Syksyn yhteishaku

ex-abi

Eli lukio on käyty ja valkolakki saatu, myös kevään yhteishakuun hain..hakemiini kouluihin en tule pääsemään koska en niihin halunnut enkä tosissaan pääsykokeita ottanut..kun en halunnut vielä mihinkään kouluun,intti tulossa ym..

Siis,meillä jotka eivät pääse mihinkään oppilaitokseen, niin meillä ilmeisesti jatkuu tämä "pakkohaku", vai kuinka?
Ja milloin on syksyn yhteishaun aika?

Kiitos avusta jo etukäteen :)
Hyvää kesän jatkoa!

7

1177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoska

Sykysllä on tosiaan PAKKO hakea. Ja hakemisen lisäksi pitää myös käydä pääsykokeissa, jos ei muuten kiinnosta niin ainakin piirtämässä kukka paperiin. Jos et käy pääsykokeessa, niin työkkäri katsoo, että olet laiminlyönyt yhteishakuvelvoitetta ja joudut karenssiin 25-vuotiaaksi asti. Itse tein sen virheen, että hain syksyllä mutten käynyt kokeessa, joten karenssissa ollaan ja päivärahaa ei tipu.

Tarkemmat aikataulut sun muut löydät www.amkhaku.net-sivuilta.

Huom! Syksyn yhteishaussa on mukana vain murto-osa kouluista, joten koulutustarjonta on erittäin paljon suppeampaa.

• wa_

En osaa sanoa millä tavalla tuo armeija sotkee nuita pakkohaku kuvioita (kannattaa kysyä työkkäristä), mutta ainakin noin muuten syksyn haku on pakkohaku, jos sinulla ei ole opiskelupaikkaa, työtä tai jos et ole työharjoittelussa... siis jos mielit saada työmarkkinatukea. Ja pakko on hakea siihen asti kunnes saat opiskelupaikan, täytät 25 vuotta tai työssäoloehto täyttyy (korjatkaa jos olen väärässä).

Olethan ilmoittautunut heti lakin saatuasi työkkäriin? Sillä odotusaika lähtee kulumaan vasta kun olet ilmoittautunut ja vaikka hakisit pakkohaussakin, niin rahaa ei tipu ennen kuin viisi kuukautta ilmoittautumisesta on kulunut. Ja ihan mielenkiinnosta voit käydä lukemassa seuraavaa keskustelua työmarkkinatuesta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=640&posting=22000000009147269

Syksyn yhteishaun hakuaika keväällä 2006 alkavaan koulutukseen on 19.9.-30.9.2005. Hakemusten on oltava perillä viimeistään 30.9.2005 klo 16.15.

PS. Kun haet pakkohaussa, jos sinut kutsutaan sinun täytyy mennä kokeisiin ja osallistua jokaiseen kokeen vaiheeseen (koepaperiin kannattaa kirjoittaa myös nimi ;) kukkien piirtelyn lisäksi ), jos saat paikan, se täytyy ottaa vastaan.

• opiskelee

kansanopistossa vuoden opinto linjalla, onko silloin pakkohaun alainen? Itselläni kävin niin myös, että hain joihinkin ammattikorkeakouluihin (kävin pääsykokeissa 2 paikassa) ja yliopistoon(kävin pääsykokeissa 1 paikassa), mutta en tainnut päästä... Nyt sitten sain paikan vuodeksi kansanopistosta. Tietenkin haen syksyllä(amk) ja ensi keväänä(yliopisto amk), mutta kyselen vielä, että kuulunko pakkohaun piiriin?

• wa_
        opiskelee kirjoitti:

kansanopistossa vuoden opinto linjalla, onko silloin pakkohaun alainen? Itselläni kävin niin myös, että hain joihinkin ammattikorkeakouluihin (kävin pääsykokeissa 2 paikassa) ja yliopistoon(kävin pääsykokeissa 1 paikassa), mutta en tainnut päästä... Nyt sitten sain paikan vuodeksi kansanopistosta. Tietenkin haen syksyllä(amk) ja ensi keväänä(yliopisto amk), mutta kyselen vielä, että kuulunko pakkohaun piiriin?

Mielestäni jos sinut mielletään opiskelijaksi ja saat opintotukea yms. niin sinun ei tarvitsisi hakea pakkohaussa. Ystäväni opiskelee Pieksämäellä lastenhoitajaksi varmaan juuri saman tyyppisessä kansan-/kristillisessä opistossa ja hän ei ainakaan kuulu pakkohaun piiriin. Ja jos esim. opiskelet vuoden aikana johonkin ammattiin esim. koulunkäyntiavustajaksi, niin sinun ei tarvitse enää koskaan hakea pakkohaussa. Eli siis voit hakea jos haluat, mutta koska sinulla periaatteessa on opiskelupaikka, mikään pakko ei ole hakea.

Näin minä käsitin, kysykää ihmeessä työkkäristä, jos jokin jää epäselväksi :)

• entä
        wa_ kirjoitti:

Mielestäni jos sinut mielletään opiskelijaksi ja saat opintotukea yms. niin sinun ei tarvitsisi hakea pakkohaussa. Ystäväni opiskelee Pieksämäellä lastenhoitajaksi varmaan juuri saman tyyppisessä kansan-/kristillisessä opistossa ja hän ei ainakaan kuulu pakkohaun piiriin. Ja jos esim. opiskelet vuoden aikana johonkin ammattiin esim. koulunkäyntiavustajaksi, niin sinun ei tarvitse enää koskaan hakea pakkohaussa. Eli siis voit hakea jos haluat, mutta koska sinulla periaatteessa on opiskelupaikka, mikään pakko ei ole hakea.

Näin minä käsitin, kysykää ihmeessä työkkäristä, jos jokin jää epäselväksi :)

kun tämä kansanopiston linja(kasvatustiede), johon olen menossa ei ole sellainen, joka on ammattin valmistava... Kuulunko sitten pakkohaun piiriin? Miten tämä amk:n peruutuspaikoille hakujuttu menee? Täytyykö minun ahkerasti soittaa sinne hakutoimistoon vai ilmoittavatko, kun olen päässyt sinne peruutuspaikalle?
        -Kansanopistoon menevä-

• Syksyn 2005 YO
        entä kirjoitti:

kun tämä kansanopiston linja(kasvatustiede), johon olen menossa ei ole sellainen, joka on ammattin valmistava... Kuulunko sitten pakkohaun piiriin? Miten tämä amk:n peruutuspaikoille hakujuttu menee? Täytyykö minun ahkerasti soittaa sinne hakutoimistoon vai ilmoittavatko, kun olen päässyt sinne peruutuspaikalle?
        -Kansanopistoon menevä-

Eli pääsen ylioppilaaksi nyt tulevana syksynä. Pitääkö minunkin osallistua jo syksyn pakkohakuun, vai riittääkö, että keväällä haen vasta?

• wa_
        Syksyn 2005 YO kirjoitti:

Eli pääsen ylioppilaaksi nyt tulevana syksynä. Pitääkö minunkin osallistua jo syksyn pakkohakuun, vai riittääkö, että keväällä haen vasta?

Minusta tuntuu, että olet syksyllä kirjoittaneena samassa tilanteessa kuin keväällä kirjoittaneet syksyn haun kanssa. Eli kun syksyn haku on käynnissä olet käyttännössä vielä opiskelija ja kyseinen haku ei ole sinulle pakollinen, mutta sitten taas kevään haun aikaan olet jo saanut yo-todistuksen käteen ja sinun on periaatteessa pakko hakea kolmeen ammatilliseen koulutukseen (joista yhden voi korvata yliopistohaulla) sillä olet työtön työnhakija, jolla ei ole vielä ammatillista koulutusta. Eli ei ole pakko hakea, mutta saat jos haluat. Tarkista vielä työkkäristä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe