mutta nousuun sitä on vaikeaa saada.
Helsingin Sanomien tuoreen puoluekannatuskyselyn muutokset mahtuivat virhemarginaalin sisään. Suurin muutos oli se, että perussuomalaisten alamäki oli kääntynyt hienoiseen 0,6 prosenttiyksikön kasvuun. Sdp jatkaa suosituimpana puolueena 25,4 prosentin kannatuksella. Ero kokoomukseen on vakiintunut noin viiteen prosenttiyksikköön.
Perussuomalaisten kannatus oli elpynyt hiukan myös kaksi viikkoa sitten julkaistussa Ylen kyselyssä, joten voi olla, että pohja on löytynyt. Siihen viittaa se, että perussuomalaisten kannattajat ovat puoluevalinnastaan varmempia kuin muiden puolueiden kannattajat. Liikkuvien äänestäjien lähdettyä jäljellä on kannattajien kova ydinjoukko, jolle tärkeintä on maahanmuuton vastustaminen. Heitä ovat saattaneet ilahduttaa esimerkiksi tuoreen varapuheenjohtajan Teemu Keskisarjan puheet ”väestönvaihdosta” sekä hallituksen rasismikoulutuksen pilkkaaminen.
Tällä hallituskaudella perussuomalaisten rasistisista ulostuloista on tullut jokakesäinen ilmiö. Kesältä 2024 muistetaan esimerkiksi silloisen varapuheenjohtajan Mauri Peltokankaan ja puheenjohtaja Riikka Purran viestittely bensan hinnasta, kameleista ja lentävistä matoista.
Perussuomalaiset on taitava luomaan kesäkohuja, jotka nousevat otsikoihin kuin uimarien kimppuun käyvät hauet ja muut mätäkuun jutut. Pääministeri Petteri Orpokin (kok) tuntuu hyväksyneen sen, että hallituskumppanin täytyy saada kesäisin löysätä kaulustaan, eikä kiirehdi lomalta kommentoimaan puheita.
Perussuomalaisten omia kannattajia rähinät voivat piristää, mutta pysyvämpää vaikutusta niillä ei ole ollut. Perussuomalaisten kannatus on ollut joka kesä viitisen prosenttiyksikköä alemmalla tasolla kuin edellisenä kesänä. Poliittiset kilpailijat ja media tunnistavat perussuomalaisten pelin, eivätkä enää tartu jokaiseen X-kommenttiin.
Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että perussuomalaisten on nostettava panoksia. Siitä onkin merkkejä esimerkiksi ulostuloissa ilmastotavoitteista, EU:n yhteisvelasta tai siitä, saako työntekijän irtisanoa alisuoriutumisen perusteella. Ne ovat kaikki asioita, joissa perussuomalaiset ajautuu väistämättä törmäyskurssille pääministeripuolue kokoomuksen kanssa."
Kirjoitus on HS/Saska Saarikosken.
Muuten olen sitä mieltä, että persujen pohjia ei vielä nähty.
"HS Pääkirjoitus/Perussuomalaisten kannatus tuntuu vihdoin saavuttaneen pohjansa
6
70
Vastaukset
- Anonyymi
Seuraavassa gallupissa kannatus on pluiskahtanut alle 10 %.
- Anonyymi
Hahhaha..HS on niille ketkä sitä lukevat. Itse hylkäsin sen roskana yli 10v sitten.
- Anonyymi
Minulla on vuodesta 11 vuotta tilaamatta pääongelma oli sen
onnettomat talouspelottelut
sijoittamisessa yli puolet osaamisesta on psykologiaa, pitää olla positiivisella mielellä,
ei voi sijoittaa kysymällä pankkineidiltä rahastoja jotka tuottavata jne
mutta avaamalla Hesarin törkyturpien pelottelelukirjoitukset pörssistä menee
into ansaitsemiseen ja tulee pelko tms
jätin monta vuotta hesarin lukematta vaikka tilasin sen ja kirjoittelin lyijärille marginaaleihin
vastakommentteja jos luin jotain ja äkkiä huomasin että tämä on ihan hullua ja sanoin tilauksen irti lopullisesti
- Anonyymi
Saarikosken parempi puolisko sai potkut vilttuiltuaan kaikille
Ämmäsaarikoski
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010659111.html
-
Tampereen kommunistiyliopiston Hemanus-linjalle - Anonyymi
Turha avaus. Noinhan se aina puolueilla menee. Hallituspuolue menettää ja oppositio nostaa äänestysprosenttiaan gallupeissa.
Ensi kaudella hallituspuolueena on spd, sen on jo kepun Kaikkinenkin myöntänyt. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Sellaista hallitusta ei ole ollut että minä en olisi pärjännyt ja uskon että kaltaisiani on runsaasti. Yleensä samaan malliin oli hallitus mikä tahansa.
Toivon että aloittajakin. Ja jos pärjäät paremmin spd-hallituskaudella niin hyvät sulle!! - AnonyymiUUSI
Viisas ihminen ei ajattele vain itseään ja omaa pärjäämistään.
Persuhallitus on ajanut Suomen lamaan ja tuhonnut Suomen maamaineen
muusta puhumattakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082535
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401664Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431305Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971121Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3151085Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe561032Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen221030- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12845Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21843