Olen 86 v vanhus,
olen pitkään ollu huonossa kunnossa,
väsymyksen ja apatian vallassa,
ilmeisesti muutaman vuoden takainen korona on ollu siihen syy,
nyt yllättäin ole huomannu itsessä vireystilan piristyvän,
joka päivä jaksan hieman puuhastella
jota monta vuotta en oikein jaksanu,
oi kuinka onnellinen olen tästä paremmasta olotilasta,
vaikka en suuria hommia jaksakkaa,
mutta noi pakolliset pienetki teen iloiten
kun väsymys ei olekaan ensimmäisenä painamassa mieltä matalaksi,
nyt pyykki pyörii koneessa,
ootan se valmistumisen ja sitten jos vielä vireytila on hyvä käyn hieman ulkona,
kuinka kamut jaksaa,
mulla nyt kaikki hyvin toistaiseksi ?
VANHUKSEN VIREYTILA VAIHTELEE !
56
478
Vastaukset
- Anonyymi
Jotain ihmettä on tapahtunu,
mun psyyke pursuaa nyt intoa,
siivous vimmaki iskee,
vaikka voimia ei kovinkaa paljoo ole, mutta oi kuinka vimmatusti mietin
-- toi kamariki pitäis siivota perin pojin -----
kiettiössä jo puuhastelin kaikki järjestykseen,
huh
mutta toi suuri homma kamarin siivous jää nyt nähtäväksi, mitä saan tänääb lopulta aikaan,
ainaki jokin siivous vimma ja into pursuaa mun sisällä nyt.
pyykkiin sainki jo pantua harvemmin pestyjä vaateita vaatehuoneesta,
vaikka eivät ole likasia
mutta välillä ne on pestävä muuten koko vaate huone ummehtuu,
olen huomannu vain puhtaita pestyja vaateita kannaa pitää vaatehuoneessa,
kauvan siellä hyllyissä ollet alkaa jotenki ummehtua jos niitä ei käytä tai pese välillä
vaikka eivät ole likasia,
vaatteet tarvii pitoa,
muuten vatteetki " kuolee "
kuten ihminen vanhuttaan
siis jos niitä ei käytä aktiivisesti.
vaatteetki tarvii rakkautta, heh siis pyykkääminen / peseminen on vaateille rakkauden osotus, heh heh,
hieman huumorin tavoin ilmaistuna,
kirjoitelaan taas ajatuksia ja tekemisiämme, jopa tekemättömyyttä, sekin aihe on tärkeää
yksin asuvan pohdintaa vanhan ihmisen elämässä ,
kivt teille,
jakselaan ja iloitaan tästä päivästä !- Anonyymi
Olette varmaan huomanneet, että vaatteet , joissa on paljon tekokuitua, niinkuin ennen miesten kerrastoissa ( esim black horse), ne alkavat haista kaapissa todella ummehtuneelle, pahalle,.jos oli kauan hyllyssä.Hävitin kaikki. Nykyisin on vähän noita materiaaleja.
Niitä ei voinut käyttää ,ennenkuin pesi uudestaan 60 asteessa.
- Anonyymi
Onko tutkittua tietoa pitkäikäisten vanhusten tervys ja vireystilasta
joskus oli TV:ssä jotain lääkäri seilleä sanoi että
jotkut vanhukset voi olla hyvinki huonoosa kunnossa elämäsä vaiheessa
mutta lääkärikään ei osaa selittää kuinka jotkut selviää ja toipuu hyvinki jo kuolemaan tuomitusta vaivastaan, snoi niitä ihmeeksi,
siis onko just vanhusten vireytila merkki siitä että jokin on parantunu elimistössä,
vaikka kymeniä vuosia kestävää lääkitystä EI millää tavoin ole muutettu ,
pakko myöntään " ihmeitki tapahtuu " - Anonyymi
Hienosti menee sinulla!
Kyllä sairastettu Korona vaikuttaa pitkään, tai oikeastaan siskollani oli korona vuosi sitten ja nyt valittaa kuinka helposti väsyy, ei koskaan aiemmin ole valittanut keskellä päivää väsymystä, nyt nukkuu jopa pitkin päivää.
Pirteä toimintaa rakastava siskoni, pitänee mennä piristämään .
Sitä se voi olla myös Sinulla. Virus on pollain tavalla kehossa, vaikka ei anna muita oireita kuin väsymyksen, johan se masentaa parempikuntoistakin, jos on aina uupunut.
Olen iloinen puolestasi, tai rinnallasi.
Kiva kun kerroit muutoksesta, minullakin on mahtava vire päällä, olen koko päivän tehnyt jotain kotihommia, aina löytyy järjestettävää ja pölyn pyyhintää.
Vielä on olohuone ja yksi makkari siivottavana, imuri odottaa.
Keitin välillä kahvit ja jatkan kun tuo kuppi on tyhjä.
Pirteää huomistakin.
