Asunnonmyyntiloukussa

Anonyymi-ap

Ostin asunnon 10 v sitten, kerrostalosta rakennettu 1970 luvulla. Putkiremontti oli tiedossa. Siis putkiremontti.
asunnon hinta 80000 €
Nyt putkiremontti ajankohtainen, hinta-arvio rasittaa asuntoani n 26000 €:lla.
Asuntoni arvo tällä hetkellä 86000 €
Mutta, miten vaikuttaa tuleva remontti hintaan.........olen saanut "hajua" ettei käytännössä mitenkään.
Putkiremontin kylkiäisenä talon sähköverkon peruskorjaus. Kaapelit uusiksi, sulaketaulut uusiksi, sähköpääkeskus uusiks jne.
Ilman sähköremonttia putkiremontti olisi n 13000 £

23

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näissä laajoissa kerrostalokorjauksissa asunto tavallaan maksatetaan toiseen kertaan. Näin siksi, että remontin hinta on luokkaa 1000 eur/m2 eli 6000 markaa neliö. Aikanaan saatoit ostaa asuntosi tuolla 6 tonnilla neliö eli maksat sen nyt remontissa uudestaan.

      Nyt joku koijjari saattaa tulla sanomaan, että ei pidä paikkaansa, rahan arvo on muuttunut. On se muuttunut, markasta euro hinnoissa ja palkat KUUDES-osassa.
      Tämä on se kuuluisa europuhallus.

      Olet oikeassa, et saa asunnostasi remontin jälkeen yhtään enempää, eli asunnon maksatus toiseen kertaan (remontti) jää sinun tappioksesi.
      Mutta remontoijja, se kokkari-firma, se tekee voittoa se, onhan työvoimana pelkästään halapa-matuja laskutushinta katteineen täysimääräinen euro-hinta.

      t. haans.sea

    • Anonyymi

      Missään "loukussahan" ei kukaan ole, kyse on vain hinnasta. Suomalaisilla ei ole nyt varaa eikä uskallusta ostaa. Syitä on kaksi, on entiset velat kokonaan maksamatta ja toisaalta jatkuva irtisanomisten uhka.

    • Anonyymi

      Eikä siinä vielä kaikki. Nurkan takana luuraa julkisivuremontti, parveke remontti, vesikatto remontti. Ja paljon muuta pienempää varsinkin jos yhtiössä ei ole ollut tapana korjailla pitkin matkaa.
      Tarkkana saa olla kun osaketta ostaa.

    • Anonyymi

      Niin, sitä 1970-luvun kerrostaloasuntoakin pitää joskus remontoida. Kaikki järjestelmät on jo ajat sitten ohittaneet tekniset käyttöikänsä.
      Omakotitalopuolella tämä ymmärretään, kerrostaloissa näköjään ei vieläkään.

      • Anonyymi00015

        Ulkopuolinen määrittelee ideoi muutoksia osakkaille. Valtaosa osakkeen omistajista on sitä mieltä että joutuvat olemaan virran mukana. Usean & kymmenien ihmisten as osakeyhtiö ja iso rakennus, ulkopuolisine isännöitsijöineen on huono yhdistelmä ajattelemaan järjellä mitä kannattaa alkaa maksamaan.

        30-70m2 tilan osakkeen omistajalle on saattanut tulla 20 000 - 30 000 eur lisää maksamista eri asioista. En puhu korjaamisesta tai uudistamisesta kun sitä ei ole läheskään kaikki. Vaan turhaa muutosta ja liian kovalla hinnalla teetettyä.
        Esim nuoreen 1975 valmistuneeseen betonielementtiseen taloon jossakin kaupungissa.

        Siinä on enemmän maksettua jo kuin vanhemmassa ja isommassa omakotitalossa jossa vielä omistaja omistaa ison alueen. Omakotitalo omistajaa ei pääse laskuttamaan turhasta ja keksimään jatkuvasti jotain. Jokainen voi mennä myyntisivustoille ja tutkia mitä listataan "muutoksista, ne vuodet" ja asiat joita listattu myös eteenpäin. Eli joku paine ajaa keksimään kuluja. Ei omakotitalon omistaja toimi.


        Kerrostaloyhtiön omistajat ei edes pysty tekemään itse asioita joita omakotitalon omistaja tekee. 100 euro korjaus on 1000 eur korjaus as oy kohdalle.


