Joel Haahtelan essee: "Ajattelua pidetään Suomessa yhteiskunnallisena uhkana"

Anonyymi-ap

"Suomessa ei ole koskaan arvostettu ajattelua. Meillä ei ole edes intellektuellin
kulttuurin perinnettä tai edes halua luoda sellaista.
Usein mieleen nousee, että Suomessa suorastaan vihataan ajattelua,
että se on jonkinlainen yhteiskunnallinen uhka.
Tai ainakin se on kansanluonteeseen sopimatonta vääränlaista elitismiä,
muiden yläpuolelle asettumista, joka täytyy torpata heti,
kun ensimmäinen sivistyssana putoaa huulilta.

Asiantuntijoita sen sijaan arvostetaan. Suomi on asiantuntijoiden luvattu maa,
jossa kaikkein naurettavintakin asiaa kutsutaan kommentoimaan asiantuntija,
joka saapuu paikalle lausumaan puhki kuluneita latteuksia.

Kun kuuntelee asiantuntijoiden keskustelua, ajatukset on poimittu lähes poikkeuksetta valmiiden ajatusten marketista. Siis miten kuuluu sanoa,
mikä on korrektia. Mitään odottamatonta on turha odottaa.
Suurin kauhu liittyy siihen, että asiantuntijuus kyseenalaistetaan.
Taustalla häilyvät epäilemättä suomalaisen ihmisen perusongelmat: häpeän, epäonnistumisen ja joukosta erottautumisen pelko, mukautumisen pakko."

Lisää Haahtelan ajatuksia linkissä:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010197577.html

Eikö olekin mielenkiintoisia ajatuksia meistä ?
Mitä mieltä sinä olet ?

96

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taas suomalaisia mollaava aloitus! Mihin nikki jäi, kaislikkoonko?

• Anonyymi

En ole rekisteröitynyt.
        terv. aloittaja

• Anonyymi

Olen samaa mieltä noista asiantuntijoista. Minulla on usein aamu-tv auki, kun puuhastelen. Olen monesti ihmetellyt, kun ihan tavan arkipäiväistä ja itsestään selvää asiaa on kommentoimassa asiantuntija. Myös näitä itsestäänselvyyksiä on tutkittu ja tutkija kommentoimassa.

Minkähänlaista intellektuaalista kulttuuria Haahtela kaipaa? Herrainklubia? Minulle tulee oman aikansa intellektuelli Hans Selo mieleen.

Haahtelahan tietääkseni viettää pitkiä aikoja ulkomailla luostareissa, ajattelemassa.

(En lukenut vielä artikkelia, ehkä siinä oli vastaukset kysymyksiin mitä aprikoin.)

• Anonyymi

Taustatietoa lyhyesti sinulle.
        Lapsuutensa Haahtela asui Saimaan rannalla sijaitsevan Korvenkylässä.
        Sen keskipiste oli 1930-luvulla rakennettu Tiuruniemen tuberkuloosisairaala, jossa Haahtelan isä työskenteli lääkärinä.
        Lapsuuden ympäristö ja sen aiheuttama ulkopuolisuuden tunne ovat iskostuneet vahvasti Haahtelan mieleen.
        Isänsä tavoin Joel Haahtela kouluttautui lääkäriksi. Hän erikoistui psykiatriaan.
        Joulukuussa 2021 Haahtela vihittiin ortodoksisen kirkon diakoniksi. Hänen isoisoisänsä oli pappi, mutta Haahtelan valinta oli omien aikuisiässä tapahtuneiden pohdintojen tulos.
        Hän on kirjoittanut monta pienoisromaania ja mm. lukuisia esseitä eri medioihin.

• Anonyymi

Haahtela on lääkäri. Hänellä on vastaanotto ainakin pari kertaa viikossa
        muitten töittensä lisäksi. Tuskin hän kauhean pitkiä aikoja voi "viettää
        luostareissa".

• Anonyymi

Suomen harvat intellektuellit ovat siirtyneet majan majoille eikä uusia ole
      ilmaantunut. Yhteiskunta tarvitsee kriittisiä "äänitorvia", jotka tuovat
      kansalaisten ajatuksia ja mielipiteitä esille ja aikaansaavat keskustelua
      asioista. Intellektualismi ei ole mitään elitisimiä niinkuin se joskus
      ymmärretään tai halutaan ymmärtää.

Näin kertalukemisella voin yhtyä Haahtelan ajatuksiin. Yhteiskunnallinen
      keskustelu on vaimennut, mutta me tarvitsisimme sitä kyseenalaistamaan
      asioita ja näkemään asioita laajemmin eri näkökulmista, eri ihmisten
      ja kansanosien näkökulmista.

Syvällinen yhteiskunnallinen keskustelu loistaa poissaolollaan.
      Joskus sitä on ollut ja intellektuelleja oli kaikista kansankerroksista.
      Intellektuaalinen ajattelu ei ole korkeastikoulutettujen "yksityisomaisuutta"
      eikä korkeastikouluttautuminen ole sen edellytys.

Hauskakin maininta Haahtelalta oli se, että ajatteleva ihminen (muka) asettuisi
      muiden yläpuolelle ja siksi hänet täytyy torpata heti, kun ensimmäinen
      sivistyssana putoaa huulilta.

• Anonyymi

Joissakin maissa kirjailijat ovat "yhteiskunnan ääni".

Haahtela kritisoikin suomalaisia kirjailijoita:

"Entä sitten oman ammattikuntani edustajat, kirjailijat? Meidän on syytä katsoa peiliin.
      Suomalaiset kirjailijat pysyvät suurimmaksi osaksi hiljaa. Jos joku ajattelee jotain, hän ei ainakaan ajattele ääneen. Ehkä joku joskus raapustaa nimensä johonkin julkiseen poikkitaiteelliseen vetoomukseen, josta on ajateltava samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Mutta se ei ole ajattelua.

