kävipä sitten niin että kuvankäsittelystä kiinnostuneena päätin ihan huvikseni kokeilla kuinka aidon saan kaverini ajokortista (skannasin, liitin siihen oman kuvani, väärän nimen ja iän. Sitten printtasin ja päällystin kontaktimuovilla). Näytin teosta yhdelle kaverilleni ja sitten se kortti unohtui laukkuni pohjalle.
Viime viikonloppuna ruisrokissa sattui mukanani olemaan tuo samainen laukku ja löysin sen sieltä. Vitsimielessä päätimme (taino minä päätin) katsoa pääseekö sillä anniskelu alueelle sisään. Tarkoitukseni ei edes ollut juoda olutta kun en pahemmin muutenkaa juo.
No, eipä päässyt tietenkään, portsari otti kortin minulta pois ja otti tietoni ylös ja sanoi että aikoo tehdä ilmoituksen poliisille. Hän pelotteli rangaistuksilla ja sanoi että tämä on asiakija väärennös.
Vasta sitten oikeastaan tajusinkaan mitä olin tehnyt. Olimpas taas tyhmä, tietenkin tuon kaltainen teko on vakava. Hetken mielijohteesta tulikin kusisin tapahtuma elämässäni..
Kerookaa pian mitä minulle nyt tapahtuu... Tuleeko rikostekisteri, milloin poliisit ottavat yhteyttä ja meneekö juttu käräjille jne?? Masennuksella ja epätietoisuudella ei rajaa...
väärä ajokortti
15
10649
Vastaukset
- ajokortilla autuuteen
Ei tapahdu yhtään mitään. Portsari ei ole viranomainen, eli et ole yrittänyt harhauttaa viranomaista.
Ei sakkoja, ei käräjiä, tuskin edes poliisin haastattelua. Miksi luulet, että teinit vieläkin tehtailevat papereita?- nokka
hmm. totta, mutta entä tuleeko itse väärentämisestä mitään? enkai minä ihan pälkähästä voi päästä?
olen kyllä kuullut että yleensä portsarit vain ottavat paperit pois ja ei sen enempää (eiköhän sekin kyllä pelotteluksi riitä, minun kohdalla ainakin), mutta tällä kertaa taitaa poliisillekkin mennä ilmoitus.. - väärennös
nokka kirjoitti:
hmm. totta, mutta entä tuleeko itse väärentämisestä mitään? enkai minä ihan pälkähästä voi päästä?
olen kyllä kuullut että yleensä portsarit vain ottavat paperit pois ja ei sen enempää (eiköhän sekin kyllä pelotteluksi riitä, minun kohdalla ainakin), mutta tällä kertaa taitaa poliisillekkin mennä ilmoitus..Asiakirjan väärennös on rikos, vaikka siihen ei liityisikään viranomaisen tai kenenkään muunkaan harhauttamista. Jos portsari toimittaa tekeleesi poliisille, on melko varmaa että kutsu käy, sen verran vakavasi väärennökset otetaan.
Toisen henkilön aidoilla papereilla sisään pyrkiminen on yleisempää, mutta tekona niin vähäpätöinen, että ei kiinnosta poliisia, ellei siihen liity viranomaisen harhauttamista. Poke ei ole viranomainen. - nokka
väärennös kirjoitti:
Asiakirjan väärennös on rikos, vaikka siihen ei liityisikään viranomaisen tai kenenkään muunkaan harhauttamista. Jos portsari toimittaa tekeleesi poliisille, on melko varmaa että kutsu käy, sen verran vakavasi väärennökset otetaan.
Toisen henkilön aidoilla papereilla sisään pyrkiminen on yleisempää, mutta tekona niin vähäpätöinen, että ei kiinnosta poliisia, ellei siihen liity viranomaisen harhauttamista. Poke ei ole viranomainen.no mitä nyt sitten tapahtuu kun "kutsu käy"? enpä tiedä tämänkaltaisista asioista mitään, enkä muistakaan rikoksista ja poliisijutuista. en edes poliisi laitoksella ole käynyt.
- tulee (ehkä)
nokka kirjoitti:
no mitä nyt sitten tapahtuu kun "kutsu käy"? enpä tiedä tämänkaltaisista asioista mitään, enkä muistakaan rikoksista ja poliisijutuista. en edes poliisi laitoksella ole käynyt.
Joo, jos tuo juttu menee eteenpäin saat sakot. Vankeutta ei ole luvassa, vaikka 2 v. maksimi onkin. luultavasti n. 15 päiväsakkoa, sakon euromäärä riippuu tuloistasi.
- Angel
nokka kirjoitti:
no mitä nyt sitten tapahtuu kun "kutsu käy"? enpä tiedä tämänkaltaisista asioista mitään, enkä muistakaan rikoksista ja poliisijutuista. en edes poliisi laitoksella ole käynyt.
Poliisi ehkä kutsuu kuulusteltavaksi. Kun kerrot asioiden laidan, asia todennäköisesti jää siihen. Poliisi voisi laittaa asian syyttäjälle harkittavaksi syytteen nostoa varten, mutta kun olet ensikertalainen ja ajattelemattomuuttasi toiminut pääset kyllä pälkähästä. Rauhoitu vaan. Tuskin edes ottavat asiaa käsittelyyn, vankeutta ei missään tapauksessa tule ja epäilen ettei edes sakkoja.
- bbc
RL säätää väärennyksestä 33:1.1:ssä seuraavasti:
"Joka valmistaa väärän asiakirjan tai muun todistuskappaleen tai väärentää sellaisen käytettäväksi harhauttavana todisteena taikka käyttää väärää tai väärennettyä todistuskappaletta tällaisena todisteena, on tuomittava väärennyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Rikoslain 33 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan todistuskappale on väärä, jos se todisteena käytettäessä on omiaan antamaan erehdyttävän kuvan alkuperästään tai antajansa henkilöllisyydestä. Saman pykälän 3 momentin mukaan todistuskappale on väärennetty, jos sen sisältöä on oikeudettomasti muutettu jonkin todistelun kannalta merkityksellisen tiedon osalta. Mainitun luvun 6 §:n 1 momentin mukaan asiakirjaa pidetään todistuskappaleena, jos sitä käytetään tai voidaan käyttää oikeudellisesti merkityksellisenä todisteena oikeuksista, velvoitteista tai tosiasioista.
Lähinnä siis yhteenvetona voidaan todeta, että yhtäältä olet valmistanut väärän asiakirjan ja toisaalta vielä käyttänyt tuota väärää asiakirjaa antamaan erehdyttävän kuvan henkilöllisyydestäsi, on se rangaistavaa.
Eli voipi olla, että saat tuosta festarimuiston.- voe voe!
Hätäsimmät oli jo tarjoomas sulle vapautusta kaikesta mutta on täällä onneksi fiksujakin.
- nokka
voe voe! kirjoitti:
Hätäsimmät oli jo tarjoomas sulle vapautusta kaikesta mutta on täällä onneksi fiksujakin.
kävin tänään (tiistaina) kysymässä pasilan asemalta onkohan musta mahdettu tehdä ilmotusta (en jaksanut epätietoisuutta) ja ei oltu. (sunnuntaina jäin kiinni...)
oliskohan vielä mahollista että se poke on vielä tekemässä sitä ilmotusta? vai voinko jo vähän hengähtää? mitä luulette? - bbc
voe voe! kirjoitti:
Kiitos vaan :)
Eipä menny tutkinto hukkaan ;)
bbc - Angel
nokka kirjoitti:
kävin tänään (tiistaina) kysymässä pasilan asemalta onkohan musta mahdettu tehdä ilmotusta (en jaksanut epätietoisuutta) ja ei oltu. (sunnuntaina jäin kiinni...)
oliskohan vielä mahollista että se poke on vielä tekemässä sitä ilmotusta? vai voinko jo vähän hengähtää? mitä luulette?ja vaikka tulisikin, tuskin poliisit edes ragoi noin vähäpätöiseen asiaan kaikkien oikeiden rikosten keskellä. Ymmärrän pelkosi ja hätäsi, olen itse ollut vastaavassa tilanteessa vähä eri asialla ja kävin hätäni kanssa polisiiasemalla selvittämässä. Poliisit suunnilleen hymyili ja niin käy sinullekin, kyllä ne erottaa rikollisen ja ajattelemattomuuden. Relaa ja nauti kesästä! toki on aina kestettävä tekojensa seuraukset, sinä olet jo rangaistuksesi saanut ;)
- Pekka
niin huonon teit että sen erotti vääräks? ;)
- täysi ikäinen
onhan noita tullut joskus itsekkin väsättyy, paremmalla menestyksellä tosin. muistaakseni eräs kaverin serkku jäi kiinni ( huono tekele ) ja poliisille kuulusteltavaksi, poliisit kyselivät että missä nämä paperit olivat tehty? poika siihen sanoi että koulussa välitunnilla, ni eivät poliisit sen enempää alkaneet tutkia, sakkoa muistaakseni hän oli saanut 300 mk, siis elettiin vielä markka aikaa. joten ei tämä tapaus niin vakava ollut, ainakaan viime vuosituhannella
- jejeee89
no tuliko seurauksia?
- allu
Ei tainnu olla hirveen hyvin tehdyt... ainaki mä oon päässy miltei joka kerta baareihin kuopiossa.. tosin nyt oon täysi-ikäinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713