Sanonta "suden hetki" viittaa aamuyön tunteihin, noin kello 3–5, jolloin ihmisen uskotaan olevan heikoimmillaan, ja joka on alun perin peräisin muinaisesta kansanuskosta, jossa sudet liitetään pimeään ja vaaraan. Ilmaus yleistyi Suomessa
1960-luvulla, osittain Ingmar Bergmanin samannimisen elokuvan ja pohjoismaisen taustalla olevan mytologian vaikutuksesta.
Alkuperä ja merkitys:
Vanha uskomus: Uskomus juontaa juurensa ajasta, jolloin ihmisen uskottiin olevan heikoimmillaan aamuyöllä, ja jolloin sairaudet ja kuolemantapaukset yleistyivät, vartsi.net.
Kansanperinne: Sutta pidettiin pimeän ja vaaran symbolina, jolloin se saalisti.
Fyysinen heikkous: Tähän kellonaikaan ihmisen elimistön elintoiminnot ja ruumiinlämpö ovat alhaisimmillaan ennen päivän uuden rytmin alkamista, mikä tekee ihmisestä haavoittuvaisemman.
Nykyaikainen käyttö:
Yleistyminen: Ilmaus yleistyi 1960-luvulla, vaikka se kuulostaa vanhalta ja mytologiselta.
Bergmanin elokuva: Yksi syy ilmauksen tunnettuuteen on Ingmar Bergmanin vuonna 1968 ilmestynyt elokuva, jonka ruotsinkielinen nimi on Vargtimmen.
Kulttuurinen vaikutus: Suden hetki on kiehtonut taiteilijoita, ja sitä ovat hyödyntäneet useat elokuvat, musiikkialbumit ja taideteokset.
Tekoäly selittää "suden hetkeä", josta jossain ketjussa oli kysymys
3
107
Vastaukset
- Anonyymi
Suden hetki tarkoittaa aikaa varhain aamuyöllä noin kello 3.00–5.00, jolloin ihmisen ajatellaan olevan heikoimmillaan. Jo muinaiset roomalaiset arvelivat, että suden hetkellä useampi ihminen kuolee sairauteen tai vanhuuteen kuin muina aikoina vuorokaudesta.
(Wikipedia)
Onkohan "suden hetkeä" kutsuttu nimenomaan suden hetkeksi antiikin aikana,
koska on tietoa., ettei se olisi kovinkaan vanha sanonta.
Tekoälyyn ei voi 100 prosenttisesti luottaa, jos edes 50 prosenttisestikaan.- Anonyymi
Kuullut olen, että siksi suden hetki,
koska usein juuri siihen aikaan pakkas öinä sudet ulvoivat.
Samoihin aikoihin ne hyökkäävät lammas- ja porolaumoihin, pimeän ja hämärän
turvin.
- Anonyymi
Kopioijien ottelu
Aloitus on kopioitu tekoälystä AI
Vastaus Wikipediasta
Ottelu
AI - Wiki
Kumpikaan kopioija ei tiedä asiasta mitään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait223027- 392627
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381493- 841350
- 631251
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40999Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.125903- 32816
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi29663Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan59621