Ruikuttajien yhteiskunta
Iltalehdessä Iita ruikuttaa menettävänsä opiskelijan asuntotukimuutoksen johdosta aikaisempaan verrattuna noin 200 euroa kuukaudessa. Koska hän asuu vanhempansa omistamassa asunnossa.
Uutisen sanoma on, että Iita menettää, ei se, että Iita sai aikaisemmin liikaa tukirahaa.
Media huutaa tulonmenetyksestä. Tuki ei ole tuloa. Tuloa ovat saadut ansiot työstä, yrittäjyydestä ja omaisuudesta. Tuki on tuki, jota nykyisin saadaan liikaa. Jos liikaa tukea vähennetään, ei kyse ole tulonmenetyksestä. Päinvastoin Iita saa edelleen vastikkeetonta tukea, uudessa tilanteessa hieman vähemmän.
Tuskinpa vanhempi vaatii omalta lapseltaan markkinaehtoista vuokraa. Jos vaatii, hän joutuu maksamaan 30 %:n pääomatuloveron vuokran ja vastikkeen erotuksesta. Erotus voi hyvinkin olla suurempi kuin Iitan menetys. Mutta mitä nyt vanhempien kohtalosta, koska minä minä minä.
Jos kyse on sijoitusasunnosta, jossa pääomavastike on korkea, saa sen vähentää vain mikäli yhtiökokous on päättänyt, että pääomavastikkeet tuloutetaan täysimääräisinä asuntoyhtiön kirjanpidossa. Jos tällaiseen asuntoon saa asumistukea, kyse on vääryydestä muita veronmaksajia kohtaan.
Ruikuttajille mikään ei riitä. Itse asuin opiskeluaikana toisen luokkatoverini kanssa yhdessä huoneessa omakotitalon yläkerrassa. Kun muutin töihin Helsinkiin, asuin pitkään alivuokralaisena kimppakämpässä kymmenientuhansien muiden nuorten tavoin. Silloin Suomi oli velaton yhteiskunta.
Ruikuttajien yhteiskunta
10
179
Vastaukset
- Anonyymi
Tietenkään väärinkäytöksiä ei voi sallia tukia haettaessa, mutta onko järkeä pakottaa oma lapsi pois edullisesta ja turvallisesta kodista vain siksi, että tuki siirtyy mieluummin vieraalle vuokranantajalle korkeaan markkinavuokraan.
- Anonyymi
Minun aikaan hiihdettiin. Ei ollut mitään mopoja, saatikka miittejä.
- Anonyymi
Jurakaudella asuttiin luolissa ja liha syötiin raakana.
- Anonyymi
Suomi ei tienaa. Se on se ydinongelma.
- Anonyymi
Ikäluokkien pienentyessä asiatila vain pahenee. Meillä siirtyy hurja määrä tekijöitä eläkkeelle jo nyt vuosikymmenen loppuun mennessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikäluokkien pienentyessä asiatila vain pahenee. Meillä siirtyy hurja määrä tekijöitä eläkkeelle jo nyt vuosikymmenen loppuun mennessä.
Noin on sanottu jo 30 vuotta. En arvannutkaan että ne eläkkeelle jäävät joista aina puhutaan olinkin minä itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin on sanottu jo 30 vuotta. En arvannutkaan että ne eläkkeelle jäävät joista aina puhutaan olinkin minä itse.
Ihan aikuisten oikeasti ikäluokat pienenee ja työväesto, joka niitä eläkeläisiä elättää, hupenee samaa vauhtia. Ei näitä voi enää pakottaa valtiovelkaa vielä lisäksi kustantamaan.
- Anonyymi
Ennen oli vain rikkaiden lapsilla vara kouluttautua ja Orpo-Purran hallitus on viemässä suomalaiset samanlaiseen tilateeseen jälleen. Vain rikkaat ovat etuoikeutettuja,
- Anonyymi
Tällä porvaripolitiikalla saatetaan Suomi siihen asemaan kuin oli mielikuvamme itäeuroopan maista josku takavuosikymmeninä.
- Anonyymi
Meillä alkaa mennä konkurssitahti jo pahemmaksi kuin kuuluisalla 90-luvulla. Alkaa näyttää jo erittäin lohduttomalta. Ahdistaa tämä tilanne, vaikka hätä ei koske nyt henkilökohtaisesti. Meillä on aivan karmea hallitus nyt puikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2363536- 623188
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I752738Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk372580Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve852195Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro271932Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä851929Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva401852Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.961737Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli691083