Kummitustarinoita Kokkolasta

adalia2

Mitä kaikkia kummitustarinoita tai muita pelottavia juttuja olette kuulleet Kokkolasta?

- Teatterin kummitus. Tästä kuulin juttuja aina lapsena. Että siellä kummittelisi joku kuollut pikkupoika.

- Harrbådan kummitus. Pienenä meille kerrottiin, että siellä majakassa olisi kummitus.
Muistaakseni se oli myös juuri tuo Harrbådan kummitus, jonka kerrotiin jättävän ulos sellaisia isoja jalanjälkiä.

- Mäntykangashan on vanha sotasairaala. Ala-asteella oli myös jännää, kun kiersi legenda, jonka mukaan sieltä menisi liikuntavälinevarastosta salakäytävä satamaan (toisen jutun mukaan se menee teatteriin). Siellä oikeasti on ovi johkain käytävään, mutta en ole varma, onko siellä oikeasti jotain käytävää.
Yökoulussa oli jännää, kun paria poikaa ei näkynyt hetkeen, ja kavereiden kanssa olimme varmoja, että ne ovat joutuneet hukkaan sinne salakäytävään....
Samoin Mäntykankaan ullakko oli tosi jännä paikka. Saimme tutkia sitä yökoulussa. Ihan kateeksi käy niitä, jotka saavat olla vielä Mäntykankaalla ja yökoulussa ehkä tutkia ullakkoa.

152

26679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyrios

Just tänään itse asiassa puhuttiin kaikista noista kummituslegendoista kaverin kans :)

Harbådan neidosta itse olen kuullut jonkin verran nuorempana. Se oli kamala kokemus mennä leirikoulussa yöaikaan pilkkopimeällä sinne majakalle kun ne pitäjät vielä ruokki pienen lapsen pelkoja. En muista kyllä enää tarkkaan tuota Harbådan legendaa. Olisi kiva jos joku joka muistaa siitä edes jonkinlaisen version, voisi kertoa :)

Noista muista tarinoista en itse oo vielä ikinä kuullutkaan. Teattereissa nyt on aina kummituksia ja koulu on jo muutenkin tarpeeksi pelottava paikka ilman kummitusjuttujakin :D

Hyvä aihe kyllä :)

• kummitus..

mäntykankaan koululta lähti kuulemma käytävä verkosto satamaan, teatteriin, kalmistoon, lyseoon punaisen lyhdyn alakertaan ja ties minne. tarinan kuulin joskus 80-90 luvun vaihteessa, tuntui silloin jännittävältä. nyt aloin täällä töissä oikein nauraan tuota juttua. kalmistossa liikui kuulemma joku kummitus, tais olla joku nainen "muistaakseni. muutama kaveri oli kuulemma oikein nähnyt ton harbådan neidon, ja joku oli kuulemma hirttäytynyt majakalla joskus nähtyään neidon.

• ghosthunter

Kohde:
        Mäntykankaan koulu

Kellariverkosto?
        Kävimme katsomassa ko.liikuntaväline varastoa, ja siellä perällä on vanerista tehty seinä jossa on luukku..
        Luukku on kiinni kahdella käsin avattavalla ruuvilla
        joten avasimme luukun..
        takaa avautuu näkymä pohjaltaan epätasaiseen tunneliin jossa betoni seinät ja katto.

Kävimme taskulampun kanssa tunnelissa ja totesimme sen umpikujaksi joka suuntaan, mutta yksi seinämä näyttää jälkeenpäin muuratulta ja siitä menee sähköjohto läpi. (muut seinät betonia, tämä seinä tiiliä)
        seinässä on pieni aukko josta ei näe sisälle paljoakaan..

Herää siis kysymys, onko tunneliverkosto totta vai tarua.

PS. Kävimme myös ullakolla mutta eipä siellä mitään ihmeempiä ollut, vain pulunpaskaa ja vanhaa rojua.

• Lassen laatikkonaama
        ghosthunter kirjoitti:

Kohde:
        Mäntykankaan koulu

Kellariverkosto?
        Kävimme katsomassa ko.liikuntaväline varastoa, ja siellä perällä on vanerista tehty seinä jossa on luukku..
        Luukku on kiinni kahdella käsin avattavalla ruuvilla
        joten avasimme luukun..
        takaa avautuu näkymä pohjaltaan epätasaiseen tunneliin jossa betoni seinät ja katto.

Kävimme taskulampun kanssa tunnelissa ja totesimme sen umpikujaksi joka suuntaan, mutta yksi seinämä näyttää jälkeenpäin muuratulta ja siitä menee sähköjohto läpi. (muut seinät betonia, tämä seinä tiiliä)
        seinässä on pieni aukko josta ei näe sisälle paljoakaan..

Herää siis kysymys, onko tunneliverkosto totta vai tarua.

PS. Kävimme myös ullakolla mutta eipä siellä mitään ihmeempiä ollut, vain pulunpaskaa ja vanhaa rojua.

..johtaa väestönsuojaan urheilukentän tienoille sano asiantuntija.

Aamen

• ASFFA

Noista käytävistä on maininta jossain historian eepoksessakin, jossa Kokkolan historiaa käsitellään..

• pihlajan

koulu on ollut myös sotasairaala ja siellä oli ihmisiä haudattu vintin seiniin...saimme 6 lk käydä vintillä ja yksi poika näki "ihan varmasti"sormen törröttävän seinästä..kaikki juoksi kirkuen ulos..majakalla taas hirttäytynyt neito näyttää valoa pimeällä,ollaan oltu sitäkin joskus aikoinaan väijymässä,mutta ei se meille sitävilauttanut.mut jännää olii pimeässä syysyössä...pitkästä aikaa hyvä aihe!!!

• kerrankin

Kerrankin täällä on joku mielenkiintoinen aihe. Tää ei liity ihan Kokkolaan, mutta jollain tienpätkällä matkalla kohden Ullavaa, on kuulemma joku nainen joka työntää lastenvaunuja kuorma-autojen alle. Kun on mennyt kuski katsomaan, mitään ei ole näkynyt. Ihan täysijärkisen suusta olen itse kuullut silminnäkijähavainnon. mielenkiintoista

• Ei näkynyt
        kerrankin kirjoitti:

Kerrankin täällä on joku mielenkiintoinen aihe. Tää ei liity ihan Kokkolaan, mutta jollain tienpätkällä matkalla kohden Ullavaa, on kuulemma joku nainen joka työntää lastenvaunuja kuorma-autojen alle. Kun on mennyt kuski katsomaan, mitään ei ole näkynyt. Ihan täysijärkisen suusta olen itse kuullut silminnäkijähavainnon. mielenkiintoista

Tämän jutun minäkin olen kuullut, 70-luvulla puhuttiin, että Ullavan ja Toholammin välisellä tiellä nainen ja lapsi ilmestyvät yöllä tielle autojen eteen, aina jännitettiin kun niillä seuduilla liikuttiin, että ilmestyykö vai ei.

• Pokelan pieksemä

Se oli Pokelan Pena, joka näytti pippeliä oksanreijästä.

• Anonyymi
        kerrankin kirjoitti:

Taitaa olla välikyläsä tämä

• Nimetön

Harrbådan neito: Kauan sitten haaksirikkoutui suuri laiva harrbådan edustalle ja tämä neito oli siittä laivasta. Hukkui ja nytten itkee kaipuuta Harrbådan majakan luona. Kaikki kivet mitä siellä näkyy on neidon koruista tippuneita timantteja.

• sven butenschön

Onhan se tylsää olla tosikko ja kertoa näiden romanttisten tarinoiden virallisempi puoli. Harrbådan neito on sen tyypin, joka aikanaan omisti mökin siinä majakan vieressä, itse sepittämä juttu. Hän ei nähkääs halunnut, että viereiselle tyhjälle tontille olisi joku rakentanut mökin.
        Mutta kyllä minua siitä huolimatta hieman pelottaa siellä syyspimeällä pällistellä.

• harbådalla

ammuttu metsästä yöllä tutun autoa, metsässä oli sisäelimiä naulattu puuhun, ja kaikenlaisia symboleja risuista kasattu...sekä kaikenlaista outoa tapahtunut itselle ja tutuille...
        kaikenlaista muuta juttua liikkuu tästä paikasta mutta nämä tietääkseni on niitä saatananpalvojien aikaansaamisia...ei kuummitusten tekemää...sille banaanin annan joka keskiyöllä kävelee harbodalle ja takas...
        itse tehny pienen tutkimusretken kävelle ko. paikkaan..vaikka harvoin itse pelkään niin sinne en enää kävellen lähe...

• kiinostunut

Olen kuullut itsekkin harrbådasta ja kulemani
        tarinan mukaan tämä nainen oli juuri mennyt
        naimisiin nuoren miehen kanssa ja he olivat
        juuri risteilyllä kunnes puhkesi raju myrsky
        ja laiva upposi. Nainen selvisi mutta mies
        hukkui ninkuin kaikki muutkin jotka oli
        laivassa. nainen pääsi rannalle mutta kuoli
        hän kuuleman mukaan jäi majakkaan (haamuna)
        suremaan miestään. Harrbådan neito
        auttaa merellä kulkioita sen takia ettei
        heille kävisi yhtähuonosti kuin hänelle.
        Jos tiedätte kummitus juttuja laittakaa
        niitä! Niiten ei tarvitse kertoa näistä
        aiheista. Kun ne on vain kiinostavia ja
        jännittäviä! :)

T: Hulluna kummitus juttuihin!!!

Ps: mäntykankaan tyttöjen wc:ssä pidettiin
        ruumita mutta niitä ei kyllä haudattu
        seiniin vaan vietiin marjan hautausmaalle.

Pps: olen itse ollut vintillä kun olin yötä
        koulussa eikä siellä mitään sormea ollut
        mutta rotta siellä ainakin vilisti! :)

• bassmo
        kiinostunut kirjoitti:

Olen kuullut itsekkin harrbådasta ja kulemani
        tarinan mukaan tämä nainen oli juuri mennyt
        naimisiin nuoren miehen kanssa ja he olivat
        juuri risteilyllä kunnes puhkesi raju myrsky
        ja laiva upposi. Nainen selvisi mutta mies
        hukkui ninkuin kaikki muutkin jotka oli
        laivassa. nainen pääsi rannalle mutta kuoli
        hän kuuleman mukaan jäi majakkaan (haamuna)
        suremaan miestään. Harrbådan neito
        auttaa merellä kulkioita sen takia ettei
        heille kävisi yhtähuonosti kuin hänelle.
        Jos tiedätte kummitus juttuja laittakaa
        niitä! Niiten ei tarvitse kertoa näistä
        aiheista. Kun ne on vain kiinostavia ja
        jännittäviä! :)

T: Hulluna kummitus juttuihin!!!

Ps: mäntykankaan tyttöjen wc:ssä pidettiin
        ruumita mutta niitä ei kyllä haudattu
        seiniin vaan vietiin marjan hautausmaalle.

Pps: olen itse ollut vintillä kun olin yötä
        koulussa eikä siellä mitään sormea ollut
        mutta rotta siellä ainakin vilisti! :)

Mäntykangashan toimi sotavankisairaalana sodan aikaan. Kun kuolema korjasi, vietiin ruumiit tiloihin jotka nykyisin toimivat kyseisinä vessoina.

Itse en osaa sanoa mitään siitä liikuntavälinevaraston seinän reiästä, vaikka olenkin sen itse nähnyt.

• Koululainen
        bassmo kirjoitti:

Mäntykangashan toimi sotavankisairaalana sodan aikaan. Kun kuolema korjasi, vietiin ruumiit tiloihin jotka nykyisin toimivat kyseisinä vessoina.

Itse en osaa sanoa mitään siitä liikuntavälinevaraston seinän reiästä, vaikka olenkin sen itse nähnyt.

Eiköhän ne Mäntykankaan kummitukset paljastu viimeistään ensi kesänä, kun koulun remontti alkaa. Koko rakennus puretaan sisältä päin ei jää kuin ulkoseinät.

• HAAMU

Minulle on kerrottu laivasta joka jätti naisen harbådalle asustamaan ja vartioimaan majakkaa/ opastamaan muille reittejä. Mies lähti laivalla merelle eksyi myrskyyn. Nainen odotti vuosia miestä kyllästyi ja hyppäsi korkealta ikkunasta ulos, kuoli. Kerrotaan että joka vuosi samana yönä samana kellonaikana voi nähdä naisen haamun hyppivän alas ikkunasta... Päivämäärää mulla ei ole tiedossa muuten olisin itse asin todistanut

• banaanimies
        harbådalla kirjoitti:

ammuttu metsästä yöllä tutun autoa, metsässä oli sisäelimiä naulattu puuhun, ja kaikenlaisia symboleja risuista kasattu...sekä kaikenlaista outoa tapahtunut itselle ja tutuille...
        kaikenlaista muuta juttua liikkuu tästä paikasta mutta nämä tietääkseni on niitä saatananpalvojien aikaansaamisia...ei kuummitusten tekemää...sille banaanin annan joka keskiyöllä kävelee harbodalle ja takas...
        itse tehny pienen tutkimusretken kävelle ko. paikkaan..vaikka harvoin itse pelkään niin sinne en enää kävellen lähe...

Oot melko monta banaania velkaa. Nuorempana tuli käytyä useampiakin kertoja Harbådassa keskiyöllä. Joskus kiipesin majakkaankin ku siitä oli ovi hetken aikaa poissa.

• sinua oikeasti!
        harbådalla kirjoitti:

Juha H. ja Matti H. kertoivat aikoinaan asiasta. Parempi pysyä poissa!

• unennukkuja
        sinua oikeasti! kirjoitti:

Juha H. ja Matti H. kertoivat aikoinaan asiasta. Parempi pysyä poissa!

totta on kaikki. Vuosikymmenien aikana paljon tapahtunut, suurin osa näiden tuonen lasten tepposia>:),kaiketi...viimeks käynyt -95 pelottava paikka joka tapauksessa.lähtö tuli

• Ihan tosissaan
        unennukkuja kirjoitti:

totta on kaikki. Vuosikymmenien aikana paljon tapahtunut, suurin osa näiden tuonen lasten tepposia>:),kaiketi...viimeks käynyt -95 pelottava paikka joka tapauksessa.lähtö tuli

Moniko on kuollut mystisesti käytyään majakalla öiseen aikaan? Ei millään pahalla sillä paikka on todella pelottava ja samalla kiehtova, mutta kyllä sinne voi mennä mielestäni ilman että tarvii pelätä minkäänlaista tragediaa. Voisi tehdä monille ihan hyvääkin vierailla em. paikassa, varsinkin jos elämä on tylsähköä. Sieltä kyllä saa ihan hyvät fibat ja väristyket lintuharrastajasta mystikkoon, joten suosittelen lämpimästi öistä vaellusretkeä Harbodaan!

• outo ilmiö
        Ihan tosissaan kirjoitti:

Moniko on kuollut mystisesti käytyään majakalla öiseen aikaan? Ei millään pahalla sillä paikka on todella pelottava ja samalla kiehtova, mutta kyllä sinne voi mennä mielestäni ilman että tarvii pelätä minkäänlaista tragediaa. Voisi tehdä monille ihan hyvääkin vierailla em. paikassa, varsinkin jos elämä on tylsähköä. Sieltä kyllä saa ihan hyvät fibat ja väristyket lintuharrastajasta mystikkoon, joten suosittelen lämpimästi öistä vaellusretkeä Harbodaan!

olem itse käynyt harbodan majakassa!!!!!! keskellä yötä mentiin kaverin kans rappuset huipulle vedettiin röökit ja lähdettiin vekeen ku rupesi ahdistamaan perkeleesti...tultiin rappuset varmaan ennätys ajas alas huh huhu.

• kasper

Kuulin joskus kauan sitte että jossain kälviällä tien reunassa liftaa nuori poika joka sitte katoaa mystisesti kun on kohdalla tai istuu yhtäkkiä auton taka penkillä kun ajaa ohi ja katoaa saman tien.

• Jartsi

...kävi sillä tavalla että oli hyvännäköinen naaras kierrossa, mutta kun aloin ehdottamaan sille kavereiden kanssa kimppakivaa niin johonkin se katos. Aika pelottava oli tilanne.

• riku69

se oli vanha nainen ja limingalla. saatto tulla lennosta kyytiin, ja sit sitä ei yhtäkkiä vaan ollutkaaan vierellä. Varsinki jos yksin ajo...

• liminkalainen
        riku69 kirjoitti:

se oli vanha nainen ja limingalla. saatto tulla lennosta kyytiin, ja sit sitä ei yhtäkkiä vaan ollutkaaan vierellä. Varsinki jos yksin ajo...

se on se haaransillan mummo.. en tiedä mitä se sitte on tykänny siitä tie remonttista ku ei oo vähään aikaan kuulunu

• adalia2

Kiitos vastauksista ja siitä, että piditte tästä aiheesta.

Onko se majakan vieressä oleva huvila jonkun? Entä se siellä niemen kärjessä oleva huvila?

• Harriniemi

Kyllä molemmat on käytössä ja omistajat tyytyväisiä, tunnen sen joka asustaa majakan juurella.
        Tosin siellä nokalla vieläkin merenneidot ohjailee laivoja ja veneitä.

• kmkmkma
        Harriniemi kirjoitti:

Kyllä molemmat on käytössä ja omistajat tyytyväisiä, tunnen sen joka asustaa majakan juurella.
        Tosin siellä nokalla vieläkin merenneidot ohjailee laivoja ja veneitä.

Juorujen mukaan satanistit tapaavat jossain vanhassa teurastamossa harrbådan alueella?? onkos kukaan kuullut asiasta? yritin löytää netistä tietoa mutta eipä löytynyt

• Milou96
        kmkmkma kirjoitti:

Juorujen mukaan satanistit tapaavat jossain vanhassa teurastamossa harrbådan alueella?? onkos kukaan kuullut asiasta? yritin löytää netistä tietoa mutta eipä löytynyt

kaverini joka oli kuullut juoruista oli käynyt iltamyöhään harbådassa ja kun lähtiessään hän huusi että ei täällä mitään saatananpalvojia ole. Kun he lähtivät kävellen pois harbådalta, lähti valkoinen mersu ajamaan heitä takaa ja uhkailemaan ja en muista mitä muuta kun siitä on jo aikaa.. mutta tuo valkoinen mersu on kuulemma ollut aina siellä kun jotain kavereitani/tuttujani ovat käyneet siellä... ja kyllä. olen itsekin nähnyt siellä kissan naulattuna puuhun kiinni ja niin on pari kaverianikin. sen jälkeen olen päättänyt etten sinne mene

• dille

Harmi etten ite ole kuullut niitä. Joten lisää kiitos jos jollakin vielä on :)

• riku69

Sukulaiseni asui talosssa, jossa oli puukolla tapettu nainen.
      kyläillessämme kesäisin siellä, öisin mumoni heräsi ääniin, ja kun avasi silmänsä, seisoi sängyn vierellä enkeli, joka vartioi mummoa.

• f,glykyy

kana kakkasi kadulle

• **_**_**

Poliisi ja pappi kuuntelivat kummitusta
        rikospoliisi ja erään talon asukkaat ovat ryhtyneet ottamaan selvää salaperäisistä talon seinästä kuuluvista koputuksista. Äänet, jotka otettiin perjantain vastaisena yönä nauhalle ovat kuin nyrkillä lautaan lyöntejä. Niitä on kuultu parin viikon ajan useana yönä.

Rikospoliisi aikoi perjantaina avata talon lautaseinän siltä kohdalta, josta koputukset kuuluvat saadakseen selvyyden onko seinän välissä joki laite tai eläin. Seinän rikkominen jäi kuitenkin maanantaiksi, sillä talossa oli perjantaina hautajaiset. Henkimaailman koputuksiin rikospoliisi ei voi puuttua, mutta koska koputukset todella kuuluvat meidän on otettava selvää mikä ne aiheuttaa. Jos se on ihminen, asia kuuluu rikospoliisille, sanoi komisario .

Perjantain vastaisena yönä oli tulossa poliisien ja talon asukkaiden lisäksi myös pappi, mutta koputtajaa ei kukaan nähnyt.

Poliisi on varma, ettei kukaan ihminen ollut koputtajana, koska talon ulkopuolellakin oli vartija, eikä hän nähnyt koputuksen kuuluessa mitään liikettä.

• Pikku poika

Olen kuullut sellasen jutun että kun kokkolasta lähetään kruunupyyhyn päin vaasantietä ajamaan tien läheisyydessä kulkee myös junarata. en muista ihan tarkkaan mut jotenki se meni näin että juna oli täynnä ihmisiä ja sitten se suitsui kiskoilta ja kaikki kuoli paitsi yhtä pikku poikaa ei löydetty. ja tämä pikku poika ainakun ilmestyy tällä tiellä niin auto ajaa ojaan/kolarin ja joku kuolee.

• sellanen tapaus

Se kohta on matalamaalla, mesilässä. Siellä oli vanha koulu, joka nyt pari vuotta taaksepäin paloi. Mutta siellä on vielä vanha VR:n huoltomiesten joku tauko/huolto talo, sellanen keltainen kaks kerroksinen puutalo. Siellä on kuulemma joku pikku poika joka liikkuu siinä junaradalla ja siinä pienellä autotiellä. Olen käynyt siellä, mut ei siellä mitään näkynyt, pelottava paikka muuten.

• kummitusjuttuja :D

rakastan kaikkia kumitus juttuja.. kertokaa paljon lisää.. itse olen kuullut juuri jotain tuon tapasia mitä olette kertoneet :)

• Haunted

Eikös jonku koulun takana metsässä muka kummitellu,en muista koulun nimeä mutta se on siinä shellin ja ruotsinkielisen koulun lähellä, alamäessä hakalahen koulusta... Ja siirtola puutarhalla on nähty "pöllö" joka kävellen seuraa ihmisiä,tosin tuo ei liity kummituksiin :D

• oooojoojojojoojojojpwqhiläqe
        Haunted kirjoitti:

Eikös jonku koulun takana metsässä muka kummitellu,en muista koulun nimeä mutta se on siinä shellin ja ruotsinkielisen koulun lähellä, alamäessä hakalahen koulusta... Ja siirtola puutarhalla on nähty "pöllö" joka kävellen seuraa ihmisiä,tosin tuo ei liity kummituksiin :D

olen kuulluut tarinan runkkarista seuraa pimeällä chydeniuksenkoulun metsässä tyttöjä/naisia, ja runkkaa!

• silminäkijä
        oooojoojojojoojojojpwqhiläqe kirjoitti:

olen kuulluut tarinan runkkarista seuraa pimeällä chydeniuksenkoulun metsässä tyttöjä/naisia, ja runkkaa!

Taitaa olla sama runkkari joka tuossa kiviniityn koulun lähellä metsässä kauniina kesäiltoina runkkailee mopokypärä päässä :D Poliisit on soitettu monesti muttei tunnu auttavan.

• ----Jake------
        silminäkijä kirjoitti:

Taitaa olla sama runkkari joka tuossa kiviniityn koulun lähellä metsässä kauniina kesäiltoina runkkailee mopokypärä päässä :D Poliisit on soitettu monesti muttei tunnu auttavan.

mut en oo nähny yhtään .. mut yksi tyyppi kuulemma on nähnyt mut ei ollut ittekkään ihan varma siitä

• ehkäpä...
        Haunted kirjoitti:

Länsipuisto? Donnerska?

• kummittelee!

Asuimme hetken vuokralla Hintsantiellä ( en muista numeroa ,mutta se oli talo vastapäätä koulua) Siellä tapahtui kaikkee pelottavaa ja karmivaa! Radio/tv meni itsestään päälle, kuului miehen puhetta, tavarat lenteli itsestään seinään ja paljon muuta! Itse ihmeteltiin asioita mutta sitten tuli karmiva olo kun parisen viikkoa ennen muuttoa tavattiin yks talonmies joka kysyi että haiseeko asunnossa vielä kalma!? Meidän asunnossa oli ollut mies kuoleena monta kuukautta! Asuntoon oli jäänyt karmea haju ja lattiassa oli kuulemma ollut kauan miehen "kuvio"!

• kärräris

Olen kuullut että kärrynpyörässäkin olisi kummitus.iskee viikonloppuisin ja juo oluet tuopeista.tuttavani kertoi kerran olleensa kaljalla siellä,oli yksin pöydässä juuri tilaamansa kaljan kanssa ja kun päätä käänsi katsoakseen harmaapartaista karaokelaulajaa,kuului ryystäminen ja kun päänsä takaisin käänsi oli tuoppi enään puolillaan ja kas kummaa harmaapartainen karaokelaulajakin haihtunut kuin savuna ilmaan.olette kai huomanneet itsekin joskus tuopin tyhjenneen ennen aikojaan,kummitus asialla?

• hienoa...o.O

itse asun nyt rytimäellä hintsantiellä. Minulle on tapahtunut monia outoja asioita. Aina kun olen yksin kotona tavaroita lentelee lattialle ilman että kukaan niihin koskee. Kerrankin oli porakone sohvan kaiteella ja vielä semmoisessa asennossa ettei olisi voinut lentää mutta sitten lensi kun aloin selittämään isälleni että mikron päältä oli lentänyt itsekseen tavaroita. Myös yksi kun olin yksin päivällä kotona ja avasin veljeni huoneen oven puoliksi raolteen niin se paiskautui täysillä seinää vasten. Tuntuu oikeesti niinkuin täällä olisi joku sillä tapahtuu monia outoja asioita. :o

• Ilppoi

Ja se yksi AMK rehtori se vasta todellinen kummitus onkin.Tai kummajainen?Samaan kastiin.

• entinenasukas!½
        hienoa...o.O kirjoitti:

itse asun nyt rytimäellä hintsantiellä. Minulle on tapahtunut monia outoja asioita. Aina kun olen yksin kotona tavaroita lentelee lattialle ilman että kukaan niihin koskee. Kerrankin oli porakone sohvan kaiteella ja vielä semmoisessa asennossa ettei olisi voinut lentää mutta sitten lensi kun aloin selittämään isälleni että mikron päältä oli lentänyt itsekseen tavaroita. Myös yksi kun olin yksin päivällä kotona ja avasin veljeni huoneen oven puoliksi raolteen niin se paiskautui täysillä seinää vasten. Tuntuu oikeesti niinkuin täällä olisi joku sillä tapahtuu monia outoja asioita. :o

Asutko siinä talossa joka on koulua vastapäätä? Kolmiossa?

• Hiisikissa

Vaasassa olin armeijassa 1989-1990 ja siellä liikkui huhu, jonka mukaan kasarmin vintillä piileskelisi ison kissan kokoinen rotta, jonka joku on nähnyt vain vilahdukselta.
        Se kasarmin vintti on laaja ja siellä on paljon sopukoita ja piilopaikkona.
        Armeija aikaan sinne piti välillä käydä viemässä kaikenlaista roinaa varastoon, tuoleja, sänkyjä, patjoja ja muuta tavaraa.
        Varsinkin tuulisina pimeinä syys ja talviöinä peltikatto piti aikamoista kuminaa ja pakostakin mietti, että siellä se rotta rapistelee pimeässä vintissä, jos tuo huhu piti paikkaansa.
        En tiiä onko vinttiä nyt siivottu ja tyhjennetty, kun armeijan touhu siellä loppui.

• ...
        entinenasukas!½ kirjoitti:

Asutko siinä talossa joka on koulua vastapäätä? Kolmiossa?

Kauankos tästä jutusta on aikaa??

• Lightbluesoul
        hienoa...o.O kirjoitti:

Kuinka usein asunnossa ilmenee toimintaa? Milloin viimeksi tapahtui kummittelua?

-Kiinnostunut EVP harrastelija

• jacked_up
        Lightbluesoul kirjoitti:

Kuinka usein asunnossa ilmenee toimintaa? Milloin viimeksi tapahtui kummittelua?

-Kiinnostunut EVP harrastelija

Majakasta olen kuullut itsekin sen version että mies ja nainen olivat menneet juuri naimisiin ja olivat risteilyllä kun laiva haaksirikkoutui ja sulhanen kuoli. Ullava toholampi tapahtumissa kyseinen nais henkilö on asunut tietojeni mukaa (tiedot pappa vainaalta joka asui ullavassa) ullavan läntällä rahkosen koulun lähettyvillä ja että nainen ja poika olisivat lähteneet käymään naisen veljen luona tapaamassa naisen veljelle syntynyttä lasta, ja he olisivat ajaneet tuntemattomasta syystä metsän ja ullavan koululta noin 10km toholampea kohti olisi kyseinen tapaturmapaikka. Koulun verkostosta tiedän sen verran että kun olin pieni muistan pappa vainaan kertoneen että kaupungin alla risteilisi ns "turvaverkosto" jonka tarkoituksena oli sodan aikana viedä naiset ja lapset turvallisemmalle alueelle esim mäntykankaalla pommitetaan mennään tunneli verkostoon ja mennään satamaan turvaan. Pappa tiesi kertoa tämän koska palveli tuohon aikan armeijassa.

• Yömyssy22
        jacked_up kirjoitti:

Majakasta olen kuullut itsekin sen version että mies ja nainen olivat menneet juuri naimisiin ja olivat risteilyllä kun laiva haaksirikkoutui ja sulhanen kuoli. Ullava toholampi tapahtumissa kyseinen nais henkilö on asunut tietojeni mukaa (tiedot pappa vainaalta joka asui ullavassa) ullavan läntällä rahkosen koulun lähettyvillä ja että nainen ja poika olisivat lähteneet käymään naisen veljen luona tapaamassa naisen veljelle syntynyttä lasta, ja he olisivat ajaneet tuntemattomasta syystä metsän ja ullavan koululta noin 10km toholampea kohti olisi kyseinen tapaturmapaikka. Koulun verkostosta tiedän sen verran että kun olin pieni muistan pappa vainaan kertoneen että kaupungin alla risteilisi ns "turvaverkosto" jonka tarkoituksena oli sodan aikana viedä naiset ja lapset turvallisemmalle alueelle esim mäntykankaalla pommitetaan mennään tunneli verkostoon ja mennään satamaan turvaan. Pappa tiesi kertoa tämän koska palveli tuohon aikan armeijassa.

Erään vanhan kaupungin talon kellarista on tosiaankin lähtenyt aikoinaan salareitti suntin rantaan. Mutta ummessa ollut jo ainaskin sata vuotta. Ja voipi olla että muistakin silloisen ajan suurista taloista on lähtenyt rantaa reitit.

• Latu harava

Rytimäentien varrellahan ne vuoratalot on siinä koulua vastapäätä.
        Asiasta toiseen... Harbodan majakan olen nähnyt vaan mereltä käsin.
        En ole koskaan majakalla käynyt, mutta kesällä vois käydä siellä pyörällä.
        Onkos sinne muka aurattu tie auki nyt talvella sinne majakalle ?
        Meneekös sinne hiihtolatu Harbodan majakalla.
        Vois käydä sielläpäin hiihtämässä, jos sinne on latu tehty ?

• Jep!
        hienoa...o.O kirjoitti:

Rytimäen ala-astetta vastapäätä oleva talo on Hintsantie 2, itse asuin mukulana siinä talossa 10v....eli vuodet 1984-1994 sillon ei kyllä vielä outoja tapahtunut, tai en ainakaan muista moista :)

• Shakinhivuttaja

Meidän talossa kulkee vanha mies, joka siirtelee tavaroita ja kolistelee välillä. Tykkää silitellä eläimiä, jotka keskellä tyhjää huonetta antautuvat hellittäväksi. Rytimäellä kulki nainen keittiössä. Koivuhaassa vaani mies vessassa. Vain yhdessä asunnossani on ollut aivan hiljaista ja rauhallista.

Eräässä isommassa julkisessa tilassa on kellarikerros, jossa mörköilee myös (en tahdo sanoa paikkaa, ettei tarvitse tulla irvistelemään mun työpaikalle). Me aina tasaisesti työkavereiden kanssa jutellaan seinille kun luullaan että joku tuli, ja sitten kun ruvetaan katsomaan että miksi kaveri ei vastaa, niin ollaankin aivan yksin paikalla. Sellaisetkin jotka ei tämmöisiin juttuihin usko, on joutuneet pariin otteeseen hakemaan kättä pidempää kun ovat olleet varmoja että joku kulman takana - ihan jo ennen kun heille on näistä kerrottukaan.

• assaadimanaad

Taidat tarkoittaa vanhaa Seurahuonetta? Karmiva kellarikerros minunkin mielestäni vanhoine hisseineen..

• KuulemmaKuulemma

No, näistä keskustan museotaloistahan kerrotaan myös monenlaista kummitusjuttua. On kuulemma sattunut yhtä ja toista museon työntekijöille, sekä yksin ollessa että seurassa.

• kökköläleidi

onko kukaan kuullut juttua koivuhaan satamasta? :o

• potku mummo..
        kökköläleidi kirjoitti:

onko kukaan kuullut juttua koivuhaan satamasta? :o

En oo kuullu mutta yks lauantai nukuin illalla pommiin ja ku kaikki paikat oi koivarissa kiinni niin läksin potkukelkallani keskustaan tupakin haku reissulle kolmen aikaan yöllä, voi että ku hämmästyin ku koko keskusta oli zombien valloittama, niillä oli oksennusta rinnuksilla ja pitivät kauhiaa örisevää ääntelyä, toiset konttas ku koirat ja ulvoivat epäselvästi, että anna mummo kyyti, noh potkuskelin kauhuissaan takasin koivuhakaan enkä oo sen jäläkieen enää polttanu tupakkia, kerrasta stä viisastuu.

• huhuhuhuhuuhuuu
        potku mummo.. kirjoitti:

En oo kuullu mutta yks lauantai nukuin illalla pommiin ja ku kaikki paikat oi koivarissa kiinni niin läksin potkukelkallani keskustaan tupakin haku reissulle kolmen aikaan yöllä, voi että ku hämmästyin ku koko keskusta oli zombien valloittama, niillä oli oksennusta rinnuksilla ja pitivät kauhiaa örisevää ääntelyä, toiset konttas ku koirat ja ulvoivat epäselvästi, että anna mummo kyyti, noh potkuskelin kauhuissaan takasin koivuhakaan enkä oo sen jäläkieen enää polttanu tupakkia, kerrasta stä viisastuu.

Eipä ole mitään kerrottavaa, mutta haluan pitää viestiketjua yllä, koska se on niin penteleen mielenkiintoinen. :)

• Kvarkens spööke
        huhuhuhuhuuhuuu kirjoitti:

Eipä ole mitään kerrottavaa, mutta haluan pitää viestiketjua yllä, koska se on niin penteleen mielenkiintoinen. :)

Ykspihlajan työväentalon Sergeistä olen kirjoittanut aiemmin ja olen häneen itsekin törmännyt. Leppoisa pelottelunhaluinen ryssävainaa, joka ymmärtää nykyteknologian päälle.
        Soitteli äänentoistolaitteita mielensä mukaan.

• Ei herkkä uskoinen
        Kvarkens spööke kirjoitti:

Ykspihlajan työväentalon Sergeistä olen kirjoittanut aiemmin ja olen häneen itsekin törmännyt. Leppoisa pelottelunhaluinen ryssävainaa, joka ymmärtää nykyteknologian päälle.
        Soitteli äänentoistolaitteita mielensä mukaan.

Kävin tutkimassa, erästä metsätietä. Mikä se on. Tie oli asumattomalla sedulla, monen kilometrin päässä lähimmistä taloista ja herätti uteliaisuuteni. Tapahtuma-aika oli eräänä syyskuun lopun tihkusateisena ja säkkipimeänä yönä, kello yksi. Oli niin pimeä, ettei nähnyt mitään eteensä. Mulla oli yökiikari, jolla suunnistin.

Olin kävellyt tietä metsän sisään noin 300m kun näin edessä oikealla ihan tien reunassa, että talon ikkunassa palaa kirkas valo ja ikkunassa on punaiset verhot kiinni. Menin talon kohdalle tutkimaan sitä tarkemmin, että mikä ihmeen talo siellä korvessa on. Näin yökiikarilla, että talo oli uudehko matala tiilitalo ja pihaan vei lyhyt tien pätkä, Pihassa oli pari autoa ja pihan perällä oli puinen piharakennus. ja sitten lähdin pois.

Asia askarrutti niin kovasti, että oli pakko pyöräillä seuraavana päivänä samaan paikkaan, mutta mitään taloa ei löytynyt. Paikalla oli vain vanha koskematon kuusimetsä. Olen usein käynyt paikalla aluetta tutkimassa laajemmalti, mutta mitään ei ole koskaan löytynyt, joka viittaisi taloon. Tää talo on ollu mulle jo parikymmentä vuotta täysi mysteeri ja askarruttaa yhä.

• Ontuva tarina
        Ei herkkä uskoinen kirjoitti:

Kävin tutkimassa, erästä metsätietä. Mikä se on. Tie oli asumattomalla sedulla, monen kilometrin päässä lähimmistä taloista ja herätti uteliaisuuteni. Tapahtuma-aika oli eräänä syyskuun lopun tihkusateisena ja säkkipimeänä yönä, kello yksi. Oli niin pimeä, ettei nähnyt mitään eteensä. Mulla oli yökiikari, jolla suunnistin.

Olin kävellyt tietä metsän sisään noin 300m kun näin edessä oikealla ihan tien reunassa, että talon ikkunassa palaa kirkas valo ja ikkunassa on punaiset verhot kiinni. Menin talon kohdalle tutkimaan sitä tarkemmin, että mikä ihmeen talo siellä korvessa on. Näin yökiikarilla, että talo oli uudehko matala tiilitalo ja pihaan vei lyhyt tien pätkä, Pihassa oli pari autoa ja pihan perällä oli puinen piharakennus. ja sitten lähdin pois.

Asia askarrutti niin kovasti, että oli pakko pyöräillä seuraavana päivänä samaan paikkaan, mutta mitään taloa ei löytynyt. Paikalla oli vain vanha koskematon kuusimetsä. Olen usein käynyt paikalla aluetta tutkimassa laajemmalti, mutta mitään ei ole koskaan löytynyt, joka viittaisi taloon. Tää talo on ollu mulle jo parikymmentä vuotta täysi mysteeri ja askarruttaa yhä.

Ufostako sinne asumattomalle seudulle tipahdit ? Hui ku pelottavaa !

• Peace vittu
        Ontuva tarina kirjoitti:

Ufostako sinne asumattomalle seudulle tipahdit ? Hui ku pelottavaa !

ja tulihan se, nimittäin paskahätä, no ei siinä mitään ei muuta kun sopivaa paikkaa kattoen, no vittu, siihenhä oli joku pyklänny SA-Int tyyppisen paskariun ja paperia jekkulangan silmukassa, no vittu, joku yli-aktiivinen adhd reservisti ollu tetsaamassa, no vittu ei mittää, sitten ku lähin menee ja vilkaisin taakse. RIUKU OLI POISSA??? UFOTKO SEN NAPPAS SAATANA, mitä ne mun paskalla?

• milou96
        Ei herkkä uskoinen kirjoitti:

poikaystäväni kertoi juuri saman tapahtuman minulle mutta tapahtumapaikka oli harbådan majakalla. poikaystäväni oli katsonut jonnekin että onpas ransistynyt talo ( talo näkyi heikosti) . sitten poikaystäväni oli kuullut ääntä jostain takaa ja kääntynyt katsomaan mutta mitään ei näkynyt. kun hän vielä kääntyi takaisin katsomaan tota vanhaa ja rähjäistä taloa, sitä ei enää ollutkaan missään.

• pelottavaa

Mä oon kuullu juttuja tosta Harrbådan majakasta, esim. siellä käy kesäöisin saatananpalvojia, jotka on uhrannu eläimiä saatanalle ja että ne sielä sytyttelee nuotioita ja pelailee spiritismiä sun muuta hullua.. Ja sieltä on joskus kuulemma löytyny verinen kirves. Käytiin eilen parin kaverin kans ajamas autolla sielä päin, ajettiin majakalle johtavaa hiekkatietä joku 50m kun tien toisesta päästä näky valoa joka näytti voimistuvan ja lähestyvän koko ajan.. laitettiin autossa ovet lukkoon ja paniikkihan siinä iski! kaveri rupes peruuttaan ihan paniikissa takasi päin ja ku yritettiin kääntää autoa nii meinattiin jäädä jumiin ja valo vaan lähesty ja lähesty! päästiin sit lopulta lähtemään ja lähettiinki kauheeta vauhtia! ei selvinny mikä se valo oli koska se ei ollu auto ja valo sitä paitsi katos heti ku oltiin käännytty! se oli pelottavaa vaikka ton kauheempaa ei tapahtunukaan!

Tuli vaan mieleen, että olikohan se valo sit se harrbådan neito, joka oli pahalla päällä eikä halunnu vieraita majakalle ja pelotteli meidät pois.. Voin kyllä sanoa että oltiin ihan kuset housus!

Nää mun kaks kaveria on aiemminki ollu sielä ja ne sanoi et aina ku sinne menee nii tapahtuu jotaki! oli se sitte pientä tai suurta nii jotaki tapahtuu aina! oli kyllä pelottavaa, seuraavan kerran sinne kesäyönä teltan kanssa ! tulee unohtumatonta, IHAN VARMASTI!

Oon myös kuullu, että Larsmon suuntaan ku ajaa nii tien sivus liftaa sadevaatteissa oleva tyttö ja jos sen ottaa kyytiin nii se katoaa penkiltä ja jos sitä ei ota kyytiin se hyppää auton eteen ja siinä kuulemma säikähtyy pirun kovaa! HUH, että tällästä..

• JiiBee

Muistaako kukaan sinistä taloa nykyisen Hakalahden Shellin (tai mikälie) paikalla. Pikkutyttöna jouduin kulkeen siitä ohi koulumatkalla. Puhuttiin siitäkin kaikkea kauheaa: verisiä päitä, kirveitä yms. ? Mikähän sekin juttu oli? Oliko vain alkoholistien asumapaikka?

• 17

Jees. Se tais olla loppujen lopuksi aika tyylikäs rakennus. Ei kait se ollu sininen, vaan harmaa tai jtn. En muista kuulleeni tollaisia.

• pohjanmaalta

Nostetaas tätä vähän näkyville. Näitä on kiva lukea.

• 5 luokkalainen

Meidän koulussa huhuillaan että on joku freedriksonin pappa joka kummittelee. Eräänä keväänä tulin kaverilta pois niin näin koulun pihalla jonku valkoisen olennon se näytti ihan ihmiseltä menin sen ohi ja kun olin kotona (kouluni on meitä vasta päätä) niin menin uudestaan kattomaan kohta, näin sen saman siellä ja käskin siskojeni tulla katsomaan he eivät kuitenkaan uskoneet minua ja menimme koululle katsomaan ja se oli hävinnyt! koulullamme tapahtuu myös kaikkia outoja juttuja mutta kaikki häviävät aina kolmannen kerran jälkeen. Teimme ryhmän joka aikoi selvittää kaikki. Puhutaan että sinne on kuollut opettaja sydänkohtaukseen (karmivaa). Koulukaverini meni kerran ullakolle ja siellä tuli tuulen puuska ja pressu lensi maahan hän ehti väistää kaverinsa kanssa sitä, he juoksivat pois ja sitten he kohta toinen meni katsomaan hän oli sen MIEHEN KANSSA KASVOTUSTEN kun he menivät kahdestaan katsomaan kolmannen kerran se oli hävinnyt. Kun koululaisia on yökoulussa yhdessä luokassa hengittää raskaasti vanha mies ... kyllä pelottaa illalla panna nukkumaan :D eilen olin siskojeni ja serkkuni kanssa koululla, kun aloimme puhua koululla kummituksesta niin meitä alkoi pelottamaan aivan kamalasti, sitten jostain kuului kovaäänistä koputusta juoksimme kirkuen kotiin... oli kyllä kamalaa!!! on muitakin juttuja mutta en jaksa kirjoittaa kaikkia. Asumme lähellä haarasiltaa noin 5km onneksi en ole vielä nähnyt mummoa ... kamalaa!!!

• mikä?

Olen monta kertaa ihmetellyt meidän koiraa.Se saattaa tujottaa kattoon ihan niinkuin se näkiisi jotain.Kerran se istui sängyllä makuuhuoneessa ja tuijotti keittiöön samalla murisi,sitä kesti n. 5 min.

• Tosirealisti Kokkola

Naurettavaa touhua. Ovatko ihmiset todellakin näin hulluja, vai kirjoittelevatko he vain piruuttaan. Jopa kymmeniä paskatarinoita. Ketä tuollaiset lapsellisuudet kiinnostavat. Itselleni riitti ensimmäinen lause.
      Muka kummituksia ja pelottavia tarinoita, voi he.......BÖÖÖÖÖ!!!
      Hyvää yötä ja kauniita painajaisia...

• Pallo pilvi

Kuinka joku voi kummituksiin uskoa, mielikuvituksen tuotosta kaikki.
        Ja missä ihmeen yökoulussa sitä on oltu, kuulostaa vähän epäilyttävältä ja mitä on mahdettu puuhailla siellä yökoulussa, ettei vaan ole jotain hyväksikäyttöä.
        Päivisin sitä koulussa ollaa, eikä yöllä.
        Vielä säikähtävät, jotain kovaäänisen rapinaa, ettekö nyt tajua, joku on pilaillut kustannuksellanne ja te uskotte että kummitus on asialla.
        Siellä on opettaja koputellut siihen keskusradion mikrofooniin ja uskotte, että joku kummitus on asialla.

Ei ole noilla nuorilla paljon ymmärrystä, jos joku kuolee sydänkohtaukseen, niin se on muka karmivaa.
        Sydänkohtaukseenhan suurin osa ihmistä kuolee, kun sydän pysähtyy kaikilla ihmisillä lopulta.
        Se on vaan tosi asia ja luonnollinen kuolema. Karmivaa olisi, jos tämä opettaja olisi löydetty kuolleena veitsi rinnassa.
        Taitaa kuulkaas olla se opettaja järjestänyt kummitteluja, kun on tätä varten järjestänyt sen yökoulun, ei kai muuten mitään yökouluja tarvi järjestää.
        Tuollaisen yökoulut pitäis kieltää ja laittaa opettaja vastuuseen lasten pelottelusta.

• Karvattomat apinat !
        Pallo pilvi kirjoitti:

Kuinka joku voi kummituksiin uskoa, mielikuvituksen tuotosta kaikki.
        Ja missä ihmeen yökoulussa sitä on oltu, kuulostaa vähän epäilyttävältä ja mitä on mahdettu puuhailla siellä yökoulussa, ettei vaan ole jotain hyväksikäyttöä.
        Päivisin sitä koulussa ollaa, eikä yöllä.
        Vielä säikähtävät, jotain kovaäänisen rapinaa, ettekö nyt tajua, joku on pilaillut kustannuksellanne ja te uskotte että kummitus on asialla.
        Siellä on opettaja koputellut siihen keskusradion mikrofooniin ja uskotte, että joku kummitus on asialla.

Ei ole noilla nuorilla paljon ymmärrystä, jos joku kuolee sydänkohtaukseen, niin se on muka karmivaa.
        Sydänkohtaukseenhan suurin osa ihmistä kuolee, kun sydän pysähtyy kaikilla ihmisillä lopulta.
        Se on vaan tosi asia ja luonnollinen kuolema. Karmivaa olisi, jos tämä opettaja olisi löydetty kuolleena veitsi rinnassa.
        Taitaa kuulkaas olla se opettaja järjestänyt kummitteluja, kun on tätä varten järjestänyt sen yökoulun, ei kai muuten mitään yökouluja tarvi järjestää.
        Tuollaisen yökoulut pitäis kieltää ja laittaa opettaja vastuuseen lasten pelottelusta.

Entäs sitten se kruununkyläntien ja vaasantien risteyksen soramontun tapaus ?
        70 luvulla monttuihin itsarin tehnyt akka kävelee vieläkin kesäöisin vetten päällä
        yöpuku päällä. Ootta liian nuoria tietämään yhtään mistään mitään.

• Aqda

Olin Kinnulassa yksi kesä mökillä, päätimme lähteä veljeni, äitini ja äitini miehen kanssa vähän ajelemaan autolla ja katsomaan seutua. Saavuimme jonnekin syrjäseudulle, pysäköimme auton hylätyn, vanhan koulun "parkkipaikalle" se hylätty koulu oli pitkä,leveä ja valkoinen ja ränsistynyt. Koulun pihassa oli kaksi vanhaa autoa jotka olivat aivan rikki, niin kuin niitä olisi räjäytetty jotenkin. Säikähdin kun huomasin että ovi kouluun oli sepposen selällään. Päätimme uskaltaa mennä sisään. Koulun sisällä oli monta huonetta, kuljin koko ajan äitini miehen vieressä koska minua pelotti aivan sikana, ja sitten vielä enemmän kun menimme huoneseen joka oli niin kuin joku vanha koulun keittola, keittiö jossa koulun keittäjät tekivät ruokaa. Sitten siellä oli ikkuna rikottu, lasinsirpaleita ja kaikenmaailman astioita oli säpäleinä lattialla. Sitten kävelimme eteenpäin ja päädyimme isoon ja vanhaan liikuntasaliin, siellä oli puolapuita, kiipeilyköysiä...ja patja jossa oli lakanat! Hyi vähän mää säikähin, siinä oli tyyny, patja, lakanat, peitto ja kaikki! Peräännyin heti pari askelta kun pelkäsin että siellä HYLÄTYLLÄ KOULULLA asui joku kulkuri! Äitikin sanoi jo, että ehkä meidän on paras lähteä kun näki ne lakanat. Sen patjan vieressä oli joku yöpöydän tyylinen jossa oli juomalasi ja joku kirja. Sitten kun me oltiin lähdössä niin äiti ja pikkuveljeni päätyivät vielä johonkin huoneeseen jossa oli kaikkia vanhoja nukkeja ja leluja. otin sieltä mukaan jonkun pikkubarbin vaatteen kun vielä leikin barbeilla. Lähettiin sieltä äkkiä sen jälkeen lätkiin, jos se joku mikä lie kulkuri palaisi takaisin, tai vielä hirveempää, en edes halua ajatella, että se oli kuullut kun me tultiin ja oli meitä jossain piilossa tai vakoili meitä jossain kaapissa. Ja eikö kuulosta yhtään epäilyttävältä, haluaisin kyllä tietää kuka siellä oli ja miksi ja miksi koulun pihalla oli hylättyjä ja niin kuin räjäytettyjä autoja, rikkinäisiä ikkunaita, ja muuten, se keittiö oli maalattu punaisella maalilla. Se oli aivan kauheen pelottavaa, haluaisin vielä käydä siellä uudestaan ja nähdä kaiken, että voisin käsittää ja haluaisin oikeasti tietää mitä siellä on tapahtunut. Jos joku tietää tuosta paikasta enemmän, kuuntelen mielenkiinnolla.

• Ylämummoja

Tänä iltana kun kiekko tippuu jäähän, alkaa show jonka aikana tulee montakin ylämummoa kummittelemaan ruotsin maaliin ja siitäkös ruotsin molari jäykistyy kauhusta kun ylämummot alkaa heilua.

• Onhan noita

Minä ainakin olen nähnyt mustakaapuisia kummituksia torin liepeiillä varsinkin toriaikoina. Joskus niitä on useampiakin yhtäaikaa. Kesä on näiden sesonkiaikaa.

• Miisu5

Minun lapsuudenkotini sijaitsi Kalajoen rannalla, suku oli omistanut maan 1700-luvulta lähtien. Aikoinaan iso tila oli pilkottuna sirpaleisiin, ehkä tästä syystä rauhattomat henget vaelsivat. Mutta myös, aivan kotini lähelle oli kaksi nuorta tyttöä hukkunut, toinen unitiretkellä ja toinen vajonnut jäihin talvella. Kaksi sukulaista kertoivat kuulleensa vintinportaista pallonpompotusta, kun he olivat menneet katsomaan, ei siellä näkynyt ketään. Toiset sukulaiset kertoivat kuulleensa askelien kiertäneen taloa talvipimeällä. Vanhaan kirjoituskoneeseen jätettyyn paperiin oli ilmestynyt kirjoitusta. Rukouksen alkua. Ehkä joku sukulaisita pilaili muiden kustannuksella. En tiedä, mutta olen kuullutmyös äitini aikoinaan heränneen yöllä, menneen keittiöön ja nähneen siellä koreisiin vaatteisiin pukeutuneen tummatukkaisen miehen. Kun äiti oli kysynyt. Kuka mies on? Mies oli iskenyt nyrkkinsä seinään ja kadonnut. Siitä on nyt jo joitakin vuosia, kun Joululomalla tulin Pohjanmaalle kahden kissani kanssa. Ketään muita talossa ei silloin ollut. Heti alkuunsa, minä kiinnitin huomiota siihen, että kissat näyttivät kokoajan olevan valppaina ja seuraavan jotakin, mitä minä en nähnyt. Iltaisin pimeä piha kiinnosti niitä ja ne istuivat rinnakkain sohvanojalla tuijottamassa ulos pimeään. Eräänä iltana nappasin kuvan niistä siinä yhdessä, myöhemmin, kun kuva kehitettiin oli siinä kummallinen heijastus. Kapeasorminen käsi painettuna ikkunaa vasten.
      Tapaninpäivää vastaisenä yönä puhkesi talvimyräkkä. Minä heräsin tuulenulvontaan ja pian tajusin, että sähkötkin olivat poikki. Yöpöydän laatikosta käteeni osui taskulamppu ja sen valossa, kissat kintereilläni minä menin keittiöön etsimään kynttilöitä. Ikkunasta näin koko kylän olevan pimeänä. En ehtinyt sytyttää kynttilää, kun kollikissani alkoi murista vihaisesti ja tuijottamaan suoraan tuvanovelle. Toinen kissoistani ampaisi makuuhuoneen sängyn alle ja pian kollikin katosi sinne piiloon. Valo taskulampussa alkoi hiitua, vaikka se oli hetki sitten palanut tasaisesti. Siinä vaiheessa minäkin päätin perääntyä, vetäydyin makuuhuoneeseen. Kökötin siellä sängyllä ja tuijotin silmät selällään huoneen ovelle. Se oli hemmetin pitkä yö. Vsta aamun valjetessa ja, kun sähkötkin palasivat, minä uskalsin nukahtaa. Herättyäni minä menin tarkistamaan eteiset. Löysin välieteisen oven auki, vaikka aivan varmasti minä olin illalla ulko-oven lukiessani sulkenut väliovenkin. Se oli tiukka ovi, jonka sai kiinni ja auki vain lujasti nykäisemällä. Ja nyt se oli mystisesti aukaistu yöllä. Myöhemmin sain kuulla oven avautuneen kolinan kera aikaisemminkin, kun sisareni oli mennyt katsomaan, kuka eteisessä on tulossa, ei eteisessä ollutkaan ketään. Minä en usko kolinaa kuulleeni kuitenkaan, taisin olla tarpeeksi kauhuissani, että kuuloaistikin hyytyi?! :) Se oli viimeisiä kertoja, kun olin kesällä käymässä siellä. Isä eli vielä. Minä olin juuri saapunut vinttihuoneeseen, jossa minun oli tarkoitus yöpyä. Asetin kännykkäni pöydälle ja menin purkamaan laukkua. Kuului kolahdus. Käännyin kummastuneena. Kännykkä oli poissa. Aikani tuijotettuani, kumarruin katsomaan sängyn alle. Siellä se oli, sängyn alla, aivan seinän vieressä. Miten kännykkä oli sinne lentänyt, se on minulle täysi arvoitus. Kun isäni sitten kuoli, minä tiesin etten voisi enää koskaan yöpyä siinä talossa, vain isäni tähden olin siellä käynyt, niinpä otin rahat ja juoksin. Olen kuullut, että kummalliset tapahtumat ovat lisääntyneet siellä, illalla suljetut huoneitten ovet ovat aamulla auki jne..., mm. isäni makuuhuoneenovi.

