Markkinaosuuksien mukaan parhaat Linux-jakelut
Ubuntu johtaa kaikkia Linux-jakeluja 33,9 prosentin markkinaosuudellaan, mikä tekee siitä eniten käytetyn Linux-käyttöjärjestelmän.
Debian on toisella sijalla 16 prosentin osuudella ja tunnetaan vakaudestaan ja pitkäaikaisesta tuestaan.
CentOS:n markkinaosuus on 9,3 % , ja se oli suosittu palvelinympäristöissä ennen äskettäistä siirtymistään CentOS Streamiin.
Muita merkittäviä jakeluita ovat Red Hat (0,8 %) , Gentoo (0,5 %) ja Fedora (0,2 %) .
Jakelut, kuten SuSE , Raspbian , CloudLinux ja useat muut, muodostavat kukin alle 0,1 % .
Merkittävä osa järjestelmistä, 39,1 %, on luokiteltu Tuntemattomaksi , mikä osoittaa, että markkinoilla on mukautettuja tai tunnistamattomia Linux-koontiversioita.
https://sqmagazine.co.uk/wp-content/uploads/2025/07/top-linux-distributions-by-market-share.jpg.webp
Ammattimaisten kehittäjien käyttöjärjestelmäasetukset
Windows on ammattikehittäjien eniten käyttämä käyttöjärjestelmä, ja 61 % heistä valitsee sen ensisijaiseksi kehitysympäristökseen.
Unix/Linux seuraa tiiviisti perässä 47 prosentin osuudellaan , mikä heijastaa sen suosiota ohjelmoinnissa, järjestelmänhallinnassa ja palvelinpuolen kehityksessä.
44 % kehittäjistä suosii macOS:ää , erityisesti suunnittelussa, mobiilisovelluskehityksessä ja alustojen välisessä ympäristössä.
Muiden käyttöjärjestelmien osuus on vain yksi prosentti , mikä osoittaa minimaalista käyttöä kolmen tärkeimmän alustan ulkopuolella.
Ubuntu suosituom distro
Anonyymi-ap
3
185
Vastaukset
- Anonyymi
Ubuntu luku taitaa sisältää sen johdannaisetkin.
- Anonyymi
Kohta julkaistaa uusin 25.10 versio.
- Anonyymi
Ubuntu on loistava OS!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16457
- 10412
- 16347
- 3341
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...13206- 1103
- 090
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä090Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68367- 161