Sekä evoluutio että luomine

Maapallo on syntynyt 4,8 miljardia vuotta sitte. Maapallon nykyinen järjestys on luotu n 6000 v sitten. Aina on sekä evoluutiota että luomista.

Vain evoluutio on ateistinen ajatus. Tiede ei ole ateistista. Naturalismi on.

46

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoitoon

    • 6000 vuotta sitten oli sellainen aika, että sitä ennen maapallon järjestys oli toisenlainen kuin nykyään.

      Sekä tieteen valtavirralla, että fundamentalisteilla on väärä käsitys maapallon historiasta. Valtavirta sulkee luomisen pois, vaikka se on oleellinen osa, fundamentalistit sulkevat evoluution pois, vaikka se on aivan yhtä tärkeä.

      Evoluutioteoria on hyvä tieteellinen teoria, joka kehittyy kuten tiede kehittyy. Mutta se on vain biologiaa. Maapallon historiassa täytyy olla mukana myös kaikki muut tieteet, filosofiaa ja teologiaa myöten.

      Vika on naturalistisessa tieteenkäsityksessä. Se on torso todellisuuteen, totuuteen nähden.

      • Anonyymi

        Täytyy kuitenkin muistaa, että teologia on "tiede uskosta", mutta ei "tiede uskon sisällön totuuden todistamisesta".

        Teologia luokitellaan useimmiten humanistiseksi tai yhteiskuntatieteelliseksi tieteenalaksi, ei luonnontieteeksi:

        – Teologia pohjautuu usein lähtöoletukseen jumalan tai jumalten olemassaolosta, eikä tätä oletusta voi todentaa kokeellisesti.
        – Sen keskeiset väitteet eivät ole falsifioitavissa samalla tavalla kuin luonnontieteelliset hypoteesit.

        Koska tavoitteena on tutkia maapallon eliöstön kehittymistä tieteellisesti, teologia ei ole tutkimusvälineenä tarpeellinen, koska teologia perustuu uskoon ja pyhiin teksteihin, kun taas evoluutiobiologia perustuu havaintoihin, mittauksiin ja testattaviin hypoteeseihin.

        Teologia voi käsitellä elämän alkuperää ja merkitystä uskon näkökulmasta, mutta se ei voi tuottaa kokeellisesti varmistettavia selityksiä lajien kehityksestä.

        Tämön takia evoluutioteoria elää omaa elämää, eikä sitä kiinnosta pyhät kirjoitukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin muistaa, että teologia on "tiede uskosta", mutta ei "tiede uskon sisällön totuuden todistamisesta".

        Teologia luokitellaan useimmiten humanistiseksi tai yhteiskuntatieteelliseksi tieteenalaksi, ei luonnontieteeksi:

        – Teologia pohjautuu usein lähtöoletukseen jumalan tai jumalten olemassaolosta, eikä tätä oletusta voi todentaa kokeellisesti.
        – Sen keskeiset väitteet eivät ole falsifioitavissa samalla tavalla kuin luonnontieteelliset hypoteesit.

        Koska tavoitteena on tutkia maapallon eliöstön kehittymistä tieteellisesti, teologia ei ole tutkimusvälineenä tarpeellinen, koska teologia perustuu uskoon ja pyhiin teksteihin, kun taas evoluutiobiologia perustuu havaintoihin, mittauksiin ja testattaviin hypoteeseihin.

        Teologia voi käsitellä elämän alkuperää ja merkitystä uskon näkökulmasta, mutta se ei voi tuottaa kokeellisesti varmistettavia selityksiä lajien kehityksestä.

        Tämön takia evoluutioteoria elää omaa elämää, eikä sitä kiinnosta pyhät kirjoitukset.

        Teologiassa on erilaisia koulukuntia. Yhden koulukunnan mukaan Jumala on olemassa ja luonut maailman. Silloin on sekä evoluutiota, että luomista ja tutkitaan, miten ne nivoutuvat yhteen.

        On myönnettävä, että kukaan ei oikein osaa tätä tehdä hyvin, mutta se tässä tehtävänä olisi ja kyllä sitä paljon yritetään. Luomisen ja tieten käsityksen yhdistämisestä on paljon kirjallisuutta.

        Kun sitä yrittää, tulee heti väitteitä, ettei se ole tiedettä. Se ei pidä paikkaansa, se on yksi koulukunta tieteessä.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Teologiassa on erilaisia koulukuntia. Yhden koulukunnan mukaan Jumala on olemassa ja luonut maailman. Silloin on sekä evoluutiota, että luomista ja tutkitaan, miten ne nivoutuvat yhteen.

        On myönnettävä, että kukaan ei oikein osaa tätä tehdä hyvin, mutta se tässä tehtävänä olisi ja kyllä sitä paljon yritetään. Luomisen ja tieten käsityksen yhdistämisestä on paljon kirjallisuutta.

        Kun sitä yrittää, tulee heti väitteitä, ettei se ole tiedettä. Se ei pidä paikkaansa, se on yksi koulukunta tieteessä.

        Jotkut tutkijat, teologit ja uskovat yrittävät yhdistää evoluution ja teologian niin sanotuksi teistiseksi evoluutioksi (tai “evoluutioluomiseksi”). Puhut varmaan siitä.

        Tämä on täysin uskovaisten asia. Mutta uskovaiset eivät ole tästä asiasta näkökään samaa mieltä keskenään.

        Konflikti uskovaisten välille syntyy siitä, että toinen puoli painottaa tieteellisiä havaintoja ja yrittää sovittaa niitä vertauskuvalliseen pyhien kirjoitusten tulkintaan, kun taas toinen pitää kiinni pyhien kirjoitusten tekstien kirjaimellisesta totuudesta ja siitä seuraavista teologisista johtopäätöksistä.

        Tiedettä ei pysty ostamaan, mihinkään. Tieteen mission on tutkia ja tavoitella eri tavoin totuutta. Uskontojen mallit ovat erilaisia, absoluuttisia totuuksia, joita ei voi muuttaa vaikka ne olisivat kuinka vääriä.


    • Anonyymi

      Maapallo on siis järjestyksessä, joo, epäjärjestyksessä.

      • Erilaisia vaiheita, järjestyksiä, millaiseksi Jumala on maailman luonut. Nyt pian alkaa Tuhatvuotisen Paratiisin aika, ja sitten tuhannen vuoden päästä luodaan Uusi Maa ja Uusi Taivas. Mitä nämä er vaiheet ovat, ja miten se limittyy evoluution kanssa, siitä on kysymys.

        Naturalismi ei näitä tunnusta, eikä aikaisempiakaan vaiheita. Aina vaan tätä samaa kuin nyt on. Kunnes aurinko räjähtää ja sammuu yms.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Erilaisia vaiheita, järjestyksiä, millaiseksi Jumala on maailman luonut. Nyt pian alkaa Tuhatvuotisen Paratiisin aika, ja sitten tuhannen vuoden päästä luodaan Uusi Maa ja Uusi Taivas. Mitä nämä er vaiheet ovat, ja miten se limittyy evoluution kanssa, siitä on kysymys.

        Naturalismi ei näitä tunnusta, eikä aikaisempiakaan vaiheita. Aina vaan tätä samaa kuin nyt on. Kunnes aurinko räjähtää ja sammuu yms.

        Evoluutioteoria on rakennettu metodologisen ja metafyysisen naturalismin pohjalle: se etsii selityksiä lajien synnylle ja muutokselle luonnonlakien, mutaatioiden, perinnöllisyyden ja luonnonvalinnan kautta.

        Metafyysinen naturalismi lienee seurausta siitä, että ei ole esiin tullut mitään indikaatiota jostakin tekijästä, jota uskovaiset jumalaksi nimittävät. Ei ole myöskään tarvetta tavoitella sitä.

        En ymmärrä, miksi tähän pitää sekoittaa pyhät kertomukset?


    • Anonyymi

      Evoluutioteoria on tieteellinen malli lajien synnystä ja kehityksestä.

      Se ei ota kantaa Jumalan olemassaoloon, vaan selittää ilmiön luonnollisin mekanismein.

      Eli tiede perustuu metodologiseen naturalismiin: tutkimuksessa käytetään vain luonnollisia selityksiä, koska ne ovat testattavissa.

      Se ei edellytä, että tutkija olisi ateisti, eikä kiellä Jumalan olemassaoloa — se vain ei voi tieteellisesti todistaa tai kumota sitä.

      ”naturalismi on ateistista”, tarkoittaa metafyysistä naturalismia, mutta tämä ei ole sama asia kuin tiede.

      Edelleen kysyn, miksi evoluution tutkimukseen pitää väkisin liittää pyhien kirjoitusten väittämiä?

      Jos tutkimuksessa sekoitetaan teologiset uskomukset ja tieteelliset menetelmät, lopputulos ei ole enää puhtaasti tiedettä vaan teologis-tieteellistä tulkintaa.

      Tämä voi olla hyväksyttävää esimerkiksi teologisessa tiedekunnassa, mutta ei luonnontieteellisessä tutkimuksessa.

      • Kysymys ei ole luonnontieteestä pelkästään, vaan myös teologiasta ja filosofiasta. Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu.

        Kyse on totuudesta, todellisuudesta maapallon historiassa. Silloin ei voi rajata asiaa biologiaan.

        Jos maapallolla on luomista, niin siten on. Ei siinä kysytä tieteen rajoja.

        Ja jos luomista on, niin kyllä sen pitää jossain näkyäkin. Silloin vaan joudutaan siirtymään teologian ja filosofian puolelle, että se näkyisi. Sille ei voi mitään, se johtuu kysymyksen luonteesta. Kyse on koko maapallon historiasta, ja sitä tutkivista tieteistä ja tiedemiehistä. Tiedemiesten kohdalla tulee mukaan ihminen ja yhteiskunta. Sosiaalinen paine tiedeyhteisössä jne. Rahan valta ja traditiot, yhteiskuntaluokkien edut ym.

        Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? Ateistisen narratiivin etu. Teistinen narratiivi pelataan pois tällä silmänkääntötempulla.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys ei ole luonnontieteestä pelkästään, vaan myös teologiasta ja filosofiasta. Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu.

        Kyse on totuudesta, todellisuudesta maapallon historiassa. Silloin ei voi rajata asiaa biologiaan.

        Jos maapallolla on luomista, niin siten on. Ei siinä kysytä tieteen rajoja.

        Ja jos luomista on, niin kyllä sen pitää jossain näkyäkin. Silloin vaan joudutaan siirtymään teologian ja filosofian puolelle, että se näkyisi. Sille ei voi mitään, se johtuu kysymyksen luonteesta. Kyse on koko maapallon historiasta, ja sitä tutkivista tieteistä ja tiedemiehistä. Tiedemiesten kohdalla tulee mukaan ihminen ja yhteiskunta. Sosiaalinen paine tiedeyhteisössä jne. Rahan valta ja traditiot, yhteiskuntaluokkien edut ym.

        Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? Ateistisen narratiivin etu. Teistinen narratiivi pelataan pois tällä silmänkääntötempulla.

        ....Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? ....

        Ei kukaan ole rajannut yhtään mitään.

        Evoluution tutkimus tutkii maapallon evoluutiota ja pyhien kirjoitusten tekstit ovat mukana tai eivät ole.

