Kun ostin käytetyn ilmalämpopumpu olen suunnitellut sen asentamista.
Kun asentajat eivät ole innokkaita asentamaan käytettyjä laitteita aloin miettiä tehdä se itse.
Laite sisältää öljyt ja nesteet ja tarvitsee vain putkittaa yksiköt ja vetää sähkösyöttö.
Ulkotelineen olen jo hankkinutkin ja asentanutkin.
Mikään niistä töistä ei ole ruudinkeksimistä, mutta millaisia välineitä siinä vaaditaan?
Putket voi liittää nykyisin Armacell liittimin eikä jarruputkityökaluja enää tarvita.
Sähkövetohan ei voi olla vaikea, sinnehän menee vain sähkön syöttö kolmella johtimella sulakkeelta.
Jossain videoissa puhutaan tyhjöpumpusta, voiko semmoisen lainata jostain?
Ilmalämpöpumpun ILP tee se itse asennus
12
270
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siinä mitään tyhjiöpumppuja tarvita! putket kiinni, sähköä vähän sinne sun tänne ja pumppu pörisemään!
- Anonyymi
Pitää olla tyhjiöpumppu . Voi olla vaikea lainaksi saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla tyhjiöpumppu . Voi olla vaikea lainaksi saada.
voi ostaa halvalla ja sen jälkeen pimeitä asennuksia ympäri naapuruston kulujen kuolettamiseksi. ei kylmälaiteasennukset mitään rakettitiedettä ole ja youtube on täynnä opastusvideoita. sääntösuomi vain haluaa estää niin diy sähköasennukset kuin myös diy kylmäasennukset ja tässähän tarvitaan tietty molempia.
https://www.youtube.com/watch?v=AQ4EYHNCDzg
Tyhjiöpumppu Temusta maksaa 30-150€
- Anonyymi
Asentajalla pitää olla luvat, jos tekee itse niin saa REIPPAAT sakot !
- Anonyymi
No tuskin sakot ovat reippaat, varsinkaan pienituloiselle. Suomessa kun ei harrasteta tasa-sakkoja muuta kuin rikesakoissa.
Toinen asia on se, että sakkoja tulee vain jos asiasta jää kiinni. Ja kiinnijäännin riski on aika lähellä nollaa, ellei sitten onnistu tuikkaamaan kylmäainetta tuleen asennuksen kuumimmissa käänteissä.
Muutenkin aina liioitellaan ongelmia mitä seuraa siitä, että tekee itse jonkun luvanvaraisen asian tai esimerkiksi putkiasennuksen joka ei oikeasti edes ole luvanvarainen.
Jos jotain pettää 10 vuoden kuluttua, ei yleensä kuitenkaan löydy sitä kuittia, jolla voi todistaa asennuksen tapahtuneen asianmukaisen asentajan toimesta. En muista kuka asensi, on aivan pätevä vastaus. - Anonyymi
Ja nyt sitten faktoja pöytään! Kerropas nyt vaikka lakipykälä missä pumpun asennus ilman kylmäainelupia on kriminalisoitu.
Mikä on sanktio? Reippaat sakot!? Rikesakko? Päiväsakkoja? Ehkä jopa vankeutta jos monta asentaa?
Teen asennuksia muuten työkseni ITSE, sinun mukaasi rangaistavaa.
Ja kylmäluvat mulla tietysti on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt sitten faktoja pöytään! Kerropas nyt vaikka lakipykälä missä pumpun asennus ilman kylmäainelupia on kriminalisoitu.
Mikä on sanktio? Reippaat sakot!? Rikesakko? Päiväsakkoja? Ehkä jopa vankeutta jos monta asentaa?
Teen asennuksia muuten työkseni ITSE, sinun mukaasi rangaistavaa.
Ja kylmäluvat mulla tietysti on.EU 2024/573, mutta pykälien rangaistavuudesta ei hajuakaan. Nuo EU asetukset ovat voimassa.
- Anonyymi
Aika huonosti voi pelata ilman kylmäaineita :D ja niitähän et saa jos ei ole asennuslupia.
- Anonyymi
Temu toimittaa.
- Anonyymi
Aika vähäinen on ymmärrys, jos ei edes työvälineitä hanki.
- Anonyymi
Asia on hyvin yksinkertainen, jos nimeäsi ei ole Tukesin rekisterissä, voit syyllistyä petokseen, kun laitat isot pänikät suhisemaan tulille.
- Anonyymi
Peukkupooka saa äitin kanssa kokeilla vähän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713919- 1013505
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah793343Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362648- 1241618
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361516Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191134Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421110Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026