Olen pahoillani, en voi muuta sanoa, kuin että en todellakaan pidä rodusta.
Ehkä olen törmännyt ihmisiin, joista on kiva, että koira hyppii päälle ja kouhottaa ym.
Tiedän, että rotu on puuhakas.
Mutta jos paikassa,jossa olen, en saa nukkua yötä hyvin koska welsh hyppii yöllä edestakaisin ( omat kultsuni ymmärtävät milloin nukutaan) ja se hyppii päälleni, karkailee naapuriin, niin ónko kohtuutontonta sanoa, että welsh springerspanielilla pitää olla TIUKAT omistajat?
Welsh Springer Spaniel
7
2334
Vastaukset
- auslese
Sinun tulee katsella nuo yöpymispaikkasi hiukan tarkemmin :D.
Vakavasti puhuen yhden koiran perusteella ja edes huonosti nukkuneena en menisi tekemään pitkällevieviä johtopäätöksiä k.o rodusta.
Tarkemmin kun luin niin aivan oikein, etpäs syyttänytkään koiraparkaa vaan sen omistajia.
Edelleenkään ei miltään rodulta tuollainen käytös ole hyväksyttävää eli ainakin tuon koiran omistajien soisi nyt kouluttavan koiransa.- juuhjuuh
tuo rotu on aivan ihana! Se on energinen ja touhukas, kyllä. Mutta jos se oppii huonoja tapoja, niin sehän on omistajan vika, ei koiran. Joten älä leimaa koko tätä hienoa rotua yhden huonon omistajan takia!
- Polliisi
juuhjuuh kirjoitti:
tuo rotu on aivan ihana! Se on energinen ja touhukas, kyllä. Mutta jos se oppii huonoja tapoja, niin sehän on omistajan vika, ei koiran. Joten älä leimaa koko tätä hienoa rotua yhden huonon omistajan takia!
Aika jännä aihe, mutta täytyy sanoa, että ne welshit joihin olen itse tömännyt ovat olleet juuri tuollaisia..! Yksi oli muuten aivan ihana, mutta pissasi sisälle mielenosoitukseksi mistä tahansa syystä ja varasteli aina, kun silmä vältti (oli oppinut mm. avaamaan jääkaapin oven). Toinen taas vöyhkäsi ja karkaili koko ajan, eikä uskonut mitään. Tämän omistaja sentään oli onnistunut kouluttamaan perheen neljä labradoria aivan täydellisesti!
Uskon, että rotu on hyvin itsenäinen ja itsepäinen, ja tarvitsee todella määrätietoisen mutta reilun kasvatuksen. Welshiä tuskin voi pakottaa, mutta lahjoa ehkä.
- Walesi
kuulla kokemuksestasi. Toivottavasti et kuitenkaan tee johtopäätöksiä vain yhden tapaamasi koiran perusteella! Itselläni on kaksi walesia jotka harvemmin aiheuttavat harmaita hiuksia vaikka ovatkin suhteellisen "vapaankasvatuksen" saaneita. Olin viikko sitten paikassa, jossa oli toistakymmentä ihmistä ja saman verran koiria sekä uroksia että narttuja, yö aitassa nukuttiin hyvin ja rauhallisesti vaikka kaikki koirat olivat irti.
- alkuperäinen...
Omistajista on ikäänkuin hienoa, että koira ei nuku juuri ollenkaan vaikka on pentu. He ylpeänä selittävät, miten se ei koskaan väsy. Karkailuakaan he eivät varsinaisesti rankaise, eli ei mitään niskasta kiinni ja puhuttelu tyyliä. Huutelevat vaan perään ja lopulta kävelevät koiran luo ja kun koira tulee mukana takaisin sitä kehutaan.
Se koira siis saa tehdä mitä haluaa, sillä verukkeella että se on pentu. He eivät vaan tajua, että se tekeminen ei lopu kun koirasta tulee aikuinen. Mitä pentuna saa tehdä,sitä se tekee aina.
Onneksi heillä ei ole mitään suojeluskoirarotuista koiraa, sitä olisi kamala katsoa. - E.A
alkuperäinen... kirjoitti:
Omistajista on ikäänkuin hienoa, että koira ei nuku juuri ollenkaan vaikka on pentu. He ylpeänä selittävät, miten se ei koskaan väsy. Karkailuakaan he eivät varsinaisesti rankaise, eli ei mitään niskasta kiinni ja puhuttelu tyyliä. Huutelevat vaan perään ja lopulta kävelevät koiran luo ja kun koira tulee mukana takaisin sitä kehutaan.
Se koira siis saa tehdä mitä haluaa, sillä verukkeella että se on pentu. He eivät vaan tajua, että se tekeminen ei lopu kun koirasta tulee aikuinen. Mitä pentuna saa tehdä,sitä se tekee aina.
Onneksi heillä ei ole mitään suojeluskoirarotuista koiraa, sitä olisi kamala katsoa.Tuttavasi menettelevät täysin oikein tuossa karkaamisjutussa.
Olisikohan sinulla vaan todella ärsyttänytkin se tuttaviesi asenne ja huonosti nukuttu yö, enemmän kuin juuri tuo koiran rotu?
Kieltämättä kiusallista jos ei uskalla itse lainkaan ojentaa pentua.
Ymmärrän, että äkisti tulee haettua oikeutusta omalle ärtymykselleen viattomasta luontokappaleesta.
No voittehan varmaan joskus keskustella koirankoulutuksesta eihän se nyt mitään maatakaatavaa luulisi olevan. - Walesi
alkuperäinen... kirjoitti:
Onneksi heillä ei ole mitään suojeluskoirarotuista koiraa, sitä olisi kamala katsoa.Sinua siis ärsyttää omistajat, eikä rotu vaikka niin annoit ymmärtää! Myönnetään että ko. rodun omistajat ovat luonteeltaan "vapaamielisempiä" kasvatuksen suhteen kuin palveluskoiraihmiset, mutta kyllä rotuominaisuudetkin tulee kasvatuksessa ottaa huomioon. Olen joskus ollut katselemassa kuinka suojeluskoirien koulutuskentällä toimitaan enkä voisi kuvitellakaan käyttäväni samanlaista "militanttityyliä" spanielin kouluttamiseen jolla miellyttämishalu on ihan jotain muuta kuin esim. belgianpaimenkoiralla, rotweilerilla tai sakemannilla. Mitä rankemmalla kädellä walesipentua kouluttaa, sitä arempi ja innottomampi =rotuominaisuuden vastainen siitä isompana tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666