        Evoluutiotutkimus nojaa empiriaan: havaintoihin luonnosta, fossiiliaineistoon, DNA-tutkimuksiin, kokeisiin ja vertailuihin.

        Pyhät kirjoitukset ovat uskonvaraisia lähteitä – niiden sisältöä ei voida testata tieteellisesti.

        Jos väitettä ei voi kumota tai todentaa havainnoilla, se ei kuulu luonnontieteen piiriin.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys ei ole luonnontieteestä pelkästään, vaan myös teologiasta ja filosofiasta. Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu.

        Kyse on totuudesta, todellisuudesta maapallon historiassa. Silloin ei voi rajata asiaa biologiaan.

        Jos maapallolla on luomista, niin siten on. Ei siinä kysytä tieteen rajoja.

        Ja jos luomista on, niin kyllä sen pitää jossain näkyäkin. Silloin vaan joudutaan siirtymään teologian ja filosofian puolelle, että se näkyisi. Sille ei voi mitään, se johtuu kysymyksen luonteesta. Kyse on koko maapallon historiasta, ja sitä tutkivista tieteistä ja tiedemiehistä. Tiedemiesten kohdalla tulee mukaan ihminen ja yhteiskunta. Sosiaalinen paine tiedeyhteisössä jne. Rahan valta ja traditiot, yhteiskuntaluokkien edut ym.

        Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? Ateistisen narratiivin etu. Teistinen narratiivi pelataan pois tällä silmänkääntötempulla.

        1800-luvulla ja sitä ennen tieteellinen tutkimus usein yritti sovittaa havainnot Raamattuun (esim. maailman iän laskeminen sukuluetteloista).

        Tämä lähestymistapa johti moniin virheellisiin tuloksiin, kun uusia havaintoja tuli (esim. fossiilien ajoitus paljasti maapallon olevan miljardeja vuosia vanha).

        Valitettavasti on vielä maita, joissa uskonnot ohjaavat tiedettä. Näissä maissa on haasteita monilla osa-alueilla muutenkin.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys ei ole luonnontieteestä pelkästään, vaan myös teologiasta ja filosofiasta. Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu.

        Kyse on totuudesta, todellisuudesta maapallon historiassa. Silloin ei voi rajata asiaa biologiaan.

        Jos maapallolla on luomista, niin siten on. Ei siinä kysytä tieteen rajoja.

        Ja jos luomista on, niin kyllä sen pitää jossain näkyäkin. Silloin vaan joudutaan siirtymään teologian ja filosofian puolelle, että se näkyisi. Sille ei voi mitään, se johtuu kysymyksen luonteesta. Kyse on koko maapallon historiasta, ja sitä tutkivista tieteistä ja tiedemiehistä. Tiedemiesten kohdalla tulee mukaan ihminen ja yhteiskunta. Sosiaalinen paine tiedeyhteisössä jne. Rahan valta ja traditiot, yhteiskuntaluokkien edut ym.

        Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? Ateistisen narratiivin etu. Teistinen narratiivi pelataan pois tällä silmänkääntötempulla.

        Raamatun luomiskertomus on yliluonnollinen selitys (Jumalan luomistyö), eikä sille ole löydettävissä mitattavaa mekanismia, jota voisi testata.

        Sama koskee myös muita maailman luomuskertomuksia, joita on valtava määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun luomiskertomus on yliluonnollinen selitys (Jumalan luomistyö), eikä sille ole löydettävissä mitattavaa mekanismia, jota voisi testata.

        Sama koskee myös muita maailman luomuskertomuksia, joita on valtava määrä.

        Voisi kysyä, kuinka kauan Suomen kannattaa käyttää verorahoja teologisen tiedekunnan ylläpitämiseen? Se on yksi Euroopan suurimpia, ainakin heidän oman ilmoituksen mukaan.

        Raamattua on tutkittu jo kauan. Alkaako riittää?

        Papit voisi kouluttaa Ruotsin mallilla, erikseen Teologisesta tiedekunnasta.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

        Kysymys ei ole luonnontieteestä pelkästään, vaan myös teologiasta ja filosofiasta. Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu.

        Kyse on totuudesta, todellisuudesta maapallon historiassa. Silloin ei voi rajata asiaa biologiaan.

        Jos maapallolla on luomista, niin siten on. Ei siinä kysytä tieteen rajoja.

        Ja jos luomista on, niin kyllä sen pitää jossain näkyäkin. Silloin vaan joudutaan siirtymään teologian ja filosofian puolelle, että se näkyisi. Sille ei voi mitään, se johtuu kysymyksen luonteesta. Kyse on koko maapallon historiasta, ja sitä tutkivista tieteistä ja tiedemiehistä. Tiedemiesten kohdalla tulee mukaan ihminen ja yhteiskunta. Sosiaalinen paine tiedeyhteisössä jne. Rahan valta ja traditiot, yhteiskuntaluokkien edut ym.

        Kenen etu ja päähänpinttymä on rajata maapallon ja sen elämän ja ihmisten tutkimus biologiaan? Ateistisen narratiivin etu. Teistinen narratiivi pelataan pois tällä silmänkääntötempulla.

        "Tutkimuksen rajoittaminen vain luonnontieteelliseksi on juuri se metodologisen naturalismin silmänkääntötemppu."

        Herra on hyvä ja ehdottaa jotain menetelmää totuuden tutkimiseen, joka ei perustu nykyiseen tieteellisiin menetelmiin. Eli teorioita tehdään ja niiden vastaavuutta todellisuuden kanssa testataan eri menetelmin.

        Metodologinen naturalismi on ainut vaihtoehto. Muuta tietä todellisuuden aitoon tutkimiseen ei tietääkseni edes ole.

        (Enkä ole varma ymmärrätkö naturalismin ja metodologisen naturalismin eron...)


