Olen 86 v vanhus,
olen pitkään ollu huonossa kunnossa,
väsymyksen ja apatian vallassa,
ilmeisesti muutaman vuoden takainen korona on ollu siihen syy,
nyt yllättäin ole huomannu itsessä vireystilan piristyvän,
joka päivä jaksan hieman puuhastella
jota monta vuotta en oikein jaksanu,
oi kuinka onnellinen olen tästä paremmasta olotilasta,
vaikka en suuria hommia jaksakkaa,
mutta noi pakolliset pienetki teen iloiten
kun väsymys ei olekaan ensimmäisenä painamassa mieltä matalaksi,
nyt pyykki pyörii koneessa,
ootan se valmistumisen ja sitten jos vielä vireytila on hyvä käyn hieman ulkona,
kuinka kamut jaksaa,
mulla nyt kaikki hyvin toistaiseksi ?
VANHUKSEN VIREYTILA VAIHTELEE !
14
95
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Jotain ihmettä on tapahtunu,
mun psyyke pursuaa nyt intoa,
siivous vimmaki iskee,
vaikka voimia ei kovinkaa paljoo ole, mutta oi kuinka vimmatusti mietin
-- toi kamariki pitäis siivota perin pojin -----
kiettiössä jo puuhastelin kaikki järjestykseen,
huh
mutta toi suuri homma kamarin siivous jää nyt nähtäväksi, mitä saan tänääb lopulta aikaan,
ainaki jokin siivous vimma ja into pursuaa mun sisällä nyt.
pyykkiin sainki jo pantua harvemmin pestyjä vaateita vaatehuoneesta,
vaikka eivät ole likasia
mutta välillä ne on pestävä muuten koko vaate huone ummehtuu,
olen huomannu vain puhtaita pestyja vaateita kannaa pitää vaatehuoneessa,
kauvan siellä hyllyissä ollet alkaa jotenki ummehtua jos niitä ei käytä tai pese välillä
vaikka eivät ole likasia,
vaatteet tarvii pitoa,
muuten vatteetki " kuolee "
kuten ihminen vanhuttaan
siis jos niitä ei käytä aktiivisesti.
vaatteetki tarvii rakkautta, heh siis pyykkääminen / peseminen on vaateille rakkauden osotus, heh heh,
hieman huumorin tavoin ilmaistuna,
kirjoitelaan taas ajatuksia ja tekemisiämme, jopa tekemättömyyttä, sekin aihe on tärkeää
yksin asuvan pohdintaa vanhan ihmisen elämässä ,
kivt teille,
jakselaan ja iloitaan tästä päivästä !- AnonyymiUUSI
Olette varmaan huomanneet, että vaatteet , joissa on paljon tekokuitua, niinkuin ennen miesten kerrastoissa ( esim black horse), ne alkavat haista kaapissa todella ummehtuneelle, pahalle,.jos oli kauan hyllyssä.Hävitin kaikki. Nykyisin on vähän noita materiaaleja.
Niitä ei voinut käyttää ,ennenkuin pesi uudestaan 60 asteessa.
- AnonyymiUUSI
Onko tutkittua tietoa pitkäikäisten vanhusten tervys ja vireystilasta
joskus oli TV:ssä jotain lääkäri seilleä sanoi että
jotkut vanhukset voi olla hyvinki huonoosa kunnossa elämäsä vaiheessa
mutta lääkärikään ei osaa selittää kuinka jotkut selviää ja toipuu hyvinki jo kuolemaan tuomitusta vaivastaan, snoi niitä ihmeeksi,
siis onko just vanhusten vireytila merkki siitä että jokin on parantunu elimistössä,
vaikka kymeniä vuosia kestävää lääkitystä EI millää tavoin ole muutettu ,
pakko myöntään " ihmeitki tapahtuu " - AnonyymiUUSI
Hienosti menee sinulla!
Kyllä sairastettu Korona vaikuttaa pitkään, tai oikeastaan siskollani oli korona vuosi sitten ja nyt valittaa kuinka helposti väsyy, ei koskaan aiemmin ole valittanut keskellä päivää väsymystä, nyt nukkuu jopa pitkin päivää.
Pirteä toimintaa rakastava siskoni, pitänee mennä piristämään .
Sitä se voi olla myös Sinulla. Virus on pollain tavalla kehossa, vaikka ei anna muita oireita kuin väsymyksen, johan se masentaa parempikuntoistakin, jos on aina uupunut.
Olen iloinen puolestasi, tai rinnallasi.
Kiva kun kerroit muutoksesta, minullakin on mahtava vire päällä, olen koko päivän tehnyt jotain kotihommia, aina löytyy järjestettävää ja pölyn pyyhintää.
