Kehitysvamma tai mikään muu syy ei perusoikeuksien mukaan voi olla tekosyy jättää palkka maksamatta tehdystä työstä.
https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/
"artikla 23 2. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä"
Edellinen kauppias on 19 vuoden palkat velkaa kyseiselle henkilölle jonka työpanos on kelvannut mutta palkanmaksu ei kauppiasta hotsittanut.
Jos kehitysvammaisen työntekijän rooli on ollut vähän kuin myymälämaskotin, niin sitten varmasti viihdealan tesseistä löytyy sopiva palkka joka hänelle maksetaan myymälälemmikin hommasta siinä pullonpalautusautomaatin vartijan toimen ohessa.
Kehitysvammainen ei tietenkään yleensä tiedä oikeuksiaan eikä osaa pitää puoliaan. Kehitysvammainen on helppo aivopestä kuvittelemaan että orjuuden loppuminen on epäoikeudenmukaista häntä itseään kohtaan koska hän ei osaa edes kuvitella mitään orjuutta parempaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kehitysvammaisen-potkuista-kohu-nyt-kauppias-kutsuu-juttelemaan/9214678
Kehitysvammaista käytetty orjana 19 vuotta. Protesti kun orjuus loppui
4
88
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e60f9d98-05dc-4a2e-b5cb-f70f9ad11df8
"Avotyötoimintaa on kritisoitu paljon kehitysvammapalveluna, sillä useimmiten palkkatyön tunnusmerkit täyttyvät, mutta palkkaa ei saa.
Keski-Korhonen harmittelee asian sekavuutta. Se voi aiheuttaa hämmennystä niin työnantajissa kuin työntekijöissäkin. Käsitteet ovat lähellä toisiaan ja sekoittuvat usein."
On se sekavaa kun yhden tekemä työ on työtä ja toisen tekemä sama työ on kuntoutusta. Käsitteet menee sekaisin ja pää aivan pyörälle.- Anonyymi
On toi työnteon käsite niin sekava ja kovin monimutkainen. Käsitteet menee sekaisin ja pää aivan pyörälle. Kun yksi tekee töitä on hänelle maksettava palkkaa. Kun toinen tekee samaa työtä maksetaan työnantajalle hänen työnteostaan rahaa.
Kun yksi tekee töitä se on työntekoa. Kun toinen tekee töitä se ei ole työntekoa vaan kuntoutusta. Kun yksi on pakotettu töihin väkivalloin on hän orja. Kun toinen on pakotettu väkivalloin töihin hän on vain normaali työläinen. Kuten nämä brittiläis"työläiset" joita ei jostakin käsittämättömästä syystä vieläkään kutsuta orjiksi joita he olivat.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://editions.covecollective.org/sites/default/files/chronology-uploads/Picture1_0.jpg&f=1&ipt=6172cd8c641366b9ad5a82bcf244a4962661352b237b4f1f9cb17e3307717b98
On työ ja sen tekeminen ihmeellinen asia ja monimutkaista rakettitiedettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On toi työnteon käsite niin sekava ja kovin monimutkainen. Käsitteet menee sekaisin ja pää aivan pyörälle. Kun yksi tekee töitä on hänelle maksettava palkkaa. Kun toinen tekee samaa työtä maksetaan työnantajalle hänen työnteostaan rahaa.
Kun yksi tekee töitä se on työntekoa. Kun toinen tekee töitä se ei ole työntekoa vaan kuntoutusta. Kun yksi on pakotettu töihin väkivalloin on hän orja. Kun toinen on pakotettu väkivalloin töihin hän on vain normaali työläinen. Kuten nämä brittiläis"työläiset" joita ei jostakin käsittämättömästä syystä vieläkään kutsuta orjiksi joita he olivat.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https://editions.covecollective.org/sites/default/files/chronology-uploads/Picture1_0.jpg&f=1&ipt=6172cd8c641366b9ad5a82bcf244a4962661352b237b4f1f9cb17e3307717b98
On työ ja sen tekeminen ihmeellinen asia ja monimutkaista rakettitiedettä.Minä en päässyt lapsena aloittamaan toivomaani ratsastusharrastusta. Syy oli se että isovanhemmillani oli vielä joku käpy siitä mitä työ on, miksi työtä tehdään ja kenelle työnteosta kuuluu maksaa korvaus.