Kirjailijoiden on syytä katsoa peiliin.
      Perusasetus on, että kirjailija ei ota kantaa. Myös Kirjailijaliitto on oudon passiivinen. Emme kuule kannanottoja mihinkään todella tärkeään ja oleelliseen kysymykseen, paitsi jos kyseessä on raha.

Kirjailijaliitto voisi kuitenkin olla kansakunnan omatunto, joka ei kestä vääryyttä, eikä laiskaa ajattelua. Se voisi olla piikki lihassa, kulttuurielämän sykkivä sydän ja sielu."

• Anonyymi

Miksi kirjailijat ovat niin hiljaa ? Eivätkö he luota siihen, että heidän sanoillaan
        olisi painoarvoa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi kirjailijat ovat niin hiljaa ? Eivätkö he luota siihen, että heidän sanoillaan
        olisi painoarvoa ?

Ei ole enää "erno paasilinnoja".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olisi painoarvoa ?

Kirjalijat ovat viime vuosina olleet "pop".
        Mikään ei tunnu olevan niin hienoa kuin olla kirjailija.
        Siihen nähden heitä varmaankin kuunneltaisiin
        jos he herättäisivät keskusteluja tärkeistä asioista yhteiskunnassa,
        mutta todellakin: Miksi he ovat hiljaa ?

• Anonyymi

Ajattelu on " vaarallista". Se voi muuttaa maailmaa - paremmaksi.
      Myös ajattelematta oleminen on vaarallista, maailma voi
      jäädä ennalleen.

• Tuskin pystymme olemaan ajattelematta, ajatteleminen on ajanviettoa parhaimmillaan, saa pohtia synkkiä syviä, eri vaihtoehtoja ihan itsekseen.
      Suomessa on useita filosofisesti ajattelevia kirjailijoita ja muita samanhenkisiä, ainakin yksi poliitikko.

• Anonyymi

Näinhän se on, erilaisten asioitten pohdiskelu itsekseen on mukavaa ajankulua,
        vielä mukavampaa olisi joskus saada pohdiskella jonkun kanssa,
        mutta kaipaisitko sinä tai muut yhteiskunnallisen keskustelun "herättäjiä" ?
        Minä kaipaisin. Lehdissä on joskus kolumneja, mutta aniharvoin ne herättävät
        yleistä keskustelua, vaikka ne parhaimmillaan saavatkin lukijan pohdiskelemaan.

Mielestäni televisio olisi hyvä "alusta" keskustelua herättävälle ohjelmalle, jossa vieraina
        keskustelemassa ja kantaa ottamassa olisi eri alojen ihmisiä kulloisenkin ohjelman
        aiheesta riippuen.
        Kaipaan syvällisempää ajattelua nykymenoon. Jotain henkistä.
        Keskustelun ei tarvitse olla turhan vakavaa, mutta jotain syvällisempää kaipaa
        kaiken turhanpäiväisen vastapainoksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni televisio olisi hyvä "alusta" keskustelua herättävälle ohjelmalle, jossa vieraina
        keskustelemassa ja kantaa ottamassa olisi eri alojen ihmisiä kulloisenkin ohjelman
        aiheesta riippuen.

Hyvä kolumnisti mielestäni on Sixten Korkman

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011495428.html

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Kiitos Pertikki niin paljon Korkmanin kirjoituksesta !
        Luen ne aina suurella mielenkiinnolla ja olen lukenut hänen kirjansakin.
        Hän on yksi suosikeistani talousalalla,
        koska hänellä on inhimillisyys mukana ajattelussaan ja muutenkin laaja
        katsantokanta. Syvennyn itse jutun sisältöön paremmin huomenna,
        kun nyt pitää alkaa katsoa A-Studiota, jos aihe on kiinnostava.
        Yleensä on. Minulla on niin vanha telkkari, ettei siinä ole YLE Areenaa ja
        siinä toimii vain kuusi kanavaa, mutta niillä pärjään oikein hyvin,
        YLEn kanavat on parhaat. Pidän asiallisista ohjelmista enkä kovin paljon
        katsokaan telkkaria. Enimmäkseen lueskelen ja puuhaan jotain muuta pientä.
        Mukavaa iltaa sinulle !

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

EU on muutosten edessä. Sen piti olla "kauppaliitto" ja taata rauha Eurooppaan,
        koska samassa liitossa olevat harvoin hyökkäävät toistensa kimppuun,
        mutta Venäjä ei ole EU:ssa eikä ole eurooppalainen valtio, vaikka osa siitä on
        Euroopan puolella.
        EU:ssa ei oltu suhtauduttu riittävän vakavasti Venäjän uhkaan.

Kiinnitin huomiota Korkmanin esiintuomaan EU:n sisäisee ongelmaan:
        "Autoritaarista hallintoa tavoitteleva äärioikeisto on vahvistanut asemiaan Euroopassakin. Äärioikeisto halveksii edustuksellista demokratiaa heikkoutena. Riittävän vahvaan valta-asemaan päästyään se on vakava uhka vapaalle medialle, oikeusvaltiolle ja demokratialle."

Äärioikeiston uhka on myös vakava. Se vie EU:ta tuhon tielle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EU on muutosten edessä. Sen piti olla "kauppaliitto" ja taata rauha Eurooppaan,
        koska samassa liitossa olevat harvoin hyökkäävät toistensa kimppuun,
        mutta Venäjä ei ole EU:ssa eikä ole eurooppalainen valtio, vaikka osa siitä on
        Euroopan puolella.
        EU:ssa ei oltu suhtauduttu riittävän vakavasti Venäjän uhkaan.