Ano1 toivottelee.- Anonyymi
Ompa hyvä ketju. Hyvää jatkoa teille kaikille. ano2
- Anonyymi
Voi kuinka mukava kuulla, että jaksat tänään paremmin. Tuo on kyllä niin tosi ,että jaksaminen eri päivinä on ihan erilaista. Olen sinua monta vuotta nuorempi, eikä minua kolota mistään, mutta siitä huolimatta olen jo vuosia havainnut ,että olotila vaihtelee ilman mitään järkevää syytä . Se on varmaan normaalia. Olen itsellinen armollinen , enkä turhia hörmyile. Ympäri vuoden ( noita superhelteitä lukuunottamatta) käyn ulkona mieleiseni mutkan/lenkin . Joskus laahustan ja joskus jopa juoksen,, ettei unohdu osaaminen. Kohtuudella ,kun on sydäntautinen. Hommat olen organisoinut niin, ettei ne rasita liikoja. Koneet pesee pyykit ja astiat. Siististi elellään, niin ei tarvitse siivota paljoa. Keittiön pöydät on tyhjät ja puhtaat aina . Ruokaa teen kerralla isommat satsit ja laitan pakkaseen annoksia, niin ei tarvitse niin usein tuhtata ja tulee syötyä terveellisesti. Muutaman viikon ruuat, keittiö/wc paperit, kaikki pesuaineet ym ym tuo prisman pojat aina keittiöön saakka ja laitan pakkaseen/jääkaapeihin. Tuo vaatii järjestelmällistä luonnetta. Hukkaan ei mene koskaan mitään. Kiva käydä lenkkillä, kun ei tarvi kantaa muuta kuin joskus piimäpurkki tai hedelmiä. Vanhuus on tällaista.
- Anonyymi
Tänään on ihana huomat
olen elossa,
heh
vaikka monta vuotta tein jo kuolemaa uupumuksen kynsissä.
kaikille toivon samanlaista parempaa jaksamista,
vaikka vanhoja olemmekin,
välillä kuitenki kaikki on paremminen
nautitaan niistä hetkistä.
- Anonyymi
Kuuntelen juuri kirjaa, LOISTAVA LÄHTÖ, kirjailija Leila Simonen. Tykkään.
- Anonyymi
Voi että
mä olen USEIN sanonu noille sukulaisilleni, että haluan ÄÄNI KIRJOJA
samalla voisi puuhastella pakollisia kotihommia ja kuunella hyvää kirjaa,
MUTTA
IKINÄ EN MUISTA LÄHTEÄ KIRJASTOON
mikä mua vaivaa ???????????????
kuuntelen kyllä aina radiosta asia ohjelmia, ym hyvää musiikkia jos sattuu tulemaan,
mutta tahtoisin niitä ääni kirjojaki - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi että
mä olen USEIN sanonu noille sukulaisilleni, että haluan ÄÄNI KIRJOJA
samalla voisi puuhastella pakollisia kotihommia ja kuunella hyvää kirjaa,
MUTTA
IKINÄ EN MUISTA LÄHTEÄ KIRJASTOON
mikä mua vaivaa ???????????????
kuuntelen kyllä aina radiosta asia ohjelmia, ym hyvää musiikkia jos sattuu tulemaan,
mutta tahtoisin niitä ääni kirjojakiTutustu Celia kirjastoon!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutustu Celia kirjastoon!
Koitan muistaa Celia kirjat,
kuhan saan opiskelijaan yhteyttä joka käy minun puolesta kirjastossa,
tulee noin ehkä viikon päästä tänne,
- Anonyymi
Kun helteet hellitti alkoi voida vähän paremmin.
- Anonyymi
toden totta,
jalkojen turvotuski on häipyny kun helteet häipyi,
pyykki on valmis, pistin kuivumaan, nyt pitäs keksiä jotain syötävää,
Olen kuunnellut Celian kautta äänikirjoja.
Silmät väsyy lukiessa, en pysty kun korkeintaan lehdet selaamaan.
Celian kautta saa äänikirjoja jos on lukurajoitteinen.
Minulla on juuri nyt menossa matalapaine, yleensä en makile päivällä mutta nyt voisin maata vaikka koko päivän.
Epäilen että helteet vaikuttivat kuntooni.
Toivotaan että tästä vielä piristyn.- Anonyymi
On se kumma
kun pitäs mennä nukkumaan niin sitten vasta virkuksi tulee, unesta ei ole tietoakaan,
vireystila taitaa olla ihan vinkin vonksin.- Anonyymi
Minä nukuin hetken, sama juttu kuin edellis yönä, herään, eikä uni tule uudelleen. kai tässä kahvin keittoon
- Anonyymi
Mä olen just samanlainen, illalla on vireyttä vaikka mihin. Siks olen koko ikäni myöhään laittanut aina asiat kondikseen.
- Anonyymi
Mä kävin suihkussa nyt
olihan se melkonen ponnistus,
tukanpesu on raskasta hommaa,
jos leikkuutaisin tukan lyhyeksi niin paremmin jaksais pestäkki tukan,
nyt sitten pitäis lähteä inhottavaan paikkaan, mutta pakko on mennä kun haavasta pitää ottaa tikit pois,
jos haava paranee kunnolla en enään ikinä mene lääkäriin mieluummin kuolen,
aion alkaa piristymään ihan ittekseni, keksin jotain vaki menoja
joka viikolle,
katotaan mitä keksin,
syksisin aina on noi kansalaisopistojen tapahtumat kerhot ja kurssit löytäisköhän sielä vanhuksille jotain sopivaa tekemistä , kovin vaativia kurseja ei enään kaipaa mutta seuraa kaipaa, oliskohan siellä vanhus-kerhoja joissa vain saisi käydä ja kuunella ja joskus sanoa sananki jos tulis jotain sanottavaa,
noooh sitä nyt miettimään,
tulkaa temuutki vanhukset johonki " juoru-kerhoon " yhdessä olisi parempi parantaa maailmaaki,
olettaisin ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä kävin suihkussa nyt
olihan se melkonen ponnistus,
tukanpesu on raskasta hommaa,
jos leikkuutaisin tukan lyhyeksi niin paremmin jaksais pestäkki tukan,
nyt sitten pitäis lähteä inhottavaan paikkaan, mutta pakko on mennä kun haavasta pitää ottaa tikit pois,
jos haava paranee kunnolla en enään ikinä mene lääkäriin mieluummin kuolen,
aion alkaa piristymään ihan ittekseni, keksin jotain vaki menoja
joka viikolle,
katotaan mitä keksin,
syksisin aina on noi kansalaisopistojen tapahtumat kerhot ja kurssit löytäisköhän sielä vanhuksille jotain sopivaa tekemistä , kovin vaativia kurseja ei enään kaipaa mutta seuraa kaipaa, oliskohan siellä vanhus-kerhoja joissa vain saisi käydä ja kuunella ja joskus sanoa sananki jos tulis jotain sanottavaa,
noooh sitä nyt miettimään,
tulkaa temuutki vanhukset johonki " juoru-kerhoon " yhdessä olisi parempi parantaa maailmaaki,
olettaisin !Oletko satuttanut itsesi, kun piti tikit laittaa?
Mulla ollut joskus tikit silmäkulmassa. Kun liukastuin jäällä ja löin pään jäätöyssyyn.
Syvä haava tuli, se piti ommella. Puolet otsan alueesta oli ihan mustana, iso mustelma. Huh.
Sen jälkeen ollut toooosi varovainen jäisellä kelillä. Mielelläni en edes mene silloin ulos. Ellei ole ihan pakko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko satuttanut itsesi, kun piti tikit laittaa?
Mulla ollut joskus tikit silmäkulmassa. Kun liukastuin jäällä ja löin pään jäätöyssyyn.
Syvä haava tuli, se piti ommella. Puolet otsan alueesta oli ihan mustana, iso mustelma. Huh.
Sen jälkeen ollut toooosi varovainen jäisellä kelillä. Mielelläni en edes mene silloin ulos. Ellei ole ihan pakko.ottivat näytteen
sanoivat heti siinä on syöpä, höh,
en usko
uskon vasta kun näytteestä on tullu lausunto,
siitä otettiin tikit pois,
vaikka oli pieni haava niin se piti ommella kun verenvuoto oli niin runsasta, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ottivat näytteen
sanoivat heti siinä on syöpä, höh,
en usko
uskon vasta kun näytteestä on tullu lausunto,
siitä otettiin tikit pois,
vaikka oli pieni haava niin se piti ommella kun verenvuoto oli niin runsasta,Jos on vaikkapa melanooma kyseessä, joka voi olla vaarallinen, jos pääsee leviämään. Eli tosi hyvä,että poistatit sen luomen tai näpyn.
Melanooma jos todetaan, kai joutuu sitten , ja kannattaa mennä, sellaiseen uusinta leikkaukseen , jossa syöpäkasvaimen ympäristöä hieman leikataan laajemmalti.
Ettei jäisi yhtään sitä syöpäkudosta jäljelle
- Anonyymi
Minulta otettiin kolmesta luomesta näyte puuduttamatta.
Täytyy myöntää, että se teki hiukan ilkeää ja kirveli toista
päivää jälkeenpäin.
Ensimmäisellä kerralla vuosia sitten puudutettiin.- Anonyymi
Voi kauheeta , miksi nyt ei puudutettu ?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kauheeta , miksi nyt ei puudutettu ?????
En tiedä. Vähän ihemttelin, mutta en ehtinyt mitään sanoa, kun lääkäri oli jo iskenyt ensimmäiseen luomeen piikkinsä, millä se repi palaa irti siitä. Sitten se tutki paloja mikroskoopilla ja sanoi, ettei niissä mitään ole. Niitä ei lähetetty minnekään analysoitavaksi.
Minulla on paljon luomia ja lisää tulee eivätkä kaikki ole niitten vaarattomien
"rasvaluomien" näköisiä, joita voi jopa rapsuttaa pois, mutta en rapsuta,
ettei tule tulehduksia eikä ne minua häiritse, ehkä hiukan kutisevat,
kun luomi alkaa muodostua.
Olen lukenut, että kutisevat luomet kannattaisi tutkituttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä. Vähän ihemttelin, mutta en ehtinyt mitään sanoa, kun lääkäri oli jo iskenyt ensimmäiseen luomeen piikkinsä, millä se repi palaa irti siitä. Sitten se tutki paloja mikroskoopilla ja sanoi, ettei niissä mitään ole. Niitä ei lähetetty minnekään analysoitavaksi.
Minulla on paljon luomia ja lisää tulee eivätkä kaikki ole niitten vaarattomien
"rasvaluomien" näköisiä, joita voi jopa rapsuttaa pois, mutta en rapsuta,
ettei tule tulehduksia eikä ne minua häiritse, ehkä hiukan kutisevat,
kun luomi alkaa muodostua.
Olen lukenut, että kutisevat luomet kannattaisi tutkituttaa.Minullaki on paljon luomia, selässä ja tissien alla,
olen niin vanha etten enään uskalla niitä mennä revittämään pois, olkoon,
kyllä ne krematoriossa häviävt taivaan tuuliin,
toi nenässä olevaa näppylää ne sanoi syöpäkasviksi,
siitä otettiin näyte,
saap nähdä mikä se oikeesti on,
en usko sitä syöväksi,
harmittaa vaan ku se on tuossa silmien välissä neässä,
johon just silmälasit painaa,
Minulla harmittoman oloinen näppylä päänahassa. Kiinnitin huomiota kun alkoi tihkuttaa verta. Menin ihotautilääkörille joka sanoi heti että epäilee basalioomaa kuten siksi osoittautuikin. Lähete korva-benä- kurkkupolille muutoksen poistoon ja saivat sen riittävillä msarginaaleilla poistettua. Ihan kohta sitten samanmoinen toisessa kohden. Epäilyttävät luomet kannattaa poistattaa. Itse käyn nyt kerran vuodessa luomitarkastuisessa.
- Anonyymi
Viime yö meni vähän huonosti nukkuen, mutta nyt, kun piti nousta ajoissa (lähden labraan), niin olen kuitenkin melko vireä (juon kahvia).
Olen tyytyväinen, kun eilen, ilman hermoilua, onnistuin lataamaan uuden ID-laitteen Nordeaan, sekä lataamaan sillä myös Nordean toimivan kirjanmerkin kännykkääni. Nyt en ihan heti ole pulassa.
Muutoin harmittaa kun rahat on melko vähissä ja syyskuulla menee rahaa muutamiin isompiin laskuihin. - Anonyymi
Iltapäivää taas,
aamu meni puuhastelussa, silitin pyykin ja pstin uuden pyykin koneseen pyörimään,
nyt olen ihan puhki, ihan tokkrassa,
kai veren sokerit hieman heittelee, pitää syödä jotain suolasta kohta, niin saan
elimistön tasapainon takasi,
ihan päivvä ulkona,
aurinko paistaa ja tullee tosi mukavasti, ei ole tukala vaikka onki kyllä lämmintä,
kauppa asioitakaan ei nyt oikein oon, loppupäivä meneki levon merkeissä,
nukahdan pienet päikkäritki jossaki vaiheessa,
tämä tökkyrä olo tila hiukan tympii, on kuin olis jotenki horroksessa,
varsinaisesti ei nukutakaa, mutta on konin unelias olo,
onko muilla vanhuksilla tämmösiä oireita, itse luulen että johtuu verensokerin heittelystä tökkyrä olo, en tietä mutta luulen.
mitähän tulee TV :stä tänään
pitääpä ottaa selvää,
siinä se päivä sitten meneeki, TV:n ja radion seurassa, välliin nukahdan,
minulla on kaikki jokseenki hyvin nyt,
ei ole mitään hätää mihinkää suuntaan,
kirjoitelaan taas kuulumisia,
kuinka me vanhukset jaksaa tänään . - Anonyymi
Minulla on tapahtunu jokin ihme,
olen ollu puoli-kuollu monta vuotta, hirmu väsyny ja uupunu,
nyt yht-äkkiä olenki piristiny tuntuu aivan kummalliselta, nyt tuntuu että haluisin tehdä vaikka mitä ainoa hankaluus on vain toi syd vajaatoiminta se ei anna kauheesti tehdä
mutta kun varovasti pikkuhiljaa jotain kokoajan puuhastelee saa kummasti aikaan aika paljonki asioita varsinki kotihommia tulee tehtyä nyt enemmän kuin vuosiin,
onkohan luoja minut p a r a n t a n u jostaki vanhuksen kuolemaan johtavasta taudista,
ainaki on ihme tapahtunu,
kiitos siitä kuuluu kyllä vain luojalle.- Anonyymi
Onko sinulla syömisessä tapahtunut jotain muutosta? Luen paljon ja asiantuntijat ovat kertoneet, että jopa monet ns terveelliset syömiset ei sovikkaan kaikille ja voivat aiheuttaa sitä ja tätä vähemmän hyvää.
No ,hyvä esimerkki on mieheni, tykkäsi nauttia niin terveelliseksi kehuttua appelsiini tuoremehua purkista, verensokerit lähenteli seitsemää kauankin. . Stoppasin ja pyysin lopettamaan.
Uhkasi siis diabetes 2. Ei juoda ei mitään sokerisia mehuja ,eikä niitä muitakaan mehuja. Nyt on sokerit olleet jo monta vuotta 5.4-5.8. Muuten on ruoka-asiat terveellisiä ja porskuttaa paljon yli kahdeksan kympin. On muitakin ns terveellisiä ruokia , jotka ei sovi hänelle. Kuntoilee kyllä paljon. Oma apu paras apu,,, lukekaa, ei niitä kukaan ihminen teille kerro. - Anonyymi
Helle on helpottanut. Oletan, että sen takia ainakin oma oloni on hiukan kohentunut.
Olen iloinen puolestasi, että olet piristynyt ja on tullut energiaa, mutta sehän meillä
tahtoo olla ongelmana, että kun tahtoisi tehdä vaikka mitä, ei kumminkaan kaikkea jaksa,
mitä haluaisi. Mutta hurraa, että voit paremmin ! Se on hienoa ! - Anonyymi
Ota rauhallisesti, niin ei voimat yhtäkkiä mene.
- Anonyymi
Minulla on samantapainen "metodi".
Yritän joka päivä tehdä vähän jotain
esimerkiksi huushollissani.
Silla lailla saan pysymään perussiisteyden.
En jaksa suurempaa siivousta kerralla.
Yksi nurkka tänään ja toinen huomenna.
Olotilat vaihtelevat suuresti eri päivinä.
Tänään illalla ei kannata suunnitella kovasti huomista,
vasta huomenna aamupäivällä tietää mihin pystyy,
mikä on vie ja mikä on olo.
Vieläkö sinun parempi olosi jatkuu ?
- Anonyymi
Kyllä se alkaa miehellä kuten naisellakin olemaan takana elämä kun 85v täyttää. Onhan niitä vireitäkin tyyppejä. Itsekin jo hiukan yli 85v.
Katson lehdestä aina pois nukkuneiden iät. Vanhempi, nuorempi ja tätä rataa.
Kunhan saan jalkahoitajan käsittelyä töpöttimille, sitten voin paremmin keppien kaa paremmin kävellä. Nyt raahaudun vaan pyörän kanssa kauppaan ja äkkiä pois.
Voitteko kuvitellakaan; hyvä naapurini lahjoitti minulle oman vanhan rollansa.
Eikä tämäkään vielä riitä. Mun akunsyöjä autonsa sammahti lähimpään isoon taajamaan. En huomannut ottaa mukaan mitään avaimia.
Pummasin ihmisiltä akunvaihdossa tarvittavia avaimia. Kellä niitä nyt taskussaan olisi.
Kuin ihmeen kaupalla ystävällinen ja auttamishaluinen mies tuli ja haki kotontaan avaimet.
Kiitos eräälle Ekille, että hän auttoi. Laittoi vielä akunkin autoon. Auton kone on kunnossa ja
käynnistyi. Harvoi tollattia auttajii enää löytyy!
Pääsin kotiin ja kiitin mielessäni tätä pyyteetöntä auttajaa.
vanhankotteronmies.- Anonyymi
Olipa ystävällinen ihminen !!!
- Anonyymi
Kyllä vaan vanhuksen vireystila vaihtelee
joskus jopa rajusti,
joskus jaksaa kaikenlaista puuhailla
joskus taa on rättiväsyny jakaa vain maat ja on kipee joka paikasta,
onkohan ketää vanhusta niin hyvä kuntonsta ettei tunne uupumusta ja väsymystä, aina vaan jaksaa puuhastella kaikenlaista,
jos semmosia he armasti elävät yli sata vuotiaiksi,- Anonyymi
Enimmäkseen on aika poikki. Satunnaisesti on parempi olo, muttei hyvä enää koskaan.
- Anonyymi
Mä lähden nyt asioille ja soppaileen,
tulkaa mukaan
kun tavataan niin hymyillään,
kivat kaikille vanhuksille
ihan kaikille
uupuneille ja pirteille, !- Anonyymi
Oliko sinulla mukava shoppailureissu ?
Ostitkos jotain ? Löysitkö mitään ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko sinulla mukava shoppailureissu ?
Ostitkos jotain ? Löysitkö mitään ?soppailin apteeksissa " löysin " syd. lääkeet jotka oli lopussa ,
huumorilla,
myös ruokaostoksilla,
kattelin kyllä kaikenlaista hengareista,
en löytäny tälläketaa sopivaa
tai tarpeellista ostettavaa,
muuten oli ihan mukava reissu ja päivä.
