitti:

Onko oma pääsi täysi? Lakkaa ryyppäämästä.

Huomenta, aurinko vielä tirkistelee naapuritalon katon yli, mutta sään muuttumista on ennustettu.
        Olemmehan kaikenlaiseen säätilaan tottuneita, aikamme murisemme sään kuumuudesta ja sitten murinaa kylmyydestä, kuitenkin elämä jatkuu satoi tai paistoi, hyvä niin.

Katselin taas aamukahvia hörppiessä miten pariskunta pyöräili peräkkäin, yhteinen määränpää tiedossa, mietin minnekä matkaavat, ehkä lapsenlapsiaan hoitamaan, tai marjametsäkin voi kohteena olla.
        Muistiini tuli ne lukuisat marjamatkat, mitä mekin mieheni kanssa teimme, moottoripyörällä ensin ja sitten myöhemmin omalla autolla, kun siihen rahat saatiin kasaan.
        Vanhemmilleni marjat keräiltiin, kun oma määrä oli täysi.
        Ehkä jos matkamme olisi saanut jatkua, ei enää metsään ainakaan yhdessä olisi kyetty, mieheni oli kyllä hyvin kuntonsa hoitanut kuolemaansa asti, 14 kilometriä joka aamu, eläkkeellä ollessa käveli.
        Näin ne muistot lämmittää katsellen toisten kulkemista, tyytyväinen on oloni muistoja muistellen.

Olipa kiva kuulla demeter sinusta, ajattelin jo vaikka mitä, mukava nähdä viestisi ja kirjoitellaan vaan sitä mikä mieleen tulee.
        Missään ei vaadita tietynlaista tekstiä, omia ajatuksia ja kokemuksia on saatu aina kirjoittaa, näin jatkossakin.
        Nimillä aion jatkossakin kutsua heitä joilla nimimerkki on ja anoja jotenkin muuten huomioin.
        Liekkokin sai huomautuksen, älä välitä ja ethän välitäkään, hyvin vastasit.
        Tuo täysipäisyys on hyvin kyseenalaista meillä kaikille, riippuu siitä ketä kuuntelee, lääkärin lausuntoa ei minullakaan ole täyspäiväisyyden olosta, mutta näillä mennään.
        Tuo oli runo jota kouluaikaan esitettiin, nimi on "Kovapää"

Ano mainitsit ilosta olla vapaa kuin taivaanlintu, se todella pitää paikkansa, jospa aina sen muistaisi ja kunpa terveys sen tekisi mahdolliseksi.
        Juurikin niin anot jotka mainitsitte tuon vapauden kirjoittaa mihin itsekukin haluaa, niin on minunkin ajatuksen juoksu todistanut, minä jatkan niin kauan kun henki pihisee tai muuten voimat riittää.
        Minusta ei tarvitse tykätä, omia viestejä jokainen esiin tuo ja antaa kuvan siitä, miten elämäänsä haluaa viettää.

Tytär soitti, vävy on lähtenyt saaresta ja tulee minua kuskaamaan torille ja tuo takaisinkin, nyt vaatetta niskaan.
        Ilolla ja lämmöllä
        teitä tervehdin, tulkaa sananne ja mielelipiteenne ilmaisemaan.

• Hil-la kirjoitti:

Huomenta, aurinko vielä tirkistelee naapuritalon katon yli, mutta sään muuttumista on ennustettu.
        Olemmehan kaikenlaiseen säätilaan tottuneita, aikamme murisemme sään kuumuudesta ja sitten murinaa kylmyydestä, kuitenkin elämä jatkuu satoi tai paistoi, hyvä niin.

Katselin taas aamukahvia hörppiessä miten pariskunta pyöräili peräkkäin, yhteinen määränpää tiedossa, mietin minnekä matkaavat, ehkä lapsenlapsiaan hoitamaan, tai marjametsäkin voi kohteena olla.
        Muistiini tuli ne lukuisat marjamatkat, mitä mekin mieheni kanssa teimme, moottoripyörällä ensin ja sitten myöhemmin omalla autolla, kun siihen rahat saatiin kasaan.
        Ehkä jos matkamme olisi saanut jatkua, ei enää metsään ainakaan yhdessä olisi kyetty, mieheni oli kyllä hyvin kuntonsa hoitanut kuolemaansa asti, 14 kilometriä joka aamu, eläkkeellä ollessa käveli.
        Näin ne muistot lämmittää katsellen toisten kulkemista, tyytyväinen on oloni muistoja muistellen.

Olipa kiva kuulla demeter sinusta, ajattelin jo vaikka mitä, mukava nähdä viestisi ja kirjoitellaan vaan sitä mikä mieleen tulee.
        Missään ei vaadita tietynlaista tekstiä, omia ajatuksia ja kokemuksia on saatu aina kirjoittaa, näin jatkossakin.
        Nimillä aion jatkossakin kutsua heitä joilla nimimerkki on ja anoja jotenkin muuten huomioin.
        Tuo täysipäisyys on hyvin kyseenalaista meillä kaikille, riippuu siitä ketä kuuntelee, lääkärin lausuntoa ei minullakaan ole täyspäiväisyyden olosta, mutta näillä mennään.

Ano mainitsit ilosta olla vapaa kuin taivaanlintu, se todella pitää paikkansa, jospa aina sen muistaisi ja kunpa terveys sen tekisi mahdolliseksi.
        Juurikin niin anot jotka mainitsitte tuon vapauden kirjoittaa mihin itsekukin haluaa, niin on minunkin ajatuksen juoksu todistanut, minä jatkan niin kauan kun henki pihisee tai muuten voimat riittää.
        Minusta ei tarvitse tykätä, omia viestejä jokainen esiin tuo ja antaa kuvan siitä, miten elämäänsä haluaa viettää.

Tytär soitti, vävy on lähtenyt saaresta ja tulee minua kuskaamaan torille ja tuo takaisinkin, nyt vaatetta niskaan.
        Ilolla ja lämmöllä

Iltapäivää Korvesta@

Olen surullinen alkuperäisen ketjun muuttumisesta teeman vastaiseksi, eli teema oli kirjoittelu itsestä ja omasta arjesta. Oli kiva kertoa jotain joka poikkesi toisten arjesta tai lukea toisten erilaisesta arjesta.

Tänäänkin on arjessani tapahtunut paljon. Jaan nyt kokemustietoa nopeasta terveyspalvelusta, se tosin on kunnallista terveydenhoitoa tehokkaampaa ja nopeampaa, mutta kalliimpaa.

Sain ajan tälle päivälle lääkäriin heti aamulla soitettuani yksityiselle. terveysasemalle.

Nyt huilailen, sain kolme kortisonipiikkiä, kaksi polviin ja yhden terveeseen, mutta rasittuneeseen lonkkaan.

Kaiken kukkuraksi lasku oli pienempi kuin ajokortin uusinta.

Olen lopettanut kipulääkkeet huomasin pärjääväni ilman.

Kivat fiilikset, toivon sinullekin.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Ilolla ja lämmöllä

"Ilo olla vapaa kuin taivaanlintu".
        En haluaisi olla, haluaisin olla tarpeellinen ja läheinen jollekin ihmiselle.
        Minulla ei ole ketään.
        Mikä "vapaus" se on ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ilo olla vapaa kuin taivaanlintu".
        En haluaisi olla, haluaisin olla tarpeellinen ja läheinen jollekin ihmiselle.
        Minulla ei ole ketään.
        Mikä "vapaus" se on ?

Ei ihmiset, joilla on jälkikasvua ja ystäviä ymmärrä sitä, että ei ole ketään.
        Kukaan ei tule käymään. Kukaan ei soita. Kukaan ei tarvitse sinua.
        Että on vapaa, mutta ei vapaaehtoisesti.
        Sydän käpertyy sykkyrälle, kun tekee kipeätä.
        Olet yksin ihmisten seassa, aina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ihmiset, joilla on jälkikasvua ja ystäviä ymmärrä sitä, että ei ole ketään.
        Kukaan ei tule käymään. Kukaan ei soita. Kukaan ei tarvitse sinua.
        Että on vapaa, mutta ei vapaaehtoisesti.
        Sydän käpertyy sykkyrälle, kun tekee kipeätä.
        Olet yksin ihmisten seassa, aina

Tuo on niin "taivahan totta". On musertavaa tuntea itsensä täysin
        merkityksettömäksi ja yhdentekeväksi. Ihminenhän saa merkityksensä
        muitten ihmisten kautta. Et yksin ole mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on niin "taivahan totta". On musertavaa tuntea itsensä täysin
        merkityksettömäksi ja yhdentekeväksi. Ihminenhän saa merkityksensä
        muitten ihmisten kautta. Et yksin ole mitään.

Kyllä ihminen on arvokas ihan itsensä kautta! Perheetön voi tuntea yhteenkuuluvuutta muihin ihmisiin muutenkin kuin jälkeläisten kautta. Nykyisin monet jää tsrkoituksella lapsettomiksi, ehkä se vanhuus on sitten yksinäinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ihminen on arvokas ihan itsensä kautta! Perheetön voi tuntea yhteenkuuluvuutta muihin ihmisiin muutenkin kuin jälkeläisten kautta. Nykyisin monet jää tsrkoituksella lapsettomiksi, ehkä se vanhuus on sitten yksinäinen.

" Perheetön voi tuntea yhteenkuuluvuutta muihin ihmisiin muutenkin kuin jälkeläisten kautta. Nykyisin monet jää tsrkoituksella lapsettomiksi, ehkä se vanhuus on sitten yksinäinen"

Jos ihminen on jäänyt tarkoituksella lapsettomaksi, ei hän täällä itke tarpeettomuuttaan.
        On ihmisiä, jotka eivät ole löytäneet kumppania ja saaneet jälkikasvua.
        Kun heitäkin on.
        Tämä ketju on tarkoitettu vain onnistuneille henkilöille, joilla on suurinpiirtein kaikki onnistunut kehdosta vanhuuteen.
        Ja tuovat sen julki joka päivä.
        Tätä ketjua ei kannata lukea niiden, jotka tulevat surullisiksi muiden onnistumisista ja hyvästä elämästä.
        Tulee vain entistä huonompi olo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulehan, kun olet parikin vuotta ollut ihan yksin niin kysyn sinulta tunnetko itsesi
        arvokkaaksi itsesi kautta ?
        Tämän ikäisellä voi olla läheiset ja ystävät kuolleet kaikki eivätkä kaikki
        "jää tarkoituksella lapsettomaksi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Perheetön voi tuntea yhteenkuuluvuutta muihin ihmisiin muutenkin kuin jälkeläisten kautta. Nykyisin monet jää tsrkoituksella lapsettomiksi, ehkä se vanhuus on sitten yksinäinen"

Jos ihminen on jäänyt tarkoituksella lapsettomaksi, ei hän täällä itke tarpeettomuuttaan.
        On ihmisiä, jotka eivät ole löytäneet kumppania ja saaneet jälkikasvua.
        Kun heitäkin on.
        Tämä ketju on tarkoitettu vain onnistuneille henkilöille, joilla on suurinpiirtein kaikki onnistunut kehdosta vanhuuteen.
        Ja tuovat sen julki joka päivä.
        Tätä ketjua ei kannata lukea niiden, jotka tulevat surullisiksi muiden onnistumisista ja hyvästä elämästä.
        Tulee vain entistä huonompi olo.

"Tämä ketju on tarkoitettu vain onnistuneille henkilöille, joilla on suurinpiirtein kaikki onnistunut kehdosta vanhuuteen. Ja tuovat sen julki joka päivä."

Näin on, mutta tiedä siitä "onnistumisesta" . . . vaikka sitä eräät yrittävät esittää omahyväisesti ja epätoivoisesti ja jatkuvasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tämä ketju on tarkoitettu vain onnistuneille henkilöille, joilla on suurinpiirtein kaikki onnistunut kehdosta vanhuuteen. Ja tuovat sen julki joka päivä."

Näin on, mutta tiedä siitä "onnistumisesta" . . . vaikka sitä eräät yrittävät esittää omahyväisesti ja epätoivoisesti ja jatkuvasti.

Jotkut sairastaakin hienompia, rajumpia ja harvinaisempia juttuja kuin toiset..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jollekkin merkitsee onnistuminen sitä ettei sinä päivänä puuro pala pohjaan.
        Jotkut haluaa kertoa iloisista asioista elämässään, kaikki eivät ole täällä sääliä kerjäämässä.
        Joku saa vasta vanhana sitä mitä paitsi on ollut, esimerkiksi omaa aikaa, taloudellista turvaa ja luotettavan ihmisen vierelleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut sairastaakin hienompia, rajumpia ja harvinaisempia juttuja kuin toiset..

Niin se oli, ainakin 60-luvun alussa. Kun sairastuin tubiin, niin siitä perheen naiset kielsivät ankarasti mainitsemasta kenelläkään. Muutama kuukausi parantolassa menisi pian, eikä kukaan tietäisi sairaudestani mitään.
        Mutta niinhän se on että jos ehdoin tahdoin haluaa salata jotakin, niin tuleehan se ilmi! :))
        Ei kestänyt kauan kun serkkupoika tarvitsi tilapäisen yöpymispaikan koulutuksensa takia.
        Ja meillä oli tilaa. Tietenkin alkoi ihmetellä missä minä olen...

• Anonyymi

Hillan tavoin myös Demeter kirjoittaa palstalla ilmeikkäästi ja humoristisesti. Useimmat kirjoittajat pysyvät asialinjoilla noin ylipäätänsä.
      Itse puran ränkkäkänkkäpäivääni kirjoitetun tekstin purevuutena. Kadun räväköitä ulostulojani jälkeenpäin.
      satunnainen mieskirjoittaja nykyisin.

• Kiitos palautteestasi, satunnainen (?) mieskirjoittaja. Älähän nyt ! Tuskin noin kivan palautteen antaja kovin purevasti pystyy kirjoittamaan ja voihan siihen purevuuteen olla aihettakin...
        Sehän voi toimia myös herätteellisenä, saada "kansanjoukot" liikkeelle...))
        Jos olet se, joksi sinua luulen, sinun viestisi ovat aina olleet leppoisia ja mieliä tyynnyttäviä isommankin myrskyn keskelle. Ellet ole hän, olet sielunveli, kivat sinullekin.

• Anonyymi

Kuuntelin juuri Pirkko Saision , ELÄMÄNMENO. OLI mukaansatempaava.

• Huomenta pilvisestä ja sateisesta Savosta, kiva kuitenkin, että ilma raikastuu, sade vie tiepölyn ja muut hengitystä haittaavat vähäksi aikaa maan multiin.
        Korpikirjailija puhuit surullisuudesta, kun aiheet on muuttuneet ketjussa, minä olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki jatkuu kuten ennenkin, meistähän se riippuu.
        Mitään hienoa teemaa ei tarvita, kirjoitamme jokainen oman elämän sujumisesta, kaikilla se kulkee omia polkujaan, niistä kertoillen voimme piristää muita kirjoittajia.
        Aina ei pelkkää iloa sisällä kertomamme, mutta kuitenkin rohkaisten vaikeita aikoja kokevia, voimme päivistämme kertoa.
        Olen se aloittaja, jota moititaan, mutta tunnen olevani kaltaisenne, en mikään tahdin määrääjä.

Herkistyin tänä aamuna Mikko Alatalon laulaessa Suojelusenkelistä, sanat puhuttavat ja erikoisesti tänä aikana, kuinka monen äidin, isän mielessä onkaan toivomus mukana kulkevasta enkelistä.
        Maailmalta kantautuu aina vaan kauheuksista, mitä ihmiset joutuvat kokemaan, ennen kaikkea lapset, joilla ei vielä voi syyllisen taakkaa voi olla.
        Niin vanhaksi ei vanhemmat tule, ettei lapset ole mielessä ja toivomus kaiken onnistumisesta päällimmäisenä.

Kaikilla ei ole onnea saada lapsia ja uskon sen painavan kovastikin ja yksinäisyyden tunne voi olla valtava, jos vielä suku pieneksi supistuu ja yhteyden otot loppuu.
        Yksinäisyyden tunnetta ei toinen voi ymmärtää, koska ihmismieli on herkkä ja pahaan mieleen niin moni asia johtaa.
        Voi neuvoa mene jonnekin yhteisön toimintaan, tai harrasta jotakin, helppo neuvo, mutta kaikille ei sekään käy, syystä tai toisesta.
        Voi olla, että ketjummekin sitä painetta lisää, kun kertoilemme elämästämme, mutta aina väliin tulee myös harmeja ja yksinolon tunnetta hyvin asioidenkin ollessa.
        Olen huomannut, että aika usein minäkin tunnen yksinolon paineen, on lapset ja heidän jälkeläisensä, mutta eivät he aina ole minua lohduttamassa pahan mielen tullen, itsesääliksi muuttuu ajatusmaailma.
        Aikani säälin itseäni ja kohtaloani, kunnes elämän syke auttaa ja taas pystyn huomioimaan kaiken sen mikä minua ympäröi.
        Mielen liikehdintää, surua ja iloa, siitähän elomme koostuu., toivon kaikille yksinäisyyttä tuntevalle auringon paistetta ja hyvän etsintää, siitä se jatkuu taas valoisampana.

Katua saamme jokainen niitä äkkinäisiä mielen ilmaisuja, mutta ne huomatessa, voi aina tasoittaa sanomisiaan, vaikka rehellistä on purkaa myös pahaa oloaan,
        Satunnainen mies kirjoittaja, hyvä, kun tunnustit tavan ihminen olevasi;)

En yhdy ajatuksiin, että ketju olisi vain onnellisesti elävien ketju, monia huoliakin olemme läpi käyneet, sairauksia ja muuta koskettavaa, mutta näitä kertoillen voi jokainen saada vastakaikua ja rohkaisuja, jopa neuvoja onnistumiseen.
        Yksin eläen koen usein sitä turhautumista ja vähättelyä itseäni kohtaan, mutta lukemalla toisten viestejä ja uskoa elämän kantamisiin, voitan pahan oloni.
        Niinpä toivonkin, että monet uskaltautuisivat mieltään purkamaan, ei kohdistaen arvosteluun, vaan omien tuntojen purkamiseen.
        .Puhuminen auttaa, näin sanotaan ja minä jos kuka, uskon näin olevan, usein herää mieli miettimään, mikä onkaan totuus, sen voi löytää mukavien kirjoittajien taholta.
        Ilon etsiminen pienistä asioista voi muuttaa oloa, minäkin yritän pientä touhua löytää jokaiseen päivään, jotain aikaan saaneena tunnen onnistuneeni
        Tuo vapaana olo tarkoittanee sitä, että näin vanhana on jo suurimmat tehtävät tehtyä ja vapaus päättää oman elämän kulumisesta antaa tuon vapauden tunteen.

Ketjun lukeminen ei mielestäni kuvaa vain onnistumisia elämässä, olemme lukeneet monien ihmisten suuristakin vaikeuksista terveytensä kanssa painien, kuitenkin elämän halu on vahvasti mukana.
        Ihminen voi hyvin pienin ilon aihein täyttää päivänsä, minulla on tapana aamulla tehdä joka päivä jotain tärkeäksi kokemaani ja sitten iloisena voin loppupäivän vain olla ja nauttia olostani.

Pitkäksi tuli taas viestini, sanoinko mitään, mikä iloa ja toivoa lisäisi, mutta minulle nämä kirjoitukset aika ison ilon tuo ja lukeminen sen täydentää, ei tämän kummallisempaa tarvitakaan.
        Ollaan ihmisiä, lähimmäisiä yksinäisyyden karkottajina jo tuon toteaminen, että yksinäisyys vaivaa on yksi lähtökohta sen karkottamiseen.
        Kirjoitellaan ja kirjoitellaan, hyvää sateista päivää, kai joka puolella maata sateita tulee.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta pilvisestä ja sateisesta Savosta, kiva kuitenkin, että ilma raikastuu, sade vie tiepölyn ja muut hengitystä haittaavat vähäksi aikaa maan multiin.
        Korpikirjailija puhuit surullisuudesta, kun aiheet on muuttuneet ketjussa, minä olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki jatkuu kuten ennenkin, meistähän se riippuu.
        Mitään hienoa teemaa ei tarvita, kirjoitamme jokainen oman elämän sujumisesta, kaikilla se kulkee omia polkujaan, niistä kertoillen voimme piristää muita kirjoittajia.
        Aina ei pelkkää iloa sisällä kertomamme, mutta kuitenkin rohkaisten vaikeita aikoja kokevia, voimme päivistämme kertoa.
        Olen se aloittaja, jota moititaan, mutta tunnen olevani kaltaisenne, en mikään tahdin määrääjä.

Herkistyin tänä aamuna Mikko Alatalon laulaessa Suojelusenkelistä, sanat puhuttavat ja erikoisesti tänä aikana, kuinka monen äidin, isän mielessä onkaan toivomus mukana kulkevasta enkelistä.
        Maailmalta kantautuu aina vaan kauheuksista, mitä ihmiset joutuvat kokemaan, ennen kaikkea lapset, joilla ei vielä voi syyllisen taakkaa voi olla.
        Niin vanhaksi ei vanhemmat tule, ettei lapset ole mielessä ja toivomus kaiken onnistumisesta päällimmäisenä.

Kaikilla ei ole onnea saada lapsia ja uskon sen painavan kovastikin ja yksinäisyyden tunne voi olla valtava, jos vielä suku pieneksi supistuu ja yhteyden otot loppuu.
        Yksinäisyyden tunnetta ei toinen voi ymmärtää, koska ihmismieli on herkkä ja pahaan mieleen niin moni asia johtaa.
        Voi neuvoa mene jonnekin yhteisön toimintaan, tai harrasta jotakin, helppo neuvo, mutta kaikille ei sekään käy, syystä tai toisesta.
        Voi olla, että ketjummekin sitä painetta lisää, kun kertoilemme elämästämme, mutta aina väliin tulee myös harmeja ja yksinolon tunnetta hyvin asioidenkin ollessa.
        Olen huomannut, että aika usein minäkin tunnen yksinolon paineen, on lapset ja heidän jälkeläisensä, mutta eivät he aina ole minua lohduttamassa pahan mielen tullen, itsesääliksi muuttuu ajatusmaailma.
        Aikani säälin itseäni ja kohtaloani, kunnes elämän syke auttaa ja taas pystyn huomioimaan kaiken sen mikä minua ympäröi.
        Mielen liikehdintää, surua ja iloa, siitähän elomme koostuu., toivon kaikille yksinäisyyttä tuntevalle auringon paistetta ja hyvän etsintää, siitä se jatkuu taas valoisampana.

Katua saamme jokainen niitä äkkinäisiä mielen ilmaisuja, mutta ne huomatessa, voi aina tasoittaa sanomisiaan, vaikka rehellistä on purkaa myös pahaa oloaan,

En yhdy ajatuksiin, että ketju olisi vain onnellisesti elävien ketju, monia huoliakin olemme läpi käyneet, sairauksia ja muuta koskettavaa, mutta näitä kertoillen voi jokainen saada vastakaikua ja rohkaisuja, jopa neuvoja onnistumiseen.
        Yksin eläen koen usein sitä turhautumista ja vähättelyä itseäni kohtaan, mutta lukemalla toisten viestejä ja uskoa elämän kantamisiin, voitan pahan oloni.
        Niinpä toivonkin, että monet uskaltautuisivat mieltään purkamaan, ei kohdistaen arvosteluun, vaan omien tuntojen purkamiseen.
        .Puhuminen auttaa, näin sanotaan ja minä jos kuka, uskon näin olevan, usein herää mieli miettimään, mikä onkaan totuus, sen voi löytää mukavien kirjoittajien taholta.
        Ilon etsiminen pienistä asioista voi muuttaa oloa, minäkin yritän pientä touhua löytää jokaiseen päivään, jotain aikaan saaneena tunnen onnistuneeni
        Tuo vapaana olo tarkoittanee sitä, että näin vanhana on jo suurimmat tehtävät tehtyä ja vapaus päättää oman elämän kulumisesta antaa tuon vapauden tunteen.

Ketjun lukeminen ei mielestäni kuvaa vain onnistumisia elämässä, olemme lukeneet monien ihmisten suuristakin vaikeuksista terveytensä kanssa painien, kuitenkin elämän halu on vahvasti mukana.
        Ihminen voi hyvin pienin ilon aihein täyttää päivänsä, minulla on tapana aamulla tehdä joka päivä jotain tärkeäksi kokemaani ja sitten iloisena voin loppupäivän vain olla ja nauttia olostani.

Pitkäksi tuli taas viestini, sanoinko mitään, mikä iloa ja toivoa lisäisi, mutta minulle nämä kirjoitukset aika ison ilon tuo ja lukeminen sen täydentää, ei tämän kummallisempaa tarvitakaan.
        Ollaan ihmisiä, lähimmäisiä yksinäisyyden karkottajina jo tuon toteaminen, että yksinäisyys vaivaa on yksi lähtökohta sen karkottamiseen.
        Kirjoitellaan ja kirjoitellaan, hyvää sateista päivää, kai joka puolella maata sateita tulee.

Hyvä Hilla kun et mennyt myötäilemään tuohon korppiksen yritykseen muokata ketju mieleisekseen. Kk on nimenomaan aina yrittänyt ketjua muuttaa pois alkuperäisestä hyvästä hengestään muttei ole onnistunut edes totuuskomission avulla eikä jyräämällä. Ihan on surulliseksi raukka tullut ketjun takia. Jospa surullisuutta seuraakin itse tutkiskelu, kun tähän asti on vikaa nähty vain kaikissa muissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä Hilla kun et mennyt myötäilemään tuohon korppiksen yritykseen muokata ketju mieleisekseen. Kk on nimenomaan aina yrittänyt ketjua muuttaa pois alkuperäisestä hyvästä hengestään muttei ole onnistunut edes totuuskomission avulla eikä jyräämällä. Ihan on surulliseksi raukka tullut ketjun takia. Jospa surullisuutta seuraakin itse tutkiskelu, kun tähän asti on vikaa nähty vain kaikissa muissa.

Huomasitko, että hän on nyt "satunnainen mieskirjoittaja", joka on ennenkin esiintynyt miehenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Josko tämän korppiksen tekstin "Olen surullinen alkuperäisen ketjun muuttumisesta teeman vastaiseksi, eli teema oli kirjoittelu itsestä ja omasta arjesta", olisi kirjoittanut esimerkiksi deme, niin ketjun aloittaja olisi kiitellyt ja ollut samaa mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Josko tämän korppiksen tekstin "Olen surullinen alkuperäisen ketjun muuttumisesta teeman vastaiseksi, eli teema oli kirjoittelu itsestä ja omasta arjesta", olisi kirjoittanut esimerkiksi deme, niin ketjun aloittaja olisi kiitellyt ja ollut samaa mieltä.

Petolintu kirjoittaa joka tapauksessa vain itsestään ja lukee vain omia kommenttejaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Petolintu kirjoittaa joka tapauksessa vain itsestään ja lukee vain omia kommenttejaan.

Itsestäänhän täällä kaikki kirjoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsestäänhän täällä kaikki kirjoittaa.

Kk nimenomaan kirjoiittaa usein muista , varsinkin MEISTÄ. Ei vain itsestään . tyyliin ”Meidän kaupunkiasuntomme takapihamme parvekkeellamme syömme ja juomme runsaiden lisujen kera”. Esikoisen asiat on tiedotettu tarkkaan. kuopuksen vähemmän tarkkaan. Myös miehen hollannin suku on täällä tutuksi tullut. Sairaalakaveritkin esiteltiin, surullisia tapauksia joilla ei ollut edes kotia minne palata. Vieläkö väitätte että hän kirjoittaa vain itsestään?

• Hil-la kirjoitti:

Huomenta pilvisestä ja sateisesta Savosta, kiva kuitenkin, että ilma raikastuu, sade vie tiepölyn ja muut hengitystä haittaavat vähäksi aikaa maan multiin.

Aamupäivää ! Ihan hyvä, että Anot ottivat puheeksi tuon yksinäisyyden ja sen miten yksinäinen voi kokea "onnistuneiden" kirjoittelun täällä.

Minäkään en ole vielä joutunut kokemaan yksinäisyyttä noin kuin kuvattiin, mutta koska vain se voi olla vastassa minullakin, kuten meillä kaikilla, ihan riippumatta siitä, millainen oli eletty elämä.

Pientä esimakua olen tietysti jo saanut, mutta toistaiseksi se on minulla ilmennyt "vain" ikävänä, kaipauksena entiseen aikaan, jolloin suku ja ystävät vielä olivat täällä, tavoitettavissa.
        Vaikka muistot voivat lohduttaa, ne voivat myös satuttaa ja herättää myös osattomuuden tuntoja. Itsesääliä kehiin, sanon minäkin..))

Samaa mieltä Hil-lan kanssa olen ihmiskosketuksen voimasta. Ainakin omalla kohdallani se on saanut ihmeitä aikaan. "Onnellisuusprofessori" Markku Ojanen painotti vastaanottamisen, avoimen mielen merkitystä. Sen varaan olen itsekin laskenut ja ajatellut, että jos pystyn säilyttämään kiinnostuksen elämään ja ihmisiin, olen vahvoilla.
        Kyllähän tuokin asenne repeilee, hiipuukin välillä, ihan tahdolla sitä sulkee ovensa ja kiukuttelee, yleensä itselleen jos/kun muita ei ole lähellä..))

"Joka aamu on armo uus", toisteli Makriina usein ja eikö niin ole ? Uuteen päivään herätessä ei voi tietää, mitä päivä tuo tullessaan ja Hil-lan kuvaama askareiden asettaminen itselleen voisi jo antaa riittävän "elämisen tarkoituksen" kullekin päivälle.

Äh. Selvästikään en osaa asettua toisten asemaan, niin vajavainen sitä on. Jospa se armo tulisi apuun tässäkin ja voisi vain toistaa virren säettä: "Herra auta aina, etten ketään paina,
        etten muiden taakkaa suuremmaksi tee"...

Hyvää lauantaipäivää kaikille. Ei minusta ollut uimareissulle lähtijäksi. Sääkin on muuttunut kylmäksi ja tuuliseksi. Eilisen marjastuksen kankeus painoi vielä jäseniä. Jostakin syystä se reissu ei virkistänyt vaan väsytti. Ehkä ei pidä niitäkään elämyksiä liikaa ahnehtia ?
        demeter1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kk nimenomaan kirjoiittaa usein muista , varsinkin MEISTÄ. Ei vain itsestään . tyyliin ”Meidän kaupunkiasuntomme takapihamme parvekkeellamme syömme ja juomme runsaiden lisujen kera”. Esikoisen asiat on tiedotettu tarkkaan. kuopuksen vähemmän tarkkaan. Myös miehen hollannin suku on täällä tutuksi tullut. Sairaalakaveritkin esiteltiin, surullisia tapauksia joilla ei ollut edes kotia minne palata. Vieläkö väitätte että hän kirjoittaa vain itsestään?

Voi voi sentään, kun on nyt kamalaa.

Kyllä täällä kirjoittaa sukulaisistaan, naapureistaan ym. , ainakin kaikki rekatut kirjoittaa, meistä anoista ei tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomasitko, että hän on nyt "satunnainen mieskirjoittaja", joka on ennenkin esiintynyt miehenä.

Kertoisitko minulle, kuka ja missä, että tiedän varoa!
        Ploman ja korppiksen kommentointeihin en ota kantaa, mutta kuka tietää anona esiintymiset?
        En tunnista ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hah tarkkaan olet lukenut kaikki Korppiksen tekstit vaikka ovat sinusta niin vastenmielisiä. Taidat olla masokisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korppi tunnetaan varislintujen päällikkonä. Ei rakenna pesäänsä ihmisten pihapiiriin.
        Joskus korpin näki kylän torilla. Se oppi että aikainen lintu joskus hodarin puolikkaan löytää nuorison illan jäljeltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö saa koskaan kylliksesi Korppiksen näykkimisestä ja totuuskomiteasta horisemisesta?

kylmätotuus

• Viestin sitten näin:
      Lin Jutang vertaa ihmisen elämää vuodenaikoihin. Pidän keväästä, / mutta se on liian nuori / pidän kesästä, / mutta se on liian ylpeä. / Niinpä pidän eniten syksystä, / koska sen lehdet ovat kellahtavat, / sen sävy kypsempi / ja värit rikkaammat. / Ja siinä on pisara surua. / Sen kultainen rikkaus ei / puhu kevään viattomuudesta / eikä kesän voimasta / vaan lähestyvän vanhuuden / kypsyydestä ja lempeästä / viisaudesta. / Se tietää elämän rajoitukset / ja on tyytyväinen.

• Ihana runo Siili25, kiitos.! Täytyy ottaa talteen ja laittaa kiertoon.

• demeter1 kirjoitti:

Ihana runo Siili25, kiitos.! Täytyy ottaa talteen ja laittaa kiertoon.

Hän on hyvä vaan.
        Minunkin sieluni säveliä tuo kirjoitus soittaa ja koskettaa.

• Anonyymi

Kiitos Siili.
        Runo on syntynyt kirjoittajan ajatusten kautta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos Siili.

Noin minäkin ajattelen, toivon omaavani jotakin syksyn tuomasta ilosta vanheta, olla jo kypsä maailman riemuihin ja nähdä värien kautta elämä joka on loppusuoralla.
        Luonto näyttää mallia miten elämässä on vielä vanhetessakin oikeus tuntea iloa ja rakkautta, jakaa sitä muillekin.
        Vuodenajoista syksy antaa eniten, kypsyvä sato, marjaiset metsät ja kauniin väriloisteen, kiitos Siili25, kun toit tämän runon näkyviin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos Siili.

Kyllä näin ja niihin voinee lukijat samaistua. Tällaiset kun kuin minä jotka itse eivät osaa sanojaan tuollain ajatuksiksi pukea. Mutta allekirjoittaa täysin kun kokee että osuu ja uppoaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kyllä näin ja niihin voinee lukijat samaistua. Tällaiset kun kuin minä jotka itse eivät osaa sanojaan tuollain ajatuksiksi pukea. Mutta allekirjoittaa täysin kun kokee että osuu ja uppoaa.

Ihanaa saada palstalle tuollainen kaunosielu . Siili on symppis luonnossa, kiva nikki . Sanat runossa hoitaa mieltä.

• Anonyymi

Lin Jutang ei kokenut talvea?

• Hil-la kirjoitti:

Noin minäkin ajattelen, toivon omaavani jotakin syksyn tuomasta ilosta vanheta, olla jo kypsä maailman riemuihin ja nähdä värien kautta elämä joka on loppusuoralla.
        Luonto näyttää mallia miten elämässä on vielä vanhetessakin oikeus tuntea iloa ja rakkautta, jakaa sitä muillekin.
        Vuodenajoista syksy antaa eniten, kypsyvä sato, marjaiset metsät ja kauniin väriloisteen, kiitos Siili25, kun toit tämän runon näkyviin.

Kivasti avattu tuota runoa. Juuri tuosta siinä lienee kysymys.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihanaa saada palstalle tuollainen kaunosielu . Siili on symppis luonnossa, kiva nikki . Sanat runossa hoitaa mieltä.

Kiitos ja anteeksi :).

• Anonyymi

Runoissa kaikki on niin "kaunista ja ihanaa" ja epätodellista.

Oletteko tavannut esim. täällä vanhuuden kypsyyttä ja lempeää viisautta ?
        Harvoin sitä on missään.
        Sita saattoi olla silloin, kun vanhukset olivat kuusikymppisiä, alta seitsemänkymmenen
        haudassa, silloin pää toimi vielä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai kaunosielu ? Haha. Käy 70 plussassa tutustumassa lähemmin.

• Anonyymi kirjoitti:

Vai kaunosielu ? Haha. Käy 70 plussassa tutustumassa lähemmin.

Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
        olen tunteellinen siili,
        olen hyvä, kiltti, hellä.
        Ja kelläpä, kellä
        on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
        että piikkikuoren alla
        siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
        olen surullinen siili,
        niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
        Se yksinänsä eli
        ja piikein piikitteli,
        ja piikkikuoren alla
        sitten itkeskeli.

-- Kirsi Kunnas

• Tellukka kirjoitti:

Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
        olen tunteellinen siili,
        olen hyvä, kiltti, hellä.
        Ja kelläpä, kellä
        on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
        että piikkikuoren alla
        siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
        olen surullinen siili,
        niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
        Se yksinänsä eli
        ja piikein piikitteli,
        ja piikkikuoren alla
        sitten itkeskeli.

-- Kirsi Kunnas

Ihana tuo Kunnaksen runo vaikka ei nyt minusta kerrokkaan😀.

• Tunsin myötätuntoa kun luin yksinäisyydestä ja lapsettomuudesta, elämästä ilman kumppania tai lapsia.

En olisi pärjännyt yksin, onneksi tapasin mieheni, pitkän työpitoisen urani jälkeen. Kasvatin,
      mummin ja ukin avulla lapseni aikuisuuteen, onnistuimme.

Olihan noina yksinäisyyden aikoina vierellä hetken kävelijöitä, mutta eivät he olleet uskottavia eivät rehellisiä, en nähnyt heidän kanssaan tulevaisuutta.

Hillan aamunavaus oli hyvä.

Kerrotaan ihan omasta elämästämme läheisten kanssa tai ilman.

Saimme juuri viestiä Hollannista, jonne mieheni tytär oli palannut poikansa kanssa.

Hän on puoleksi hollantilainen puoleksi suomalainen. Hän oli onnellinen saamastaan positiivisesta energiasta meidän luona ollessaan ja äitinsä perintötilalla soudellessaan ja lakkoja kerätessään sekä lähdevedellä saunoessaan Lapin puhtaissa maisemissa.

Mieheni poika jäi vielä tilalle, mutta pistäytyy vielä luonamme ajaessaan takaisin Hollantiin.

Esikoiseni tulee vielä käymään ja tekemään mökin työkaluvaraston lattian timpurointia.

Siskoni on toipumassa miehensä kuolemasta ja lupasi tulla luoksemme jahka käy pikkuveljeni luona Joensuussa marjastamassa.
      Pikkuveljeni mökillä on koskemattomia lakkasoita ja marjakankaita.

Syksy ei ole minun mieleistä aikaa, olen kesän lapsi jolle kevät antaa voimia ja uskoa parempaan. Marjametsäänkään en himoitse, ostan tarvittavat marjat Reko-torilta tai kaupan pakkasista.

Nyt on kulunut seitsemän kuukautta eka lonkkaleikkauksesta. Kortisoni piikit alkavat tehota, olen kävellyt kotona tänä aamuna ilman tukia.
      Kyllä tämä tästä, positiivisyys lisääntyy pienistä edistyksistä.

Sitten vielä, aamun anoilta kysyn, eikö teillä ole mitään muuta ketjuun annettavaa kuin mitä Korppis on kirjoittanut ja mitä hän tehnyt.
      Korppis elää sut hyvää elämää. Olen usein huvittunut lukiessani arvosteluja. Ettekö ymmärrä, että vakio rekatut kertovat asioita itsestään ja läheisistään kuten Korppiskin.

No, vesisateinen päivä, lämpötilat alle +15 C. Otetaan rennosti.

• Anonyymi

Omat lapsesi ovat vielä lapsettomia eikä enää kovin nuoria, kun suurimmalla osalla tämän ikäisiä on jo lastenlastenlapsia. Olet myös kertonut ettei kannata lapsia sotaiseen maailmaan tehdä. Tunnetko siis myötätuntoa lapsettomuudesta omia lapsiasi kohtaan? Heistä on tulossa ilmeisesti lyksinäisiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Omat lapsesi ovat vielä lapsettomia eikä enää kovin nuoria, kun suurimmalla osalla tämän ikäisiä on jo lastenlastenlapsia. Olet myös kertonut ettei kannata lapsia sotaiseen maailmaan tehdä. Tunnetko siis myötätuntoa lapsettomuudesta omia lapsiasi kohtaan? Heistä on tulossa ilmeisesti lyksinäisiä.

Kirjoitkn anoille, jotka kertoivat yksinäisyydestä ja omasta lapsettomuudesta.
        Minulla on kaksi lasta.

Sinä kirjoitat taas minusta.

Kerro itsestäsi.

• Anonyymi

Et sinä pysty myötätuntoon.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Kirjoitkn anoille, jotka kertoivat yksinäisyydestä ja omasta lapsettomuudesta.
        Minulla on kaksi lasta.

Sinä kirjoitat taas minusta.

Kerro itsestäsi.

Älä kirjoita anoille. Mekään emme kaipaa sinun kirjoituksiasi.

• Tuulinen, viileä aamu alajuoksulla, syksyä ilmassa.
      Eilen istuimme tyttären terassilla ja vietimme vanhimman lapsenlapseni 19-vuotispäiviä. Lähin perhe ja muutama pojan kaveri olivat mukana, "surf'n turf" teeman mukaan ruokailemassa. Grillissä kanankoipia j a makkaroita, vadeissa bulgurisalaattia, vihersalaattia, rapuja, katkarapuja ja korissa patonkia. Jälkiruuaksi vaniljajäätelöä ja tuoreita mansikoita ja vadelmia.
      Minä tarjosin snapsit: laivalta tuotua Kärsimyshedelmä-koskenkorvaa.

Mukava ilta eri sukupolvien yhteisessä illassa, pienin, nelivuotias opetteli pelaamaan biljardia olohuoneessa isänsä ja setiensä kanssa, me muut istuimme ulkona ja alkoholin kulutus rajoittui muutamaan viinilasiin ja pariin olueen, me emme ottaneet muuta kuin sitruunalimsaa ja tunnelma oli ihan upea. Komeita nuoria ja nuorehkoja miehiä piha täynnä, me kolme vanhaa (mies, tyttären anoppi ja minä) kaiken kaikkiaan tusinan verran väkeä ja ilma mitä ihanin kunnes yhtäkkiä taivas vetäytyi pilveen, aivan tummanpuhuvaksi, rajut tuulenpuuskat kolisuttivat kattoa ja jouduimme pakenemaan sisätiloihin kaiken irrallisen kanssa. Kohdalle osui ukkosmyrsky, kaatosade ja mekin lähdimme ajamaan kohti kotia, myrskyn alta pois.

Nelostiellä oli paha liikenne, paljon vettä tiellä, huono näkyvyys ja jouduimme antamaan tietä lukuisille ambulansseille, koska uppsalassa oli ollut onnettomuuksia, puita kaatunut tien yli , ihmisiä loukkaantunut. Ajoimme myrskyä pakoon, taivaanranta oli aivan kirkas pohjoisessa ja raja oli veitsenterävänä juuri meidän jokemme yllä. Tulimme perille, ja täällä ei edes satanut, vaikka aikaisemmin oli vähän ukostanut. Yritimme tuijotella hetken taivaalle joskos niitstä perseideistä näkyisi joku viiru, mutta ei mitään.

• Anonyymi

Myrskytuuli ja ajoittain ryöpsähtävä rankkasade antavat esimakua tulevasta syksystä.
      Katselen ikkunasta päiväkahvia nauttien.
      Sade laantuu välillä. Näen nuoren pitkähameisen naisen huristelevan sähköpotkulaudalla rennosti yhdellä kädellä ohjaten, toisessa kädessä on kauppakassi. Huoleton, kevätkesävaihetta elävä nuori, kuolematon.
      Hetken päästä kävelee vanhempi mies. Käsivarret liikkumattomina hiukan kyljistä irrallaan. Hän asettaa askeleensa varovasti märälle kivetykselle, kädet kuin varuilta vastaanottamaan, jos liukastuu.
      Hän elää elämänsä syksyä, hän tietää, että jokainen askel voi olla viimeinen, ne täytyy askeltaa huolella, talvi on tulossa.

Kiitos siili!

• Puhutteleva vastakkainasettelu kirjoituksessasi.

• Anonyymi

Talvi/Kuolemako?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Talvi/Kuolemako?

Minä tulkitsen talven kuolemaksi.
        Runoilija kuoli maaliskuussa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Puhutteleva vastakkainasettelu kirjoituksessasi.

Laittamasi koskettava runo herätteli katsomaan ihmisiä uusin silmin, ainakin hetkellisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Laittamasi koskettava runo herätteli katsomaan ihmisiä uusin silmin, ainakin hetkellisesti.

Kun omassa elimistössä menee jotain rikki sitä väkisinkin tul

• Siili25 kirjoitti:

Kun omassa elimistössä menee jotain rikki sitä väkisinkin tul

...karkasi etukäteen
        Siis väkisinkin alkaa miettiä elämän rajallisuutta. Mennyttä ja nykyistä elämäänsä. Tulevaakin.
        Miten on elänyt. Mitä on tulossa ja odotettavissa. Mitä vielä toivoo.

• Siili25 kirjoitti:

...karkasi etukäteen
        Siis väkisinkin alkaa miettiä elämän rajallisuutta. Mennyttä ja nykyistä elämäänsä. Tulevaakin.

Mitä vielä toivon?
        Rauhallista elämää ja terveyttä. Toivon että ei tule sotia eikä muita mullistuksia jälkikasvun takia.
        Tiedän että on vähän aikaa jäljellä, mutta en mieti sitä.
        Jouduin luopumaan lapsestani syövän takia, kukaan ei tiedä paljonko aikaa vielä on.
        En paljon mieti menneitä, virheitä ei voi enää saada tekemättömiksi, voi tietysti yrittää korjta mitä pystyy korjaamaan.
        Talvi on tulossa, joskus mietin montako vuodenaikojen vaihtelua vielä näen.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Puhutteleva vastakkainasettelu kirjoituksessasi.

Joko olet laihtunut pulladieetilläsi +

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joko olet laihtunut pulladieetilläsi

Onko tämä sama joka kehuu kuinka upeaa on asua upeassa kaksiossa kun sossu maksaa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko tämä sama joka kehuu kuinka upeaa on asua upeassa kaksiossa kun sossu maksaa ?

Ei ole sama. Se on nimim. Lesken. Vai onko ne 1 ja sama ?

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole sama. Se on nimim. Lesken. Vai onko ne 1 ja sama ?

Minä asun kyllä omistamassamme kolmiossa aviomieheni kanssa.

• liekko kirjoitti:

Mitä vielä toivon?
        Rauhallista elämää ja terveyttä. Toivon että ei tule sotia eikä muita mullistuksia jälkikasvun takia.
        Tiedän että on vähän aikaa jäljellä, mutta en mieti sitä.
        Jouduin luopumaan lapsestani syövän takia, kukaan ei tiedä paljonko aikaa vielä on.
        En paljon mieti menneitä, virheitä ei voi enää saada tekemättömiksi, voi tietysti yrittää korjta mitä pystyy korjaamaan.
        Talvi on tulossa, joskus mietin montako vuodenaikojen vaihtelua vielä näen.

Lapsen menettäminen on varmasti suruista suurin. Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Myös minä heidän vuokseen huolissani seuraan sotia ja muita katastrofeja. Onneksi lapseni ovat löytäneet paikkansa elämässä ja pärjäävät hyvin. Sen vuoksi ei tarvitse olla huolissaan.

Elämä on rajallista. Väistämättä suurin osa on eletty. Terveyttä ja tasaista hyvää elämää sitä itselleen ja läheisilleen toivoo

• Anonyymi kirjoitti:

Joko olet laihtunut pulladieetilläsi

Minä olen kyllä ollut tasaisen obeesi viimeiset kaksikymmentä vuotta vähintään. :).

• Siili25 kirjoitti:

Lapsen menettäminen on varmasti suruista suurin. Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika. Myös minä heidän vuokseen huolissani seuraan sotia ja muita katastrofeja. Onneksi lapseni ovat löytäneet paikkansa elämässä ja pärjäävät hyvin. Sen vuoksi ei tarvitse olla huolissaan.

Elämä on rajallista. Väistämättä suurin osa on eletty. Terveyttä ja tasaista hyvää elämää sitä itselleen ja läheisilleen toivoo

Muistelen, kirjoittaneesi vuosia sitten, että sinulla on kaksi tyttöä.

Minulla on tyttö ja poika.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

...karkasi etukäteen

Omalla kohdallani on kaksi vakavaa rikkimenemistä ja muutama pienempi särö.
        Nuorempana, kuoleman varjon langettua suurin pelkoni oli, että lapseni menettäisivät äidin. Se aika onkin sumuisena muistissani. Pahimmasta yli päästyä lopulta arki oli se kantavin asia. Pyhät lupaukset haalistuivat mutta arvot kirkastuivat.
        Vanhana, yli 70 v, kun kuoleman varjo taas lankesi, se oli tarkkarajaisempi, takaraja elämälle häämötti ja häämöttää. Tauti hoidettiin, mutta takaraja jäi ja ymmärrys, että kuolema voi tulla missä muodossa tahansa, milloin tahansa.
        Ei minua taudit jalostaneet, vaikka niin sanotaan. Realismi kirkastui, kuolema kuuluu elämään. Ei se ole tabu.
        Päivä kerrallaan, eiks niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Omalla kohdallani on kaksi vakavaa rikkimenemistä ja muutama pienempi särö.
        Nuorempana, kuoleman varjon langettua suurin pelkoni oli, että lapseni menettäisivät äidin. Se aika onkin sumuisena muistissani. Pahimmasta yli päästyä lopulta arki oli se kantavin asia. Pyhät lupaukset haalistuivat mutta arvot kirkastuivat.
        Vanhana, yli 70 v, kun kuoleman varjo taas lankesi, se oli tarkkarajaisempi, takaraja elämälle häämötti ja häämöttää. Tauti hoidettiin, mutta takaraja jäi ja ymmärrys, että kuolema voi tulla missä muodossa tahansa, milloin tahansa.
        Ei minua taudit jalostaneet, vaikka niin sanotaan. Realismi kirkastui, kuolema kuuluu elämään. Ei se ole tabu.
        Päivä kerrallaan, eiks niin.

Minulla ensimmäinen vakava tapaus toisen synnytyksen yhteydessä. Suojelusenkeli oli vissiin matkassa kun jäimme molemmat henkiin. Toinen vakavampi noin kymmenen vuotta sitten. Sekin hoidettiin ja pelko uusiutumisesta on haalistunut ajan saatossa.

Elämä on tässä ja nyt. Mitä tahansa voi todella sattua kenelle tahansa milloin tahansa.

Päivä vain ja hetki kerrallansa. Kukaan ei täältä selviä hengissä.

Minulla on kaksi tyttöä ja yksi tytönpoika 3v.
        Saattahan niitä olla toisillakin.

• Tellukka kirjoitti:

Minulla on kaksi tyttöä ja yksi tytönpoika 3v.
        Saattahan niitä olla toisillakin.

Iltaa@

Muistan, että.sinulla on kaksi tyttöä, nyt kerroit olet jo isoäiti, onnea.

asiili kertoi, että hänellä on tyttö ja poika avioliitosta, mutta hän on kertonut, että hänellä on kaksi avioliiton ulkopuolella syntynyttä tyttöä. Väittelimme joskus, hän ei tykännyt, että kutsuin tyttöjä lehtolapsiksi.

Lisäksi muistan joku aika sitten hänen suunnitelleen erkkeriä omakotitaloon, nyt hän asuu kerrostalossa. No muutothan ovat yleisiä.

Iltaa@

asiili kertoi, että hänellä on tyttö ja poika avioliitosta, mutta hän on kertonut, että hänellä on kaksi avioliiton ulkopuolella syntynyttä tyttöä. Väittelimme joskus, hän ei tykännyt, että kutsuin tyttöjä lehtolapsiksi.

Lisäksi muistan joku aika sitten hänen suunnitelleen erkkeriä omakotitaloon, nyt hän asuu kerrostalossa. No muutothan ovat yleisiä.

Onko Siili-nikillä 4 lasta?

• Anonyymi
        Leskel71 kirjoitti:

Törkeetä udella tollasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Törkeetä udella tollasta.

Miten niin?
        Täällähän kaikki ovat lapsikatraansa esittäneet

• Leskel71 kirjoitti:

Vai olisiko kaksi niistä vain hänen miehensä (jonkun niistä monista) lapsia?

• Anonyymi
        Leskel71 kirjoitti:

Miten niin?

Esittele sä ekaks omat kersasi ja utsi sitten muiden muksuista.

• Anonyymi

Iltaa@

Kukas nyt juoruaa ja maalittaa?
        No kerrothan sinäkin miehesi asunnosta kuin omastasi. ” meidän kaupunkiasuntomme”

• Anonyymi kirjoitti:

Esittele sä ekaks omat kersasi ja utsi sitten muiden muksuista.

Olen lapseton.

Iltaa@

Ai täällä oli tällainenkin.
        Mikä teillä korppis ja Lesken on pielessä. Mikä tekee minusta niin ihanan henkilön että teidän pitää olla koko ajan oerskärpäsenå.mustamaalaamassa?

Korppis vasta paheksuit kun joku täällä kirjoitti sinusta. Pyysit että kirjoittaisi itsestään. Toimisit kuten itse ohjaat.

Sitä paitsi minusta kirjoittamasi asiat tuossa viestissä eivät pidä paikkaansa. Mikä erkkeri? Kenenkähän kanssa olet keskustellut vai harhaako lie.

Pyyntö: älä pilaa tätä palstaa. Ajattele muita vai kykenetkö siihen?

• Leskel71 kirjoitti:

Sinulle sama teksti kuin korppikselle yllä.

• Leskel71 kirjoitti:

Miten niin?

Voisiko pyytää että jokainen esittelisi omansa. Miksi minä olen sinulle jaa korppikselle joka ikäryhmässä se joiden ilkeyksien kohteena olen vai oletteko kenties sama henkilö?

• Siili25 kirjoitti:

Ai täällä oli tällainenkin.
        Mikä teillä korppis ja Lesken on pielessä. Mikä tekee minusta niin ihanan henkilön että teidän pitää olla koko ajan oerskärpäsenå.mustamaalaamassa?

Korppis vasta paheksuit kun joku täällä kirjoitti sinusta. Pyysit että kirjoittaisi itsestään. Toimisit kuten itse ohjaat.

Sitä paitsi minusta kirjoittamasi asiat tuossa viestissä eivät pidä paikkaansa. Mikä erkkeri? Kenenkähän kanssa olet keskustellut vai harhaako lie.

Pyyntö: älä pilaa tätä palstaa. Ajattele muita vai kykenetkö siihen?

Lusiina (1, 2, 54 jne.)
        Hedgehog
        Siili (1, 2, 54 jne)

Olet hän joka tuli tutuksi kirjoittaessani v. 2010 Suomi24 syöpäpotilaspalstalla.Viestittelysi syöpäpotilaspalstalla oli epäasiallista.

Vuosien kuluessa kirjoitit eri ikäryhmissä. Puskasta kirjoittaessasi teet kirjoitusvirheitä (tahallaan tai tarkoituksella).

Kun Hilla toivotti sinut tervetulleeksi tiesin, että en pysty enää kauaa jatkamaan Hillan ketjussa, yritin, mutta nyt lopetan.

Olet vuosien ilkeiden puskahuuteluiden jälkeen päässyt tavoitteeseen. Lopetan aktiivisen kirjoittelun. Oikeastaan minun pitäisi kiittää, että näin on vihdoin käynyt.

Ovia en lyö kiinni jätän hiukan raolleen. Eämässäni tapahtuu juuri nyt isoja asioita, tarvitsen niiden eteenpäin viemiseen tunteitten tasapainoa ja positiivista energiaa.

• Anonyymi

Lusiina (1, 2, 54 jne.)
        Hedgehog
        Siili (1, 2, 54 jne)

Olet hän joka tuli tutuksi kirjoittaessani v. 2010 Suomi24 syöpäpotilaspalstalla.Viestittelysi syöpäpotilaspalstalla oli epäasiallista.

Vuosien kuluessa kirjoitit eri ikäryhmissä. Puskasta kirjoittaessasi teet kirjoitusvirheitä (tahallaan tai tarkoituksella).

Kun Hilla toivotti sinut tervetulleeksi tiesin, että en pysty enää kauaa jatkamaan Hillan ketjussa, yritin, mutta nyt lopetan.

Olet vuosien ilkeiden puskahuuteluiden jälkeen päässyt tavoitteeseen. Lopetan aktiivisen kirjoittelun. Oikeastaan minun pitäisi kiittää, että näin on vihdoin käynyt.

Ovia en lyö kiinni jätän hiukan raolleen. Eämässäni tapahtuu juuri nyt isoja asioita, tarvitsen niiden eteenpäin viemiseen tunteitten tasapainoa ja positiivista energiaa.

Korppis.Hilla toivotti sinutkin tervetulleeksi pahaa aavistamatta.
        Miksi kaivelet vanhoja ja tuot vainoharhaisia luulojasi muista kirjoittajista esiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kaivelet vanhoja ja tuot vainoharhaisia luulojasi muista kirjoittajista esiin?

Kateuden vuoksi?
        Siili keskustelee ketjussa eri aiheista.
        Korppis piti vain päiväkirjaa tekemisistään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelko siitä että siili tuo tietoon vähemmän kivoja asioita mitä korppis on ennen kirjoittanut.

Lusiina (1, 2, 54 jne.)
        Hedgehog
        Siili (1, 2, 54 jne)

Voi hyvänen aika sentään.........
        Pitäisikö sinusta olla huolissaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Vainoharhalta tuo kuulostaa. Olen yrittänyt olla menemättä ketjuihinsa. Olemaan kommentoimatta kirjoituksiaan. Siitä huolimatta kirjoitukset hänen osaltaan ovat tuon kaltaisia.
        Huolestuttavaa tuollainen viha ja kauna tuntematonta kohtaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Pelko siitä että siili tuo tietoon vähemmän kivoja asioita mitä korppis on ennen kirjoittanut.

En tuo. Koen Kirppiksen ja nimimerkki Leskenin sellaisiksi joista haluan pysyä erillään. Minun osaltani saavat olla rauhassa, en kommentoi. Olen aikoinaan sanottavani sanonut.

Puhukoon heidän kirjoituksensa ouolestaan

• Anonyymi

Lusiina (1, 2, 54 jne.)
        Hedgehog
        Siili (1, 2, 54 jne)

Et varmaan malta olla kertomatta tänne noista isoista asioista joita elämässäsi tapahtuu. .
        Eipä normaalisti palstakirjoittelu tasapainoisen ihmisen tunteita hetkauta, ja kyllä se positiivinen energiakin on nosrmaalisti live elämässä saatavaa, paljon itsestä kiinni. Mitä kylvää, sitä niittää.

• Siili25 kirjoitti:

Vainoharhalta tuo kuulostaa. Olen yrittänyt olla menemättä ketjuihinsa. Olemaan kommentoimatta kirjoituksiaan. Siitä huolimatta kirjoitukset hänen osaltaan ovat tuon kaltaisia.

Ja vielä se että kuvittelee kaikki anojen huutelut olevan minulta.
        Jostain syystä nyt yrittää mustamaalata minua kovin panoksin aivan kuten aiemmin Nikki Kesken joka meni niin pitkälle että parikin aloitusta minusta poistettiin sen jälkeen kun otin yhteyttä sähköpostilla ylläpitoon.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Korppis koko ajan kuitenkin valittaa, miten häntä ja ystäväänsä palomaa täällä vihataan ja vainotaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Korppis koko ajan kuitenkin valittaa, miten häntä ja ystäväänsä palomaa täällä vihataan ja vainotaan.

Varmaan nuo molemmat mainitsemasi saavat täällä ilkeitä kommentteja anonyymeiltä mutta se en todellakaan ole minä. Minä keskityn mieluusti asiapitoisiin aiheisiin kuin jonkun toisen kirjoittajan maalittamiseen.

• Siili25 kirjoitti:

Ja vielä se että kuvittelee kaikki anojen huutelut olevan minulta.
        Jostain syystä nyt yrittää mustamaalata minua kovin panoksin aivan kuten aiemmin Nikki Kesken joka meni niin pitkälle että parikin aloitusta minusta poistettiin sen jälkeen kun otin yhteyttä sähköpostilla ylläpitoon.

Siis Nikki Lesken

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Siis Nikki Lesken

Palaan Lin Jutangin runoon, jossa hän vertasi ikäihmisiä syksyyn.
        Kuka meistä tähän aloitukseen kirjoittaneista voi sanoa olevansa tuon vertauksen kaltainen?

En minä ainakaan.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Varmaan nuo molemmat mainitsemasi saavat täällä ilkeitä kommentteja anonyymeiltä mutta se en todellakaan ole minä. Minä keskityn mieluusti asiapitoisiin aiheisiin kuin jonkun toisen kirjoittajan maalittamiseen.

Niinkö :)))))
        Oletko siis vihdoinkin parantanut tapasi?

• Anonyymi

Ihan asiasta kukkaruukkuun-niinkuin sanonta kuuluu. Moniko teistä pelaa nykyisin porukkalottoa. Pakko oli tänään se sisäistää, koska olisi se ihan hirveää voittaa yksin 14.5 miljoonaa. Nyt on läheiset mukana.

• Anonyymi

No kun niitä läheisiä ei ole.

• Anonyymi

Aamu meillä tänään lauantaina oli aamusta kirkas poutasää, mutta pian pilvistyi.Tuli pieni sadekuurokin.
      On ennustettu sään huomattavaa viilenemistä. Luulempa, että tämän kesän helteet on jo kärsitty.
      Ilmalämpöpumppu pitää sisäilman puhtaampana hengittää. Sitä ihmettelen kun huoltomies sanoi laitteeni vaativan puhdistamisen, mutta se tulee kalliiksi.
      Pitääkin katsoa neuvotaanko netissä tämän laitteen puhdistusohjetta.

• Eiköhän tuon laitteen puhdistaminen ole ammattimiehen työtä, Ano 19.29. Jos itse hoitaa laitetta hyvin, imuroi ja/tai puhdistaa sen parin viikon välein isompaa puhdistusta ei tarvitse kovin usein tehdä. Oma laitteeni puhdistettiin kolmen käyttövuoden jälkeen.
        230 euroa maksoi, ei paha, mielestäni.

• Anonyymi

Voi hyvänen aika,,, ilmalämpöpumpun puhdistus on äärimmäisen helppoa ja yksinkertaista, jos osaa käyttää imuria ,käsiään ja sormia. Aina on itse puhdistettu ja samoin 20 vuotta hyrissyt wallox ilmanvaihtokone. Ne pitää putsata säännöllisesti aivan kuin astiat ja vaatteetkin pestä , ynnä koko huusholli pitää puhtaana.

• Huomenta taas sunnuntaiaamuun, aurinko kurkistelee naapuritalonkaton yli, lupaillen kaunista päivää, vaikka kauankos tarvitaan, kun vettä jo sataa.
        Näin kävi eilen, vähän väliä satoi.
        Aamukahvilla katselin tyhjää sinistä taivasta, ei liidellyt pääskysiä ei muitakaan lintuja, haikeus mieleen lensi, vieläkö katselen keväällä pääskysten liitoa tässä maailmassa?
        Olette kuolemasta ja sen seuraamuksista jutelleet, tärkeä aihe tälle palstalle, sillä lähempänä se lähtö meillä kaikilla tämän ikäisillä on.
        Olen sukuni hautaan saattanut, yksin yritän sinnitellä, yksi serkku on seuranani.
        Oman perheeni osalta vain mieheni on poistunut ja aina mieleen tulee lapset ja heidän lapsensa, koskaan ei tiedä mitä kokemuksia edessä onkaan
        Lapsen tuonelaan lähdöstä ei kai koskaan toivu..

Elämä kuitenkin hyvän puolensa näyttää ja syy olla onnellinen, sanotaanhan, ettei tulevaa tautia kannata surra.
        Iloinen yllätys minulle eilen, kun saunakaverini mustikkasangon toi, ei kuulemma pakkaseen heillä enää sopinut. ihania ihmisiä ovat kumpainenkin, apua aina tarjolla, jos tarvitsen.
        Onnekseni oli valmiita sukkia, jotka miehelle saappaan sisään voi vetäistä
        Kertoi mustikoita mökkitontilla paljon olevan ja niin isoja ja makoisia ovatkin.
        Niin ne vaan pakkaset minullakin täyttyvät, punaisia viinimarjoja keitin perjantaina ja jotain muutakin torilta pakkaseen keräsin.
        Mustaviinimarjoja vielä vähän ja puolukoita enemmänkin, sitten liki valmis talveen siirtymään.
        Viimeinen lauantai on maalaismarkkinat, kyllä torilta vielä jotain mukaan tulee.

Muistoissa on ihana elää, vaikka kaikki muistot ei mukavia olisikaan, aika nekin kultaa, tuo lapsettomuus on ongelma heille joilla lapsia ei ole, näin vaan on määrätty ja siihen on tyytyminen, syyllistäminen ei ainakaan ketään auta.
        Muistoja jotka joskus myös kyyneleet esiin tuo ja mielen mustaa, kuten demeter kerroit, mutta kai sekin on sitä elämää, kaipausta ja surua.
        Tuokin osa oman itsensä tuntemisessa ja ainakin pyrkimys asioiden oikeaan suhtautumiseen.
        Jospa osaisimme miettiä kaksikin kertaa, mitä tekstiä ilmoille päästäisimme.
        Lieko mietti tulevaa, siihenpä ei kukaan osaa varmuutta sanoa, elämällä se tieto tulee iloina ja suruinakin, kaikkeen olisi valmistauduttava.
        Tyhmä toteamus, ollaan valmiina kaikkeen, mutta muistetaan kuitenkin olevat olot ja eläkäämme valmiina kohtaamaan vastoinkäymisetkin.
        Muistelin eilen omaa elämääni ja niistä kertoilin, saunakaverini on hyvä kuuntelija ja luotettava salaisten asioidenkin suhteen.
        Elämääni mahtuu paljon iloja, mutta vastoinkäymisetkään ei vähäisiä ole, kaikesta on tähän päivään päästy ja siitä olen onnellinen.
        Vanhempani tukena olivat, heidän hyväksyminen ja apu oli aina pyyteetöntä, samaa korpikirjailijakin kertoili.
        Sanoisinko kuitenkin, päivääkään en vaihtaisi pois, sillä olen saanut mieleni kasvua omasta mielestäni, juurikin tätä elämää eläen.
        Toivomukseni taas toistan, olkaamme tukevia lähimmäisiä ketjussakin, vaikka anoista en sen enempää tiedä, minkälaisen viestin voin lukea, siitä sitten kuvan voin rakentaa.
        Rohkaisevat viestit mielen nostaa.

Pituus taas viestissäni kasvoi, sanoinko mitään järkevää, tuskin, mutta mieleni keveni tältä osin, siitä voin iloita.
        Oikein mukavaa kesäistä päivää, elämmehän vielä kesäkuukauden aikaa, mikä nopeasti ohi liitää.
        Alkaa syys ja sen tuomat asiat mieltä nostakoon väriloistollaan, iloa mahtuu syksyynkin, kuin talveenkin, ihanaa, kun on vuodenajat, sekin on rikkautta.

• Jaa, Ano 20.54, puhummeko nyt samasta laitteesta ? Minä nimitän omaani ilmalämpöpumpuksi, onko ilmanvaihtokone sama laite ?
        Myyjän ohjeita noudatin tuon puhdistuksen suhteen ja kyllä sillä ammattimiehellä jokin työkalu oli apuna, veden kanssa lotrasi ja siihen ilmeisesti jotakin ainetta lisäsi.
        Oli miten oli, meidän kummankin laitteet ilmeisesti toimivat ja niin on kai hyvä ?

• Hil-la kirjoitti:

Huomenta taas sunnuntaiaamuun, aurinko kurkistelee naapuritalonkaton yli, lupaillen kaunista päivää, vaikka kauankos tarvitaan, kun vettä jo sataa.
        Näin kävi eilen, vähän väliä satoi.
        Aamukahvilla katselin tyhjää sinistä taivasta, ei liidellyt pääskysiä ei muitakaan lintuja, haikeus mieleen lensi, vieläkö katselen keväällä pääskysten liitoa tässä maailmassa?
        Olette kuolemasta ja sen seuraamuksista jutelleet, tärkeä aihe tälle palstalle, sillä lähempänä se lähtö meillä kaikilla tämän ikäisillä on.
        Olen sukuni hautaan saattanut, yksin yritän sinnitellä, yksi serkku on seuranani.
        Oman perheeni osalta vain mieheni on poistunut ja aina mieleen tulee lapset ja heidän lapsensa, koskaan ei tiedä mitä kokemuksia edessä onkaan
        Lapsen tuonelaan lähdöstä ei kai koskaan toivu..

Elämä kuitenkin hyvän puolensa näyttää ja syy olla onnellinen, sanotaanhan, ettei tulevaa tautia kannata surra.
        Iloinen yllätys minulle eilen, kun saunakaverini mustikkasangon toi, ei kuulemma pakkaseen heillä enää sopinut. ihania ihmisiä ovat kumpainenkin, apua aina tarjolla, jos tarvitsen.
        Onnekseni oli valmiita sukkia, jotka miehelle saappaan sisään voi vetäistä
        Kertoi mustikoita mökkitontilla paljon olevan ja niin isoja ja makoisia ovatkin.
        Niin ne vaan pakkaset minullakin täyttyvät, punaisia viinimarjoja keitin perjantaina ja jotain muutakin torilta pakkaseen keräsin.
        Mustaviinimarjoja vielä vähän ja puolukoita enemmänkin, sitten liki valmis talveen siirtymään.
        Viimeinen lauantai on maalaismarkkinat, kyllä torilta vielä jotain mukaan tulee.

Muistoissa on ihana elää, vaikka kaikki muistot ei mukavia olisikaan, aika nekin kultaa, tuo lapsettomuus on ongelma heille joilla lapsia ei ole, näin vaan on määrätty ja siihen on tyytyminen, syyllistäminen ei ainakaan ketään auta.
        Muistoja jotka joskus myös kyyneleet esiin tuo ja mielen mustaa, kuten demeter kerroit, mutta kai sekin on sitä elämää, kaipausta ja surua.
        Tuokin osa oman itsensä tuntemisessa ja ainakin pyrkimys asioiden oikeaan suhtautumiseen.
        Jospa osaisimme miettiä kaksikin kertaa, mitä tekstiä ilmoille päästäisimme.
        Lieko mietti tulevaa, siihenpä ei kukaan osaa varmuutta sanoa, elämällä se tieto tulee iloina ja suruinakin, kaikkeen olisi valmistauduttava.
        Tyhmä toteamus, ollaan valmiina kaikkeen, mutta muistetaan kuitenkin olevat olot ja eläkäämme valmiina kohtaamaan vastoinkäymisetkin.
        Muistelin eilen omaa elämääni ja niistä kertoilin, saunakaverini on hyvä kuuntelija ja luotettava salaisten asioidenkin suhteen.
        Elämääni mahtuu paljon iloja, mutta vastoinkäymisetkään ei vähäisiä ole, kaikesta on tähän päivään päästy ja siitä olen onnellinen.
        Vanhempani tukena olivat, heidän hyväksyminen ja apu oli aina pyyteetöntä, samaa korpikirjailijakin kertoili.
        Sanoisinko kuitenkin, päivääkään en vaihtaisi pois, sillä olen saanut mieleni kasvua omasta mielestäni, juurikin tätä elämää eläen.
        Toivomukseni taas toistan, olkaamme tukevia lähimmäisiä ketjussakin, vaikka anoista en sen enempää tiedä, minkälaisen viestin voin lukea, siitä sitten kuvan voin rakentaa.
        Rohkaisevat viestit mielen nostaa.

Pituus taas viestissäni kasvoi, sanoinko mitään järkevää, tuskin, mutta mieleni keveni tältä osin, siitä voin iloita.
        Oikein mukavaa kesäistä päivää, elämmehän vielä kesäkuukauden aikaa, mikä nopeasti ohi liitää.
        Alkaa syys ja sen tuomat asiat mieltä nostakoon väriloistollaan, iloa mahtuu syksyynkin, kuin talveenkin, ihanaa, kun on vuodenajat, sekin on rikkautta.

Keskipäivää ! Hil-lan - ja ehkä meidän kaikkien - toive tuli kirjatuksi myös Eino Leinon Hymyilevässä Apollossa:
        "Miks emme me kaikki yhtyä vois ? Jos yksi murtuu, muut tukena ois/
        Oi ihmiset toistanne suvaitkaa/niin suuri, suuri on maa!"/

Pateettista puhetta, mikä taitaa herättää vain pilkkaa ja hymähtelyä nykyihmisen mielessä: mehän olemme itsetuntoista joukkoa ja pärjäämme omillamme ja tietysti olemme myös oppineet pitämään puolemme - meitä ei jyrätä..))

Siili25 kertoi kuitenkin niistä, jotka ovat tulleet jyrätyiksi. Omaa syytä, niinkö ?

Pyhäpäivän ratoksi tulee myös mietittyä omaa historiaa, sitäkin, minkä olisi toivonut olevan toisin. Uskon, että tässä elämänvaiheessa omat haavat, joita uskon meillä kaikilla olevan jossakin kohdin, jonkinasteisena, ovat jo arpeutuneet ja alkaakin miettiä sitä, mitä puuttui
        siltä, joka kohteli toista huonosti.
        "Universumin" lakien mukaan: aina kun ihminen haavoittaa toista, hän haavoittaa samalla itseään. Kansanviisauskin vakuuttaa: "minkä taakseen jättää, sen edestään löytää..))
        Karman laki on erehtymätön. .))
        Tuttuni, ammattikasvattaja, puhui usein arpien puolesta. Hän muistutti, että arpikudos on aina vahvempi kuin iho sen alla. Voiko tuota vastaankaan väittää?
        "Anna arpisten haavojen olla, niitä irti et repiä saa " sanotaan laulussakin..))

Kiva lukea toisten aktiivisesta kesänvietosta - nimiä mainitsematta..)) Syksy taitaa jo olla läsnä monien arjessa ja ulkoiset merkit nähtävissä - tai no, ei minulla vielä kovasti. Vaikka kesä oli periaatteessa kuiva, pihapuut ovat vielä voimissaan, ei keltaisia lehtiä havaittavissa.

Marjastus on nyt hetken tauolla, puolukka ei ole vielä kypsää eikä sieniä ole - ei siis kotipihassani eikä "omassa" metsässäni. Viime vuonna tähän aikaan olin jo kantarellejä poiminut ja kehnäsientä oli metsässä runsaasti. Pari herkkutattiakin yhytin omalta pihalta.
        Nyt on vain jokin pystyyn kuivanut hapero havaittavissa. Surettaa niidenkin poissaolo.

Aurinko kuitenkin pyrkii näkyviin, vaikka harsopilvet sitä piilottelevat. Ehkä se tästä.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille,
        demeter1

• Anonyymi

Kiitos ap kommentistasi. Varmaankin se huoltomies putsasi helposti pölyisen ilmapumppuni ja myi sen hyvään hintaan eteenpäin.
        Tästä lähin...ai niin. Miten minä poropeukalo irroitan koneen seinältä kun olen heikko sairaseläkeläis gubbe. Kiitos vielä. Laitteet ovat kovin arvokkait.

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

Jaa, Ano 20.54, puhummeko nyt samasta laitteesta ? Minä nimitän omaani ilmalämpöpumpuksi, onko ilmanvaihtokone sama laite ?
        Myyjän ohjeita noudatin tuon puhdistuksen suhteen ja kyllä sillä ammattimiehellä jokin työkalu oli apuna, veden kanssa lotrasi ja siihen ilmeisesti jotakin ainetta lisäsi.
        Oli miten oli, meidän kummankin laitteet ilmeisesti toimivat ja niin on kai hyvä ?

Kiitos myös Demelle kannustuksesta. Samasta laitteesta puhun. Tuhisee omaa tahtiaan. Laite puhdistaa sisätilan tehokkaasti. Ettei vain olisi merkiltään Mitsubishi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos ap kommentistasi. Varmaankin se huoltomies putsasi helposti pölyisen ilmapumppuni ja myi sen hyvään hintaan eteenpäin.
        Tästä lähin...ai niin. Miten minä poropeukalo irroitan koneen seinältä kun olen heikko sairaseläkeläis gubbe. Kiitos vielä. Laitteet ovat kovin arvokkait.

Ei konetta seinältä tarvi irroittaa. Avaat sen ja otat ne etuosan pölyiset oasta pois, putsaat ne jne jne .. googlaa youtube video aiheesta.

• Anonyymi

Tilastoja varten:
      Minulla on 2 poikaa 3 tyttöä. 11 lastenlasta joista 7 poikia ja 4 tyttöjä. 7 lastenlastenlasta, joista 5 tyttöä ja 2 poikaa. Minulla on ollut vain 1 aviomies, mutta olin kihloissa 2 kertaa.

• Anonyymi

On siinä nukkumaan menty, mutta ei olla nukuttu :)))

• Huomenta sunnuntai-aamuun. Pilvistä on pohjois-pohjanmaallakin ja sadetta tihkuttaa.

Lähtiessäni koiran kanssa aamulenkille huomasin kahden kerroksen välissä portaikossa nuoren miehen nukkumassa. Aikani tönin hereille, päihteissään oli. Yritin kysyä miten on rappukäytävään päässyt, sitä ei muistanut mutta tiesi missä oli ja missä asui. Ei ollut meidän taloyhtiön asukkaita.

Kysyin kantaako jalat poistumiseen vai tilataanko poliisi kyyti. Nousi seisomaan ja poistui. Ilmeisesti hänen pyöränsä oli poistunut myös ulko- oven edestä.

Viikon sisään jo toinen jota olen herätellyt nukkumasta epäsopivasta paikasta. Edellisestä jouduin soittamaan häkeen kun en ensin saanut hereille.

Olihan siinä taas aamupuuhasteluja sunnuntai-aamuun.

• Anonyymi

Minua kauhistuttaa nyt päivittäin uutisoitu "peukkuhuume" ja sen variaatiot. En ole tarkemmin lukenut vielä miten nuo vaikuttavat käyttäjän käyttäytymiseen. Otsikot näin kyllä.

Huumeet ovat ikävä kyllä levinneet laajalti Suomessakin. Ei se katso maanosaa, ei paikkakuntaa ei edes kaupunginosaa missä niitä käytetään.
        Surullista, että moni pilaa elämänsä ja läheistensä elämän sortumalla niihin.
        Kunpa löytyisi ratkaisu hävittää huumeet ihan maailmanlaajuisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Minua kauhistuttaa nyt päivittäin uutisoitu "peukkuhuume" ja sen variaatiot. En ole tarkemmin lukenut vielä miten nuo vaikuttavat käyttäjän käyttäytymiseen. Otsikot näin kyllä.

Huumeet ovat ikävä kyllä levinneet laajalti Suomessakin. Ei se katso maanosaa, ei paikkakuntaa ei edes kaupunginosaa missä niitä käytetään.

Huumeiden käyttö lieveilmiöineen
        koskettaa laajasti käyttäjän ympärillä olevia myös. Nuoret ja nuorehkot ihmiset pilaavat elämänsä jäädessään huumekoukkuun. Poliisienkin lausuntojen mukaan sieltä on vaikea nousta kun tarpeeksi syvälle mennään.