Isovanhempieni maailmaan ei mahtunut ajatus siitä että kun minä kävisin ratsastamassa ja hoitamassa jonkun toisen hevosia, minä joutuisin itse maksamaan siitä hevosen omistajalle. Heidän maailmassaan hevoset laskettiin osaksi työntekoa muutenkin, ja jos minä kuluttaisin energiaani toisen omistaman hevosen hoitoon heidän mielestään minulle siitä olisi pitänyt maksaa eikä päinvastoin. He eivät käsittäneet ajatusta että minun olisi pitänyt maksaa siitä että menen tekemään toiselle töitä.
Loogisesti se on aivan perusteltu ajatus.
Suomen työelämään on ujuttautunut samanlainen käsittämättömyys; valtio maksaa verovaroista selvää rahaa työnantajille (viimeisin uutinen taas tämä nuorten orja-"työllistämisseteli" joka maksetaan työnantajille) siitä hyvästä että työnantajat saavat ilmaista tai puoli- ilmaista työvoimaa. Työntekijä ei saa mitään. Ainoastaan ylläpidon joka pitää orjan hengissä. Tai sitten työntekijän palkka maksetaan toisten työllisten maksamista verovaroista, eikä työnantaja joudu maksamaan mitään.
Palkattoman työn väitetään olevan työntekijään itseensä kohdistuvaa palvelua ja hyväntekeväisyyttä, auttamista ja kuntoutusta.
Palkallinen työ puolestaan on kehoa ja mieltä rasittavaa toimintaa joka aiheuttaa mm.työperäisiä sairauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en päässyt lapsena aloittamaan toivomaani ratsastusharrastusta. Syy oli se että isovanhemmillani oli vielä joku käpy siitä mitä työ on, miksi työtä tehdään ja kenelle työnteosta kuuluu maksaa korvaus.
Isovanhempieni maailmaan ei mahtunut ajatus siitä että kun minä kävisin ratsastamassa ja hoitamassa jonkun toisen hevosia, minä joutuisin itse maksamaan siitä hevosen omistajalle. Heidän maailmassaan hevoset laskettiin osaksi työntekoa muutenkin, ja jos minä kuluttaisin energiaani toisen omistaman hevosen hoitoon heidän mielestään minulle siitä olisi pitänyt maksaa eikä päinvastoin. He eivät käsittäneet ajatusta että minun olisi pitänyt maksaa siitä että menen tekemään toiselle töitä.
Loogisesti se on aivan perusteltu ajatus.
Suomen työelämään on ujuttautunut samanlainen käsittämättömyys; valtio maksaa verovaroista selvää rahaa työnantajille (viimeisin uutinen taas tämä nuorten orja-"työllistämisseteli" joka maksetaan työnantajille) siitä hyvästä että työnantajat saavat ilmaista tai puoli- ilmaista työvoimaa. Työntekijä ei saa mitään. Ainoastaan ylläpidon joka pitää orjan hengissä. Tai sitten työntekijän palkka maksetaan toisten työllisten maksamista verovaroista, eikä työnantaja joudu maksamaan mitään.
Palkattoman työn väitetään olevan työntekijään itseensä kohdistuvaa palvelua ja hyväntekeväisyyttä, auttamista ja kuntoutusta.
Palkallinen työ puolestaan on kehoa ja mieltä rasittavaa toimintaa joka aiheuttaa mm.työperäisiä sairauksia.Nykyisin "mahdollisuuden tarjoaminen työkokemuksen kartuttamiseen" luetaan palkaksi.
Ihmiset ovat kautta aikojen menneet töihin ilman työkokemusta. Jokainen työkokemusta omaavaa palkollinen on mennyt ensimmäiseen työpaikkaansa vailla työkokemusta. Siinä ei ole historiassa koskaan ollut mitään ihmeellistä. Eikä normaalissa työelämässä se ole koskaan historiassa ollut syy olla maksamatta palkkaa.
Nyt tästä "työkokemuksen puute"- ongelmasta on tehty tekosyy olla maksamatta palkkaa. Ja "mahdollisuudesta kartuttaa työkokemusta" on keksitty palkan korvike.
Osa ihmisistä on tehnyt vuosikymmenet vähän väliä töitä tällä "työkokemuksen kartuttamis"- palkalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4105946Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1133348Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?532307Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251869- 611005
Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko108983- 59974
Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?105960- 78881
- 41877