Olen käyttänyt monta vuotta psyykenlääkkeitä. Kaikista muista lääkkeistä olen päässyt eroon , mutta nukahtamislääkkeitä käytän edelleen säännöllisesti. Tiedän että niihin on kehittynyt riippuvuus, mutta luulen että pahin on psyykkinen riippuvuus. Elämä on nyt ihan kohdallaan ja haluan yrittää lopettaa niiden käytön.
Olisikin kiva tietää kuinka kauan on ihmisillä keskimäärin kestänyt kunnes oma luonnollinen unirytmi on palautunut?
Unilääkkeiden käytön lopettamisesta
18
8764
Vastaukset
- sama täällä
Mietin samaa miten lopettaisin...joka ilta yksi imovane.Muuten EN nuku,lääkäri sanoi että jos annos ei nouse ,ei haittaa vaikka syön loppu elämäni.Silti mietin et miten voisi lopettaa..
- riippuvuus
Mitä sen on väliä vaikka ottaa tarpeen vaatiessa (eimielellään joka yöksi)unilääkkeen jos saa niillä edes jotenkin nukutuksi,on kokemusta.En itse saa nukuttua jos en ota pari imovanea tai luotaislääkettä viikossa.Tuskin sitä niin helposti tulee riippuvaiseksi.Parempi nukkua unilääkkeillä kun ei nuku juuri ollenkaan.Terveisiä sinulle tv.mummu
- :o)
Olen syönyt imovanea vasta 4kk mutta jo nyt mietin miten niistä pääsee eroon... Kun se uni EI tosiaan tule ilman. Oon vasta 27v eikä oikeen huvita ajatella että loppu elämän söis imovanea vaikka se ei vaarallista olisikaan... :( Kiva kuitenkin tietää etten ole ainut imovanen "uhri"
- miulla
auttoi jotenkin pääsemään Tenoxeista eroon ku mielialalääkettä (cipralex) aloin syömään..Jotenkin se uni alko tulemaan paremmin kun mielikin oli parempi...mutta edelleen kyllä kärsin toisinaan uniongelmista, joten en ehkä ole ihan paras vastaamaan tähän..
- pääsin irti
Mä söin yli 3v Stella 10mg nukahtamislääkkeitä ja välillä jopa 3 tabua illalla. Kysyin lääkäriltä miten pääsen eroon ja vähensin ensin 1/ilta viikon verran sitten puolikas tokalla viikolla ja kolmas viikko ilman. Valvoin ja tärisin silti lähes viikon ja kärsin pelkotiloista mutta sitten tuli vihdoin oikea uni ja nyt nukun 8t yössä putkeen, joka yö ja tunnen olevani kuin uusi ihminen.
- luottamusta
Samoin, leikkasin pillerin puoliksi ja sitten sen puolikkaankin puoliksi. Paljon hitaammassa tahdissa, ehkä noin kuukauden välein. Sitten kun nukuin sillä neljänneksellä, aloin luottaa siihen että pärjään ilmankin ja niin siinä sitten kävikin.
- riinukarkki
luottamusta kirjoitti:
Samoin, leikkasin pillerin puoliksi ja sitten sen puolikkaankin puoliksi. Paljon hitaammassa tahdissa, ehkä noin kuukauden välein. Sitten kun nukuin sillä neljänneksellä, aloin luottaa siihen että pärjään ilmankin ja niin siinä sitten kävikin.
Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?
- Waa maa
Minäkin yritän lopettaa. Olen kesän ajan yrittänyt pärjätä puolikkaalla (Stilnoct, Zolpidem)ja nyt aion koettaa puolikkaan puolikasta jonkin aikaa.
En muuten varmaan lopettaisikaan, mutta jossain vaiheessa aion yrittää raskautta, eikä raskaana ole suotavaa käyttää tällaisia lääkkeitä.
