Rippileiri

En kuulu kirkkoon

Menen ysille ja rippileiri on vasta ensi vuonna, koska menin kouluun kuusivuotiaana. Me ei kuuluta kirkkoon, mutta haluan silti rippileirille. Miten se
pitäisi "tilata" tai muuta? Ne laput ja silleen..

26

2015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka... ...

ÄLÄ MENE SINNE AIVOPESTÄVÄKSI. Ole onnellinen jos olet vielä ateisti. Vältä uskisten seuraa. Kierrä uskovaiset kaukaa.

1. PELKO ON USKONNON PERUSTA. Se on tuntemattoman asian kammoa, joka saa henkisesti epävarman ihmisen kääntymään helposti. Tiede voi auttaa meitä pääsemään tämän raukkamaisen pelon yli, jossa ihmiskunta on elänyt niin monia sukupolvia.

2. USKONNOISSA ESIINTYY PALJON JULMUUKSIA. Esim. uusin paavi kieltää ehkäisyvälineet maailmasta, vaikka ihmismäärä on maailman uhkaavimpia asioita. Kehitysmaissakin syntyy viattomia lapsia joka päivä tuhansia kärsimään ja tekemään hidasta kuolemaa. N.k. uskon aikana, kun ihmiset uskoivat todella kristinuskon kaikkineen, oli olemassa inkvisitio kidutuksineen; miljoonia onnettomia naisia poltettiin noitina; ja jokalajista julmuutta harjoitettiin kaikenlaisia ihmisiä kohtaan uskonnon nimeen.

3. USKONTO ON RIIPPUVUUTTA. Voimakkaana ja riippumattomana oleminen on todelliselle uskovaiselle mahdottomuus. Uskonto ja omavaraisuus ovat keskenään ristiriidassa olevia käsitteitä. Kerran vahvasti uskoon kääntynyt ihminen ei tule tuskinpa koskaan elämässään pääsemään eroon kyseisestä "huumeesta". Uskonto on loppujen lopuksi henkiselle terveydelle hyvinkin vahingollista. Siispä!

4. USKONTO ON HENKINEN SAIRAUS. Esim. Suvaitsevaisuus on persoonallisuuden piirre, jota vakaa uskovainen ei voi mitenkään omata. Asettaessaan ehdottomia jumalan antamia mittapuita, uskonnon täytyy siis saada sinut väheksymään itseäsi ja alentamaan itsesi, kun erehdyt. Jos yksi emotionaalisen terveyden ehdoista on epävarmuuden hyväksyminen, silloin uskonto on ilmeisesti epäterveellisin kuviteltavissa oleva tila. Sillä uskonnon tärkein olemassaolon perusta on mahdollistaa uskominen mystiseen varmuuteen. Uskonnot ovatkin syntyneet ihmisen epävarmuuden johdosta. Tästä kohdasta voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, sillä edeltävät jutut ovat otettu suurimmaksi osaksi Albert Ellisin kirjoittamasta lehtisestä "Uskonto henkisenä sairautena".

5. USKONNOT OVAT ERITTÄIN HYVIÄ KEINOJA ALISTAA KANSAA. Esim. Iranissa ja Irakissa kansalaiset ovat omistaneet elämänsä sotimiselle ja vihaamiselle. "pyhät"johtajat ohjaavat kansalaisia, kuin koneita. Ihmiset ovat vakaita uskovaisia ties mille uskonnolle ja luulevat pääsevänsä paratiisiin kuolemansa jälkeen.

• MaTu

Eri seurakunnissa on tietysti erilaisia käytäntöjä, mutta yleisperiaatteena on, että rippikouluun otetaan kaikki halukkaat - js siis myös kirkkoon kuulumattomia. Rippikouluista voi tietysti kysellä paikallisesta seurakunnasta (kirkkoherranvirastosta tai nuorisotoimistosta). Monissa seurakunnissa asiasta informoidaan ensisijaisesti syksykllä kahdeksasluokkalaisia, jotka yleensä tulevat seuraavan vuoden aikana rippikouluun. Rippikoulun voi käydä, mutta jos haluaa tulla myös konfirmaatioon, niin se merkitsee samalla kirkkoon liitymistä. Kirkon puolelta sille ei yleensä ole mitään estettä, vaan uudet liittyjät toivotetaan tervetulleeksi. Silloin on kirjoitettava kirkkoon liittymiskaavake ja vanhemmilta/huoltajilta tulee olla suostumisilmoitus. - Tulehan mukaan. Antoisia rippikouluhetkiä sinulle.

• Peruskoulun opettaja

Kaikki halukkaat otetaan rippikouluun aivopestäväksi harhaiseen jumalauskoon.

• Nina
        Peruskoulun opettaja kirjoitti:

Kaikki halukkaat otetaan rippikouluun aivopestäväksi harhaiseen jumalauskoon.

Ihan mahtavaa että kirkkoon kuulumattomatkin haluavat käydä rippikoulun! Rippikoulu on todella hieno paikka, suosittelen lämpimästi kaikille!!
        Kannattaa koulussa kysellä vaikka uskonnonopettajalta, tai sitten vaikka käydä jotain pappia tms. seurakunnan työntekijää repimässä hihasta tämän asian kanssa.

Se on ihan totta että KAIKKI on tervetulleita rippileirille, ja sitten leirin jälkeenhän saa tottakai itse päättää haluaako liittyä kirkkoon. Kannattaa mennä rippileirille täysin avoimin sydämin ja katsoa mitä tapahtuu.

Täällä näköjään jotkut ateistit yrittävät pilata intosi käydä rippikoulun, älä välitä heistä, vaan kuuntele sydäntäsi! Tsemppiä!!

• Mari
        Nina kirjoitti:

Ihan mahtavaa että kirkkoon kuulumattomatkin haluavat käydä rippikoulun! Rippikoulu on todella hieno paikka, suosittelen lämpimästi kaikille!!
        Kannattaa koulussa kysellä vaikka uskonnonopettajalta, tai sitten vaikka käydä jotain pappia tms. seurakunnan työntekijää repimässä hihasta tämän asian kanssa.

Se on ihan totta että KAIKKI on tervetulleita rippileirille, ja sitten leirin jälkeenhän saa tottakai itse päättää haluaako liittyä kirkkoon. Kannattaa mennä rippileirille täysin avoimin sydämin ja katsoa mitä tapahtuu.

Täällä näköjään jotkut ateistit yrittävät pilata intosi käydä rippikoulun, älä välitä heistä, vaan kuuntele sydäntäsi! Tsemppiä!!

Mee ihmeessä riparille, siellä on niin kivaa ja saa uusii kokemuksii ja kavereita! Kannattaa käydä joo siel kirkkoherranvirastossa. Mun kaveri joka halus kans leirille mut ei kuulunu kirkkoon haki sellasii kaavakkeita ja sit se kastettiin, ei siis sillee miten jotku pikkulapset ja oli tyytyväinen päätökseensä. Tee sä sama!

• En kuulu kirkkoon
        Mari kirjoitti:

Mee ihmeessä riparille, siellä on niin kivaa ja saa uusii kokemuksii ja kavereita! Kannattaa käydä joo siel kirkkoherranvirastossa. Mun kaveri joka halus kans leirille mut ei kuulunu kirkkoon haki sellasii kaavakkeita ja sit se kastettiin, ei siis sillee miten jotku pikkulapset ja oli tyytyväinen päätökseensä. Tee sä sama!

Paljon vastauksia tullut, kiitos siitä :) Mut on kastettu, ja muutama vuosi sitten erosimme kirkosta. Joltain olen kuullut että siitä vaan maksetaan jotain eikä tarvitse liittyä kirkkoon...

• krpoi
        En kuulu kirkkoon kirjoitti:

Paljon vastauksia tullut, kiitos siitä :) Mut on kastettu, ja muutama vuosi sitten erosimme kirkosta. Joltain olen kuullut että siitä vaan maksetaan jotain eikä tarvitse liittyä kirkkoon...

