Mikähän se on tämän palstan porukan käsitys siitä, onko se laatu parempi kuin määrä?
Ihan missä vaan. Vaikkapa keskustelussa. Onko määrällisesti runsaampi viestiketju mukavampaa luettavaa kuin muutama mietitty kannanotto.
Tai kaveruussyhteissa. Pari läheisempää suhdetta vai paljon etäisempiä ihmiskontakteja?
Tuoko jokapaikanhöylänä riehuminen enemmän tyydytystä kuin harvempiin asioihin keskittyminen? Jaa-a.
Alkoi pohdituttamaan ihan tosissaan.
Laatu vai määrä
23
1243
Vastaukset
- jaanamaikki
Jotkut käyvät halpahallissa,toiset ostavat merkkituotteita,korkealaatuista keskustelua kaipaavat taas keskustelevat muualla kuin Suomi24:n ikäryhmissä,eikö ;D
- muoriska
Siis asian vierestä, jaanamaikki hyvä. Ei ketjun aloittaja sitä tarkoittanut, että täällä keskustelevat olisivat jotenkin huonompia keskustelijoita. Ei ainakaan minun mielestäni.
Vaan peräsi arvokeskustelua arvoista.
Noh, kyllähän määrä EI korvaa laatua useinkaan. Ei ainakaan mitä tulee esimerkiksi ystäviin.
Vaan alkoi uudelleen mietityttämään tuo jaanamaikin kommentti...
Siis halpahallista ostetaan sitä, mikä on välttämätöntä, mutta mitä ei itse kovin arvosta korkealle. Muoriska ostaa siis vaikka pesuaineita ja vaatteita.
Merkkituotteita ostaa silloin, kun haluaa, että tuote varmasti kestää ja toimii. Ja on tärkeä hyvinvoinnin kannalta. Vaikka talvikengät. Tai pölynimuri.
Muoriskan äiti tosin oli sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Pitkälle pitää paikkansa...
Mitä noihin keskusteluihin tulee, niin eiköhän niissä jokainen lenkki ole omalla tavallaan tärkeä. Joskus haluaa itsekukin jostakin keskustella kevyemminkin, eikä aina syvälle johonkin spesifiin tietoon porautuen. Joskus ei halua muuta kuin kiukutella ja purkaa itseään.
Eipä toinen keskustelufoorumi paljon toistaan kummempi ole siinä suhteessa. Kuten ei varmaan moni muukaan keskustelu elävässä elämässä, käytiinpä sitä sitten mummolan kahvipöydässä tai kulmakuppilan nurkkapöydässä, Prisman kassalla tai kännykässä keskuspuistossa.
Minusta kannattaisi olla ihan tyytyväinen, että me suomalaiset mörököllit olemme sentään alkaneet harjoitella tätä keskustelun jaloa taitoa. Ehkä enemmänkin suomalaiskansallisen perinteen vika keskustelun saralla on totaalinen vaikeneminen... - reiska
vaatii omien, ehkä jopa perusteltujen mielipiteiden esiintuomista. Ihan niinkuin teit. Tämä foorumi kelpaa siihen missä mikä muu tahansa.
Mua ei sinänsä sen paremmin määrän kuin laadunkaan suhteen ole mitään pohdiskelun tarvetta.
Kukin kykyjensä mukaan kunhan yritetään olla tahallisesti loukkaamatta muita kirjoittajia.
Ps.Niitä tahattomiakin loukkauksia tulee aivan riittävästi,koska meillä kaikilla on ns.omat 'vaikeat'aikamme(enkä tässä tarkoita mitään menskuja),toki nekin jollain,joskus,vaan aina ei päivä paista ja olo on herkempi reagoimaan negatiivisesti ja elämäntilanteet sekä kyky käsittää asioita erilailla,kuin kirjoittaja on asian tarkoittanut.- reiska
Välillä määrää välillä laadukkaampaa. Molempia tarvitaan. En minä pelkkää keskustelua tarkoittanut. Kunhan yleisellä tasolla tuli mieleen pilviä tuijotellessa.
- taikis
reiska kirjoitti:
Välillä määrää välillä laadukkaampaa. Molempia tarvitaan. En minä pelkkää keskustelua tarkoittanut. Kunhan yleisellä tasolla tuli mieleen pilviä tuijotellessa.
herättävät usein meissä ajatuksen jos toisenkin :))
tänä kesänä on saanut katsellla pilvetöntäkin taivasta...herkkua, jota viime kesänä ei meille suomalaisille paljon tarjottukaan. - Pilviveikot
taikis kirjoitti:
herättävät usein meissä ajatuksen jos toisenkin :))
tänä kesänä on saanut katsellla pilvetöntäkin taivasta...herkkua, jota viime kesänä ei meille suomalaisille paljon tarjottukaan.Wilmat voi olla kokonaan tärviössä...niin uskomattomia ja ajattomia ne ovat.
pilvinen - taikis
Pilviveikot kirjoitti:
Wilmat voi olla kokonaan tärviössä...niin uskomattomia ja ajattomia ne ovat.
pilvinenvaan pilviveikoille, sekä itse pilviselle, Wilimathan ovat väliin tyyntä väliin myrskyä, (kauhun) tasapaino säilyy noin muodoin... :))
- hywäks herkeää!!
taikis kirjoitti:
vaan pilviveikoille, sekä itse pilviselle, Wilimathan ovat väliin tyyntä väliin myrskyä, (kauhun) tasapaino säilyy noin muodoin... :))
Sinllekin onnellisia kesähetkiä!!
pilvinen
- taikis
laatu on tärkeämpi kuin määrä. Jo yksikin hyvä ystävä on parempi kuin suuri tuttavien joukko.
Keskusteluissa taas...se riippuu niin paljon aiheesta. jos on aihe jonka kokee mielenkiintoiseksi, niin tulee siihen otettua kantaa ehkä määrällisestikin paljon, jolloin laatu kärsii???
Jokapaikanhöylä...hmmm... sellainen joka on monessa mukana muttei tule mitään valmista...sanoisin sitä pätemisentarpeeksi tai ylienergisyydeksi. Joillakin on virtaa olla kaikenmaailman kissanristiäisten järjestäjinä ja nokkahenkilöinä. (ei -miehinä näin tasa-arvoaikana :D)
Usein nämä henkilöt aloittavat paljon mutta eivät saa vietyä päätökseen läheskään kaikkea aloittamaansa. Toiset puurtajat sitten siivoavat jäljet.- reiska
olen samaa mieltä kanssasi.
Nuo jokapaikanhöylän motiivit joskus ihmetyttävät. Onko todella sellaisia ihmisiä, jotka osaavat alasta kuin alasta asioiden oikean laidan. Mielipidekin pitäisi mielellään olla jotenkin perusteltu. Ei pelkästään matkittu. Sellaisen tavatessani koetan olla hiljaa. Ja se on minulle TODELLA vaikeaa. xD - stabiileista persoonista
reiska kirjoitti:
olen samaa mieltä kanssasi.
Nuo jokapaikanhöylän motiivit joskus ihmetyttävät. Onko todella sellaisia ihmisiä, jotka osaavat alasta kuin alasta asioiden oikean laidan. Mielipidekin pitäisi mielellään olla jotenkin perusteltu. Ei pelkästään matkittu. Sellaisen tavatessani koetan olla hiljaa. Ja se on minulle TODELLA vaikeaa. xDOmat mielialat vaihtuvat lähes päivittäin.
Netissä on satoja kiinnostavia aiheita, alamäkivaiheissa vaan joku.
Hyvät laatuavaukset haastavat kirjoittamaan.
Laatu säväyttää!
mies reunalta - Angiina
stabiileista persoonista kirjoitti:
Omat mielialat vaihtuvat lähes päivittäin.
Netissä on satoja kiinnostavia aiheita, alamäkivaiheissa vaan joku.
Hyvät laatuavaukset haastavat kirjoittamaan.
Laatu säväyttää!
mies reunaltaMahdammekohan istua samalla reunalla? Minkälaiset maisemat sieltä sinun reunaltasi avautuvat? Tämä minun reunani on semmoisessa paikassa, jossa on sumua. En oikeastaan näe eteeni. Ja juuri se tuntuu pelottavalta. Jalat roikkuvat tyhjän päällä ja ajattelen, että ei olisi mukava pudota tuonne alas tai ainakin sieltä olisi hiton vaikea päästä ylös. Tuulee lempeästi. Siitä olen päätellyt, että ehkä selviän tästä. Mutta varma en voi olla.
- TR.maalariN
monesti sitä tulee määrällä kompensoitua ...epäkuranttia laatua ...
ja toisaalta laatu lisää nälkää ja saa ahnehtimaan...
Paras lienee kahden kauppa... paljon ja laadukasta :))) - nainen
LAATU!!
- Angiina
Laatu vai määrä ovat samanlainen vastinpari, kuin vaikkapa tyttö vai poika. Kun ajattelee laatua, on samalla ajateltava jotakin, joka ei ole laatua. Sillä muuten on hyvin vaikea hahmottaa, mitä laadulla oikein tarkoitetaan. Jolloin nämä ajatukselliset vastinparit asettuvat eräänlaiselle janalle: laatu toiseen päähän ja määrä toiseen päähän. Samalla kuitenkin syntyy helposti mielikuva, että ne sulkevat toisensa pois. Vaikka tosiasiallisesti laatu tarvitsee määrän ollakseen laatu ja tyttö tarvitsee pojan ollakseen tyttö. Esimerkiksi, jos minulla on kaunis ja kallis kashmirvillainen talvitakki tarvitsen ajatuksen niistä lukemattomista halvoista ja tylsistä tangolla roikkuvista toppatakeista, joihin omaa takkiani vertaan, jotta tiedän takkini olevan laatua. Sama pätee ystäviin, keskustelupalstaan, kulttuuriin... you name it.
- jaanamaikki
tuohon suuntaan sen itsekin ajattelin!
- kannattaja
lähes kaikessa. Eri asia on että vaikka tyytyy vähään ei aina onnistu löytämään hyvää, varsinkaan niiden asioiden kohdalla joita ei voi noin vain ottaa tai ostaa. Mutta sellaisen yleensä annan tai vaihdan pois ennen kuin hankin vaihtoehtoa tilalle, en siis testaile useampia rinnakkain. Tarvittaessa vähään tyytyvä tulee toimeen hetken ilmankin.
- Marion.T
niin laatua ja määrää ei voi verrata.
Jokainen ei ole samantasoinen kirjoittaja, ja laaduntarkkailu olisi kyllä väärin niitä kohtaan, jotka eivät osaa hyvin, eivätkä asiallisesti kirjoittaa. Tällä en nyt tarkoita täysin ala-arvoisia haukkumakirjoituksia. Ne joutaisivatkin roskiin - kuten jotkut omanikin.
Huomaa selvästi kuinka täälläkin on muutama joka on todella hyvä kirjoittaja ja kirjoitus on aina yhtä järkevää ja asiallista.
Silti emme voi tuomita niitä jotka täällä yrittävät räpeltää edes jotakin kokoon, sama se täällä on, onko laatu vai määrä - jokaisen halukkaan on silti saatava "äänensä" kuuluville, niin paljon kuin haluavat, mikä me olemme arvostelemaan kenenkään määrällistä kirjoitusta.
Muuten sitten kyllä laatu on parempi kuin määrä, jos vaikka puhumme vaateostoksista - parempi ostaa yksi kunnolinen ja kestävä vaate kuin hakea alennusmyynnistä jo valmiikisi halpoja vaatteita, jotka parin käyttökerran jälkeen roikkuvat päällä kuin lepakkovanhuksen siivet.
