Onko ylivoimaisen vaikeaa syödä terveellisesti ja pysyä suurinpiirtein normaalipainossa ?

Anonyymi-ap

Lihavuuslääkkeiden suosio kasvaa kovaa vauhtia. Viime vuonna niitä käytti jo 75 000 suomalaista. Viidessä vuodessa käyttäjämäärä on yli 11-kertaistunut.
Ihmiset syövät jopa diabeteslääkettä (Ozempic), kun ovat ensin mässänneet
rasvalla ja makeilla itsensä lihaviksi.
Eikö olisi terveellisempää tehdä kokonaisvaltainen ruokavaliomuutos ?
Epäterveellinen syöminen aiheuttaa ylipainoa, joka voi aiheuttaa sairauksia.

Moni on muuten voinut jättää diabeteslääkityksen pois muutettuaan ruokavalionsa terveelliseksi. Siihen nähden on hiukan omituista, että diabeteslääkettä syödään
lihavuuteen, vaikkei mitään diabetesta ei ole, vaan ylipainon syy on ruokavaliossa,
mutta ei ole tahdonvoimaa korjata ruokavaliotaan terveelliseksi ja syödä vain
sen verran kuin kuluttaa.

57

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varmaankin syömistä on vaikea hallita, koska lihavuus senkun lisääntyy,
      mutta miksi ?
      Ahdistuneisuus ja masentuneisuus on nykyään melko yleistä,
      liittyisikö syöminen/ylipaino joskus siihen ?
      Puhutaan ns. tunnesyömisestä.

Syövätkö ihmiset lievittääkseen ahdistustaan ?
      Syövätkö ihmiset enemmän stressaantuneena?
      Syövätkö ihmiset saadakseen mielihyvää ?
      Palkitsevatko ihmiset itsensä ruualla tai "herkuilla" .....

Syövätkö ihmiset, vaikkei ole nälkä ja herkuttelevat sen päälle .....
      ei pari suklaapalaa pahaa tee ..... tai munkki .... tai sipsit .... tai drinkki ....

Syövätkö ihmiset rauhoittaakseen itseään, jos he ovat ahdistuneita, vihaisia tai surullisia ?
      Onko ruuasta tullut tilapäinen lohdutus ja helpotus vaikeille mielentiloille ?
      Ja sitten tapa, joka lihottaa ?

• Anonyymi

Olen sitä mieltä että sellainen henkilö joka ei laita itse lainkaan ruokaa vaan elää kaupan ja ruokapaikkojen valmisruokien varassa, ei voi pysyä hoikkana. Eikä kyse ole mistään ahtamisesta vaan siitä että se ruoka ei pidä nälkää. Minä en kertakaikkiaan eläisi. Esim. pitsa on minulle sellaien tuote että kun syön sitä, vatsa tulee kyllä pullolleen mutta hetken päästä jotain tekee mieli. Ihan kuin ne mausteet tai joku muu niissä suorastaan kirvoittaisivat uutta nälkää.
      Aikanaan Lenitan kerrottiin käyvän joka päivä ravintolassa syömässä yhden isohkon pihvin. Kenellä tavallisella tallaajalla on siihen varaa. Kaupastakin valmiiksi laitetun lihan ja kalan hinta on aika korkea. Eli normaalieläkkeellä joutuu syömään mättöruokaa, peruna-, makaroni- ja maksalaatioita. Niissä ei ole tarpeeksi ravintoaineita. Se että kylläinen mukava olo säilyy, vaatii tarvittavat kivennnäisaineet ja vitaminit. Olen itse tämän monesti kokenut, siksi laitan itse kaiken ruoan alusta lähtien hyvistä aineista. Muutama vuosi sitten se maksoi n. 200 e/kk, nyt siihen menee n. 350 e/kk, joten hintojen nousu on huomattava. Käyn ulkona syömässä vain jos ei ole mahdollisuutta itse laittaa, mikään hupi tai juhla se ei minulle ole. Tulipa pitkä juttu.

• Anonyymi

En laita juuri koskaan itse ruokaa, koska en kertakaikkiaan jaksa, olen vanha
        ja sairaalloinen. Yritin laittaa jotain yksinkertaista ruokaa niinkauan kun jaksoin.
        En syö ravintoloissakaan ja painoni on mielestäni okei. 168 cm ja 58 kiloa.
        Tänä vuonna olen keittänyt kerran uusia perunoita (sillin kanssa) ja kerran höyryttänyt
        kukkakaalia. Voisi kyllä useamminkin höyryttää kasviksia. Se ei ole työlästä.
        Otan varmuudeksi lisäravinteet, monivitamiinit, kivennäisaineet ja hivenaineet purkista
        joka päivä.
        Syön etupäässä valmiskasvisruokia ja valmiskalapullia usein. Lihaa en syö ollenkaan.
        Voimani olin menettänyt jo ennen kuin oli pakko siirtyä valmisruokiin.

• Anonyymi

Lenita on luuviulu. Olen hänet luonnossa nähnyt. Kun syö vain lihaa eikä mitään muuta
        kuin korkeintaan salaatinlehden pysyy laihanluikkuna, mutta eihän se pitemmän päälle
        terveellistä ole.

• Anonyymi

Normaalieläkkeellä pystyy syömään edullisesti ja monipuolisesti kasviksia
        ja juureksia. Ei ole pakko mättää jauhoa (makaronia) naamariinsa.
        Peruna on terveellistä, kun ei kappakaupalla syö. Peruna sisältää hyviä ravintoaineita
        ja mm. C-vitamiinia.
        Kalan soisi olevan edullisempaa ja useammin tarjolla silakkaa ja muikkua,
        ne ovat edullisesta päästä.
        Antibioottirehuilla kasvatettua kassilohta en syö.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En laita juuri koskaan itse ruokaa, koska en kertakaikkiaan jaksa, olen vanha
        ja sairaalloinen. Yritin laittaa jotain yksinkertaista ruokaa niinkauan kun jaksoin.
        En syö ravintoloissakaan ja painoni on mielestäni okei. 168 cm ja 58 kiloa.
        Tänä vuonna olen keittänyt kerran uusia perunoita (sillin kanssa) ja kerran höyryttänyt
        kukkakaalia. Voisi kyllä useamminkin höyryttää kasviksia. Se ei ole työlästä.
        Otan varmuudeksi lisäravinteet, monivitamiinit, kivennäisaineet ja hivenaineet purkista
        joka päivä.
        Syön etupäässä valmiskasvisruokia ja valmiskalapullia usein. Lihaa en syö ollenkaan.
        Voimani olin menettänyt jo ennen kuin oli pakko siirtyä valmisruokiin.

Olet kyllä poikkeus mutta purkista otetut vitamiini ja kiv.ainelisät toki korvaavat ruoat joissa sinällään säilyvät vitaminit ja kievennäisaineet oikein laitettuna. Eli ruokasi on kokonaisuutena hyvä ja saat kaikki tarvittavat aineet. Sinulla on hyvä syy tehdä juuri niin koska et jaksa. Eikä siinä mitään huonoa ole. Varmasti aikanaan minäkin ryhdyn samaan, kun voimat vähenevät.
        Tarkoitin lähinnä sitä kun puhutaan että ruoasta itsestään pitää saada kaikki tarpeellinen. Siihen en usko kaupan valmisruokien ainesosien riittävän.
        Syön vain d-vitamiiniä talvella, en tiedä pitäsikö sitäkään koska syön 2-3 kertaa viikossa itse laitettua kalaa ison palan kerralla kasvisten kanssa.

• Anonyymi
        UUSI

Minä ainakin syön tämän tästä pizzaa ja usein otan sienistä tehnyt, joka on todella hyvää. Isompia paino haittoja ei ole , muuten syön usein lohta tai kanan fileitä , ihan vaan siksi että pidän niistä enkä edes ajattele painoasioita. Lihaan olen jotenkin kyllästynyt jo muutama vuosi sitten, en tiedä miksi , mutta yhtä äkkiä se vaan ei ollutkaan muka hyvää. Joskus sentään teen vieläkin kreolskan padan ja siinä on porsaan filee , se on hyvää kaikkine lisukkeineen Olivia ja hillosipulia ja paprikaa ja suolakurkkuja .
        Mutta harvoin saan sen innon päälle

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olet kyllä poikkeus mutta purkista otetut vitamiini ja kiv.ainelisät toki korvaavat ruoat joissa sinällään säilyvät vitaminit ja kievennäisaineet oikein laitettuna. Eli ruokasi on kokonaisuutena hyvä ja saat kaikki tarvittavat aineet. Sinulla on hyvä syy tehdä juuri niin koska et jaksa. Eikä siinä mitään huonoa ole. Varmasti aikanaan minäkin ryhdyn samaan, kun voimat vähenevät.
        Tarkoitin lähinnä sitä kun puhutaan että ruoasta itsestään pitää saada kaikki tarpeellinen. Siihen en usko kaupan valmisruokien ainesosien riittävän.
        Syön vain d-vitamiiniä talvella, en tiedä pitäsikö sitäkään koska syön 2-3 kertaa viikossa itse laitettua kalaa ison palan kerralla kasvisten kanssa.

Ne purkki vitamiinit sitten , saa jäädä omaan arvoonsa ,usko siirtää vuoriakin

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ne purkki vitamiinit sitten , saa jäädä omaan arvoonsa ,usko siirtää vuoriakin

Ei ole vaihtoehtoja jos ei jaksa laittaa ruokaa vaan joutuu syödä kaupan valmisruokia. Eihän ne varmaan pahan makuisia ole, joskus olen maistanut maksalaatikkoa joulupöydässä, muista en tiedä. Mutta arvelen että isoissa erissä laitoksessa tehdyissä ruoissa ei vitamiinit säily, joten silloin se purkki on paras. Katsoin myös vanhusten hoitolaitosruokia ja nopsasti ostin läheiselleni multitapsia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lenita on luuviulu. Olen hänet luonnossa nähnyt. Kun syö vain lihaa eikä mitään muuta
        kuin korkeintaan salaatinlehden pysyy laihanluikkuna, mutta eihän se pitemmän päälle
        terveellistä ole.

Pitemmän päälle eikös Lenita ole syntynyt 1937 että hyvinhän on pärjäillyt ” pitemmän päälle” omalla ruokavaliollaan .
        On hyvät geenit

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Normaalieläkkeellä pystyy syömään edullisesti ja monipuolisesti kasviksia
        ja juureksia. Ei ole pakko mättää jauhoa (makaronia) naamariinsa.
        Peruna on terveellistä, kun ei kappakaupalla syö. Peruna sisältää hyviä ravintoaineita
        ja mm. C-vitamiinia.
        Kalan soisi olevan edullisempaa ja useammin tarjolla silakkaa ja muikkua,
        ne ovat edullisesta päästä.
        Antibioottirehuilla kasvatettua kassilohta en syö.

Sitten on niinkin että kaikkien vatsat ei kestä hedelmiä ja vihannesta. Silloin on jauhoruoka hyvää se sitoo hyvin vatsan sisällön . Monella vanhemmiten tulee vatsa herkäksi .

• Anonyymi

Kun ei lapsena ollut mitään herkkuja tekee joskus mieli herkutella tai "palkita"
      itsensä. Onneksi siitä ei ole tullut tapa ja vanhanajan kotiruuat maistuvat
      yhä kaikkein parhaimmille. Niistä ei liho, kun ei ähkyyn itseään syö.

• Anonyymi

Ihan noin äitinikin ajatteli sitä mitä lapsena ei saanut tulee monella mässäilyksi , ja hän sitten mässäili niin kovasti että sai diabetes kakkosen ja mässäili vaikka miten yritti sanoa .
        Niin että kaikki eivät edes ymmärrä mitä diabetes on vaan jatkavat mässäilyä. Kuten teki minun äitini.
        Ei siinä auttanut puheet .

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan noin äitinikin ajatteli sitä mitä lapsena ei saanut tulee monella mässäilyksi , ja hän sitten mässäili niin kovasti että sai diabetes kakkosen ja mässäili vaikka miten yritti sanoa .
        Niin että kaikki eivät edes ymmärrä mitä diabetes on vaan jatkavat mässäilyä. Kuten teki minun äitini.
        Ei siinä auttanut puheet .

Meilläpä oli lapsena. Kun olin kuopus, isosisko kävi emäntäkoulun. Sieltä kotona käydessään teki kinuskin makuista karkkia maidosta, voista ja sokerista. Ai että se oli hyvää. Harvoin tietenkin mutta kumminkin.

• Anonyymi

On ylivoimaisen vaikeaa välttyä painon alenemiselta ja lasku sen kun jyrkkenee.
      Mies. 81v. Pituus 172 cm. Paino nyt 76kg. Entä puolen vuoden kuluttua?
      75 vuotisena 86kg.

• Anonyymi

Painon lasku on väistämätöntä iän myötä .... ellei mätä sokeria ja rasvaa paljon.
        Niistä tulee läskiä kroppaan, mutta lihakset kuihtuvat kuitenkin läskin alla.

• Noin päin se meinaa vanhuksilla olla, eikä niinkään lihomisen vaaraa.
        Tämän ketjun aloitus olisi paikallaan tuolla huomattavasti nuorempien palstoilla.

• Tellukka kirjoitti:

Noin päin se meinaa vanhuksilla olla, eikä niinkään lihomisen vaaraa.
        Tämän ketjun aloitus olisi paikallaan tuolla huomattavasti nuorempien palstoilla.

Kyllä. Iäkkäämpien ihmisten tulee paremminkin pyrkiä pysymään nykyisessä painossa. Laihduttamista ei suositella. Se ei kuitenkaan poista sitä että pyrkisi syömään terveellisesti. Ainakin kiinnittämään huomiota syömiseen ja juomiseen. Mutta stressiä ei tarvitse ottaa siitäkään.

• Mikä ongelma sinulle on se, että joku käyttää lihavuuslääkettä päästäkseen eroon ylipainosta? Tärkeintähän on se, että löytää jonkin keinon, jolla pääsee eroon ylipainosta. Monet lihavuuslääkkeisiin turvautuvat ovat yrittäneet kaikkea muuta, ja epäonnistuneet, kunnes ovat lopulta turvautuneet lihavuuslääkkeisiin.

Itse pääsin eroon ylipainosta karsimalla ruokavaliostani hiilihydraatit pois. Tämä toimi siis minulla, enkä tarvinnut lihavuuslääkkeitä. Nillittäjien mielestä tämäkin on varmaan väärin. Oikea tapa laihtua on vain sellainen tapa, jonka nillittäjä itse määrittelee oikeaksi, kaikki muu on väärin, ja väärä tapa on osoitus luonteen heikkoudesta.

En ole koskaan ymmärtänyt näitä nillittäjiä. Ilmeisesti heillä itsellään ei ole koskaan ollut elämässään mitään ongelmia, ja jos jollain ihmisellä on jokin ongelma, niin se on osoitus tämän ihmisen luonteen heikkoudesta. Ainakin heidän mielestään kaikki ongelmat pitäisi ratkaista aina vaikeimmalla mahdollisella tavalla, eikä sillä helpoimmalla. Näitä ihmisiä neuvon taittamaan työmatkansa tästä lähtien käsillä kävellen, koska se on ainakin vaikeaa ja hidasta.

• Anonyymi
        UUSI

Teoreetikot voivat jättää neuvonsa. Sikseen.
        Lihavuutta on monen laista eikä aina edes johdu liika syömisestä . Ja jos lääkäri kirjoittaa resepti jollekkin niin silloin hön on sen tarpeessa

• Anonyymi

Miksi pitää ylipainolla hankkia itselleen sairauksia ? On iäkkäissäkin lihavia.
      Parempi tapa päästä ylipainosta eroon on syödä terveellisesti ja pysyä
      terveempänä.

• Miksi Jeppe juo? Miksi joku toinen syö liikaa? Miksi ihmisillä on addiktioita? Tätä voi miettiä loputtomiin.

Miksi kaikki ihmiset eivät ole saman standardin mukaisia valmiita tuotteita, vaan heillä on erilaisia ongelmia ja erilaisia kykyjä?

Kyllähän me kaikki varmaan pystyisimme saamaan olympialaisissa kultamitalin 100 metrillä ja saamaan Nobel-palkinnon hiukkasfysiikasta, jos vaan tekisimme kovemmin työtä? Varmaan sinäkin? Vai eikö sittenkään?

Entä jos kuitenkin vaan hyväksytään se, että ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia ongelmia ja erilaisia kykyjä? Kaikki ihmiset eivät ole samasta muotista, saman standardimallin mukaisia. Tuskin sinä itsekään olet täysin standardimallinen ihminen ilman mitään ongelmia?

• Anonyymi
        joopajoogi kirjoitti:

Miksi Jeppe juo? Miksi joku toinen syö liikaa? Miksi ihmisillä on addiktioita? Tätä voi miettiä loputtomiin.

Miksi kaikki ihmiset eivät ole saman standardin mukaisia valmiita tuotteita, vaan heillä on erilaisia ongelmia ja erilaisia kykyjä?

Kyllähän me kaikki varmaan pystyisimme saamaan olympialaisissa kultamitalin 100 metrillä ja saamaan Nobel-palkinnon hiukkasfysiikasta, jos vaan tekisimme kovemmin työtä? Varmaan sinäkin? Vai eikö sittenkään?

Entä jos kuitenkin vaan hyväksytään se, että ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia ongelmia ja erilaisia kykyjä? Kaikki ihmiset eivät ole samasta muotista, saman standardimallin mukaisia. Tuskin sinä itsekään olet täysin standardimallinen ihminen ilman mitään ongelmia?

Ihan niin, kaikki lihavuus ei suinkaan ole syömisestä Siihenkin on niin monia syitä .eiköhän nykyään jo ihmiset syö aika terveellisesti , ja tietoisuus on suurempi kun mitä se oli esim20 vuotta sitten.
        Perinnöllisiä syitä on myösk8n olemassa jotka aiheuttavat yhtä sun toista, siis ei se niin yksinkertaista ole että kun vaan syöt terveellisesti niinkaikki asiat hoituu.
        Esim jos on vaikka hypothyreos niin lihoo vaikka miten terveellisesti söisi, siihen auttaa vaan tabletit jotka sisältävät sitä hormoonia mi5ä ihmisen kilpirauhanen on lopettanut tuottamasta .
        Diabetes ykkönen on myös hyvin vaikea sairaus. , johon ei standardi neuvot saarnat auta
        Mitenkään .
        Joten paras kun jättää tuomitsemassa. Ihmisiä koska kukaan ei tunne toisen tarinaa

• Anonyymi
        UUSI

Luuletko että joka ajattelee että nytpä Alankomaiden hankiåkimaan itselleni lisää kiloja että saan painoni nousemaan .
        Mutta kaikki ei johdu liikasyömisestä . On tiloja ihmisillä jotka aiheuttaa yhtä sun toista .syyllistämisellä ei koskaan saavuteta mitäön tuloksia .

• Anonyymi

Painonpudotus ei tarkoita sitä, että pitää nähdä nälkää.

• Anonyymi

Pudotin painoa 12 kg vuodessa eli 250 grammaa viikossa.
      Ei ollut vaikeaa.

• Anonyymi

Ei ole ainakaan minulle. Se on oma päätös, enkä ympärilleni katsele, miten muilla
      paksukaisilla menee, Keskityn omiin läskeihin ja siinä on tarpeeksi.

Aloitin jääkaapin ja skaffereitten siivoamisella, Ei mitään imelää jäänut nurkkiin ,
      ri makeita leivonnaisia, ei juomia joissa on sokera. En luota keinosokeriinkaan.
      Imelys, mikä imelys.

Sitten tein päätöksen tedä terveellistä ruokaa raaka-aineista, pakastan ruoat
      annospakkauksissa. En osta tuoreita vihanneksia, vaan pakastettuja. Niitä voi
      ottaa pakasteesta sen verran kuin tarvitsee, eikä tarvitse heittää mitään pois.
      Siinä voi säästää pitkät centit ja Eurot . Joka vielä jaksaa itse leipoa, tee se!

Diabetes 2 on jättänyt minut, en syö Metforminia, blodsockervärden ovat
      normaalit. - Nyt paino laskee 1 kg vuodessa, Hyvä, hissun kissun vauhti,
      vanhus oysyy mukana.

• Anonyymi

Kuulostaa hyvältä !

• Parivuotta sitten minulla todettiin 2-diabetes, siitä lähtien on ollut yhtä opettelua miten valmistan terveellistä ja maukasta ruokaa, oli täysi työ saada sokeri arvot kohdalleen, viime keväänä sitten asettui.
        Panoni pysynyt kohdallaan vaikken liiku tarpeeksi, nuorempana vältin keskivartalo lihavuuteni hyötyliikunnalla, nyt maha pullottaa ei haittaa.

En osta valmisruokaa, ruuan tekeminen on enemmänkin ajankulua, saa suunnitella eri ruokaversioita etenkin terveellisiä.

• Anonyymi

Kun olin itse läskini hankkinut päätin itse pääsen niistä eroonkin ilman laihdutuslääkkeitä. Ei niitä tarvita.
      Luonnollinen lääke on syödä terveellisesti eikä liikaa. Se laihduttaa
      ja paino pysyy normaalina eikä ole koskaan nälkä. Nälkään moni
      vääränlainen laihdutuskuuri kaatuu.

• Anonyymi
        UUSI

Ka se että ei syö hotkimalla vaan hitaasti tekee sen että pienikin annos tuntuu täyttävän vatsan.. ja monet juo lasillisen vettä ennen kun alkavat syömään sanovat ettö se antaa syödessä nopeammin. Tunteen että vatsa on täynnä

• Anonyymi

Sitä minä ihmettelen, että nämä laihdutuslääkkeitä, -leikkauksia ja rasvaimuja käyttävät kritisoivat silikonirintoja, botoksihuulia ja -peppuja itselleen hankkineita.
      Kehonmuokkausta kaikki tyynni.

• Anonyymi

Ihan normaalilla ruokavaliolla; lihaa ja perunaa+ salaatteja tai kalaa ja perunaa jne... 180cm/74kg...kaikki labra-arvot ok.

• Ozempic on piikkinä pistettävä lääke,ei syötävä.

Painonhallinta ei ole niin yksinkertaista kaikille vaikka se siltä saattaa tuntua. Painon pudottaminen ruokavalion avulla pelkästään vaatii itsekuria ja omiin virheellisiin ruokatottumuksiin perehtymistä ja siihen ei kaikilla riitä motivaatiota eikä elämänhallintaa. Toiselta lihavuuslääkkeen rinnalla pitäisi myös ruokavaliota muuttaa

Nykyisin suositaan myös lihavuusleikkauksia. Niitä taidetaan aloittaa myös lapsille. Kuinka moni laihtuu lihavuusleikkauksia jälkeen mutta ajan kuluessa ja ruokavalion palatessa entiseen lihoi kaiken takaisin?

• Lisään vielä että ruokailutottumukset opitaan jo lapsena. Mihin tämä pikaruoka kulttuuri opettaa ja ohjaa? Kouluissa oppilaat eivät syö siellä tarjottua ruokaa vaan moni hakee lähikaupasta energiajuomatölkin.

• Anonyymi
        UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Lisään vielä että ruokailutottumukset opitaan jo lapsena. Mihin tämä pikaruoka kulttuuri opettaa ja ohjaa? Kouluissa oppilaat eivät syö siellä tarjottua ruokaa vaan moni hakee lähikaupasta energiajuomatölkin.

Silloin kun omat lapset olivat vielä kotona niin meillä syötiin kaikki yhdessä kello puoli viisi joka päivä lpaet olivat normaali painoisia . Sitten kun muuttivat niin yksi heistä on lihonut . Ja syy on väärä ruoka . Mutta en mene huomauttelemaan syökööt miten tahtovat itseppä kilonsa kantavat

• Anonyymi

Jokainen uusi lääke joka tulee markkinoille ei ole ainostaan yhteen sairauteen , vaan auttaa muihinkin vaivoihin.
      Siis mikä diabetes lääke on nimeltään se jota syödään tabletteina ja jota kirjoitetaan liikalihavuuteen ?
      Ozempic annetaan pistoksena , ja se auttaa myös liikalihavuuteen koska huomattiin että diabetes potilaat laihtuvat sen vaikutuksesta . Siis lääkkeitä on monenlaisia ja jotka auttavat muihinkin sairauksiin se kun siihen mihin se alunperin on tutkittu ja saatu markkinoille .
      Mutta se että lääke loppuu apteekista siksi että sitä kirjoitetaan muihinkin sairauksiin , tulisi taata että diabetes potilaat eivät jäisi ilman . Sitten on lihavuuteen niin monia eri syitä ettei oikeastaan pitäisi spekuloida asioista joista ei ole kokonaiskuvaa
      Totta on myöskin että terveellinen ruokavalio on kaiken A ja O . Mutta syyllistämiseltä ei olla koskaan saatu tuloksia , ihmiset ovat erilaisia.
      Ja pieni pyöreys vanhemmilla ihmisillä on todettu ainoastaan hyväksi. Terveyteen katsottuna .
      Liika lihavuus on myöskin sairaus , ja moni kamppailee saadakseen sen kuriin , ei siinä mitkään moraalisaarnat auta, vaan toivon mukaan jokainen joka haluaa vähentää painoaan saa siihen avun. Ja neuvot miten vastaisuudessa. Välttää liikalihavuutta .
      Pieni silmäys ehkä myöskin siihen miksi siabetes kakkosta yleensä on ihmisillä.

• Anonyymi
      UUSI

2019 vuosi alkoi Metformin lääkityksellä, minulla todettiin diabetes 2.
      Parin, kolmen kuukauden sisällä alkoi iho muuttua, aloin saada finnejä, päänahka kutisi ja hiuksia lähti isoina tukkoina pesun aikana. Olin jo 80 v, eikä nuo finnit sopineet kuvioihin.
      Menin arvauskeskukseen, lääkäri sanoi olevan nokkosrokkoa ja määräsi allergiaan Desloratadinia.
      Vaivat vaan pahenivat ja kesällä 2020 päätin lopettaa Metforminin syönnin ja yrittäisin elämäntapamuutoksilla päästä diabeteksesta eroon. Soitin diabetshoitajalle, että tällaisen päätöksen olen tehnyt. Kaikki oireet viittasivat Metforminin haittavaikutuksiin.

Sanon vaan, että kun päättää jotakin niin mullistavaa elämässään, kuin karsia tiettyjä
      huonoja ruokailutapojaan, niin täytyy luottaa omaan itsekuriinsa.

Kävin jääkaapin, pakasteen ja muun ruokavaraston kimppuun ja tyhjensin pois kaiken, missä on sokeria: kahvileivät, mehut, sokeripussit ym.

Rupesin itse tekemään suuria määriä ruokaa, jotka pakastan annospakkauksiin.
      Leivon itse kaiken ruokaleivän. En osta enää tuoreita vihanneksia ja juureksia, ostan pakastettuja, joita voi ottaa tarvitsemansa määrän esille, niin ei tule ruokahukkaa ja
      jotka ovat yhtä hyviä tuoreisiin vihanneksiin verrattuna. Tomaattia ja kurkkua en siedä.

Säännölliset ruoka-ajat ovat A ja O. Maito on vaihtunut raikkaaseen veteen. (Täytän vesikannun kraanavedellä ja asetan jääkaappiin. Ei tarvitse ostaa kallista pullovettä kaupasta.) Kahvia juon vaan aamulla. Aikaisemmin olin keittänyt kahvia termoskannuun että voin juoda iltapäiväkahvit, mutta kun useimmiten sain heittää juomattoman kahvin pois, niin ajattelin että on turha keittää muuta kuin se aamukahvi. Ja kahvileipää en enää tarvitse.

Seurauksena on ollut, että verensokeri on normaali, paino putoaa pelkällä ruokavaliolla hitaasti, mutta varmasti 1 kg/vuodessa ja on laskenut 6 kg tähän mennessä.
      Ruokamenot ovat laskeneet n 200 €uroon kuukaudessa.

Mutta se "allergia", kutina päänahkassa jatkui ja iho oli kuin teini-ikäisen iho. Pahimpina aikoina olin kuitenkin ottanut Desloratadinia voidakseni nukkua.
      Sitten alkoi ihossa tapahtua kummia: sain aivan verisen näköisiä läiskiä reisiin, selkään, eri puolille kehoa. - Menin taas arvauskeskukseen "nokkosrokkoa" näyttämään. Läiskistä otettiin kuvia ja lähetettiin ihotautilääkärille ihoklinikalle. Menin vastaanotolle ja sain
      tietää että kutina johtuu ihotaudista seborrea dermatis ja että ilmeisesti Metformin on sen laukaissut käyntiin. - Seborrean hoitoon sitten eri lääkitys. Vaaraton, mutta tosi inhottava vaiva,
      Onneksi voin vielä omatoimisesti pitää sekä diabeteksen, että seborrean kurissa ja siinä sivussa painokin on hyvän kontrollin alla. - Miten sitten jatkossa menee, on sen ajan murhe.

• Anonyymi
        UUSI

Onnittelut sinulle ! Itsekuria tarvitaan joskus. Kyllä sitä löytyy jokaisella,
        kunhan saa motivoitua itsensä. Toivotan hyvää jatkoa sinulle !

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun ystäväni alkaa usein laihduttamaan ja muka syö terveellisesti, sitten loppuu motivaatio ja taas syö väärin. Tätä peliä pitänyt monta vuotta . Itsekkin tietää vikansa sanoo ettei sille voi mitää

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos! - Jos on vaan vähän motivaatiota, niin voi aloittaa niin pienillä muutoksilla,
        ettei niitä käytännössä huomaakaan. Voi aloittaa vaikka pienemmillä annoksilla
        ja laittaa pienemmälle lautaselle. Narraa itseään! :)

/MdK

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Minun ystäväni alkaa usein laihduttamaan ja muka syö terveellisesti, sitten loppuu motivaatio ja taas syö väärin. Tätä peliä pitänyt monta vuotta . Itsekkin tietää vikansa sanoo ettei sille voi mitää

Juuri näin se tahtoo mennä! :) Kun kiusaus tulee itselleni esim. iltapalan
        kanssa, otanko vai enkö ota mutusteltavaa myöhällä ennen nukkumaan-
        menoa, tv:tä katsellessa, niin kysyn itseltäni: onko oikeasti nälkä, vai
        onko se vaan mielitekoa märehtiä jotakin tv:tä katsellessa - ja yleensä
        (jos vastaan rehellisesti itselleni) asia ratkeaa oikeaan suuntaan. Voihan
        sitä vaikka juoda vettä, niin se ei vaikuta yöuniin.

/MdK

• UUSI

Olen lähes koko elämäni ajan ollut lievästi ylipainoinen, ainkin taulukoiden mukaan.
      Syön kaikkea mikä sillä hetkellä maistuu, en mieti onko terveellistä.
      Kuitenkin kaikki arvot ovat todella hyvät. Kun kävin verikokeessa niin ei tullut mitään huomautettavaa. Ei edes painosta vaikka itse siitä mainitsin. Lääkäri sanoi että ikäiselleni paino on ihan hyvä näin., ei pidä laihduttaa.
      Olen itse miettinyt, jos kipeät jalkani tykkäisivät painonpudotuksesta.
      Olen vanhemmiten tullut niin valikoivaksi ruokien suhteen, mistä tykkään, ei niinkään terveellisyyden näkökulmasta.
      Ruuat mitkä nuorempana maistuivat eivät enää ole mieleen. Kuten kaali, ei edes kukkakaali.

• Anonyymi
        UUSI

Luulen että ihminen muuttuu myös ruokatavoissaan vanhetessaan , huomasin sen aikoinani äitini kanssa esim kahvi jota hän oli aina juonut paljon ei yhtä äkkiä maistunutkaan , samoin liharuuat . Mutta nyt kun itsellä on ikää niin huomaan itsessäni samoja piirteitä jotkut ruuat vaan ei enää maistu vaikka joskus luulee että teempäs sitä tuokaa mistä pidin aina nuorena ja kun teen niin ei ole mieleen . Kalasta pidän kivasti ja teen lohisoppaa aika usein.
        Ennen pidin lasangesta vaan en enää.. että niin sitä muuttuu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen että ihminen muuttuu myös ruokatavoissaan vanhetessaan , huomasin sen aikoinani äitini kanssa esim kahvi jota hän oli aina juonut paljon ei yhtä äkkiä maistunutkaan , samoin liharuuat . Mutta nyt kun itsellä on ikää niin huomaan itsessäni samoja piirteitä jotkut ruuat vaan ei enää maistu vaikka joskus luulee että teempäs sitä tuokaa mistä pidin aina nuorena ja kun teen niin ei ole mieleen . Kalasta pidän kivasti ja teen lohisoppaa aika usein.

Kyllä varmaankin pitää paikkansa, että ikäihmisten ruokailutavat muuttuvat.
        Johtuu varmaan erilaisista vaivoista, kuten palleatyrästä, joka aiheuttaa nä-
        tästystä, on suolistovaikeuksia, nielemisvaikeuksia. Kovaa puremista ei ehkä
        hampaat ja ikenet enää kestä, vaan ruokavaliota on muunneltava helpommin
        syötäväksi. Kalaruokiin minäkin olen tykästynyt, lohi on ehdoton.
        Olen huomannut samaa, että en enää pidä lasagnesta yhtä paljon kuin ennen.
        Juuri tänään mietin sitä, että kokeilisinko maustaa miedommin, ettei närästä
        niin paljon.

Vast. Ano 11:22:58

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olisin mieluummin vaikka hiukan ylipainoinen kuin taistelisin laihtumista
        vastaan.
        Tykkäisin kaikista ruuista niin kuin ennen, mutta mahalaukku ja suolisto
        ei jotenkin kestä tai siedä paljon mitään. Tulee erilaisia kipuja ja vaivoja.
        Ruokavalio on mennyt suppeaksi. Ei kohta tiedä mitä söisi ja paino menee
        alaspäin, vaikka minkä tekisi.
        Lihakset tietenkin kuihtuvat ikää myöten ja osteopeniakin jo on.

• Anonyymi
      UUSI

Kaikilla ei ole luonteenlujuutta pudotta painoa. Ei luulisi olevan vaikeaa
      syödä terveellisesti, mutta vaikeus on kai luopua epäterveellistä
      "herkuista".
      Onko joillakin ihmisillä addiktionomainen tarve syödä makeaa tai rasvaista ?
      Alkoholi lihottaa myös.

• Anonyymi
        UUSI

Minä jos erehdyn ostamaan toffee karkki pussin nii. Päätän että vaan muutama päivässä mutta yhtä äkkiä huomaan että lipussa on tyhjä samana päivänä, joten ny5 en osta niitä karkkeja vaan kierrän ne hyllyt

• Anonyymi
      UUSI

Syön aina ,kun on nälkä. Lounaalla on atriani suurin ,iltapäivällä täysjyväleipiä lakkuna /kurkku/ juusto/ avokado päällisillä. Siis vaihdellen ,kaks pikku kuppia päivässä.,banaania, mustioita , joku pieni kahvileipä jne. Juureksia syömme päivittäin. Becel on 70%:sta. Lisävitamiineja purkista. Mistään ei kolota koskaan, ei vaivoja siis.
      Illalla on usein nälkä.
      Työaikana ei voinut syödä niin paljon ,kuin vatsa olisi vetänyt. Nyt vanhana olen jopa kilon laihtunut tahtomattani. Pyrin syömään paljon ja terveellistä etten laihtuisi.
      Liikun riittävästi, työt ei rasita kun on kaikki koneet ja kukaan ei sotke paikkoja.
      Mehuja ja alkoholia en juo koskaan . Vesi vanhin voitehista .. 77v ,165cm, 58,6kg, olen passeli.

• Anonyymi
        UUSI

Olen 168 cm ja 58 kg. Olenko passeli vai laiha ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen 168 cm ja 58 kg. Olenko passeli vai laiha ?

Sinun BMI on 20-21, eli paremminkin laiheliiniin päin. Ihanne-BMI on 25, sen yli menevä on ylipainoinen.

/MdK

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun BMI on 20-21, eli paremminkin laiheliiniin päin. Ihanne-BMI on 25, sen yli menevä on ylipainoinen.

/MdK

Ihannepainotaulukot on epäinhimilliset. Niitten mukaan pitäisi olla hirveän laiha
        ollakseen normaalipainoinen. Olen 170 cm pitkä ja painan noin 62 kiloa ja
        lääkäri sanoi pari vuotta sitten, että "pitäisiköhän sinun vähän laihduttaa ?"
        Jäin monttu auki. Itseni ja peilin mukaan olen normaalivartaloinen.

• Anonyymi
      UUSI

normaalius on kaikista vaikein laji
      ei koskaan tiedä, missä se kulkee

• Anonyymi
      UUSI

normaalius pakenee määreitä

pahinta kun normaalius muuttuu vääryydeksi

silloin usko normaaliuteen loppuu pitkäksi aikaa

• Anonyymi
        UUSI

..jos hukassa olemista voi nimetä normaaliudeksi

mutta miten negatiivista olemista voi kutsua normaaliudeksi?
        ei mitenkään

kyllä se normaalius on paljon pahuutta normaalimpi asia

todeta voidaan, että olla normaali on harvinaista ja vaativaa

• Anonyymi
      UUSI

Aloin pudottaa painoa, kun pari kaveriani sanoivat:" Et sinä ole liian lihava".

Siihen asti yritin uskotella itselleni olevani normaali painon suhteen.
      Nyt olen normaalipainossa ja pysynyt monta vuotta siinä jo.

• Anonyymi
      UUSI

Tuli syöpä. En laihtunut. Vasta, kun tuli niin huono olo, niin en syönyt mitään ja paino tippui parikymmentä kiloa. Syöpä hävisi ja pikkuhiljaa aloin syödä ihan pieniä annoksia normiruokaa, jonka sain pysymään sisällä. Paino nousi vauhdilla entisiin lukemiin.
      En tiedä, mikä vaikuttaa mihinkin!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      205
      5857
    2. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1681
    3. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1507
    4. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      69
      1048
    5. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      98
      949
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      887
    7. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      857
    8. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      808
    9. En olisi uskonut et

Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      779
    10. miehelle naiselta

Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      76
      771
    Aihe