Voit käydä rippikoulun ilman että liityt kirkkoon. Sen sijaan konfirmaatio on tarkoitettu kirkon jäsenille. ELi jos haluat että sinut konfirmoidaan, se tarkoittaa kirkkoon liittymistä. Se tapahtuu kirkkoherran virastossa ja on ihan yksinkertainen paperijuttu. - RIparille voit siis mennä ilman liittymistäkin.
        Seurakunnat ilmoittavat yleensä syksyllä uusista rippikouluista alueellaan ilmestyvissä sanomalehdissä. Kannattaa siis syksyllä lueskella kirkollisia ilmoituksia, niistä varmaankin löytyy tietoa. Sekä myöskin koulun ilmoitustaululta. - RIppikoulu ei ole mikään käännytyslaitos. Onhan se ihan fiksua tietää jotakin siitä Jumalasta, johon uskoo tai ei usko.

• Taru.

Kierrä kaukaa uskovaiset. Täällä postaavat uskikset houkuttelevat sinua ansaan. Sinusta voi tulla uskis jos menet riparille. Uskovaiset ovat raukkiksia. Maailmassa ei ole mikään niin typerää kuin uskoa satuihin.

• TaikaröNsy

....sinua ei tarvitse kastaa,koska se on jo tehty..ilmoittaudut vaan seurakuntasi rippikouluun kun se tulee ajankohtaiseksi..jos on iso kaupunki,on paljon seurakuntia ja työntekijöitä,mutta kirkkoherranvirastosta tai väestörekisteristä voit kysellä tai jos tunnet jonkun srkn työntekijän,mene juttusille....saat uusia ystäviä ja koet hyviä hetkiä heidän kanssaan leirillä..minäkin olen menossa työntekijänä,liekö yli kolmaskymmenes kerta..työskentelemme paljon käsillämme, musiikilla,videoilla,teemme kuunnelmia raamatun aiheista jne..näytelmiä....teoriatunteja muutama päivässä..iltaohjelmat mahtavia,isosten vetäminä..siis edellisvuotisten rippisläisten..kukaan ei tuputa uskoa...kannattaa kokeilla itse ja nähdä mitä se on..rippileirin ylöspito ja opetus maksaa jonkin verran,mutta kohtuuhinnoissa..saat selville kun kyselet virastosta..sinut otetaan yksinkertaisin toiminnoin kirkon yhteyteen..siitä huolehtii pappi..ei ongelmaa minkäänlaista..uskontoja on paljon..niihin kaikkiin ei tarvitse ottaa,toki saa, kantaa..ev.lut kirkko on turvallinen ja maanläheinen..toivon oikein iloista ja antoisaa rippileiriä sinulle kuten itsellenikin..hyvää kesää....ps.kerro sitten miten leirin koit.....

• En kuulu kirkkoon
        TaikaröNsy kirjoitti:

....sinua ei tarvitse kastaa,koska se on jo tehty..ilmoittaudut vaan seurakuntasi rippikouluun kun se tulee ajankohtaiseksi..jos on iso kaupunki,on paljon seurakuntia ja työntekijöitä,mutta kirkkoherranvirastosta tai väestörekisteristä voit kysellä tai jos tunnet jonkun srkn työntekijän,mene juttusille....saat uusia ystäviä ja koet hyviä hetkiä heidän kanssaan leirillä..minäkin olen menossa työntekijänä,liekö yli kolmaskymmenes kerta..työskentelemme paljon käsillämme, musiikilla,videoilla,teemme kuunnelmia raamatun aiheista jne..näytelmiä....teoriatunteja muutama päivässä..iltaohjelmat mahtavia,isosten vetäminä..siis edellisvuotisten rippisläisten..kukaan ei tuputa uskoa...kannattaa kokeilla itse ja nähdä mitä se on..rippileirin ylöspito ja opetus maksaa jonkin verran,mutta kohtuuhinnoissa..saat selville kun kyselet virastosta..sinut otetaan yksinkertaisin toiminnoin kirkon yhteyteen..siitä huolehtii pappi..ei ongelmaa minkäänlaista..uskontoja on paljon..niihin kaikkiin ei tarvitse ottaa,toki saa, kantaa..ev.lut kirkko on turvallinen ja maanläheinen..toivon oikein iloista ja antoisaa rippileiriä sinulle kuten itsellenikin..hyvää kesää....ps.kerro sitten miten leirin koit.....