Vielä on olohuone ja yksi makkari siivottavana, imuri odottaa.
Keitin välillä kahvit ja jatkan kun tuo kuppi on tyhjä.
Pirteää huomistakin.
Ano1 toivottelee. - AnonyymiUUSI
Voi kuinka mukava kuulla, että jaksat tänään paremmin. Tuo on kyllä niin tosi ,että jaksaminen eri päivinä on ihan erilaista. Olen sinua monta vuotta nuorempi, eikä minua kolota mistään, mutta siitä huolimatta olen jo vuosia havainnut ,että olotila vaihtelee ilman mitään järkevää syytä . Se on varmaan normaalia. Olen itsellinen armollinen , enkä turhia hörmyile. Ympäri vuoden ( noita superhelteitä lukuunottamatta) käyn ulkona mieleiseni mutkan/lenkin . Joskus laahustan ja joskus jopa juoksen,, ettei unohdu osaaminen. Kohtuudella ,kun on sydäntautinen. Hommat olen organisoinut niin, ettei ne rasita liikoja. Koneet pesee pyykit ja astiat. Siististi elellään, niin ei tarvitse siivota paljoa. Keittiön pöydät on tyhjät ja puhtaat aina . Ruokaa teen kerralla isommat satsit ja laitan pakkaseen annoksia, niin ei tarvitse niin usein tuhtata ja tulee syötyä terveellisesti. Muutaman viikon ruuat, keittiö/wc paperit, kaikki pesuaineet ym ym tuo prisman pojat aina keittiöön saakka ja laitan pakkaseen/jääkaapeihin. Tuo vaatii järjestelmällistä luonnetta. Hukkaan ei mene koskaan mitään. Kiva käydä lenkkillä, kun ei tarvi kantaa muuta kuin joskus piimäpurkki tai hedelmiä. Vanhuus on tällaista.
- AnonyymiUUSI
Tänään on ihana huomat
olen elossa,
heh
vaikka monta vuotta tein jo kuolemaa uupumuksen kynsissä.
kaikille toivon samanlaista parempaa jaksamista,
vaikka vanhoja olemmekin,
välillä kuitenki kaikki on paremminen
nautitaan niistä hetkistä.
- AnonyymiUUSI
Kuuntelen juuri kirjaa, LOISTAVA LÄHTÖ, kirjailija Leila Simonen. Tykkään.
- AnonyymiUUSI
Voi että
mä olen USEIN sanonu noille sukulaisilleni, että haluan ÄÄNI KIRJOJA
samalla voisi puuhastella pakollisia kotihommia ja kuunella hyvää kirjaa,
MUTTA
IKINÄ EN MUISTA LÄHTEÄ KIRJASTOON
mikä mua vaivaa ???????????????
kuuntelen kyllä aina radiosta asia ohjelmia, ym hyvää musiikkia jos sattuu tulemaan,
mutta tahtoisin niitä ääni kirjojaki - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voi että
mä olen USEIN sanonu noille sukulaisilleni, että haluan ÄÄNI KIRJOJA
samalla voisi puuhastella pakollisia kotihommia ja kuunella hyvää kirjaa,
MUTTA
IKINÄ EN MUISTA LÄHTEÄ KIRJASTOON
mikä mua vaivaa ???????????????
kuuntelen kyllä aina radiosta asia ohjelmia, ym hyvää musiikkia jos sattuu tulemaan,
mutta tahtoisin niitä ääni kirjojakiTutustu Celia kirjastoon!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tutustu Celia kirjastoon!
Koitan muistaa Celia kirjat,
kuhan saan opiskelijaan yhteyttä joka käy minun puolesta kirjastossa,
tulee noin ehkä viikon päästä tänne,
- AnonyymiUUSI
Kun helteet hellitti alkoi voida vähän paremmin.
- AnonyymiUUSI
toden totta,
jalkojen turvotuski on häipyny kun helteet häipyi,
pyykki on valmis, pistin kuivumaan, nyt pitäs keksiä jotain syötävää,
Olen kuunnellut Celian kautta äänikirjoja.
Silmät väsyy lukiessa, en pysty kun korkeintaan lehdet selaamaan.
Celian kautta saa äänikirjoja jos on lukurajoitteinen.
Minulla on juuri nyt menossa matalapaine, yleensä en makile päivällä mutta nyt voisin maata vaikka koko päivän.
Epäilen että helteet vaikuttivat kuntooni.
Toivotaan että tästä vielä piristyn.- AnonyymiUUSI
On se kumma
kun pitäs mennä nukkumaan niin sitten vasta virkuksi tulee, unesta ei ole tietoakaan,
vireystila taitaa olla ihan vinkin vonksin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959