Perheen syntipukki-rooli - tunnistatteko narsistisen perheen dynamiikan?

Anonyymi-ap

Äiti soitti eilen ja oli ihan sekaisin. Syytti minua siskon masennuksesta. Kuulemma olen aina ollut vaikea enkä ymmärrä miten "Anna on niin herkkä ja hänellä on vaikeaa". Olen auttanut siskoani (25v) jo vuosia kaikessa. Lainasin rahaa, kuljettelin paikkoihin, kuuntelin valituksia tuntikausia puhelimessa. Ajattelin että siskoa pitää auttaa vaikka olisi vaikea luonne.

Kun olin sairaalassa leikkauksessa pari vuotta sitten, Anna ei käynyt katsomassa kertaakaan vaikka asuu samalla paikkakunnalla. Silloin tajusin että hän ei ole koskaan auttanut minua takaisin. Lopetin avustamisen ja sanoin että nyt hänen täytyy hoitaa asiansa itse.

Sen jälkeen Anna alkoi levittää perheessä tarinoita siitä kuinka "itsekäs" olen ja että "en ole koskaan välittänyt perheestä". Vaikea kuvailla hänen toimintaansa, mutta on ollut ressukkakuorestaan huolimatta yllättävän ovela ja ahkera kääntämään ihmisiä minua vastaan.. perheen lisäksi muitakin. Ja osaa oikeassa paikassa olla herttainen ja tirauttaa kyyneleen. Etenkin miehet uskovat kaiken mitä hän sanoo ja nykyinen miehensä on kiltti ja palveleva.

Yritin pyytää apua isoveljeltä, mutta hän sanoi että "voisit olla hieman lempeämpi Annalle, hän käy läpi vaikeaa aikaa". Hänellä tuntuu aina olevan vaikea aika... Käsittämätöntä miten kaikki uskoo Annaa, joka on aina ollut dramaattinen, mutta eivät minua joka olen ollut kiltti ja avulias. Anna sai aina huomiota kun itki ja raivosi, minun piti olla se järkevä. Nyt kaikki uskoo että minä olen jotenkin kummallisesti syyllinen Annan masennukseen.

Mietin lapsuutta. Isoveli oli äidin kultapoika joka ei tehnyt koskaan väärin. Anna oli ressukka joka sai tehdä mitä halusi. Minun piti aina "ymmärtää" muita, olla kiltti ja huomaamaton. Jos en ollut, sain muiden syyt niskoilleni. Niin ja isämme, hän oli aina töissä.

Onko liioittelua jos mietin että perheessämme on narsistinen dynamiikka?

1

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      50
      1447
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      59
      1381
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      10
      988
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      60
      791
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      774
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      755
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      607
    8. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      32
      587
    9. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      81
      582
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      38
      556
    Aihe