Ja toisaalta tietysti kiinnostaa, olisiko mahdollista nukkua ilman lääkkeitä. En ole niin moneen vuoteen voinut. - vierailija11
Minäkin käytin kaikkia unilääkkeitä kunnes teho meni. Nyt viikko ilman, nukun kyllä mutta pätkittäin ja on vähän mieli matalalla mutta yritän jaksaa.
- huumemummo
Olen käyttänyt Imovanea 7,5 mg 1.5 iltaisin vuodesta 1997. Reseptissä jonka lääkäri uusii lukee, että unettomuuden lyhytaikaiseen hoitoon. Lyhytaikaisesta unettomuudesta kohdallani ei ole enää kyllä kysymys. Tästä olen lääkärin kanssa keskustellut johon lääkäri on sanonut, että parempi nukkua kuin valvoa kivun kanssa. Lisäksi määräsi Temgesic 0,2 mg tarvittaessa läpilyöntikipuihin ja Panadol forte 1 g 3 tablettia vuorokaudessa jatkuvaan käyttöön kivun "ennaltaehkäisyyn". Näillä pitäisi mennä eteenpäin.
- lampaita laskien
Olen kärsinyt unettomuudesta (nukahtamisvaikeudet) yli 20 vuotta. Nyt olen ollut ilman unilääkkeitä n. 1.5 vuotta, eikä mitään "normaalia unirytmiä" ole vieläkään löytynyt. Valvon aamuyöhön saakka. Onneksi edes sitten saan unta. Väsyttävää ja turhauttavaa tämä on ja mielessä on käynyt, pitäisikö aloittaa suosiolla lääkkeiden käyttö, kun annostus ei kuitenkaan itselläni nouse. Pelkään vain mahdollisia unilääkkeiden pitkäaikaiskäytön seurauksia, tosin saattaa olla, että ne seuraukset ovat jo tulleet jos ovat tullakseen.
- ????
Oletko kokeillut seuraavia apuja;
- melatoniini
- tryptofaani
- teaniini ?
- Toivon kipinä
Olen käyttänyt nukahtamis lääkettä vuosia ja nyt yritän päästä niistä eroon. En ole koskaan ottanut kerralla yhtä tablettia enempää mutta toleranssi tuli Imovaniin ensi kerran viime keväänä. Usein pärjäsin vajaallakin tabletilla sain nukuttua,mutta sitten se seinä tuli kerralla vastaan. Valvoin jonkun yön aina välillä taistellen kuntokin huononi kun ei saanut nukuttua ja sain kovan flunssan. Sain toisenlaisia unitablettia kevään korvalla Zopiklon 7.5 mg puolikas rupesi auttamaan mukavasti ,ei tarvinnut lisätä annosta ennenkuin syksyllä piti ottaa puolikkaasta vielä puolikas. Sitten tammikuussa tuli yhtä äkkiä taas täysi toppi kerralla. Valvoin 10 päivää melkein putkeen joskus otin pienen palan Zopilonia ei juurikaan ollut apua.Otin lääkäriin yhteyttä käski ottaa koko tabletin viikon ajan että saan univelat pois ja sitten pikku hiljaa vähentää annosta.En olisi halunnut alkaa kovalla kuurilla koska aikmukseni on päästä eroon unitableteista mutta sain univelat ainakin väheneenjanyt yritän piemmällä annoksella pikku hiljaa päästä eroon kokonaan mutta eise helppoa tunnu olevan,mulla kun vielä on diabetes vaivanani ollut jo 20 vuotta. Olisin kiitollinen jos jollakin olisi vielä hyviä neuvoja antaa tähän minun taisteluuni unitablettia vastaan. Mitään "piristeitä" en ole koskaan käyttänyt vain näihin olen jäänyt " koukkuun".
- Tässä vinkki;
Lue kirja;
Stefan Borg; "Irti unilääkkeistä ja rauhoittavista aineista"
En tiedä voiko ostaa enää, ehkä jostakin aktikvariaateista tai jostakin. Kirjastoissa on.
Kirja on selkein opas psykkelääkkeistä vierottautumiseen. Itse käytin tuota, lisäksi oli fiksu sairaanhoitaja avustamassa asiassa. Lääkärirosvot eivät suostuneet, katsovat vaan pitkään. Vaikka kyse oli vain unilääkkeistä. Tuon kirjan kirjoittaja on lääkäri. Ja vaikka on tukea, vierottautuminen vaatii sinniä. Mulla kesti vierotus muistaakseni ehkäpä vuoden, enkä ollut käyttänyt unimyrkkyjä kuin vajaan vuoden epäsäännöllisesti. Nuo myrkyt pilaavat herkästi ihmise elimistöä, prkele. Ei lääketehtaiden juoksupojat, lekurit, puhu siitä mitään.
Lisäksi kun jötin nuo myrkyt pois, otin samanaikaisesti käyttöön luontaistuotteita yrityksen ja erehdyksen kautta. Minulle sopivat luontaistuotteet ovat melatoniini, kauranversouute. Välillä olis myös teaniini ja jopa tryptofaani, mutta nyt vain nuo ensinmainitut ja niistäkin säännöllisesti melatoniini, pitkävaikutteinen n. 3-4mg.
Jos olis energiaa ja tietämystä haastaisin monta lekuria oikeuteen (vaikka niistä osa on tuttuja), koska ne prkeleet eivät varoittaneet että nuo unimyrkyt tuhoavat elimistön oman unimekanismin.
Olen todella vihainen tuolle paskasakille.- Lisäys;
Minulle sopivin kauranverosuute on tämä iberbin tuote;
http://www.iherb.com/Action-Labs-Avena-Sativa-Wild-Oats-1000-mg-2-fl-oz-59-ml/3385#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=oat sprouts extract&rc=1172&sr=null&ic=8
Esim. Vogelin vastaava ei toiminut minulla.... - Anonyymi00016
Juu ei mitään mahdollisuutta päästä eroon ilman menehtymistä, lääkärit tappaa näillä lääkkeillä potilaansa. Ei löydy mistään yhtään näiden lääkkeiden käyttäjiä jotka ovat päässeet niistä eroon. Korvat suhisten totaalisen unettomana kipuineen kuolema taitaa korjata. Selvisin eturauhassyövästä mutta en rauhoittavien lopetuksesta. Tarina on tosi, kiitos Jyväskylä terveystalo ja JS.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Juu ei mitään mahdollisuutta päästä eroon ilman menehtymistä, lääkärit tappaa näillä lääkkeillä potilaansa. Ei löydy mistään yhtään näiden lääkkeiden käyttäjiä jotka ovat päässeet niistä eroon. Korvat suhisten totaalisen unettomana kipuineen kuolema taitaa korjata. Selvisin eturauhassyövästä mutta en rauhoittavien lopetuksesta. Tarina on tosi, kiitos Jyväskylä terveystalo ja JS.
Mitä rauhottavia olet syönyt ja miten olet niitä vähentänyt ja todennut ettet voi olla ilman?
- Anonyymi00018
Plasebo valmisteet ovat ihan yhtä toimivia ilman haittavaikutuksia eli käytännössä riittää kun ihminen uskoo niistä olevan apua. Ainoa ongelma on, että potilas ei saa olla tästä plasebosta tietoinen. Silloin kun lääketestauksessa käytetään plaseboa 87 % plasebolääkkeitä saaneista kokee saaneensa hyötyä niistä. Varsinaisesta lääkkeistä hyötyneiden prosenttiosuuksia näissä tutkimuksissa ei yleensä ilmoiteta nehän voivat olla pienempiä jopa haittavaikutusten takia, niin lääketehtaiden etu ei tue niiden ilmoittamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2684675Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343030Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442857Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k252827Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761791Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601409
- 951282
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180