    • Tiedettä ja uskontoa sekoittamalla syntyy vain paikkansa pitämätöntä tiedettä ja heikkoa uskontoa.

      • Syntyy maailmankatsomus.

        Vain jokin maailmankatsomuksista voi olla totuus, ei tiede eikä tieteen tulokset sinänsä.

        Tässä kohtaan on ns. Tieteellisellä Maailmankatsomuksella, eli naturalismilla, post-modernismilla (nihilismillä), positivismilla ja skeptisismillä, selkeä virhe, manipulointiyritys, silmänkääntötemppu, yritys manipuloida ihmisiä oman narratiivinsa kannalle tieteen avulla, tiede keppihevosena, että tiede muka olisi naturalismia, naturalismi olisi tiedettä, yksin naturalismi olisi tiedettä, teistiseltä pohjalta taas tiede olisi heti epätieteellistä.

        Ei ole. Erilaisia tieteellisiä koulukuntia on. Tieteellisyyden kriteerit ovat eri kuin nämä naturalismin asettamat kriteerit.

        Asiaa on vaikea huomata, koska luonnontieteissä vertaisarviointi on naturalismin ja empirismin käsissä. Muissa tieteissa tutkimuskohteiden luonteen takia tieteen on oltava naturalismia vastaankin, muunkinlaisia koulukuntia on.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Syntyy maailmankatsomus.

        Vain jokin maailmankatsomuksista voi olla totuus, ei tiede eikä tieteen tulokset sinänsä.

        Tässä kohtaan on ns. Tieteellisellä Maailmankatsomuksella, eli naturalismilla, post-modernismilla (nihilismillä), positivismilla ja skeptisismillä, selkeä virhe, manipulointiyritys, silmänkääntötemppu, yritys manipuloida ihmisiä oman narratiivinsa kannalle tieteen avulla, tiede keppihevosena, että tiede muka olisi naturalismia, naturalismi olisi tiedettä, yksin naturalismi olisi tiedettä, teistiseltä pohjalta taas tiede olisi heti epätieteellistä.

        Ei ole. Erilaisia tieteellisiä koulukuntia on. Tieteellisyyden kriteerit ovat eri kuin nämä naturalismin asettamat kriteerit.

        Asiaa on vaikea huomata, koska luonnontieteissä vertaisarviointi on naturalismin ja empirismin käsissä. Muissa tieteissa tutkimuskohteiden luonteen takia tieteen on oltava naturalismia vastaankin, muunkinlaisia koulukuntia on.

        "Tässä kohtaan on ns. Tieteellisellä Maailmankatsomuksella, eli naturalismilla,..."

        Maailmankatsomus on eri asia kuin maailmankuva. Eikä sinulla ole edes perussanasto hallussasi?
        Luonnontieteissä ei ole ainuttakaan "koulukuntaa", joka huomioisi henkiolennot ja jumalat. Ei ole eikä tule. Luonnontieteen metodi on sama niin Helsingissä kuin Tokiossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä kohtaan on ns. Tieteellisellä Maailmankatsomuksella, eli naturalismilla,..."

        Maailmankatsomus on eri asia kuin maailmankuva. Eikä sinulla ole edes perussanasto hallussasi?
        Luonnontieteissä ei ole ainuttakaan "koulukuntaa", joka huomioisi henkiolennot ja jumalat. Ei ole eikä tule. Luonnontieteen metodi on sama niin Helsingissä kuin Tokiossakin.

        Se on juurikin noin.

        Lisäksi voimakas uskonnon vaikutus maailmankatsomuksessa, ei ole hyvää tulevaisuutta tuonut.

        Ongelma syntyy, kun uskonto saa yksinoikeuden määritellä, mikä on totta ja mikä on oikein, eikä jätä tilaa tieteen ja eri näkemysten rinnakkaiselolle.

        Tästä esimerkkinä Israel ja Jenkkien konservatiivien maailmankatsomus.

        Toki löytyy myös muista uskonnoista, kuten Afganistanin kurjuus.

        On hyvä että tieteen edistämä maailmankuva on merkittävässä roolissa kun maailmankatsomus muovautuu.

        Avaajan 6000 vuotta esimerkkinä, johtaa täysin harhaan ja osoittaa ettei maailmankatsomuksen perustuminen Raamatun pohjalle ole nykymaailmassa kovin viisasta.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

        Syntyy maailmankatsomus.

        Vain jokin maailmankatsomuksista voi olla totuus, ei tiede eikä tieteen tulokset sinänsä.

        Tässä kohtaan on ns. Tieteellisellä Maailmankatsomuksella, eli naturalismilla, post-modernismilla (nihilismillä), positivismilla ja skeptisismillä, selkeä virhe, manipulointiyritys, silmänkääntötemppu, yritys manipuloida ihmisiä oman narratiivinsa kannalle tieteen avulla, tiede keppihevosena, että tiede muka olisi naturalismia, naturalismi olisi tiedettä, yksin naturalismi olisi tiedettä, teistiseltä pohjalta taas tiede olisi heti epätieteellistä.

        Ei ole. Erilaisia tieteellisiä koulukuntia on. Tieteellisyyden kriteerit ovat eri kuin nämä naturalismin asettamat kriteerit.

        Asiaa on vaikea huomata, koska luonnontieteissä vertaisarviointi on naturalismin ja empirismin käsissä. Muissa tieteissa tutkimuskohteiden luonteen takia tieteen on oltava naturalismia vastaankin, muunkinlaisia koulukuntia on.

        "Erilaisia tieteellisiä koulukuntia on. "

        Kerro yksi tiedekunta, joka tutkii esimerkiksi polttomootoreita tai jotain missä on saatu konkreettisia tuloksia, minkä tutkimusmenetelmät eivät perustu metodologiseen naturalismiin?