    • Anonyymi00006

      Hintavaikutus pitäisi aina olla mielessä asuntoa ostaessa eli jos remontteja ei ole vielä tehty vanhassa asunnossa niin silloin kannattaa harkita tarkoin että mitä on valmis maksamaan asunnosta? Ostohinnan lisäksi tulee remonttikulut jotka pitäisi huomioida jo ostovaiheessa.
      Alla ohjeita asunnon ostajille

      https://www.kotitalolehti.fi/asunnon-ostaminen/
      Tutustu ennen ostopäätöstä taloyhtiön asiakirjoihin: isännöitsijäntodistukseen, yhtiöjärjestykseen, tilinpäätökseen, tilintarkastuskertomukseen ja kunnossapitoselvitykseen.

      Taloyhtiön korjaushistoriasta näet, miten taloyhtiötä on huollettu. Isännöitsijäntodistuksesta ja kunnossapitoselvityksestä löydät tietoa tulevista joko jo sovituista tai tarpeellisiksi todetuista remonteista.
      Hyvä ja riittävän pitkälle tehty taloyhtiön strategia viestii siitä, että taloyhtiötä hoidetaan hyvin.

      Lue myös rivien välistä. Jos 30–40 vuotta vanhassa talossa ei ole tehty putkiremonttia ja julkisivuremonttia, eikä niitä ole suunnitteilla, varaudu silti niihin. Lämmönjohtimien uusimisen keski-ikä on kaksikymmentä vuotta, ikkunoiden 30–40 vuotta.

      Vihreä siirtymä on tosiasia, jota ei taloyhtiössäkään voi sivuuttaa.
      Nyt siirrytään kohti ekologisesti kestävää taloutta ja kasvua, mikä vaikuttaa korjaustarpeisiin ja esimerkiksi lämmitysjärjestelmän valintaan, energiatehokkuuteen sekä sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen.

      • Anonyymi00007

        Vihreä siirtymä tulee ottamaan taka-askeleita. Kansalaisilla ja kansantaloudella ei ole varaa uusiin hömppähankkeisiin. Nykyisiäkin maksellaan vielä pitkän aikaa.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Vihreä siirtymä tulee ottamaan taka-askeleita. Kansalaisilla ja kansantaloudella ei ole varaa uusiin hömppähankkeisiin. Nykyisiäkin maksellaan vielä pitkän aikaa.

        Kalliimmaksi tulee jos jättää energiaremontin tekemättä. Energiaremontit maksaa yleensä itsensä takaisin 5-15 vuodessa.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Kalliimmaksi tulee jos jättää energiaremontin tekemättä. Energiaremontit maksaa yleensä itsensä takaisin 5-15 vuodessa.

        Kaikkea voi tehdä jos joku maksaa.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Kalliimmaksi tulee jos jättää energiaremontin tekemättä. Energiaremontit maksaa yleensä itsensä takaisin 5-15 vuodessa.

        Vain todennettuun tietoon perustuva, eli todetaan paikassa + maksun summa siihen peilaten.

        Ei kannata uskoa kenenkään puheita ja kirjoituksia jos joku kertoo as oy kerrostalon edustajille että ikkunat kannattaisi vaihdattaa uusiin ja maksaa siitä. Tai huoneiston ovia tai jotain muuta

        2-4 ison ikkunat ostaminen ja vaihdattaminen kovalla hinnalla. Tuo usean tuhannen euron laskun osakkaan maksettavaksi omista rahoista.

        Sitä ei kerros taloyhtiön osakkaat saa todennäköisesti kuoletettua. Olen päässyt katsomaan ikkunoiden vaihdattimen jälkeisiä kaukolämpölaskuja eräästä. Jos olisivat jättäneet eurot tililleen niin korkeampi taloudellinen hyöty.

        Minulla on omakotitalossa samoja ikkunoita ja eristää hyvin.

        Taitaa ison joukon osakeyhtiöön olla helppo ajaa mutulla kaikkea.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Vain todennettuun tietoon perustuva, eli todetaan paikassa maksun summa siihen peilaten.

        Ei kannata uskoa kenenkään puheita ja kirjoituksia jos joku kertoo as oy kerrostalon edustajille että ikkunat kannattaisi vaihdattaa uusiin ja maksaa siitä. Tai huoneiston ovia tai jotain muuta

        2-4 ison ikkunat ostaminen ja vaihdattaminen kovalla hinnalla. Tuo usean tuhannen euron laskun osakkaan maksettavaksi omista rahoista.

        Sitä ei kerros taloyhtiön osakkaat saa todennäköisesti kuoletettua. Olen päässyt katsomaan ikkunoiden vaihdattimen jälkeisiä kaukolämpölaskuja eräästä. Jos olisivat jättäneet eurot tililleen niin korkeampi taloudellinen hyöty.

        Minulla on omakotitalossa samoja ikkunoita ja eristää hyvin.

        Taitaa ison joukon osakeyhtiöön olla helppo ajaa mutulla kaikkea.

