65 vuotta täyttäneet voivat hakeutua yksityisen yleislääkärin vastaanotolle.

"65 vuotta täyttäneet voivat hakeutua 1.9.2025 alkaen suoraan yksityisen yleislääkärin vastaanotolle. jos lääkäri määrää laboratoriokokeita voiko ne mennä ottamaan terveyskeskuksen laboratorioon"

Kysyin ylläolevan tekoälyltä.

Kerron vaan yhden kohdan vastauksesta.
"Näytteenotto
Laboratorionäytteenottoon voi tulla terveyskeskuksen laboratoriossa, kunhan sinulla on yksityisen lääkärin määräämä lähete kokeiluun kuuluvasta tutkimuksesta.

Varaa laboratoriotutkimukset suoraan valitsemastasi laboratorioista (esim. terveyskeskuksen laboratorio tai yksityinen laboratorio). "

22

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli ajattelin että kunhan sairastun niin menen sinne yksityislääkärille.
      Mutta jos kirjoittaa tutkimuksia, menen sinne labraan kun terveyskeskuksen lähetteellä mennään.
      Se labra olisi kai ilmainen.

miettikääpä asiaa.

• Anonyymi

Olen lukenut netistä ,että se labra ei ole ilmainen. Maksaa 50% ja ei kovin laaja. Sitä ei mainittun,mitä labroja siihen sisältyy.
        Lisäksi kaikilla hyvivointialueilla ei voi mennä ns siihen kunnalliseen labraan , mihin pääsee yleensä terveyskeskuksen lähetteellä. Näin on mm meidän alueella.
        Ottakaa selvää oman alueenne taksoista vaikka lukemalla netistä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen lukenut netistä ,että se labra ei ole ilmainen. Maksaa 50% ja ei kovin laaja. Sitä ei mainittun,mitä labroja siihen sisältyy.
        Lisäksi kaikilla hyvivointialueilla ei voi mennä ns siihen kunnalliseen labraan , mihin pääsee yleensä terveyskeskuksen lähetteellä. Näin on mm meidän alueella.
        Ottakaa selvää oman alueenne taksoista vaikka lukemalla netistä

Mikään ei ole ilmaista, höh.

• Anonyymi

Ei ole asiaa kuin erikoislääkärille. Ja siihen eivät rahat riitä.

• Anonyymi

Minäkin saatan kohtapuoliin saada taas lähetteen erikoislääkärille. "Virtsarakon ultraääni" (?) ja jotain muuta outoa vielä, en muista. Sitten, jostain syystä hemoglobiinini on jatkuvasti alhainen, olin juuri eilen kokeissa.

Hohhoijjaa...

• Anonyymi

Kopioin Labra- ja muista tutkimusta 65 v Yksityislääkärikäynti kokeilusta.
      On turha hakea A1 tietoja.

PALVELUSSA Mukana olevien Lääkärikeskusten sivuilta löytyy tietoja.

Tässä tietoja yhden kokeilussa olevan Lääkärikeskuksen sivustolta.
      En lisää linkkiä, koska en ole mainosmielessä tietoja etsinyt, vaan tietysti omaan tarpeeseeni, jos palvelua käyttäisin.

Sivustolla, josta tiedot kopioin, voi heti nähdä mikä tutkimus kuuluu kokeiluun.

( Tämä, nyt aloitettu alennettumaksuinen yksityislääkärin käyttö 65 vuotiaille on vielä kokeilu.)

Kopioitua tietoa alla.
      - Tietyt laboratorio- ja kuvantamistutkimukset

Kela korvaa puolet tietyistä lääkärin määräämistä tutkimuksista, jotka kuuluvat valinnanvapauskokeiluun, ja puolet 30 euron näytteenottomaksusta.

-Kokeilun tutkimuksiin sisältyy yleisimpiä verikokeita, virtsatutkimuksia, sydänsähkökäyrän (EKG) ja keuhkojen röntgenkuvaus.
      -Kokeilun tutkimuksiin voi tulla vain Terveystalon lääkärin lähetteellä, jonka lääkäri on kirjoittanut valinnanvapauskokeiluun kuuluvalla vastaanottokäynnillä.

- Mitä valinnanvapauskokeilun lääkärikäynnillä esimerkiksi voidaan hoitaa?
      - Valinnanvapauskokeilun lääkärikäynnit on tarkoitettu sairauksien hoitoon. Varaa aika lääkärille, jos sinulla on sairaus tai oire, josta haluat keskustella, tai jokin terveydentilassasi on muuttunut ja se huolestuttaa.

- Esimerkiksi nämä sairaudet ja vaivat sopivat hoidettavaksi osana valinnanvapauskokeilua:

verenpainetauti
      kohonnut kolesteroli
      diabetes
      kilpirauhasen vajaatoiminta
      eturauhasen liikakasvu
      masennus, erityisesti lievän tai keskivaikean masennuksen hoito ja lääkityksen kontrollikäynnit
      lihavuus, elintapamuutosten tuki ja mahdollinen lääkehoito
      nivelrikko, oireiden ja tarvittavan hoidon arviointi
      hengitystieoireet, kuten pitkittyneet flunssaoireet
      ihottumat
      luomitarkastukset
      vatsaoireet, esim. närästys
      alaselkäkipu ja niveloireet
      muistiongelmiin liittyvät huolet

- Valinnanvapauskokeiluun eivät sisälly:

ajokorttitodistukset
      erikoislääkärikäynnit (esim. ortopedi, silmälääkäri, kardiologi, urologi, gynekologi, neurologi)
      gynekologiset tutkimukset
      hammashoito
      pienkirurgiset toimenpiteet kuten luomenpoistot
      magneetti- ja muut kuvantamistutkimukset (kokeiluun kuuluu vain keuhkokuvaus Thorax)
      rokotteet
      terveystarkastukset
      vastaanotolla tehtävät kortisonipistokset. ""

Nämä kopio kohteet ovat siis Kokeiluun kuuluvia seikkoja, joista tietysti Kela antaa samat ohjeet kaikille palvulua tarjoavalle yritykselle.

• Anonyymi

En halua mainostaa, mutta kyse on Terveystalosta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se nylkee varmasti eniten veronmaksajaa. Se on Suomen kallein yksityinen
        lääkärikeskus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olkoon mikä tahansa, samat tutkimukset, sama hionta, jos kerran olet 65 vuotias.

Kalleinta ei voi tässä kokeilussa olla, samat hinnat Kela on määrännyt!

Mainostithan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se nylkee varmasti eniten veronmaksajaa. Se on Suomen kallein yksityinen
        lääkärikeskus.

Terveystalo, hyvin muistiin menevä nimi.

• Anonyymi

Riippuu myös siitä missä asut. Kaikki yksityiset eivät osallistu kokeiluun, eivätkä ainakaan kaikissa kaupungeissa. Se on aivan yksityisen lääkäritalon päätettävissä, onko heillä kyseistä palvelua ja missä paikkakunnilla. Näin ainakin Mehiläisessäkin.

• Anonyymi

Hyvä juttu, et jonotusajat lyhynee, se on pääasia.

• Anonyymi

Meillä pääsee aina viimeistään seuraavana päivänä, jos jokaiselle lääkärille menee. Jos valkkaa jonkun nuoren, voi mennä lähes viikko.

Katsoin meidän paikkakunnan 28e lääkäriä. Joku ulkomaalaine, joka on tarjolla monessa paikassa ja lisäksi puhelimessa etälääkärinä. Ei taida olla kovin suosittu.

Mun lääkäri jolta otan pian 80v ajokortin, tekee vain 4 päiväistä viikkoa ja 2-4 viikon jonotusajat

• Anonyymi

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011486659.html

Tuon linkin kautta pääsette näkemään ja lukemaan mitä kustannuksia tämä 65 vuotiaiden lääkärikokeilu voi tutkimusten hinnoittelun mukaan asiakkaalle maksaa.

Kela on määrännyt korkeimmat hinnat kullekin kokeelle, labrat, kuvantamiset, röntgenit ja muut.
      Avatkaa linkki, hinnat ovat kaikilla tiedoilla.

• Anonyymi

Palstavasemmistolaisen mielestä
      yksityispuolen lääkäri
      on huonompi
      vaikka samasta kouluista kaikki lääkärit Suomessa tulevat.

Se on sitä vasemmistolaisen " parempaa logiikkaa ".
      ( idiotismia ).

• Anonyymi

Eiköhän asia ole todellisuudessa niin, että yksityisen puolen lääkäreitä pidetään parempina kuin julkisen puolen lääkäreitä, vaikka koulutus on sama?

Suuri osa erikoislääkäreistä toimii molemmilla sektoreilla ja ainakin oman kokemukseni mukaan ovat hoitaneet minua samalla tavoin kummallakin puolella.
        Hoidon hinta on ollut vain erilainen.

kylmätotuus

• Anonyymi

Joillakin on helposti hoidettavia tilapäisiä vaivoja, he ovat olleet tyytyväisiä.

IS:lle tullut muunkinlaisia kokemuksia:

Turkulainen ja espoolainen lukija moittivat suurta ketjua siitä, että takaisinsoittopalvelu ei toiminut.

Vantaalainen nainen puolestaan harmittelee, että 20 minuutin vastaanottoaika on liian lyhyt.

– Siinä ajassa ei ehdi sanoa kuin päivää. Iäkkäillä on monesti ongelmia muistin ja tiedon ymmärtämisen kanssa.

Uudessakaupungissa ja Raumalla asuvaa ja asioivaa naista kiukuttaa lääkärin ylimielisyys ja kiireisyys, ja se, että hän ei ollut perehtynyt taustatietoihin, jotka nainen oli kirjoittanut.

20 minuuttia uudella lääkärillä on aivan liian lyhyt aika,
      jos potilas on monisairas iäkäs.
      Lääkärin täytyy ottaa monta asiaa huomioon jo lääkityksenkin suhteen.

• Anonyymi

Lääkärit saavat täyden palkkion, vaikka asiakas maksaa vähän.
        Tuosta ylimielisestä lääkäristä tulee mieleen, että kun lääkärit yksityispuolella
        ovat tottuneet potilaisiin, joilla on rahaa teettää tutkimuksia jne.
        katsovatko he terveyskeskuksen potilaat alempaan paariaan kuuluvaksi
        köyhälistöksi, joka ei ole niin mieluinen asiakaskunta ?

• Anonyymi

Jos minulla on jotain ongelmaa terveyden kanssa, niin tilaan terveyskeskukseta e-terveyden kautta labralähetteen, käyn labroissa , sitten ne näkyy omakannassa. Varaan ajan sen alan erikoislääkärille , mitä vaivani koskee. Näytän labrat ja hoito etenee. Ihan turha maksaa 30e siinä välissä omalääkärille tai yleislääkärille ( tuo tän hetken kokeilu) . Eikoislääkäri maksaa mulle mahdollisesti 130e ja siitä kun vähennän tuon 30e mitä olisi mennyt terveyskeskukseen tai omalääkärille ,niin maksan vain 100e ja asia varmimmin selviää ja suht nopeasti. Lähettää ehkä keskussairaalaan ,jos on vakava asia.

• Siili25

Terveyskeskus/e-terveys/ labralähete? Saako sieltä vaan pyytämällä mitä vaan labroja itse haluaa? Ilman lääkärin lähetettä? Ilmaiseksi?

Ymmärrän että yksityiseltä toimijalta saa itse maksan tutkimuksia mitä itse haluaa mutta että TK:sta?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Terveyskeskus/e-terveys/ labralähete? Saako sieltä vaan pyytämällä mitä vaan labroja itse haluaa? Ilman lääkärin lähetettä? Ilmaiseksi?

Ymmärrän että yksityiseltä toimijalta saa itse maksan tutkimuksia mitä itse haluaa mutta että TK:sta?

Olen joskus käynyt terveyskeskuksen luukulla,
        pyytänyt lähetettä virtsakokeeseen, koska nykyisin hoitaja voi harkintansa mukaan kirjoittaa tutkimuksiin lähetteitä
        Verikokeisiin en ole pyytänyt, koska Synlab, tekee kaikenlaisia verikokeita ilman lähetettä.
        Siellä käyn kerran vuodessa.
        Tilaan täydelliseen Terveyspakettiin kuuluvat kokeen, menen ja maksan itse.
        Kela ei minulle niistä mitään korvaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen joskus käynyt terveyskeskuksen luukulla,
        pyytänyt lähetettä virtsakokeeseen, koska nykyisin hoitaja voi harkintansa mukaan kirjoittaa tutkimuksiin lähetteitä
        Verikokeisiin en ole pyytänyt, koska Synlab, tekee kaikenlaisia verikokeita ilman lähetettä.
        Siellä käyn kerran vuodessa.
        Tilaan täydelliseen Terveyspakettiin kuuluvat kokeen, menen ja maksan itse.
        Kela ei minulle niistä mitään korvaa.

Juu pissanäytteen saa tk:sta ilman lääkrin lähetettä mutta eipä juuri verikokeita itse vaan pyytämällä. Minäkin olen otattanut muutamia verikokeita yksityisellä itse maksaen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      152
      9265
    2. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      336
      7052
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      101
      6020
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      164
      3970
    5. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
      Maahanmuutto
      87
      3325
    6. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      34
      3291
    7. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      64
      2922
    8. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      184
      2747
    9. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      71
      2153
    10. On asioita joita kadun

Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
      Ikävä
      17
      1876
    Aihe