Ruikuttajien yhteiskunta
Iltalehdessä Iita ruikuttaa menettävänsä opiskelijan asuntotukimuutoksen johdosta aikaisempaan verrattuna noin 200 euroa kuukaudessa. Koska hän asuu vanhempansa omistamassa asunnossa.
Uutisen sanoma on, että Iita menettää, ei se, että Iita sai aikaisemmin liikaa tukirahaa.
Media huutaa tulonmenetyksestä. Tuki ei ole tuloa. Tuloa ovat saadut ansiot työstä, yrittäjyydestä ja omaisuudesta. Tuki on tuki, jota nykyisin saadaan liikaa. Jos liikaa tukea vähennetään, ei kyse ole tulonmenetyksestä. Päinvastoin Iita saa edelleen vastikkeetonta tukea, uudessa tilanteessa hieman vähemmän.
Tuskinpa vanhempi vaatii omalta lapseltaan markkinaehtoista vuokraa. Jos vaatii, hän joutuu maksamaan 30 %:n pääomatuloveron vuokran ja vastikkeen erotuksesta. Erotus voi hyvinkin olla suurempi kuin Iitan menetys. Mutta mitä nyt vanhempien kohtalosta, koska minä minä minä.
Jos kyse on sijoitusasunnosta, jossa pääomavastike on korkea, saa sen vähentää vain mikäli yhtiökokous on päättänyt, että pääomavastikkeet tuloutetaan täysimääräisinä asuntoyhtiön kirjanpidossa. Jos tällaiseen asuntoon saa asumistukea, kyse on vääryydestä muita veronmaksajia kohtaan.
Ruikuttajille mikään ei riitä. Itse asuin opiskeluaikana toisen luokkatoverini kanssa yhdessä huoneessa omakotitalon yläkerrassa. Kun muutin töihin Helsinkiin, asuin pitkään alivuokralaisena kimppakämpässä kymmenientuhansien muiden nuorten tavoin. Silloin Suomi oli velaton yhteiskunta.
Ruikuttajien yhteiskunta
10
139
Vastaukset
- Anonyymi
Tietenkään väärinkäytöksiä ei voi sallia tukia haettaessa, mutta onko järkeä pakottaa oma lapsi pois edullisesta ja turvallisesta kodista vain siksi, että tuki siirtyy mieluummin vieraalle vuokranantajalle korkeaan markkinavuokraan.
- Anonyymi
Minun aikaan hiihdettiin. Ei ollut mitään mopoja, saatikka miittejä.
- Anonyymi
Jurakaudella asuttiin luolissa ja liha syötiin raakana.
- Anonyymi
Suomi ei tienaa. Se on se ydinongelma.
- Anonyymi
Ikäluokkien pienentyessä asiatila vain pahenee. Meillä siirtyy hurja määrä tekijöitä eläkkeelle jo nyt vuosikymmenen loppuun mennessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikäluokkien pienentyessä asiatila vain pahenee. Meillä siirtyy hurja määrä tekijöitä eläkkeelle jo nyt vuosikymmenen loppuun mennessä.
Noin on sanottu jo 30 vuotta. En arvannutkaan että ne eläkkeelle jäävät joista aina puhutaan olinkin minä itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin on sanottu jo 30 vuotta. En arvannutkaan että ne eläkkeelle jäävät joista aina puhutaan olinkin minä itse.
Ihan aikuisten oikeasti ikäluokat pienenee ja työväesto, joka niitä eläkeläisiä elättää, hupenee samaa vauhtia. Ei näitä voi enää pakottaa valtiovelkaa vielä lisäksi kustantamaan.
- Anonyymi
Ennen oli vain rikkaiden lapsilla vara kouluttautua ja Orpo-Purran hallitus on viemässä suomalaiset samanlaiseen tilateeseen jälleen. Vain rikkaat ovat etuoikeutettuja,
- Anonyymi
Tällä porvaripolitiikalla saatetaan Suomi siihen asemaan kuin oli mielikuvamme itäeuroopan maista josku takavuosikymmeninä.
- Anonyymi
Meillä alkaa mennä konkurssitahti jo pahemmaksi kuin kuuluisalla 90-luvulla. Alkaa näyttää jo erittäin lohduttomalta. Ahdistaa tämä tilanne, vaikka hätä ei koske nyt henkilökohtaisesti. Meillä on aivan karmea hallitus nyt puikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1053661
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se472610- 1142432
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣401954Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu271668- 271512
Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et211498- 221328
Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81241Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701235