        Eihän remontit perustu siihen että "joku sanoo" ja sitten remontoidaan.
        Isännöitsijöillä on tietoa remonttien tarpeellisuudesta ja yleensähän remonteissa edetään pitkän ajan suunnitelman pohjalta.
        Energiaremontteja tarjoavilla on laskureita joilla syntyvän säästön voi laskea etukäteen.
        En ole nähnyt että kukaan olisi väittänyt näitä laskureita tai asiantuntijan etukäteen tekemiä laskelmia virheellisiksi.
        Kysehän on vain matematiiikasta eli ammattilainen tai jopa tavallinen asukas pystyy laskurin avulla laskemaan säästöt.


    • Anonyymi00011

      Kaikessa on puolensa , lueppa mitä is.fi kertoo tänään uusien pienehköjen asuntojen toimimattomuudesta käytännössä , vanhat asunnot ovat paljon fiksumpia pohja ratkaisuiltaan , nykyisin tehdään vain halvalla asuntoja joissa ei viihdy kuin pakosta , ja hinnoissa ei ole mitään järkeä , moni on muuttanut takaisin vanhempaan asuntoon ja niitä tietty joutuu remontoimaan joskus .

      • Anonyymi00012

        Miten se liittyy putkiremonttiin ka vanhan asunnon arvonmuodostukseen?
        Vaikka olisi sitä mieltä että vanhoissa arkkitehtuuri on parempaa niin uusissa on suurinpiirtein kaikki muu parempaa kuin vanhoissa remonttipommeissa.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Miten se liittyy putkiremonttiin ka vanhan asunnon arvonmuodostukseen?
        Vaikka olisi sitä mieltä että vanhoissa arkkitehtuuri on parempaa niin uusissa on suurinpiirtein kaikki muu parempaa kuin vanhoissa remonttipommeissa.

        Helpottaa myyntiä rempattu kummasti , eihän se siitä juuri arvokkaammaksi tule , hyvä jos omansa saa mutta remppaamatonta ei osta kukaan ja ei taida remppojen hinnat muuta kuin nousta tulevaisuudessa , oma asia kuka ostaa uuden tai täysin rempatun puoleen hintaan .


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Helpottaa myyntiä rempattu kummasti , eihän se siitä juuri arvokkaammaksi tule , hyvä jos omansa saa mutta remppaamatonta ei osta kukaan ja ei taida remppojen hinnat muuta kuin nousta tulevaisuudessa , oma asia kuka ostaa uuden tai täysin rempatun puoleen hintaan .

        Miksi ei rakenneta uusi kerrostaloja vanhojen(1970-80) pohjapiirrustusten mukaisiksi mutta taloteknisesti tietty moderneja. Tuleeko liian kallista ahneiden rakentajien mielestä.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Miksi ei rakenneta uusi kerrostaloja vanhojen(1970-80) pohjapiirrustusten mukaisiksi mutta taloteknisesti tietty moderneja. Tuleeko liian kallista ahneiden rakentajien mielestä.

        Ylihintaisiahan nämä nykyiset ovat , varmasti suuntaus muuttuu jossa ajatellaan myös viihtyvyyttä ja toimivuutta, silloin näitä nykyisiä vaikea myydä muuta kuin alhaisella hinnalla , kuka haluaa kts. tiskipöytää ja vaatenaulakkoa olohuoneessaan , muutenkin pohjiltaan ahdistavan yksoikoisia .


    • Anonyymi00018

      Tietenkin arvo nousee , kuka edes ostaa remontoimatonta , ja kaikki ne rempan vaivat päälle jos valmiiseen pääsee niin tietenkin se maksaa ja se on linjasaneerauksen osalta kuin uusi , paitsi jos sukittamalla tehty joka vain siirtää ongelmaa hetkeksi jos sitäkään ., hinta kyllä viittaa siihen , kunnon putkiremppa 3x hinta vähintään tai sitten on kyllä todella pieni yksiö kyseessä .

      • Anonyymi00019

        Siis 2 x 26ke korjaan . luin vain tuon pienemmän summan .


      • Anonyymi00023

        Oletko nähnyt paljon sukitettuja käyttövesiputkia?


    • Rempan kustannukset eivät siirry suoraan asunnon hintaan, mutta kyllä se jonkin verran nostaa. Tapauksesta riippuen noin 1/3 - 2/3 saat takaisin jos myyt heti rempan jälkeen.

      • Anonyymi00025

        Ehkä joskus muinoin näin olikin , mutta nykyisin kun remppojen hinnat senkun nousevat ja suuri osa remppaamattomia niin tuskin kukaan lahjoittaisi rempattua asuntoa . toiveajattelua !


    • Anonyymi00024
      • Anonyymi00026

        Kuulemma körttiläisetkin ostaneet hitasia, vaikka eivät edes asu pk-seudulla


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe