182 euroa kuukaudessa on ympärivuorokautisessa palveluasumisessa olevalle ikääntyneelle on lain mukaan jäätävä vähimmillään käyttövaraa asiakasmaksun jälkeen.
Käyttövara on tarkoitettu esimerkiksi vaatteiden, hygieniatuotteiden ja silmälasien hankintaan. Lisäksi siitä tulee maksaa vaikkapa puhelinlasku, parturi- tai kampaajamaksu, jalkahoito ja fysioterapia.
Asiakasmaksu määräytyy nettotulojen mukaan. Se on maksimissaan 85 prosenttia nettotuloista, joista on tehty vähennykset kuten vuokra, lääkkeet ja edunvalvojan palkkio.
Tässä linkissä on paljon lisää tietoa:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011461079.html
Hoivan hinta jopa 85 % tuloista
57
302
Vastaukset
- Anonyymi
Siinäkin on liikaa dementikoille jätettäväksi, joila ei ole puhelinta ja vaatteet talosta.
- Anonyymi
Hups.
Johan tulevaisuuden tilanteen itsellesi ennustit.
Viestisi vaikuttaa jo alkavaa dementiaa sairastavan kirjoittamalta.
Dementikko tarvitse silmäalseja, jalkahoitoja, hierontaa, kampaajaa, matkoja, jne. ihan kuin kuka tahansa ikääntynyt.
En tiedä kuinka on palvelutaloissa, pitääkö niissäkin osta itse Wc paperi, shampoot, saippuat, pesunesteet, ihovoiteet, housuvaipat, jne.
Kuinka sinä ne kustantaisit, jos noista pitäisi kuukausikustannukset riittää siitä ;
liiasta,
josta mainitsit? - Anonyymi
Taidat olla politikko ja tään mummelin rahat täytyy uhrata rikkaille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hups.
Dementikko tarvitse silmäalseja, jalkahoitoja, hierontaa, kampaajaa, matkoja, jne. ihan kuin kuka tahansa ikääntynyt.
En tiedä kuinka on palvelutaloissa, pitääkö niissäkin osta itse Wc paperi, shampoot, saippuat, pesunesteet, ihovoiteet, housuvaipat, jne.
Kuinka sinä ne kustantaisit, jos noista pitäisi kuukausikustannukset riittää siitä ;
liiasta,
josta mainitsit?Wc paperi kuuluu hintaan, mutta shampoo ostetaan itse. Vuokra 15 neliön huoneesta täällä sisäsuomessakin loppuun 600€. Ei erikoisesti innosta tuo veron maksu. Porvarin persiiseen rahat valuu.....
Anonyymi kirjoitti:
Hups.
liiasta,
josta mainitsit?Wc-paperit on talon puolesta, mutta talouspaperi pitää itse ostaa
Talossa on yleisshampoo ja yleispesuaine käytössä
Herkkähipiäiselle ostetaan omat.
Ihovoiteet ostetaan itse.
Vaippoja saa ja vaihdetaan asukkaan kunnon mukaan.- Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Wc-paperit on talon puolesta, mutta talouspaperi pitää itse ostaa
Talossa on yleisshampoo ja yleispesuaine käytössä
Herkkähipiäiselle ostetaan omat.
Ihovoiteet ostetaan itse.
Vaippoja saa ja vaihdetaan asukkaan kunnon mukaan.Tietämässäni palvelutalossa, Wc paperi ostetaan itse, vaippoja vaihdetaan korkeintaan 4 kpl vuorokaudessa, omainen on vienyt lisä vaippoja, ja vaihtaakin käydessään.
Hygienia tuotteet omia.
Kosteuspyyhkeitä vie omistaja, suklaata, hedelmiä, juomia, ja muita välipaloja vie omistaja.
Asiakas sanoo olevansa tyytymätön makean jugurtin välipalaan, ja iltapalan toiseen jugurttiin.
Kaikki ei ole niin hyvää kuin asioita kiillotelemalla saadaan näyttämään.
Pyörätuolipotilaat eivät pääse huoneesta, ovi on lukossa.
Kun mainen tulee vierailulle, on pyydettävä joku avaamaan ovi.
Tuntuutuko vastaavan satasten vuokraa, sairaala peti ja lukittu ovi, asiakkaallaa muisti tallella, mutta osittainen halvaus vaikeuttaa omatoimisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietämässäni palvelutalossa, Wc paperi ostetaan itse, vaippoja vaihdetaan korkeintaan 4 kpl vuorokaudessa, omainen on vienyt lisä vaippoja, ja vaihtaakin käydessään.
Hygienia tuotteet omia.
Kosteuspyyhkeitä vie omistaja, suklaata, hedelmiä, juomia, ja muita välipaloja vie omistaja.
Asiakas sanoo olevansa tyytymätön makean jugurtin välipalaan, ja iltapalan toiseen jugurttiin.
Tuntuutuko vastaavan satasten vuokraa, sairaala peti ja lukittu ovi, asiakkaallaa muisti tallella, mutta osittainen halvaus vaikeuttaa omatoimisuutta.Erilaisten tavaroitten hinta riippuu siitä asuuko kunnallisessa vai ykistyisessä
palvelutalossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietämässäni palvelutalossa, Wc paperi ostetaan itse, vaippoja vaihdetaan korkeintaan 4 kpl vuorokaudessa, omainen on vienyt lisä vaippoja, ja vaihtaakin käydessään.
Hygienia tuotteet omia.
Tuntuutuko vastaavan satasten vuokraa, sairaala peti ja lukittu ovi, asiakkaallaa muisti tallella, mutta osittainen halvaus vaikeuttaa omatoimisuutta.Kauheaa !!!
Anonyymi kirjoitti:
Hygienia tuotteet omia.
Tuntuutuko vastaavan satasten vuokraa, sairaala peti ja lukittu ovi, asiakkaallaa muisti tallella, mutta osittainen halvaus vaikeuttaa omatoimisuutta.Kuka on omistaja joka vie suklaata ja hedelmiä?
Pyörätuolipotilas pitää nostaa kahden hoitajan voimin pyörätuoliin.
Ei hän itse siihen pääse.
Ovi on lukossa sairaita häiriköitä varten, joita tunkee huoneeseen.
Vievät kaukosäätimiä, kännyköitä ym.
Pelottavat sängyssä makaavaa asukasta.
Mielestäni siellä on turva ja turvarannekkeella saa apua.
Kun kotona ei mitenkään pärjää- Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Kuka on omistaja joka vie suklaata ja hedelmiä?
Kun kotona ei mitenkään pärjääSinä se tunnut tietävän kaiken kaikesta ja selitä aina muiden kommentteja.
Asuupa kunnallisessa tai yksityisessä, hintaa on ihan tarpeeksi.
Omaiset tietävät mitä henkilö mieliteokseen tarvitsee ja saa haluamaansa, joka ei ole vaarallista hänelle, eikä toivottavasti sivullisillekaan haittaa.
Voihan voi, on sinulla otsaa opettaa muita.
Kunnat hoitivat aiemmin kuntansa vanhukset vanhainkodissa, hintoja ei kannata edes vertailla. Äläkä nyt ala selittämään pahoinpitelyjä ja muita asioita, niistä ei ole aihetta kauhutarinoita puhua, eikä kehitellä.
Minä kuolen mieluummin metsään telttaan
kuin menen maksamaan hoivakotiin hoitamattomuudesta.
En kommentoi enempää, asiani on kerrottu . - Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Kuka on omistaja joka vie suklaata ja hedelmiä?
Kun kotona ei mitenkään pärjääTiedätkös, on tuollakin käytössä nostoteline, jolla ihminen nostetaan ylös, ja yksi pieni nainen saa isonkin miehen pyörätuoliin.
Olen jopa nähnyt sen käytössä! Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkös, on tuollakin käytössä nostoteline, jolla ihminen nostetaan ylös, ja yksi pieni nainen saa isonkin miehen pyörätuoliin.
Olen jopa nähnyt sen käytössä!Olen itsekin nostanut yksin ison miehen pyörätuoliin.
Niin kauan se toimii, kun asukkaalla on käsivoimia.
Kun asukkaan voimat hiipuvat, tarvitaan nostoliina ja nostolaite sekä kaksi hoitajaa.
Ihan talon sääntöjen mukaan- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se tunnut tietävän kaiken kaikesta ja selitä aina muiden kommentteja.
Asuupa kunnallisessa tai yksityisessä, hintaa on ihan tarpeeksi.
Omaiset tietävät mitä henkilö mieliteokseen tarvitsee ja saa haluamaansa, joka ei ole vaarallista hänelle, eikä toivottavasti sivullisillekaan haittaa.
Voihan voi, on sinulla otsaa opettaa muita.
Kunnat hoitivat aiemmin kuntansa vanhukset vanhainkodissa, hintoja ei kannata edes vertailla. Äläkä nyt ala selittämään pahoinpitelyjä ja muita asioita, niistä ei ole aihetta kauhutarinoita puhua, eikä kehitellä.
Minä kuolen mieluummin metsään telttaan
kuin menen maksamaan hoivakotiin hoitamattomuudesta.
En kommentoi enempää, asiani on kerrottu ."Sinä se tunnut tietävän kaiken kaikesta ja selitä aina muiden kommentteja."
Kävin yli 7 vuotta omaiseni luona hoivassa 2krt/vko kunnallisella
Siellä tuli nähtyä melkoisen paljon palvelukodin toiminnasta.
Yksityisessä hoivassa kävin toista omaistani tapaassa myös usein 4 vuoden aikana.
Olen myös itse ollut hoivakodissa harjoittelijana ja ollut mieheni omaishoitaja.
Jotain olen näistä oppinut.
Hoidot olivat samantasoisia kummassakin paikassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sinä se tunnut tietävän kaiken kaikesta ja selitä aina muiden kommentteja."
Kävin yli 7 vuotta omaiseni luona hoivassa 2krt/vko kunnallisella
Siellä tuli nähtyä melkoisen paljon palvelukodin toiminnasta.
Yksityisessä hoivassa kävin toista omaistani tapaassa myös usein 4 vuoden aikana.
Olen myös itse ollut hoivakodissa harjoittelijana ja ollut mieheni omaishoitaja.
Jotain olen näistä oppinut.
Hoidot olivat samantasoisia kummassakin paikassaEivät ole. Sinulla ei kokemusta kuin parista paikasta ja vaikka olisi
kymmenestä, ei ole totta, että hoivan taso on samantasoista "kummassakin
paikassa". Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole. Sinulla ei kokemusta kuin parista paikasta ja vaikka olisi
paikassa".Kirjoitan niistä mitä olen nähnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole. Sinulla ei kokemusta kuin parista paikasta ja vaikka olisi
paikassa".Juu ei ole.
Selvä ero kunnallisen ja yksityisen palveluntarjoajan välillä.
Siis yksityinen monin kerroin parempi.
Äitini sairasti alzheimeria ja oli alussa julkisella puolella ja oli makuuhaavoja, rannemurtumia, hiukset ja kynnet hoitamatta yms.
Kun siirtyi yksityiselle niin makuuhaavat hävisivät, hiukset kammattu ja kynnet hoidettu.
Oli hahvitteluja myös omaisille, jouluna, syntymäpäivänä, monta kertaa vuodessa.
Isäni ajatui myös palvelutaloon ja alussa kyseinen paikka oli julkinen ja taso sen mukainen ja alle vuoden päästä se yksityistettiin, eli tarkalleen sama paikka mutta yksityinen toimija.
Eron huomasi heti, retkiä, erillaisia tapahtumia, synttärikakut ja kahvit talon puolesta, kahvikärryt keksineen omaisten ja asukkaan käytössä jne.
Eli julkinen huomattavasti huonompi 10v kokemuksella.
- Anonyymi
Porvari on perseestä. Itse eivät osaa mitään, mutta kansa täytyy palvella heitä selkä nimellä. Suomi on Pirun hallinassa.
Vuosi sitten omaiseni oli kunnallisessa Ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodissa.
Rahaa jäi omaan käyttöön 167 euroa.
Siitä rahasta maksettiin myös lääkkeet.
Esim tammikuussa saattoi lääkelasku olla 300 euroa.
Silloin otettiin omat säästötilirahat käyttöön.- Anonyymi
Köhänä on ongelma, että joutuu miettimään paljon rahaa, mutta siten, ettei osaa lisätä sitä
- Anonyymi
En mieti asiaa, vielä, koska
pyrin elämään 2050-luvulla vielä järjissäni eli kerään omaisuusmassaa yli 20 vuotta vanhuutta varten. Tunsin vanhan professorikaverin joka 105-vuotiaana työnsi naisten kuulaa kilpailuissa (hän sai orpoeläkkeellä käytyä oppikoulua). Itse sain lapsena raskaampaa nuorten kuulaa noin 13 m
Olen saanut yläverenpaineen noin 15 mmHg alas. Luultavasti
yhdellä aminohapolla (hapettumista estävällä pelkistäjällä) ja yksinkertaisesti vihanneksia lisäämällä (puolitin jo ennenkin pienet verenpainelääkkeet)- Anonyymi
Toivossa on hyvä elää, sano lapamato.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivossa on hyvä elää, sano lapamato.
Se että lääkärit eivät elä vanhoiksi johtuu siitä, että he ovat ...
Tämä antaa taviksille virheellisen käsityksen, ettei korketasoiseen vanhuselämään pääse, kun ...
- Anonyymi
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja eläkkeet on muhkeita ministereillä.
- Anonyymi
182 euroa on liian vähän omaan käyttöön. Ei se riitä edes välttämättömiin
kuluihin, jotka itse maksat omasta pussistasi "hoivan" päälle.
Siitä ei sen vertaa jää, että pääsisi sukulaisiin, jos joku auttaisi junaan tai bussiin,
eikä lastenlapsille ole vitosta antaa synttärinä tai pienen pientä
joululahjaa. Kun vaatteet ovat kuluneet ei uusia ole varaa ostaa.Kävin omaiseni kanssa virkistystaksilla mökillä, terassilla kahvilla, kaupassa jne.
Voi anoa sosiaalista virkistysmatkoja.Maksaa bussimaksun verran.
Tilasin verkosta edullisia vaatteita isolle miehelle.
T-paitoja, osta kolme maksa kaksi, systeemillä.
Kun ei kotiikaupungista saanut niin isoja kokoja.
Pidimme hänelle syntymäpäiviä, nimipäiviä ja vieraat toivat rahalahjat.
Niillä kuitattiin vaatteet ja parturit.
Toppiksen kun kerran ostaa, se menee monta vuotta.
Samoin moni muu ostos.
Jos rahat eivät riitä lääkkeisiin, niin sosiaalista voi anoa maksusitoumuksen.
- Anonyymi
Työväenluokkaunainen sananjalkalasku
"Käärinliinoissa ei ole taskuja ja eläkkeet on muhkeita ministereillä" - Anonyymi
Vaikka on kallista, aina on olemassa ihmisiä joiden on nuo palvelut ostattava, jalaskut maksettava.
Kuitenkin, jos omat varat eivät eitä riitä, kaikille kuulemma taataan hoivaa ja hoitoa kuolemaan asti.
Varatonkaan ei jää kanoottiin merelle!Kaikki saavat hoivaa, näin se on Suomessa.
Kunnallinen on edullisempi kuin yksityinen.
Suomessa on hyvin asiat.- Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Kaikki saavat hoivaa, näin se on Suomessa.
Kunnallinen on edullisempi kuin yksityinen.
Suomessa on hyvin asiat.Yksityinen aivan saman hintainen, sote maksaa erotuksen tai oikeastaan sote pääsee halvemmalla yksityisen pyörittäessä palvelutaloa.
Esim. rovaniemellä oli muutama vuosi sitten tilanne että julkinen hoiva oli yli tuplat kalliimpaa.
Isä oli alussa julkisella ja myöhemmin yksityisellä ja tarkalleen sama summa jäi tuloista käyttövaraa.
- Anonyymi
Tuo ap:n aloitus ,että hoivakodissa maksaa VAIN 85% eläkkeestä on keskivertoeläkeläisellä todella vähän. Tietty jos on huisin iso eläke ,niin sit menee euroja enempi.
MUTTA, harvapa meistä pääsee nykyaikana kunnalliseen ,noin halpaan ympärivuorokautiseen hoitoon , vaikka sitä tarvisisikin.
Jos, on pitkällekin dementoitunut, ei vaan pääse, ”kotiapu” käy 10min pätkissä katsomassa , että hengittääkö.
Siinähän makaat ulostevaipoissa väliajat ja ruoka pitkin pöytiä ,kun et ymmärrä syödä. Lähdet ulos harhailemaan sisävaatteilla vaikka olisi talvi.
Ne joilla on pätäkkää, omaiset vie yksityilille hoitopaikoille ja rahaa kuluu tililtä 4000-6000e kuukaudessa. Tämä on tämän päivän tosiasia.
Kertokaa ,jos jollakin on omainen kunnallisessa edullisessa ( vain 85% eläkkeestä) hoivapaikassa, vaikka ei ole ihan dementoitunut.
Itse en tiedä ketään.Omaiseni oli yli 7 vuotta kunnallisessa Ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodissa.
Hän halvaantui 68-vuotiaana.
Asui yksin, poikamies
Kuntoutus sairaalassa ei tehonnut.
Hän oli 3 kk sairaalahoidossa ja anomuksemme jälkeen pääsi peruskorjattuun palvelutaloon.
Oma huone, kylpyhuone, jääkaappi, sähkösänky, yöpöytä.
Liinavaatteet talon puolesta.
Ruoat, siivous, pyykkäys, hoitopalvelut
sisältyivät hintaan.
Hinta oli tuo 85% verotettavista tuloista.
Itselle jäi loppuaikana 167 Euroa.
Sillä siis ostetaan myös lääkkeet.
Omaiseni nukkui pois rauhallisesti omassa sängyssään 76 vuotiaana.
Mielestäni hoiva oli keskimäärin erinomaista.
- Anonyymi
85% eläkeestä Hoitokotiin ei riitä.sairaudesta riipuen Hoitokoti vetää Sairaan kotikunnasta Hoitokulu korvauksia jopa 2700.€/kk.Sairaan saadessa Kelalta hoitotukea 380€/kk,Tämäkin menee hoitokotiin.Totta 15% jää sairaalle itselleen/kk
työeläkeestä riipuen. En jatka saatavat PERIJÄT viisastua liikaan. - Anonyymi
Tarviiko jäädä omaan käyttöön mitään jos hoidetaan kokonaisvaltaisesti.
Omaan käyttöön jäävällä rahalla maksettiin lääkkeet, loppuvuonna olivat edullisia, kun tuli katto täyteen.
Ostettiin asukkaan toivomuksesta jääkaappiin juomia, hedelmiä.
Pakkaseen jäätelöä, kääretorttua.
Ostettiin dvd- soitin ja siihen musiikki- cd levyjä ja kotimaisia leffoja.
Ostettiin kännypöytäpuhelin ja siihen prepaid
Oli monet hautajaiset, ja niihin hommattiin hautajaisvaatteet.
Kaikki verkosta, kun tarvittiin isot koot.
Parturi, jalkahoitaja kävivät 3. kuukauden välein.
Taxia käytettiin kun mentiin toista omaista katsomaan toiseen yksityiseen hoivakotiin.
Jotain viemisiä vietiin mukana.
Taxilla käytiin paljonkin mökillä ym.
En tiedä miten nämä hoidettaisiin kokonaisvaltaisesti?- Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Omaan käyttöön jäävällä rahalla maksettiin lääkkeet, loppuvuonna olivat edullisia, kun tuli katto täyteen.
Ostettiin asukkaan toivomuksesta jääkaappiin juomia, hedelmiä.
Pakkaseen jäätelöä, kääretorttua.
Ostettiin dvd- soitin ja siihen musiikki- cd levyjä ja kotimaisia leffoja.
Ostettiin kännypöytäpuhelin ja siihen prepaid
Oli monet hautajaiset, ja niihin hommattiin hautajaisvaatteet.
Kaikki verkosta, kun tarvittiin isot koot.
Parturi, jalkahoitaja kävivät 3. kuukauden välein.
Taxia käytettiin kun mentiin toista omaista katsomaan toiseen yksityiseen hoivakotiin.
Jotain viemisiä vietiin mukana.
Taxilla käytiin paljonkin mökillä ym.
En tiedä miten nämä hoidettaisiin kokonaisvaltaisesti?Ikänsä tehnyt työtä on jäänyt sukanvarteen satoja tuhansia euroja, omaisuutta jos ei ole juopotellut, elänyt siivotonta elämää.
Anonyymi kirjoitti:
Ikänsä tehnyt työtä on jäänyt sukanvarteen satoja tuhansia euroja, omaisuutta jos ei ole juopotellut, elänyt siivotonta elämää.
Niin, mutta mitä sitten?
Omaisuuteen ei kosketa, vain verotettavaan tuloon.
Ainakin vielä on asia näin.
Tuohon on yritetty muutosta.
Eli kenellä on pankkitilillä paljon rahaa, maksaa itse hoitonsa.
Jos ei riitä, myy omaisuutensa.- Anonyymi
Leskel71 kirjoitti:
Niin, mutta mitä sitten?
Omaisuuteen ei kosketa, vain verotettavaan tuloon.
Ainakin vielä on asia näin.
Tuohon on yritetty muutosta.
Eli kenellä on pankkitilillä paljon rahaa, maksaa itse hoitonsa.
Jos ei riitä, myy omaisuutensa.Ei ei.
Jos omaisuutta niin se lahjoitetaan lapsille jolloin ei ole omaisuutta mitä syödä ja on samalla viivalla täysin tyhjätaskujen kanssa.
Tuo ihmisten omaisuuden kimppuun käyminen ei auta yhteiskunnan kustannuksissa mitään.
Minäkin olen suunitellut sote ehtoa lahjoitukseen, eli hallintaoikeus omaisuuteen vain niin pitkään kun pystyy asumaan omillaan, sen jälkeen olen köyhä kuin kirkonrotta ja 400 000€ omaisuus katoaa.
- Anonyymi
Olis hyvä kuulla ,miten jonkun hoitomenot menee TÄNÄ PÄIVÄNÄ ympärivuorokautisessa hoivakodissa.
- Anonyymi
Syökää, huokaa sumeilematta,,sitä pitkää elämään on pöhköä tavoitella jäädäkseen surkeisiin oloihin makailemaan.
Joo, kannattaa tuhlata koko omaisuus.
Matkustella, juhlia, ottaa ilo irti elämästä.
Kun ja jos vielä jaksaa.
Huilataan vasta haudassa.
- Anonyymi
No jos on leipää ja lämmintä tarviiko sitä muuta?
- Anonyymi
Tässä niitä esimerkkihintoja.
Hinnat vaihtelee, ja taso!
https://mainiokodit.fi/asumaan-mainiokoteihin/palvelumaksut/hinnat-hyvinvointialueille
Ympärivuorokautinen palveluasuminen
sisältäen hoivan ja ateriat, 0,7 mitoitus 219,00- Anonyymi
Jos asiakkaan eläke on noin 1700 €
ja siitä otetaan 85%
paljonko yhteiskunta maksaa asiakkaan hoivakodille?
Että se niistä maksuista.
Yllä oleva hintataso tietää liki 7000 € kuukauden laskuna. 0,7 mitoituksella,.
Mikä sitten se mitoitus lieneekään!
- Anonyymi
Tulee meistä kallista "maatuvaa maahan pantavaa, tai poltettavaa" hoitokoti asumisen jälkeen!
Moneen kertaan yhteiskunta ennättää maksaa niitä Meidän maksamia veroja, jollekin palveluntuottajalle.
On aikoihin eletty.
Hyvä kun saa asua kotona omilla varoillaan. - Anonyymi
Iltasanomissa , siis nettilehdessä, oli tuo kirjoitus ,että kun menee 85% eläkkeestä, niin siinä on 10 kohtaa ,miten asiaa voi helpottaa, mutta se oli maksumuurin takana, IS+ sis. Tietääkö joku tai on ostanut lehden.
- Anonyymi
Ei kai sitä juuri voi helpottaa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai sitä juuri voi helpottaa ?
Hävittää omaisuutensa!
"Jos talous on kuralla, kannattaa ottaa yhteyttä omaan hyvinvointialueeseen. Hyvinvointialue arvioi, täyttyvätkö edellytykset maksun huojentamiselle. Sitä ennen täytyy kuitenkin olla haettuna kaikki ensisijaiset etuudet, kuten asumistuki ja hoitotuki."
Leskel71 kirjoitti:
"Jos talous on kuralla, kannattaa ottaa yhteyttä omaan hyvinvointialueeseen. Hyvinvointialue arvioi, täyttyvätkö edellytykset maksun huojentamiselle. Sitä ennen täytyy kuitenkin olla haettuna kaikki ensisijaiset etuudet, kuten asumistuki ja hoitotuki."
"Laissa on pykälä, joka velvoittaa hyvinvointialuetta alentamaan tai jättämään kokonaan perimättä kaikki sosiaalihuollon palveluista määrätyt maksut."
- Anonyymi
1.Eläkkeensaajan asumistuki
2.Hyvinvointialueen palveluseteli. 3.Lääkekorvaukset
4.Omaishoidon tuki. 5.Kotitalousvähennys
6.Toimeentulotuki
7.Omaishoitovapaa
8.Omaishoitajan työhuonevähennys. 9.Omaishoitajan matkakustannukset
10. Eläkettä saavan hoitotuki
11. Matkakatto
- Anonyymi
Ihmisen on luovuttava melko pian omasta asunnostaan,
jos on vuokralla, siihen ei jää rahaa, ellei ole säästöjä.
Ihminen voi haluta pitää kotiaan vielä vähän aikaa
heikossa toivossa, että voisi palata kotiin, vaikkei ei ole järkeä
pitää omaa asuntoa enää.
Voi olla kova paikka henkisesti jättää kotinsa ?
Omistusasunto on eri eri asia miten sen kanssa toimii.
Tuttavani piti sitä jonkun aikaa ja pääsi hoivakodista sinne joskus
käymään, olemaan hetken aikaa, muutaman tunninkin.
Se lämmitti hänen sydäntään. Sukulaiset olivat tulleet sinne häntä
tapaamaan ja kattaneet kahvipöydän Koti on aina koti. - Anonyymi
Kaikista asioista saa selkoa, kun tääll kysyy!
Parempi tapa on lähettää kysely Hyvinvointialueelle, jossa asuu.
Tai suoraan Kelalle, mutta siellä' ei anneta ohjeita kuinka voit vältellä maksuja!
Tämä on formaatti jossa joku tietää kaikesta kaiken ja muut sen mitä haluavat muille tiedoistaan jakaa.
Luottaa ei oikeastaan voi muuhun kuin virallisiin tahoihin.
Älkää nyt alkako sanomaan vuokra asuntojanne irti, vaikka sitäkin neuvottiin.
Älkää myykö asuntoanne, pian olette ulkona siitäkin.
Omistan asuntoni ja tämän saa viedä kuka tahansa kun kuolen. Kuollut ei tarvitse kuin hautapaikan.
Perilliset eivät tätä tarvitse, eikä myynnillä saa edes vuoden vuokria maksettua!
Näin on näreet.- Anonyymi
Ei, köhän tuhkan voi viskata valittuun paikkaan mäkeen tai juoda teenä. Köhän hautapaikkaa ei voi. Eikä tarvit sekaan vain astiaan
- Anonyymi
Työväenluokkaiset kuluttajat käyttävät sikansa sosiaalitukien etsimiseen, maanviljelijät maataloustukien jne
Ettei tarvitse itse maksaa
Minä etsin porsaanreikiä Trumpin talousoperaatioista, amerikkalaisten osakkeiden euforiasta ja pienemmissä määrin verotuksesta, jotta voin välttää mak samasta syystä
Kaikki voitamme
Jos aikaa jää, tuskin jää, lopuksi mietimme, kuka meidän hulppeat voittomme maksaa vai tuleeko vuolas virta tyhjästä on paha uskoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033913
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se492789- 1142619
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣392118Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu311900Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et291743- 271592
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2231559Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?841523- 221388