UNETON YÖ ! ?

Anonyymi-ap

Hei kaikki yli 80 +
kuinka jaksatte

nukutteko yöt hyvin ,

mitähän minulle on tapahtnu
en ole nukkunu ollenkaan,
vaika illalla otin 1/2 puolikkaan nukahtamispilleriä ja panadolin,

mitä tapahtuu vanhukselle jos ei pyty ollenkaan nukkumaan
onko jollaki tietoa asiasta ?

30

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Viime yö, unta kahdeksan ja puoli tuntia, kaksi vessareissua. Ei valvomisia kuin joitakin minuuttia. Aamuisin herään 5-6 välillä, ja nousen vaimoni kanssa ja teemme aamupalan. Illalla nautimme jotain n. klo 18 aikoihin, ei mitään sen jälkeen. Illalla yhdeksän jälkeen olemme jo ihan unen partaalla ja menemme nukkumaan. Aamulla heräämme sitten, kun siltä tuntuu ja nousemme ylös.

• Anonyymi

Mitä söitte aamupalaksi,

mun pitäis jotain keksiä syödäkki,

kahvi on jo valmiina mutta mitä muuta pistän suunun ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä söitte aamupalaksi,

mun pitäis jotain keksiä syödäkki,

kahvi on jo valmiina mutta mitä muuta pistän suunun ?

Aamupala on pari kuppia kahvia ja moniviljasämpylä+Paimenpoikajuusto. Ja lautasellinen annospikapuuroa, kaura-vadelma ja mustaa viinimarjaa päälle.

• Anonyymi

Ei yksi uneton yö henkeä vie.
      Ole kuitenkin varovainen tänään.
      Voi huimata ja varsinkin ylös noustessa.
      Itselläni noita unettomia öitä joskus.
      Kurja ja tokkurainen olo sitten seuraavana päivänä.
      Nukun pienet päiväunet silloin, jos mahdollista.
      Olen opetellut elämään ja hyväksymään, että unettomia öitä tulee.
      Pyrin tekemään oloni niin miellyttävksi kuin mahdollista.
      Valvoessani yöllä kuuntelen äänikirjoja tai hengellistä musiikkia hiljaisella äänellä.

Jos unettomuutesi jatkuu, ota yhteys lääkäriin.
      Ole varovainen liikkeissäsi.

• Anonyymi

Jos saisitte valita mitä tekisitte muuta kuin nyt teette öisin, niin mitä se olisi ollut, millä yötunteja saa kulumaan?

• Anonyymi

- Elät liian aktiivista elämää päivisin.
      - Sinulla on asia, joka painaa alitajunnassa, eikä aivojen limbinen järjestelm ennätä käsitellä tunteisiin liittyviä tunnetiloja, olet levoton.
      - Elät tavallaan unen ja valvetilan välimaastossa.
      - Yritä ratkaista mieltäsi painava ongelma.
      - Rauhoita nukkumishetkesi kaikilta häiriöiltä, sulje äänilähteet ja sammuta valot.

Toivottavasti löydät syyn uniongelmaasi.
      Unilääkkeet auttavat pääsemään uneen, mutta niillä ei aina ole toivottavaa vaikutusta. Lääkkeen vaihtaminen tai annoksen suurentaminen?

Parempi olisi keskustella asiasta asiantuntevan terveydenhuollon henkilöstön kanssa, koska kyseessä voi olla sairaus, mikäli uniongelmasi on pitempiaikaista.

Nukuin hyvin, heräsin kyllä aamuvessaan, mutta nukahdin uudelleen.

• Anonyymi

Hyvin valvotun yön jälkeen on olo hieman ahdistavaa, no kolme kuppia mustaa kahvia ja pää selkeni normaaliin tilaan.
      Jotkut sanovat että kun ilmat vaihtuu niin silloin nukkuu huonosti , en ole laittanut merkille ilmoja niinä öinä kun valvottaa.
      Puhuin ystävän kanssa joka vielä on työelämässä kiinni , hän kertoi myöskin että niitä valvottuja öitä hänelläkin on tämän tästä.hän ei syö edes mitään lääkkeitä joten nekään ei sekoita unirytmiä , kertoi menevänsä lääkäriin että saisi jotain lääkettä että ei tarvitsisi valvoa. Monella on sama pulma .
      ei työvuosina tarvinnut valvoa öitään. Silloin ajatteli että kun pääsee eläkkeelle niin sitten nukkuu pitkään aamulla. Vähän sitä tiesi tulevaisuudesta ainoastaan huomasi ettei niitä pitkään nukuttuja aamuja sitten tullutkaan , vaan sitä herää kukonlaulun aikaan nykyisin vaikka miten yrittäisi nukkua uudestaan aamulla niin ei onnistu.
      Kai ne kuluu nämä uni asiatkin ikääntymisen prosessiin .
      Mutta iltapäivisin kyllä saatta nuokahdella istualtaan. Sohvalle kun lukee jotain lehteä

• Anonyymi

Se on sillä tavalla, että kun ei nuku tai nukkuu huonosta 1 tai 2 yötä ,niin taatusti seuraavana yönä nukkuu pitkään.

Ja kannattaa laskea yhteen ne tunnit ,mitä on nukkunut koko vuorokauden aikana.
      Jos nukut yöllä 5 tuntia ja päivällä 2 = yhteensä 7 tuntia. Ja on vanhus ,eikä voi/jaksa liikkua muuta kuin ne sisäaskareet, niin VARMASTI EI unta monellakaan riitä ilman niitä turruttavia uni-tai rauhoittavia lääkkeitä ,,, eikä nekään auta.

Aiheuttavat vain dementiaa.

• Anonyymi

Moni vanhus sanoo, että nukahtaa vain vähän päivällä. Näin meillä ,mutta se vähän onkin 2 tuntia ainakin, vaikka toisin väittää. Olen itse hereillä ja tiedän.

• Anonyymi

Hassu juttu, vaikka nukuin viime yön erittäin huonosti nyt kuitenki tunnen itseni pirteäksi,
      saap nähdä kuinka nukuttaa ensi yönä,
      nyt kn olen nukkunu muutamt yöt huonosti olen nähny pinaisunia joka yö
      viime yönä en millää löytäny vessaa, siinä unessa olin jollaki juna-asemalla, eikä ihmiset osanneet kertoa missä vessa on,

edellis yönä joku tahtäsi mua pyssyllä, uni tuli vissiin siitä ameriikaisen politiko ampumis jutusta, Trumpin kaverista, oletan,

kaikenlaista sitä näkeeki,

• Anonyymi

kun vertaatte näkemiänne unia lapsena, nuorena, aikuisena, eläkeläisenä, niin millä tavoin unen näkeminen on muuttunut?

onko vanhuudessa unet kasvaneet?

• Anonyymi

Magnesium poretabletti tai sen puolikas illalla ennen nukkumaan menoa vaikuttaa rauhoittavasti ja uni tulee aivan kuin huomaamatta. Kokeillut useasti ja toimii.

• Anonyymi

auttaako mangnesiun maito ostin tänään sitä rauhottamaan mahaa,
        ja viemään kipua pois palleasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Magnesiummaito rauhoittaa mahaa, sikäli se voi helpottaa nukkumista,
        kun mahankorvennus lievenee. Sitä kannattaa ottaa illalla viimeksi
        ja esimerkiksi aamulla vähän aamiaisen jälkeen tai lounaan jälkeen,
        miten vain.
        Jos ottaa liikaa se voi aiheuttaa ripulia.
        Otan itse 2 ruokalusikallista 1-2 kertaa päivässä, sillä annoksella vatsakin toimii
        luontevasti, hyvin ja luonnollisesti ja se tasaa mahahappoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivon, että magnesiamaito auttaa sinua. Aina ei voi tietää, mistä mahakivut
        johtuvat, aiheuttaako niitä joku ruoka vai mahahaava vai laktoosi-intoleranssi
        vai liiat mahahapot vai mikä ?

Minulla on ollut lievä gastriitti eli lievä mahahaava, sen kanssa oli aina vaikeaa,
        pallea kipuili, ja se oli vaikein, kun maha oli ihan tyhjä. Söin pikkuisen löysää
        kaurapuuroa aterioitten välillä, se helpotti vähän oloa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivon, että magnesiamaito auttaa sinua. Aina ei voi tietää, mistä mahakivut
        johtuvat, aiheuttaako niitä joku ruoka vai mahahaava vai laktoosi-intoleranssi
        vai liiat mahahapot vai mikä ?

Minulla on ollut lievä gastriitti eli lievä mahahaava, sen kanssa oli aina vaikeaa,
        pallea kipuili, ja se oli vaikein, kun maha oli ihan tyhjä. Söin pikkuisen löysää
        kaurapuuroa aterioitten välillä, se helpotti vähän oloa.

Yöllä muistin mangnesium maidon ja otin uokalausikallisen sitä heti kohta rauhotti mahan ja koko keho oli rauhallinen sen jälkeen,
        kovin hyvin en ole siltikää nukkunu
        uni on ollu semmosta " koiran unta " jotenki kuin olisin tajunnu kokoajan ympäristön äänet,

joskus kun saa nukkua syvää levollista unta on koko olo parmpi koko kehossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Magnesiummaito rauhoittaa mahaa, sikäli se voi helpottaa nukkumista,
        kun mahankorvennus lievenee. Sitä kannattaa ottaa illalla viimeksi
        ja esimerkiksi aamulla vähän aamiaisen jälkeen tai lounaan jälkeen,
        miten vain.
        Jos ottaa liikaa se voi aiheuttaa ripulia.
        Otan itse 2 ruokalusikallista 1-2 kertaa päivässä, sillä annoksella vatsakin toimii
        luontevasti, hyvin ja luonnollisesti ja se tasaa mahahappoja.

onko eläkeläisillä refluksi yleistä?

• Anonyymi

tuntuuko teistä väsyttävältä unettoman yön jälkeen?

• Anonyymi

Ei oikeestaan kovinkaan väsyneeltä tunn,
        mtt ku on vanha niin ainahan jotain häikkää on varsinki jos liikku ja jotain puuhastelee tai yrittää puuhastella,

lähinnä syd. vajaa tominta aiheuta " onttoa " oloa.

• Anonyymi

mikä on paras unen tunti?

• Anonyymi

uutisessa luki, että naisten ja miesten elinikäodotteen ero kapenee tulevaisuudessa

• Anonyymi

japanissa on yli 100 000 satavuotiasta

• Anonyymi

Kalaöljy sen tekee. Meren elävät ovat usein pitkäikäisiä, valaatkin elävät 250 vuotiaiksi. Ihminenkin oli alkujaan meren kala.

• Anonyymi

Minä nukun yleensä klo 01.20-6.30 ,,,siten urvotan valveilla 1-2 tuntia ja sikeää unta 2-3 tuntia. Ihanaa herätä venytellen kahvikupposen ääressä. Virkeä olo kahvin jälkeen aina..
      Koko päivänä ei väsytä, kun käy ulkona lenkillä .

Varsinkin pimeinä kuukausina tuo rytmini on taivaallinen-nousta yhdessä auringon kanssa ,tai ainakin valoisaan aikaan.
      Olen lukenut, että näin tekivät alkuperäiskansat muinoin. Että mä tykkään!

• Anonyymi

tuo vaikuttaa siltä
        olet terve vanhus,
        jos nyt vanhus ollenkaan vielä
        oletko edes kahdeksankymppinenkää vielä,

nooooh nauti elämästäsi
        monet ovat kateellisia
        heki haluaisi olla vielä terveitä
        ja jaksavia pirteitä,

• Anonyymi
      UUSI

Viime yönkin nukuin hämmästyttävän hyvin. Ja tänään olen jaksanut puuhata kaikenlaista, suunnitelmieni mukaan.

• Anonyymi
        UUSI

olen utelisas minkä ikänen noi virkku puuhastelija onkaan, katteeksi kä,

mlla menee kunto alas kauheeta vahtia kuin lehmän häntä, koko päivän onlen nkkunu sohvalla koiran unta, toinen silmä auki ja toinen kiinni.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

olen utelisas minkä ikänen noi virkku puuhastelija onkaan, katteeksi kä,

mlla menee kunto alas kauheeta vahtia kuin lehmän häntä, koko päivän onlen nkkunu sohvalla koiran unta, toinen silmä auki ja toinen kiinni.

Olen 72 v. 🙂

Tämä yö meni taas valvoen. Yritin kärsivällisesti nukahtaa, mutta jos pari yötä nukuinkin hyvin, niin sitten kolmas yö jo valvottaa.

En kylläkään ole kovinkaan virkku puuhastelija: pakotan itseni erilaisiin kotitöihin. Mulla on kännyn kalenterissa suunniteltuna pakolliset työt joka päivälle ja pakotan itseni ne tekemään. Muutoin vain makaisin sängyllä. Teen sängystä työ-pyrähdyksiä ja olen onnellinen kun jaksoin taas jotain tehdä.

En ole kesän jälkeen lainkaan ulkoillut, pakolliset käynnit lääkärissä ja useat käynnit labrassa on olleet ainoat "ulkoiluni". Olen pyrkinyt liikkumaan kävellen ja bussilla, mutta tänään taas turvauduin taksiin, kun piti käydä asioilla.

Rahapula hiukan ahdistaa. Tuli syyskuulla yllättävän suuri vesilaskun tasauslasku, jouduin lainaamaan sukulaiselta rahaa, että sain maksetuksi. Jouduin siirtämään myös kallista vyöruusu-uusintarokotusta, menen siihen lokakuulla, hinta 220€!

Olen tarkkaan laskenut paljonko mulla jää tilille ja kuinka sillä rahalla on selviydyttävä. Yritän pakottautua tarv. liikkumaan keppeineni vain bussilla ja metrolla, ei taksimatkoja, vaikka nuo reissut käyvätkin voimille, sillä jo pelkästään matka pysäkille on n. puoli km.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen 72 v. 🙂

Tämä yö meni taas valvoen. Yritin kärsivällisesti nukahtaa, mutta jos pari yötä nukuinkin hyvin, niin sitten kolmas yö jo valvottaa.

En kylläkään ole kovinkaan virkku puuhastelija: pakotan itseni erilaisiin kotitöihin. Mulla on kännyn kalenterissa suunniteltuna pakolliset työt joka päivälle ja pakotan itseni ne tekemään. Muutoin vain makaisin sängyllä. Teen sängystä työ-pyrähdyksiä ja olen onnellinen kun jaksoin taas jotain tehdä.

En ole kesän jälkeen lainkaan ulkoillut, pakolliset käynnit lääkärissä ja useat käynnit labrassa on olleet ainoat "ulkoiluni". Olen pyrkinyt liikkumaan kävellen ja bussilla, mutta tänään taas turvauduin taksiin, kun piti käydä asioilla.

Rahapula hiukan ahdistaa. Tuli syyskuulla yllättävän suuri vesilaskun tasauslasku, jouduin lainaamaan sukulaiselta rahaa, että sain maksetuksi. Jouduin siirtämään myös kallista vyöruusu-uusintarokotusta, menen siihen lokakuulla, hinta 220€!

Olen tarkkaan laskenut paljonko mulla jää tilille ja kuinka sillä rahalla on selviydyttävä. Yritän pakottautua tarv. liikkumaan keppeineni vain bussilla ja metrolla, ei taksimatkoja, vaikka nuo reissut käyvätkin voimille, sillä jo pelkästään matka pysäkille on n. puoli km.

OLET NUORI
        meihin yli 80+++++ ikäisiin,
        minäki vielä 75 vuotiaana olin reipas, kävin 10 km kävelylenkillä noin kerran viikossa,
        siihen aikaan jaksoi puuhastella kaikenlaista, minulla oli myös vakituinen liinkunta noin 3 kertaa viikossa , kävin uimassa, kyllä siihen aikaan tuntsi ittensa vielä eläväksi ihmisesksi,
        tekemistäki piisasi käsitöitä, ompelemista vaikka minkälaista, ahkeasti kävin soppailreissuilla ja aika kului ja rahaa paloi reissilla aina,

nyt teen kuolemaa
        ja ravaa vaan kuin vittumaista tämä loppuelämä voikaan olla, voimat hiipuu, mistää ei enään tule mitään, on vain kipee ja uupunua, silti vaan pitää ITSE selvitä päivä vaatimuksisa kuten syömisestä ja huushollinsa hoitamisesta, pyykeineen ja tiskeineen, siivota en enää jaksa

joka aamu kiroa elämäni vaikeutta ja mieti kun kuolis pois kun mistää ei enään tule mitään muuta kuin kipua kipua kipua ja vitutusta.
        vaomia ei ole mihinkää enään, aivoissa olisi tekemistä ja sunitelmia mutta kun ei ole voimia ei jaksamista jumakauta kun vanhuksen loppu elämä voi olla helvettiä,
        jos keksisin helpon täysin kiviuttoman äkki -lähdön
        alaksin suunitella sitä, mun elämä on meneisyydessä tulevaisuus on pelkkää uupumusta kipua ja vitutusta.
        kenekää ihmisen ei pitäisi uupuneena ja sairaana elää vanhahksi, jumalan pitäisi olla amollinen, kun näkee että ihminen tekee loppuaan jumalan pitäisi päästää vanha ihminen ÄKKIÄ pois kitumasta , kun jumala tietää että ihminen on tehny jo elämässään ihan tarpeeksi töitä ja jättäny jälkeläiset ja jotain muutaki itsestään maailmaan toisten hyödyksi, vanhan ihmisen pitäisi päästä äkkiä pois kitumasta,
        ei pitäisi ketään vanhusta kiduttaa turhakkeena muitten vastksilla
        se ei monekaan vanhuksen itsetunnolle sovi olla toisten avun tarvitsiaja ja kitua ja odotaa hoivaa jota ei nyky yhteiskunnassa ese noin vain ole saatavana, joten etanasia pillerit YLEISEEN jakoon kaikille niille jotka ITSE sitä pytää
        ja hulaa jo lähteä äkkiä kitumatta pois
        me olemme TYÖT tehty elämälle,
        meidän on aika muuttaa ikuisuuteen just silloin kun ME itse niin olemme päättäneet, me olemme vanhuksia vielä alle sata vuotta mutta voimia EI enään ole terveeseen elämään,
        TULIKO PYYNTÖ SELVÄKSI
        ihan taivaan isää myöten ?

• UUSI

Ikäopiston sivuilla Ikäopisto uutiset 2/2025 on

Hyvä uni ikääntyessä -verkkokurssi joka on ilmainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      100
      9041
    2. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      315
      6867
    3. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      100
      5970
    4. Mitä juuri sinulle kuuluu?

Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      152
      3880
    5. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      30
      3261
    6. Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja

Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.
      Maahanmuutto
      77
      3245
    7. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      178
      2520
    8. On asioita joita kadun

Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä
      Ikävä
      17
      1836
    9. Toivoisitko että hän löytäisi jonkun muun?

Joka voi antaa mihin et kyennyt?
      Ikävä
      32
      1488
    10. Mitä sä pelkäät?

Että paljastan sut ja touhusi? Elät jotain ihan omaa fantasiaasi ja ainoa virhees oli sekoittaa mut näihin sairaisiin le
      Tunteet
      19
      1286
    Aihe