Nykyisillä teineillä helppoa ajokortin saaminen.

Anonyymi-ap

Ennen piti opetella ajaessa höyhentämään mutta nyt autot tehdään höyhentäviksi.
Noita liikennemerkkiä on tullut lisää mutta nekin suunniteltu, että tyhmempikin tajuaa tarkoituksen..

Paappa kertoi aikoinaan, että hänen aloittaessaan autolla ajamisen oli vain yksi liikennemerkki joka ilmoitti edessä olevasta mäestä.

No, silloin ei niitä autoja ollut järin montaa vastaan tulemaan.

21

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teini lapsenlapseni 17-vuotias sai ajokortin toissa päivänä, äitinsä antoi ajotunnit, ensimmäinen inssiajo ei onnistunut kun apukuskin poljin oli väärin asennettu.
      Lapsosella on oma auto ja mieskin katsottu valmiiksi, toista oli minun aikaan 17-vuotiaana.

• Anonyymi

Mitä höyhentäminen tarkoittaa ajaessa?

• Anonyymi

Piti jarruttaa niin kevyesti ettei renkaat menneet liipunaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piti jarruttaa niin kevyesti ettei renkaat menneet liipunaan.

Mitä on liipunaan? Puhu suomea, -kele....heh.

• Anonyymi

Paikallisia murresanoja ymmärtää kyllä järkeilemällä.

Liipunaan tarkoittaa, että auton pyörä lakkaa pyörimästä jarruttaessa, menettää pidon pituussuunnassa ja samalla menee sivuttaispito.

Ymmärrät varmaan paremmin " hook up" ilmaisun, kun me olemme niin enkun taitajia. Ellet, niin se tarkoittaa "kytkeä". Eli tienpinnan ja renkaan välissä on hyvä kitka.

Pohjoisessa käytetään "suttaa" sanaa, kun renkaassa ei ole pitoa. Pohjanmaalla suttaaminen on likaamista ja rengas sutii. Sutii on taas muualla maalaamista ja suksen lipsumista.

Hauskaa jatkoa.

• Anonyymi

Pyörän lukkoon meno jarrutuksessa, sen olisin ymmärtänyt, ei kierojen savolaisten kaakattajien puheesta selvää saa.
        Haaskaa olla pittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyörän lukkoon meno jarrutuksessa, sen olisin ymmärtänyt, ei kierojen savolaisten kaakattajien puheesta selvää saa.
        Haaskaa olla pittää.

No vanha vihtahousu nimittelee savolaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haaskaa olla pittää.

Ei kai se ole hänen vastuulla jos et ymmärrä, minä ainakin ymmärsin ihan vaan ensilukemalla..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kai se ole hänen vastuulla jos et ymmärrä, minä ainakin ymmärsin ihan vaan ensilukemalla..

Vastuu siirtyy kuulijalle, totta...hehheh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haaskaa olla pittää.

Ite oot kaakattaa pahimmasta päästä. Purat ilkeyttäsi netissä heti kun vaan huomaat jonkun mahdollisuuden siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haaskaa olla pittää.

Mistä sanasta liitettiin Savo tähän. Liipuna ei varmasti ole savoa. Jollakin taitaa olla savolaisia kohtaan ongelmia, koska liittää ne jokaiseen tilanteeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sanasta liitettiin Savo tähän. Liipuna ei varmasti ole savoa. Jollakin taitaa olla savolaisia kohtaan ongelmia, koska liittää ne jokaiseen tilanteeseen.

Olen Pohjanmaalta ja asunut pitkiä aikoja savolaisten, hämäläisten ja karjalaisten kanssa. Puhetyyli on ihan kiva kaikilla, kunhan ei "väännä" sitä alkuperäistä murretta.

Jaakko Teppo oli mestari sanoittamaan käyttämällä savon murretta "höysteenä" kielessä, kun sekoitti vain sen verran, että kaikki suomalaiset ymmärsivät Teppoa. Kuuntelen vieläkin Tepon musaa aina joskus.

Puhuin alkuaikoina leveää pohojalaasta murretta mutta kuulija ei kuunnellut mun sanomaa asiaa, vaan hän kuunteli huvittuneena mun puhetyyliä. Oli pakko muuttaa yleiskielisiin sanoihin.
        Murteista vaikein oli Turun alueen maaseudulta tulleiden murre. Siitä en alkuun ymmärtänyt, kuin osin. Naisten kanssa ei tosin tarvinnutkaan, kunhan suuteli kiihkeästi.
        Varmaan joku sanoi ettei saa, mutta siihen aikaan ei niin nöpön nuukaa ollut. Tuli kuitenkin 18 vuoden rasite ja loppuelämän vaiva, mutta onnellinen olen ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Pohjanmaalta ja asunut pitkiä aikoja savolaisten, hämäläisten ja karjalaisten kanssa. Puhetyyli on ihan kiva kaikilla, kunhan ei "väännä" sitä alkuperäistä murretta.

Jaakko Teppo oli mestari sanoittamaan käyttämällä savon murretta "höysteenä" kielessä, kun sekoitti vain sen verran, että kaikki suomalaiset ymmärsivät Teppoa. Kuuntelen vieläkin Tepon musaa aina joskus.

Puhuin alkuaikoina leveää pohojalaasta murretta mutta kuulija ei kuunnellut mun sanomaa asiaa, vaan hän kuunteli huvittuneena mun puhetyyliä. Oli pakko muuttaa yleiskielisiin sanoihin.
        Murteista vaikein oli Turun alueen maaseudulta tulleiden murre. Siitä en alkuun ymmärtänyt, kuin osin. Naisten kanssa ei tosin tarvinnutkaan, kunhan suuteli kiihkeästi.
        Varmaan joku sanoi ettei saa, mutta siihen aikaan ei niin nöpön nuukaa ollut. Tuli kuitenkin 18 vuoden rasite ja loppuelämän vaiva, mutta onnellinen olen ollut.

Pohojammaammurre on hianoa, työkavereina oli muutamia aikoinaan, murteista mitä olen kuullut on Rauman murre vaikeaa, arvaamalla ja päättelemällä voi jotain ymmärtää, ei paljoa kuitenkaan.

• Anonyymi

Kuinkahan moni vanhempi ikäluokkalainen saisi nykyisin ajokortin, jos joutuisi uusimaan? Kyllä ennen oli helppo saada kortti nykyiseen verrattuna.

• Eräältä 95- vuotiaalta otettiin kortti pois ja ihan syystä. Hän kuitenkin itse vastusti sitä niin pontevasti ja jmkpvi eri lääkäreillä. Ajoi ajokokeen uudelleen ja sai kortin takaisi. Kukaan läheisistä ei ole vuosiin kyytiinsä lähtenyt.

• Anonyymi

En usko että minä ainakaan saisin enää. Onneksi on ajelemisestakin mennyt se tunne mikä oli nuorempana . Joten se sama jos ne vähät kerrat minne menee vaikka menis bussilla ja antaa auto pois jollekkin lapsista .

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Eräältä 95- vuotiaalta otettiin kortti pois ja ihan syystä. Hän kuitenkin itse vastusti sitä niin pontevasti ja jmkpvi eri lääkäreillä. Ajoi ajokokeen uudelleen ja sai kortin takaisi. Kukaan läheisistä ei ole vuosiin kyytiinsä lähtenyt.

Eidän pitäjässä oli yli 90 vuotias jolla oli vielä ajokortti. Pysyi hengissä siksi kun toiset liikenteessä sai jarruttaa kun ajeli päätielle ilman että edes katsoi jos tulee auto sieltä . Kovasti leuhki miten häneltä ajo sujuu kun ajelee kaupungilla.
        Mutta ilmeisesti oli mokannut koska ajo loppui kun seinään , oli varmaan otettu kortti pois.

• Anonyymi

Minä olen ajanut niin kauan automaatilla etten oikein osannut ajaa autolla missä piti vaihtaa itse.
      Joten siinäkin näkyi se että mitä ei treenaa niin se taito menee unholaan .

• Anonyymi

Mulla ei ole ollut läheltä piti tilanteita liikenteessä mutta olen silti vähentänyt pimeänajoa, ruuhkaaikoina ja yleensä turhaa pyörimistä. Ennakoin tilanteet, en puhu puhelimeen ajon aikana ja pysähdyn pysäkkien kohdassa, jos joku soittaa mulle ajon aikana.

• Liian paljon on viime aikoina ollut 17-vuotiaiden kuskien ajamia kuolonkolareita.
      Ovat saaneet kortin erikoisluvalla.

• Anonyymi

Tuosta ajokortista just tänään olin äsken liikenteessä,
      surku tapaus, 2 autoa ajoi KOLMION takaa röyhkeästi eteeni, jos en olisi jarrutanu ne olis tullu mun KYLKEEN,
      jotenki tuntuu pahalta, noi ULKOLAISET EI TUNNE SUOMEN LIIKENNE LAKIA
      toinen OLI selkeästi ulkolainen toinen jotenki oudon näkönen niskat KYRMYSSÄ istui autossaan ja ajoi suoraan eteeni KOLMION TAKAA ,
      molemmilla olisi ollu lain mukaan pystämymis pakko,

kyllä meidän suomalaisten ON pakko olla varovainen liikenteessä ottaa huomioo noi autoilijat jotka EI MUISTA LIIKENNE SÄÄNTÖJÄ,
      kyllä harmittaa noi ulkolaiset liikenteessä nykyään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      104
      3056
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      87
      2405
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      1946
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1510
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1480
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1375
    7. siis ihan oikeesti

Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      902
    8. Murtautuminen uimahalliin

17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      26
      897
    9. Mitä tarkalleen tunnet

Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      62
      846
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      2
      759
    Aihe