Kurinpalautus käsimatkatavaroihin

Anonyymi-ap

Juuri ennen koronaa Finnair otti tiukemman linjan koneeseen vietävien laukkujen kokoon ja ainakin pari kertaa näin, että lähtöportilla oli kenttätyöntekijä viemässä isompia laukkuja ruumaan, kerran kävi jopa niin, että palvelusta kieltäytynyt matkaaja pistettiin maksamaan extraa siitä, että sai viedä omansa matkustamoon. Nyt saattaa lähtö viivästyä kun matkaajat etsivät laukuilleen vapaata tilaa ylälokeroista ja käytävällä seisovat joutuivat odottamaan omaa vuoroaan ja heillehän oli vielä vähemmän vapaata säilytystilaa tarjolla - pitäisiköhän Finnairin ottaa tiukempi linja aina vain kasvavaan käsimatkatavaroiden kokoon ? Tosin muilla lentoyhtiöillä näyttää olevan sama ongelma eikä kukaan uskalla ensimmäisenä tarttua siihen.

2

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Finnairin Light-lipulle voi ostaa isomman käsipakaasin (55x40x23 cm) jonka saa laittaa ylähyllylle. Pienemmät pitäisi (huom konditionaali) laittaa istuimen alle. Käytännössä kaikki yritetään tunkea hyllyille ettei maksaneiden asiakkaiden laukut enää mahdu. Toisekseen kuinka moni maksaa ylimääräistä koska sitä ei mitenkään valvota.

    • Anonyymi

      Kummastako tässä on kyse?

      1) Siitäkö, että matkustaja tuo mukanaan ylikokoisen käsimatkatavaran, eli sellaisen, jonka koko ylitää sen, mitä lennon varaushetkellä on ollut finnairin nettisivuilta luettavissa: mikä on suurin sallittu käsimatkatavaran koko ?

      vaiko

      2) Matkustajan käsimatkatavara on enintään sen kokoinen, mitä lennon varaushetkellä on ollut finnairin nettisivuilta luettavissa: mikä on suurin sallittu käsimatkatavaran koko - mutta tästä huolimatta se käsimatkatavara on finnairin mielestä lähtöhetkellä muka "liian iso" - joko siksi, että määräyksiä on muutettu varaushetken ja lähtöhetken väillä - tai siksi, että se käsimatkatavara ei edes sääntöjen mukaan ole liian iso, mutta kyse on enemmänkin siitä, että jos jokainen matkustaja tuo mukanaan maksimin sallitun kokoisen käsimatkatavaran, niin sitten lentokoneessa ei niille kaikille enää riitäkään tilaa?

      Varsinkin JOS kyse on tapauksesta 2, niin silloin ongelma on 100% finnairin syytä (0% matkustajan syytä).

      Oma ehdotukseni:

      Takimmaisella penkkirivillä ei selkänojaa voi kallistaa taaksepäin ollenkaan.

      Siirretään sitä takimmaista penkkiriviä hieman eteenpäin, niin sielläkin saa kallistaa selkänojaansa. Tästä aiheutuu väistämättä takimmaisen istuimen taakse lattian lähelle hukkatilaa. Mutta: asian voisi mitoittaa siten, että tuo hukkatila ei jää hukkatilaksi, vaan sinne tulee lisää tilaa käsimatkatavaroille, jos ei varsinaisiin matkustamon yläosassa oleviin käsimatkatavaralokeroihin kaikki käsimatkatavarat mahdu.

      Jos tästä aiheutuu se, että matkustamon paikkamäärä vähenee muutamalla per lentokone, niin eikö finnairilla osata kustannuslaskentaa ?

      Esimerkki:

      Matkustamo: 300 matkustajaa.
      Poistuvien istuinten määrä: 6.

      Istuinten määrä siis vähenee 2%.

      Nyt kustakin istuimesta pitää saada sen verran lisää tuottoa, että kokonaistuotto pysyy samana, vaikka onkin 6 maksavaa matkustajaa vähemmän.

      Jos alunperin 1 matkustajapaikka maksoi 150€.

      Sisään virtaavan rahan määrä: 300 * 150 = 45000 €.

      Uusi tilanne: pitää saada tuo sama 45000€, mutta nyt matkustajia on 294 kpl.
      siis: 45000 € / 294 = 153,06 €.

      Mutta eihän yksittäisiä senttejä kukaan halua käsitellä, joten samantien Finnair voi nostaa lipun hinnan 150 € -> 153,10 €.

      Tuotto: 294 * 153,10 € = 45011,40 €

      Finnair jää tempussa vieläpä voiton puolelle 11,40€ per lento.
      Tuskin kukaan jättää lennon ostamatta siksi, että aiemman 150 € sijasta nyt pitää maksaa 153,10 €. Matkustajien määrä ei siis vähene enempää kuin 6 kpl.

      Lisäsäästöä syntyy Finnairille myös tästä:

      Kun on 6 matkustajaa vähemmän kuljetettavana, niin hieman polttoainetta säästyy, kun lentokone painaa noiden 6 matkustajan painon + heidän vaatteidensa ja matkatavaroidensa verran vähemmän -> kevyempi lentokone kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta, joten polttoainelaskussa syntyy pienehkö lisäsäästö Finnairille.

      Se on merkillistä: Kaiken maailman muista syistä kyllä nostetaan lippujen hintoja, joskus huomattavankin paljon. Mutta sitten ei haluta tehdä pientä (varsi maltillista) korotusta lippuhintoihin, jolla kompensoidaan se, kun istunten määrää vähennetään vaikkapa sen 6 kpl, että kaikki matkustajat saavat sellaisen istuimen, jossa selkänojan kallistuskin onnistuu.

      Lisäksi: Kun jotkut matkustajat haluavat ns. "Exit Row" -istuimen, eli sellaisen, jonka kohdalla on hätäuloskäynti (niissä kun on hieman isompi jalkatila) --- niin miksei noista istuimista veloiteta hieman korkeampaa lipunhintaa, kun nuo istuimet kerran ovat niin haluttuja ?

      Lentoyhtiöiden nykyhinnoittelua voisi kuvata kahden asian yhdistelmällä: hölmöyden ja ahneuden.

      Ei niitä istuinpaikkoja tietenkään ilmaiseksi jaeta, vaan minimi on tuotantokustannukset + kohtuullisen liikevoiton osuus + verot ja muut viranomaismaksut.

      Mutta miksei hinnoittelua voisi tehdä niin, että toisaalta ei myydä mitään lippua "liian halvalla" mutta toisaalta lopetettaisiin ns. "asiaton rahastus".

      Esim. Finnairin tänään viimeistä päivää voimassaoleva kampanja sisätää malliesimerkin asiattomasta rahastuksesta:

      Singapore 599€, Hong Kong 619 €.

      MIKSI Hong Kongiin matkaava maksaa lipustaan 20€ enemmän kuin Singaporeen matkaava ?

      Tuolle EI OLE mitään järjellistä syytä!
      Singaporeen on pidempi matka kuin Hong Kongiin, ja niinpä polttoainetta kuluu enemmän, lisäksi niin lentäjille kuin lentoemännillekin pitää tietenkin maksaa enemmän palkkaa pidempikestoisen lennon ajalta lyhyempään lentoon verrattuna.

      Jos liput olisi hinnoiteltu järkevästi, niin Singaporeen maksaisi ENEMMÄN kuin Hong Kongiin EI vähemmän !

      Lopettakaa Finnair toisaalta asiattoman alennukse antaminen Singaporeen ja toisaalta asiaton rahastus Hong Kongiin.

      Vai lentääkö Hong Kongiin enemmän matkustajia, ja siksi taloushallinto päätti, että mieluummin rahastetaan sillä välillä, missä kysyntä on isompi niin tulee enemmän rahaa sisään? Mahdollista tuokin, mutta miksi antaa alea Singaporeen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      251
      6922
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      53
      4933
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4471
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      9
      4276
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3763
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      118
      3665
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3626
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      24
      3523
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3303
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      55
      2448
    Aihe