Filosofian emeritusprofessori Timo Airaksinen kertoo, miksi hän ei kannata staattista käsitystä onnellisuudesta.
-Onnellisuuden sijaan Airaksinen uskoo haluamiseen, mielenrauhaan ja hyvään elämään.
-Hyvä elämä tarkoittaa Airaksiselle sitä, että elämäänsä tarkastellessaan ei tarvitsisi kokea syyllisyyttä ja hävetä liikoja.
-Hänen mukaansa maailma muuttuu paremmaksi, vaikka nykyhetki vaikuttaakin synkältä.
-Kehityksen kannalta tärkeää olisi olla kriittinen ja pysyä perillä asioista, hän sanoo.
Timo Airaksinen, 78 on yhä aktiivinen filosofi, joka on julkaissut kirjoja muun muassa onnellisuudesta, halusta ja uskonnosta. Viime keväänä ilmestynyt omaelämäkerta "Millaista oli? Filosofin oppivuodet" (Warelia) kertoo hänen urastaan ja siitä miten Airaksinen tajusi, mikä hänen elämässään on tärkeintä.
Kirja oli antoisa, sujuvaa luettavaa, pitkästymisentunnetta ei tullut
kertaakaan. Suosittelen !
https://www.hs.fi/elama/art-2000011394871.html
Resepti riittävän hyvään elämään
28
337
Vastaukset
- Anonyymi
Oli ihan kiva lukea filosofin pohdiskeluja mitä onnellisuus on
hänen mielestään.
Onnellisuuden sijaan Airaksinen uskoo haluamiseen, mielenrauhaan ja hyvään elämään. Mutta niiden suhde ei sitten olekaan ihan yksinkertainen.
Hän selittää.
Aloitetaan haluamisesta. Airaksisen mukaan on heitä, jotka haluavat, ja heitä, jotka eivät halua.
Jälkimmäiset kulkevat läpi elämänsä kuin hevoset, joilla on silmälaput. Oleilevat hissukseen. Kun ei mitään yritä, ei mitään häviäkään, he ajattelevat.
Airaksista tällainen asenne kammottaa. Hän itse on aina halunnut ottaa riskejä.
”Kyllähän tähän sohvalle voisi asettua ja pysyä tässä. Mutta se on mielestäni vaarallinen ja vastenmielinen ajatus.”
Airaksinen kuuluu siis haluajiin. Ja haluamiseen kuuluu aina ahdistus, hän ajattelee. Myös pettymys on siinä läsnä.
”Kun on saanut sen, mitä haluaa, yleensä huomaa, että ei se olekaan niin arvokasta.”
Hän kertoo esimerkin omasta elämästään. Uransa alussa hän teki kaikkensa päästäkseen professoriksi Helsinkiin – ja pääsikin.
Saavutuksen jälkeen elämä oli kuitenkin yhtä arkista harmautta vailla sen suurempaa merkitystä tai arvoa. Halun saavuttamisen jälkeen tulevat aina yleinen olemattomuus ja ahdistus, Airaksinen ajattelee.
Siispä pitää seurata taas uusia haluja. - Anonyymi
- Kannattaa hyväksyä ja tyytyä siihen mitä itsellä on.
- Luoda ympärilleen omanlainen elämä ja koti.
- Tehdä elämässään niitä asioita joita voi tehdä.
- Ei kannata kadehtia muita, vaikka muiden menestyksistä voikin myös itse saada virikkeitä.
- Ei kannata raataa liikaa, kerätä mammonaa. Kaikki jää tänne. Ei kuitenkaan elää muiden siivellä.- Anonyymi
Ajatella, minä elän just noin. En pyri siihen mitenkään vaan nuo ominaisuudet on lempeästi vasaroitu minuun jo syntymässä ja lapsuudessa niitä on vahvistettu. Ilmankos olen onnellinen. No vähän raadoin ja hillosin työaikana, nyt kulutan niitä, harrastan ja matkustan. Asunto jää lapsille. Tosin jos nyt tehdään päätös että vanhuksen pitää myydä omaisuutensa kun menee hoitokotiin ja maksaa itse siellä hoitomaksu niin kauan kuin sitä riittää, niin voisihan husata senkin.
Ystävätär teki niin että otti velkaa asuntoaan vastaan. Osti palvelukeskusasunnon itselleen, maksoi sieltä tulevista palveluista itse, niistä joita ei itse enää pystynyt tekemään ja eli siellä mukavasti lopun aikaa ajaen pirssillä tilaisuuksiin, joista tykkäsi. Lakujensa mukaan olisi elänyt näin 12 v, sitten talo olisi ollut pankin, mutta ehti elää n. 5. Loppu jäi lapsille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatella, minä elän just noin. En pyri siihen mitenkään vaan nuo ominaisuudet on lempeästi vasaroitu minuun jo syntymässä ja lapsuudessa niitä on vahvistettu. Ilmankos olen onnellinen. No vähän raadoin ja hillosin työaikana, nyt kulutan niitä, harrastan ja matkustan. Asunto jää lapsille. Tosin jos nyt tehdään päätös että vanhuksen pitää myydä omaisuutensa kun menee hoitokotiin ja maksaa itse siellä hoitomaksu niin kauan kuin sitä riittää, niin voisihan husata senkin.
Ystävätär teki niin että otti velkaa asuntoaan vastaan. Osti palvelukeskusasunnon itselleen, maksoi sieltä tulevista palveluista itse, niistä joita ei itse enää pystynyt tekemään ja eli siellä mukavasti lopun aikaa ajaen pirssillä tilaisuuksiin, joista tykkäsi. Lakujensa mukaan olisi elänyt näin 12 v, sitten talo olisi ollut pankin, mutta ehti elää n. 5. Loppu jäi lapsille.Osti palvelukeskusasunnon itselleen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osti palvelukeskusasunnon itselleen ?
Monessa kunnassa on myytävänä asuntoja, jotka on tarkoitettu ja myydään vain yli 55 vuotiaille. Se on ihan oma osake, samalla periaatteella kuin muutkin asunto-osakkeet. Se on joko palvelutalon yhteydessä tai eri rakennuksessa vieressä. Voi pyytää eri palveluita palvelukeskuksen puolelta ja maksaa niistä sitten erikseen. On aika korkea hinta niillä palveluilla. Muuten elää itsekseen niiden toimien turvin, joilla pärjää. Esim. pari tuttua on ostanut kun on liikkuminen huonoa. Ostavat sitten palvleukeskuksesta palveluita, joissa tarvitsevat apua. Näillä asukkailla on yleensä päänuppi vielä toimiva. Näitä asuntoja on ollut jo ainakin 10 vuotta. Ihme jos et ole kuullut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monessa kunnassa on myytävänä asuntoja, jotka on tarkoitettu ja myydään vain yli 55 vuotiaille. Se on ihan oma osake, samalla periaatteella kuin muutkin asunto-osakkeet. Se on joko palvelutalon yhteydessä tai eri rakennuksessa vieressä. Voi pyytää eri palveluita palvelukeskuksen puolelta ja maksaa niistä sitten erikseen. On aika korkea hinta niillä palveluilla. Muuten elää itsekseen niiden toimien turvin, joilla pärjää. Esim. pari tuttua on ostanut kun on liikkuminen huonoa. Ostavat sitten palvleukeskuksesta palveluita, joissa tarvitsevat apua. Näillä asukkailla on yleensä päänuppi vielä toimiva. Näitä asuntoja on ollut jo ainakin 10 vuotta. Ihme jos et ole kuullut.
Ei ole tullut mieleen ostaa palvelutalosta asuntoa, kun omaan asuntoon saa
palveluita.
Omassa osakkeessa, palvelutaloissakin on oikeus saada kunnallisen kotihoidon käynnit
ei kaikesta tarvitse maksaa korkeinta hintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
palveluita.
Omassa osakkeessa, palvelutaloissakin on oikeus saada kunnallisen kotihoidon käynnit
ei kaikesta tarvitse maksaa korkeinta hintaa.Tämä ystävättäreni siis myi oman minua lähellä olevan asuntonsa ja osti sen palvelutalon asunnon. Hän tarvitsi palvelua yölläkin, en nyt ala julkaista hänen sairaskertomustaan että tietäisit miksi. Hänellä oli soittonappi siellä omassa asunnossaan palvelutalon sisällä. Hän soitti tarvitessaan kelloa ja palvelutalon hoitaja tuli samantien auttamaan. Hänelle tällainen järjestely sopi tai oli oikeastaan ainut vaihtoehto.
Hyvä että sinulla on taloudellisempi vaihtoehto, tietenkin minäkin valitsisen sellaisen kun aika on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
palveluita.
ei kaikesta tarvitse maksaa korkeinta hintaa.Sehän on. Ihan sama asia avun kannalta asui omassaan tai palvelutalossa . Apu tulee samalla tavalla
- Anonyymi
Hyvä elämä on mielenrauhaa. On tehnyt parhaansa, on sovussa itsensä ja muiden kanssa.
- Anonyymi
Saimme lorvinta-alan filosofeerajan kopioijan höpötyksiä pitkää sorttia taas
- Anonyymi
Jos elää pitää, kuten joku lukenut opettaa, on se "johdateltua onnellisuutta".
Mikä yliluonnollinen tieto ja mistä jonkun Airaksisen päähän on pölähtänyt ja toinen "yliluonnollisen älyn saanut" jakaa, meille,
jotka kai mielestään tarvitsemme noita junttauksia.
Saahan näitä esitellä, mutta tuskin toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä yliluonnollinen tieto ja mistä jonkun Airaksisen päähän on pölähtänyt ja toinen "yliluonnollisen älyn saanut" jakaa, meille,
Saahan näitä esitellä, mutta tuskin toimii.Todellakin, nyt näitä Airaksisen, ei mihinkään tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvia, omia ajatuskehitelmiään media suoltaa ja "lähettiläät" paasaa totuutena. Maikkarin aamu-tv:ssä oli kaksi naista torvena (unelmien) tavoitteelliseen elämään. Mitä korkeampia tavoitteita sitä parempi. PAH! Omanlaisensa helpself, en jaksa.
Vaihdoin kanavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan näitä esitellä, mutta tuskin toimii.Hän on emeritusprofessori. Koulutusta, tietoa ja käsityskykyä on rutkasti enemmän kuin tavallisella tanelilla, joka luulee tietävänsä enemmän ja paremmin, eikä suostu edes ajattelemaan, mikä olisi opiksi otettavaa. Se kertoo pelkästä tyhmyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan näitä esitellä, mutta tuskin toimii.Ei se mitään junttausta ole. Etkö ymmärrä lukemaasi ?
- Anonyymi
"Riittävä" riippuu resursien ja tavoitteiden välisistä suhteista.
Kun elää resurssiensa mukaan niin on edellytys tyytyväisyyteen.
Olen havainnut itsessäni omituisen ilmiön. Lainaan kanssaihmisten tyytyväisyyttä.
Minusta on mukava nähdä ympärilläni onnistuneita, olemiseensa, tekemiseensä ja tavoitteidensa saavuttamiseen tyytyväisiä ihmisiä.
Onneksi peruspessimistejä on harvassa.- Anonyymi
Tuo on hyvä asenne. Eniten iloitsen omien jälkeläisten menestyksestä, mutta kaikki onnistuminen sataa yhteiseen laariin. Kaikki ei ole taloudellista hyvää, onnelliset perheet ja syntyvät lapset on maamme siunaus.
- Anonyymi
Nyt alkoi erinomaisten lapsien ja lastenlapsien kehuminen.
Kyllä meidän lapset ovat poikkeuksellisen viisaita, eteviä ja fiksuja !
Ei ole kellään yhtä hyviä !- Anonyymi
Lapset ja nuoret ovat aina viisaampia, etevämpiä ja fiksumpia kuin edelliset polvet. Heille saa ja pitää sanoa se myös ääneen, jottei heistä tule samanlaisa tahvoja kuin me.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset ja nuoret ovat aina viisaampia, etevämpiä ja fiksumpia kuin edelliset polvet. Heille saa ja pitää sanoa se myös ääneen, jottei heistä tule samanlaisa tahvoja kuin me.
Ainakin lapsillamme on ollut paljon paremmat mahdollisuudet kouluttautumiseen kuin meillä.
Kansakoulusta keskikouluun oli tiukkaa karsintaa.
Hyvin pieni osa pystyi jatkamaan lukioon. Meiillä keskikoulun aloitti 160 oppilasta joista lukioon pääsi jatkamaan 40. Osa karsiutui ennen kirjoituksia.
Jatko-opiskelupaikat olivat tiukassa. Naureskelimme, että miehillä olisi kaksi varteenotettavaa mahdollisuutta. Kadettikoulu tai tavoitteeksi papin kaapu.
Minä tympäännyin kuulemaan vanhempieni saarnaa siitä miten kalliiksi minä tulen joten lukion kakkosen jälken menin vapaaehtoisena inttiin ja sen jälkeen Ruotsiin.
Ps. Olin kaikki kesälomani töissä alusta loppuun ja kaikki palkkani täytyi antaa äidilleni avaamattomissa tilipusseissa. 15v ikäisenä huolestuin reikiintyvistä hampaistani ja onnistuin hankkimaan hammasharjan. Seuraus: Ollaan sitä nyt herraa olevinaan. Hammastahnaa ei osteta. Pese suolavedellä! Kellosepän valmistamat yläpuolen täystekarit suuhun 17v ikäisenä. Pois repiminen oli halvempaa kuin paikkaus ja ratkaisu oli lopullinen.
Kyllästyttyäni ajelehtivaan, näköalattomaan elämään palasin Suomeen opiskelemaan.
Kävin vielä Ruotsissa mutta palasin Suomeen, vakiinnuin ja perustin perheen 1969.
Molemmat lapseni kouluttautuivat toivomilleen aloille.
Tyttö sanoi, että yksi insinööri perheessä riittää ja ryhtyi metereologiksi.
Poika meni opon suosituksen mukaisesti otikseen tekniselle fysiikalle.
Tuskin penskamme ovat minua älykkäämpiä mutta varmaankin viisaampia.
Intin alun testin mukaan kuuluin älykkäimmän 10:n desiilin joukkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin lapsillamme on ollut paljon paremmat mahdollisuudet kouluttautumiseen kuin meillä.
Kansakoulusta keskikouluun oli tiukkaa karsintaa.
Hyvin pieni osa pystyi jatkamaan lukioon. Meiillä keskikoulun aloitti 160 oppilasta joista lukioon pääsi jatkamaan 40. Osa karsiutui ennen kirjoituksia.
Jatko-opiskelupaikat olivat tiukassa. Naureskelimme, että miehillä olisi kaksi varteenotettavaa mahdollisuutta. Kadettikoulu tai tavoitteeksi papin kaapu.
Minä tympäännyin kuulemaan vanhempieni saarnaa siitä miten kalliiksi minä tulen joten lukion kakkosen jälken menin vapaaehtoisena inttiin ja sen jälkeen Ruotsiin.
Ps. Olin kaikki kesälomani töissä alusta loppuun ja kaikki palkkani täytyi antaa äidilleni avaamattomissa tilipusseissa. 15v ikäisenä huolestuin reikiintyvistä hampaistani ja onnistuin hankkimaan hammasharjan. Seuraus: Ollaan sitä nyt herraa olevinaan. Hammastahnaa ei osteta. Pese suolavedellä! Kellosepän valmistamat yläpuolen täystekarit suuhun 17v ikäisenä. Pois repiminen oli halvempaa kuin paikkaus ja ratkaisu oli lopullinen.
Kyllästyttyäni ajelehtivaan, näköalattomaan elämään palasin Suomeen opiskelemaan.
Kävin vielä Ruotsissa mutta palasin Suomeen, vakiinnuin ja perustin perheen 1969.
Molemmat lapseni kouluttautuivat toivomilleen aloille.
Tyttö sanoi, että yksi insinööri perheessä riittää ja ryhtyi metereologiksi.
Poika meni opon suosituksen mukaisesti otikseen tekniselle fysiikalle.
Tuskin penskamme ovat minua älykkäämpiä mutta varmaankin viisaampia.
Intin alun testin mukaan kuuluin älykkäimmän 10:n desiilin joukkoon.Jos olet noinkin älykäs, niiin miksi ihmeessä et sanonut / kertonut vanhemmillesi, miksi hampaat pestään. Suolaveden autuudesta en tiedä, mutta soodaa on myös joittenkin hammastahnojen seassa. "Kellosepän valmistamat" ! Onko hammaskalustosi kultaa?
- Anonyymi
vanh ata kat kat kyttäävät ukkeilen höpöä
laiska filosofeeraja ilman velvotteita tai aika tauluja
hohhoijaa, mistä pskaa tänään luennolla puhuisin
ottasinko vitkenstainin vai mattinykäsen
taidan ottaa sen luentooni
tänän luennoin aiheesta koska muuten en saa palkaa
jos ei voi liikkua, on pysyttävä paikoillaan
vovon man nicht singen kann daruber muss man schreiben
vitkensteinin perintö nykäsen paradigmana - Anonyymi
Airaksinen on realisti. Nuorena voi helposti kuvitella, että onnellisuus
on tavoitettavissa, kunhan vain saa koulunsa käytyä ja löytää miehen
ja saa liudan lapsia niin tulee automaattisesti onnelliseksi.
Se on onnen huippu.
Elämä on kuitenkin arkea eikä jatkuvassa onnellisuuden tunteessa
leijumista. Sitten petytään ja erotaan, kun kuvitelma onnesta
ei toteutunutkaan.
Onnihan on siinä hyvässä arjessa.
Siitä pitää osata olla onnellinen. - Anonyymi
Nykyhetki vaikuttaa Airaksisesta erityisen synkältä.
”Näyttää kohta yhtä pahalta kuin 1930-luku, jolloin isäni ja äitini joutuivat kamppailemaan sodan ja köyhyyden sekä kommunismin ja fasismin varjossa.”
"Mutta kehitykseen kuuluu se, että tulee akanvirtoja", Airaksinen huomauttaa. Akanvirta tarkoittaa esimerkiksi joessa syntyvää pyörrettä, joka virtaa pitkänkin matkan päävirtaan nähden väärään suuntaan. Sellaisena Airaksinen näkee tämänhetkisen konservatiivisten arvojen nousun. Hänen mielestään olisi tärkeää olla avoin uudistuksille eikä pyrkiä säilyttämään vanhaa.
Kehitys menee kuitenkin isossa kuvassa koko ajan eteenpäin, Airaksinen uskoo.
Se tosin edellyttää sitä, ettei kansalaisia tyhmennetä. Airaksinen on huolissaan esimerkiksi humanististen tieteiden tulevaisuudesta ja siitä, miten yleissivistyksen arvostus on Suomessa laskussa.
**********************************************************************************
”Sivistynyt, tiedostava ja kriittinen kansalainen on se, joka pitää demokratiaa käynnissä.”
**********************************************************************************
Siitä olen ehdottoman samaa mieltä Airaksisen kanssa.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::- Anonyymi
Kop.kop.kopioi!
Toisen suulla on turvallista puhua!
Ei joudu vastuuseen puheistaan!
Näillä me Kehitymme, vai?
- Anonyymi
Aika hyvä resepti on siirtyä mahanmu ttajaksi eli ilmoittaa viran omaisille ettei ole enään suomalainen vaan mahmu
Kelan julkaisemien tilastojen mukaan Espoossa ja Vantaalla jo noin puolet toimeentulotukea saavista on vieraskielisiä.
Suomessa esimerkiksi viiden lapsen perhe saa erilaisina tukina puhtaana käteen lähes 4 500 euroa, minkä lisäksi vuokrat sekä sähkö- ja vesilaskut hoidetaan valtion kassasta.
Suomi- veron maksaja on ulkomaalaisten elättäjä hyvässä e-lämässä- Anonyymi
Tulihan se sieltä!
Paljonko saisi suomalainen viiden lapsen perhe, jos sellainen olisi jossakin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulihan se sieltä!
Paljonko saisi suomalainen viiden lapsen perhe, jos sellainen olisi jossakin?niin mutta mitä se tähän kuuluu että suomalainen
ei suomalaista voi ajaa Suomesta loisimasta
mutta matun voi tai pitäisi ottaa
tässähän pönttötäti kirjoittelee omia älyvapauksiaan tulihan se sieltä
- Anonyymi
sosdemtäti on tehnyt hikisen nollafirman kanssa sopimuksen
että ei mene eduskuntaan kuukauden aikana vaikka maksetaan täysi palkka
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/699ea159-c5cc-4dc2-a8c6-02d9aa748ea3
täti perustelee poissaoloaan ettei kiinnosta hyvän elämä on muualla kuin jossainpskahommissa
että näin hänestä tuntuu
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223027- 392627
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381493- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125903- 32816
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621