- Anonyymi
A-studiossa
olipa Keskisarja todella oikeassa
hyvä että joku pitää suomalaisten omiaki puolia yhteiskunnassamme,
vasemmisto puolueista ei voi saa sanoa, ne ovat kuin unohtaneet oman suomen kansan tarpeet ja turvallisuuden ,
onneksi meillä on perussuomaliset ja kokoomus pitämässä oman kansan puolia. - Anonyymi
Huomenta,
tänään vireystilani on nolla,
ihan poikki heti aamusta asti,
tairan ottaakki päikkäreitä tämän koko päivän,
teille muille hauskaa ja pirteää päivää,
kertokaa sitten kuinka päivänne meni, oliko hyvä päivä,,,,,,, - Anonyymi
Tämä vanhus on aina herätessä,mkuin lapamato, mutta annas kun saan kupin kahvia ja pikku purtavaa ,pesen ja petaan . Tuohon menee 1/2 max, olen ylen energinen.
Hommia ei ole yleensä tekemättä. Luen , lähden lenkille jne . Mutta tänään aion tehdä KUOLINSIIVOUKSEN yhdelle keittiön alakaapille. Ans katoon, mitä sieltä menee roskikseen . Ilen innoissani. Kerran .miten kävi.- Anonyymi
Tuota olen itsekki usein miettiny, ku saisi ittensä innostumaan noitten komeroitten siivoukseen, ne kaipaisi jo kunnon siivusta,
mikä siinä on , kun kason sitä iljetystä siis pölyä ym jälkiä
en vaan saa itteä innostumaan VIELÄ,
uskoisin joku päivä vielä saanki itteni vauhtiin
ja yhden komeon kerrallan kun siivoisi
niin ehkä saisi sitten ne toisetki vuoron perään käytyä läpi,
olishan se ihana juttu,
paljon lähtis kierrätykseen ja roskiin,
toisaaltaan kun kuolen kyllä ne perilliset ne sitten hävittää,
jos itse en ole jaksanu innostua kuolinsiivouksesta.
muistan aikoinaan kun vanhempani kuolivat ja heiltä jäi asunto varastoimeen meidän perillisten tyhjennettäväksi,
vanhin veljeni meni asuntoon kuukaudeski asumaan ja samlla tyhjenteli asuntoa, olihan melkonen homma,
siellä oli arvo tavaroitaki, me lahjoitimme ne taloyhtiön käyttöön, koska siinä taloyhtiössä oli myös harrastukseen tilat kellari kerroksessa,
taloyhtiö halusi isäni kaikki höyläpenkin ym höylät ja sahat sinne koko taloyhtiön käyttöön, hyvä niin, taloyhtiö hyötyi ilmaskesi osittain vanhempieni jäämistöstä, tietenki veljeni käytti myös muita kierrätys yhtiöitä apunaan asuntoa tyhjentäessään,
minä sitten olin se joka myi tyhjän asunnon ja rahat jaettiin sisarrusten kanssa tasan kaikkien kanssa. silloin oli vielä terve ja ikääki vasta jotain viiskymmentä vuotta paikkeilla,
siitä on kauan jo melkein viisikymmentä vuotta siitäki touhusta, niin se aika kuluu ja vuodet vierii, nyt lähestyn sataa vuotta että hirvittää, veljekseni ovat jo kuolleet ja minä itsen sydän kippurassa heitä jokaista, yksi rakas nuorempi veljeni on vielä elossa, ja minä sydän kippurassa pelkään hänen menetystään, nyyyyyh
kuolisimpa itse ennen häntä, en halua elää sata vuotiaaksi itse ,
on tämä elämä niiiiiiin helvetin vaikeeta vanhuksena.
no mutta
pakko elää luojaan turvaten, kun ei kuolekkaa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota olen itsekki usein miettiny, ku saisi ittensä innostumaan noitten komeroitten siivoukseen, ne kaipaisi jo kunnon siivusta,
mikä siinä on , kun kason sitä iljetystä siis pölyä ym jälkiä
en vaan saa itteä innostumaan VIELÄ,
uskoisin joku päivä vielä saanki itteni vauhtiin
ja yhden komeon kerrallan kun siivoisi
niin ehkä saisi sitten ne toisetki vuoron perään käytyä läpi,
olishan se ihana juttu,
paljon lähtis kierrätykseen ja roskiin,
toisaaltaan kun kuolen kyllä ne perilliset ne sitten hävittää,
jos itse en ole jaksanu innostua kuolinsiivouksesta.
muistan aikoinaan kun vanhempani kuolivat ja heiltä jäi asunto varastoimeen meidän perillisten tyhjennettäväksi,
vanhin veljeni meni asuntoon kuukaudeski asumaan ja samlla tyhjenteli asuntoa, olihan melkonen homma,
siellä oli arvo tavaroitaki, me lahjoitimme ne taloyhtiön käyttöön, koska siinä taloyhtiössä oli myös harrastukseen tilat kellari kerroksessa,
taloyhtiö halusi isäni kaikki höyläpenkin ym höylät ja sahat sinne koko taloyhtiön käyttöön, hyvä niin, taloyhtiö hyötyi ilmaskesi osittain vanhempieni jäämistöstä, tietenki veljeni käytti myös muita kierrätys yhtiöitä apunaan asuntoa tyhjentäessään,
minä sitten olin se joka myi tyhjän asunnon ja rahat jaettiin sisarrusten kanssa tasan kaikkien kanssa. silloin oli vielä terve ja ikääki vasta jotain viiskymmentä vuotta paikkeilla,
siitä on kauan jo melkein viisikymmentä vuotta siitäki touhusta, niin se aika kuluu ja vuodet vierii, nyt lähestyn sataa vuotta että hirvittää, veljekseni ovat jo kuolleet ja minä itsen sydän kippurassa heitä jokaista, yksi rakas nuorempi veljeni on vielä elossa, ja minä sydän kippurassa pelkään hänen menetystään, nyyyyyh
kuolisimpa itse ennen häntä, en halua elää sata vuotiaaksi itse ,
on tämä elämä niiiiiiin helvetin vaikeeta vanhuksena.
no mutta
pakko elää luojaan turvaten, kun ei kuolekkaa,sori, noita virheitä teksti täynä,
hieman korjausta tekstiin, minä itken sydän kippurassa kaikkia pois nukkuneita rakkaita veljiäni nyyyyyyyyyh suru ei lopu ikinä, ei ikinä ,
he kaikki ovat kuolleet mua nuorempina nyyyyyyyh,,,,
- Anonyymi
Iloitsen aina kun joku hyvin vanha ja sairas läheinen kuolee. Ihanaa, kun hänellä loppuu paha olotila. Minusta on kovin itsekästä alkaa säälimään itseään sen ulpalla.
- Anonyymi
No tavallaan se on hyvä , varsinaisesti en iloitse, suren kyllä kun elämä on viin vaikeeta lopun aikana vanhalle ihmiselle, mutta tavallaan olen hyvillään että nyt vaivat on ohi ja hän pääsi lepoon,
se on helpotus jälkeenjääneillekki
kun vanhus vihdoin pääsee vaivoistaan lepoon,
sinne olen itsekki matkalla ,
ehkä muutaman vuoden saan vielä kitua täällä teidän joukossa,
mutta iloinen olisin jos vaikka ÄKKI -LÄHTÖ sattuis tulemaan,
se olisi minulle itsellekki ilo omalla kohdallani,
joskus tulee lähtö jokatapauksessa,
siihen asti koitan selviytyä omin konstein mahdollisimman hyvin loppuun asti. - Anonyymi
Jotkuhan pistää tanssiksi kun vanhus kuolee,
kerran oli TV:ssä kun tanssit ja ilon pito oli kuoleen ihmisen toive
perinteisten hautajaisten sijaan ,
tietenki voisi pitää myös iloiset pirskeet varsinki jos vainaja on niin itse toivonu !
- Anonyymi
Nykyäänhän on enimmäkseen hautajaiset pienet vain lähi omaiset paikalla,
muinoin enne hautajaiset oli aina suuret koko kylä oli hautajaisissa, vainajaa saattamassa hautaan,
onneksi seki kulttuuri on muuttunu,
hautajaisten järjestely ON TYYRISTÄ PUUHAA
siihen ei pikku raha riitäkkää nykyään ! - Anonyymi
Nyt se on tehty, nimittäin tuon yhden keittiön alakaapin siivous/ tyhjennys turhista tavaroista. Tulipa tyhjää ja siistiä. Muutamia mappeja vein pois, kaksi täyttä roskispussillista molokkiin ja ikivanhoja lasten/lastenlasten piirustuksia paperiroskikseen. He ovat jo aikaa sitten osan säilyttäneet ja noita eivät ole halunneet säilyttää. Ai kun on kevyt mukava olo ja kaappi väljä. Muut keittiön kaapit ovatkin tuoreessa kunnossa.
Tässä ,kun on toinen energiapäivä. Heitän mahd paljon vaatehuoneen hyllyiltä pois. Ei siellä toki paljon olekkaan, koska olen jo heittänyt . Ostanut olen kauniit lakanat ,jos olen mieleiset löytänyt ja samoin pyyheliinat. Vanhoilla rievuilla pyyhkässyt lattiat ja saman tien roskapussiin.
Niinkuinolenkertonut niin lapsenlapset ja lapset ovat sisustaneet kotinsa mieluisaksi, ja hekään ei siedä liikaa tavaraa nurkissaan- tulleet mummiinsa👍😇- Anonyymi
Huumorilla
tule meillekki siivoomaan mun keittiöki
siellä olis monta komeroa tosi kummalista tavaraa täynnä
ittekää en muista kaikke mitä niihin olen vuosien varrella pistäny,
siivous on mun painajaista,
- Anonyymi
Kaapin siivouksen päälle teimme n 3 kk lenkin. Pari pientä juoksuspurttia ja loput kävelyä,lepo ja sitten ip kahvit täytetyllä sämpylällä, jonka taion.
- Anonyymi
Kuinka te olette noin hyvässä kunnossa,
muuten en usko
te olette huomastavasti nuorempia kuin me yli 80++++ kymppiset ,
hyvä kun olette noin hyvä kuntontosia kattteeks käy
oi kuinka minäki tahtoisin jaksaa paremmin envaan jaksa ja takapakkia taatusti menee joka vuosi
ei toiveitakaa paremmasta kunnosta,
HÄVETTÄÄ olla huonokuntonen,
hävettää niin paljon etten suurin surminkaan hae apua yhteiskunnalta, ei niillä ole VARA hoivata vanhoja ihmisiä, mä haluan kuolla pois suorilta jaloiltani,
en KEHTAIS / KEHTAA alkaa hoivattavaksi en ikinä !
mieluummin kuolen pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka te olette noin hyvässä kunnossa,
muuten en usko
te olette huomastavasti nuorempia kuin me yli 80 kymppiset ,
hyvä kun olette noin hyvä kuntontosia kattteeks käy
oi kuinka minäki tahtoisin jaksaa paremmin envaan jaksa ja takapakkia taatusti menee joka vuosi
ei toiveitakaa paremmasta kunnosta,
HÄVETTÄÄ olla huonokuntonen,
hävettää niin paljon etten suurin surminkaan hae apua yhteiskunnalta, ei niillä ole VARA hoivata vanhoja ihmisiä, mä haluan kuolla pois suorilta jaloiltani,
en KEHTAIS / KEHTAA alkaa hoivattavaksi en ikinä !
mieluummin kuolen pois.Minkäs sille voi jos joutuu hoivattavaksi !?
Ei oltaisi ainoita.
Siinä tapauksessa ottaisi varmasti
avun kiitollisena vastaan,
kun ei itse kerran enää pysty itsestään huolehtimaan,
mutta mieluummin poistuisi tästä maailmasta ennen sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkäs sille voi jos joutuu hoivattavaksi !?
Ei oltaisi ainoita.
Siinä tapauksessa ottaisi varmasti
avun kiitollisena vastaan,
kun ei itse kerran enää pysty itsestään huolehtimaan,
mutta mieluummin poistuisi tästä maailmasta ennen sitä.Minulla tänään oli ihana päivä,
mun iki-oma lapsenlapseni aikuinen nainen kävi apteeksissa kun itse en jaksanu
olen hieman nyt huonossa kunoossa, oli ihana kun hän tuli apuuan, luoja häntä siunatkoon ja kiitos luojalle kun on antanu minulle noin ihanan kauniin koulutetut lapsenlapsen ilokseni
ja mahdollisesti myös tulevaisuuden turvakseni,
mun kunto huononee näillä näkymin kun ikä karttuu sataan vuoteenkaa ei enään ole kuin reilut kymmen vuotta,
toivottavasti en elä niin kauan enään,
vain luoja senki tietää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla tänään oli ihana päivä,
mun iki-oma lapsenlapseni aikuinen nainen kävi apteeksissa kun itse en jaksanu
olen hieman nyt huonossa kunoossa, oli ihana kun hän tuli apuuan, luoja häntä siunatkoon ja kiitos luojalle kun on antanu minulle noin ihanan kauniin koulutetut lapsenlapsen ilokseni
ja mahdollisesti myös tulevaisuuden turvakseni,
mun kunto huononee näillä näkymin kun ikä karttuu sataan vuoteenkaa ei enään ole kuin reilut kymmen vuotta,
toivottavasti en elä niin kauan enään,
vain luoja senki tietää.Lueskelin tämän ketjun ja ihmettelin ihania vanhuksia, jotka jaksavat vielä jotain puuhailla.
No, kyllä minäkin jotain tein eilen, kun siivosin ylösalaisin menneen ompelukorini (olihan se siinä jo pariviikkoa) ja sulatin jääkaapin pakastimen, mutta vain siksi, että lapseni lapsineen tuli tänään.
Voi että tuo nuoriso on kätevä, kun lapsenlapseni hoiti hetkessä minun yhden laskun, jonka oli laittanut s-postiin tulevaksi, mutta samalla selvisi, että hän on tallentanut minun tunnukset ja nyt hänellä on kuva myös....niin olkoon sanomatta, koska äidillään on jo pankkikorttini, mutta luotan heihin.
Olisi minulla vielä lajittelemista noita muutosta tulleita tavaroita joita en ole "ehtinyt" käydä läpi. lukeminen kiinnostaa enempi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1053651
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se472590- 982380
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣401934Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu261614- 271512
Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et211468- 221308
Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81231Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?681214