Yli 65 vuotiaitten yksityislääkärissäkäyntiin kuluu veronamaksajien rahaa lähes kolminkertainen määrä aiempaan verrattuna.
https://yle.fi/a/74-20176866
"Talousosaaja-hallitus" on yksityislääkärikeskusten asialla veronmaksajien rahoilla.
Verorahaa menee noin 750 euroa jokaista eläkeläisen yksityislääkärikäyntiä
kohden.
ONPA EDULLISTA, kun "pääsee" 28 eurolla lääkäriin :D
ja maksaa lopun itse kuitenkin veroina.
OHHOH KUN "HALPAA" ! Hallituksen "uudistus" tuli kolme kertaa kalliimmaksi
25
200
Vastaukset
- Anonyymi
Veronamaksajien raha kuuluu koko yhteiskunnan kehittämiseen
ja lakisääteisten palveluiden tuottamiseen.
Ei sillä kuulu rikastuttaa yksityisiä kansainvälisten terveysjättien
vauraita osakkeenomistajia.
Saa rikastua, mutta omilla rahoilla.
Hallitus leikkasi heti kättelyssä vuonna 2023 1,2 miljardia sotesta ja siirsi terveysjäteille yli puoli miljardia ja antoi isotuloisia suosivan veroalen miljardin edestä.
Tämän vuoden "vappumiljardi" oli jo kolmas isotuloisia suosiva veroale.
Sen hallitus kompensoi vohkimalla työntekijöitten eläkerahastosta
miljardin. - Anonyymi
Kaikki ei ole niin "edullista" veronmaksajille kuin äkkipäätä luulee.
- Anonyymi
Ei ole niin. Terveyskeskus pelaa aika hyvin, ehdottomasti käyn siellä,
mutta pakon edessä saatan mennä yksityisellekin.
Entäpä pitkässä juoksussa.
Voisiko olla niinkin, että kun ikäihmiset saavat hoidon silloin, kun tarvitsevat, oikea-aikaisesti, niin isommilta kuluilta säästytään.
Entäpä, jos se vaikka helpottaa myös terv.keskuken jonoja ja hoidon saanti nopeutuu sielläkin ennenkuin sairaudet kerkiää pahenemaan, sekin voi tuoda säästöä.- Anonyymi
Yksityislääkäreiden palkkioiden Kela-korvauksen korottamisenkin uskottiin lyhentävän terveyskeskusten jonoja, mutta sen vaikutus olikin minimaalinen.
kylmätotuus Anonyymi kirjoitti:
Yksityislääkäreiden palkkioiden Kela-korvauksen korottamisenkin uskottiin lyhentävän terveyskeskusten jonoja, mutta sen vaikutus olikin minimaalinen.
kylmätotuusJos en nyt ihan väärin muista, niin sanoivatko he siinä riihen yhteydessä, että se palautetaan entiselle tasolle.
Vasta jälkikäteenhän tuon tapaisten asioiden vaikutus voidaan punnita.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Jos en nyt ihan väärin muista, niin sanoivatko he siinä riihen yhteydessä, että se palautetaan entiselle tasolle.
Vasta jälkikäteenhän tuon tapaisten asioiden vaikutus voidaan punnita.65-vuotta täyttäneiden valinnanvapaus kokeilun, joka alkoi 1.9.2025, vaikutuksia voitaneen arvioida aikaisintaan vuoden 2027 alussa.
Pitkäaikaissairaille ja monisairaille kokeilu ei sovi.
kylmätotuus Meillä pääsee terveyskeskuksessa heti hoitoon, viimeistään seuraavana päivänä. Niin on ollut ennen , niin on nyt.
Oikein hävettää kun olen käynyt joka vuosi 5-6 kertaa lääkärissä. Aina on jotain ja usein on lähetetty erikoislääkärille ja kuvauksiin, sinne pääsee noin kuukaudessa. Joka kerta tulos, "se on ihan normaalia". Koskaan en ole saanut jatkohoitoa tai lääkettä erikoilääkäriltä.
Käyn aina opiskelijoilla, lähettävät heti kun veriarvo on yli viitearvojen. Tai vähintään konsultoivat ja soittavat myöhemmin.
Kolesteroli-- ja verenpainelääkkeellä mennään jota olen syönyt jo 25-30 vuotta.
Sitä ihmettelen usein kun tv kasvoilla ja tv:ssä olevilla henkilöillä on kaikenlaisia nyppyjä kasvoilla. Minulta on kaikki leikattu pois, enkä ole kuin vähän kysynyt jotain siitä nypystä. Tänä vuonna yksi ja viime vuonna kaksi. Yksi oli aivan alle 1 mm mutta eivät koskaan ole kysyneet mitään, haittaako se.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
65-vuotta täyttäneiden valinnanvapaus kokeilun, joka alkoi 1.9.2025, vaikutuksia voitaneen arvioida aikaisintaan vuoden 2027 alussa.
Pitkäaikaissairaille ja monisairaille kokeilu ei sovi.
kylmätotuus"Pitkäaikaissairaille ja monisairaille kokeilu ei sovi."
Miksi ei sovi pitkäaikaissairaille. Minusta sopii oikein hyvin.
Meillä omille vanhemmille ja nyt vaimolle olen käynyt juuri eri lääkäreissä jotta heillä on sairauteen eri katsantokanta, erilainen alkumielipidesairauteen.
Jos määräävät eri lääkettä josta et pidä, tai muuta vastaavaa, kyllä voit aivan hyvin palata vanhaan lääkitykseen. Kukaan ei kysy mitään. Uusit vain niitä vanhoja reseptejä ja käyt "omalla lääkärilläsi".
Meillä vaimollakin uudet lääkärit määrää "omia suosikkiaan" , niitä voi kokeilla, mutta ei kaikkia tarvi edes ostaa. Tietysti pitää olla vähän pää kunnossa ja oma mielipide kun päättää.
esim. Meillä vaimolle kirjoitettiin eri verenpaine- ja kolesteroli- lääke lääke nyt 2022. Toinen teki lihaskipua, toinen ei oikein paljoa tehonnut. Piti pyytää sitten toiselta samanlaiset jota minä olin syönyt kai 30 vuotta
Ja käsittääkseni jos ne 28 euron lääkärit määrää laboratorioon, silloin voi mennä myös terveyskeskuksen laboratorioon.
Tai ainakin kun on halvat käynnit käynyt jatkaa terveyskeskuksessa.
- Anonyymi
Kaikki asiathan ne ryssii ja sössii,näkeehän ton. Pois viroistaan ja kenkää perseelle.
- Anonyymi
Pelkkää panettelua hyvälle asialle, on edes yksi nopeampi tie otille , vanhukselle päästä edullisesti lääkärille.
Niin, kyllä niitä verorahoja menee paljon turhenpaankin, kun vanhojen ihmisten hoitoon, jotka ovat olleet työllään tätä maata rakentamassa.
- Anonyymi
Eihän se mitään panettelua ole.
- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Niin, kyllä niitä verorahoja menee paljon turhenpaankin, kun vanhojen ihmisten hoitoon, jotka ovat olleet työllään tätä maata rakentamassa.
Miksi sen rahan ei annettu olla julkisessa terveydenhuollossa,
jossa on tuttu lääkäri, jolla on käynyt.
Ei tarvitsisi kaikkea selittää alusta uudelle lääkärille.
Ainakin minun sairauteni vaatii pitkää seurantaa
saman lääkärin kontrollissa.
Miksi verorahoja pitää hassata yksityisille lääkärikeskuksille,
eikä niille muuten riitä asiakkaita, että hallituksen pitää niille
meidän verorahojamme lahjoittaa ? Anonyymi kirjoitti:
Miksi sen rahan ei annettu olla julkisessa terveydenhuollossa,
jossa on tuttu lääkäri, jolla on käynyt.
Ei tarvitsisi kaikkea selittää alusta uudelle lääkärille.
Ainakin minun sairauteni vaatii pitkää seurantaa
saman lääkärin kontrollissa.
Miksi verorahoja pitää hassata yksityisille lääkärikeskuksille,
eikä niille muuten riitä asiakkaita, että hallituksen pitää niille
meidän verorahojamme lahjoittaa ?Eipä se raha taitaisi auttaa, kun nykyisiinkään lääkärin virkoihin ei riitä tulijoita terveyskeskuksiin.
Eihän tämä uusi systeemi mitenkään estä Sinua edelleen käymästä tutulla lääkärilläsi.
Eihän se julkinen terveydenhuolto mihinkään katoa.
- Anonyymi
Hallitus vippasi rahaa eläkerahastosta, kun halusi välttää "lainanottoa" Tämä tulee maksamaan veronmaksajille satoja miljoonia enemmän, kuin normaali velanotto.
Talousnerot jyllää. - Anonyymi
Kyllä potilaan tiedot löytyvät tietsikan näytöltä, josta lääkärit ne voivat lukea.
Tarvii olla antanut luvan tietojensa katseluun muuallakin.
Muistaakseni itse taisin sen antaa omakannassa.- Anonyymi
Ei yksityiset lääkärit paljon tietoja katso. Pari kertaa olen ollut viimeiseen
kymmeneen vuoteen, kun kesällä on terveyskeskuksessa vähän lääkäreitä.
Tutun lääkärin ei tarvitse tuhrata aikaansa tietojen keräilyyn ja tutulle lääkärille on paljon mukavampi vanhan ihmisen mennä.
- Anonyymi
Rahaa on!
Ei tosin julkiseen terveydenhoitoon, mutta tietenkin pörriäisten osinkoihin. - Anonyymi
Eihän tuossa linkissä ollut ollenkaan kyse yli 65-vuotiaiden oikeudesta käydä yksityisellä yleislääkärillä terveyskeskuslääkärillä käynnin hinnalla 1.9.2025 alkaen.Tuo valinnanvapauskokeilu päättyy 31.12.2027.
Linkissä käsiteltiin yksityisellä lääkärillä käynnin Kela-korvauksen nostamisesta v.2024 8 eurosta 30 euroon ja sen aiheuttamista kustannuksista ajalta 1.1.2024-30.6.2024 ja 1.1.2025-30.6.2025.
kylmätotuus - Anonyymi
Lue linkin sisältö, niin huomaat, ettei siinä ole lainkaan kysymys 65 vuotta täyttäneiden valinnavapauskokeilusta, vaan yksityislääkärillä käynnin Kela-korvausten korotuksesta vuoden 2024 alusta alkaen.
Korotus koski koko väestöä ja myös yksityisellä erikoislääkärillä käyntejä.
kylmätotuus- Anonyymi
Tämä kommenttini on tarkoitettu ensisijaisesti aloittajalle.
kylmätotuus - Anonyymi
Anteeksi, tuli väärä linkki. Laitan oikean jos löydän artikkelin helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi, tuli väärä linkki. Laitan oikean jos löydän artikkelin helposti.
Lisäys: Asia sinänsä pitää paikkansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....1529265Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3367052Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?1016020- 1643970
Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja
Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.873325Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.343291Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu642922- 1842747
Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht712153On asioita joita kadun
Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä171876