Väkivalta velanperimisten yhteydessä vie monen hengen.
        Huumeissa pyörii iso raha. En jaksa uskoa että huumeita kyetään koskaan hävittämään. Päin vastoin. Entistä vahvempi myrkkyjä tuodaan markkinoille.

• Siili25 kirjoitti:

Huumeiden käyttö lieveilmiöineen
        koskettaa laajasti käyttäjän ympärillä olevia myös. Nuoret ja nuorehkot ihmiset pilaavat elämänsä jäädessään huumekoukkuun. Poliisienkin lausuntojen mukaan sieltä on vaikea nousta kun tarpeeksi syvälle mennään.

Väkivalta velanperimisten yhteydessä vie monen hengen.
        Huumeissa pyörii iso raha. En jaksa uskoa että huumeita kyetään koskaan hävittämään. Päin vastoin. Entistä vahvempi myrkkyjä tuodaan markkinoille.

Kenenkään pienen pojan ai tytön unelma ei ole tulla päihteiden väärinkäyttäjäksi. Huumeita vaan on nykyisin niin helppo saada. Aloitus on usein alkoholin käytön yhteydessä. Riippuvuus aiheutuu todella nopeasti ja sitä ei moni kokeiluja arvaa. Ja näitä käyttäjiä on jokaisessa " yhteiskuntaluokassa".

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kenenkään pienen pojan ai tytön unelma ei ole tulla päihteiden väärinkäyttäjäksi. Huumeita vaan on nykyisin niin helppo saada. Aloitus on usein alkoholin käytön yhteydessä. Riippuvuus aiheutuu todella nopeasti ja sitä ei moni kokeiluja arvaa. Ja näitä käyttäjiä on jokaisessa " yhteiskuntaluokassa".

Minusta on ihan pöyristyttävää kutsua jotain huumetta "bilehuumeeksi". Kuin olisi "coolia" käyttää sitä. Ihan kuin se ei koukuttaisi.Ärsyttävää on myös, että näistä huumekauppiaista/maahantuojista, jotka ovat jääneet kiinni ja saaneet näennäiset tuomiot, tehdään dokumentteja, kirjoitetaan kirjoja. Esitellään millaisissa luksuskodeissa ovat asuneet, kuka on merkkilaukkujen kanssa poseeraava tyttöystävä, julkisuudesta tuttu.
        Tuntuu, että media silottelee kultapölyä heidän päälleen. Ainoa oikea julkisuus olisi näyttää karu todellisuus mihin tilaan nämä myyjät ovat huumeiden käyttäjät ja heidän läheiset ajaneet.
        Vihastun ihan.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

"Kenenkään pienen pojan ai tytön unelma ei ole tulla päihteiden väärinkäyttäjäksi."

Miten niitä oikeinkäytetään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ADHD diagnoosin saa nykyään moni lapsi.
        Siihen lääkäri määrää amfetamiinia.
        Siitä se sitten lähtee, huumeiden käyttö.
        Miksiköhän ADHD on niinpaljon lisääntynyt lapsilla?
        Ennen, meidän ikäisten aikana, siitä ei ole puhuttu eikä tiedettykään mitään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai amfetamiinia. Jollei siitä vallan riippuvaiseksi tule (?), niin minkälaisia diagnooseja sitten jälkikasvu saa.
        Tuota ADHD:n räjähdysmäinen kasvu on kyllä kummallista. En ole missään nähnyt tutkimuksia jotka selventäisivät mistä johtuu.
        Näin maallikkona ajattelisin, että jatkuva aistien ylikuormitus altistaisi.

• Anonyymi kirjoitti:

Minusta on ihan pöyristyttävää kutsua jotain huumetta "bilehuumeeksi". Kuin olisi "coolia" käyttää sitä. Ihan kuin se ei koukuttaisi.Ärsyttävää on myös, että näistä huumekauppiaista/maahantuojista, jotka ovat jääneet kiinni ja saaneet näennäiset tuomiot, tehdään dokumentteja, kirjoitetaan kirjoja. Esitellään millaisissa luksuskodeissa ovat asuneet, kuka on merkkilaukkujen kanssa poseeraava tyttöystävä, julkisuudesta tuttu.
        Tuntuu, että media silottelee kultapölyä heidän päälleen. Ainoa oikea julkisuus olisi näyttää karu todellisuus mihin tilaan nämä myyjät ovat huumeiden käyttäjät ja heidän läheiset ajaneet.
        Vihastun ihan.

Näistä huumeiden käyttäjistä ja myyjistähän on tehty dokumenttejakin. Lisäksi huumeita myydään aika avoimesti ainakin suurimpien kaupunkien kaduilla. Jonkun koulun pihallakin oli ollut joku autolla aineita kauppaamassa. Huumekauppuaat eivät seurauksista välitä. Se on raha mikä ratkaisee.

• Anonyymi kirjoitti:

Vai amfetamiinia. Jollei siitä vallan riippuvaiseksi tule (?), niin minkälaisia diagnooseja sitten jälkikasvu saa.
        Tuota ADHD:n räjähdysmäinen kasvu on kyllä kummallista. En ole missään nähnyt tutkimuksia jotka selventäisivät mistä johtuu.
        Näin maallikkona ajattelisin, että jatkuva aistien ylikuormitus altistaisi.

Jossain luki että ADHD nykyisin ylidiagnostisoitu. Ja adhd- lääkkeitä alkanut näkyä katukaupassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikuttaa olevan nykyajan muoti-ilmiö, että ollakseen jotain, niin on oltava kallonkutistajalta vähintäin yksi diagnoosi, mielellään useampikin.
        Joka toisella, jos ei ole ADHD, niin sitten ainakin se kaksisuuntainen mielialahäiriö tai molemmat, millä suorastaan ylpeillään.

Ainakin minä otan varovasti etäisyyttä niihin, jotka iloisen ylpeänä kehuvat vihdoinkin saaneensa kallonkutistajalta diagnoosin ja lääkityksen siihen ja ihan aikuisiällä. Sitten joka näkemällä jutut menee siihen hänen diagnoosiinsa.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Vaikuttaa olevan nykyajan muoti-ilmiö, että ollakseen jotain, niin on oltava kallonkutistajalta vähintäin yksi diagnoosi, mielellään useampikin.
        Joka toisella, jos ei ole ADHD, niin sitten ainakin se kaksisuuntainen mielialahäiriö tai molemmat, millä suorastaan ylpeillään.

Ainakin minä otan varovasti etäisyyttä niihin, jotka iloisen ylpeänä kehuvat vihdoinkin saaneensa kallonkutistajalta diagnoosin ja lääkityksen siihen ja ihan aikuisiällä. Sitten joka näkemällä jutut menee siihen hänen diagnoosiinsa.

Se on kyllä muoti-ilmiö. Alkaa olla joka toisella julkkiksellakin aikuisiän ADHD.
        Sillä diagnoosillako sitten yritetään selittää sitä, että on tullut kohellettua jossain julkisella paikalla. Kamerakännyköillä tavan tallaajat näpsivät kuvia ja myyvät "seiskalle".
        Olisiko kännykkäkamerat osa syy ADHD:n kasvuun, tiedä häntä.

• Tellukka kirjoitti:

Yleistynyt sekin että nuorisollakin jokaiseen elämän normaaliin murheeseen pitää olla joku koulukuraattori, koulupsykologi.
        Normaalit Jokisen elämään kuuluvat tapahtumat diagnosoidaan. Lieneekö syy kasvatuksessa. Lapsia ei saa kieltää eikä komentaa. Heitä pidetään kavereina. Lastenpsykiatrian mukaan lapselle pitää uskaltaa asettaa myös rajoja ja näin tuottaa myös pettymyksiä. Elämä kuitenkin tarjoaa niitä myöhemmin meille jokaiselle.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Yleistynyt sekin että nuorisollakin jokaiseen elämän normaaliin murheeseen pitää olla joku koulukuraattori, koulupsykologi.
        Normaalit Jokisen elämään kuuluvat tapahtumat diagnosoidaan. Lieneekö syy kasvatuksessa. Lapsia ei saa kieltää eikä komentaa. Heitä pidetään kavereina. Lastenpsykiatrian mukaan lapselle pitää uskaltaa asettaa myös rajoja ja näin tuottaa myös pettymyksiä. Elämä kuitenkin tarjoaa niitä myöhemmin meille jokaiselle.

"Mitä isot edellä, sitä pienet perässä".
        Terapian tarve taisi suorastaa "räjähtää" tälle vuosituhannelle käännyttyämme. Raharikkaat alkoivat käydä vuosikausia kestävissä psykoanalyyseissä. Vähemmän varakkaille tehtailtiin lähetteitä terapiaan Kelan korvauksilla. Jonot kasvoivat ja terapeutteja valmistui kuin sieniä sateella. Kaikki eivät Valviran pätevyydellä. Ja taas julkkiksia opiskeli kakkosammatin.
        Nämä muoti-ilmiöt käy yhteiskunnalle kalliiksi, siis meille veronmaksajille. Alamme olla velkataakkamme kanssa "terapian tarpeessa".

Silti, oikeasti hoitoa tarvitsevat eivät hevin apua saa.

Vähän lipesin siitä, mikä oli pointti. Uniterapiaan mentävä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Mitä isot edellä, sitä pienet perässä".
        Terapian tarve taisi suorastaa "räjähtää" tälle vuosituhannelle käännyttyämme. Raharikkaat alkoivat käydä vuosikausia kestävissä psykoanalyyseissä. Vähemmän varakkaille tehtailtiin lähetteitä terapiaan Kelan korvauksilla. Jonot kasvoivat ja terapeutteja valmistui kuin sieniä sateella. Kaikki eivät Valviran pätevyydellä. Ja taas julkkiksia opiskeli kakkosammatin.
        Nämä muoti-ilmiöt käy yhteiskunnalle kalliiksi, siis meille veronmaksajille. Alamme olla velkataakkamme kanssa "terapian tarpeessa".

Silti, oikeasti hoitoa tarvitsevat eivät hevin apua saa.

Vähän lipesin siitä, mikä oli pointti. Uniterapiaan mentävä.

Oikeasti apua tarvitsevat eivät aina apua saa.....
        Oisjan se kiva ja mielenkiintoista päästä psykoanalyysin tai terapiaankin. Mutta ei ole ylimääräistä rahaa ja kelalla vissiin tiukat kriteerit kuitenkin kenelle sitä myönnetään. Millainen taho on portinvartijana Kelan kautta osykoterapiaan pääsyyn?

Vai meniskö pirisuttanaan vaikka Antti Tuiskua:).?

• Siili25 kirjoitti:

Oisjan se kiva ja mielenkiintoista päästä psykoanalyysin tai terapiaankin. Mutta ei ole ylimääräistä rahaa ja kelalla vissiin tiukat kriteerit kuitenkin kenelle sitä myönnetään. Millainen taho on portinvartijana Kelan kautta osykoterapiaan pääsyyn?

Korjaan.. porisuttamaan Antti Tuiskua.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kelalla on tiukat kriteerit. On ollut pakko laatia ja kiristää. Ikä lienee yksi kriteeri. Priorisoidaan työ- ja opiskelukuntoiset etusijalle (?)

Just, näitä "lyhytterapeutteja" nettiopiskelulla Tuiskun tyyliin, huh huh.
        Onhan toki julkkiksista Kari Ketonen ja Anja Kauranen ainakin oikeasti (?) laillistettuja mielen puolen terapeutteja.

Saunaterapia, Rosenterapia, enkeliterapua, vyöhyketerapia jne.

Terapeuttista kirjoittaa tänne palstalle :)

• Anonyymi kirjoitti:

Kelalla on tiukat kriteerit. On ollut pakko laatia ja kiristää. Ikä lienee yksi kriteeri. Priorisoidaan työ- ja opiskelukuntoiset etusijalle (?)

Just, näitä "lyhytterapeutteja" nettiopiskelulla Tuiskun tyyliin, huh huh.
        Onhan toki julkkiksista Kari Ketonen ja Anja Kauranen ainakin oikeasti (?) laillistettuja mielen puolen terapeutteja.

Saunaterapia, Rosenterapia, enkeliterapua, vyöhyketerapia jne.

Terapeuttista kirjoittaa tänne palstalle :)

Noita vaihtoehtoterapioita voisi joskus kokeilla. Enkeliterapia ainakin kuulostaa mielenkiintoiselta.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Voi, kun olisi ollut terapia-apua sotien jälkeen sodan kauhuista palanneille sotilaille ja heidän perheilleen. Ainoa terapia oli viina ja sitten turpa kiinni ja asioista ei puhuta, eikä meidän perheen asioista liverrellä minnekään.
        Ei ymmärretty, kuinka pitkään tuollaiset traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle ja yhä
        edelleen, jollakin kumman tavalla, kun odotetaan terveen sukupolven astuvan remmeihin, niin jotakin edelleen menee pieleen.
        Eikä ole aivan mahdotonta, etteikö nämä nuoret joudu oikeaan tulikokeeseen ennen vanhenemistaan, kun seuraa maailmanmenoa tänä päivänä.

• Anonyymi kirjoitti:

Voi, kun olisi ollut terapia-apua sotien jälkeen sodan kauhuista palanneille sotilaille ja heidän perheilleen. Ainoa terapia oli viina ja sitten turpa kiinni ja asioista ei puhuta, eikä meidän perheen asioista liverrellä minnekään.
        Ei ymmärretty, kuinka pitkään tuollaiset traumat siirtyvät sukupolvelta toiselle ja yhä
        edelleen, jollakin kumman tavalla, kun odotetaan terveen sukupolven astuvan remmeihin, niin jotakin edelleen menee pieleen.
        Eikä ole aivan mahdotonta, etteikö nämä nuoret joudu oikeaan tulikokeeseen ennen vanhenemistaan, kun seuraa maailmanmenoa tänä päivänä.

Kyllä. Ja jokaisella sukupolvella lienee omat haasteensa. Onko ns terve sukupolvi mahdollista.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kyllä. Ja jokaisella sukupolvella lienee omat haasteensa. Onko ns terve sukupolvi mahdollista.

Aina on ollut osa terveitä . osa sairaita ja niin tulee olemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ollut terapiaa tuolloin saatavilla. Ja kyllä sota ja sen kokeneet ja me heidän jälkeläiset kannamme jonkinlaista traumaa edelleen. Jotkut päässeet helpommalla, jotkut ei. Siirrämme tiedostamatta eteenpäin. Onneksi laantuu.

Terapiat ovat onneksi nekin kehittyneet ja esim. kriisiterapia on yksi huippu uudistus. Nykyisin kaiketi nopeasti lähes joka paikkakunnalla kriisin sattuessa on akuutisti apua saatavilla.

Pitkä matka kuljettu lobotomiasta ratkaisukeskeiseen terapiaan silloin, kun mieli on särkynyt.

Huh, tulipa vakavat asiat mieleen. Saunaterapia on minulle se kehon ja mielen ensihoito ja ehkäiseväkin hoito tai hemmottelu, miten sen rentoutumisen sanoittaa.

• Mökillä mekin olemme aikaa muutaman päivän viettäneet, pitkästä aikaa oli kälykin miehineen paikalla. Nukumme siellä muutenkin mielellämme omassa retkiautossa, joten ei tuvan emännyydestä tullut kilpailua. En muista näin satoisaa mustikkavuotta, ovat myös sateiden jäljiltä suuria ja mehukkaita. Poimin käsin, en oikein saa tuntumaa poimurilla, mies on taas hyvä sen kanssa. Tosin minun mustikkani ovat helpompia siivota, miehen ämpäriin kertyy roskaa paljon enemmän. Piti lähteä tänne etelään tuomaan mustikoita lapsille, oma kaappipakastin on jo täysi, hirvenlihalle ja puolukoille on tilaa apupakastimessa. Vaihdoin jo monta vuotta sitten non frost - pakastimeen, jota ei tarvitse sulattaa, mikä on suuri apu.

Mekin pääsimme rapukekkerihin, se on saman järven ympärillä mökkeilevien miehen serkusten vanha perinne. Kaikki alamme olla vanhoja, joskus mukana on nuorempien polvien edustajia. Iso sukukokous oli viime kesänä kantatilalla sen isännän 80-vuotisjuhlien yhteydessä. Rapujen syönti on paremminkin ohjelmanumero, eihän niissä paljon lihaa ole. Snapsit sielläkin tarjottiin , taisi olla ihan kotimaista kossua, jäähuurteisesta pikkulasista sen sain urheasti alas. Kanttarellipiirakkaa ja savukalaa oli myös , ihanaa hämäläistä ohrarievää sekä salaatteja ja vadelmakakku. Vieläköhän vuoro ehtii kiertää meille, jaksaako porukka enää perinnettä ylläpitää, vaikka saahan tarjottavia ostaa valmiinakin. Mökillä tiskaaminen meillä on vaan työlästä, kun pitää vesi kuumentaa kattilassa tai saunan padassa, emännänylpeys ei ihan hevin anna myöten käyttää kertakäyttöastioita vieraskutsuilla. Eipä noita mökkijuhlia edes joka kesä satu omalle kohdalle, kun lasten perheetkin viihtyvät näillä Suomenlahden kesäpaikoillaan. Enemmänkin tuo mökki on meille retkikohde ja metsänhoidon tukipaikka, tämä merellinen ympäristö on mieluisampi ja ennenkaikkea lähellä.

Keltaiset syyskesän kukkijat kultaavat kotipihaa, kultapallot ja tarhapiiskut. Kyllä ne tarhapiiskuja ovat, eivät niitä tuhottavia vieraslajeja kanadanpiiskuja! Syyshortensia ja pallohortensia kukkivat aivan villeinä, krassikin on ehtinyt kilpaaan mukaan.

Kesäterveisin

• Anonyymi

"Mökillä mekin olemme aikaa muutaman päivän viettäneet, pitkästä aikaa oli kälykin miehineen paikalla."

Eikö yhtään voisi jakaa välilyönnillä tuota pitkän pitkää litaniaa.
        Tiivistystä kertomukseen kaipaisin

• Anonyymi

Oletteko muut kokeneet vastaavaa. Kuvittelen olevani ns hyväkuntoinen ja reipaskin, MUTTA aina aamulla herättyäni aikaisin tai myöhään, siis sillä ei ole eroa, minun varpaani ja jalkanikin ovat ihan tönkön tuntoiset. En ole lainkaan lihava tai ylipaineninen. Ihan normaali. Varpaita pitää kipristellä ja vessaan mennä töpötän . Olen tämmöinen ,miten te muut.
      Kyllä ne heti vetreytyy ,kun kahvin olen juonut ja pesulla piipahdan. Päivällä voin juostakin.
      Miksi ne yöllä menee tuommoiseksi? Kysyn vaan!

• Anonyymi

Vaikuttaa polvien jalonkkien nivelrikolta.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä olen aina syyttänyt kolestrolilääkitystä, Ano 11.30. Niiden yleisin haittavaikutus taitavat olla juuri nuo lihaskivut. Eli sama vaiva minulla. Jäykkyyttä poden myös
        kävelylenkkien - 2-3 km, jälkeen...

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

Minä olen aina syyttänyt kolestrolilääkitystä, Ano 11.30. Niiden yleisin haittavaikutus taitavat olla juuri nuo lihaskivut. Eli sama vaiva minulla. Jäykkyyttä poden myös
        kävelylenkkien - 2-3 km, jälkeen...

No minulla on siis just silloin ,kun nousen ylös. Eipä juuri muulloin. Kipua ei ole. Syön kyllä statiineja,, syönyt jo 13 vuotta.

Nuorena , töissä käydessäni oli aina aamuisin sellainen olo, jotta kunpa joku tulisi reippaasti hieromaan koko jalkoja. Ei tullut. Nyt vanhana ei ole sellaista, vaan nuo jäykät varpaat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No minulla on siis just silloin ,kun nousen ylös. Eipä juuri muulloin. Kipua ei ole. Syön kyllä statiineja,, syönyt jo 13 vuotta.

Nuorena , töissä käydessäni oli aina aamuisin sellainen olo, jotta kunpa joku tulisi reippaasti hieromaan koko jalkoja. Ei tullut. Nyt vanhana ei ole sellaista, vaan nuo jäykät varpaat.

Kun herään, teen heti pienen jalkateräjumpan. Pyörittelen niitä ulos-ja sisäänpäin. Taivutan jalkateriä alaspäin ja samalla kipristän varpaita, sitten taivutan jalkaterät ylöspäin ja ojennan varpaat mahdöllisimman suoriksi. Jokaisen liikkeen teen vähintään 10 kertaa.

Voithan kokeilla olisiko sinulle hyötyä ko. jumpasta. Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Fysioterapeutti minulle noita liikkeitä suositteli.

kylmätotuus

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun herään, teen heti pienen jalkateräjumpan. Pyörittelen niitä ulos-ja sisäänpäin. Taivutan jalkateriä alaspäin ja samalla kipristän varpaita, sitten taivutan jalkaterät ylöspäin ja ojennan varpaat mahdöllisimman suoriksi. Jokaisen liikkeen teen vähintään 10 kertaa.

Voithan kokeilla olisiko sinulle hyötyä ko. jumpasta. Ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Fysioterapeutti minulle noita liikkeitä suositteli.

kylmätotuus

Kiitos, tuota juurikin minä myös aamulla teen. Auttaa se.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei nyt ruvettaisi diagnosoimaan, kun ammattitaitoa ei ole.
        Minulla on vaikeuksia päästä ollenkaan liikkeelle aamuisin.
        Raajat on tönköt varpaista lonkkiin, pää pökkyrässä jonkun aikaa ja hiukan huimaa.
        Ei ole mitään nivelrikkoja eikä muutakaan. Vanhuus sen teettää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei nyt ruvettaisi diagnosoimaan, kun ammattitaitoa ei ole.
        Minulla on vaikeuksia päästä ollenkaan liikkeelle aamuisin.
        Raajat on tönköt varpaista lonkkiin, pää pökkyrässä jonkun aikaa ja hiukan huimaa.
        Ei ole mitään nivelrikkoja eikä muutakaan. Vanhuus sen teettää.

Sama täällä, mutta kun olen kompuroinut kylppäriin, pukeutunut, saan kengät
        jalkaani, niin lähden heti puolen tunnin lenkille, ennen aamiaista. Kun olen
        köpötellyt 10 minuuttia, niin jäykkyys lonkissa ja polvissa häipyy. Pökkyräinen
        pää selviää raikkaassa ulkoilmassa, samoin huimaus lakkaa.
        Uskon vahvasti, että jokapäiväinen pieni lenkki pitää minut liikkuvaisena ja
        nivelet kunnossa. Halu pysyä itsenäisenä niin kauan kuin mahdollista, auttaa
        minua ottamaan itseäni niskasta kiinni ja potkaisemaan muorin ulos! -
        Ihana tunne, kun vetäisee raikasta ilmaa keuhkoihinsa ulko-oven suljettuaan.
        Ja päivän paras työ on tehty.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Mielenkiintoinen artikkeli. Minulla on Atorvastatin 40 mg ja Ezetimibi 10 mg kerran päivässä iltaisin ja kyllä minulla on melkoinen lihasheikkous meneillään, sekä melko usein varsinkin vasemmassa jalassa ns levoton jalka oireyhtymä. Pakko liikutella koko ajan.

Kun olin reumaklinikan potilas, Heikki Julkunen oli yksi lääkäreistä joka hoiti minua. Minuun kokeiltiin vaikka mitä lääkkeitä, alkaen malarialääkkeestä ja kultapiikeistä. Metotreksaattiakin olen syönyt. Salazopyrin sopi hyvin minulle. Alkoi kuin uusi elämä jonkin aikaa sen avulla.
        Kun reumani oli välillä hyvässä vaiheessa, minut ulkoistettiin reumaklinikalta pelkän terkkarin varaan. Nyt 3 viime vuoden aikana tapahtuneiden sydänjuttujen takia minulle hyvin sopinut reumalääke lopetettiin, koska se ei sopinut yhteen verenpaine- ja verenohennuslääkkeitteni kanssa ja nyt reumani on pahentunut. Selkäni on täysin jumissa jne. Jaksan seisoa 2 minuuttia kerrallaan ja kävellä rollaattorin avulla n 50 m, kun olen jo ihan lopussa.

Nyt olisi aihetta pyytää lähete takaisin reumaklinikalle. Inhoan labrassa ja lääkärissä käyntejä. Olen vuosia ravannut 3 kk:n välein, välillä 2 kk:n lääkkeiden turvakokeiden takia. Kultapiikkien aikaan jopa kerran viikossa, kun aiheutti leukopenian. Sormien pikkuniveliin sain kortisonipiikkejä, kerrankin 7 niveleen kerralla.

Mira

• Anonyymi kirjoitti:

Mielenkiintoinen artikkeli. Minulla on Atorvastatin 40 mg ja Ezetimibi 10 mg kerran päivässä iltaisin ja kyllä minulla on melkoinen lihasheikkous meneillään, sekä melko usein varsinkin vasemmassa jalassa ns levoton jalka oireyhtymä. Pakko liikutella koko ajan.

Kun olin reumaklinikan potilas, Heikki Julkunen oli yksi lääkäreistä joka hoiti minua. Minuun kokeiltiin vaikka mitä lääkkeitä, alkaen malarialääkkeestä ja kultapiikeistä. Metotreksaattiakin olen syönyt. Salazopyrin sopi hyvin minulle. Alkoi kuin uusi elämä jonkin aikaa sen avulla.
        Kun reumani oli välillä hyvässä vaiheessa, minut ulkoistettiin reumaklinikalta pelkän terkkarin varaan. Nyt 3 viime vuoden aikana tapahtuneiden sydänjuttujen takia minulle hyvin sopinut reumalääke lopetettiin, koska se ei sopinut yhteen verenpaine- ja verenohennuslääkkeitteni kanssa ja nyt reumani on pahentunut. Selkäni on täysin jumissa jne. Jaksan seisoa 2 minuuttia kerrallaan ja kävellä rollaattorin avulla n 50 m, kun olen jo ihan lopussa.

Nyt olisi aihetta pyytää lähete takaisin reumaklinikalle. Inhoan labrassa ja lääkärissä käyntejä. Olen vuosia ravannut 3 kk:n välein, välillä 2 kk:n lääkkeiden turvakokeiden takia. Kultapiikkien aikaan jopa kerran viikossa, kun aiheutti leukopenian. Sormien pikkuniveliin sain kortisonipiikkejä, kerrankin 7 niveleen kerralla.

Mira

Huomenta jälleen uuteen päivään ja viikonalkuun.
        Eilen olin kälyni ja kummi-tytöni kanssa keräämässä marjoja pensaasta, punaisia viinimarjoja tuli ämpärillinen ja karviaisia syödä asti.
        Epäilin, että jaksanko seistä ja kerätä, onnistui yllättävän hyvin, välillä tuolilla istuin alaoksia kerätessä.
        Kyllähän kädet sitten yöllä puutui ja parin tunnin välein heräilin, mutta marjat tuli kerättyä.
        Nyt mehua tulee reilusti, onpahan sitten antaa tyttärelle, heiltä aina ensin loppuu.

Olette lapsien lukumäärä selvitelleet, no miksipä ei, eihän ole rikosta tapahtunut, jos lapsia on saanut.
        Itse kertomana sen ymmärtää , mutta kaikenlainen tenttaaminen ei mielestäni kuulu asiaan, jokainen kertoo minkä haluaa.
        Minä olen tuonut perhelukuni monta kertaa esiin, en sitä ole hankalaksi kokenut, loppujen lopuksi emme tiedä totuudellista kertomaa kukaan, vain itse omat puheensa tietää, sen pitäisi riittääkin.
        Kuka on sanonut mitäkin vuosia sitten, ei enää ole aiheellista esiin ottaa, jos ei itse asiaa halua kertoa.
        Eletty elämä on eletty ja mitään sieltä ei voi enää korjata.

Surullista kertomaa Mira sinulla, miten voikaan yhdelle ihmiselle niin paljoon lääkitystä ja vaivoja kertyä, tulee vähän häpeän tunne, kun aina näitä vaivojaan valittelee.
        Eilen yritin kälyltänikin kysellä menneistä ajoista, hyvin huonosti muisti mitään, hänelläkin on kuulo, näkö ja nyt muistin häviäminenkin rasitteeksi tuli.
        Vuotta vanhempi on kuin minä, karviaisia jaksoi kyllä kerätä, lähelle mennen näki hyvin.
        Onnellista että hänen vanhin tytär (kohta 70:nen) hoitaa äitiään hyvin, kälyni kertoi huonosta kohtelusta luonaan käyvältä hoitajasta, jos tytär valittaa käytöksestä, äitinsä saa siitä kärsiä, valvonta on vaikeaa, näiden hoitajien suhteen.
        Aina pitäisi olla todista paikalla, jolloin voisi epäkohdasta huomauttaa.

Huumeet on tämän päivän yleinen asia, miten monta nuorta onkin hairahtunut niiden pariin ja elämä tuhoutuu.
        On ikään kuin ylpeilyn aihe, kun huumeissa kulkee ja myyjät rikastivat.
        Paremmissa piireissä taitaa olla melko yleistä näitä nauttia, mitä sillä korostetaan, en tiedä.
        Kyllähän paljot lääkkeetkin riippuvuutta lisää, niitä on vaan pakko käyttää, selvitäkseen päivistään.
        Silmäsairaalassa ollessani sain 11 lääkettä ja piikkejä kannikkaan, mutta onneksi eroon pääsin ja näkökin kohtalaisen hyvä pysynyt.
        Panadol on särkyä varten ja joskus kauppaan lähtiessä otan pillerin, harvoin niinkään.
        Olen opetellut pientä kipua kärsimään, aina en joka kipuun lääkettä ota, voimistelu minullakin noihin oleviin vaivoihin auttaa.

Nyt meni sairaskertomukseksi koko juttu, mutta eipä nyt muutakaan kerrottavaa ollut, jatketaan huomenna toisin jutuin.
        Adressin ostoon lähden, suruviesti mieheni serkun kuolemasta eilen tuli, niitä on aika paljon ikänsä puolesta lähteviä, vuoro tulee meille kaikille, siksipä toivon, että tämä päivä sujuisi onnellisten asioiden merkeissä.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Huomenta jälleen uuteen päivään ja viikonalkuun.
        Eilen olin kälyni ja kummi-tytöni kanssa keräämässä marjoja pensaasta, punaisia viinimarjoja tuli ämpärillinen ja karviaisia syödä asti.
        Epäilin, että jaksanko seistä ja kerätä, onnistui yllättävän hyvin, välillä tuolilla istuin alaoksia kerätessä.
        Kyllähän kädet sitten yöllä puutui ja parin tunnin välein heräilin, mutta marjat tuli kerättyä.
        Nyt mehua tulee reilusti, onpahan sitten antaa tyttärelle, heiltä aina ensin loppuu.

Olette lapsien lukumäärä selvitelleet, no miksipä ei, eihän ole rikosta tapahtunut, jos lapsia on saanut.
        Itse kertomana sen ymmärtää , mutta kaikenlainen tenttaaminen ei mielestäni kuulu asiaan, jokainen kertoo minkä haluaa.
        Minä olen tuonut perhelukuni monta kertaa esiin, en sitä ole hankalaksi kokenut, loppujen lopuksi emme tiedä totuudellista kertomaa kukaan, vain itse omat puheensa tietää, sen pitäisi riittääkin.
        Kuka on sanonut mitäkin vuosia sitten, ei enää ole aiheellista esiin ottaa, jos ei itse asiaa halua kertoa.
        Eletty elämä on eletty ja mitään sieltä ei voi enää korjata.

Surullista kertomaa Mira sinulla, miten voikaan yhdelle ihmiselle niin paljoon lääkitystä ja vaivoja kertyä, tulee vähän häpeän tunne, kun aina näitä vaivojaan valittelee.
        Eilen yritin kälyltänikin kysellä menneistä ajoista, hyvin huonosti muisti mitään, hänelläkin on kuulo, näkö ja nyt muistin häviäminenkin rasitteeksi tuli.
        Vuotta vanhempi on kuin minä, karviaisia jaksoi kyllä kerätä, lähelle mennen näki hyvin.
        Onnellista että hänen vanhin tytär (kohta 70:nen) hoitaa äitiään hyvin, kälyni kertoi huonosta kohtelusta luonaan käyvältä hoitajasta, jos tytär valittaa käytöksestä, äitinsä saa siitä kärsiä, valvonta on vaikeaa, näiden hoitajien suhteen.
        Aina pitäisi olla todista paikalla, jolloin voisi epäkohdasta huomauttaa.

Huumeet on tämän päivän yleinen asia, miten monta nuorta onkin hairahtunut niiden pariin ja elämä tuhoutuu.
        On ikään kuin ylpeilyn aihe, kun huumeissa kulkee ja myyjät rikastivat.
        Paremmissa piireissä taitaa olla melko yleistä näitä nauttia, mitä sillä korostetaan, en tiedä.
        Kyllähän paljot lääkkeetkin riippuvuutta lisää, niitä on vaan pakko käyttää, selvitäkseen päivistään.
        Silmäsairaalassa ollessani sain 11 lääkettä ja piikkejä kannikkaan, mutta onneksi eroon pääsin ja näkökin kohtalaisen hyvä pysynyt.
        Panadol on särkyä varten ja joskus kauppaan lähtiessä otan pillerin, harvoin niinkään.
        Olen opetellut pientä kipua kärsimään, aina en joka kipuun lääkettä ota, voimistelu minullakin noihin oleviin vaivoihin auttaa.

Nyt meni sairaskertomukseksi koko juttu, mutta eipä nyt muutakaan kerrottavaa ollut, jatketaan huomenna toisin jutuin.
        Adressin ostoon lähden, suruviesti mieheni serkun kuolemasta eilen tuli, niitä on aika paljon ikänsä puolesta lähteviä, vuoro tulee meille kaikille, siksipä toivon, että tämä päivä sujuisi onnellisten asioiden merkeissä.

Juuri pilvistyi meilläkin. Aurinko kävi näyttäytymässä, että tallella ollaan. Luin Hillan viestin.
        Hurskaiselassa hiukan sairasvoittoinen alku tänäkin aamuna.
        Yksinhän mie asustelen kun viime kesänä stoppasin sen hoivapalveluasunnon.

Jopa puhelimen käytössä oli vaikeuksia tänään. Oli jäänyt keittiöön. Se sai soida loppuun. Onneks soi uudelleen ja pääsin kuulemaan sosiaaliohjaajan asian.
        Hän tulee huomenna käymään. Olen kuntasoten kotipalveluasiakas.
        Saadaan käyttöön hukkaamani pankkikortti. Entinen käytäntö oli hyvä; tavaratalosta kaulaan laitettava lompakkopussi. Entinen oli kulunut loppuun.

Muistihäiriö on pahenemassa. Vaikeuttaa jo jokapäiväistä elämistä. Liekö siihen lääkettä?

Kuten vanhempi veljeni sanoo, näillä sitä on mentävä tämä loppuaika.

Terveisiä Kymenlaaksosta!
        Hurskis.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri pilvistyi meilläkin. Aurinko kävi näyttäytymässä, että tallella ollaan. Luin Hillan viestin.
        Hurskaiselassa hiukan sairasvoittoinen alku tänäkin aamuna.
        Yksinhän mie asustelen kun viime kesänä stoppasin sen hoivapalveluasunnon.

Jopa puhelimen käytössä oli vaikeuksia tänään. Oli jäänyt keittiöön. Se sai soida loppuun. Onneks soi uudelleen ja pääsin kuulemaan sosiaaliohjaajan asian.
        Hän tulee huomenna käymään. Olen kuntasoten kotipalveluasiakas.
        Saadaan käyttöön hukkaamani pankkikortti. Entinen käytäntö oli hyvä; tavaratalosta kaulaan laitettava lompakkopussi. Entinen oli kulunut loppuun.

Muistihäiriö on pahenemassa. Vaikeuttaa jo jokapäiväistä elämistä. Liekö siihen lääkettä?

Kuten vanhempi veljeni sanoo, näillä sitä on mentävä tämä loppuaika.

Terveisiä Kymenlaaksosta!
        Hurskis.

Oletkos Hurskis käynyt muistitutkimuksissa? Geriatrilla ja/ tai muistihoitajalla? Jos et osaisiko kotipalvelu hoitajat ohjata niiden piiriin? Oikea mahdollinen apu jos siihen on tarvetta löytyisi varmasti sitä kautta.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Oletkos Hurskis käynyt muistitutkimuksissa? Geriatrilla ja/ tai muistihoitajalla? Jos et osaisiko kotipalvelu hoitajat ohjata niiden piiriin? Oikea mahdollinen apu jos siihen on tarvetta löytyisi varmasti sitä kautta.

Kiva siili että olet vilkas keskustelija. Tämä ketju on ennen ollut lähinnä muutaman päiväkirjana.

• Anonyymi

Tosi kiva saada uusi keskustelija. Vähän on kyllästyttänyt
      päiväkirjan jakaminen tänne, mitä kukakin söi tänään tai aikoo
      syödä.

• Anonyymi

Yks kehuu mitä pöperöitä vääntää kulloinkin. Kasviskaviaaria jne.
        ihan kuin muut eivät osaisi mitään ruokaa laittaa. Hän vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän onkin ammattilainen, pitänyt kuppilaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän täällä ruokaa kokkaa Hillanin lisäksi, Paloma ja korppis, kuten moni anokin,
        joten voisit olla tasapuolinen, etkä jauhaa "yks, yks, yks".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä yhellä on kuiteski eniten lisuja. Vai olisko sittenki sillä toisella, se ei vaan sano niitä lisuiksi vaan antopasti vai mikä se nyt oli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän täällä ruokaa kokkaa Hillanin lisäksi, Paloma ja korppis, kuten moni anokin,
        joten voisit olla tasapuolinen, etkä jauhaa "yks, yks, yks".

Ai luuleks joku , että ilman ruokaa elää. Totta helkutissa me kaikki kokataan ja syödään niin kauan kuin henki pihisee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hilla vääntää tänään kaalikäärylöitä, mitä muut?

• Anonyymi

Kesä on vielä.,+22° ja aurinko paistoi koko päivän.
      Mattopyykkäreitä näytti olevan pesupaikat täynnä.
      Minulla olisi yksi matto vielä, ehtiihän sen.
      Koulut ovat alkaneet ja iloiset äänet urheilukentiltä raikaa. Se antaa aina toivoa, lasten ja nuorten äänet ja nauru.

• Huomenta, pilvipoutaisena päivä alkaa, syksyn tuntu ilmassa leijuu, vaikka vielä kesää elämmekin.
      Muutama yöpakkanen ja luonto muuttaa ilmettään, toivottavasti saamme värikkään syksyn.
      Oma elämä sujuu entisillä vaivoilla ja väliin mukavammallakin ololla.

Paljon on keskustelua ollut sairauksista ja niiden lääkitsemisistä, terapiakin on keskustelun keskiössä ollut.
      Tämän päivän ihminen on tullut heikommaksi kestämään vaikeuksia, kun muistelen entistä aikaa.
      Sota-aika aiheutti paljon menetyksiä, vaikeutta selvitä elämässä, ei ollut terapiaa tarjolla, oli pakko selvitä omin avuin.
      Sodassa olleet elivät kauhun hetkiä öisin, unet toistivat sitä kauhua mitä sota toi.
      En ole saanut terapiaa minäkään, itkuni olen yksin itkenyt, en edes kuvitellut ammattiauttajalle meneväni, selvitty on ja tässä vielä melko tasapainoista elämää elän.
      Ehkä selviäminen kaikesta on voimavara, minkä jo lapsesta asti olen itselleni kasvattanut, sitkeyttä on riittänyt moneen.
      En koskaan ole lääkäreitä pienillä kolotuksilla vaivannut, jos joskus olen lääkäriin joutunut turvautumaan, särkylääkkeet on parannuskeinoksi esitetty.
      Onhan ikä pysyviäkin vaivoja mukanaan tuonut, mutta noihin on lääkkeet saatu.
      Aika on muuttunut, nyt apua saa, jos ymmärtää hakea, hyvä että kehitys on parempaan suuntaan mennyt, ainakin lääkkeitä on tarjolla moniin vaivoihin, niitä tarvitseville.
      Kaikessa ei edistys ole hyväksi ollut, lisääntyvä pahoinvointi rasittaa kukkaroa, jo lapsesta lähtien rauhattomuus kasvaa ja mieli järkkyy.
      Kestokyky heikkenee ja luontainen kyky selvitä hiipuu, vaatimukset joka taholla paremmasta kasvavat, ja sen perässä juokseminen vaatii kuntoa ja tahtoa. heikot sortuu.
      Siksipä voi hyväksi katsoa kaikenlainen apu mitä yhteiskunta antaa, kun vain sen piiriin pääsisi kaikki tarvitsevat.
      Avun tarve on mittava ja kasvaa koko ajan.

Joku mainitsi päiväkirjojen väsyttävän, no niin voi olla, mutta ketju on tarkoitettu näistä arjen asioista kertomiseen ja näin toistuu tämä arki kaikissa puheissa ketjussamme, en pidä pahana voida lukea erilaisten ihmisten toimista, mukava kuulla miten asiat sujuvat toisilla.
      Varmaankaan ei ole monellakaan tarkoitus neuvoja jakaa, vaan sen oman elämän sisällön antaminen. tykkään runsaista viesteistä, aina jotain uutta oppii.

Hurskainen, näin sitä vaan aamulla silmämme avaamme ja katsomme mitä päivä tuo tullessaan, toivottavasti kaikki sujuu kohdallasi mahdollisimman hyvin.

Pitäähän se loppuun kertoa, että ne kaalikääryleet tämän päivän ponnistus, miten onnistuu, se huomenna tietoon tulee, rattoisaa päivää teille kirjoittaja ystävät.

• Anonyymi

Aina tuota korostat, miten vähän lääkäreitä vaivaat ja miten vähän lääkkeitä käytät. Sitä varten on verot kerätty, että tarvittaessa saadan lääkärin apua. Ei lääkkeet aina paranna, ne vaan peittää oireita kuten särkyjä. Kyllä ne särkyjen syyt pitää tutkia ja hoitaa niitä. Isein leikkaukset on tarpeen esim jatkuvissa jalkakivuissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Aina tuota korostat, miten vähän lääkäreitä vaivaat ja miten vähän lääkkeitä käytät. Sitä varten on verot kerätty, että tarvittaessa saadan lääkärin apua. Ei lääkkeet aina paranna, ne vaan peittää oireita kuten särkyjä. Kyllä ne särkyjen syyt pitää tutkia ja hoitaa niitä. Isein leikkaukset on tarpeen esim jatkuvissa jalkakivuissa.

Pahoillani taas, kun sinua ärsytin, tarkoitus ei ollut korostaa kuntoani, puhun vaan siitä miten asiat on, onnellinen olen kyllä voinnistani, ehkä siinä hyvät geenit on apuna ollut.

En pysty omasta kokemuksesta neuvomaan sairaampia, toivon sydämestäni, että hoitoa kaikki saa, ei oikein osaa mitään kirjoittaa, kun ei ole luova kirjailija, yhdelle sopii terveys/sairausasiat, joillekin ruoka, ehkä joku muukin aihe, en vain osaa arvata mikä aihe parasta olisi, siksi omia ajatuksia esille tuon.
        Korostan nyt sitä, että nämä ajatukseni ei ole kaikille sopivia, jokainen oman mieleisensä voi kirjoittaa.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

Pahoillani taas, kun sinua ärsytin, tarkoitus ei ollut korostaa kuntoani, puhun vaan siitä miten asiat on, onnellinen olen kyllä voinnistani, ehkä siinä hyvät geenit on apuna ollut.

En pysty omasta kokemuksesta neuvomaan sairaampia, toivon sydämestäni, että hoitoa kaikki saa, ei oikein osaa mitään kirjoittaa, kun ei ole luova kirjailija, yhdelle sopii terveys/sairausasiat, joillekin ruoka, ehkä joku muukin aihe, en vain osaa arvata mikä aihe parasta olisi, siksi omia ajatuksia esille tuon.
        Korostan nyt sitä, että nämä ajatukseni ei ole kaikille sopivia, jokainen oman mieleisensä voi kirjoittaa.

Kyllä se taitaa vaan niin olla, että jotkut sietää vastoinkäymisiä paremmin kuin toiset. Ovatko he/me kouliintuneempia ja vähemmän sietävien tietä siloiteltu, kultalusikka suussa syntyneitä? Vai onko peräti luonnekysymys?

Sama kipykynnyksen kanssa. Jotkut sietää kipua enemmän kuin toiset. Ollaanko vain totuttu ettei pienestä tehdä numeroa.

Et sinä Hilla korostanut kuntoasi tai minun täytyy ottaa tunteja siitä paljon puhutusta "luetun ymmärtämisestä".

Aamulla kirjoitin oikein esimerkein elävästä elämästä, mutta "huh hei sen tuuli vei".

• Anonyymi

On suorastaan naurettavaa, kun sinä Hilla joka suuntaan kumartelet ja pahoittelet sekä selittelet sitä ja tätä, kun juku reagoi sanomisiisi. Mitä väliä, jokainen kirjoittaa mitä tahtoo, ei niitä kuulu pahoitella tms!

• Myös Hilla kirjoittaa mitä tahtoo. En näe kirjoituksiaan kumarteluna vaan sopuisuutena.

• Anonyymi

Meinaatko Ano 10.25, että "karskisti vaan" se oma mielipide kuuluviin, muista viis ?
        Sellainen vaikutelma minulle vastauksestasi tuli.

Itse ajattelen, että keskustelu olisi vastavuoroista, vertaisseuraa ainakin itse täältä olen hakenut, enkä yleisöä omalle yksinpuhelulleni.
        demeter1

• Anonyymi

Aamupäivää ! Just meinasin minäkin "raportoida" eilisestä korpivaelluksestani ja siitä tyytyväisyydestä, mitä tunsin, kun jaksoin sen tehdä..))
      Eli pitkä reissu tarkistamaan perinteisiä marjapaikkojani ja vähän lannistunut toteamus siitä, ettei marjoja ollut - kuiva kesä oli kai sen saanut aikaan, aurinkoisilla rinteillä ei ollut elinvoimaa marjojen tuottamiseen.
      Kyllä itsekin laitoin merkille nuo Anojen palautteet - ihan nätistihän ne annettiin ja uskon, että moni muukin oli ajatellut noin.
      Samoin itsekin puolustelisin tätä omaa päiväkirjan pitämistä: että siihen olisi "lupa", yhtenä vaihtoehtona monien joukossa.
      Varmasti tuossa arjen jakamisessakin ollaan erilaisia. Sen voi tehdä avoimena ja kiinnostuneena, muita mukaan kutsuen, heille tilaa antaen tai sitten yläpuolelle asettuen, omaansa esitellen ja paremmuuttaan vakuutellen.
      Lukija yleensä erottaa nämä kaksi asennetta eikä välttämättä hyväksy jälkimmäistä, mielestäni.
      Täytyy nyt kuitenkin kehaista tuota "huumekeskustelua", ikäänkuin esimerkkinä hyvästa ja rakentavasta tavasta käsitellä vaikeaa aihetta. Osallistujilla oli tietämystä, arkirealismia ja empatiaa, osasivat "kuunnella" muita ja tutkailla asiaa asettumatta besservisseriksi, tietäjäksi ylitse muiden. Hyvä te ! Ilo lukea.

Vaikka olen yhtä mieltä Siilin ja monen muun kanssa siitä, että huumeongelmasta ei päästä, hyvää lupaa kuitenkin se, että yleinen tietoisuus ja ymmärrys ovat kasvaneet. Enää ongelma ei ole yksittäisen käyttäjän ja hänen perheensä vaan koko yhteiskunnan, eivätkä väärinkäyttäjät suinkaan tule vain alimmasta sosiaaliluokasta vaan kaikista muistakin.

Itseäni jäi kiinnostamaan tuo ADHD-lääkitys. Kun on sanottu, että lääke on amfetamiinin johdannainen, onko tutkittu onko se ollut vaikuttamassa myöhempään päihteiden väärinkäyttöön ?
      demeter1

• Anonyymi

"Varmasti tuossa arjen jakamisessakin ollaan erilaisia. Sen voi tehdä avoimena ja kiinnostuneena, muita mukaan kutsuen, heille tilaa antaen tai sitten yläpuolelle asettuen, omaansa esitellen ja paremmuuttaan vakuutellen."

• Anonyymi

Monia lääkkeitä kuten metyylifenidaattia käytetään päihdetarkoituksiin,
        mutta tuskin ne altistavat päihteiden väärinkäyttöön.
        https://www.kaypahoito.fi/nak08874

• Anonyymi

Metyylifenidaatti ei muutu elimistössä amfetamiiniksi, eikä positiivinen amfetamiinivarmistuksen tulos siten voi johtua metyylifenidaatista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metyylifenidaatti ei muutu elimistössä amfetamiiniksi, eikä positiivinen amfetamiinivarmistuksen tulos siten voi johtua metyylifenidaatista.

Wikin tietoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Varmasti tuossa arjen jakamisessakin ollaan erilaisia. Sen voi tehdä avoimena ja kiinnostuneena, muita mukaan kutsuen, heille tilaa antaen tai sitten yläpuolelle asettuen, omaansa esitellen ja paremmuuttaan vakuutellen."

Totta, huumekeskustelu esim. pohjautui wikipediasta kopioituihin teksteihin. Helppo tarkistaa. Itse käytän tekoälyä faktaa etsiessäni. Kopioitua tieto on pätemistä.

Paremmuutta wikitiedoin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, huumekeskustelu esim. pohjautui wikipediasta kopioituihin teksteihin. Helppo tarkistaa. Itse käytän tekoälyä faktaa etsiessäni. Kopioitua tieto on pätemistä.

Paremmuutta wikitiedoin.

Mikä oli kopioitua? Olen huomannut, että täällä mainitaan wiki, jos tieto on sieltä.
        Onko tekoälyn tieto luotettavampaa?
        "Kaverin puolesta kyselen".

• Anonyymi

Sodassa annettiin morfiinia haavoittuneille, heroiinitabletteja reumaan, päänsärkyyn ja yskänärsytykseen.

Kaukopartiosotilaan lääkepakkaus puolestaan sisälsi heroiini- ja oopiumtablettien lisäksi amfetamiinia, jota oli Pervitin-tableteissa.
        Näitä tabletteja käytettiin voimakkaan väsymyksen poistamiseen ja kiihokkeena ponnistusten edellä.

Monet sotilaat jäivät koukkuun sodan jälkeen näihin aineisiin.

• Mitä lääkettä Suomessa käytetään ADHD:n hoitoon? Jos se on ritaliinia, niin se ei ole tarkasti sanottuna amfetamiinia vaikka sen kemiallinen koostumus onkin lähellä amfetamiineja.. Metylfenidaatti mm. blokeeraa dopamiineja ja auttaa keskittymistä. Sitä käytetään varovasti ja seurataan tarkasti, mutta en ole tietoinen mistään pitkäaikaisista haittavaikutuksista, jotka ovat johtaneet päihteiden tai huumeiden käyttöön tai rikollisuuteen.

Työssäni peruskoulussa olen ollut mukana useampien lapsien ADHD:n selvityksessä, ja yleensä ne joita on lääkitty ritaliinilla tms. vastaavalla ovat pystyneet selviytymään koulunkäynnistä entistä paremmin. Pitkäaikaista seurantaa ei minunkaan taholtani ole ollut ja nyt eläkkeellä sitäkin vähemmän.

Minä jäin miettimään tuota päiväkirjamuotoa ja valituksia miten tylsää on lukea kuka mitäkin kokkaa ja syö ja lisukkeita ja antipastovateja, että miksi sitten yleensäkään roikkua näissä ketjuissa, jotka seuraavat tätä formaattia? Hil-la, korppis, minä, sinä lähes kaikki rekatut ja useimmat anot avaavat täällä arkensa kulkua ja sehän koostuu etupäässä rutiineista. En minä ole ainakaan havainnut mitään oman erionmaisuutensa esittelyä tai ylvästelyä paremmuudestaan; vain erilaisia elämäntyylejä, erilaisia tapoja kertoa ja jakaa omia pieniä ilojaan ja surujaan. Jos on läpikäynyt pahan ja invalidisoivan sairauden ja toipuminenon ollut hidasta, niin pienetkin edistysaskeleet ovat ilon ja ylpeyden aiheita ja miksi niistä ei saisi kertoa?

Miksi emme voisi olla vähän armollisempia itsellemme ja muillekin, hellittää vähän otsapantaa ja antaa ihmisten vain olla oma itsensä? Vastata jos tekee mieli, olla vastaamatta jos ei kolahda ja muuten vain, olla etsimättä vikoja ja virheitä muiden kirjoituksissa?

Antaa lisukkeiden tekijän kertoa lisukkeistaan ja antipastojen olla, mikä niissä oikein mättää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Deme onkin asettunut itse kaiken yläpuolelle luokitellessaan kirjoittajia eri vaatimattomuus asteisiin. Miten esim. asunnosta kertominen poikkeaa omansa esittelystä ? Entä ilo omista tekemisistä/ paremmuuden vakuuttelu? Muita mukaan kutsuen? Sehän on sitä kamalaa nimilistan ja suosikkien nimeämistä. Tilaa on kaikille. Kaikki on hilla kutsunut mukaan aloituksissaan. Eikö se riitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä oli kopioitua? Olen huomannut, että täällä mainitaan wiki, jos tieto on sieltä.

Anon 10.50 kommentti oli kopioitu ja on kysymys.

"Tarkoititko: Metyylifenidaatti ei muutu elimistössä amfetamiiniksi, eikä positiivinen amfetamiini varmistuksen tulos siten voi johtua metyylifenidaatista."

• Anonyymi

Kysyn onko tämä keskustelua vai viisastelua kopiotiedoilla?

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Mitä lääkettä Suomessa käytetään ADHD:n hoitoon? Jos se on ritaliinia, niin se ei ole tarkasti sanottuna amfetamiinia vaikka sen kemiallinen koostumus onkin lähellä amfetamiineja.. Metylfenidaatti mm. blokeeraa dopamiineja ja auttaa keskittymistä. Sitä käytetään varovasti ja seurataan tarkasti, mutta en ole tietoinen mistään pitkäaikaisista haittavaikutuksista, jotka ovat johtaneet päihteiden tai huumeiden käyttöön tai rikollisuuteen.

Työssäni peruskoulussa olen ollut mukana useampien lapsien ADHD:n selvityksessä, ja yleensä ne joita on lääkitty ritaliinilla tms. vastaavalla ovat pystyneet selviytymään koulunkäynnistä entistä paremmin. Pitkäaikaista seurantaa ei minunkaan taholtani ole ollut ja nyt eläkkeellä sitäkin vähemmän.

Minä jäin miettimään tuota päiväkirjamuotoa ja valituksia miten tylsää on lukea kuka mitäkin kokkaa ja syö ja lisukkeita ja antipastovateja, että miksi sitten yleensäkään roikkua näissä ketjuissa, jotka seuraavat tätä formaattia? Hil-la, korppis, minä, sinä lähes kaikki rekatut ja useimmat anot avaavat täällä arkensa kulkua ja sehän koostuu etupäässä rutiineista. En minä ole ainakaan havainnut mitään oman erionmaisuutensa esittelyä tai ylvästelyä paremmuudestaan; vain erilaisia elämäntyylejä, erilaisia tapoja kertoa ja jakaa omia pieniä ilojaan ja surujaan. Jos on läpikäynyt pahan ja invalidisoivan sairauden ja toipuminenon ollut hidasta, niin pienetkin edistysaskeleet ovat ilon ja ylpeyden aiheita ja miksi niistä ei saisi kertoa?

Miksi emme voisi olla vähän armollisempia itsellemme ja muillekin, hellittää vähän otsapantaa ja antaa ihmisten vain olla oma itsensä? Vastata jos tekee mieli, olla vastaamatta jos ei kolahda ja muuten vain, olla etsimättä vikoja ja virheitä muiden kirjoituksissa?

Antaa lisukkeiden tekijän kertoa lisukkeistaan ja antipastojen olla, mikä niissä oikein mättää?

Miksi roikkua näillä palstoilla? Sitä minäkin olen aina ihmetellyt teidän narisijoiden
        kohdalla?
        Sinähän olet olut yksi suurimmista narisijoista, kun olet yrittänyt saada palstaa sinun mielesi mukaiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Deme onkin asettunut itse kaiken yläpuolelle luokitellessaan kirjoittajia eri vaatimattomuus asteisiin. Miten esim. asunnosta kertominen poikkeaa omansa esittelystä ? Entä ilo omista tekemisistä/ paremmuuden vakuuttelu? Muita mukaan kutsuen? Sehän on sitä kamalaa nimilistan ja suosikkien nimeämistä. Tilaa on kaikille. Kaikki on hilla kutsunut mukaan aloituksissaan. Eikö se riitä?

Varmasti noissa asenteissa on aste-eroja ja aina on vaara, että tulkitsija lisää niihin hiukan omaa laatuaan, Ano 11.44 - omalla kohdallani tietysti sitä "vaatimattomuutta"...))
        Ja senhän me yleisesti tiedämme, että toisen iloa on vaikeampi jakaa kuin toisen surua, etenkin silloin jos itsessä ei ole tartuntapintaa ilon kohteelle.

"Muita mukaan kutsuen" - sillä tahdoin viitata asenteeseen, en nimilistaan ja tuskin keneltäkään on jäänyt huomaamatta, että Hil-la kutsuu mukaan kaikkia.

Kiitos tuosta infosta ADHD-lääkitykseen liittyen.
        demeter1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmasti noissa asenteissa on aste-eroja ja aina on vaara, että tulkitsija lisää niihin hiukan omaa laatuaan, Ano 11.44 - omalla kohdallani tietysti sitä "vaatimattomuutta"...))
        Ja senhän me yleisesti tiedämme, että toisen iloa on vaikeampi jakaa kuin toisen surua, etenkin silloin jos itsessä ei ole tartuntapintaa ilon kohteelle.

"Muita mukaan kutsuen" - sillä tahdoin viitata asenteeseen, en nimilistaan ja tuskin keneltäkään on jäänyt huomaamatta, että Hil-la kutsuu mukaan kaikkia.

Kiitos tuosta infosta ADHD-lääkitykseen liittyen.
        demeter1

Arvoisa Demeter Ykkönen. Saat luotettavampaa tietoa itse hakemalla asiantuntija sivustoilta noista lääkkeistä. Pidit tuota tietojen kopsausta esimerkkinä hyvästä keskustelusta.
        Onko täällä tarpeen kenenkään asenteita arvailla? Kas kun et suoraan ilmoittanut nikkejä jotka leuhkii ja niitä jotka jakaa ja antaa tilaa. Tuo vuodatuksesi on selvää riidan haastamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tarkoititko: Metyylifenidaatti ei muutu elimistössä amfetamiiniksi, eikä positiivinen amfetamiini varmistuksen tulos siten voi johtua metyylifenidaatista."

Ok, kiitos.
        Kysyin siksi, kun osallistuin aiemmin tuohon huumekeskusteluun ylempänä ja ihmettelin tuota amfetamiinia. En ollut koskaan kuullut.
        Nyt tuli sitten tietoa ja siitäkin kiitos. Ei jäänyt harhakuvia amfetamiinia ADHD:n takia käyttävistä lapsista ja nuorista.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Mitä lääkettä Suomessa käytetään ADHD:n hoitoon? Jos se on ritaliinia, niin se ei ole tarkasti sanottuna amfetamiinia vaikka sen kemiallinen koostumus onkin lähellä amfetamiineja.. Metylfenidaatti mm. blokeeraa dopamiineja ja auttaa keskittymistä. Sitä käytetään varovasti ja seurataan tarkasti, mutta en ole tietoinen mistään pitkäaikaisista haittavaikutuksista, jotka ovat johtaneet päihteiden tai huumeiden käyttöön tai rikollisuuteen.

Kummallista. Sairauden paranemisesta saa palstalla iloita, mutta ei hyvästä terveydestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, kiitos.
        Kysyin siksi, kun osallistuin aiemmin tuohon huumekeskusteluun ylempänä ja ihmettelin tuota amfetamiinia. En ollut koskaan kuullut.
        Nyt tuli sitten tietoa ja siitäkin kiitos. Ei jäänyt harhakuvia amfetamiinia ADHD:n takia käyttävistä lapsista ja nuorista.

Nämä lapset saavat lääkitystä lääkärin valvonnassa ja hyötyvät siitä. Näitä lapsia ja nuoria pidettiin ennen häirikköinä, nyt osataan diagnosoida neurologiset poikkeamat. Yleensä tilanne tasoittuu iän myötä, kun hoito on aloitettu ajoissa. Koulu sujuu, sosiaaliset suhteet sujuu kun on sopiva lääkitys. Lapsista kasvaa hyviä yhteiskunnan jäseniä. Monissa muissakin lääkkeissä on huumeeksi luokiteltuja, älkää nyt alkako näitä ADHD nuoria maalittaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi roikkua näillä palstoilla? Sitä minäkin olen aina ihmetellyt teidän narisijoiden
        kohdalla?
        Sinähän olet olut yksi suurimmista narisijoista, kun olet yrittänyt saada palstaa sinun mielesi mukaiseksi.

Milloin kukakin palstaa yrittää pomottaa. Nyt on Iso D vauhdissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin kukakin palstaa yrittää pomottaa. Nyt on Iso D vauhdissa.

Onko Danny tullut tänne kirjoittamaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä lapset saavat lääkitystä lääkärin valvonnassa ja hyötyvät siitä. Näitä lapsia ja nuoria pidettiin ennen häirikköinä, nyt osataan diagnosoida neurologiset poikkeamat. Yleensä tilanne tasoittuu iän myötä, kun hoito on aloitettu ajoissa. Koulu sujuu, sosiaaliset suhteet sujuu kun on sopiva lääkitys. Lapsista kasvaa hyviä yhteiskunnan jäseniä. Monissa muissakin lääkkeissä on huumeeksi luokiteltuja, älkää nyt alkako näitä ADHD nuoria maalittaa!

Hyvä sinä! Kiitos, että annoit asiallista tietoa.
        Ei jäänyt turhia oletuksia mieleen kummittelemaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kummallista. Sairauden paranemisesta saa palstalla iloita, mutta ei hyvästä terveydestä.

No joudan vielä istahtamaan koneen ääreen, kaalikääryleet tehty, onnistuminen ei oikein täysi kymppi, siirappia puuttui, mutta takuulla syötyä tulee.
        Tein virheen, annoin liian kauan kaalin kiehua, kesäkaali ei sitä kestä, ja meinasi kääröjen teko olla kehnoa.
        Pitää odottaa, kun kaali hieman sitkistyy ja tehdä uusi satsi.

Minä sormi suussa ihmettelen teidän tietämyksistä lääkkeistä ja niiden vaikutuksesta noin paljon.
        Minulla ei mitään kokemuksia lähipiirissäkään, hyvä, että omien lääkkeiden nimiä muistan.
        Yksi ehkä isokin puutos tuokin, en vaan jaksa millään kiinnostua opettelemaan ja päässäkin pysyy yleisimmät rohdot.

Tottahan toki tuokin, että veroja kerätään, että lääkäriin päästään, en ole siitä mitään maininnut, omasta kunnostani puhun ja kiitän kädet ristissä, että en usein lääkäriä tarvitse, vaikka veroni myös siihenkin suuntaan menee.
        Onnellista olisi, kun jokainen tarvitseva lääkäriin pääsisi, ei taida aina onnistua sekään.

Olen jo maininnut miten vaikea laji tämä kirjoittelu on, en mielestäni "kiemurtele ja kumartele" mihinkään suuntaan, pahoillani toki olen jos tahtomattani olen saanut verenpaineen joillakin nousemaan.
        Demeter on ketjumme aarre, samoin moni muu, Ramoonakin vaikka heistäkin vikaa löytyy, näin olen lukenut.
        Jätetään arvostelu ja vain kirjoitellaan.

• Anonyymi
        Hil-la kirjoitti:

No joudan vielä istahtamaan koneen ääreen, kaalikääryleet tehty, onnistuminen ei oikein täysi kymppi, siirappia puuttui, mutta takuulla syötyä tulee.
        Tein virheen, annoin liian kauan kaalin kiehua, kesäkaali ei sitä kestä, ja meinasi kääröjen teko olla kehnoa.

Minä sormi suussa ihmettelen teidän tietämyksistä lääkkeistä ja niiden vaikutuksesta noin paljon.
        Minulla ei mitään kokemuksia lähipiirissäkään, hyvä, että omien lääkkeiden nimiä muistan.
        Yksi ehkä isokin puutos tuokin, en vaan jaksa millään kiinnostua opettelemaan ja päässäkin pysyy yleisimmät rohdot.

Tottahan toki tuokin, että veroja kerätään, että lääkäriin päästään, en ole siitä mitään maininnut, omasta kunnostani puhun ja kiitän kädet ristissä, että en usein lääkäriä tarvitse, vaikka veroni myös siihenkin suuntaan menee.
        Onnellista olisi, kun jokainen tarvitseva lääkäriin pääsisi, ei taida aina onnistua sekään.

Olen jo maininnut miten vaikea laji tämä kirjoittelu on, en mielestäni "kiemurtele ja kumartele" mihinkään suuntaan, pahoillani toki olen jos tahtomattani olen saanut verenpaineen joillakin nousemaan.
        Demeter on ketjumme aarre, samoin moni muu, Ramoonakin vaikka heistäkin vikaa löytyy, näin olen lukenut.

Laitan siirapin sijaan vähän hunajaa kaaliruokiin, Mutta teen yleensä laatikkoa, liian vaikea erotella niitä lehtiä, tahtoo repeillä.
        Jatka vaan omalla tavallasi kirjoittaen samoin te muutkin . Ains joku nipottaa mutta siitä viis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvoisa Demeter Ykkönen. Saat luotettavampaa tietoa itse hakemalla asiantuntija sivustoilta noista lääkkeistä. Pidit tuota tietojen kopsausta esimerkkinä hyvästä keskustelusta.
        Onko täällä tarpeen kenenkään asenteita arvailla? Kas kun et suoraan ilmoittanut nikkejä jotka leuhkii ja niitä jotka jakaa ja antaa tilaa. Tuo vuodatuksesi on selvää riidan haastamista.

Vai näin siinä taas kävi!..)) Että riitaa tuli haastettua ? Minulle kyllä riittää se kopsattukin tieto jos lähde mainitaan tai se on tarkistettavissa.

Niin, aina voi mielestäni "arvailla asenteita" - kai me kaikki sitä mielipiteitä muodostaessa teemme, ellei meillä sitten ole hallussamme se "kylmä totuus" tai emme ole totuuskomission jäseniä..))

"Suorapuheisuudella" en voi tosiaankaan ylpeillä. Tavakseni on tullut esittää näkemykseni "yleisellä tasolla", ei maalittaen ketään vaan näkemällä että mahdollinen, esitetty kritiikki voi koskea monia, minuakin, ja kohde voi sen sovittaa itseensä tai olla sovittamatta.
        demeter1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai näin siinä taas kävi!..)) Että riitaa tuli haastettua ? Minulle kyllä riittää se kopsattukin tieto jos lähde mainitaan tai se on tarkistettavissa.

Niin, aina voi mielestäni "arvailla asenteita" - kai me kaikki sitä mielipiteitä muodostaessa teemme, ellei meillä sitten ole hallussamme se "kylmä totuus" tai emme ole totuuskomission jäseniä..))

"Suorapuheisuudella" en voi tosiaankaan ylpeillä. Tavakseni on tullut esittää näkemykseni "yleisellä tasolla", ei maalittaen ketään vaan näkemällä että mahdollinen, esitetty kritiikki voi koskea monia, minuakin, ja kohde voi sen sovittaa itseensä tai olla sovittamatta.
        demeter1

Ei täällä montaa "kohdetta" kirjoita. Helppoa on kohde kirjoituksistasi lukea.

• Hil-la kirjoitti:

Kopioitua lääketietämystä. kopion lähde on googlattavissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolla tuon lisäksi myös kattavasti ADHD-lääkkeiden väärinkäytön riskeistä.

https://www.kaypahoito.fi/nix01786
        ADH-lääkkeiden väärinkäytön riski

ADHD-lääkkeestä lupaavin apu amfetamiiniriippuvuuteen

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/adhd-laakkeesta-lupaavin-apu-amfetamiiniriippuvuuteen/

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Nuo kopsut siis minun laittamani.

Ei täällä kopsuilla pommittajaa tarvita! Jota asia kiinnostaa, löytää itse luotettavaa tietoa. Ei aihe ole ajankohtainen 80plussalla,

• Anonyymi kirjoitti:

Tekoäly lienee otetun käyttöön avuksi wikipediassakin.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tekoäly lienee otetun käyttöön avuksi wikipediassakin.

Kiitos siili kopsuista. Minua jää vaivaamaan jos en ole jotain ymmärtänyt oli asia mikä tahansa.
        Ja joo, huomasin, että googlekin käyttää tekoälyä. Ihmettelen miten niin nopeasti tuli pitkät vastaukset yhden sanan kysymykseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Paremmuutta wikitiedoin.

Huumekeskustelu sisälsi muutakin kuin lääketietoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Huumekeskustelussa oli paljon kirjoittajien omia kommentteja muusta kuin lääkehoidosta.

Deme kuten Hillakin saavat kirjoittaa täällä juuri kuten viisaudessaan itse arvioivat kuten onneksi kirjoittavatkin.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Huumekeskustelu sisälsi muutakin kuin lääketietoa.

Totta. Se oli hyvä keskustelu. Omat kommenttini perustuivat ihan mediasta luettuihin juttuihin ja omiin mielipiteisiin. Itse kyllä laitan lähteet olkoot Wiki tai muu.
        Taisi muuten olla lastenpsykiatri Jari Sinkkosen (?) lausunto siitä lapsen pettymisen sallimisesta ja mikä on jopa suotavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Se oli hyvä keskustelu. Omat kommenttini perustuivat ihan mediasta luettuihin juttuihin ja omiin mielipiteisiin. Itse kyllä laitan lähteet olkoot Wiki tai muu.
        Taisi muuten olla lastenpsykiatri Jari Sinkkosen (?) lausunto siitä lapsen pettymisen sallimisesta ja mikä on jopa suotavaa.

Hyvää että vaihteeksi puhutaan nuorista ja lapsista, onhan meillä lastenlapsia ja lastenlastenlapsia, Eläkeläiset usein jauhaa ja valittaa vain oman ikäluokan vaikeuksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvää että vaihteeksi puhutaan nuorista ja lapsista, onhan meillä lastenlapsia ja lastenlastenlapsia, Eläkeläiset usein jauhaa ja valittaa vain oman ikäluokan vaikeuksista.

Uusi aloitus olisi paikallaan.
        Nuoret ja huumeet
        Nuoret ja ADHD
        Nuoret ja lääkkeet
        EVVK meikää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuoret ja huumeet
        Nuoret ja ADHD
        Nuoret ja lääkkeet
        EVVK meikää.

Minusta on hyvä jos/kun pystytään keskustelemaan kiikkustuolissakin ihan vaan esiin tulleista asioista, rönsyillä.
        Tokihan näyttää johonkin tiettyyn asiaankin keskittyvät aloitukset saavan runsaasti kirjoituksia ja hyvä niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Samaten minun kommenttini. Ja lastenpsykiatri on Jari Sinkkonen.

• Anonyymi kirjoitti:

ADHD- diagnooseja tehdään nykyisin entistä useammin myös aikuisille.

• Anonyymi kirjoitti:

Nuoret ja huumeet
        Nuoret ja ADHD
        Nuoret ja lääkkeet
        EVVK meikää.

Mikä aihe sinua kiinnostaisi?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

ADHD- diagnooseja tehdään nykyisin entistä useammin myös aikuisille.

Tehdäänkö 80 plus vuotiaille niitä diagnooseja ja lääkitäänkö huumeilla?

• Anonyymi kirjoitti:

Tehdäänkö 80 plus vuotiaille niitä diagnooseja ja lääkitäänkö huumeilla?

No jos vaikka googletat. Sieltähän se tieto löytyy😀.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Kopioitua lääketietämystä. kopion lähde on googlattavissa.

Mitä vikaa on kopiossa ? Luotettava kopio on parempi kuin meikäläisten
        ikäisten luulot.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

No jos vaikka googletat. Sieltähän se tieto löytyy😀.

Et osaa itsekään googlata.

• Anonyymi

Meni viimeinenkin mielenkiinto aloituksen seuraamisesta.
      Joko täällä on innokkaimman kaksikon lääkitykset hoidettu, kun hypättiin lapsiin ka huumeisiin.
      Ainahan asiatietoa haluava löytää sitä netistä, ei täällä ole asiantuntijoita, mutta muutamat esiintyvät kuin Nobelin saaneina, kaikki tietäviä ja netistä kopsaavia!

• Anonyymi

Hillan ketju on tarkoitettu arkipäivän kuulumisille, sitä on tolkutettu aina. Huumeet ja adhd on näköjään nyt vanhusten arkea. Hilla itsekkin kiitteli lääkkeiden asiantuntijoita.

• Anonyymi

Voi, pahoittelut! Älä suotta suivaannu.
        Tämä ei ole minulle niin tärkeää, joten väistyn ja annan tilaa. Innostuin vaan rupattelemaan pitkästä aikaa.

• Siili25
        Anonyymi kirjoitti:

Hillan ketju on tarkoitettu arkipäivän kuulumisille, sitä on tolkutettu aina. Huumeet ja adhd on näköjään nyt vanhusten arkea. Hilla itsekkin kiitteli lääkkeiden asiantuntijoita.

Miksi Hillan ketjussa sitten jatkuvasti arvostellaan Hillaa ja Demeäkin. Sekö on sitte siten sitä arkipäivän kuulumista jota tunnut kaipaavan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä sana on vapaa. Ei ole pakko toistaa tekemisiään monta vuotta joka päivä,
        kun ei ne miksikään muutu.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Miksi Hillan ketjussa sitten jatkuvasti arvostellaan Hillaa ja Demeäkin. Sekö on sitte siten sitä arkipäivän kuulumista jota tunnut kaipaavan?

Miksiköhän ? Etkö tiedä ?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tuota minäkin tarkoitan, Hilla voisi silloin tällöin huomauttaa noita omatekoisia asiantuntijoita!
        Hillan on liian kiltti, ei hänen tarvitse sietää kaikkea.
        Noiden häiriköiden vuoksi meni maku, ei Hillan.

• Anonyymi kirjoitti:

Täällä sana on vapaa. Ei ole pakko toistaa tekemisiään monta vuotta joka päivä,
        kun ei ne miksikään muutu.

No eikö sekin käy jos sana kerran on vapaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Tuota minäkin tarkoitan, Hilla voisi silloin tällöin huomauttaa noita omatekoisia asiantuntijoita!
        Hillan on liian kiltti, ei hänen tarvitse sietää kaikkea.
        Noiden häiriköiden vuoksi meni maku, ei Hillan.

Hilla on tähänkin asiaan kommenttinsa kertonut. Luuletko että nämä "häiriköt" tokenevat hänen huomautuksistaan?

• Anonyymi

Olisit kirjoittanut suoraan, että sinä et suvaitse sitä, kun siili osallistuu keskusteluun.
        Tuo keskustelu oli alun alkaen arkista asiaa.
        Päihteitä käyttävän ihmisen kohtaaminen ja miten huumeet leviävät.
        Valitettavasti nuo kohtaamiset voivat olla kaupunkiympäristössä asuvan, jopa yli 80 v. arkipäivää.
        Se, että joku/jotkut toivat lisätietoa tämän pitkän ketjun hännille ei luulisi sinua sen enempää kuin Hillaa haittaavan.
        Jotkut haluavat, minä ainakin, tietää maailman menosta sen kotinsa ulkopuolelta.

Mutta joo, ongelmasi taitaa olla nimimerkki siilin kirjoitukset ja hänelle kommentoivat.

Voi hyvää päivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit kirjoittanut suoraan, että sinä et suvaitse sitä, kun siili osallistuu keskusteluun.
        Valitettavasti nuo kohtaamiset voivat olla kaupunkiympäristössä asuvan, jopa yli 80 v. arkipäivää.
        Se, että joku/jotkut toivat lisätietoa tämän pitkän ketjun hännille ei luulisi sinua sen enempää kuin Hillaa haittaavan.
        Jotkut haluavat, minä ainakin, tietää maailman menosta sen kotinsa ulkopuolelta.

Mutta joo, ongelmasi taitaa olla nimimerkki siilin kirjoitukset ja hänelle kommentoivat.

Voi hyvää päivää.

Yksi ilmoittikin ettei mahdu samaan ketjuun siilin kanssa. Puskaan tuntuu mahtuvan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi ilmoittikin ettei mahdu samaan ketjuun siilin kanssa. Puskaan tuntuu mahtuvan.

Ennen siiliä se oli D. Oli palstalla ketjukin kahtiajakoisuudesta. Tekijänä "tyttö sinä olet tähti".

Kuinka monta tulijaa on vielä odotettavissa, joiden kanssa hiertää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pääsipä kamu esittämään ammattipätevyyttään tässäkin ketjussa.nyt näyttää pilkan piikkiä pistävän kaupassa käyntien kertomisesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvää päivää.

Sääliksi käy joitakin. Pitänee koittaa ymmärtää. Tiettyyn rajaan asti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennen siiliä se oli D. Oli palstalla ketjukin kahtiajakoisuudesta. Tekijänä "tyttö sinä olet tähti".

Kuinka monta tulijaa on vielä odotettavissa, joiden kanssa hiertää.

Tähteys ei kyllä siitä jyrästä tule mieleen,

• Anonyymi kirjoitti:

Minä en anna kirjoitteluani sen häiritä. Seison sanojeni takana kautta aikain ja en pane painoarvoa valheille ja ilkeyksille. Ne eivät saa minua väistymään.

• Anonyymi

Sama pahantekijä gubbe olet!Tuo ja helevetin joutuin ne viemäsi asiat,silloin kun olemme kotona,muuten lähtee vain lisää! Sulla ei ole oikeutta tulla toisten asuntoihin ym paikkoihin ilman lupaa!!!!!!!!me emme ole sinun elättäjiä,meikö jakeluun?Olet pahimman luokan kriminaali,kuuluisit vankilaan tai vankimielisairaalaan!kauttaaltaan paha ihminen!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut = far-right Finns Party?

Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      79
      7419
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      204
      4650
    3. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      72
      4570
    4. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      58
      4130
    5. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

"Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      70
      4107
    6. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      33
      3619
    7. Porno-ope?

Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      61
      3015
    8. Sovitteko ulkonäöllisesti

Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty
      Ikävä
      65
      2732
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      39
      1925
    10. Kaiken järjen ja logiikan voimalla

Voin todeta nainen, että halusit vain sitä.
      Ikävä
      47
      1685
    Aihe