    • Anonyymi

      .....Vain evoluutio on ateistinen ajatus. ..

      Mikä on evoluutio?

      "Evoluutio tarkoittaa biologisten populaatioiden periytyvien ominaisuuksien asteittaista muutosta sukupolvien kuluessa. Tämä muutos johtuu pääasiassa perinnöllisestä muuntelusta ja luonnonvalinnasta. Evoluutio on jatkuva prosessi, joka johtaa lajien monimuotoisuuteen ja sopeutumiseen ympäristöönsä. "

      Ei prosessi voi olla ateisti tai teisti. Ihmiset voivat olla, jos näin halutaan määritellä.

      Evoluutiota tutkivat myös ihmiset, jotka henkilökohtaisesti uskovat Jumalaan.

      • Vain evoluutio, ettei luomista olisi ollenkaan, on ateistinen ajatus, vaikka sitä perustellaan tieteen agnostisuuudella. Mutta agnostisuus nimenomaan jättää luomisen mahdolliseksi.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Vain evoluutio, ettei luomista olisi ollenkaan, on ateistinen ajatus, vaikka sitä perustellaan tieteen agnostisuuudella. Mutta agnostisuus nimenomaan jättää luomisen mahdolliseksi.

        Pitää määritellä sana luominen. Esillä uskovaisten ja teologian piirissä on seuraava määritelmä:

        Yksinomaan "Jumalan tekemä".

        Tämä sulkee automaattisesti pois tieteelliset selitykset.

        Teologia voi yrittää kytkeä Raamatun tarinoita ja evoluutiota yhteen.

        Tiedettä ei moinen kiinnosta. Evoluutioprosessin tutkiminen etenee omaa tahtia ja se ei hyväksy muita tuloksia kuin tieteen hyväksytyillä menettelyllä vahvistetut tulokset.

        Evoluution tutkiminen ei ota kantaa maailmankatsomukseen. Tiedemiehiä on sekä että.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

        Vain evoluutio, ettei luomista olisi ollenkaan, on ateistinen ajatus, vaikka sitä perustellaan tieteen agnostisuuudella. Mutta agnostisuus nimenomaan jättää luomisen mahdolliseksi.

        "Vain evoluutio, ettei luomista olisi ollenkaan, on ateistinen ajatus,"

        Sekoitat termistöjä. Evoluutioteoria ei ota kantaa luomiseen. Se ei lainkaan pois sulje maagisia pikku keijukaisia, jotka taikoivat ensimmäisen solun taikasauvoillaan.

        "Mutta agnostisuus nimenomaan jättää luomisen mahdolliseksi."

        Täysi agnostikko ei tiedä onko luominen mahdollista. Tällöin lähtökohtaisesti on oletettava, etteivät asiat ole mahdollisia kunnes toisin todistetaan. Toinen vaihtoehto on, että alat ottamaan keijukaisien ja maahisten mahdolliset touhut mukaan mahdollisina vaihtoehtoina.


    • Anonyymi

      Et edes kertonut mikä muuttui 6000 vuotta sitten? Tässä on jo tullut esille, ettet tiedä asiasta edes alkeita, mutta minua kiinnostaa tämä seikka.

      Mikä järjestys edes muuttui mielestäsi?

      • Aatami ja Eeva lähtivät Paratiisista. Maapallo muuttui ihmisten, ihmiskunnan koetuspaikaksi, jonne Jumalan lapset syntyvät, saavat aineellisen ruumiin.

        Millainen se sitä ennen oli, niin sellainen kai kuin tiede on saanut selville, muttei kokonaan, vaan ei tosiaan tarkkaan tiedetä, millä lailla muuten erilainen.

        Ja tapahtui vielä muutos ihmisen iässä. Se muuttui vähitellen tuhannesta vuodesta 120 vuoteen. Ja siitäkin alaspäin.

        Napojen paikat vaihtuivat vielä, ja radan etäisyys auringosta. Jossain vaiheessa. Ihmiskuntaa hävitettiin, hävisi, vedenpaisumuksissa. Jotka yleensä olivat paikallisia. Meteorien ym törmäyksiä.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Aatami ja Eeva lähtivät Paratiisista. Maapallo muuttui ihmisten, ihmiskunnan koetuspaikaksi, jonne Jumalan lapset syntyvät, saavat aineellisen ruumiin.

        Millainen se sitä ennen oli, niin sellainen kai kuin tiede on saanut selville, muttei kokonaan, vaan ei tosiaan tarkkaan tiedetä, millä lailla muuten erilainen.

        Ja tapahtui vielä muutos ihmisen iässä. Se muuttui vähitellen tuhannesta vuodesta 120 vuoteen. Ja siitäkin alaspäin.

        Napojen paikat vaihtuivat vielä, ja radan etäisyys auringosta. Jossain vaiheessa. Ihmiskuntaa hävitettiin, hävisi, vedenpaisumuksissa. Jotka yleensä olivat paikallisia. Meteorien ym törmäyksiä.

        Onko maailma selkeämpi jos havaitsee vain jumala/luomis -suodattimen läpäiseviä näkymiä?

        Vai syntyykö luolan varjoista ihanan mystistä sekasotkua?


    • Anonyymi

      Mitkähän on maaplaneetan elämänkehityksen pääkohdat ja mitä on tulossa vielä?

      - On olemassa jonkinlainen henkimaailma, ehkä jopa myös jumala tai sitten henkiolennoilla on ominaisuuksia sellaisia että niitä voi erehtyä jumalaksi.

      - Eläimillä on tunteet ja monella jonkinlaisia ajatuksiakin kaiketi.

      - Tällä hetkellä kehitys liittyy tai ainakin pitäisi liittyä ekologisiin ja eettisiin asioihin. Siellä voi tulla suuria muutoksia nykyajan yhteiskuntaan.