Kiitos vastauksista :) Varmasti kerron, minkälaista oli, kunhan ensin pääsen sinne :D

• En kuulu kirkkoon kirjoitti:

Kiitos vastauksista :) Varmasti kerron, minkälaista oli, kunhan ensin pääsen sinne :D

Minusta paljon mielenkiintoisempi voisi olla prometheusleiri.
        http://www.protu.fi/

• waterfree

mutta miks haluut käydä rippileirin? Rahan ja lahjojen takii? Onko kivaa tulla tapakristityksi vai oletko kovaa vauhtia muuttumassa oikeen kunnon äärikristityksi?

Ei kannata uskoa kaikkea mitä ne ahdasmieliset äärikristityt sulle selittää. Ne voi esittää sulle tosi mukavaa siellä riparilla, ne haluaa että nuori tulee sieltä tyyliin "Joo siellä riparilla oli tosi mahtavaa ja ne tädit oli kivoja, vaikka välillä selittivät jotakin tylsää raamattua". Todellisuudessa ne vaan haluu taas aivopestä yhden "herkässä" iässä oleva nuoren, jolta saavat alkaa periä kirkollisveroa....

Onneksi en itse mennyt mukaan siihen juttuun, vaikka rippilahja oli todella muhkea ja houkutteleva syy poiketa omista periaatteista. Olisi kummikin vai pettänyt itseäni ja olen varma että olisin katunut sitä jälkeenpäin.

• En kuulu kirkkoon

Hmmm...Kyllähän lahjat ja rahat houkuttelevat, mutta
        myös se että leirillä saa kavereita ja tutustuu uusiin ihmisiin. Tiedän etten kumminkaan muutu uskovaiseksi..! Ja haluan kirkossa naimisiin sekä mahd. kummiksi. En usko Jumalaan, ja tiedän ettei rippileiri muuta käsitystäni.

• Sivuhyppy
        En kuulu kirkkoon kirjoitti:

Hmmm...Kyllähän lahjat ja rahat houkuttelevat, mutta
        myös se että leirillä saa kavereita ja tutustuu uusiin ihmisiin. Tiedän etten kumminkaan muutu uskovaiseksi..! Ja haluan kirkossa naimisiin sekä mahd. kummiksi. En usko Jumalaan, ja tiedän ettei rippileiri muuta käsitystäni.

Oletko tullut ajatelleeksi, että konfirmaatiossa joudut lukemaan muiden mukana: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan luojaan..."

Oletko valmis menemään sinne valehtelemaan? Eikö olisi parempi, että toimisit ja eläisit vakaumuksesi mukaan? Toinen vaihtoehto on, että käyt rippikouluhn, mutta et mene konfirmoitavaksi. Silloin tosin et voi toimia kristillisen kasteen yhteydessä kummina, jonka tehtävänä on mm. varmistaa, että lapsi saa kristillisen kasvatuksen. Sinua ei voida myöskään vihkiä kristilliseen avioliittoon.

Harkotise tarkoin, haluatko olla rehellinen.

• Tero

Mä en voi tajuta sitä että joku haluaa rippikouluun. Tää on aivan käsittämätöntä. Siitä saa typerän ihmisen leiman otsaansa koko loppuiäksi.

• TaikaröNsy

mahdollisuudet ja valta,jos siitä loppuiäksi leima jää.. ei ole oikein puhua kun ei tiedä mistä puhuu jos ei itse ole ollut läsnä..riparilla ei kukaan lyö raamatulla päähän eikä leimoja eikä tatsoja nuppiin..kukaan meistä ei voi ruveta itse uskomaan Jumalaan..ketään ei käännytetä..voi tietysti olla seurakunta eroja,toisissa tulisieluisempia leirin vetäjiä,mutta kirkon malli on kyllä maltillinen..eikä lahjoissa mitään pahaa ole..ja vielä,todellakaan siellä ei ole vain tätejä..vaan nuoria miehiä ja naisia vetämäsä mm.elämysjuttuja,seinäkiipeilyä,kajakilla melontaa,safaria jne...eivät kuitenkaan pakollisina,se kuka puhuu leimoista tänä aikana,on jonkin ennakkoluulon uhri tai muuten hyvin tietämätön missä mennään..yli 90%nuorista käy rippikoulun...