Ystävissä taas yksi rakas ja luotettava, on parempi kuin kymmenen huonoa juoruilevaa niinkutsuttua "ystävää". - Pirre*
voi satsata silloin kun määrällä ei ole väliä..keskustelijoiden.
- Pirre*
, siis tosi nälässä, on ihan sama syökö laatua, kunhan sitä mitä syö on riittävästi....
Vain eliitti voi puhua kaikessa laadusta, joka asiassa ja omasta mielestään...- Angiina
Ja sitten tullaankin siihen seuraavaan pykälään, että se mikä on laatua ja mikä sitä taas ei ole, on sekä arvoihin että näkökulmaan sidottu kysymys. Henkilökohtaisesti annan piut paut sille, onko vaikkapa joku takki oikeasti kashmiria vai ei. Kunhan se on minun mielestäni nätti. Minun arvomaailmassani brändeillä ei ole merkitystä. Mutta tiedän monta ihmistä, joille niillä on. Ja brändi on ihan yhtä hyvä valinnan peruste, kuin joku muukin, jos on riittävästi rahaa.
Nälkään liittyvästä määrällisestä näkökulmasta minulla on hyvin henkilökohtaista kokemusta. Ehkä jotkut teistä muistavat viime syksystä, kun kerroin, että olemme mieheni kanssa adoptoineet Etiopiasta pienen pojan. Poika oli jätetty muutaman viikon ikäisenä kadulle kuolemaan. Meille tullessaan tuo hellyttävä hörökorva oli about yksivuotias. Muistan kuitenkin lopun ikäni ensimmäisen yhteisen ateriamme. Leipää syödessään tämä pieni pelästynyt miehenalku kastoi sormen suuhunsa ja nyppi märällä sormellaan jokaikisen murun joka leipäpalasta pöydälle putosi. Ja tätä jatkui monta viikkoa, kunnes ipana älysi, että tästä paikasta eivät safkat lopu. - TR.maalariN
Angiina kirjoitti:
Ja sitten tullaankin siihen seuraavaan pykälään, että se mikä on laatua ja mikä sitä taas ei ole, on sekä arvoihin että näkökulmaan sidottu kysymys. Henkilökohtaisesti annan piut paut sille, onko vaikkapa joku takki oikeasti kashmiria vai ei. Kunhan se on minun mielestäni nätti. Minun arvomaailmassani brändeillä ei ole merkitystä. Mutta tiedän monta ihmistä, joille niillä on. Ja brändi on ihan yhtä hyvä valinnan peruste, kuin joku muukin, jos on riittävästi rahaa.
Nälkään liittyvästä määrällisestä näkökulmasta minulla on hyvin henkilökohtaista kokemusta. Ehkä jotkut teistä muistavat viime syksystä, kun kerroin, että olemme mieheni kanssa adoptoineet Etiopiasta pienen pojan. Poika oli jätetty muutaman viikon ikäisenä kadulle kuolemaan. Meille tullessaan tuo hellyttävä hörökorva oli about yksivuotias. Muistan kuitenkin lopun ikäni ensimmäisen yhteisen ateriamme. Leipää syödessään tämä pieni pelästynyt miehenalku kastoi sormen suuhunsa ja nyppi märällä sormellaan jokaikisen murun joka leipäpalasta pöydälle putosi. Ja tätä jatkui monta viikkoa, kunnes ipana älysi, että tästä paikasta eivät safkat lopu.joskus 70-luvulla Suomeen adoptoitiin paljon vietnamilaislapsia... Ainakin ruotisinkieliselle rannikolle josta olen alunperin kotoisin. Ystäväni perheeseen tuli tällainen lapsi. Pieni tyttö ehkä 2-3 vuotias... tarkkaa ikää ei tiennyt kukaan. Kuinka monta yötä tuo lapsi nukkuikaan niin, että otti illallispöydästä ylijääneitä perunoita vuoteeseensa ja käpertyi niiden ympärille...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702071
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371455Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20782Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634