      - Mitä tulevaisuudessa sitten? En tiedä.

      • Kun kehitymme ikuisesti, meistä tulee jumalia ja yhteiskunta ja luonto on paratiisi.

        Mutta taivaalla sellaiset jo on.

        Taitaa olla näin yksinkertainen tämä juttu. Ateistit vaan kapinoivat saadakseen jatkaa houkuttelevaa syntielämää. Vallanhimoa, rahaa, mainetta, kunniaa, verenhimoa, sikailua, seksiä ilman rakkautta ja avioliittoa, viinaa hillittömästi ja huumeita. Tai toista ääripäätä, askeesia ja kasvissyöntiä. Tai eläimet tärkeämpiä kuin ihmiset.


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kun kehitymme ikuisesti, meistä tulee jumalia ja yhteiskunta ja luonto on paratiisi.

        Mutta taivaalla sellaiset jo on.

        Taitaa olla näin yksinkertainen tämä juttu. Ateistit vaan kapinoivat saadakseen jatkaa houkuttelevaa syntielämää. Vallanhimoa, rahaa, mainetta, kunniaa, verenhimoa, sikailua, seksiä ilman rakkautta ja avioliittoa, viinaa hillittömästi ja huumeita. Tai toista ääripäätä, askeesia ja kasvissyöntiä. Tai eläimet tärkeämpiä kuin ihmiset.

        Vaikuttaa siltä että olet jo melkein jumala...


      • Anonyymi
        santtunen2 kirjoitti:

        Kun kehitymme ikuisesti, meistä tulee jumalia ja yhteiskunta ja luonto on paratiisi.

        Mutta taivaalla sellaiset jo on.

        Taitaa olla näin yksinkertainen tämä juttu. Ateistit vaan kapinoivat saadakseen jatkaa houkuttelevaa syntielämää. Vallanhimoa, rahaa, mainetta, kunniaa, verenhimoa, sikailua, seksiä ilman rakkautta ja avioliittoa, viinaa hillittömästi ja huumeita. Tai toista ääripäätä, askeesia ja kasvissyöntiä. Tai eläimet tärkeämpiä kuin ihmiset.

        "Ateistit vaan kapinoivat saadakseen jatkaa houkuttelevaa syntielämää."

        Olli. Olemme tiedepalstalla; emme mormonien saarnapalstalla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ensimmäinen lause melkein oikein. Jo toisesta eteenpäin täyttä tuubaa. Olemme tiedepalstalla. Mistä tällaisia ihmisiä oikein...?

      • UUSI

        Naturalismin kritiikki tieteellisesti on tiedettä. Jeesukseen uskominen tieteessä on aivan yhtä sallittua tai kiellettyä kuin Muhamediin ja ateismiin uskominen.

        Nyt vallitseva ilmapiiri on sellainen, että näistä vain ateismi on sallittua. Se ei ole tieteellistä, vaan se on maailmankatsomus. Kaikki maailmankatsomukset ovat tieteessä yhtä sallittuja tai kiellettyjä. Vain tieteellisyys on kriteerinä, eikä suinkaan juuri naturalismi määrittele tieteellisyyttä.

        Jumalan, luomisen ja henkimaailman kanssa tulee monessa asiassa erilaiset teoriat kuin ilman niitä. Niiden paremmuutta tai huonommuutta pitää voida, saada testata tieteessä. Naturalismi kieltää sen, jolloin lapsi voi mennä pesuveden mukana.

        Mihin kehitys johtaa, kun ihmiskunta on kehittynyt taas tuhat vuotta ja enemmänkin?

        Asiallinen tieteellinen kysymys. Ja miten muualla?


    • Anonyymi
      UUSI

      Sotket edelleen asioita. Tiede ei ole ateismia, mutta toki se poistaa tilaa sellaisilta jumalakäsityksiltä, jotka yrittävät selittää luonnonilmiöitä (esim. ”ukkonen on jumalien viha”).

      Ateismi on filosofinen tai henkilökohtainen johtopäätös, joka voi perustua tieteellisiin havaintoihin, mutta ei ole itse tiedettä.

      Tiede on menetelmä: havaintoja, kokeita, hypoteeseja ja niiden testaamista.

      Se ei ota kantaa siihen, onko Jumalaa olemassa vai ei – se ainoastaan rajoittuu tutkimaan luonnollisia ilmiöitä luonnollisin selityksin.

      Monet tiedemiehet ja -naiset ovat uskonnollisia, monet taas ateisteja.

      Esimerkiksi Francis Collins (ihmisen genomin kartoituksen johtaja) on kristitty, kun taas Richard Dawkins on ateisti. Molemmat tekevät tiedettä samalla menetelmällä.

    • Anonyymi
      UUSI

      "Maapallo on syntynyt 4,8 miljardia vuotta sitte."

      4.6 miljardia vuotta taitanee olla nykyarvio.

      "Maapallon nykyinen järjestys on luotu n 6000 v sitten."

      Niin, tuolloin ihmiset alkoivat siirtyä paimentolaisuudesta maanviljelykseen ja pysyvempiin asutuksiin.

      "Aina on sekä evoluutiota että luomista."

      Ei ole ollut. Evoluutio vaatii elämää ellet nyt puhu evoluutiosta jotenkin laajemmassa merkityksessä (kemiallinen evoluutio yms). "Luominen" on käsitteenä vähän hatara eikä sitä kannata käyttää tieteellisessä keskustelussa.

      "Vain evoluutio on ateistinen ajatus. Tiede ei ole ateistista. Naturalismi on."

      Kaikki tieteelliset ajatukset ovat ateistisia. Tai oikeammin sekulaarisia.

      Tiede perustuu metodologiseen naturalismiin. Asioita, jotka eivät vaikuta maailmaan millään tavalla, ei voi tutkia - ne ovat identtisiä olemattomien asioiden kanssa. Erilaisilla satumaailmoilla tai kansantarujen olennoilla ei voi selittää ympäröivää todellisuutta - ja väittää, että tämä olisi rationaalisesti mitenkään kestävää.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Asioita, jotka eivät vaikuta maailmaan millään tavalla, ei voi tutkia - ne ovat identtisiä olemattomien asioiden kanssa."

        Ihmisen mieltä tai unia ei voi tutkia. Silti Putinin mieli aiheuttaa järkyttävää tuhoa.


      • UUSI

        Kaikkea voi tutkia. Tiede on teorioita, joita sitten vertaillaan ja testataan. Myös filosofia, teologia, kosmologia, hiukkasfysiikka, parapsykologia, historia, psykologia, sosiologia, arkeologia, ufo-tutkimus ym. ovat tiedettä, eikä vain fysiikka ja matematiikka ja naturalistinen koulukunta tieteessä.

        Tieteessä on muitakin koulukuntia kuin naturalismi, ja muitakin tieteen filosofioita kuin naturalistinen metodologia.

        Naturalismi on vallassa ja yrittää vaan manipuloida olevansa kaunein ja paras.

        Ei onnistu enää, paradigman muutos on tapahtumassa kiistakysymyksissä kosmologiassa ja evoluutioteoriassa, joiden kohdalla kiihkeimmät kiistakysymykset ovat.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asioita, jotka eivät vaikuta maailmaan millään tavalla, ei voi tutkia - ne ovat identtisiä olemattomien asioiden kanssa."

        Ihmisen mieltä tai unia ei voi tutkia. Silti Putinin mieli aiheuttaa järkyttävää tuhoa.

        Ihmisen mieltä ja unia voi tutkia kuten kaikkia muitakin asioita.


      • UUSI

        Elämää on aina ollut.


      • Anonyymi
        UUSI

        ......Niin, tuolloin ihmiset alkoivat siirtyä paimentolaisuudesta maanviljelykseen ja pysyvempiin asutuksiin....

        Noin 10 000 vuotta sitten ( NEOLIITTINEN vallankumous) Lähi-idässä ihmiset alkoivat siirtyä vähitellen paimentolaisuudesta maanviljelykseen ja pysyvämpiin asutuksiin. Tämä merkitsi uudenlaisen yhteiskuntajärjestyksen syntyä.

        Eurooppaan maatalous levisi vähitellen noin 6000–7000 vuotta sitten, mutta maailman mittakaavassa siirtymä oli jo paljon aikaisemmin käynnissä.

        Eikä silloinkaan mitään luotu. Luonto oli jo olemassa miljardeja vuosia. Ihminen ei luonut mitään uutta perimmäisessä mielessä, vaan oppi käyttämään olemassa olevia kasveja ja eläimiä uudella tavalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

        Kaikkea voi tutkia. Tiede on teorioita, joita sitten vertaillaan ja testataan. Myös filosofia, teologia, kosmologia, hiukkasfysiikka, parapsykologia, historia, psykologia, sosiologia, arkeologia, ufo-tutkimus ym. ovat tiedettä, eikä vain fysiikka ja matematiikka ja naturalistinen koulukunta tieteessä.

        Tieteessä on muitakin koulukuntia kuin naturalismi, ja muitakin tieteen filosofioita kuin naturalistinen metodologia.

        Naturalismi on vallassa ja yrittää vaan manipuloida olevansa kaunein ja paras.

        Ei onnistu enää, paradigman muutos on tapahtumassa kiistakysymyksissä kosmologiassa ja evoluutioteoriassa, joiden kohdalla kiihkeimmät kiistakysymykset ovat.

        Muistetaan kuitenkin, että Teologia tutkii uskoa ja sen merkityksiä, ei luontoa sinänsä. Siksi se ei voi kilpailla tai korvata biologiaa, vaan on eri tiedon alueella.

        Teologian tutkimus ei voi todistaa mitään maapallon kehityksestä.

        Maapallon kehitys (esim. sen ikä, geologiset kerrostumat, elämän evoluutio) kuuluu luonnontieteiden alueelle: geologiaan, paleontologiaan, biologiaan, tähtitieteeseen.

        Näissä käytetään empiirisiä menetelmiä: havaintoja, mittauksia, kokeita, fossiileja, DNA-tutkimusta, radiohiiliajoitusta jne.

        Onpa niitä väitöskirjoja tehty Aku Ankastakin ja Muumeista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ......Niin, tuolloin ihmiset alkoivat siirtyä paimentolaisuudesta maanviljelykseen ja pysyvempiin asutuksiin....

        Noin 10 000 vuotta sitten ( NEOLIITTINEN vallankumous) Lähi-idässä ihmiset alkoivat siirtyä vähitellen paimentolaisuudesta maanviljelykseen ja pysyvämpiin asutuksiin. Tämä merkitsi uudenlaisen yhteiskuntajärjestyksen syntyä.

        Eurooppaan maatalous levisi vähitellen noin 6000–7000 vuotta sitten, mutta maailman mittakaavassa siirtymä oli jo paljon aikaisemmin käynnissä.

        Eikä silloinkaan mitään luotu. Luonto oli jo olemassa miljardeja vuosia. Ihminen ei luonut mitään uutta perimmäisessä mielessä, vaan oppi käyttämään olemassa olevia kasveja ja eläimiä uudella tavalla.

        Muuten, Suomessa maatalous alkoi kivikauden lopulla ja pronssikauden alussa, eli noin 5000–4000 vuotta sitten. Tätä kutsutaan usein varhaismetallikaudeksi.

        Aikaisimmat löydöt maataloudesta Suomessa ovat noin 2500 eaa. (nuorakeraaminen kulttuuri).

        Nuorakeraamisen kulttuurin eli vasarakirveskulttuurin yhteydessä Suomessa on merkkejä karjanpidosta ja viljelyn alkeista.

        On löydetty mm. viljanjyviä (ohra, vehnä, ruis) sekä keramiikka-astioita, joissa on viljanjäänteitä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten, Suomessa maatalous alkoi kivikauden lopulla ja pronssikauden alussa, eli noin 5000–4000 vuotta sitten. Tätä kutsutaan usein varhaismetallikaudeksi.

        Aikaisimmat löydöt maataloudesta Suomessa ovat noin 2500 eaa. (nuorakeraaminen kulttuuri).

        Nuorakeraamisen kulttuurin eli vasarakirveskulttuurin yhteydessä Suomessa on merkkejä karjanpidosta ja viljelyn alkeista.

        On löydetty mm. viljanjyviä (ohra, vehnä, ruis) sekä keramiikka-astioita, joissa on viljanjäänteitä.

        Raamatun vedenpaisumuskertomus (1. Moos. 6–9) ja sen ajoitus lasketaan tapahtuneen noin 4000–5000 vuotta sitten.

        Ja silloinhan se olisi siis suunnilleen samaan aikaan, kun Suomessa ja muualla Pohjois-Euroopassa ihmiset alkoivat harjoittaa ensimmäisiä viljelyn muotoja.

        Siitepölyanalyysit ja viljanjäänteet osoittavat, että Suomessa viljeltiin ohraa ja muita kasveja jo noin 2000–1500 eaa.

        Jos olisi tapahtunut maailmanlaajuinen vedenpaisumus (peittänyt koko maapallon), tällaiset siitepölyt ja varhaiset pellot olisivat hävinneet kokonaan, eikä meillä olisi näin katkeamatonta kerrostumaa.

        Mutta tutkimusten mukaan viljely jatkui melko katkeamattomasti alueella – eli Suomen maataloushistoria ei tunne sellaista taukoa, jonka globaali tulva olisi jättänyt.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun vedenpaisumuskertomus (1. Moos. 6–9) ja sen ajoitus lasketaan tapahtuneen noin 4000–5000 vuotta sitten.

        Ja silloinhan se olisi siis suunnilleen samaan aikaan, kun Suomessa ja muualla Pohjois-Euroopassa ihmiset alkoivat harjoittaa ensimmäisiä viljelyn muotoja.

        Siitepölyanalyysit ja viljanjäänteet osoittavat, että Suomessa viljeltiin ohraa ja muita kasveja jo noin 2000–1500 eaa.

        Jos olisi tapahtunut maailmanlaajuinen vedenpaisumus (peittänyt koko maapallon), tällaiset siitepölyt ja varhaiset pellot olisivat hävinneet kokonaan, eikä meillä olisi näin katkeamatonta kerrostumaa.

        Mutta tutkimusten mukaan viljely jatkui melko katkeamattomasti alueella – eli Suomen maataloushistoria ei tunne sellaista taukoa, jonka globaali tulva olisi jättänyt.

        Suomessa on myös mielenkiintoista tutkia siirtolohkareita.

        Siirtolohkareet ovat syntyneet jäätikön kuljettamina viime jääkaudella (noin 10 000 vuotta sitten).

        Jäämassa irrotti kallioista suuria kiviä ja kuljetti niitä pitkiäkin matkoja, joskus satoja kilometrejä.

        Kun jäätikkö suli, kivet jäivät paikoilleen — siksi siirtolohkareita löytyy usein maisemasta ”irrallisina” isoina kivenmurikoina.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtunen2 kirjoitti:

        Elämää on aina ollut.

        Melkein noin.

        n. 4,5 mrd vuotta sitten, maapallo syntyi.

        n. 4,0 mrd vuotta sitten, varhaisimmat merkit siitä, että maapallolla saattoi olla olosuhteet elämälle (nestemäistä vettä).

        n. 3,8 mrd vuotta sitten, varhaisimmat viitteet elämästä, kuten hiilen isotooppijäljet.

        n. 3,5 mrd vuotta sitten, ensimmäiset hyvin säilyneet fossiiliset mikrobit (esim. stromatoliitit Australiasta).

        n. 600 milj. vuotta sitten, monisoluiset eliöt yleistyivät.

        n. 540 milj. vuotta sitten, "kambrikauden räjähdys", jolloin eläinten monimuotoisuus kasvoi nopeasti.

        n. 200 000–300 000 vuotta sitten,nykyihmisen (Homo sapiens) ilmaantuminen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on myös mielenkiintoista tutkia siirtolohkareita.

        Siirtolohkareet ovat syntyneet jäätikön kuljettamina viime jääkaudella (noin 10 000 vuotta sitten).

        Jäämassa irrotti kallioista suuria kiviä ja kuljetti niitä pitkiäkin matkoja, joskus satoja kilometrejä.

        Kun jäätikkö suli, kivet jäivät paikoilleen — siksi siirtolohkareita löytyy usein maisemasta ”irrallisina” isoina kivenmurikoina.

        Ei pelkästään yksittäisiä siirtolohkareita vaan myös pienemmistä kivistä koostuvia kivikasoja, kiinteistölläni on sellainenkin. Äkkiseltään voisi sen tulkita vanhaksi haudaksikin mitä se ei ole vaikka lähimpään lailla suojeltuun hautaröykkiöön on matkaa linnuntietä vain parisen kilometriä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      271
      10084
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      327
      7256
    3. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      85
      1933
    4. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      116
      1640
    5. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1501
    6. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1191
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1189
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      48
      969
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      828
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      762
    Aihe