• kaivoon katsoja

Minä taas vietin lapsuuteni Kälviän Peltokorven kylässä. Kuulin usein tarinoita ns. "Hommos Feelusta". Lähellä pohjoisen junarataa Hommolan nevalla, oli aikanaan asustellut outo erakko "Feelu", nimeltään. Kävin kummitädin kanssa marjassa aikoinaan hänen asuinalueensa lähettyvillä ja kivikyhäys lienee vieläkin siellä sammalien peitossa. Paikka oli jotenkin pelottava ja mieltä kiehtova. Muistan, miten voimakkaasti koin paikan pienenä tyttönä. Tämän asujan vaiheet ovat muistoissani aika hatarat; hän ehkä kuoli ylensyöntiin kylällä pidettyjen hautajaisten jälkeen 1900-luvun alussa. Läheisellä junaradalla on ollut useita kuolemantapauksia -70-80 luvuilla ja kuulin maittavan, että Feelun rauhaa nyt rikotaan. Samalla kylällä on todella vanha kivinavetan raunio, jossa on nähty "vanhoja" joskus lehmiä hoitamassa ja kaivoa vinssaamassa. Kun kaivosta "elävät" nostivat, tuli pelkkää rapaa ja hiiren raatoja. Nyt kaivo on peitetty ja rauha paikalle. Valkiansuon pelloille oli haudattu Venäläisiä sotamiehiä ns. "Halkokarin kahakan "ajoilta . Siellä oli jonkinlainen korsukin siltä ajalta. Sukulaismiehet olivat toimittaneet siunattuun maahan sinne haudattujen jäännöksiä. Paikka oli karmaiseva kesän kauneuden keskelläkin.
      Nyt siellä lienee asuinalue uusine taloineen.

• -liina-

Harrbådassa ei oo mitään pelottavaa... ei yöllä eikä päivällä. Käyn siellä usein koiran kans lenkillä eikä yhtään kummituista oo näkyny. Mutta kaunis paikka se on.

• pikkuviha

Eräs syvä maakellari, joka aikoinaan toimi ruumishuoneena. Nykyään puhdistettu ja kalkittu perunakellari. Ei voi mitään, että legenga elää.

• baskervillen koira
        pikkuviha kirjoitti:

Eräs syvä maakellari, joka aikoinaan toimi ruumishuoneena. Nykyään puhdistettu ja kalkittu perunakellari. Ei voi mitään, että legenga elää.

Sivukylillä oli 1980-luvulla kummituskoira, joka seurasi iltalenkkeilijöitä ja katosi kuin taikaiskusta. Edes tassunjälkiä ei jäänyt vastasataneeseen lumeen.

• purosolisee !!!

Pahin mitä oon kuullu on että yksi toholampilainen ET artisti ois esiintynyt julkisesti, ihmisiä pelotti niin maan perusteellisesti.. onneksi kla radio loppui niin sitä ei kuule enään koskaan missään !!!

• Veys

Lyököön joku rahoiksi ja pistäköön pystyyn bussiretkiä asuntomessuajalle jolla ajellaan turisteja näihin eri paikkoihin ja kerrotaan eri tarinat :D

• Majakan hammas

Son kuulkaan niin pojjaat, että asuntomessuvieraat varmaan on vierailleet Kokkola palstalla ja varmaan moni asuntomessuvieras sunistelee sinne Harbodan majakalle, kun se on siinä aika lähellä asuntomessualuetta.
        Varmaan moni menee käymään myös tuolla Rimmin nahkatehtaalla saattaa joku asuntomessuvieras piipahtaa, kun lukee tätä Kokkola palstaa.

Joku vois tehdä sellaisen Harbodan majakka viitan ja viedä sen sinne johonkin tienhaaraan, niin osaavat sunistella paikalle.
        Saattepa kuulla, niin asuntomessujen infopisteessä työskentelevä voi joutua kertomaan, että missä se Harbodan majakka on ja mistä sinne pääsee.
        Infopisteen työntekijöitä varmaan opastetaan sanomaan, että se on vain sellainen vanha ränsistynyt rakennus ja kaikenlaisia perättömiä huhuja ja satuja liikkuu tuon majakan ympärillä.

• kökkölä v.5
        Majakan hammas kirjoitti:

Son kuulkaan niin pojjaat, että asuntomessuvieraat varmaan on vierailleet Kokkola palstalla ja varmaan moni asuntomessuvieras sunistelee sinne Harbodan majakalle, kun se on siinä aika lähellä asuntomessualuetta.
        Varmaan moni menee käymään myös tuolla Rimmin nahkatehtaalla saattaa joku asuntomessuvieras piipahtaa, kun lukee tätä Kokkola palstaa.

Joku vois tehdä sellaisen Harbodan majakka viitan ja viedä sen sinne johonkin tienhaaraan, niin osaavat sunistella paikalle.
        Saattepa kuulla, niin asuntomessujen infopisteessä työskentelevä voi joutua kertomaan, että missä se Harbodan majakka on ja mistä sinne pääsee.
        Infopisteen työntekijöitä varmaan opastetaan sanomaan, että se on vain sellainen vanha ränsistynyt rakennus ja kaikenlaisia perättömiä huhuja ja satuja liikkuu tuon majakan ympärillä.

Nyt Kokkolan ympäristötoimi "stailaamaan" Harbodaa. Kukkaistutuksia, Risto Matti Ratian aitaa ja puolet matkaoppaista sinne päivystämään. Ympäröivät mökit lunastetaan tietenkin messuviraiden käyttöön ja jos eivät hyvällä lähde, korotetaan alueen vuoria ikäänkuin kostoksi. Hallelujaa asuntomessut ja aamen.

• harrbådan mökki

Niin onko se harrbådan majakan vieressä oleva mökki jonkun? eikö se ole ollut siinä kauan? onkohan se neito ollut siellä joskus? Saiskohan sitä vuokrata? ois kiva asua siinä ja kuunnella että kuuluuko majakasta mitään :) kertokaa lisää tarinoita harrbådan neidosta..

• abcomg

ainaki se harrbådan aivan juuressa oleva punainen mökki on jonkun. tiedän jopa kenen. eivät kuulemma tykkää kun nuoriso käy siellä ravaamassa ja jopa hajottelemassa ikkunoita jne uteliaisuuksissaan ja varmaa kännipäissäänkin. jotenka tuskin saa vuokrattuakaan. :) muista mökeistä ei hajuakaan..
        oha toi majakka iha jännä paikka mutta uskonpa että siellä ei sen kummemmin mitää ole. iha hupasaa siellä o pimeellä käydä ja pelotella kanssaolijoita. :) oonpa itekki joutunu kerra källin kohteeks ku kaverit starttas auton ja lähti litomaan jonnekki kulman taakse. ei ne kauas menny, mut kyl joutuu sanoo et meinas jännäkakka tulla ku pari minuuttia joutu yksin pimees metikössä keskellä mörönpersettä olemaan ennenku ne tuli takas. :)

• jajajajaj

ja pit'isk; l'hte' oikeen porukalla kattoon kummitusta harrb[daan

• sinikka''

Mutta siellä harrbodan majakan vieressä ja lähellä on hirveästi mökkejä.. eivät varmaan tykkää jos siellä juoksee valtavat määrät turisteja -.- Ja en usko että messuvieraat lähtevät rimmiin asti kattomaan.. tuskin ketään nyt niin paljoa kiinnostaa..

• harrbådan mökki

Niin haloo? tietääkö joku mökistä jotain?? tai jos lähtis kaverien kans sinne kummitus retkelle.

• EX Hiilinkiläinen

taisit sit pyörähtää vanhalla Hiilingin koululla

• Paasi

Roosin isojärventilalla kummitteli aikanaan muuan vanha mies.. Enpä muista asiasta kovinkaan paljoa enään , 20v. aikaa siitä..

• makela.aaro

Olin alaasteella Mäntykankaan koulussa Ku olin kuudennella luokalla nii me piettii luokan kanssa yökoulua sielä valot räppi sielä kokoajan Ope kävi tarkistaa sulakkeet mut ei auttanu ne räppi sen jälkeenki vielä me ihmeteltiin et mitä vittua täälä tapahtuu ja sit me mentii nukkuu joskus 00:30 meinatii lueta nukkuu mut mun yks kaveri lupes tärisee siinä meijän vieres nii me ihmeteltiin sitä ja kysyttii et mikä sul on? sii se sano et sitä pelottaa meitä ei aluks kiinnostanu mut sit jonku alle puolen tunnin päästä me luettii kuulee äänii ninku hissi ois liikkunu yöllä itestää me käytiin kattoo nii se vaa liikku siinä me luultii eka et se on joku häiriö vaa me mentii takas sänkyihi nii sit lupes kuuluu sellasta vähän niinku itkua sellasta pientä ja me kuultii kolauksii ja kaikkee luokan tytöt nukku eri puolella ku pojat sillon nii se yks tyttö meni sinne käytäville koska seki kuuli niitä ääniä me mentii kattoo nii se sano meille et se näki jonku joka ois lähteny karkuun ja hävinny sit me mentii taas nukkuu nii mun kaveria lupes tuntuu et sen vieressä ois joku vieras läsnä en tiiä mitä nää jutut meinaa mutta uskon henkien olemassaoloon ja jos te tiedätte jotain mäntykankaan koulun kummituksista ja muusta vastaavavista paranormaaleista jutuista nii kertokaa ihmeessä

• moiukukuku

joo ite oon mäntykankankaan kouluss nii oli yö kouluu nii hissi tippu alas ku ei kestäny ne jutut nii sitte ovi oli auki ja näin sitte mentii pelottelee opee nii ope oli iha paniikissa ja mentiisit nukku jaa varmisteettii et kaikki nukku janöin nii yhtäkkii vaa hämäkkäjä joka paikassa lähettii ihan täysii karkkuu ja kiljuttii ku jullut (tyttöi olaa)
        ja ikkuna oli vaa menny auki ja ovi ja hissi tippu alas nii aiks pelottavaa ja hana oli menny auki

• hoimieoonhoi

No tota meiän talossa tulee aina öisin jokku läpinäkyvä ukko heiluttaan vehettä

• Aik paha

ootteks kuullu järvikadun yhest talosta sielä on harrastettu spiritismii ja sielä lentelee tavarat seinii ja peitto nousee yöllä pois itestää ja ovet paiskautuu kiinni :OOOO

• hui hai huhuu

Teatterin suurin kummitus on Helga!

• ??

mikä helga

• Ehkäpä on näin

teatterin pihalla on kyllä hauta ja sinne on haudattu huhujen mukaan Lotta svårdin perustaja se voisi olla se kummitus

• eräs kyselijä

Huhut ovat aina huhuja, mutta entisenä kokkolalaisena tartun tähän. Eikös Lotta Svård järjestö saanut nimensä Runebergin runosta, joka kertoo naisesta, joka seurasi miestään sotarintamalle.
        Runerberg kuitenkin oli Porvoosta. Oppinut mieskin aikanaan. Uskoisin.
        Enemmän minä uskoisin, että hän olisi ottanut aiheen runoonsa alkuperäisestä tarinasta, eli Florence Nightingalesta. Vai, onko teillä todisteita muusta?
        Ja, jos on, niin kuka tämä nainen oli? Ja mikä sota. Krim?

• Kahrmivaa

Teatterin pihalla ei ole hauta vaan muistopatsas :) Mutta kummiskin karmivaa O.o

• Makeriina
        eräs kyselijä kirjoitti:

Huhut ovat aina huhuja, mutta entisenä kokkolalaisena tartun tähän. Eikös Lotta Svård järjestö saanut nimensä Runebergin runosta, joka kertoo naisesta, joka seurasi miestään sotarintamalle.
        Enemmän minä uskoisin, että hän olisi ottanut aiheen runoonsa alkuperäisestä tarinasta, eli Florence Nightingalesta. Vai, onko teillä todisteita muusta?

Itse asiassa Lotta Svärd- järjestön perustaja oli juurikin Kokkolasta kotoisin. Lähti seuraamaan miestään Sven Dufvaa rintamalle. En ihan muista tarkalleen asioiden kulkua mutta historiantunneilla on meille tämä asia opetettu ihan totena:)

• Jaakobin torttu
        eräs kyselijä kirjoitti:

Runeberg oli Jeppiksestä!

• WW2 ghost??

Kumminki se on hauta ja olen itsekkin tuntenut vieran läsnän teatterissaja kuullut hiljaisia askelia mutta en ole varma onko se Lotta svård ja toinen maailman sota taisi olla eikös siinä haudassa lue pienellä 1943 tai jotain vastaavaa?

• Grobben Haagen

Höh, olen ollut kaupungin teatterissa lavastamon puolella työharjoittelussa ja välillä liikkunut lähes pimeässä yksin näyttämön sokkeloissa.
        Mitään kummituksia tai muita ääniä en ole siellä kuullut, vaikka olenkin kuullut kertomuksia siitä teatterin kummituksesta.
        Eikä ole kertaakaan pelottanut, ihan mielenkiitoista oli vaan päästä näkemään millaista on siellä kulissien takana.

• Lunedi

Itse olin puvustamossa työharjoittelussa, ja kellarikerroksessa oli pukuvarasto. Puvustamon työntekijät sano, etteivät mielellään siellä vietä aikaa, koska siellä on oudon pelottavaa. Jouduin jossain vaiheessa viemään ja tuomaan pukuja edestakas, ja joka kerta kellarikerros tuntui todella ahdistavalta ja oli kuin joku olisi katsonut kiinteästi milloin mistäkin suunnasta. Pelotti niin hemmetisti, että juoksin aina pois kädet kananlihalla. Huh huh!

• Potta-Lotta

Omalla potallani taitaa myös käydä Lottia. Illalla kun menen nukkumaan potta on tyhjä, mutta aamulla herätessä se on puoliksi täynnä pissaa...

• Kalmo Kaija

Mulla taas nukkumaan mennessä on puhtaat pikkupöksyt mutta aamulla herätessä niissä on punainen risti ja tämä toistuu kuukaisittain. Miehelläni ongelma on vielä pahempi, risti on ruskea ja joka ikinen aamu. Tosi hyytävää......

• kaivoon uponnu haamu

Aavedatalla on palsta hukassa, huhuu, sano.

• Saatanan hullut.....

Bööööööööööööööööööööööööööööööööööööö

• nähnyt
        Saatanan hullut..... kirjoitti:

Bööööööööööööööööööööööööööööööööööööö

Et ilmeisesti ole kokenut / nähnyt/kuullut haamua . Minä olen ja TIEDÄN ..... Asia on TOSI ! Haamuja ON olemassa. Tahtoisin kyllä tietää mikä sinä olet MEITÄ numittämään hulluksi? Suomi ON vapaa maa , mutta ÄLÄ KOSKAAN nimeä ketään "hulluksi".... OK?
        P.S. Tuskin sinäkään olet "puhdas" ... joku harrastus sinullakin?????

• Ex ennakkoluuloinen

Mielenkiintoinen aihe! :) Onko kukaan muu kuullu siitä, että tiellä, joka menee 8 tieltä Öjaan (tulee ulos siinä Öja-marketin kohalla) liftaa nuori tyttö, jota ei kuitenkaan enää ole missään kun pysähtyy ottaan hänet kyytiin....

Moni on kirjottanu tänne, että tää on mielikuvitusta, humpuukia, täyttä p__kaa ym ym... Niin minäkin aina luulin, kunnes itse koin yliluonnollisen tapahtuman. Sen jälkeen olen kyllä ollut aika hiljaa, enkä epäile ollenkaan, etteikö "kummituksia" ole!

• Mondras

Ihmisten on vaikea uskoa näkymättömään maailmaan, koska sitä ei näe.
        Näkymätön maailma on totta ja olemassa, kuten on tämä näkyväkin maailma.
        Suurin osa ei usko rukouksen voimaankaan, mutta kun sen omakohtaisesti kokee, niin sen jälkeen suhtautuminen muuttuu konkreettisesti.

• saahgj

Tämä on tapahtunut kahdelle kaverilleni harbådanmajakalla noin viikko sitten. HE olivatajaneet rummelöstä harrbådan mökkialueelle. Tien päässä heillä loppu bensa ihan yhtäkkiä. Toinen kavereistani soitti kaverilleen että tuoda bensaa. He jäivät odottamaan ja laittoivat auton vaihteen päälle ja käsijarrun pohjaan. Pian kumpikin huomasi että auto lähti liikkumaan taakse päin kuin joku olisi vetänyt sitä. Auto liikkui npin 2-3 metriä. KErran myös olimme ajamassa myöhään illalla sinne ja yhtäkkiä keskellä metsää syytti auton valot jotka lähti tulemaan kovaa kohti. KÄännyimme ja auton valot seurasivat. PYsähdyimme sannanrannantielle odottamaan autoa mutta valot vain tulivat ohi, autoa ei näkynyt missään. Olemme myös nähneet niitä saatananpalvojia ja niiden nuotioita ka olemme joutuneet takaaajetuksi kaupunkiin asti. KÄymme usein siellä ja joka kerta näen samassa kohtaa seisovan vaalea pukuisen pikkutytön.

• sashaaa

höpö höpö joku mökkiasukas sieltä vaan tuli.. voi herranjestas miten tyhymää porukkaa.. siellä mökeilläkin voi olla joku ootko ottanu sen huomioon? Varmaan se mökki mikä on sen majakan vieressä niin se on jonkun ja käytössä..

• kahdeksasluokkalaine

oon kuullu tarinoita kokkolan mesilässä olleesta talosta joka poltettiin noin 2008 eli neljä vuotta sitten...Talon on kuulemma ollut koulu ennen mutta meni sen jälkeen konkurssiin ja omistaja oli narkkari kunnes eräänä päivänä meni makaamaan raiteille ja jäi junan alle....olen itse käynyt tuossa talossa monta kertaa ja löysin erään kerran yläkerrasta sahanpurujen alta lehden etusivun vuodelta 1940 jossa oli huutava otsikko "Till skolan!" olen päällystänyt lehden ja pidän sitä seinällä. Ps.poltetun talon läheisyydessä on VR:n huoltomiesten vanha taukopaikka ja on ollut autiona jonkin aikaa

• Että juu..

Mieki oon sielä käyny, jos sitä matalamaalla ollutta keltasta koulua tarkotat. Sehä miun kuulemani mukaa joku poltti sen ettei entiste koululaiset henget vainois häntä..

• entinenkaustislainen

Njoo... Ihan kiinnostava aihe...

• Kaustisen tyttö

Se teidän teatteri-rakennuksenne siellä Kokkolassa on rakennettu keskiaikaisen noitarovio-paikan päälle ja vanhan kaupungin kujilla pidettiin siihen aikaa virallisia tuomittujen kujanjuoksu-kisoja, joista ei tuomittu selvinnyt hengissä, jos jäi kiinni.

Joten ei ollenkaan ole ihme, jos sinne on jäänyt joku henki vaeltelemaan...

• boogieman13

"böö! ei ole mitään pelättävää"

• kusetusta....

se mesilän talo oli tuhopoltto...nuori poikajoukko oli yläkertaan väsännyt nuotion johon jäi kytemään ja sahanpurua täynnä oleva yläkerta syttyi palamaan

• Pelle Peloton

Kokkolassa on muuten sijainnut mestauspaikka tuossa teatterin paikkeilla rinteessä. Sen edessä sijaitsevan suihkulähteen paikoilla on aikaisemmin ollut lampi jonka nimi on ruotsiksi ollut galgpotten (suomeksi suunnilleen hirsipuulampi).
      Tiedän myös mistä tuo Harrbådan majakan kummitusjuttu on lähtenyt liikkeelle, mutta koska kummitustarinat ovat niin mielenkiintoisia en paljasta asiaa täällä foorumeilla. Kannattaa kysellä vanhemmilta mieshenkilöiltä joilla on ollut mökki siellä suunnalla.
      Yksi pelottava talo on n.s. Kudjoin-talo Öjassa. Talossa on tietääkseni 70-luvulla? tapahtunut henkirikos. Asukkaat ovat vaihtuneet talossa sen jälkeen hyvin tiuhaan. Olen joskus käynyt talon sisällä sen ollessa tyhjillään ja voin sanoa että pelotti. Kellariin asti en silloin uskaltautunut.

Nykyään nämä kummitusjutut eivät enää minua pelota vaan enemmänkin herättävät mielenkiintoa.

• öijälainen

kerrohan tuosta öjan talosta vähä tarkemmi? Kaveri asu varmaa siinä jokunen vuosi sitten. Ja se kerto kans jostai henkirikosjutusta. missäpäin Öjaa tämä talo on ja minkalainen ulkoapäin se on?

• Pelle Peloton
        öijälainen kirjoitti:

kerrohan tuosta öjan talosta vähä tarkemmi? Kaveri asu varmaa siinä jokunen vuosi sitten. Ja se kerto kans jostai henkirikosjutusta. missäpäin Öjaa tämä talo on ja minkalainen ulkoapäin se on?

Jos tulet Öjamarketin suunnalta niin se talo on ensimmäinen vasemmalla uimarannan jälkeen. Valkoinen tiilitalo mäen päällä.

• Helpotus, ei majakal
        Pelle Peloton kirjoitti:

Jos tulet Öjamarketin suunnalta niin se talo on ensimmäinen vasemmalla uimarannan jälkeen. Valkoinen tiilitalo mäen päällä.

Huh, onneksi ette ole Harrinemeen menossa... sielä Pahuus luuraa

• Bo Liiden

Kokkolan Aikuisopistolla on kummituksia ja näkymättömiä opiskelijoita. Ihan monta kurssillista.Paperilla ne näkyy lukumäärinä mutta ku menty luokkaan laskemaan, ni ei niitä näy missään? Valtion osuuksiakin on ihan peritty takas, kun tarkistettu oppilasmääriä niin huis...aaveoppilaat kadonneet ja kehitys- ja talousjohtaja olleet muka ihmeissään.Tarkistuksia taas tulossa koska haaamuoppilaat palanneet lisäämään ja vääristämään valtionosuuksia.Opettajille luotu väärin perustein suojatyöpaikkoja.Hu Huu..

• Ex aikuisopiskelija

Saman olen minäkin havainnut.
        Alkuviikosta opiskelijoita on hitsaus hallissa, kuin pipoa.
        Keskiviikon jälkeen on yhä vaan vähemmän, kun perjantaita kohden mennään.
        Sit ruokatunnin jälkeen on vaan enää muutama innokas opiskelija paikalla.

• kokemuksiaon

Uskoo tai ei näihin kummitusjuttuihin niin ne ei ole leikinasia. Harbådasta on kulkenu varmaan sata vuotta. Omasta kokemuksestani ja kavereideni voin sanoo että siellä on saatananpalvojia, ja kun siellä pelleilee tai häiritsee niitä, ne lähtee perään. Siellä puihin hakatut hauet kissat yms on niiden jäljiltä pelottaaksee ulkopuoliset pois. Itse aloin kyllä uskoon harbådan neitoon kun kesällä kävin yöllä siellä poikakaverini kanssa ja näin majakan tornissa ylhäällä valkoisen heijastavan valon ja tiedän ettei siellä ollut muita kuin minä ja poikakaverini. Kannattaa varoa siellä liikkumista satananpalvojien varalta !

• ulpukka67

Kuulin tämän tarinan vanhalta mieheltä vuosia sitten. Mies oli asunut lapsuutensa kälviällä ja kuullut jutun jo silloin.
      Passojantien varrella lähellä tietä metsässä on iso kivi. kesäiltaisin, kun aurinko painuu mailleen, naisen haamu kävelee lyhty kädessään kiven ympäri, etsien..kuuluu lapsen itkua.
      Kerrotaan, että kauan sitten, naiselta katosi lapsi ja edelleen vuosikymmenien jälkeen, nainen etsii lastaan, joka itkee jossain..
      Olen pyöräillyt paikan ohi, pysähtynyt kuuntelemaan, mutta liekö liian aikaisin, en ole kuullut, enkä nähnyt mitään. ehkä vielä joskus..

• Skeptikko69

No joopa joo joku pukenut lakanan ylleen ja peloittelee yksinkertaisia!

• pää3nopsajalka

Isollajärvellä, aina keskiyön aikaan kuuluu huutoa ja ulinaa:apuaahhh, eiii,eiiii.Kuuleman mukaan joku pyöveli siellä hakkaa ihmisiä kuoliaaksi.

• Nähnyt

Moi. Olis ihan tosi asiaa... Miten löydän Sinut?

• Nähnyt

Hei. Minulla tosi kokemuksia.....
      mutta miten saan yhteyden Sinuun

• vanhankaupungin aave

Vuosituhannen alussa asuin vanhassakaupungissa. En viitsi sanoa tämän tarkemmin paikkaa koska en halua rikkoa nykyisten asukkaiden yksityisyyttä.

Meillä oli kiikkutuoli ja lähes joka yö se kiikkasi itsekseen, aina muutaman minuutin se kuului ja siihen heräsi ajoittain että sen verran erikoinen se oli. Me kokeiltiin vaihtaa sen paikkaa ja tutkittiin kaikki että vetääkö jostain (siinä tuntui sellainen kylmempi ilma kun meni tarkistamaan) mutta ei auttanut. Aina se kiikkasi itsekseen muutaman minuutin kunnes rauhoittui. Se ei liikkunut paljoa, mutta kyllä sen hämärässä huomasi ja ääni siitä kuului miten se liikkui niinkuin että joku siinä istui. Sitten kun tulil paikalle niin se loppui mutta tosiaan sen kylmän alueen kyllä tunsi.

Mitään sellaista ei tapahtunut että tavarat olisi vaihtaneet paikkaa tai ovet avautuneet tai muuta sellaista, mutta tutuilla oli mäyräkoira ja se ei viihtynyt yhtään talossa sisällä vaikka oli ihan kotikoira. Koira oli heti arka ja pyöri vain jaloissa kun tuli meille sisälle taloon. Lisäksi silloin kun oltiin saatu tavarat sisälle niin aika pian oli sellainen tunne ettei siellä yksin olla.

• pedotpespt

Tämä tarina ei varsinaisesti ole kummitusjuttu, mutta sen verran sairas tositarina, että sopii tähän keskusteluun.

Olen kuullut puhuttavan eräästä kokkolalaisesta miehestä joka välittää asuntoja pohjanmaalla. Taustalla on lasten raiskausta, ahdistelua, kiristystä ja uhkailua.
      Tällä miehellä on vaimo, joka on yhtä sairas, ellei sairaampi kuin miehensä.
      Yhdessä he tehtailevat kouluikäisten lasten törkeitä raiskauksia ja uhkaillen hiljentää uhrinsa. Heillä on kuuleman mukaan taustalla isompi joukko ns. suojelijoita, jotka tietävät näistä touhuista mutta suojelevat näitä rikollisia.

Vaimo salli miehen raiskata omaa siskoaan, kun sisko oli ala-asteikäinen lapsi. Ja suuttui vielä siskolle kun tämä aikuisena otti asian esille. Väitti siskon lapsena vietelleen miehensä.

Ja kamalinta, kamalampaa kuin yhdessäkään kummitusjutussa on se, että tätä on jatkunut jo 70-luvulta lähtien ja todennäköisesti tapahtuu yhä edelleen. Pariskunta on tehnyt kymmenisen lasta, joilla on ilmennyt kaiken laista häiriintynyttä käytöstä, esimerkkinä tästä yksi yritti humalassa autolla ajaen tappaa itsensä ja kaverinsa. Koulukiusaajia he ovat jokainen olleet (kertoo pahasta olosta ja huonoista kotioloista). Ei kieli terveestä käytöksestä, voisiko tästä päätellä insestiä? Mitä suurimmalla todennäköisyydellä vanhemmat ovat käyttäneet lapsiaankin hyväksi.

Työelämässä kai ovat edelleen ja luullakseni Kokkolassa yhä asuvat (joskin mies ei ole alun alkujaan Kokkolasta kotoisin). Karmiva loppuhuipennus tässä tarinassa on, että huhutaan, että tämä nainen (insestiäiti, pedofiili) olisi ollut tai olisi jopa edelleen sairaalan lastenosastolla töissä! Liekö totta, toivottavasti ei, muutenhan olisi syytä tehdä työnantajalle ilmoitus.

• Kokonaan

Voi kauhia

• ykspihlaja1

kerran tossa yöllä kun kävelin kavereitteni kanssa ilmarisenpuiston läpi niin kaksi kiikkua liikkui itsekseen ja hiekassa oli risti ja jotain veritäpliä.

• kummitus(ko)

Rantakadulla, erässä talossa on eräs henkilä vuosikymmeniä sitten hirttänyt itsensä. Sen jälkeen siihen samaiseen taloon muutti pariskunta, jonka mies tappoi itsensä myös koska luuli tulleensa hulluksi kun näki talossa kaikenlaista. Kukaan ei häntä uskonut, kun kummallisia juttuja tapahtui! Sielut elävät näissä edelleen ja yrittävät löytää rauhan.

MYÖS torikadulla, kirkkoa vastapäätä eräs talo, jossa kuulemma tapahtuu koko ajan kaikenlaista, ullakolla kovasti meteliä,ovet aukenee yms. Pappi on monet kerrat käynnyt siunaamassa talon, mutta "kummitukset" vai mitkä lie, eivät jätä taloa rauhaan, mitähän siinäkin aikoinaan tapahtunut? kuulemma ollut tohtorin vastaanotto 1900-luvun alussa, lieko jotain kamalaa silloin tapahtunut ja henget ei pääse rauhaan!

• Kapuntupa

Onko tämä kirkkoa vastapäätä oleva talo tuo keltainen, siis torikatu 32? Siis Tiitiäinen/Kapuntupa?

• huhuj
        Kapuntupa kirjoitti:

Onko tämä kirkkoa vastapäätä oleva talo tuo keltainen, siis torikatu 32? Siis Tiitiäinen/Kapuntupa?

Vanhan kaupungintalossa ilman virran takia elää talo kuin talo, mutta tottakai niissä hengetkin puhuu ;) en osaa sanoa onko se päiväkotitalo vai se mikä lähetyssoppi vai mikä?! Onko tuosta mikä kapuntupa/tiitiäinen sitten jotaib tarinaa?

Itse olen asunut hollihaan alueella, vanhassa omakotitalossa ja sieläkin tapahtui yhtä sun toista joita ei oiken järellä osaa selittää :(

• lassekalliokoski

joo ite oon mäntykankankaan kouluss nii oli yö kouluu nii hissi tippu alas ku ei kestäny ne jutut nii sitte ovi oli auki ja näin sitte mentii pelottelee opee nii ope oli iha paniikissa ja mentiisit nukku jaa varmisteettii et kaikki nukku janöin nii yhtäkkii vaa hämäkkäjä joka paikassa lähettii ihan täysii karkkuu ja kiljuttii ku jullut (tyttöi olaa)

ja ikkuna oli vaa menny auki ja ovi ja hissi tippu alas nii aiks pelottavaa ja hana oli menny auki

• extyöntekijä

Vanha ketju mutta tietääkö joku vanhan SOK:n varaston eli nykyisen Iparkin kummituksesta tai mitä sielä olisi tapahtunut? Olin taannoin töissä tuossa rakennuksessa ja kaikkea outoa tapahtui.. kapeassa keittiössä väistin useasti takaani ohi menevää..jtn!?? Luulin työkaverin ohi menevän ja useasti aamukaffia keitellessä huomentakin sanoin mutta ketään ei ollutkaan.. lämmitys reistasi jatkuvasti ja kylmä henkäys kävi useasti.. työpöydän ohitse leijaili "usva" useasti... yksin huoneessa ollessa kuului usein selvää puhetta vaikkei ketään ollut missään..

• Etarvaakaankaikkea

Sok talo kun sattuu olemaan reitillä kaupukiin päin menijät ja tulijat saattaa kuulua sitä mistä kulkevat en tiedä mut lähistöltä on juttuja tässäkin ketjussa ilmavaihtoputki myös kuljettaa äääntä ja ota nyt selvää mis kaikkialla kukakin on. Olise kummitus ym. Reittejä mitä nyt ovatkaan on varmaan siinkin.

• Oikkoikkoi

Honkaharjussa kummittelee sanoo hoitajat :)

• totuudentorvikko

Harmillista kun Harrbådan kummitus kytketään nykyisin majakkaan ja myös siinä lähellä olevaan kesämökkiin joka ei koskaan ole ollut mikään majakanvartijan tupa. Kummitusjuttu sai alkuunsa noin 40 vuotta ennen kuin majakka sinne rakennettiin! Oikea osoite kummitustarinalle on se pieni ränsistynyt mökki niemen kärjen tuntumassa.

• EläinystäväKokkola

Paskaa paskaa ja paskaa. Tässä yksi kummitus bööööööööööööö, hah hah haaa!!!...

• Anonyymi

Kertokaa lisää!

• Anonyymi

Hyi helevetti oon asunu muutama vuos sitte öjassa ns. Kudjoin talossa ja vittu siellä varmaa käyskenteli joku henki taikka haamu.. Vieläki menee kylmät väreet. Koira ei millään olis halunnu takas kämppään lenkiltä, kummallisia kirkkaita valoja yöllä, perus askelten ääniä ja oven kolinaa kuulu.. Helkkari vieköön mikä huusholli.

• Anonyymi

Joku sanoi että Tosirealisti sanoi kerran pöö, kyllä tuli vetelät housuu

• Anonyymi

Onhan se vähän sellainen paikallisesti pesiytynyt kumipää.

• Anonyymi

Onko öjan talo nyt myynnissä oleva?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2915
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1236
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      782
    Aihe