Perheen syntipukki-rooli - tunnistatteko narsistisen perheen dynamiikan?

Anonyymi-ap

Äiti soitti eilen ja oli ihan sekaisin. Syytti minua siskon masennuksesta. Kuulemma olen aina ollut vaikea enkä ymmärrä miten "Anna on niin herkkä ja hänellä on vaikeaa". Olen auttanut siskoani (25v) jo vuosia kaikessa. Lainasin rahaa, kuljettelin paikkoihin, kuuntelin valituksia tuntikausia puhelimessa. Ajattelin että siskoa pitää auttaa vaikka olisi vaikea luonne.

Kun olin sairaalassa leikkauksessa pari vuotta sitten, Anna ei käynyt katsomassa kertaakaan vaikka asuu samalla paikkakunnalla. Silloin tajusin että hän ei ole koskaan auttanut minua takaisin. Lopetin avustamisen ja sanoin että nyt hänen täytyy hoitaa asiansa itse.

Sen jälkeen Anna alkoi levittää perheessä tarinoita siitä kuinka "itsekäs" olen ja että "en ole koskaan välittänyt perheestä". Vaikea kuvailla hänen toimintaansa, mutta on ollut ressukkakuorestaan huolimatta yllättävän ovela ja ahkera kääntämään ihmisiä minua vastaan.. perheen lisäksi muitakin. Ja osaa oikeassa paikassa olla herttainen ja tirauttaa kyyneleen. Etenkin miehet uskovat kaiken mitä hän sanoo ja nykyinen miehensä on kiltti ja palveleva.

Yritin pyytää apua isoveljeltä, mutta hän sanoi että "voisit olla hieman lempeämpi Annalle, hän käy läpi vaikeaa aikaa". Hänellä tuntuu aina olevan vaikea aika... Käsittämätöntä miten kaikki uskoo Annaa, joka on aina ollut dramaattinen, mutta eivät minua joka olen ollut kiltti ja avulias. Anna sai aina huomiota kun itki ja raivosi, minun piti olla se järkevä. Nyt kaikki uskoo että minä olen jotenkin kummallisesti syyllinen Annan masennukseen.

Mietin lapsuutta. Isoveli oli äidin kultapoika joka ei tehnyt koskaan väärin. Anna oli ressukka joka sai tehdä mitä halusi. Minun piti aina "ymmärtää" muita, olla kiltti ja huomaamaton. Jos en ollut, sain muiden syyt niskoilleni. Niin ja isämme, hän oli aina töissä.

Onko liioittelua jos mietin että perheessämme on narsistinen dynamiikka?

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
        Tunteet
        21
        5404
      2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
        Kajaani
        50
        1421
      3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
        Suomussalmi
        11
        837
      4. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
        Ikävä
        47
        809
      5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
        Ikävä
        58
        798
      6. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
        Ikävä
        52
        787
      7. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
        Ikävä
        46
        782
      8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
        Ikävä
        49
        776
      9. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
        Kotimaiset julkkisjuorut
        132
        765
      10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
        Maajussille morsian
        8
        754
      Aihe