Syysmasennusta

Anonyymi-ap

Hartaasti odotettu kesä on ohi. Se vasta alkoi heinäkuussa sateisen kesäkuun jälkeen ja nyt taas luonto riisuutuu alistumaan talven alle. Tulisikin kaunis valkea talvi, mutta edessä on vain pimeää, harmautta, räntää ja loskaa.
Mielikin synkkenee, ei tee mieli ulos ihmisten ilmoille. Ei oikein mitään syytä nousta aamulla ja puleutua.

38

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sama fiilis täällä. Aamunousut ei motivoi, kun on tyhjä päivä edessä yksin,
      mutta yritän vielä saada jotain irti syksystä, kun aurinkokin joskus pilkahtaa
      eikä ole vielä loskaa. Ei luovuteta vielä, eihän ?

Tilasin nettikaupasta villitulppaanien sipuleita kevääksi.
      Kun ne tulevat istuttelen niitä 2-3 päivää.
      Ne olivat tarjouksessa, 60 eriväristä kukkasipulia 22 €.
      On siinä istuttamista. Jos on liikaa annan naapureille.
      Kukkasipulien istutus ikäänkuin jatkaa syyskesää, haluan ajatella niin,
      että on syyskesä vielä, huijaan vähän itseäni, että mieli ei menisi maahan jo ennen pimeää kautta, vaikka pimeä kausihan on jo tavallaan alkanut.
      Pimeys tulee liian aikaisin.

• Anonyymi

C- ja D-vitamiinit käyttöön ja ulos päiväsaikaan, kun on valoisaa oli keli mikä oli. Ei kai kukaan ole niiin tyhmä, että jää märehtimään vuodenaikoja, joille ei mahda mitään. Eivätkö ajat, kelit, säät ja sen semmoiset ole pitkän elämän aikana tulleet tutuiksi ja totutuiksi.

• Anonyymi

Ei murehtiminen ole tyhmyyttä vaan se masennus vaan iskee.

• Anonyymi

Kyllä pimeys vaikuttaa mielialaan, ei siitä mihinkään pääse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei murehtiminen ole tyhmyyttä vaan se masennus vaan iskee.

Molemmille teille (19:55 & 20:29): ajatukset ja asenne toiseen suuntaan kuin lehmän häntä. Siis terveemmäksi, niiin ei tyhmyys, masis ja pimeys vaivaa ja haittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Molemmille teille (19:55 & 20:29): ajatukset ja asenne toiseen suuntaan kuin lehmän häntä. Siis terveemmäksi, niiin ei tyhmyys, masis ja pimeys vaivaa ja haittaa.

Tyhmä olet sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmä olet sinä.

Se ei haittaa mitään, kun on taas ketjullinen vielä(kin) tyhmempiä. Hah.

• Anonyymi

Tänään on ollut ihana päivä, aurinkoa ja kirkkautta. Vaatii kylläkin tuulitakin, mutta sen sisällä kaikki hyvin.

• Anonyymi

Ei masennuta ! Eihän ??? Ei ajatella mitään masennuksia. Jos etukäteen jo
      masentaa itsensä masennuksesta, varmasti masentuu.
      Kun emme muutakaan voi annetaan talven tulla.
      Levätään, kerätään voimia ja nukutaan paremmin !
      Ainakin minun on vähän helpompi saada enemmän unta pimeällä.
      Kannusta kaikkia siksi, että minuakin potuttaa talven tulo,
      mutta taistelen sitä vastaan. Vielä on syksy ilman loskakelejä.
      Otetaan tästä ajasta irti se minkä saa eikä vielä masennuta talvesta !

Eteläisessä ja pohjoisessa on tietysti eri säätilanne.
      Torniosta viime vuonna etelään muuttanut kertoi, että hänelle oli
      etelän talvi shokki. Se oli niin pimeä ja kurainen.
      Pohjoisessa on valkea lumi valaisemassa eikä kaamoskaan ole
      niin pimeä kuin etelässä luullaan.

Niin että, mitä mieltä olette kaikesta ?
      Yritettäiskö yhdessä olla masentumatta ?

• Anonyymi

Masennus on kokovartalotauti. Se lamaa koko ihmisen.

• Anonyymi

Woi olla. Mutta lähtee käyntiin päästä. Ts. väärästä tavasta ajatella sekä ravita itsensä.

• Anonyymi

Minäkää en pidä syksyn pimeydestä ja synkyydestä,

tänään kuitenki aurinko paistoi , ja ulkona ihana ilma,
      menin sauvakävelylylle meren rantaa,

ilma oli IHAN tuuli vain oli yllättävän kylmä,

nautisn suuresti pikku lenkistäni kauniin meren rannalla,
      olispa huomennaki aurinkoinen päivä !

• Anonyymi

Kaikissa neljässä vuodenajassa on omat toistuvat piirteet.

Nautin syksystä, kostea sää, astmaiselle helppoa hengittää.
      Jaksaa kulkea metsissä, napsia suuhun jo liian kypsiä puolukoita, kuten ei eilenkin.
      Ihanaa marjamehua suuhun suoraan marjoista.

Kaunis aurinkoinen sää, metsässä ihana valon ja varjojen vaihtelu, Keltaiset lehdet maassa, vihreä sammal kivien pinnalla.
      Istahdin aurinkoon muistelemaan millainen tämä paikka oli kesällä.
      Sama maisema, eri värit, perhosia kovin vähän tänä kesänä, mehiläisiä ja muita kimalaisia vähemmän kuin aiempina kesinä, kuivaa heinää, sateita liian vähän.
      En siinä istuessa kaivannut kesää, mutta tiedän, että pimenevät illat ja viilenevät säät tuovat talven.
      Valkoinen lumi peittää tienoot, pakkanen nipistelee poskipäitä ja varpaita palelee liian ohuissa villasukissa...
      Nyt syys illat, valoja kotona, kiva lämmin lepotuoli ja sukan kudin käteen.
      On paras aika ihanille koti illoille.

• Anonyymi

Nythän on vielä oikein mukavaa. Ajatelkaa marras-maaliskuun välistä aikaa
      niin nautitte tästä !

• Anonyymi

Minä alan nyt elämään täysillä kun on jo ihanan viileää, näillä mennään taas tuonne toukokuulle kunnes taas lämmöt nousee reilusti yli +20, mulle kun riittäisi mainiosti max +23 auringossa. Lämmönsietokykyni on tosi huono ja liian lämpimällä saan vain huonon olon hemmetinmoisen hikoilun lisäksi. 30 asteen pakkanenkin on parempi, silloin pystyn jopa ulkoilemaan kunnolla, helteellä se ei onnistu.

t. hiukan nuorempi palstavierailija

• Anonyymi

Jos tulis lumet jo marraskuussa,
        olisi puhtaan valkoista ainakin helmikuulle, jos normitalvi tulee.
        Nautin pakkashuuruisista aamuista, ja sinisistä iltahetkistä, kun kaukaa näkyy valoja ja siitä hiljaisuudesta jossa vain joku peuran kutsuhuuto kuuluu.
        Onneksi ahma ja susi ovat arkoja iltaliikkujia, niitäkin voi nähdä kuutamo öinä.
        Haukka ison puun oksalla tähyilee peltoaukeaa, pupuja se kyttää, ovat ruokalistallaan, mutta en ole onneksi ihan pihapiirissä huuhkajaa ja haukkaa nykyisin nähnyt.
        Olisi monta kivaa juttua talven illoista ja öistä. Vaikka aitassa ei kyllä pakkasella nukuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tulis lumet jo marraskuussa,
        olisi puhtaan valkoista ainakin helmikuulle, jos normitalvi tulee.
        Nautin pakkashuuruisista aamuista, ja sinisistä iltahetkistä, kun kaukaa näkyy valoja ja siitä hiljaisuudesta jossa vain joku peuran kutsuhuuto kuuluu.
        Onneksi ahma ja susi ovat arkoja iltaliikkujia, niitäkin voi nähdä kuutamo öinä.
        Haukka ison puun oksalla tähyilee peltoaukeaa, pupuja se kyttää, ovat ruokalistallaan, mutta en ole onneksi ihan pihapiirissä huuhkajaa ja haukkaa nykyisin nähnyt.
        Olisi monta kivaa juttua talven illoista ja öistä. Vaikka aitassa ei kyllä pakkasella nukuta.

Minä kyllä mielelläni lukisin sinun juttujasi lisääkin. Asun kaupungissa ja jos/kun lunta ja pakkasta saadaan, niin nautin niistä varhaisaamuisin ja iltapäivisin. Iltaisin ei ole turvallista liikkua. Vaan kyll puistot ja merenrantakin antaa aistinautintoja. Päiväkynnit saarille tai ulkoilualueille myös.

Kyllä minä syksystäkin pidän. Aijai, yöpakkasen kovettamat yksinäiset puunlehdet puissa pihlajanmarjojen seurana.

Kyllä minä olen kiitollinen kaikista neljästä vuodenajasta. Toivottavasti saamme pitää ne ja näkisimme niiden kauneuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kyllä mielelläni lukisin sinun juttujasi lisääkin. Asun kaupungissa ja jos/kun lunta ja pakkasta saadaan, niin nautin niistä varhaisaamuisin ja iltapäivisin. Iltaisin ei ole turvallista liikkua. Vaan kyll puistot ja merenrantakin antaa aistinautintoja. Päiväkynnit saarille tai ulkoilualueille myös.

Kyllä minä syksystäkin pidän. Aijai, yöpakkasen kovettamat yksinäiset puunlehdet puissa pihlajanmarjojen seurana.

Kyllä minä olen kiitollinen kaikista neljästä vuodenajasta. Toivottavasti saamme pitää ne ja näkisimme niiden kauneuden.

Unohdin mainita ettei tällä hetkellä masennusta syksystä. Johtunee näistä aurinkoisista päivistä.
        Otan vastaan mitä tulee, en muuta voi.

• Anonyymi

Vietän osan talvesta aurinkoisessa maassa. Olen siellä pirteä enkä kaipaa
      yhtään Suomen pimeintä aikaa kuvitellen, että neljä vuodenaikaa on
      ihanaa. Pitkä synkkä aika todellakin masentaa ihmistä..

• Anonyymi

Huomenna luvassa tänne Kainuuseen noin 15 astetta eli vielä mökille, saunaan ja uimaan

Syksy on paras aika vuodesta; ihanaa raikkautta ja värejä. Lämpimiä syysiltoja ja puiden suhinaa

• Anonyymi

Minä olen aina pitänyt syksystä ,talvestakin ja kesästä, mutta kevät ei ole niin mieluisa ,just se aika kun lumet on vasta sulaneet ,eikä mikään viheriöi.
      Mutta kaikki käy . Lämpö ja kylmä ovat vain pukeutumiskysymyksiä.
      Samoin tuo ,että joku masentuu herkästi,, ja on usein allapäin.

Lienee geeneissä nämä luonteen piirteet. Olen olut aina yltiöpositiivinen, onnellinen, sekä
      Kiitollinen, ja kumppani on päinvastainen tyyppi ollut läpi elämän. Näillä mennään.
      Kauniita unia !

• Anonyymi

Onneks on tuo rakas jo 47 vuoden takaa ,ja sauna :)

Gubbe 76

• Anonyymi
        UUSI

Olet nuori vielä ja rakkaasi kanssa. Sinulla on hyvin. Onnittelut !

• Anonyymi

Syyskuu on vielä harjoittelua tosisyksyn aikaan. Marraskuu on pimeydessään monille hirvitys. Typösen turhaa.
      Itse asiassa jopa joulukuun kaamospäivät ovat sekunteilleen yhtä pitkiä.
      Opin tiilenpääopistossa pitämään kirjaa sekuntien kiidosta.

Niitä on 86400 kpl päivässä niin Jussinpäiväviikolla kuin kaamoksen aikanakin.

• Anonyymi
        UUSI

Älä harjoittele ! Nauti tästä hetkestä !
        Jos nyt jo alkaa kuvitella, että on marraskuu
        kyllä tulee pitkä ja synkkä talvi.

• Anonyymi

Ikävä tyhjyydentunne poistuu mielestä tehokkaasti ilman lääkkeitä tai poppaskonsteja.
      Menen petiin selälleni ja alan laskemaan sataan ja taas uudelleen sataan.
      Ennen pitkää pääsen yli 500 sadan hengityskerran.
      Vain harvoin tuhanteen pääsen hengityskertaan kun mieli on jo vapautunut turhasta toivottomuudesta.
      Eräs tuntematon ystävällinen nainen neuvoi tämän konstin messuilla.

Laskeminen alkaa takkuilemaan; merkki siitä, että on hengityskertojen on lopetettava.

Auttaa myös liian aikaisin heräilemisessä. Nukahdan uudelleen. Sitten virtsaustarve taas herättää uudelleen. Tyypillistä ainakin miespuolisille ikääntyneille.

• Anonyymi
        UUSI

Otan vaikka joku kirjan tai lehden käteen ja alan lukea.
        Ajatukset siirtyvät pois tyhjyydentunteesta ainakin siksi aikaa.

• Anonyymi
      UUSI

Syyskuussa kesän loppuminen vähän kirpasee, mutta pian siihen täällä Pohjolassa tottuu.
      Päivän valoisa aika lyhenee vääjäämättömästi muutamalla minuutilla päivittäin.

Vasta Joulun alla lisäpimeneminen ensin pysähtyy hetkeksi. Vain hetkeksi Ennen vanhaan uskottiin auringon "pesäpäiviin". Ei niitä oikeasti ole olemassakaan.
      Koska Maa ei pysähdy radallaan koskaan meidän aikanamme.
      Näin se käsitetään.
      Jo seuraavana päivänä tps:stä valoa lisääntyy ainakin kymmeniä sekunteja enemmän.

• Anonyymi
      UUSI

Ei masennuta, eihän ?! Eletään vain päivä kerrallaan jotakin puuhastellen
      ajattelematta koko ajan etukäteen pimeää, kylmää talvea.
      Nyt on vielä hyvät säät ja luonto on vihreä tai ruskan väreissä,
      nautitaan tästä nyt niin kauan kuin tätä on ! Eiks vaan ?

• Anonyymi
      UUSI

Nauttikaa hyvät ihmiset tästä hetkestä !
      Jos nyt jo alkaa kuvitella, että on marraskuu
      kyllä tulee pitkä ja synkkä talvi.

• Anonyymi
        UUSI

Juuri noin. Hetki sitten luin netin ihmemaasta lorun jotensakin näin: Jos katsot taaksesi, katso anteeksi antaen. Jos katsot tulevaan, tee se rukoillen. Elä kuitenkin tässä hetkessä, muuta ei ole.

• Anonyymi
      UUSI

En ole yhtään masentunut. Minulla tuikkukynttilät palavat värillisissä, venetsialaisissa lasikipoissa, on hiljaista ja tunnelmallista,

• Anonyymi
      UUSI

Minä en toivo yhtään lunta. Talveksi . Siksi etä on iso piha ja se pitää itse kolata ja ei tahdo jaksaa enää .

• Anonyymi
        UUSI

Etkö saisi palkattua jotain naapuria?

• Anonyymi
        UUSI

Samma täällä. Mutta polven prkl:stä huolimatta aion kolata.

• Anonyymi
        UUSI

Miksi se pitää kolata kokonaan ? Eikä pieni kulkupolku riittäisi ?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi se pitää kolata kokonaan ? Eikä pieni kulkupolku riittäisi ?

Kun lunta tulee lisää ja lisää, sen kolattu alue aina hiukan pienenee ja pienenee. Siksi kolaus aloitetaan isommalta alalta.

Lumikinosta voi purkaa esim. ensin lapion avulla "kuutioimalla" sitä reunoilta ja sitten aina isomman kolan päällä siirtämällä kuutio jonnekin hevontuuttiin kauemmas, vaikka talon kivijalkaa suojaamaan ja lämpöeristämään.

• Anonyymi
      UUSI

"Elämän meri," puhui tätini Alviina, joka oli nuorena tyttönä
      purjehtinut rahtilaivalla Ameriikkaan, "on ollut lempeä minulle,
      vaikka ensi kosketus oli pelottava".
      Vuosikymmeniä vierähti vieraalla maalla, ja elämäänsä hän kuvaili merellä purjehtimisella, vuoroin tyven, vuoroin tyyni.
      Olin vielä nuori, kun hän saapui synnyinmaahansa ensimmäisen kerran lähtönsä jälkeen. Kuuntelin kiinnostuneena kaiken minkä korviini sain, utelin ja kyselin, sain vanhemmiltani moitteita.
      Silloin kirjoitin sadun meriheinistä ja sinikaisloista, joista hän niin kauniisti kertoi.
      Kirjoitettu satu on kadonnut, mutta muistan sen tunnelman.
      Kun tuo rahtilaiva ajautui karille, hän perheensä mukana muuttomatkalla uuteen maahan, josta oli kuullut vain puhuttavan, hän ihaili meren pohjaa, koska laiva oli ajautunut matalikolle. Sadussani liikkuivat merileijonat ja valaskalat, joista en silloin mitään muuta tiennyt, kuin tädin kertomaa ja hänen piirroksensa oudoista eläimistä.
      Kun Alviina täti tuli silloin Suomeen oli lokakuu, illat pimenivät, sade hakkasi pärekattoa ja tuuli ulisi nurkissa, mutta kun aamu koitti, paistoi usein aurinko, nurmikko oli vielä vihreää ja puista pudonneet lehdet kulkivat tuulen mukana.
      Hän rakasti sitä aikaa, opetti minut näkemään, kuinka paljon merkitsivät muistot siitä ajasta, jonka hän oli jo unohtanut, mutta se palasi mieleen kun pärekaton pehmeä ropina sateella saavutti sen tilanteen, jonka hän sai taas muistoissa mieleensä.
      " Muistinpa sen Kuuselan saunatuvan, siellä me saimme syksylläkin nukkua, kun tuli vieraita. Nyt minä muistan, mutta sekin on purettu. Olin liian kauan pois!
      Sen muistan, ne syksyt, kun mustikoita kasvoi kaivon takana ja puolukoita, ne olivat jäätyneitä kun niitä muistan sieltä korallisen äidille vieneeni. Se oli silloin, kun me muutimme sillä viikolla.."

Kyynelsilmin muisteli täti lapsuutta, ja viimeistä syksyä Kuuselan saunakammarissa.
      Syksystä tuli minun syksyni, kesää rakkaampi.
      Kun kaikki jää... kun kaikki on vaihtumassa, on syksy ja elämän meri lainehtii tuolla jossain, vielä edessä.

Minun syksyni, minun elämäni meri.
      - Elämän meri
      vaahtopäisinä aaltoina syyspimeässä yössä,
      ja levollisena lepäävä vesi kesäpäivän auringossa.
      Voin katsoa veteen, ja näen kuvajaisia taivaasta,
      tähtien tuiketta talvi iltoina jään pinnalla,
      kesällä kahlata hiekkapohjalla,
      hypähdellä kiveltä kivelle ,
      joiden rakosiin merikaisla on työntänyt juurensa.-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7101
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe