Kurinpalautus käsimatkatavaroihin

Anonyymi-ap

Juuri ennen koronaa Finnair otti tiukemman linjan koneeseen vietävien laukkujen kokoon ja ainakin pari kertaa näin, että lähtöportilla oli kenttätyöntekijä viemässä isompia laukkuja ruumaan, kerran kävi jopa niin, että palvelusta kieltäytynyt matkaaja pistettiin maksamaan extraa siitä, että sai viedä omansa matkustamoon. Nyt saattaa lähtö viivästyä kun matkaajat etsivät laukuilleen vapaata tilaa ylälokeroista ja käytävällä seisovat joutuivat odottamaan omaa vuoroaan ja heillehän oli vielä vähemmän vapaata säilytystilaa tarjolla - pitäisiköhän Finnairin ottaa tiukempi linja aina vain kasvavaan käsimatkatavaroiden kokoon ? Tosin muilla lentoyhtiöillä näyttää olevan sama ongelma eikä kukaan uskalla ensimmäisenä tarttua siihen.

2

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Finnairin Light-lipulle voi ostaa isomman käsipakaasin (55x40x23 cm) jonka saa laittaa ylähyllylle. Pienemmät pitäisi (huom konditionaali) laittaa istuimen alle. Käytännössä kaikki yritetään tunkea hyllyille ettei maksaneiden asiakkaiden laukut enää mahdu. Toisekseen kuinka moni maksaa ylimääräistä koska sitä ei mitenkään valvota.

    • Anonyymi

      Kummastako tässä on kyse?

      1) Siitäkö, että matkustaja tuo mukanaan ylikokoisen käsimatkatavaran, eli sellaisen, jonka koko ylitää sen, mitä lennon varaushetkellä on ollut finnairin nettisivuilta luettavissa: mikä on suurin sallittu käsimatkatavaran koko ?

      vaiko

      2) Matkustajan käsimatkatavara on enintään sen kokoinen, mitä lennon varaushetkellä on ollut finnairin nettisivuilta luettavissa: mikä on suurin sallittu käsimatkatavaran koko - mutta tästä huolimatta se käsimatkatavara on finnairin mielestä lähtöhetkellä muka "liian iso" - joko siksi, että määräyksiä on muutettu varaushetken ja lähtöhetken väillä - tai siksi, että se käsimatkatavara ei edes sääntöjen mukaan ole liian iso, mutta kyse on enemmänkin siitä, että jos jokainen matkustaja tuo mukanaan maksimin sallitun kokoisen käsimatkatavaran, niin sitten lentokoneessa ei niille kaikille enää riitäkään tilaa?

      Varsinkin JOS kyse on tapauksesta 2, niin silloin ongelma on 100% finnairin syytä (0% matkustajan syytä).

      Oma ehdotukseni:

      Takimmaisella penkkirivillä ei selkänojaa voi kallistaa taaksepäin ollenkaan.

      Siirretään sitä takimmaista penkkiriviä hieman eteenpäin, niin sielläkin saa kallistaa selkänojaansa. Tästä aiheutuu väistämättä takimmaisen istuimen taakse lattian lähelle hukkatilaa. Mutta: asian voisi mitoittaa siten, että tuo hukkatila ei jää hukkatilaksi, vaan sinne tulee lisää tilaa käsimatkatavaroille, jos ei varsinaisiin matkustamon yläosassa oleviin käsimatkatavaralokeroihin kaikki käsimatkatavarat mahdu.

      Jos tästä aiheutuu se, että matkustamon paikkamäärä vähenee muutamalla per lentokone, niin eikö finnairilla osata kustannuslaskentaa ?

      Esimerkki:

      Matkustamo: 300 matkustajaa.
      Poistuvien istuinten määrä: 6.

      Istuinten määrä siis vähenee 2%.

      Nyt kustakin istuimesta pitää saada sen verran lisää tuottoa, että kokonaistuotto pysyy samana, vaikka onkin 6 maksavaa matkustajaa vähemmän.

      Jos alunperin 1 matkustajapaikka maksoi 150€.

      Sisään virtaavan rahan määrä: 300 * 150 = 45000 €.

      Uusi tilanne: pitää saada tuo sama 45000€, mutta nyt matkustajia on 294 kpl.
      siis: 45000 € / 294 = 153,06 €.

      Mutta eihän yksittäisiä senttejä kukaan halua käsitellä, joten samantien Finnair voi nostaa lipun hinnan 150 € -> 153,10 €.

      Tuotto: 294 * 153,10 € = 45011,40 €

      Finnair jää tempussa vieläpä voiton puolelle 11,40€ per lento.
      Tuskin kukaan jättää lennon ostamatta siksi, että aiemman 150 € sijasta nyt pitää maksaa 153,10 €. Matkustajien määrä ei siis vähene enempää kuin 6 kpl.

      Lisäsäästöä syntyy Finnairille myös tästä:

      Kun on 6 matkustajaa vähemmän kuljetettavana, niin hieman polttoainetta säästyy, kun lentokone painaa noiden 6 matkustajan painon + heidän vaatteidensa ja matkatavaroidensa verran vähemmän -> kevyempi lentokone kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta, joten polttoainelaskussa syntyy pienehkö lisäsäästö Finnairille.

      Se on merkillistä: Kaiken maailman muista syistä kyllä nostetaan lippujen hintoja, joskus huomattavankin paljon. Mutta sitten ei haluta tehdä pientä (varsi maltillista) korotusta lippuhintoihin, jolla kompensoidaan se, kun istunten määrää vähennetään vaikkapa sen 6 kpl, että kaikki matkustajat saavat sellaisen istuimen, jossa selkänojan kallistuskin onnistuu.

      Lisäksi: Kun jotkut matkustajat haluavat ns. "Exit Row" -istuimen, eli sellaisen, jonka kohdalla on hätäuloskäynti (niissä kun on hieman isompi jalkatila) --- niin miksei noista istuimista veloiteta hieman korkeampaa lipunhintaa, kun nuo istuimet kerran ovat niin haluttuja ?

      Lentoyhtiöiden nykyhinnoittelua voisi kuvata kahden asian yhdistelmällä: hölmöyden ja ahneuden.

      Ei niitä istuinpaikkoja tietenkään ilmaiseksi jaeta, vaan minimi on tuotantokustannukset + kohtuullisen liikevoiton osuus + verot ja muut viranomaismaksut.

      Mutta miksei hinnoittelua voisi tehdä niin, että toisaalta ei myydä mitään lippua "liian halvalla" mutta toisaalta lopetettaisiin ns. "asiaton rahastus".

      Esim. Finnairin tänään viimeistä päivää voimassaoleva kampanja sisätää malliesimerkin asiattomasta rahastuksesta:

      Singapore 599€, Hong Kong 619 €.

      MIKSI Hong Kongiin matkaava maksaa lipustaan 20€ enemmän kuin Singaporeen matkaava ?

      Tuolle EI OLE mitään järjellistä syytä!
      Singaporeen on pidempi matka kuin Hong Kongiin, ja niinpä polttoainetta kuluu enemmän, lisäksi niin lentäjille kuin lentoemännillekin pitää tietenkin maksaa enemmän palkkaa pidempikestoisen lennon ajalta lyhyempään lentoon verrattuna.

      Jos liput olisi hinnoiteltu järkevästi, niin Singaporeen maksaisi ENEMMÄN kuin Hong Kongiin EI vähemmän !

      Lopettakaa Finnair toisaalta asiattoman alennukse antaminen Singaporeen ja toisaalta asiaton rahastus Hong Kongiin.

      Vai lentääkö Hong Kongiin enemmän matkustajia, ja siksi taloushallinto päätti, että mieluummin rahastetaan sillä välillä, missä kysyntä on isompi niin tulee enemmän rahaa sisään? Mahdollista tuokin, mutta miksi antaa alea Singaporeen ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      58
      5535
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      177
      4482
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      3932
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      42
      3499
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3471
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      60
      3243
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      10
      3070
    8. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      27
      2672
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2297
    10. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2256
    Aihe