Kiinnitin huomiota Korkmanin esiintuomaan EU:n sisäisee ongelmaan:
        "Autoritaarista hallintoa tavoitteleva äärioikeisto on vahvistanut asemiaan Euroopassakin. Äärioikeisto halveksii edustuksellista demokratiaa heikkoutena. Riittävän vahvaan valta-asemaan päästyään se on vakava uhka vapaalle medialle, oikeusvaltiolle ja demokratialle."

Äärioikeiston uhka on myös vakava. Se vie EU:ta tuhon tielle.

Uusnatsien nousu on kamalaa ja oli järjetöntä Suomessa ottaa niitä hallitukseen.
        Tulos on nähtävissä. Kaikki on päin peetä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uusnatsien nousu on kamalaa ja oli järjetöntä Suomessa ottaa niitä hallitukseen.

Keski-Euroopass Suomen hallitus tunnetaan kauhukabinettina,
        koska PS on siinä mukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se oli Orpon valinta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aiheesta riippuen.

Tämä Suomi24 keskustelualustana ei ole kaikista kiitollisin paikka
        älykkäille keskusteluille. Valitettavasti.

• Anonyymi

itsekseen ajattelu on tärkeää ja, jos ei tiedä juuri mitään, silloin tarpeeton tieto
      ei ole ajattelun esteenä ja voi muuttaa maalimaa ja parantaa ihmisoikeuksia aivan missä haluaa vaikka venäläisten Kiovassa ja Karjalassa

• Anonyymi

Korpikirjailija.

Huomasin viestisi Kiikkustuolissa.

Tässähän on teille lennokkaita ja viisaita aloituksia ja ajatuksia jakaneille
      Intellektuelli:sille ihan oma palsta.
      En ole aloittaja, enkä mukana, pelkään, että älykkyystasoni ei riitä
      kaikista "viisaista ajatuksista " keskustelemaan.

Ajatuksia kyllä on, mutta niiden viisautta en täällä mittaa.

Täällä voi jakaa viisaita ajatuksia ja välikommentit ovat
      niitä kaipaamaasi keskustelun johdattelua!

Lykkyä tykö!

• Ostin eilen ison kokonaisen lohen Prisman tarkouksesta jotain 5€ kilo. Graavasin yhden fileen toisesta fileestä tein kuusi annospalaa, jotka laitoin pakkaseen. Tänään neitin roippeet, puhdistin ruodot ja tein ihanaa lohisoppaa.

Söimme, nyt huilaan, aurinko paistaa ja vuodevaatteet jotka pesin tässä välillä ovat ulkona kuivumassa.

Olen myös hoidellut tärkeitä asiapapereita paikasta A paikkaan B. Kyllä se onkin helppoa näin älykänny aikaan.

• Anonyymi

Koulutus ja oppineisuus ei automaattisesti merkitse viisautta.
        Koulutus on taitojen hankkimista, viisaus sisältää paljon enemmän
        ymmärtämystä, empatiaa, taitoa tehdä hyviä päätöksiä, vaikka oli-
        sikin "oppimaton".
        Maailmassa on paljon oppineita "korkkipäitä".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koulutus ja oppineisuus ei automaattisesti merkitse viisautta.
        Koulutus on taitojen hankkimista, viisaus sisältää paljon enemmän
        ymmärtämystä, empatiaa, taitoa tehdä hyviä päätöksiä, vaikka oli-
        sikin "oppimaton".
        Maailmassa on paljon oppineita "korkkipäitä".

Ja vielä enemmän oppimattomia tolloja.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Ostin eilen ison kokonaisen lohen Prisman tarkouksesta jotain 5€ kilo. Graavasin yhden fileen toisesta fileestä tein kuusi annospalaa, jotka laitoin pakkaseen. Tänään neitin roippeet, puhdistin ruodot ja tein ihanaa lohisoppaa.

Söimme, nyt huilaan, aurinko paistaa ja vuodevaatteet jotka pesin tässä välillä ovat ulkona kuivumassa.

Olen myös hoidellut tärkeitä asiapapereita paikasta A paikkaan B. Kyllä se onkin helppoa näin älykänny aikaan.

Miten tämä kommentti sopii aloitukseen ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräille on ihan sama minkä otsikon alle tulee itseään kehumaan eikä kaikilla
        ole mitään sanottavaa henkisiin aiheisiin. Joillekin ne johtavat ajatukset omaan
        itseen, mitä on tehnyt ja kalaan ja syömiseen. Kaikilla ei ole hengenlahjoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ole mitään sanottavaa henkisiin aiheisiin. Joillekin ne johtavat ajatukset omaan

Ei todellakaan ja kun on itseään täynnä täytyy joka ketjussa itseään tuoda
        esille. Jokainen sitäpaitsi syö jotain joka päivä. Syömistensä luetteleminen
        joka päivä on mielikuvituksetonta ja tylsää. Ketä se kiinnostaa ?
        Ruoka-aiheiset ketjut ovat erikseen. Tämä ei ole ruoka-aiheinen,
        mutta se on narsistille toisarvoinen asia.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Ostin eilen ison kokonaisen lohen Prisman tarkouksesta jotain 5€ kilo. Graavasin yhden fileen toisesta fileestä tein kuusi annospalaa, jotka laitoin pakkaseen. Tänään neitin roippeet, puhdistin ruodot ja tein ihanaa lohisoppaa.

Hienoa että tekin saitte ruokaa syödäksenne ja puhtaita vuodevaatteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas kun ei kertonut vielä' huussintyhjennyksestä :D :D :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas kun ei kertonut vielä' huussintyhjennyksestä :D :D :D

kyttää nojatuolia siellä siili kertoi kumppaninsa kulahtaneen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitä se haittaa jos laittaa vähän muitakin kommetteja onko siitä heti tehtävä kysymys että sopiiko se aloitukseen Kos oikein luet niin saattaa olla että sopii aloituksen. Mainiosti

• Anonyymi kirjoitti:

No mitä se haittaa jos laittaa vähän muitakin kommetteja onko siitä heti tehtävä kysymys että sopiiko se aloitukseen Kos oikein luet niin saattaa olla että sopii aloituksen. Mainiosti

Ilmeisesti tekstini ymmärtäminen ei mennyt perille kuten sen itse olin ajatellut, mutta tekstini ei yleensäkään mene oman mieleni mukaisesti. Pilke silmäkulmassa auttaisi ymmärtämään. Onkohan minulla kieroutunut huumorintaju;)

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Ilmeisesti tekstini ymmärtäminen ei mennyt perille kuten sen itse olin ajatellut, mutta tekstini ei yleensäkään mene oman mieleni mukaisesti. Pilke silmäkulmassa auttaisi ymmärtämään. Onkohan minulla kieroutunut huumorintaju;)

Ainahan sinä kirjoitat mitä syöt ja sitten suolen toiminnasta. Sellasta caccahuumoria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lohen voi paloitella,

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Järkesi valo sammui kauan sitten.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Avaa oma ketjusi ! Tässä ketjussa ei ole tarkoitus keskustella sinusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhuudenpöpiys vaivaa jo sinuakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei todellakaan ja kun on itseään täynnä täytyy joka ketjussa itseään tuoda
        esille. Jokainen sitäpaitsi syö jotain joka päivä. Syömistensä luetteleminen
        joka päivä on mielikuvituksetonta ja tylsää. Ketä se kiinnostaa ?
        Ruoka-aiheiset ketjut ovat erikseen. Tämä ei ole ruoka-aiheinen,
        mutta se on narsistille toisarvoinen asia.

No niin siihen taas päästiin kunnes haukkujakin heräsi . Et sitten tajunnut mitään.
        Näinhän se aina menee . Sanat ” tuoda itseään esille” ja siten lisätään sana narsisti .
        Olisikohan ollut hieman parempi kun olisit mennyt vaikka lenkille ottamaan happea, saturaatio varmaan alhaisissa lukemissa .
        En nähnyt Hänen kirjoitustaan sinun silmin. Mutta kuulukaan niiden kateellisten ryhmiin .

• Anonyymi

Minusta Haahtelan essee oli loistava kuvaus tästä ajasta . Yhä ajankohtainen.

Kirjailijoiden osallistumista kaivattiin. Miten kävi Teemu Keskisarjan ? Kuusi rikosilmoitusta kannanotosta maahanmuuttoon. Sen verran toisinajattelua siedetään meidän "vapaassa demokratiassa" ?
      Kirjailijoiden leipä on käsittääkseni "pieninä palasina maailmalla"siksi ei juuri kannata asettua - "virallista totuutta" vastaan ei tässä eikä juuri muissakaan asioissa.

• Anonyymi

Onhan täällä Teemu Keskisarjan aatteiden kannattaja, en tiedä kuinka kuuluisa kirjailija hän on, mutta hiukan ajatuksiaan:

Suomi24/Yhteiskunta/Maailmanmenoa
        Työttömyys....
        <<<<<>>>>>>>
        Anonyymi-ap
        2025-09-18 14:20:34

Kirjoitin allaolevan parikymmentä vuotta sitten. Kerroin, miten poliitikot
        pallottelevat työttömyysasteen kanssa. Ei väliä onko siirtolainen vai oman
        maan kansalainen. - Niin se meni parikymmentä vuotta sitten, taitaa
        toimia edelleen samalla tavalla?

Teemu Keskisarjalle antaisin positiivista palautetta uskaltaa sanoa niinkuin
        asia todellisuudessa on.

MdK-MdK
        6.6.2005 11:10
        EU:n kulissien takana tehdään päätöksiä, joista meille
        tavallisille pulliaisille ei puhuta mitään.

TYÖTTÖMYYS on sana, joka saa monen huolestumaan
        ja hätääntymään ja ihmettelemään miksi nuorten, vahvojen
        ihmisten on parhaassa iässään oltava ilman työtä.
        jatkuu sivulla

• Anonyymi

Teemu on rääväsuinen rasisti ja aivonsa juonut alkkis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan täällä Teemu Keskisarjan aatteiden kannattaja, en tiedä kuinka kuuluisa kirjailija hän on, mutta hiukan ajatuksiaan:

Suomi24/Yhteiskunta/Maailmanmenoa
        Työttömyys....
        <<<<<>>>>>>>
        Anonyymi-ap
        2025-09-18 14:20:34

Kirjoitin allaolevan parikymmentä vuotta sitten. Kerroin, miten poliitikot
        pallottelevat työttömyysasteen kanssa. Ei väliä onko siirtolainen vai oman
        maan kansalainen. - Niin se meni parikymmentä vuotta sitten, taitaa
        toimia edelleen samalla tavalla?

Teemu Keskisarjalle antaisin positiivista palautetta uskaltaa sanoa niinkuin
        asia todellisuudessa on.

MdK-MdK
        6.6.2005 11:10
        EU:n kulissien takana tehdään päätöksiä, joista meille
        tavallisille pulliaisille ei puhuta mitään.

TYÖTTÖMYYS on sana, joka saa monen huolestumaan
        ja hätääntymään ja ihmettelemään miksi nuorten, vahvojen
        ihmisten on parhaassa iässään oltava ilman työtä.
        jatkuu sivulla

Avaa oma aloituksesi pöljä.

• Mikään ei tahdo onnistua, kun väärät ihmiset esittävät oikeita asioita.
      Niin ei käy silloin, kun oikeat ihmiset esittävät vääriä asioita.

• Anonyymi

Tuon voi tulkita monella tavalla . . . .

• Anonyymi

Helpompaa näytellä venäläistä näyttelijää varmasti🚀

• Anonyymi

Vanhuudenseniilit eivät pysty pysymään aiheessa koskaan.
      Tännekin tuli joku sellainen kertomaan, että oli ostanut Prismasta lohen,
      vanhuudenseniili kai hoksasi yht' äkkiä, ettei mielestään ole päässyt tarpeeksi
      esille ja tökkäsi hätäpäissään tähän ketjuun muistutuksen olemassaolostaan,
      vaikka suurin osa palstalaisista haluaisi unohtaa hänet ikuisiksi ajoiksi.

• Anonyymi

Vanhuuden seniilit ? Niin vanhuus on ihan samaa kun seniili , sitä sana käytetään usein väärin

• Anonyymi

Mikä hitsin vanhuuden seniili
        Sana seniili tarkoittaa sanaa vanhaa , siis mitä oikein haluat silläkin esittää , olisko mahdollista että on latinan opiskelu jotenkin jäänyt tekemätä

• Kyllähän Haahtelan jutussa on paljon asiaa. (en ole lukenut artikkeliakokonaisuudessaan)
      Suuri luottamus auktoriteeteihin, asiantuntijoihin ja ns. asiantuntijoihin värittää suomalaista keskustelua. Kirjailijat, etenkin tietokirjailijat, mutta myös monet romaanikirjailijat ovat myös tutkineet taustoja, arkistoja, asiakirjoja, tehneet haastatteluja ja monella tavalla syventyneet aiheeseensa, joten heilläkin on asiantuntemusta, mutta usein kapealla alalla. Monet, etenkin nuoremmat kirjailijat, esiintyvät tosin mielellään asiantuntijoina mediassa, vaikka heidän tietokantansa voi olla hyvinkin kapeaa.

Mutta anti-intellektualismi ei ole kuitenkaan tyypillinen suomalainen ilmiö. Nopea teknologian ja tietoliikenteen kehitys on johtanut tiedon sirpaloitumiseen ja kokonaiskuvien heikentymiseen: liian paljon uutispommitusta, mediatietoa ja liian vähän kokonaisuuksia, loppuun saakka harkittuja analyysejä.

Teemme yhteenvetoja, lausumme mielipiteitämme asioista joita emme ole loppuun saakka harkinneet, yhdymme liian helpolla jonkun muun hyvin ilmaistuun mielipiteeseen (se kuulostaa oikealta), se KUKA sanoo jotain on monille tärkeämpää kuin se MITÄ sanotaan ja oma henkinen laiskuus, haluttomuus kehittää ajatusta eteenpäin laskee julkisen keskustelun tasoa.

Ja onhan suomalisissa jo vanhastaan eräänlaista henkisen työn aliarvostusta ollut aina: "Se on enemmän sellainen kynämies" ole kuullut vanhemmanihmisen suusta vävypojan meriittejä arvioidessa.

• Anonyymi

En sanoisi, että suomalaisilla on "suuri luottamus auktoriteeteihin, asiantuntijoihin ja ns. asiantuntijoihin".
        Se on rapautunut ja ehkä ihan syystäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En sanoisi, että suomalaisilla on "suuri luottamus auktoriteeteihin, asiantuntijoihin ja ns. asiantuntijoihin".

Jos suurta auktoriteettia on ollutkaan. .. Aikoinaan Suomessa oli "herranpelko",
        pelko korkea-arvoisimpia kohtaan, koska vähemmät oppineet ja köyhemmät
        olivat herrojen armoilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Varmasti noin kuin sanot, Ano 10.24, jos/kun arkijärki vielä pelaa, pystymme epäilemään kaikkea, myös auktoriteettejä ja asiantuntijuutta.

Kuitenkin median välittämässä, meille tarjotussa maailmakuvassa, tiede ja asiantuntijat ovat kai sittenkin olla hallitsevassa asemassa. Ne muodostavat yhdessä sellaisen mafian, että yksittäiset toisinajattelijat vaiennetaan helposti, jos ylipäänsä saavat ääntään kuuluviin ja "pelkkänä ihmisenä täällä ei voi asettaa kyseenalaiseksi yhtään mitäään" (Helena Anhava)

Tämän tietäen moni on menettänyt kiinnostuksensa uutta luovaan ajatteluun tai ajatteluun ylipäänsä ja vaipunut siihen apatiaan, mikä tarjoaa näennäistä turvaa ja hyvinvointia.

Vielä viittaisin tuohon tapaus Keskisarjaan. Kuohahdus käy jos/kun joku kehtaa/uskaltaa esittää "virallisen totuuden" vastaisen näkemyksen siitä kulttuurinmuutoksesta mikä on meidän arkea tälläkin hetkellä.

• Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

Varmasti noin kuin sanot, Ano 10.24, jos/kun arkijärki vielä pelaa, pystymme epäilemään kaikkea, myös auktoriteettejä ja asiantuntijuutta.

Kuitenkin median välittämässä, meille tarjotussa maailmakuvassa, tiede ja asiantuntijat ovat kai sittenkin olla hallitsevassa asemassa. Ne muodostavat yhdessä sellaisen mafian, että yksittäiset toisinajattelijat vaiennetaan helposti, jos ylipäänsä saavat ääntään kuuluviin ja "pelkkänä ihmisenä täällä ei voi asettaa kyseenalaiseksi yhtään mitäään" (Helena Anhava)

Tämän tietäen moni on menettänyt kiinnostuksensa uutta luovaan ajatteluun tai ajatteluun ylipäänsä ja vaipunut siihen apatiaan, mikä tarjoaa näennäistä turvaa ja hyvinvointia.

Vielä viittaisin tuohon tapaus Keskisarjaan. Kuohahdus käy jos/kun joku kehtaa/uskaltaa esittää "virallisen totuuden" vastaisen näkemyksen siitä kulttuurinmuutoksesta mikä on meidän arkea tälläkin hetkellä.

Onko meillä joku suuri muutos kulttuurissa ? Ei oikein muuta ole huomattavissa
        kuin rasistien kovaäänisyys, viha ja muitten ihmisten mustamaalaminen,
        johon PS puolue provosoi kannattajiaan, koska ilman rasismia ja rasistisia
        kannattajia PS lakkaisi olemasta, mitä he pelkäävätkin, loppuuko leipä,
        koska kannatus on romahtanut.

• Nyt lukaisin loppuun saakka Haahtelan mielipidekirjoituksen.

"Reaktio on aina tunne, ja tunne on nopeampi kuin ajatus. Olemme tunneaallokon vallassa, eikä tiedotusvälineillä ole halua muuttaa asiaa, koska tunne myy paremmin kuin ajatus, jälkimmäinen on tylsää ja liian hidasta."

Tämä on nykyajan poliittista keskustelua tyypillisimmillään. Tietyt äärilaidat , etenki noikeistopopulismi, käyttävät retoriikassaan hyväksi reaktioon perustuvan tunteen nopeutta. Jos se on hyvin sanottu, vakuuttvasti esitetty, niin asia menee perille, koska vastaanottaja ei kyseenalaista kuulemaansa, lukemaansa.USA:ssa äärioikeistoagitaattorin murhaa käytetään juuri par'aikaa poliittisen massahysterian lietsomiseen.

• Ei ole edes verrattavissa siihen massahysteriaan, mikä nousi ympäri maailman sen yhden värillisen knarkkarin (oliko nimensä Floyd tai joku sellainen) kuolemasta, joka kuoli valkoisen poliisin käsiin pidättämisen yhteydessä.

• Tellukka kirjoitti:

Ei ole edes verrattavissa siihen massahysteriaan, mikä nousi ympäri maailman sen yhden värillisen knarkkarin (oliko nimensä Floyd tai joku sellainen) kuolemasta, joka kuoli valkoisen poliisin käsiin pidättämisen yhteydessä.

Kaksi täysin eri asiaa.
        Toinen on poliittinen salamurha, toinen virkavallan käsissä tapahtunut kuolemaantuottamus.
        Toisen murhasivat omat, toisen rasistiset virkavallan edustajat. Toinen lietsoi vihaa eri tavalla ajattelevia kansanryhmiä vastaan, toinen oli yksityishenkilö, uhri.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Kaksi täysin eri asiaa.
        Toinen on poliittinen salamurha, toinen virkavallan käsissä tapahtunut kuolemaantuottamus.
        Toisen murhasivat omat, toisen rasistiset virkavallan edustajat. Toinen lietsoi vihaa eri tavalla ajattelevia kansanryhmiä vastaan, toinen oli yksityishenkilö, uhri.

Mielestäsi siis on ihan oikein ampua sellainen, jolla on omia (ei vasemmistolaisia) mielipiteitä ja tuo ääneen ne julki?

Mitä tarkoitat tuolla: """Toisen murhasivat omat"""? Ketkä "omat"?

• Tellukka kirjoitti:

Mielestäsi siis on ihan oikein ampua sellainen, jolla on omia (ei vasemmistolaisia) mielipiteitä ja tuo ääneen ne julki?

Mielestäni mikään murhaaminen ei ole "ihan oikein".
        Tulkoon tämä asia nyt kerralla selväksi.

Sinä entisenä teologian opiskelijana ymmärrät kyllä mitä tarkoittaa "se joka miekkaan tartuu, miekkaan hukkuu".
        Perheen jäsen joka oli täysin vihanlietsojan ideologian kannalla ja puolustaja. Nuori mies poikkesi jossain kohtaa, jollain tapaa oman kasvatuksensa muodostamasta mallista ja huomasi, että toisinajattelevien vihaamine oli pahasta, vaarallista yhteisölle. Motiivit ei ole vielä täysin selvillä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kaksi täysin eri asiaa.

Olipas vihaa lietsova tuo kirjoituksesi.

Onneksi me kaikki vasemmistolaiset emme ole noin "pipo" silmillä kulkevia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä näet siinä vihanlietsontaa ?

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Tuo paloman sana ” omat” viittaa juuri kahtiajakoon : omat ja ne muut. Vaarallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo paloman sana ” omat” viittaa juuri kahtiajakoon : omat ja ne muut. Vaarallista.

Oi kauhea - yrität vain "lynkata" paloman tapasi mukaan.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Sinä entisenä teologian opiskelijana ymmärrät kyllä mitä tarkoittaa "se joka miekkaan tartuu, miekkaan hukkuu".
        Perheen jäsen joka oli täysin vihanlietsojan ideologian kannalla ja puolustaja. Nuori mies poikkesi jossain kohtaa, jollain tapaa oman kasvatuksensa muodostamasta mallista ja huomasi, että toisinajattelevien vihaamine oli pahasta, vaarallista yhteisölle. Motiivit ei ole vielä täysin selvillä.

Eiköhän ne motiivit ole aika selvillä.
        Otti nokkiinsa, kun kaikki eivät ole homoseksuaalisuuden kannattajia ja sanovat sen ääneen.
        Eikös hän elänyt miesparina ystävänsä kanssa.

Miksi olet taipuvainen sen murhaajan perhettäkin syyttämään murhaajiksi. Eivätkös juuri he ilmiantaneet tuon kelvottoman murhaajan. Eivät he olleet mukana mitenkään, että voisit sanoa omien murhanneen Charlie Kirkin.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

"Nuori mies poikkesi jossain kohtaa, jollain tapaa oman kasvatuksensa muodostamasta mallista ja huomasi, että toisinajattelevien vihaamine oli pahasta, vaarallista yhteisölle."

Eikös se juuri ollut tuo nuorimies itse, joka itse vihasi toisinajattelevaa jopa siinä määrin, että tappoi hänet.

• Anonyymi kirjoitti:

Hän onkin sellainen äärivasemmistolainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä vihaa aiinä oli ihan vaan asiaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oi kauhea - yrität vain "lynkata" paloman tapasi mukaan.

Niinhän se on päättänyt että sotkee joka ketjun missä puhutaan asioista. . Ongelma ei ole Palokassa vaan hönessä jonka änkyröi joka ketjua pilaamassa.

• Anonyymi

Asiantuntijoita löytyy joka lähtöön, mutta Suomessa ei ole
      yhteiskunnallisen keskustelun herättäjiä.
      Ei löydy ketään, joka kyseenalaistasi esimerkiksi hallituksen toimet,
      sen rahaeliitin hyysäämisen ja hallituksen diktatuurin,
      epäoikeudenmukaisuuden pienituloisia ja heikossa asemassa olevia kohtaan.

"Money talks", "Raha puhuu", millään muulla ei ole enää väliä.
      Hallitus on semi-diktatuuri.
      Sen eikä minkään moraalia ei kyseenalaista enää kukaan.
      Nykyiset ministerit pääsivät valheilla valtaan.
      Demokratia kuoli äänestyskoppiin.

• """Ei löydy ketään, joka kyseenalaistasi esimerkiksi hallituksen toimet,"""

Eikö? Eikö ihan oikeasti löydy?
        Entäs eduskunnan oppositio, eikö nekään?
        Entäs 70+ palsta, eikö nekään?
        Entäs tämän palstan sosialistit, eikö nekään?

• """Demokratia kuoli äänestyskoppiin."""

Mitästä horiset. Demokratiahan justiinsa toteutui äänestyskopeissa.
        Tarkoititkin kai sosialidemokratiaa?

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Demokratia kuoli äänestyskoppiin."""

Valheilla valtaan ministeriksi. Pääministeri Petteri Orpo (kok.) valehteli suomalaisille. Ensin hän valehteli oppositiojohtajana, sen jälkeen vaaleissa ja
        sen jälkeen pääministerinä.

Orpon ensimmäinen valhe koskee huolta Suomen talouden velkaantumisesta. Orpo johti kokoomuksen vaaleihin lupauksella, että on aika lopettaa velaksi eläminen. Lopputuloksena on se, että velkaantuminen jatkuu vähintään samaa tahtia kuin ennenkin
        ja valheita on paljastunut pitkin matkaa.

Huhtikuussa 2025 Orpo osoitti kaikki huolipuheensa valheiksi. Hallitus antoi isolla kauhalla veronkevennyksiä, joista suurimman hyödyn keräävät kaikkein suurituloisimmat. Heidän lisäkseen hyötyjiä ovat suuryritykset, jotka saavat yhteisöveron alennuksen.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Ei löydy ketään, joka kyseenalaistasi esimerkiksi hallituksen toimet,"""

Eikö? Eikö ihan oikeasti löydy?
        Entäs eduskunnan oppositio, eikö nekään?
        Entäs 70 palsta, eikö nekään?
        Entäs tämän palstan sosialistit, eikö nekään?

Tässä ketjussa on mm. puhe ajattelijoista, jotka kyseenalaistaisivat
        yhteiskunnallisen keskustelun, joka sis. politiikan.

• Tellukka kirjoitti:

"""Demokratia kuoli äänestyskoppiin."""

Demokratian suuri heikkous on se että sen voi äänestää pois. Valitsemalla meitä edustamaan poliitikkoja, jotka näkevät demokratian virheenä ja suurena heikkoutena; äärioikeistolaiset, perussuomalisista valtaosa kuulunee heihin, jotka eivät usko demokratiaan vaan näkevät sen rasitteena ja taakkana.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Demokratian suuri heikkous on se että sen voi äänestää pois. Valitsemalla meitä edustamaan poliitikkoja, jotka näkevät demokratian virheenä ja suurena heikkoutena; äärioikeistolaiset, perussuomalisista valtaosa kuulunee heihin, jotka eivät usko demokratiaan vaan näkevät sen rasitteena ja taakkana.

Puhu paloma vaan omasta puolestasi!
        Perusduomalaiset on demokraattisilla vaaleilla valittu hallituspuolue.

• Anonyymi

Tällä palstalla suurinta kiinnostusta näyttää herättävän Melanien mekko.

• Kommenttien mystinen katoaminen ja sen selvittäminen on herättänyt suurempaa kiinnostusta. Melanien mekko on vielä niin uutta ja tuoretta.

• Anonyymi

Suomi on insinöörivetoinen maa.

• Anonyymi

Henkiset arvot ja inhimillisyys on kärsinyt inflaation.
      2023 poliitikot matelivat valheellisia lupauksiaan ladellen
      äänestäjiensä edessä päästäkseen heidän herroikseen.

• Anonyymi

Ennen oli aikaansa edellä olevia ajattelijoita. Äärimmäisen harvat ovat nykyään
      edes sen tasalla. Arvot ovat unohtuneet. Ainoastaan markkinat luovat "arvoja".

• Anonyymi

Mitä sanottavaa uusnatsien kannattajalla on tähän aiheeseen ?
      Ei mitään.

• Palstalla ei ehkä ole yhtään uusnatsien kannattajaa.

• Anonyymi

Arvon mekin ansaitsemme.

• Anonyymi

Yksi häijy ämmä on, joka uusnatsien puolella.

• Anonyymi

Keskustelunherättäjiä, älykköjä on, mutta heillä ei ole oikeastaan muita
      "areenoita" saada ääntään kuuluville kuin vierailevina esseisteinä mediassa
      tai kirjoittamalla kirja. He eivät kovin hyvin onnistu tavoittamaan lukijoita.
      Onko elämä mennyt niin pinnalliseksi, että hömppäviihde vetää paremmin, vähänkään syvällisempi ajattelu ei tunnu "ottavan tulta".

Helsingin Sanomissa oli tämäkin Joel Haahtelan ajatuksia herättävä essee
      elämän perimmäisistä asioista:
      "Bulgarialaisessa kylässä ei iloon tarvita älysormusta"
      https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011171530.html

• Anonyymi

Keskustelunherättelijöitä on, mutta heillä ei ole "areenaa",
      missä he ajatuksiaan toisivat julki.
      Haahtela itse on eräs näistä kantaakin ottavista "intellektuelleista"
      jos niin voi sanoa.
      Hänellä on erinomaisen mukavia esseitä esimerkiksi Helsingin Sanomissa
      kuten tämä
      "Bulgarialaisessa kylässä iloon ei tarvitse älysormusta"
      Keskustelunherättelijöitä on, mutta heillä ei ole "areenaa",
      missä he ajatuksiaan toisivat julki.
      Haahtela itse on eräs näistä kantaakin ottavista "intellektuelleista"
      jos niin voi sanoa.
      Hänellä on erinomaisen mukavia esseitä esimerkiksi Helsingin Sanomissa
      kuten tämä
      "Bulgarialaisessa kylässä ei tarvitse älysormusta"

• Anonyymi

Eivät ole enää nykyaikaa.

• Mutta palataksemme vielä aiheeseen: koetaanko Suomessa (Ruotsissa, Pohjoismaissa, Euroopassa) ajattelu uhkana yhteiskunnalle?

USA:ssa se ilmeisesti on, ja suuri uhka, koska Kaikkivoipa Suurepi kuin Korkein Oikeus, Congressi, Senaatti ja Vallan kolmijakoisuus, yksinvaltiaaksi havittelava Donald Trump on säätänyt kaikki häntä vastustavat rikollisiksi ja lainsuojattomiksi, antifasismisen liikeen (joka ei ole edes järjestäytynyttä) "sisäiseksi terrorismiksi" ja kieltänyt mediaa arvostelemasta häntä julkisesti.

Sananvapaus, omantunnonvapaus ja ihmisoikeudet ovat vaarassa, suuressa rapakon takana. Jos demokraatit tai edes maltilliset republikaanit koskaan vielä pääsevät valtaan niin heillä menee vuosikymmeniä ennen kuin trumpismin yhteiskuntaa tuohoavat lainsäädökset on saatu purettua.

• Anonyymi

• """antifasismisen liikeen (joka ei ole edes järjestäytynyttä)"""

Onhan niillä järjestäytyneitä ryhmittymiä. Esim. Antifa ja ""Ruotsissa militanttia antifasismia edustaa Antifascistisk aktion (AFA). AFA on hyökännyt oikeistolaisia, ruotsidemokraatteja sekä jopa hallituspuolueiden edustajia vastaan.""
        Äärivasemmistolaisia terroristeja, jotka eivät kaihda väkivaltaa

""Ruotsin AFA muun muassa tuhoaa ja vandalisoi kansallissosialistien koteja ja autoja. AFA-aktivisteja on yhdistetty myös tuhopolttoihin ja pahoinpitelyihin. AFA on itsekin tunnustanut tuhopolton ajastetuilla palopommeilla.

Ruotsin AFA on muun muassa hyökännyt Norrköpingin maahanmuuttovirastoon uhkailemaan työntekijöitä, lyönyt rikki kristillisdemokraattien ikkunaruutuja, uhannut estää kunnanvaltuuston kokouksen Göteborgissa, mikä vaati miljoona kruunua vaatineen poliisioperaation kokouksen turvaamiseksi, sekä lyönyt kirveen maahanmuuttoasioiden tuomarin oveen ja spraymaalannut tämän talon. AFAn jäsenet ovat myös uhkailleet ja pahoinpidelleet poliitikkoja ja näiden perheenjäseniä raa'asti.""
        (Wikipedia)

Jenkeissä Antifa-järjestö on ollut kielletty jo ennen Trumpin valtaanastumista.

• Anonyymi

Suomessa persuhallitus ajattelee puolestamme, yrittää määrätä kaiken
        ja kontrolloida kaikkea. Se on pilannut yleisen ilmapiirin.
        Vapaasti voi hengittää ja vapaata keskustelua on vain "persuvapaalla" alueella,
        joita on vähän, vain yksityisissä keskustelupiireissä.

(Persuvapaa = rasismivapaa alue myös)

• Anonyymi

"Mutta palataksemme vielä aiheeseen: koetaanko Suomessa (Ruotsissa, Pohjoismaissa, Euroopassa) ajattelu uhkana yhteiskunnalle?"

Riippuu keiden "ajattelusta" on kyse. Viha-ajattelu ja valheellisen puolueellinen
        ajattelu on uhka jokaisessa yhteiskunnassa.

• Anonyymi

Kauas aloituksen aiheesta on tämäkin keskustelu kulkeutunut.
      Persu mm. alkoi kirjoittaa mustalaissaamelaisista ja lehmänlannasta.

• Anonyymi

..... ja uusnatsien ihailija "löysi" tilaisuuden julistaa omaa "totuuttaan".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

..... ja uusnatsien ihailija "löysi" tilaisuuden julistaa omaa "totuuttaan".

Näin on, joskus naurattaa. Aloituksen aiheeksi voisi laittaa mitä vaan.
        Sama lopputulos.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      198
      10421
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      23
      9734
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      173
      8343
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      303
      7821
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      184
      6692
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      90
      6103
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      67
      5946
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      103
      4987
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      29
      4046
    10. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      7
      3656
    Aihe