• Mirka ........... .........
        TaikaröNsy kirjoitti:

mahdollisuudet ja valta,jos siitä loppuiäksi leima jää.. ei ole oikein puhua kun ei tiedä mistä puhuu jos ei itse ole ollut läsnä..riparilla ei kukaan lyö raamatulla päähän eikä leimoja eikä tatsoja nuppiin..kukaan meistä ei voi ruveta itse uskomaan Jumalaan..ketään ei käännytetä..voi tietysti olla seurakunta eroja,toisissa tulisieluisempia leirin vetäjiä,mutta kirkon malli on kyllä maltillinen..eikä lahjoissa mitään pahaa ole..ja vielä,todellakaan siellä ei ole vain tätejä..vaan nuoria miehiä ja naisia vetämäsä mm.elämysjuttuja,seinäkiipeilyä,kajakilla melontaa,safaria jne...eivät kuitenkaan pakollisina,se kuka puhuu leimoista tänä aikana,on jonkin ennakkoluulon uhri tai muuten hyvin tietämätön missä mennään..yli 90%nuorista käy rippikoulun...

>>yli 90%nuorista käy rippikoulun

• TaikaröNsy
        Mirka ........... ......... kirjoitti:

>>yli 90%nuorista käy rippikoulun

..sokea voin olla monessakin asiassa,mutta tässä jutussa olen kyllä ihan tavallinen pulliainen,joka epäilee,kysyy ja ihmettelee..en näe mitään pahaa siinä jos rippiksen käy ja siellä on hyvä olla ja mukava meininki..harvoin missään niin syvällisesti jutellaan iltamyöhään porukan kesken ilman vaikuttavia aineita elämän peruskysymyksistä..ei Jumala ketään pakota,vielä vähemmän sitä tekevät työntekijät..kynnys on matala..tyynyjen varassa löhöillään kynttilän valossa ja voidaan puhua laidasta laitaan rakkaudesta,vihasta,saatananpalvonnasta ja hyvästä olosta,festareista,huumeista jne..en minä ole sokea,vaikka rippisläiset silmälasejani hakevat porukalla ja ne löytyvät otsaltani..kuules..meillä on hyvin huumorintajuinen Kaikkiavaltias...puhu vasta kun tiedät...ps.eikä kirkko ole sama kuin Jumala..ja aivopesu on jotakin aivan muuta..

• Mirka... ...
        TaikaröNsy kirjoitti:

..sokea voin olla monessakin asiassa,mutta tässä jutussa olen kyllä ihan tavallinen pulliainen,joka epäilee,kysyy ja ihmettelee..en näe mitään pahaa siinä jos rippiksen käy ja siellä on hyvä olla ja mukava meininki..harvoin missään niin syvällisesti jutellaan iltamyöhään porukan kesken ilman vaikuttavia aineita elämän peruskysymyksistä..ei Jumala ketään pakota,vielä vähemmän sitä tekevät työntekijät..kynnys on matala..tyynyjen varassa löhöillään kynttilän valossa ja voidaan puhua laidasta laitaan rakkaudesta,vihasta,saatananpalvonnasta ja hyvästä olosta,festareista,huumeista jne..en minä ole sokea,vaikka rippisläiset silmälasejani hakevat porukalla ja ne löytyvät otsaltani..kuules..meillä on hyvin huumorintajuinen Kaikkiavaltias...puhu vasta kun tiedät...ps.eikä kirkko ole sama kuin Jumala..ja aivopesu on jotakin aivan muuta..

Kirkko ei todellakaan järjestä lapsille rikkileirejä sen takia että lapsilla olisi siellä kivaa. Kirkon perimmäinen tarkoitus on saada näistä lapsista uusia uskiksia.

• Äiti Stadista

Samalla luvalla pääset sitten kasteelle, konfirmaatioon ja kirkon jäseneksi. Mutta se 15-vuotta pitää olla kyllä täytetty kun liittyy kirkkoon. Riparille pääsee mahdollisesti kuitenkin jo nuorempanakin. Siis sinä vuonna, kun täyttää 15v.

• Riparilla 1990

Vain riparilla on hauskaa eikä siellä mitään uskoa tuputeta. Älä usko näitä lapsellisia kommentteja vaan mene ihmeessä riparille. Siitä ei jäi kuin hyviä muistoja!!

• Mirka .... .... ... .
        Riparilla 1990 kirjoitti:

Vain riparilla on hauskaa eikä siellä mitään uskoa tuputeta. Älä usko näitä lapsellisia kommentteja vaan mene ihmeessä riparille. Siitä ei jäi kuin hyviä muistoja!!

Tyypillinen uskis provo.

ÄLKÄÄ USKOKO USKIKSIA, SILLÄ HE VALEHTELEE.

• satt
        Mirka .... .... ... . kirjoitti:

Tyypillinen uskis provo.

ÄLKÄÄ USKOKO USKIKSIA, SILLÄ HE VALEHTELEE.

Mistä he valehtelevat? Jeesus on meidät kaikki kerran pelastanut ja jos joku haluaa tämäm pelastuksen ottaa vastaan niin haittaako se sinua?

• TaikaröNsy
        satt kirjoitti:

Mistä he valehtelevat? Jeesus on meidät kaikki kerran pelastanut ja jos joku haluaa tämäm pelastuksen ottaa vastaan niin haittaako se sinua?

..terveiset meren rannalta.juuri tänään päättyi rippis..eräs mukavimmista..monin ajatuksin olivat nuoret mukaan lähteneet ja uudet ystävyydet ja kokemukset mahtavien ns.isojen siskojen ja veljien vetäminä illan ohjelmineen sujuivat riemukkaasti..vapaaehtosia vetäjiä ilman palkkiota oli yhdeksän..enempää ei mahtunut yösijoihin..tosi iloa ja vilpitöntä menoa..kaiken riemun keskellä opittiinkin jotain..ainakin ottamaan toiset huomioon..kiitos,leiriläiset..ja aurinkoista kesänjatkoa....: )))

• En kuulu kirkkoon
        TaikaröNsy kirjoitti:

..terveiset meren rannalta.juuri tänään päättyi rippis..eräs mukavimmista..monin ajatuksin olivat nuoret mukaan lähteneet ja uudet ystävyydet ja kokemukset mahtavien ns.isojen siskojen ja veljien vetäminä illan ohjelmineen sujuivat riemukkaasti..vapaaehtosia vetäjiä ilman palkkiota oli yhdeksän..enempää ei mahtunut yösijoihin..tosi iloa ja vilpitöntä menoa..kaiken riemun keskellä opittiinkin jotain..ainakin ottamaan toiset huomioon..kiitos,leiriläiset..ja aurinkoista kesänjatkoa....: )))

Minäkin sieltä uusia ystäviä ja kokemuksia haen. En muutu uskovaiseksi, vaikka kävisinkin riparin. Sillä ei ole niin suurta vaikutusta muhun, enkä usko että moniin muihinkaan. Parhaat kaverini lähtivät juuri unkariin riparille, ja ollaan tekstailtu että kivaa niillä on ollut tähän asti (ja he EIVÄT ole mitään uskovaisia!Eivätkä tule sellaisiksi (aiheesta on keskusteltu))..!

• uskomaton

Jo pelkkä kristinusko on moraalisen etiikan tasolla väärää. Se sisältää tasa-arvoon koskevaa kritiikkiä esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen kannalta. Olen itse käynyt Prometheus-leirin ja viihdyin siellä vallan mainiosti, sain uusia ystäviä ja opin valtavasti tärkeää tietoa (huom! ilman uskonnollisia puitteita). Saimme esittää mielipiteemme vapaasti, eikä vallitseva ilmapiiri (ateismi) tuominnut edes uskonnollisia väitteitä, vaan kyseenalaisti niitä.
      Olen kuullut rippileirin käyneiltä ystäviltäni paljon huonoa palautetta, esim. siellä vallinneesta ilmapiiristä, joka oli liian tiukka; edes omaa mp3-soitinta ei saanut ottaa mukaan leirille!
      Suosittelen siis lämpimästi kriittiseen ajatteluun ja hauskanpitoon kannustavaa Prometheusleiriä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe