- Pitää jutella lääkärin kanssa?
Minkälaisia hoitopaikkoja on, johon esim. varaton ihminen voisi mennä?
- Katsotaanko asunnon omistaminen varallisuudeksi, pitäisikö koti myydä, että pääsee hoitoon?
- Jos itse pitää itseään huonokuntoisena, eikä enää jaksaisi elää yksin, pelkää omia touhujaan, mutta lääkäri ei pidä, jääkö silloin vaille hoitopaikkaa ja yksin kotiin sekoilemaan?
Miten hoitopaikkoihin haetaan?
31
159
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Onnistuit sitten 80-vuotta asuun rauhan aikaisessa Suomessa koskaan tajuamatta että tulet vanhaksi ja kuolet?
Ja nytkö sitten joidenkin hoitopaikkojen pitäisi ottaa vastuu sinusta ja ilmaiseksi, kun itse et ole kyennyt asiaan mitenkään varautumaan edellisen, noin vajaan sada vuoden aikana?- AnonyymiUUSI
Ompa uskomaton kommetti. Mielenrauhaa sinulle sanoisi Ruben Stiller.
- AnonyymiUUSI
Missä hän sanoi ette hän haluaa ilmaista hoitoa , senhän nyt tietää kaikki ettei sellaista hoitoa ole olemassakaan .
Ja jokainen tietää myös että tulee vanhaksi . Ja sitä, painisi kunnallinen hoitokoti syö kyllä eläkkeen , se siitä ilmaisesta.
Jätä ilkeilemättä jos sinulla ei muuta sanomista ole niin älä sano mitään. Palsta ei ole sitä varten että täällä kiusataan toisia vanhuksia . Jokainen on oikeutettu hoitoon jos terveys sen vaatii . Se riippuu miten lääkäri arvioi josko pärjää yksin tai kotihoitajan avulla, ja sitten kun kotihoito ei enää riitä pääsee hoitokotiin
Joten ilmaisesta paikasta hän ei puhunut edes, se olit sinä joka sen siihen keksaisit että saisit ilkeillä tällekkin päivälle .
- AnonyymiUUSI
Suomessa kaikki saa terveydenhuollossa samat sosiaaliedut, varallisuuteen katsomatta. Niin tyhjätaskut kuin miljonääritkin.
- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Tulot ja säästöt vaikuttavat perittäviin maksuihin.
Kannattaa tuhlata kaikki säästöt niin hoito tulee galvemmaksi itselle.
Anonyymi kirjoitti:
Siltä vaikuttaa. Tai jakaa perintönä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mammona ei yhtään paranna hoidon tasoa.
Tuhlaaminen on hyödytöntä mutta hyvissä ajoin aloitettu rahan liikuttelu jäljittämättömiin tai ainakin verottajan hyväksymiin kohteisiin, on järkevää.
- AnonyymiUUSI
Asuntoa ei tarvitse myydä, mutta pitää olla huisin huonossa kunnossa ,että saa kunnalliselta puolelta hoitopaikan. Siis, niin ettei pystyssä pysy tai jos pysyy ,niin karkailee ja eksyy kaiken aikaa.
Ensin käy niin,että voit saada 3-5 x käymään pikaisen kotiavun. Jotta käy 5x olet jo haudan partaalla.
Jotta voi edes kuvitella saavansa hoitopaikan kunnalliselta puolelta on oltava ihan niin fyysisti kuin henkisestikin jo muissa maailmoissa.- AnonyymiUUSI
Vaimoni halvannuttua ja emetettyä puhe- ja hyvin pitkälle myös ajattelukykynsä hän sai hoitopaikan palvelutalosta.
Palvelutalo on vain kerrostalo joka mainostaa itseään esteettömyydellään. Vuokra vakiosähköineen ja vesineen on sikamaisen korkea. Itärajan pinnassa olevassa muuttotappiokaupungissa 44m2 maksaa 960€/kk. Olen itse mukana hoitamattomana. Saamme siitä köyhien alennusta 45€.
Lisänä hoitokäynnit neljästi vuorokaudessa sisältäen alapään putsaukset. vaipan vaihdot, pari viikottaista suihkua. Lääkkeiden annostelu.
Hieman fysioterapian yrityksiä. Syöttäminen neljästi päivässä. Tietenkin asukki maksaa sapuskat
Muukin pakollinen.
Kaikki tuo on maksullista jonka lasku tulee hyvinvointialueelta kerran kuukaudessa.
Viimeinen lasku oli 760€/kk.
Yritän selvittää mahdollisuutta jonkin tason tukeen johon vaikttavat molempie tulot ( eläkkeeet ) sisältäen muutkin tulot ja omaisuus. Anonyymi kirjoitti:
Vaimoni halvannuttua ja emetettyä puhe- ja hyvin pitkälle myös ajattelukykynsä hän sai hoitopaikan palvelutalosta.
Palvelutalo on vain kerrostalo joka mainostaa itseään esteettömyydellään. Vuokra vakiosähköineen ja vesineen on sikamaisen korkea. Itärajan pinnassa olevassa muuttotappiokaupungissa 44m2 maksaa 960€/kk. Olen itse mukana hoitamattomana. Saamme siitä köyhien alennusta 45€.
Lisänä hoitokäynnit neljästi vuorokaudessa sisältäen alapään putsaukset. vaipan vaihdot, pari viikottaista suihkua. Lääkkeiden annostelu.
Hieman fysioterapian yrityksiä. Syöttäminen neljästi päivässä. Tietenkin asukki maksaa sapuskat
Muukin pakollinen.
Kaikki tuo on maksullista jonka lasku tulee hyvinvointialueelta kerran kuukaudessa.
Viimeinen lasku oli 760€/kk.
Yritän selvittää mahdollisuutta jonkin tason tukeen johon vaikttavat molempie tulot ( eläkkeeet ) sisältäen muutkin tulot ja omaisuus.Saatteko hoitotukea/asumistukea?
- AnonyymiUUSI
Siili25 kirjoitti:
Saatteko hoitotukea/asumistukea?
Palvelutaloyhdistys alensi vuokraamme tuon 45€/kk.
Tuossa kokonaisvuokrassa on osa minun "syntiäni" koska en halunnut jättää vaimoani pelkän määräaikaisen hoidon varaan vaan muutin mukana.
Teen sapuskat ja annostelen osan koska tiedän hänen mieltymyksensä ja useat ravintoaine ellergiansa. Tiskaan ja lakaisen silloin, tällöin. Hoidan pyykit.
Hoitotuen anominen on tekeillä. Tuntuu, ettei mikään instanssi halua osallistua sen anomuksen perusteiden laatimiseen.
Olen saanut kirjalliset ohjeet miltä osin kotihoidon organisation tulisi tehdä se mutta tekijää, eikä vastuuhenkilöä ei tunnu löytyvän.
Minulla on valmiina tarvittavat 2024 veropäätökset mutta siihen se on toistaiseksi tyssännyt.
Jos vaimoni olisi yksineläjä niin pakkohan niiden olisi tehtävä ainakin minimi hänen pitämiseksi hengissä. Vain vasen käsi ja ja jalka toimivat heikosti mutta muuten on täysin hervoton.
Ei pysty puhumaan eikä ymmärrä hänelle suunnattua, yksinkertaista kysymystä. Edes pään liikkeillä ei pysty vastaamaan kyllä, tai ei.
Yksi esimerkki hänen touhustaan. Kesken huteran, vasemmalla kädellä haparoiden tehdyn närkkimisen hän saattaa niistää nenänsä paljaaseen, vasempaan käteensä. Irrallisia talouspaperiarkkeja on edessä tavoitettavissa.
Ainakin kerran näin näin osan niiston tuloksesta päätyvän lautaselle. Anonyymi kirjoitti:
Palvelutaloyhdistys alensi vuokraamme tuon 45€/kk.
Tuossa kokonaisvuokrassa on osa minun "syntiäni" koska en halunnut jättää vaimoani pelkän määräaikaisen hoidon varaan vaan muutin mukana.
Teen sapuskat ja annostelen osan koska tiedän hänen mieltymyksensä ja useat ravintoaine ellergiansa. Tiskaan ja lakaisen silloin, tällöin. Hoidan pyykit.
Hoitotuen anominen on tekeillä. Tuntuu, ettei mikään instanssi halua osallistua sen anomuksen perusteiden laatimiseen.
Olen saanut kirjalliset ohjeet miltä osin kotihoidon organisation tulisi tehdä se mutta tekijää, eikä vastuuhenkilöä ei tunnu löytyvän.
Minulla on valmiina tarvittavat 2024 veropäätökset mutta siihen se on toistaiseksi tyssännyt.
Jos vaimoni olisi yksineläjä niin pakkohan niiden olisi tehtävä ainakin minimi hänen pitämiseksi hengissä. Vain vasen käsi ja ja jalka toimivat heikosti mutta muuten on täysin hervoton.
Ei pysty puhumaan eikä ymmärrä hänelle suunnattua, yksinkertaista kysymystä. Edes pään liikkeillä ei pysty vastaamaan kyllä, tai ei.
Yksi esimerkki hänen touhustaan. Kesken huteran, vasemmalla kädellä haparoiden tehdyn närkkimisen hän saattaa niistää nenänsä paljaaseen, vasempaan käteensä. Irrallisia talouspaperiarkkeja on edessä tavoitettavissa.
Ainakin kerran näin näin osan niiston tuloksesta päätyvän lautaselle.Onko paikkakunnallanne omaishoitoyhdistystä? Sieltä voi kysyä neuvoa ja apua vaikka ei yhdistykseen kuuluisikaan. Omaishoitajaliitolla on myös puhelinneuvontaa.
Harmi että nykyisin omaisten pitää olla kovana saadakseen apua tilanteeseensa. Älkää antako periksi.Siili25 kirjoitti:
Onko paikkakunnallanne omaishoitoyhdistystä? Sieltä voi kysyä neuvoa ja apua vaikka ei yhdistykseen kuuluisikaan. Omaishoitajaliitolla on myös puhelinneuvontaa.
Harmi että nykyisin omaisten pitää olla kovana saadakseen apua tilanteeseensa. Älkää antako periksi.Lisään vielä että tiesithän että hoitotuki haetaan kelalta. Oletteko saaneet hakukaavakkeen? Liitteeksi tarvitaan lääkärintodistus ja koska kotihoito on mukana kyllä kotihoidon tulee täyttää voinnin kuvausten osuudet omalta osaltaan hakemukseen. Sinun kannattaa kirjoittaa siihen oma osuutensa hoidosta.
Hoitotukea maksetaan jopa kuudelta kuukaudelta takautuvasti. Harkitsevat tapauskohtaisesti.Siili25 kirjoitti:
Lisään vielä että tiesithän että hoitotuki haetaan kelalta. Oletteko saaneet hakukaavakkeen? Liitteeksi tarvitaan lääkärintodistus ja koska kotihoito on mukana kyllä kotihoidon tulee täyttää voinnin kuvausten osuudet omalta osaltaan hakemukseen. Sinun kannattaa kirjoittaa siihen oma osuutensa hoidosta.
Hoitotukea maksetaan jopa kuudelta kuukaudelta takautuvasti. Harkitsevat tapauskohtaisesti.Lisään vielä jotta jos sinulla on hakukaavake paperisena täytä itse jo valmiiksi ne kohdat mitkä kykenet. Voit sitten vaatia kotihoidon kirjaamaan tarvittavat osuudet. Heidän on se tehtävä.
Lääkärinlausunto ei saa olla 6kk vanhempi.
- AnonyymiUUSI
Hoitoon pääsee jos siihen on kriteerit ei siinä mitään katsota mitä kukin omistaa
- AnonyymiUUSI
Voi olla kunnassa eroja, tai sitten ei mutta meidän kunnassa näin.
Kaikkiin hoitopaikkoihin pitää olla yhtä hunossa kunnossa niin rikkaat kuin köyhätkin. Läkäri katsoo kunnon siinä vaiheessa tietämättä minne hoitokotiin joutuu.
Jos liian hyväkuntoisena menee yksityiseen, siellä pitää itse maksaa kaikki. 3-4 v sitten se oli n. 5000. Kunnalliseen ei oteta liian hyväkuntoista.
Asuntoa ei tarvitse myydä. Huomioidaan vain tulo josta vero on otettu.
Ihan köyhät eivät pääse yksityiseen hoitokotiin, pitää olla joku määrätty omavastuu minkä pitää pystyä maksamaan ja kunta maksaa loput. 2-3 vuotta sitten kun itse asiaan perehdyin, summa oli useita satasia, mutta koska näillä joiden raha-asiat tiesin, oli se rahamäärä maksaa, niin en tiedä mikä on se minimi mikä on pakko olla itsellä.
Eli jos vain omasta mielestäsi olet hoitokotikunnossa, mutta lääkärin mielestä et, eikä sinulle on rahaa maksaa n. 5000 euroa niin jäät kotiin kärvistelemään. Mutta hoitajan saa ainakin kolme kertaa vuorokaudessa, jos tuloistasi on jotain siihen nipistää niin nipistetään, joten ei kumminkaan huono tulevaisuus sinulle. Voimia.- AnonyymiUUSI
Tarkistin paikallisen Attendon hinnan. Halvin on 3600€/kk.
Meidän tapauksessamme 4900€/kk.
Vaimoni eläke on noin 1200€/kk sisältäen KELAn täydennyksen.
- AnonyymiUUSI
Meidän kohdallamme, muutaman kuukauden ja kahden sairaalan kierroksen jälkeen viimeisen sairaalan kuntouttamisosasto katso parin kuukauden jälkeen tilanteen toivottomaksi ja määräsi mahdollisimman pikaista poistumista. Osoitteeksi antoivat paikallisen palvelutaloyhdistyksen vuokratalot palveluineen.
Samat palvelut olisi saatavina muuannekin mutta meidän asuntomme oli teknisesti hyvin haastava. Hissitön talo. 47 askelmaa. Toivottoman ahdas vessa. Pyörätuolilla ei pääsyä eikä peseminenkään olisi mahdollista. - AnonyymiUUSI
MOT. Pää kainalossa ja jalaton pääsee EHKÄ hoitopaikkaan. Tuttavani saivat olla sairaalassa ( ei ollut tilaa paikkakunnan palvelutaloissa) ja kuolivat molemmat , olivat jo niin huonokuntoisia yhdeksänkymmenen mol puolin.
- AnonyymiUUSI
Huhhuijaa. Vai tuo on tilanne.
Kotona siis pysyn, loppuun asti.
Pitää nyt asennoitua siten. - AnonyymiUUSI
Varaton ihminen pääsee kunnalliseen palvelukotiin, kun kriteerit täyttyvät.
Asunnon voi omistaa, eihän se ole tuloa.
Jos vuokraa asunnon, se on tuloa.
Säästöihin ei kosketa.
Kaikki verotettava tulo otetaan huomioon, kun maksetaan hoitomaksua.
Jos ihminen on aivan rahaton, sosiaalista saa apua.
Lääkkeisiin esim
Hoitomaksu on pieni
Ketään sairasta ihmistä ei jätetä hoitamatta palvelutalossa.
Yksin kun on kotona huonokuntoisena, voi kotiinsa pyytää sosiaalista viranomaisen, joka tekee arvioita kotona olemisesta.
Esim.Saako kotiin sairaanhoitajan lääkkeitä jakamaan.
On siivous-ulkoilutus-ruokajako-taxipalveluja.
Sosiaaliviranomainen kartoittaa kotikäynnillä monen montaa asiaa.
Kannattaa soittaa paikkakunnan sosiaalipalveluun ja kysyä neuvoja.
Tai jos ei itse pysty, löytyisikö ketään joka voisi auttaa.Jos asuu kotona kotiin voi pyytää palvelutarpeen arvioijan kotikäynnille ainakin monessa kunnassa.
Ympärivuorokautisen hoidon ollessa kyseessä kyllä meidän kunnassa ainakin säästöt otettiin huomioon maksuja määritettäessä. Omaisuutta ei.- AnonyymiUUSI
Lisäys
Säästöihin ei kosketa, jos ne eivät tuota verotettava tuloa.
Jos on sijoituksia obligaatiohin ym. ne huomioidaan hoivakodin maksuissa.
Asunnon omistuksesta, että palvelukodissa ensimmäiset puoli vuotta asuntoon kuuluvista menoista huomioidaan vähennyskelposena.
Omakotitalon kiinteistöverot, lämmitys ym. kustannukset
Kerrostalossa yhtiövastike, sähkö.
Eli hoitomaksu miinus oman asunnon kulut ensimmäisen puolen vuoden aikana. - AnonyymiUUSI
Kartoittaa ,ja vaikka on todella huonokuntoinen, niin kotipalvelu käy 3-4 x vuorokaudessa 10 min kerrallaan. Niillä raukoilla hoitajilla on niin tiukka aikataulu.
Just ja just ehtivät katsoa onko vanhus hengissä.
Kai te tiedätte tämän. On kai teillä vielä joku huonokuntoinen vanhus tuttava elossa.
- AnonyymiUUSI
Kyllähän se monesti on niin että sanovat että yksinäisyys jos on ongelma niin sen vuoksi ei saa hoitopaikkaa, mitä minä olen kuullut niin monella on se kotihoitaja ensin joka tulee auttamaan lääkkeiden ja ruuan kanssa. .
Joten siinäkin toimitaan lääketiedettä vastaan, sillä ihminen saattaa olla ihan lopu psyykkisestikin ja tarvitsi sen vuoksi päästä hoitoon jossa olisi ihmisiä lähellä koko ajan , niin pelkokin pienisi jo sillä. On maita missä vanhusten ei tarvitse olla yksin aina järjestyy jokin apu, mutta esim suomella ja ruotsilla nämä säännöt että kotona on oltava niin kauan kun jotenkin pärjää. Moni vanhus sanoo että kodinhoitajien käynnit ovat niin pikaisia ettei oikein ehdi mitään .ennen oli kunalliskodit ja moni vanhus viihtyi siellä kun oli toisia vanhuksia joiden kanssa pääsi keskustelemaan.
Nykyään ei niitäkään pahemmasti ole .on kai laskettu että pääsee eroon vanhoista kun saavat elää yksinäisyydessä . Mutta kovasti kelpasi. Silloin kun oli töissä ja maksoi veroja tienesitistään - AnonyymiUUSI
Suureen ääneen on jo monta vuotta sosiaali-ja terveyspuolen päättäjät toitottaneet : KOTIHOITO ON PARAS VANHUKSELLE = yhtäkuin YKSINÄISYYS ON PARAS VANHUKSELLE.
JA JUURI TUO YSINÄISYYS MONET TAPPAA.- AnonyymiUUSI
Yli 20 vuotta omistamastamme kolmiosta on matkaa palvelutaloon noin 800 metriä katua pitkin. Valmistellessamme palvelutaloon muuttamista oli lähtökohtana minun muuttamiseni mukana. Halvaantuneen vaimoni kontaktit olisivat jääneet hoitsujen neljään käyntiin. Aamuiset vaipan vaihdot ja alapään pudistukset. Huttua naamaan laadusta piittaamatta koska kohde ei todellakaan pyty puhumaan.
Sama koskee puolen päivän jälkeistä safkaa, myös iltapäivää ja iltaa.
Safkaamista varten moottorisängystä valjaiden avulla pyörätuoliin ja viereisen pöydän ääreen.
Sapuska mitä sattuu. Ainakaan mieltymyksistä ja tavoista ei henkilökunnalla voinut olla tietoakaan. Allergioista ehkä mutta eipä kaikkien kotihoitajien omakaan tietotaso ole häikäisevä.
Ehkä läsnäoloni vaikutta hoitajien toiminnan laatuun. Oma aktiivisuuteni varsinkin ruokailun suhteen varmasti. Paitsi ostamista ja valmistusta, niin olen jo aikaa sitten aloittanut annosten laatimisen. Tiedän suunnilleen mitä minkäkin verran. Hoisut lätkivät "riittäviä" annoksia ja ylijäämä hyvää ruokaa roskiin. Toin entisestä asunnosta ennen loppusiivousta biojäte ämpärin jonka kanteen kirjoitin suurella BIOJÄTTEELLE.
Eräs yksityiskohta. Hoitsuilla oli joku pakkomielle tyrkyttää maitoa. Jokaiseen tilanteeseen maitoa. Kun en ollut vahtimassa niin ne tyrkkäsivät vaimoni etten maitolasin joka jäi juomatta. Siten se ilmestyi jääkaappiin peittämättömänä.
Myöskään mikää mehu ei sopinut.
Leveä teippi jääkaapin oveen johon teksi: Vaimolleni vain vettä. Oli vaikea saada uskomaan, ettei laktoosi-intolerantille kannata tyrkyttää maitoa.
Osallistumiseni safkaamiseen, tiskaamiseni, lattioiden lakaiseminen tarvittaessa ja puuhasteluni jätteiden lajittelussa, pussituksessa ja niiden kuskaaminen ulos katokseen yms. sai hoitsut epäilemään tavoittelevani omaishoitajan statusta. En tavoittele. On helpompaa olla oman harkinnan mukaan osallistuvana puuhapatena ja kriitikkona kuin vastuuhenkilönä töissä joka ovat osana hoitsujen vastuualuetta.
Luulen, että olotilastaan huolimatta vaimoni aistii minun läsnäoloni. Näkö ja kuulo toimivat mutta kuullun ymmärtäminen on kyseen alaista. Parempaa kuitenkin kuin yksinolo.
Fanaattisena penkkiurheilijana seurasi pyörätuolissa maaottelujen alkua mutta hoitsut kuskasivat sen jo toista tuntia sitten moottorisänkyyn antaen samalla iltalääkkeet.
Täysin velton, hervottoman ihmisen käsittely ei ole vallan helppoa.
- AnonyymiUUSI
On hyvä, että kerrot , millaista se ”hoito kotona” on. Toivon lisää kokemuksia. Itselläni ei vielä ole.
Minulla on se käsitys ,ettemme me yli kahdeksankymppiset tiedä , mitä ne lyhyt hoitopiipahdukset pitää sisällään siellä kotona. - AnonyymiUUSI
Aloittaja, ota yhteys paikkakuntasi sosiaalitoimistoon.
Sieltä tulee luoksesi yleensä kaksi henkilöä arvioimaan tarvitsetko kotihoidon käyntejä. Toinen arvioijista on yleensä sairaanhoitaja.
Useimmiten kunnalliseen hoivalaitokseen ei pääse ennenkuin on kokeiltu
pärjääkö kotihoidon avulla.
Suoraan kunnallisiin laitoksiin ei pääse, ellei terveydentila ole niin heikko,
ettei kotihoidonkaan avulla kotona pärjää.
Tällainen on oma käsitykseni sen perusteella, mitä olen hoitanut omaisteni
asioita aikoinaan, mutta asiat ovat voineet muuttua. - AnonyymiUUSI
Helsingin Kustaankartanossa asuminen maksaa vain 6000 euroa/kk. Halpaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4811765Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781517Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641348Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H161325- 100915
- 51879
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19876Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65746Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15741Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7732